DSB

DSB er nu også et mobilselskab

- Via Comon -

Med navnet DSB Talk lancerer DSB nu deres eget mobilselskab i dag, og de håber at kunne skille sig ud i mængden ved at henvende sig til blandt andet pendlere.

Det nye selskab opererer med flere forskellige abonnementer delt ind i tre kategorier: Fleksibel, fast og mobilt bredbånd. I den fleksible kategori er der to taletidsabonnementer, det ene til de der taler lidt, og det andet til de der taler meget.

I den faste kategori findes der fire forskellige abonnementer, der varierer i pris fra 149 kroner til 449 kroner. Forskellen i prisen bestemmer, hvor mange minutters taletid, sms’er og MB data man kan hente.

Den sidste kategori, mobilt bredbånd, byder på fire løsninger, hvor forskellen er mængden af data, man kan hente, inden der skal betales pr. 10 kB. En 300 MB-løsning koster 39 kr./md. og 10 GB koster 189 kr./md.

Ifølge Niklas Marschall, salgsdirektør i DSB S-tog, som ComON har talt med, vil fordelen for pendlere blive, at visse tjenester, som f.eks. sms-billetter, vil være gebyrfrit at benytte. Det vil også på visse strækninger være muligt at opspare taletidsminutter, når man går på nettet fra toget, dog maksimalt 3 minutter pr. dag, via DSB’s hotspot. Dertil kommer muligheden for at få fribiletter til koncerter og andre goder.





Gå til bund
Gravatar #1 - squad2nd
13. sep. 2010 08:54
Den er sgu go' nok! DSB har oprettet et mobil selskab!
Jeg har lige oprettet mig som abonnent, og har allerede sendt min første besked til en kammerat. Han fik den, forsinket, 7 timer senere! :)
Gravatar #2 - Jakob Jakobsen
13. sep. 2010 08:56
Er jeg den eneste der mener at 14 minutters lag i gennemsnittet, er lettere dræbende for en mobilsamtale?
Gravatar #3 - DemonSpawn
13. sep. 2010 08:56
Tjaa den er altid godt med nogle flere mobil selskaber da det giver noget konkurrence menn DSB...

dut dut dut Deres opkald er desvære forsinket. Vi forventer at det næste opkald kommer frem til deres telefon on ca 5 minitter. Ha en go' dag
Gravatar #4 - Tore
13. sep. 2010 08:57
#1, der var vel sporarbejde.

OT... HVORFOR???? Giv mig billige billetter, f*ck resten!
Gravatar #5 - Tagger
13. sep. 2010 08:58
Så lad os da endelig se hvor meget de failer her. Har DSB lavet noget i nyere tid, som ikke er endt i en fiasko?
Gravatar #6 - rasmussen
13. sep. 2010 09:00
Tagger (5) skrev:
Så lad os da endelig se hvor meget de failer her. Har DSB lavet noget i nyere tid, som ikke er endt i en fiasko?


Deres reklamer har fået meget ros.
Gravatar #7 - The_Menace
13. sep. 2010 09:03
Hvis de nu bare sørger for at man kan snakke i toget uden at blive afbrudt af døde zoner, så ville det være fint

f.eks tunellen mellem kbh og ørestaden (fields) der bliver man afbrudt (nu har jeg dog kun prøvet telia, TDC og 3 abb...)

DSB vil sikkert sige at det intet har med dem at gøre fordi det er DSB/first som driver den linje.... men fix fix fix, det kan sku da ikke være så svært at lægge noget tlfmast inde i tunellerne
Gravatar #8 - paradise_lost
13. sep. 2010 09:03
Hvilket net benytter DSB Talk?
Gravatar #9 - el_barto
13. sep. 2010 09:04
NEJ NEJ NEJ!

Jeg har lige taget bilen (alene!) fra Århus til Kbh og tilbage igen, fordi det er BILLIGERE end at tage toget. Det koster jo fandme over 700 kr. at tage på sådan en smuttur.

