mboost-dp1

Sandia National Laboratories
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
ok, så selve køleren roterer på overfladen af processoren?
gad vide hvordan de har løst problemet med friktionsvarme fra de roterende dele? hvis man skal bibeholde varmeledende egenskaber, er man vel nød til at have dem tæt sammen.
må indrømme at jeg ikke lige magtede at læse den 50 sider lange afhandling igennem - men fedt at der er et link til den!
gad vide hvordan de har løst problemet med friktionsvarme fra de roterende dele? hvis man skal bibeholde varmeledende egenskaber, er man vel nød til at have dem tæt sammen.
må indrømme at jeg ikke lige magtede at læse den 50 sider lange afhandling igennem - men fedt at der er et link til den!
Nej, en stillestående plade sidder på chippen, og så roterer ribbene 0.0254 millimeter over.pikkuk (3) skrev:ok, så selve køleren roterer på overfladen af processoren?
pikkuk (5) skrev:ja ok. god illustration #4
men luftgabet må vel nedsætte ledningen mellem pladen og køleren.
ja... men se den som et køleelement der bliver nedkølet af en blæser der også kan optage varme.
mrtb (6) skrev:Ud fra illustrationen i #4, så undrer jeg mig lidt over hvordan den fjerner varme fra midten af, når nu der sidder en motor i vejen?
Ligevægt! Hvis du fjerner varme fra kanterne, og pladen er et godt varmeledende materiale, vil den resterende varme brede sig ud i hele pladen. Kanterne vil så blive kølet ned og det samme sker igen og igen.
Man vil derved få lidt mere varme i midten, men ikke noget jeg tror vil være kritisk.
Men det virker som en virkelig smart ide, bare det at blæseren selv kan optage varme og afkølingen derved bliver mere effektiv.
Kom så store kølerfirmaer. Kys ham i bagdelen, begrav ham i hans vægt i guld, lav en statue af ham i Andeby Parken. Just get this built already! Yesterday! :O :D
Jeg hæfter mig lidt ved, at der ikke nævnes noget om støjgenerering.
Blæserstøj handler næsten udelukkende om aerodynamik (det er jo primært luftens bevægelse, og ikke blæseren selv, vi hører. Der er selvfølgelig mange situationer, hvor blæserstøj er ligegyldigt, men for almindelige brugere (eller, kræsne brugere måske) så er det en kæmpe faktor.
Er der nogen, der har et kvalificeret bud på, hvordan designet i forhold til traditionelle blæseres design vil påvirke lydudbredelsen?
Blæserstøj handler næsten udelukkende om aerodynamik (det er jo primært luftens bevægelse, og ikke blæseren selv, vi hører. Der er selvfølgelig mange situationer, hvor blæserstøj er ligegyldigt, men for almindelige brugere (eller, kræsne brugere måske) så er det en kæmpe faktor.
Er der nogen, der har et kvalificeret bud på, hvordan designet i forhold til traditionelle blæseres design vil påvirke lydudbredelsen?
Jeg læste i går i Ingeniøren (Ja det er en gammel nyhed red.!)
Og her forklare journalisten bedre konceptet.
Støv kan ikke sætte sig i blæseren og støj er minimal da hastigheden for "køleribberne" er nedsat i forhold til alm. blæsekølere.
Hvad angår luftlaget mellem kølepladen og "køleribberne" så virker luft som isolator, men på denne afstand kan det næste negligeres.
Mest af alt så fjernes det isolerende luftlag i det laminare luftstrømning som findes i en normal blæser køler, da luftstrømningen over "køleribberne" ikke længere er laminart men turbulent.
Mvh. Svæveflyveren
Og her forklare journalisten bedre konceptet.
Støv kan ikke sætte sig i blæseren og støj er minimal da hastigheden for "køleribberne" er nedsat i forhold til alm. blæsekølere.
Hvad angår luftlaget mellem kølepladen og "køleribberne" så virker luft som isolator, men på denne afstand kan det næste negligeres.
Mest af alt så fjernes det isolerende luftlag i det laminare luftstrømning som findes i en normal blæser køler, da luftstrømningen over "køleribberne" ikke længere er laminart men turbulent.
Mvh. Svæveflyveren
#13 Mnc:
Det var i kilden, jeg ikke kunne finde det.
Hvorfor ved jeg ikke - jeg læste det to gange for at være sikker, at der ikke stod noget i stil med "The way the redesigned cooling fins slice through the air greatly improves aerodynamic efficiency, which translates to extremely quiet operation.".
