mboost-dp1

DSB

DSB Talk lukket af transportministeren

- Via Berlingske Business - , redigeret af Emil , indsendt af terracide

Det er kun to dage siden, DSB med pomp og pragt lancerede deres eget mobilselskab under navnet DSB Talk, men noget tyder på, de ikke havde fået transportministeriets velsignelse.

Det er transportminister Hans Christian Schmidt (V), der har bedt DSB om at nedlægge selskabet, en ordre som man har valgt at følge.

Hans Christian Schmidt, Transportminister (V) til Ritzau skrev:
Det er fint, at vi kan bruge mobiltelefoner til at bestille billetter og forskellige andre serviceydelser. Men DSB skal ikke konkurrere med andre mobilselskaber. Det er udelukkende et transportselskab.

Ministeren vil ikke have at et statsejet selskab, som finansieres af det offentlige, skal ud og konkurrere med de private mobilselskaber.

Investeringen, der har været i at skabe DSB Talk, går nu givetvis tabt, en regning som sandsynligvis ender hos de rejsende. Hvorvidt sagen kommer til at betyde ændringer i ledelsen hos DSB er ikke noget, ministeren vil blande sig i, men påpeger, det er op til bestyrelsen at bestemme det.

Læs også: DSB er nu også et mobilselskab





Gå til bund
Gravatar #1 - Emilm
15. sep. 2010 14:13
Jeg har ikke rigtig andet at sige til DSB end: lol
Gravatar #2 - OfBirdsAndThings
15. sep. 2010 14:14
über lol
Gravatar #3 - GetJack
15. sep. 2010 14:19
ville være bedre hvis de brugte tiden på at kikke på deres nye priser, det er nu dobelt så dyrt at køre mellem Aarhus og Aalborg i tog, som man kan gøre det for i bil, Dkr. 201,- for sølle 110 km i tog for en standart billet :-(
Gravatar #4 - marzmandk
15. sep. 2010 14:19
Sjovt deres side så tydeligvis kører videre...
http://web.dsbtalk.dk/
Gravatar #5 - DrRavenwood
15. sep. 2010 14:20
Det er simpelthen utroligt... Hvilken direktør er det lige der finde på, at lave sådan et tiltage uden at få en godkendelse af Staten ?? For satan, og det er da lige det vi mangler... Højere priser på billetter... Geezzzzz...
Gravatar #6 - MiniatureZeus
15. sep. 2010 14:20
forstaar ikke helt hvordan dsb kan have lov til at saelge slik, mad og kioskvare, endda med rabat til deres egne kunder(more).. det maa da ogsaa vaere konkurrenceforvridende for fx 7-11?
Gravatar #7 - AoOs
15. sep. 2010 14:27
Uij, hvor er det flovt.
Gravatar #8 - terracide
15. sep. 2010 14:30
MiniatureZeus (6) skrev:
forstaar ikke helt hvordan dsb kan have lov til at saelge slik, mad og kioskvare, endda med rabat til deres egne kunder(more).. det maa da ogsaa vaere konkurrenceforvridende for fx 7-11?


Ikke med de priser de holder sig...
Gravatar #9 - Izaaq
15. sep. 2010 14:43
Jeg har ikke andet at sige end /cry.

Hvem betaler mon for denne fadæse?
1: Transportministeriet?
2: Kunderne?
3: DSBs egen store kasse guldstykker nede i kælderen?

Uanset hvad, så er det kunderne eller skatteborgerne, der kommer til at betale.