Få styr på de priser NU og lad være med at spilde tid og penge på at starte et telefonselskab. FFS, DSB nu må I tage jer sammen!
Gravatar #10 - redhead
13. sep. 2010 09:07
Jeg kan godt se DSBs tankegang her, de har gennem de senere år set folk benytte 3/telia/osv. mobile bredbånd i togene, da deres egen løsning var urimelig dyr og dårligere end andre.

Samtidig har de skullet sikre god mobilforbindelse langs togstrækningerne, selv gennem tunneller og over brostrækninger, hvilket burde give en sublim infrastruktur at kunne tilbyde pendlerfolket.

Altså er der en eller anden smart forretningsmand i DSB der på deres torsdagsbar har sagt
Hey vi har da udviddet dækningen af mobilforbindelser langs vores strækninger, og fremtiden bliver alligevel at alle forretningsfolk der pendler sidder i toget med deres bærbar med indbygget 3G modem, ville det ikke være en idé at tilbyde mobiltelefoni der med garanti dækker togstrækningerne?..


At de så har diverse tidligere fejlslagne projekter imod sig er jo bare tough luck for dem, men i en verden hvor alt hvad der investeres i et firma forventes at give afkast, er denne drejning i mine øjne ikke uventet.
Gravatar #11 - supremewulff
13. sep. 2010 09:10
Facepalm
Gravatar #12 - Winnick
13. sep. 2010 09:10
el_barto (9) skrev:
NEJ NEJ NEJ!

Jeg har lige taget bilen (alene!) fra Århus til Kbh og tilbage igen, fordi det er BILLIGERE end at tage toget. Det koster jo fandme over 700 kr. at tage på sådan en smuttur.

Få styr på de priser NU og lad være med at spilde tid og penge på at starte et telefonselskab. FFS, DSB nu må I tage jer sammen!


Og hvordan skal de bringe deres udgifter ned, så det er rentabelt at sælge billetterne billigere? Det er jeg sikker på at de enormt gerne vil have at du fortæller dem.

Det her handler om at få en indtjeningskilde mere, som måske på længere sigt kan hjælpe med at få priserne ned - gyngerne og karusellerne...
Gravatar #13 - JannickS
13. sep. 2010 09:12
paradise_lost (8) skrev:
Hvilket net benytter DSB Talk?


Telia's. ( http://web.dsbtalk.dk/dsb_talk/kundeservice/hjaelp... )

Men ja, hurra, endnu et mobilselskab. Lige hvad vi havde brug for..
Gravatar #14 - 2xmy
13. sep. 2010 09:14
el_barto (9) skrev:
Jeg har lige taget bilen (alene!) fra Århus til Kbh og tilbage igen, fordi det er BILLIGERE end at tage toget. Det koster jo fandme over 700 kr. at tage på sådan en smuttur.



Jeg gad godt have din bil. 600 km. inkl. 2x broafgift for under 700 kroner... Alene broen koster da 300-440 kroner.
Gravatar #15 - Loke76
13. sep. 2010 09:22
Hmmmm hvad med de gav os billigere billetter, ordentlig service og tog til tiden i stedet.. 700kr t/r fra Jylland til KBH hænger sku ikke sammen nogen steder.

Personligt går jeg ud fra, at et firma der ikke engang kan køre deres grundforretning ordentligt nok heller ikke klarer så meget andet særlig godt.. På tlf området kan de jo ikke bare levere skod produkter med skod service, her har de ikke et stats sponsoreret monopol
Gravatar #16 - Bomimo
13. sep. 2010 09:24
DSB på fonen? jeg har altså ikke tid til forsinkede opkald.
Gravatar #17 - Leonhard
13. sep. 2010 09:25
DSB har kigget bankerne over skulderen og opdaget at når man er en essentiel infrastruktur som samfundet ikke kan tåle går konkurs, så kan man ligesågodt smide penge til højre og venstre i usikre investeringer og vente på at staten smider en Tog-rednings-pakke i baghovedet på en når man pludselig står og tuder over "jamen det gav da fint mening at investere i DSB majeri produktioner, folk der kører i toge drikker jo også mælk, piv piv".

