mboost-dp1

unknown

Doom 3 gået guld

- Via Webdog - , redigeret af hmn

Så skete det langt om længe. ID software blev færdig med Doom 3. Ifølge Todd Hollenshead skulle vi kunne få fingrene i spillet fra Fredag den 13. August.

Det skal blive spændende at se om titlen kan leve op til den megen hype den har fået, og hvor mange af os der skal ud og investere i nyt hardware for at kunne spille det.





Gå til bund
Gravatar #51 - Pakster
15. jul. 2004 13:12
ja, quake2 blev ikke så vildt populært som 1eren men jeg synes bestemt der var en rigtig fed stemning i spillet. Jeg spillede selv meget q2ctf på mno's servere

Tilbage itl det med historie. Hvorfor ser folk splatterfilm? det er ikke pga historien i flimene. Det er pga effekterne. Lige ledes med computerspil. Nogle er grimme og kedelige men har en god historie der bruges til at fange spillerne. (man kan sige ligesom en drama film) og andre har vilde effekter, men historien mangler lidt. (action film) Alt sammen smag og behag. Og filmene skal nok blive set. (med mindre det er pornofilm så bliver de også spillet :D)
Gravatar #52 - Mort
15. jul. 2004 14:01
En af grundene til at Doom og Doom 2 var så populære var at de var nyskabelser indenfor 3D grafik og extrem vold.

En anden grund til at de blev ved med at være populære var at man kunne sønderbanke sine venner i det, i netværks spil.

Ingen af de to grunde gælder for Doom 3, så hvis der ikke er nogen gribende historie eller nye påfund, så tror jeg ikke spillet har mere at tilbyde end andre single player 3D spil.
Gravatar #53 - MegaCore
15. jul. 2004 15:36
#52: jo, den første grund gælder også for D3. Grafikken er nyskabende.
Gravatar #54 - FISKER_Q
15. jul. 2004 15:36
#53 Bortset fra at vi har fået den previewet de sidste par år nu.

Men multiplayer er der da.
 
Gravatar #55 - Mort
15. jul. 2004 15:55
#54: Er der kommet multiplayer på Doom 3 ? Sidst jeg hørte om spillet var der ikke multiplayer i det og det sagde de at der heller ikke ville komme.
Gravatar #56 - FISKER_Q
15. jul. 2004 16:16
#55 Det har været meningen lige siden HL2 var annonceret. Også det samme med fysikmotor, og hit-per-pixel detection. (gee i wonder who started that domino)

I starten var det 4player P2P, men efter guldannonceringen fik de af vide det faktisk ville være client-server baseret.
 
Gravatar #57 - monkusse
15. jul. 2004 16:55
daikatana behøver jeg sige mere ? ^^
Gravatar #58 - HJ-sprinx
15. jul. 2004 17:39
#Mort, det var det samme jeg havde hørt, skrev jeg også i min post, men kan se at jeg tog fejl.
Gravatar #59 - KozmoNaut
15. jul. 2004 18:03
#56

Jeg tror at id havde alle tingene med stort set fra starten, men eftersom de altid har holdt kortene meget tæt til kroppen ville de ikke ud med flere detaljer end højst nødvendigt.

Den diamatrale modsætning af id Software er Valve. Id har lavet mange gode spil hvor Valve har lavet et (det originale Half-Life). Valve fyrer gerne en masse specs og buzzwords af, hvor id gerne holder det for sig selv og overrasker folk. Ingen (udover de få der har anmeldt det) har endnu set hvordan Hell ser ud i Doom3, og jeg er ret sikker på at det er med vilje.

Det er sådan set bare to forskellige måder at håndtere tingene på, men folk får desværre et indtryk af at der er mange ting der udelukkende er puttet i Doom3, fordi Valve siger de vil være i HL2.
Gravatar #60 - FISKER_Q
15. jul. 2004 18:43
#59 ID Software har tidligere benægtet ting som Multiplayer, fysik m.m hvorefter de så igen har sagt de så ville lave det alligevel

Jeg kan ikke helt huske tidslinien for ovenstående, men mener det var i den rækkefølge, og at det passede med at alle features blev annonceret efter man vidste hvad HL2 ville bringe.

Og med undtagelse af jeg rent faktisk ser Valve svare spørgsmål fra communitiet, så holder de også deres kort ind til kroppen. Vil dog godt indrømme det ikke er lige så meget som Doom 3.

Jeg tror ikke det så vigtigt for Valve at skjule nogle spilbare maps, som det fx er for ID Software.