Hvad er der tilbage af tragikomik, når man holder op med at grine? DSB! :-/

#6 Nu er det TogService (sjov selvmodsigelse), der sælger det, via at de har købt sig ind hos DSB. :-)
Gravatar #10 - Balios
15. sep. 2010 15:00
/rofl
Gravatar #11 - johan
15. sep. 2010 15:04
Jeg opgav DSB for 2 år siden og købte en bil i stedet for. Min bedste invistering ever
Gravatar #12 - tadeusz
15. sep. 2010 15:08
DSB Lige til ... at lukke op og skide i :-/
Gravatar #13 - Mulvarp
15. sep. 2010 15:09
Ja lavere priser tak.. Eller er i teorien ligeglad.. Var på ferie i DK i august. Med base i Aalborg men tog lidt frem og tilbage mellem Aal og KBH.. DSB alm 404 kr og 4 time og 19 min var det vidst.. Cimber/norwegian kunne det gøres for 150 go det tog 1time ink checkin osv.. Underligt at det går af helvede til for DSB.
Gravatar #14 - Billy Blaze
15. sep. 2010 15:13
Det havde været sjovt hvis det ikke lige var fordi at det er os allesammen som ender med regningen. Det fedeste er at der overhovedet ikke er nogen som tager skraldet eller tager ved lære af den gigantiske brøler. Der sker absolut intet og så ellers videre til næste projekt som kan køres i sænk.

Længe leve den offentlige sektor!
Gravatar #15 - nielsbuus
15. sep. 2010 15:20
Det er nemmere at få tilgivelse end tilladelse.

Men det er selvfølgelig surt hvis man ikke engang kan få tilgivelse.
Gravatar #16 - ismetteren
15. sep. 2010 15:27
#6: Så vidt jeg ved er det igang med at udskifte alle kort og godt butikkerne med 7-11.
Gravatar #17 - Lasse Hansen
15. sep. 2010 15:56
Det kan godt være at DSB får en masse statpenge kastet i hovedet, men jeg syntes ikke at Transportministeriet behøver at blande sig. Jeg tror bare det er de andre teleselskaber som Telenor, Telia og TDC, der er bange for at få en smule konkurrence.

Lad dem dog lave deres teleselskab.
Gravatar #18 - JannickS
15. sep. 2010 15:58
oh.. my.. god.. Det var sku dagens grin! :D

Det er sku så latterligt at jeg ikke kan finde på noget konstruktivt at skrive...
Gravatar #19 - f-style
15. sep. 2010 16:03
#17

nu er DSB tilfældigvis offentligt og ikke privat. DERFOR skal de holde sig til deres branche som er at stå for togdriften. Hvis de kan lave et mobilselskab hvad er så det næste? En bilforhandler, en restaurant, en elektronik kæde? Det er altså skatteborgerne som ender med regningen når det går galt, hvilket IKKE er i orden. DSB skulle istedet se på deres priser og service istedet for. Ligesom mange kommuner skulle se på deres priser på offentlig transport som busser. Det er helt vildt. F.eks. i odense koster en busbillet 18/20 kr. for 1 vej, så tur/retur er 40 kr. for bare 4 år siden var prisen næsten det halve... Så de kan ikke komme og sige det er inflationen på 4% som har medført denne stigning...
Gravatar #20 - RMJdk
15. sep. 2010 16:11
Sådan et fuck up, må da være en fyreseddel. Det er trist at se hvordan de bliver holdt hånden over folk jo højere de kommer op i system. Den var sku da ikke gået andre steder det der, det havde været en fyring og politi anmeldelse, ham den pågældene må da få et erstatskrav på halsen. De Dyre Stats Baner, er allerede for dyre at bruge.
Gravatar #21 - Remmerboy
15. sep. 2010 16:14
alle dem der jokede med forsinkede opkald osv. i tog fejl. det blev aflyst :p
Gravatar #22 - Emilm
15. sep. 2010 17:01
MiniatureZeus (6) skrev:
forstaar ikke helt hvordan dsb kan have lov til at saelge slik, mad og kioskvare, endda med rabat til deres egne kunder(more).. det maa da ogsaa vaere konkurrenceforvridende for fx 7-11?