GL HF til DSB, og tak for at give folket endnu mere moralsk grund til at kører uden billet, hvorfor fanden skal vi alle sammen nu til at yde støtte til et opstartende mobilselskab når vi tager toget på arbejde?

Fyr nu bare hele direktionen og skær forretningen ned til dem der rent faktisk er nødvendige, en HR-afdeling, førerne og mekanikerne. Hvor mange penge er der blevet brugt på at jakkesæt kan rende rundt mellem kontorer mens de drikker latter for at diskuterer markedsanalyser for at komme på denne ondsvage ide?

#12, Hvorfor skulle DSB sænke priserne (Selvom det ikke kun er dem, de er jo en hel del forskellige virksomheder der deles om priserne). De har ikke ligefrem nogen konkurenter. De har det sikkert fint med at det idag er ca. lige dyrt at købe en bil og pendle, og at halvdelen af alle hopper I en taxa hjem fra byen frem for at tage bussen, de øjner først problemer når produktet af prisen og kunder begynder at falde.
Gravatar #18 - thethufir
13. sep. 2010 09:28
Man kunne have håbet på DSB måske fik styr på togdriften i Danmark før de begyndte på nye forretningseventyr.
Gravatar #19 - Makey
13. sep. 2010 09:32
Passager til konduktøren: "Kan du ikke forklare ham derovre at man ikke må snakke i telefon i stillezonen!"
Konduktøren: "Desværre, han har DSB Talk..."
Gravatar #20 - dj-chr
13. sep. 2010 09:42
Bruger de Telias netværk?!! Nej nej nej.. når jeg køre med toget fra Vordingborg og til Roskilde så kommer jeg ind i en masse døde zoner. Det er lidt sjovt at man ikke kan bruge sin telefon i selskabets egne toge..
Gravatar #21 - VK
13. sep. 2010 09:45
Kunne man forstille sig at DSB sætter "tele" master op i togene?
Nu køre de på Telias net, man kunne forstille sig at Telia på denne måde vil få deres netværk udbygget ekstremt.
Eller kunne man forstille sig at DSB ved at sætte "master" op i togene, faktisk kunne bruge det som bygge sten som nyt operativ netværk?
Gravatar #22 - BatLuder
13. sep. 2010 09:52
2xmy (14) skrev:
Jeg gad godt have din bil. 600 km. inkl. 2x broafgift for under 700 kroner... Alene broen koster da 300-440 kroner.


Det kræver blot en bil der kører over 15 km/l, det er altså ikke helt unormalt. Tjekkede du din udregning inden du udtalte dig? (og hvis det er en diesel-bil, så er det endnu nemmere at gøre billigt) Selv kører jeg motorcykel og den tur koster mig 450 kr tur/retur. Og husk så hvis du er mere end en på motorcyklen eller i bilen bliver det endnu billigere.
Gravatar #23 - TheZeuthen
13. sep. 2010 09:57
Jeg gad også godt se, hvad de præcise udgifter for DSB er, for jeg kan, MED et wildcard, ikke komme ned til en by lidt udenfor Århus, fra Sindal billigere med tog end alene i bil.
Jeg kan ikke forstå at det er dyrere at køre med tog end med bil, det er latterligt.
Gravatar #24 - aadal_dk
13. sep. 2010 10:05
Jeg tog flyet fra Billund til KBH! og sparede 250kr incl parkeringfor weekenden(dog tilbud fra norweigan der ikke flyver ruten mere) men det er grotesk at jeg ene mand kan sætte mig i bilen og det koster det samme som toget!(Horsens-KBH)
Jeg vil hellere end gerne tage toget, men kan ikke få mig selv til det når det er dyrre. Tag jer nu sammen drop det orange tis og sænkl grundpriser!
mobil telefoni.. Ha! ja den er lige så god som DLG der også vil sælge det. GL
Gravatar #25 - Flemhans
13. sep. 2010 10:06
Visse togkarosserier skærmer for mobilsignalerne, hvilket fx giver ringe datahastighed på min favoritstrækning Nørre Aslev- Glumsø.