Og det gjorde der altså ikke! Ahem..
Det var i kilden, jeg ikke kunne finde det.
Hvorfor ved jeg ikke - jeg læste det to gange for at være sikker, at der ikke stod noget i stil med "The way the redesigned cooling fins slice through the air greatly improves aerodynamic efficiency, which translates to extremely quiet operation.".
Og det gjorde der altså ikke! Ahem..
hvordan vil dette påvirke CPU clocking? ligenu har vi jo været "capped" i mange år pga. varme, men er gået over til at lave flere kerner i stedet.
mon snart vi får quadcore 8ghz processor :)?
mon snart vi får quadcore 8ghz processor :)?
graynote (16) skrev:#13 Mnc:
Det var i kilden, jeg ikke kunne finde det.
Hvorfor ved jeg ikke - jeg læste det to gange for at være sikker, at der ikke stod noget i stil med "The way the redesigned cooling fins slice through the air greatly improves aerodynamic efficiency, which translates to extremely quiet operation.".
Og det gjorde der altså ikke! Ahem..
Søg på noise ;)
The air-cooled heat exchanger described here solves all of the above three problems simultaneously. The “Air Bearing Heat
Exchanger” provides a several-fold reduction in boundary layer thickness, intrinsic immunity to heat sink fouling, and
drastic reductions in noise.
Nedenstående er fra side 40-41 i PDF'en.
Det poppede lige op fra underbevistheden - lagde som sådan ikke mærke til det før, da jeg skimmede den.
Søgte på "intents and purposes". :)
Det poppede lige op fra underbevistheden - lagde som sådan ikke mærke til det før, da jeg skimmede den.
Søgte på "intents and purposes". :)
No quantitative acoustic measurements were conducted due to limited resources, either. Nonetheless, it was obvious during initial testing that the broadband acoustic spectrum generated by conventional small high-speed fans was largely absent in the version 1 prototype device.
Similarly, despite the lack of systematic measurements to characterize particulate fouling, it became obvious over time that fouling of heat-sink impeller heat exchange surfaces was for all intents and purposes zero.
While neither of these two observations are surprising, they are nonetheless noteworthy because in most real-world applications, low-noise operation and immunity to heat sink fouling are critically important advantages over the prior art.
Chillypill (17) skrev:hvordan vil dette påvirke CPU clocking? ligenu har vi jo været "capped" i mange år pga. varme, men er gået over til at lave flere kerner i stedet.
mon snart vi får quadcore 8ghz processor :)?
Dette vil betyde at man kan nå højere overclocks end ved normal luftkøling, ja. Men det her er nok på ingen måde mere effektivt end flydende nitrogen, hvor max OC på en i7 er omkring 6ghz.
Således vurderer han, at den har mulighed for at spare op til 7 % af det samlede elforbrug i USA. skrev:
Jeg har en bedre ide:
1. Indfør regler for minimum isolering af huse på 150-200mm
2. Indfør skat og afgifter på olieprodukter og biler i samme stil som Danmark
3. Indfør højere skat på import prdukter
med de 3 tiltag, kan USA spare minimum 60% i energiforbrug.
Således vurderer han, at den har mulighed for at spare op til 7 % af det samlede elforbrug i USA.
Not sure if serius? "Jokerface"
terracide (23) skrev:#22:
Så du vil straffe de fattige?
De rige vil jo være ligeglade...og upåvirkede....fed plan...not *host*
Med afgifter og skatter på olie/import - har regeringen penge til udligning af rigdom/fattigdom... så de fattige vinder på det !
fed plan ?... nej... en nødvendig plan !
Hmm.. Gad vide hvor meget det vil kunne køle en GPU/CPU(I forhold til deres temperaturer med en standard køler) :)
Så kan det også være at både CPU/GPU kølings enhederne bliver mindre :)
At sådan en "lille" ændring kan reducere det amerikanske elforbrug med ca. 7% er satme også vildt..
Så kan det også være at både CPU/GPU kølings enhederne bliver mindre :)
At sådan en "lille" ændring kan reducere det amerikanske elforbrug med ca. 7% er satme også vildt..
Montago (28) skrev:terracide (23) skrev:#22:
Så du vil straffe de fattige?
De rige vil jo være ligeglade...og upåvirkede....fed plan...not *host*
Med afgifter og skatter på olie/import - har regeringen penge til udligning af rigdom/fattigdom... så de fattige vinder på det !
fed plan ?... nej... en nødvendig plan !