Måtte de vel heller ikke, hvis der var kiosker inde i toget? :)
Gravatar #23 - DrHouseDK
15. sep. 2010 17:15
dx (22) skrev:
Måtte de vel heller ikke, hvis der var kiosker inde i toget? :)


Hvad kalder du så den vogn de triller rundt med under kørslen?
Gravatar #24 - cjoey
15. sep. 2010 17:28
#19
Regeringen fjernede et 300 mio kr. tilskud til den offentlige transport. Derfor steg priserne eksplosivt :-)

OnTopic:
Det er jo komplet grinagtigt. Hvordan kan man drive en virksomhed på den måde uden at tjekke sit bagland først.
Gravatar #25 - Beaker
15. sep. 2010 17:45
puttitat (23) skrev:
Hvad kalder du så den vogn de triller rundt med under kørslen?


Det hedder en serveringsvogn.
Og for at det kan være konkurrenceforvridende, så skal de være billigere end andre butikker, og det kan man vist næppe sige at de er.
Gravatar #26 - el_barto
15. sep. 2010 19:51
Remmerboy (21) skrev:
alle dem der jokede med forsinkede opkald osv. i tog fejl. det blev aflyst :p


Får vi så en togbus? :(
Gravatar #27 - Windcape
15. sep. 2010 19:55
MiniatureZeus (6) skrev:
forstaar ikke helt hvordan dsb kan have lov til at saelge slik, mad og kioskvare, endda med rabat til deres egne kunder(more).. det maa da ogsaa vaere konkurrenceforvridende for fx 7-11?
Det er udliciteret til 7/11 iirc.
Gravatar #28 - Emilm
15. sep. 2010 20:17
puttitat (23) skrev:
Hvad kalder du så den vogn de triller rundt med under kørslen?


Det jeg mener er at den ikke kan konkurrere med andre, da der ingen konkurrenter er til stede, og andre siger at den åbenbart er prisfastsat.
Gravatar #29 - Knocker
15. sep. 2010 20:18
f-style (19) skrev:
Hvis de kan lave et mobilselskab hvad er så det næste? En bilforhandler...

Det ville ikke være en dårlig idé.
"Er du træt af at komme for sent? Køb denne smukke Toyota Aygo, langt på literen, billigere end toget. Lige til døren!"
Gravatar #30 - Regus
15. sep. 2010 20:37
Jeg synes det er en skam de lukker det, det var formentligt døren til at få slagtet de vanvittige 30+% gebyr teleselskaberne tager for overtakserede sms'er...
Gravatar #31 - Vandborg
15. sep. 2010 21:26
MiniatureZeus (6) skrev:
forstaar ikke helt hvordan dsb kan have lov til at saelge slik, mad og kioskvare, endda med rabat til deres egne kunder(more).. det maa da ogsaa vaere konkurrenceforvridende for fx 7-11?


Der er vel næppe nogen der tager med toget for at bruge dens kiosk..
Gravatar #32 - Carstone
15. sep. 2010 21:53
hvordan har de overhoved fået lov at starte det projekt...
Gravatar #33 - gnаrfsan
15. sep. 2010 22:00
Carstone (32) skrev:
hvordan har de overhoved fået lov at starte det projekt...

Det kan være at de ikke har spurgt? Men det er da så oplagt at det her projekt var på grænsen, så det ville jo være idioti, ikke at lave lidt forundersøgelser.
Gravatar #34 - Taxwars
16. sep. 2010 01:59
Og så stiger deres priser - og vores skat. Smart
Gravatar #35 - TheZeuthen
16. sep. 2010 05:04
Jeg hørte nyhederne i går, og jeg hørte at DSB IKKE havde søgt om lov til at lave dette mobilselskab hos transportministeren. Derudover blev prisen for dette lille "adventure" 600.000 kroner, som blev brugt på... ?

Jeg synes det er dybt latterlig, ethvert privat selskab der gjorde noget i den stil, ville blive stillet til regning for det, f.eks. i ledelsen, men åbenbart ikke i den offentlige sektor.