Ringer du til valve eller email'er Gabe Newell og spørger om du ikke må få en rundtur, så får du det også. Og selvom de ikke viser alle deres kort, så viser de da hvertfald de rent faktisk har noget at vise.

Vi blevet tilbudt et slags fritidsjob som testere, i såfald vi selv kan sørge for rejse frem og tilbage til deres hovedkvarter. Jeg har så ikke råd til at bo i USA eller tage frem og tilbage hver dag. Men det viser bare for mig at Valve ikke er bange for at vise kortene, og det er dem der laver spillet, ikke det omkringliggende spilmarked.

Fordi hvis man ikke viser kortene kan man lige hurtigt indbygge noget den anden har. Som skal være bedre, men egentlig bliver ringere pga det ikke burde have været der.
 
Gravatar #61 - KozmoNaut
15. jul. 2004 19:04
#60

De sagde til at starte med at "de ville fokusere på single player", og at "multiplayer ikke havde lige så høj prioritet". Men de ved også hvor meget multiplayer betyder i et FPS, og at det er et krav når vi snakker om et nyt Doom.

Jeg tror mere på at de ventede til Valve kom frem med nogle features, så de kunne sige "nå, det har vi da haft i et stykke tid". De fremviste jo en næsten helt færdig 100% in-house udviklet fysik-engine, ikke lang tid efter at Valve annoncerede at de ville bruge Havoc. De kunne umuligt have lavet den på så kort tid. Lave den færdig til fremvisning, ja, men ikke helt fra bunden, sådan som de ville have skullet gøre hvis ikke de havde godt gang i den i forvejen.

Hvorfor mener du at det er vigtigere for id at skjule spilbare maps? Kan forestille mig at de vil overraske folk, men det vil Valve vel også?

Folk har også ret nemt fået tours hos id Software. Folk beskriver dem som "en flok glade nørder, der altid er glade for at se folk og vise deres legetøj og nye ting frem".

Du siger at man nemt kan hugge ting når man holder kortene for sig selv. Det kan du for så vidt også have ret i, men man kan også nemt afsløre for meget. Så ender folk med en følelse af at have set det hele før, og det er endnu værre, IMHO.

Jeg må tilstå at jeg ikke har meget fidus til Valve. De rider stadig på bølgen fra deres første (og eneste) spil, og den er ikke engang skabt af dem selv, men af en mod udviklet af frivillige. De mangler stadig (synes jeg) at gøre et rigtigt indtryk. Så godt var Half-Life jo heller ikke.
Gravatar #62 - FISKER_Q
15. jul. 2004 19:17
#61 Vidste ikke de havde fremvist fysikmotoren udmiddelbart efter. Til gengæld kan det jo så altid have været meningen at have fysik i motoren, men ikke i spillet.

Det jeg mener er at efter hvad jeg kan forstå på de reviews der er, så vil Valve hvertfald have en del mere spilbarhed end Doom 3 vil have.

Og hvis det er tilfældet kan jeg da godt forstå det er en fordel for ID Software at "skjule kortene".

Med Half-Life 2 er det jo meningen at næste gang du spiller den bane, så tænker du til dig selv; "Hvordan kan jeg gøre det her bedre". Og så finder du måske en helt anden metode at klare banen på. Og så har du faktisk allerede spillet "2 forskellige maps" på det samme map.

Som du selv siger det kan være farligt og nemt at afsløre for meget. Og det er det jeg tror ID Software ville være ude i, fordi jeg tror det eneste der er i Doom 3 er grafikken og banerne.

Resten af de features kan man ikke forstå overhovedet er der, de ligner som jeg tidligere også sagde bare at man implenterer noget man ikke har brug for for at have noget guf til PR.
Som jeg også skrev længere op, så kan mange af de features der har været annonceret senere, jo faktisk bare været del af motoren, men ikke har været meningen det skulle bruges i Doom 3.

Det samme har Valve fx også gjort, de har nogle features i motoren som de ikke har aktiveret i HL2 fordi det ikke bare føles rigtigt.
 
Gravatar #63 - KozmoNaut
15. jul. 2004 19:59
#62

"Med Half-Life 2 er det jo meningen at næste gang du spiller den bane, så tænker du til dig selv; "Hvordan kan jeg gøre det her bedre". Og så finder du måske en helt anden metode at klare banen på. Og så har du faktisk allerede spillet "2 forskellige maps" på det samme map.

Der er ingen der siger at Doom3 ikke er på samme måde, eller ved om HL2 vil have mere "spilbarhed" end Doom3. Jeg tvivler på at hverken Doom3 eller HL2 vil være særligt linære.