Som de har gjort herhjemme..oh wait...virkeligheden brækker sig over dit røde, utopiske pis...
Naith (25) skrev:Kan godt være mig der tænker forkert. Men på det billede der følger med nyheden drejer finnerne med uret (set ovenfra). Burde de ikke være modsat for at suge luft ind, sådan som finnerne er lavet?
Der står på billedet, at de grå pile indikere air flow.
Montago (28) skrev:terracide (23) skrev:#22:
Så du vil straffe de fattige?
De rige vil jo være ligeglade...og upåvirkede....fed plan...not *host*
Med afgifter og skatter på olie/import - har regeringen penge til udligning af rigdom/fattigdom... så de fattige vinder på det !
fed plan ?... nej... en nødvendig plan !
De høje afgifter på biler betyder netop, at det er meget dyrt at udskifte sin bil med en nyere, mere energieffektiv bil. Så registreringsafgiften bidrager til forureningen.
andreasg (32) skrev:Montago (28) skrev:terracide (23) skrev:#22:
Så du vil straffe de fattige?
De rige vil jo være ligeglade...og upåvirkede....fed plan...not *host*
Med afgifter og skatter på olie/import - har regeringen penge til udligning af rigdom/fattigdom... så de fattige vinder på det !
fed plan ?... nej... en nødvendig plan !
De høje afgifter på biler betyder netop, at det er meget dyrt at udskifte sin bil med en nyere, mere energieffektiv bil. Så registreringsafgiften bidrager til forureningen.
Til gengæld er det jo en betydelig fordel for DK at beskatte en importvare, som vi ikke selv producerer. Plus at det får flere over i offentlig transport.
terracide (34) skrev:snesman (33) skrev:
Til gengæld er det jo en betydelig fordel for DK at beskatte en importvare, som vi ikke selv producerer. Plus at det får flere over i offentlig transport.
False, det betyder bare at vores bilpark forbliver gammel...
Nej - det betyder at Danmarks bilpark er bagefter, ikke at den ikke bliver udskiftet... det gør den løbende.
dem der har råd til ny bil, sælger den jo på det danske marked som så er med til at forny bilparken.
før eller senere bliver ALLE biler udskiftet.
#35:
Sjovt at jeg tydeligt kan se forskel på kvaliteten og årgangene på biler når jeg bevæger mig imellem Danmark og Sverige.
Hvilket bekrætes af alle undersøgelser:
http://aoh.dk/artikler/alderen-trykker-fortsat-dan...
Så kort sagt: Du lukker lort ud.
Sjovt at jeg tydeligt kan se forskel på kvaliteten og årgangene på biler når jeg bevæger mig imellem Danmark og Sverige.
Hvilket bekrætes af alle undersøgelser:
http://aoh.dk/artikler/alderen-trykker-fortsat-dan...
Så kort sagt: Du lukker lort ud.
andreasg (32) skrev:
De høje afgifter på biler betyder netop, at det er meget dyrt at udskifte sin bil med en nyere, mere energieffektiv bil. Så registreringsafgiften bidrager til forureningen.
Ja og nej...
at producere en ny bil, forurener mere end at køre en gammel bil ihjel.
spørgsmålet er så hvor i verden man vil have forureningen...
andreasg (32) skrev:De høje afgifter på biler betyder netop, at det er meget dyrt at udskifte sin bil med en nyere, mere energieffektiv bil. Så registreringsafgiften bidrager til forureningen.
Mener du dermed, at bortskaffelsen af den gamle bil og produktionen af den nye bil ikke forurener?
Jeg kender ingen rapporter, som støtter (eller modbeviser) min antagelse, men at benytte en bil gennem hele dens levetid, forurener næppe mere end det ufattelige ressourcespild, der er ved konstant at nyproducere.
Som sædvanligt flamer terra uden noget og have det i. Ja vores bilpark forbliver gammel, men der er mange som ikke har en bil netop fordi de er så dyre som de er. En bil koster i dag ca det samme som at have et hus hvis man tager forbruget, forsikring og reparation med. Der er utroligt mange studerende der f. Eks. Ville have bil hvis det var muligt for dem. De bruger offentlig transport eller cykel / scooter. Spørgsmålet er så om der findes nogle tal der underbygger det terra siger, art vi ikke har en mindre bilpark pga højere afgifter, og at denne bilparks størrelse gør at vi udleder mere CO2 per indbygger end de lande som har en lempelig afgiftspolitik. Ellers lukker du også bare lort ud Terra ;-)
terracide (36) skrev:#35:
Sjovt at jeg tydeligt kan se forskel på kvaliteten og årgangene på biler når jeg bevæger mig imellem Danmark og Sverige.