Rettelse: Link til den ovenstående statement:
http://www.business.dk/tech-mobil/dsb-mobil-har-ko...
Gravatar #36 - onetreehell
16. sep. 2010 08:03
Var det ikke noget med at DSB blev privatiseret? Sådan at staten kun ejede firmaet der står for skinnerne?
Gravatar #37 - mvoigt27
16. sep. 2010 08:26
#36 Det er delt op, banestyrelsen står for skinnerne.
Gravatar #38 - themuss
16. sep. 2010 08:57
Så kan man spørge sig selv hvorfor er det DR må brede sig ud over alt muligt andet lort end TV???

Gravatar #39 - gnаrfsan
16. sep. 2010 09:15
themuss (38) skrev:
Så kan man spørge sig selv hvorfor er det DR må brede sig ud over alt muligt andet lort end TV???

Tænker du på radio?
Gravatar #40 - themuss
16. sep. 2010 09:17
Nej jeg tænkte mest på hjemmesider på internet.
Gravatar #41 - onetreehell
16. sep. 2010 09:33
#37
Så hvorfor har transportministeriet lov til at blande sig sådan i hvad et privat firma gør uden videre?
Gravatar #42 - nyx
16. sep. 2010 09:48
Jeg købte mig en bil for nogle år siden, og siden da har jeg ikke benyttet offentlig transport.

#40:
Det er vel fordi det anses for at være en "public service" aktivitet og har relation til TV-/Radio-programmer? Kan du ikke præciserer yderligere hvilke sider du mener, bare lige så jeg er med?
Gravatar #43 - Sofus99
16. sep. 2010 10:13
Tænk hvor mange millioner der kunne spares hvis man også nedlagde forbud mod at DSB konstant høvlede tåbelige Harry reklamer ud i æteren.
Gravatar #44 - noisycricket
16. sep. 2010 10:49
Sofus99 (43) skrev:
Tænk hvor mange millioner der kunne spares hvis man også nedlagde forbud mod at DSB konstant høvlede tåbelige Harry reklamer ud i æteren.
'

hvordan skulle vi så vide hvem vi skal rejse med, hvis vi har masser af tid?
Ærligt talt, så kan jeg ik se meningen med DSBs reklamer.. tager man toget, ved man de er der.. tager man bilen, er man ligeglad med toget....

Svarer lidt til at der blev lavet reklamer for "køb benzin på tankstationen" betalt af den samlede branche..
Gravatar #45 - RasmusA
16. sep. 2010 11:16
#3 Hvordan laver du lige det regnestykke?
Hvis du medregner afskrivning / slid / brændstof / forsikring, så bliver det vist svært at køre den tur for under 201,- :)
Gravatar #46 - nyx
16. sep. 2010 11:59
#45:

Jeg kan få mit regnestykke til at ende på ca. 275,- for bilen (alt inkl. også Wunderbaum i forruden) på den strækning. Forestiller man sig at man skal tage en bus eller en cykel (som ej heller er gratis i indkøb eller vedligehold) i den ene eller begge ender af turen, så ender prisen for offentlig transport på ca. det samme som bilen. Og så er der ventetiden - hvor meget er din tid værd?

Men(!) i bilen kan jeg køre når JEG vil, jeg kan ryge hvis jeg vil, jeg kan høre musik så højt jeg lyster, jeg kan køre turen kl. 03 om morgenen/natten og jeg er ikke nødt til at sidde og høre på hende den fede smaske en Daim i ansigtet, eller høre på børnehaven der er på udflugt. Så er der hele det her med transportmuligheder af gods.

Og selv hvis det kostede mig en 50'er mere, ville jeg stadig tage bilen, for jeg er ved at være der i mit liv hvor den tid jeg har til rådighed er mere værd end de penge jeg kan spare. Selvfølgelig ville jeg da overveje muligheden, hvis togbilletten kostede halvt så meget som nu, men 'fat chance' det nogensinde kommer til at ske.
Gravatar #47 - RasmusA
22. sep. 2010 12:15
#46
Det må være en speciel bil du holder dig :)

hvis du regner afskrivning / benzin / slid / forsikrgin + andre faste udgifter med, så tror jeg ikke på du kan køre turen til under 3,- kr / km

Proof?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login