Teleselskabet 3 er i færd med at undersøge muligheden for at installere repeaters inde i togene, således at mobilsignalet alligevel er godt trods den tykke væg.

Nu må vi håbe, at DSB ikke vil nægte dette, og kun installere sådanne repeatere til deres eget teleselskab, DSB Talk.

Jeg ville selv foretrække, at DSB holdt sig til transport, og ikke blev sådan et konglomerat. Men eneste plus er, hvis indtægterne fra DSB Talk kan bruges til at forbedre strækningerne. Dog har jeg en vis skepsis for, at det vil komme til at foregå sådan.

Flemers Hansen / Thyholm
Gravatar #26 - Jakob Jakobsen
13. sep. 2010 10:10
BatLuder (22) skrev:
Tjekkede du din udregning inden du udtalte dig?


Gjorde du?
jeg ville gerne vide hvor du får brændstof til under 6,50 literen.
Gravatar #27 - el_barto
13. sep. 2010 10:13
2xmy (14) skrev:
Jeg gad godt have din bil. 600 km. inkl. 2x broafgift for under 700 kroner... Alene broen koster da 300-440 kroner.


380 kr. for weekendbillet
20 km/l på motorvej (diesel)
612 km / 20 * 8,80 kr. = ~270 kr.

I alt 650 kr.

Og ja, så er der slid på bil, nedskrivning af værdi osv. Men tænk hvis jeg så opkrævede 350 kr. i billetafgift for hver af de 3 passagerer jeg kunne have med :(
Gravatar #28 - Explomatic
13. sep. 2010 10:14
2xmy (14) skrev:
Jeg gad godt have din bil. 600 km. inkl. 2x broafgift for under 700 kroner... Alene broen koster da 300-440 kroner.


Hvis bilen kører 15km/l
så bruger den 6,67l pr. 100km, eller 40l pr. 600km. Hvis vi så antager at benzinen er nogenlunde middel (10,5kr/l) så koster benzinen 420kr. Derudover kan du købe en aftenbillet over broen til 260kr t/r - altså 680kr alt i alt.




meh, el_barto kom mig i forkøbet :(

 
Gravatar #29 - Jakob Jakobsen
13. sep. 2010 10:18
#27 og #28

Hvis i regner med almindelig pris for togbilletten, skal i også regne med almindelig pris for brobilletten. At regne med alle mulige obskure tilbud, dur ikke i sådanne tilfælde.
Gravatar #30 - Explomatic
13. sep. 2010 10:23
#29
Der er jo forskel på at regne med en begrænset rabat (orange billet) og en rabat som du skal købe dig til (wildcard + det kræver du er u/ 26 eller modtager SU) og så på at udnytte en rabat som er tilgængelig for alle.
Gravatar #31 - Magten
13. sep. 2010 10:23
#29
Så læg 60 kr til #27's pris. Det koster 220 kr hver vej.

Og læg så fordelen ved at tage bilen, oveni :)
Gravatar #32 - el_barto
13. sep. 2010 10:32
Jakob Jakobsen (29) skrev:
#27 og #28

Hvis i regner med almindelig pris for togbilletten, skal i også regne med almindelig pris for brobilletten. At regne med alle mulige obskure tilbud, dur ikke i sådanne tilfælde.