Jeg tror ikke det eneste der vil være i Doom3 er grafikken og banerne. Historien er skrevet af den samme person der skrev historierne til 7th Guest og 11th Hour. Det der er i Doom3 er ren og skær uhygge. Jeg garanterer at folk vil klage over manglende nattesøvn pga. Doom3. Det er næsten uvirkeligt så skræmmende atmosfæren er i det spil (ja, jeg har prøvet alphaen).

Jeg kan ikke se nogle features i Doom3 der er implementeret pga. PR-værdien. Faktisk er der et par ting der er fjernet for at "rendyrke" gameplayet, så som use-knappen og småting som f.eks. skuffer med ting. De ting og et par andre besluttede de ret tidligt var udnødvendige for det de ville med spillet, så derfor er de fjernet, så de kunne koncentrere sig om de vigtigere ting, som f.eks. at det dynamiske lys ikke lige pludselig opfører sig forkert eller at fysikmotoren virker som den skal. Der er ikke noget mere ødelæggende for indlevelsen i et spil end en grafikmotor der laver dumme fejl.
Gravatar #64 - bleze
15. jul. 2004 20:20
#43 Hvis det er denne quote du henviser til "We are authoring most character and world normal maps and texture maps at 2048x2048 resolution. We feel this is a good target for games running on mid-range PC's in the 2006 timeframe. Next-generation consoles may require reducing texture resolution by 2X, and low-end PC's up to 4X, depending on texture count and scene complexity." så læser jeg ikke at enginen først kommer i 2006, men nærmere noget om hvad de mener vil kunne trække den der.

Den ser rimelig færdig ud når man kigger på billeder og videoer
http://www.unrealtechnology.com/flash/technology/u...

Den kræver nok et Geforce 6800 for at køre nogenlunde vil jeg gætte på...

Lige meget hvad så nærmer vi os fotorealistiske spil og fysikken i spillene er også kommet langt. Det sidste er så bare gameplay og det er alpha og omega...
Gravatar #65 - stone
15. jul. 2004 21:00
#62 - du lider godt nok noget under valves marketingsgejl, hvis du tror id skulle fole sig presset, eller implementere features paa grund af halflife2.

id laver teknologi, og de har navnet og trackrecord'en som betyder noget. derudover er det tilstadighed dem der driver markedet, og carmack er navnet som alle lytter til inden for omraadet.
Gravatar #66 - FISKER_Q
15. jul. 2004 21:15
#65 Hvilket marketingsgejl? Det eneste marketingsgejl jeg har set fra Valve af er 25 minutters film, og annonceringen af HL2.

Jeg tror ikke at ID har implenteret funktioner i Doom 3 MOTOREN fordi de føler sig presset af Valve eller Half-Life 2.

Jeg tror derimod at de kunne have undladt det i Doom 3 SPILLET, eller have undladt at fortælle dem det, for også lige at "hævne" sig mod hvert modspil der kom.

Der hersker ingen tvivl om at en motor fra ID mere eller mindre skal alt, men der er altså forskel på motor og spil. Og nej jeg ser heller ikke Gabe Newell/Valve som ledere af spilbranchen, som jeg heller ikke ser John Carmack/ID som ledere af spilbranchen.
 
Gravatar #67 - Andos
15. jul. 2004 23:25
Er jeg den eneste der synes at objekterne i Doom 3's grafik ligner plastic ret meget? Jeg synes de overdriver deres brug af skinnende ting og farver for meget så det ikke helt bliver så realistisk men på den anden side er det jo en gyser så farverne skal vel være sådan lidt specielle. Håber bare at andre udviklere kan tune lidt på den slags. Halflife2's grafik er lidt ringere kan de fleste måske nikke til men jeg tror ikke jeg bliver så hurtigt træt af HL2's grafik som jeg vil blive med Doom3's. Jeg kan stadig nyde grafikken fra det gamle half life da jeg ikke bliver træt af den. Der er mange spil hvor grafikken enten er en tand for meget eller også er den bare mangelfuld.
Håber både Doom 3 og Half-Life2 finder er ok balance mht. grafikken så folk ikke bliver træt af det.
Jeg tror måske mere på at valve for sucess på MOD området da alle der kan og gider kan lave en mod til half life. Valve har utrolig stor cummunity opbakning til deres projekter. Jeg siger ikke at ID ikke har det men jeg tror ikke den er så stor igen.