Hvilket bekrætes af alle undersøgelser:
http://aoh.dk/artikler/alderen-trykker-fortsat-dan...
Så kort sagt: Du lukker lort ud.
Finland har den næstdyreste registreringsafgift - men er stadig laaangt billigere end danmark - på trods af dette har de ældre bilger end os ?
http://www.bilimp.dk/press/content.asp?id=273
dit argument faldt lige til jorden
#43 -
12. jul. 2011 13:30
Chillypill (17) skrev:hvordan vil dette påvirke CPU clocking? ligenu har vi jo været "capped" i mange år pga. varme, men er gået over til at lave flere kerner i stedet.
mon snart vi får quadcore 8ghz processor :)?
For min. 3-4 år siden var der en repræsentant fra Intel ude på Syddansk Uni. som sagde at der ikke ville komme højere hastigheder fremover...
Men at de håbende at komme op på 50 kerner indenfor 5-10 år.
Så vi blev anbefalet at sætte os ind i udvikling af programmer, der kan håndtere dette...
terracide (34) skrev:snesman (33) skrev:
Til gengæld er det jo en betydelig fordel for DK at beskatte en importvare, som vi ikke selv producerer. Plus at det får flere over i offentlig transport.
False, det betyder bare at vores bilpark forbliver gammel...
Endnu en der ikke har oplevet Anker Jørgensen eller lært af Grækenlands krise :-/
Små biler er relativt billige (85.000 inkl. ESC er ikke dyrt) så alle kan være med. Folk betaler mere hvis bilerne har dårlig sikkerhed, dårlig benzinøkonomi eller belaster betalingsbalancen (dyre biler betaler ekstra).
#39 - hvis studerende havde bil så skulle vi ligesom i studiebyerne Oslo, Bergen og Stockholm indføre bompenge for at holde folk ude. Er det virkelig hvad du ønsker?
I forvejen overholder vi ikke EU-kravene mht. luftkvalitet i byerne. Der dør 400 på vejene hvert år... men desuden dør 4000 pga. støj og partikler. Dine våde drømme er ren gift for danskerne.
Tværtimod burde man hæve de løbende afgifter på gamle biler og biler uden partikelfilter eller ESC.
#42
Nu er det saa ikke *mit* valg af styresystem der goer at Newz.dk er en buggy cocktail af ligeglad udvikler og staff med ondt i roeven :)
Jeg burde nok istedet finde mig et andet forum, eneste problem er saa at der ikke er nogen danske it-fora som ikke er pure bae.
Så find dig et bedre styresystem - så kunne det også være at du kunne bruge æ, ø og å :P
Nu er det saa ikke *mit* valg af styresystem der goer at Newz.dk er en buggy cocktail af ligeglad udvikler og staff med ondt i roeven :)
Jeg burde nok istedet finde mig et andet forum, eneste problem er saa at der ikke er nogen danske it-fora som ikke er pure bae.
Offtopic:
Undskyld de mange irrelevante ratings - blev bare træt af at læse comments om biler?
Ontopic:
Det jeg synes lyder mest interessant, er lydniveauet i forhold til "klassiske" kølere.
For hvis jeg kan sænke min temperatur med f.eks 10 grader, og samtidig sænke mit lydniveau med f.eks 5dB - så ville jeg blive glad!..
Men mon ikke det ville være mest genialt at bruge i en bærbar? Kender til flere bærbare der bliver ulidelig varme når der kræves noget af den, jeg har dog ikke selv det problem - den larmer i stedet som en F16 der er ved at lette :D
Undskyld de mange irrelevante ratings - blev bare træt af at læse comments om biler?
Ontopic:
Det jeg synes lyder mest interessant, er lydniveauet i forhold til "klassiske" kølere.
For hvis jeg kan sænke min temperatur med f.eks 10 grader, og samtidig sænke mit lydniveau med f.eks 5dB - så ville jeg blive glad!..
Men mon ikke det ville være mest genialt at bruge i en bærbar? Kender til flere bærbare der bliver ulidelig varme når der kræves noget af den, jeg har dog ikke selv det problem - den larmer i stedet som en F16 der er ved at lette :D
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.