Jeg prøvede faktisk at få en Orange billet ud/hjem med over 1 måneds varsel. Det kunne jeg kun den ene vej, hvis jeg tog toget hjem søndag kl. 6...
Gravatar #33 - zin
13. sep. 2010 10:36
#12: Tja, du bringer i hvert fald ikke dine udgifter ned ved at oprette et seperat mobilselskab, give flere nytteløse features eller have lange forsinkelser til dine passagerer. :-P
Gravatar #34 - TheUnknownSaint
13. sep. 2010 10:39
#31 Fordelen i at tage bilen? Hvis vi skal fortsætte med sådanne tilbud, obskure "fordele" osv.. Så kan vi da ligge løn for det arbejde jeg kan udføre i toget..

tur/retur = ~6 timer ~= +1500kr brutto...

Jeg ved hvad jeg ville tage.........
Gravatar #35 - Magten
13. sep. 2010 10:49
#34
Det er selvfølgelig rigtigt.

Men så tag de 3 personer du kan have med i bilen uden merpris, som også kan arbejde hele vejen :)

Og så den største fordel imo: Du slipper for irriterende mennesker og vælger selv hvem du vil dele turen med.
Gravatar #36 - El_Coyote
13. sep. 2010 10:52
Normalt koster en tur fra århus til københavn for mig lidt over 800 alene i bilen(bro + benzin). Jeg betaler gerne den ret minimale extrapris for:

1. det går hurtigere og jeg skal ikke bekymre mig om forsinkelser
2. det er lettere og jeg skal ikke bekymre mig om skift til/fra lokaltransport i metro/stog/bybus.

DSB kan stikke deres toge skråt op så længe der er så dyre billetter.
Gravatar #37 - Flemhans
13. sep. 2010 10:52
Magten (35) skrev:

Og så den største fordel imo: Du slipper for irriterende mennesker og vælger selv hvem du vil dele turen med.


Helt enig. Jeg hader når der er alle irriterende typer ombord. Og rollinger
Gravatar #38 - zin
13. sep. 2010 11:00
Fordel m. tog, medmindre du er sart:
Du kan sove (!), imens du rejser.
Gravatar #39 - TheUnknownSaint
13. sep. 2010 11:03
#36 Forsinkelser, hos DSB er forsinkelserne der kun en gang imellem... Hvis du kører i bil i myldretiden kan du være 100% at der altid vil være kø = forsinkelser... Broen kan blive lukket eller der sker uheld.. Og så er forsinkelserne altså MEGET MEGET længere end i togene typisk.

#37 Tager samme rute som dig, dog bare fra Nyk F. til Nørreport.. Men der er ikke noget som et par gode høretelefoner til at lukke sådan nogle idioter ude ;)
Gravatar #40 - El_Coyote
13. sep. 2010 11:04
ZiN (38) skrev:
Fordel m. tog, medmindre du er sart:
Du kan sove (!), imens du rejser.


Du kan sove når du bliver gammel! :P

#39
Broen kan også lukke for tog :P
Gravatar #41 - Winnick
13. sep. 2010 11:06
ZiN (33) skrev:
#12: Tja, du bringer i hvert fald ikke dine udgifter ned ved at oprette et seperat mobilselskab, give flere nytteløse features eller have lange forsinkelser til dine passagerer. :-P


Well hvis de opretter et mobilselskab som giver overskud - og dette overskud bliver brugt til at dække de faste udgifter ved togtransporten, så vil man alt andet lige kunne nedbringe billetprisen til togtransport, hvilket er hvad folk efterspørger - = flere rejsende = flere brugere af mobilselskaber = generelt overskud.

Så i en perfekt verden er der mening i at de forsøger at tjene penge ved andre ting der relaterer til deres primære aktivitet

Gravatar #42 - TheUnknownSaint
13. sep. 2010 11:06
#40 I know :o) Men der er samme chance (hvis ikke størrere) at det sker for billister :o)
Gravatar #43 - 2xmy
13. sep. 2010 12:12
BatLuder (22) skrev:
kører jeg motorcykel og den tur koster mig 450 kr tur/retur. Og husk så hvis du er mere end en på motorcyklen eller i bilen bliver det endnu billigere.