Jeg vil da spille dem begge 2 inden jeg kan sige mere om det.
(jeg skal nok bare lige opgradere min PC. ughhhhhh )
Gravatar #68 - FISKER_Q
15. jul. 2004 23:54
#67 Armbehåringen på Doom 3 hovedpersonen ligner da alyssa milano's :P
 
Gravatar #69 - KozmoNaut
16. jul. 2004 06:44
#67

Doom3 bliver leveret med alle de værktøjer man har brug for for at lave en mod eller TC. Så vidt jeg husker bliver så godt som hele indholdet af spillet (nogle siger at det også inkluderer kildekode, men det lyder lidt for utroligt) leveret med på CDerne, kategoriseret og klar til brug. Jeg er ret sikker på at vi kommer til at se rigtigt mange Doom3 mods, simpelthen fordi det kommer til at være så nemt at gå til.



#68

Ja, detaljegraden kan til tider være lidt voldsom ;)

Men det skal den vel være når der anbefales et grafikkort med 512MB ram før Ultra Detail Level kan tages i brug...
Gravatar #70 - neckelmann
16. jul. 2004 09:46
#69 "nogle siger at det også inkluderer kildekode, men det lyder lidt for utroligt"

Det er vel bare kilden til den kode der skal pumpes igennem deres virtual machine - ligesom ved f.eks. Unreal-spillene.

Hvis man kigger på hvordan MOD-udviklingsforholdene har været for tidligere ID-spil og henholdsvis Half-Life, og forudsætter at de fortsætter i nogenlunde samme stil - så er jeg ikke et sekund i tvivl om, at det er sidstnævnte der vil blive størst på det område. Det har altid været en del mere langhåret at arbejde med Quake'ne, og valve's 35125 gange mere objektorienterede stil er langt nemmere at sluge for de fleste. Dog ingenting i forhold til Unreal motoren, som da kan gøre enhver våd i trusseletten ;)
Gravatar #71 - Pakster
16. jul. 2004 10:28
Unreal er pis. Så er det sagt!

Men ID har altid været på forkant med grafikmotoren, og det er også derfor andre selskaber køber licenser fra dem, uden at have et færdig produkt klar. De ved de kan lave det.

Mods har der altid været flere af til quake serien end nogen anden serie. Det viser da også at der virkelig er noget at lege med, selv for en hobby programør.

Halflife2 og doom3 er to forskellige spil. Halflife er det en realistisk verden med uhygge blandet i, hvor doom derimod er en langt større fantasy verden om man vil.
Gravatar #72 - SmackedFly
16. jul. 2004 22:44
#71

Kald da lige halflife realistisk en gang til... Den var ny. Tror såmænd begge spil er cirka lige langt ude på det område.

#70

Jeg kan godt give dig ret mht. opbygningen af quake enginet i forhold til halflife, men det laver stadig ikke om på at Quake 3 enginet nok er det engine der er blevet lavet flest spil udfra. Derudover er ID's engines også langt mere fleksible end halflife enginet (der jo iøvrigt er bygget over doom 1 enginet).
Mht. Unreal enginet, har ikke selv leget med det, udviklingsstads til det koster en bondegård, men har da set at det også er enormt fleksibelt. Desværre er min oplevelse også at Unreal enginet æder ressourcer udover alle grænser, i forhold til grafik outputtet, som da er flot, men ikke imponerende, og relativt kunstigt. Flotte lyseffekter og lignende, men det mangler ligesom noget...
Gravatar #73 - bjerh
16. jul. 2004 23:50
#6

Bare fordi mand mener den ikke er så vigtig, kan man vel godt lave en ordentlig historie bag spillet, så det bliver mere en bare grafik og lyd. Selvom det da ser vildt flot ud.. bare beta'en, den var enormt flot da den leakede.. :D
Gravatar #74 - MoDeUs
19. jul. 2004 06:48
#71: Ja ID's grafikengines har altid være på forkant tilforhold til valve's men tilgengæld er der helt vildt langt mellem de kommer.
men jeg vil nu påstå at Unreals engines(i alle udgaver) har været mer på forkant, end stort set alle andre.... men de bliver spåndene at se hvor god den er i DOOM 3, og hvad den ellers kommer til at blive brugt til. er der nogen der ved noget om opbygningen af enginen?
Gravatar #75 - Pakster
19. jul. 2004 07:48
http://money.cnn.com/2004/07/14/commentary/game_ov...
En anden artikkel om det.

#74 tjek på webdog. John Carmack skriver en del info om hans arbejde undervejs.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login