Når du så har taget den tur 50 gange står din kmtæller på 30.000 kroner og din MC som du gav 90.000 for er nu kun 40.000 kroner værd. Fordel det tab ud over de 50 ture, og du har en udgift på 1.450 kroner per tur. Hvis du så ligger afgift, forsikring og reperationer oveni ender du sikkert omkring 1.600-1.800 for en tur.

... og nej, jeg aner ikke hvad din MC koster men jeg kan se på 123mc at min står til at falde fra 90k til 40k efter 30.000 km, kørt over 7 år.


el_barto (27) skrev:
380 kr. for weekendbillet
20 km/l på motorvej (diesel)
612 km / 20 * 8,80 kr. = ~270 kr.

I alt 650 kr.

Og ja, så er der slid på bil, nedskrivning af værdi osv. Men tænk hvis jeg så opkrævede 350 kr. i billetafgift for hver af de 3 passagerer jeg kunne have med :(


Når I nu alligevel er i gang med at fjerne udgifter fra regnestykket (værditab, forsikring, afgift og slidtage), kan I da ligeså godt gå det sidste skridt og ignorere benzin og broafgifter. Så er det jo faktisk gratis at køre bil! ;)

Hvis vi medregner nytteværdien af at kunne arbejde på sin bærbar, bliver det kun endnu mere til DSB's fordel.

Men hvis jeg brændte 1.800 kroner af for at spare 700 kroner, ville jeg da også gøre alt for at bilde mig selv ind at det ikke var tilfældet ;)
Gravatar #44 - HenrikH
13. sep. 2010 12:20
Hvis end telefons tilstedeværelse så får de der reklameskærme i s-togene til at slukke (i hvert flad for lyden), så er det jo lige før man skal have en ekstra mobil med et DSB abonnoment, bare for det >_<
Gravatar #45 - 2xmy
13. sep. 2010 12:20
el_barto (27) skrev:
Men tænk hvis jeg så opkrævede 350 kr. i billetafgift for hver af de 3 passagerer jeg kunne have med :(


Det drømmer jeg om hver gang jeg kører en tur. Når jeg kører forbi Vesterbro på vej mod Thisted kan jeg se at der står ~15 mand og venter på bussen... og vi skal samme vej. Og der er garanteret 12 andre biler med retning mod Thisted der kører forbi dem mens de står der.

Der ville være en enorm besparelse at hente, både for miljø og de involverende økonomisk, hvis man kunne koordinere ens kørselsbehov. De fleste biler har jo plads til 5 mand, men kører som oftest med 1-2 personer.

Jeg forsøgte diverse online portaler dengang jeg kørte mellem Nordborg og Aalborg hver weekend (325km), men det var meget sjældent at der var nogen at tage med.

Kan tænkes at smartphones med indbyggede gps'er, vil åbne op for mulighed for noget koordineret blafferi :)
Gravatar #46 - Remmerboy
13. sep. 2010 12:23
ZiN (38) skrev:
Fordel m. tog, medmindre du er sart:
Du kan sove (!), imens du rejser.

det kan man også i bil... såfrem man er passager :p


2xmy (43) skrev:

Når I nu alligevel er i gang med at fjerne udgifter fra regnestykket (værditab, forsikring, afgift og slidtage), kan I da ligeså godt gå det sidste skridt og ignorere benzin og broafgifter. Så er det jo faktisk gratis at køre bil! ;)

så reelt er dsb billetterne dyrere, fordi dsb har en medejer der hedder staten, og banedanmark er ejet af staten, hvor vi betaler en god del af vores løn over skatten?
der er altså nogle ting, giver mening ikke at tage med i beregning.
f.eks værditab.
værditab er kun reelt, hvis det er realiseret tab. hvis man ikke sælger bilen, er der ingen realiseret værditab.
Gravatar #47 - OxxY
13. sep. 2010 12:30
Hvis man har planer om at køre en strækning 10 gange med DSB får man en udemærket rabat. Jeg gir 253 per tur mellem Århus og KBH, dette er uden pladsbillet, som man så kan tilkøbe hvis man har behov for at rejse fredag eftermiddag kl 15-17 :)

Ja det ville da være pisse lækkert hvis biletterne var billigere, men det er altså ikke så slemt som folk gør det til. Man kommer rimelig hurtigt frem, alene er det billigere end i en bil, og selv når man er 2 er det kun marginalt dyrere end bil, specielt hvis man skal til at regne anskaffelsesomkostninger af bilen med. Det er ikke os alle sammen der lige kan lægge 100+k for en dieselhakker der kan køre 20km/l :)
Gravatar #48 - el_barto
13. sep. 2010 12:32
2xmy (43) skrev:

Når I nu alligevel er i gang med at fjerne udgifter fra regnestykket (værditab, forsikring, afgift og slidtage), kan I da ligeså godt gå det sidste skridt og ignorere benzin og broafgifter. Så er det jo faktisk gratis at køre bil! ;)

Hvis vi medregner nytteværdien af at kunne arbejde på sin bærbar, bliver det kun endnu mere til DSB's fordel.

Men hvis jeg brændte 1.800 kroner af for at spare 700 kroner, ville jeg da også gøre alt for at bilde mig selv ind at det ikke var tilfældet ;)


Så vidt jeg kan se nævner jeg både afskrivning på bilen og slid. Men du skal da bare opfinde argumenter selv, så vinder du jo diskussionen ;)

Forsikring og grøn afgift skal jeg, så vidt jeg ved, betale uanset om jeg kører 10 eller 100.000 km. om året. Og når nu bilen står og keder sig i garagen...
Gravatar #49 - myplacedk
13. sep. 2010 12:42
Remmerboy (46) skrev:
der er altså nogle ting, giver mening ikke at tage med i beregning.
f.eks værditab.
værditab er kun reelt, hvis det er realiseret tab. hvis man ikke sælger bilen, er der ingen realiseret værditab.

Det tab bliver altså realiseret på et eller andet tidspunkt. Jeg er i hvert fald fuldstændigt overbevist om at jeg før eller siden enten sælger bilen, får slidt den op eller at jeg dør først. Hvis jeg dør er det irrelevant. Hvis ikke bliver tabet realiseret før eller siden.

Selvfølgelig er tabet estimeret, men det er der altså. Du kan ikke komme uden om at det koster mere end brændstof at køre i bil.
Gravatar #50 - chris
13. sep. 2010 12:46
*suk*
siden DSB er blevet til en "koncern" istedet for bare at være et statsselskab er det bare gået galt.

problemet er lidt at selvejende selskaber skal producere overskud for at kunne overleve. Men de har ikke muligheden for selv at definere rammerne for deres virksomhed.

Blandt andet derfor er DSB begyndt at investere i udlandet, hvor de får friere rammer på togdriften, prissætning og en masse andre faktorer der gør at de kan tjene penge hjem til staten.
En anden ting der tynger DSB´s økonomi lige nu er de MEGET forsinkede IC-4 tog.
For det første er der mere vedligehold på de gamle IC-3 fordi de er mere slidte
For det andet blev prisen langt højere end tidligere forventet.
- men det var trafikministeriet der havde ansvaret for det hele, DSB skulle bare bukke sig forover og tage imod.

Mht til billetpriser.
Så er det ikke noget DSB fastsætter, men derimod regionerne og regeringen imellem.
Det betyder reelt at selvom at DSB fik et overskud på 10 millarder kroner, så ville de ikke have mulighed for at sænke billetpriserne. Og det vil sandsynligvis også blive blive svært med nye investeringer eftersom at VC-regeringen har proklameret 0-vækst i det offentlige. Samtidig med at man lover skattelettelser, endnu engang i toppen.

Ergo
Forbrugerne taber!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login