mboost-dp1

No Thumbnail

Direktør for DK-CERT ændrer forklaring

- Via Version2 - , redigeret af peter_m

Preben Andersen, direktøren for DK-CERT, kom i sidste uge, som nævnt her på newz.dk, med en mindre heldig udtalelse til Computerworld:

Rar er en komprimeringsalgoritme, der bruges af styresystemet Linux, hvilket tyder på, at der er Linux-folk blandet ind i konstruktionen og udsendelsen af den her ondsindede mail.

Version2 har nu spurgt Preben Andersen om det virkelig var det, han mente. Han har nu ændret sin holdning, så det ikke længere er filformatet, der afslører at der skulle være tale om Linux-folk:
Folk må ligesom mene om tingene, hvad de vil. Det her skal jo ses i en større sammenhæng, og det er slet ikke formatet, der er kernen. Det er overførslen af karaktererne. Altså bogstaverne, hvor man kan se, at det kommer fra et tegnsæt til et andet tegnsæt.

Hvad det så helt præcist skal betyde, vides endnu ikke.





Gå til bund
Gravatar #1 - demolition
27. mar. 2007 11:18
Rettelse i overskrift: Der skal stå 'ændrer', ikke 'ændre'.

Edit: #2: Det giver måske lidt mening hvis han mener at kunne se at det tegnsæt der er brugt, kun bliver brugt under Linux..
Gravatar #2 - maxt.dk
27. mar. 2007 11:20
Er han på stoffer eller gi' det slet ingen mening det, som han sagde? o.O jeg er i hvert fald total lost...
Gravatar #3 - Odyssey
27. mar. 2007 11:21
#1: Du kan da ikke forvente at nørder kan dansk?
Gravatar #4 - neiro
27. mar. 2007 11:24
Der er sku da ingen forskel i en rar pakke om den kommer fra en linux eller windows ? den bliver vel overført binært og ikke i ascii ville jeg gætte på - desuden kører langt de fleste linux'er jo med 8 bit tegnsæt nu om dage, ligesom dos/windows .... så hvad en han har ment, det holder jo ikke.
Gravatar #5 - Cyrack
27. mar. 2007 11:28
Err.... pas?
Det giver ingen mening! Et tegnsæt er jo blot hvilken standard tegnene er encoded i (går ud fra der er noget cleartext i filen) men det viser jo intet! Ud over at han stadig er en klaphat til at udtale sig :-)
Gravatar #6 - BurningShadow
27. mar. 2007 11:31
Kan han mon røbe for hvilket tegnsæt det er...?
Der er så mange forskellige tegnsæt til Windows, at at han umuligt kan forvente at blive taget seriøst, hvis det er hans nye argument for at det er Linux folk.

Men jeg er da ikke uenig med ham i at det er Linux folk, for det er det faktisk. Beviset er at det bliver sendt som email, og det er jo oprindeligt en UNIX ting...!
Gravatar #7 - johan
27. mar. 2007 11:31
kan de så få ham fyret... han er jo livsfarlig for Danmark. Det ender med at han siger at virusser på computere kan blive så kraftige at det smitter til mennesker
Gravatar #8 - f-style
27. mar. 2007 11:32
Hvordan kan en mand blive ansat som direktør der er så ringe til at udtale sig, det lyder jo til han ikke forstår det han snakker om. Eller lad en marketings mand overtage posten som "manden udad til" som kan sige tingene ligeud så folk forstår dem.

Med de to udtalelser han er kommet med på det sidste, viser ikke ligefrem at han er særlig kompetent og har nok ikke skabt positiv omtale tvært imod.
Gravatar #9 - SmackedFly
27. mar. 2007 11:33
Han er da en skovl uden lige, selv HVIS det han sagde faktisk betød at filen er genereret på et unix system, hvordan i alverden ligger det så op til at konkludere noget som helst om hvilken gruppe mennesker der har lavet det?

Han snakker om kernen i sagen, der er INGEN kerne i den her sag, der er såvidt jeg kan se kun mange muligheder for at blive fejlciteret, og en arrogant mand, der åbenbart ikke vil indrømme når han har lavet en fejl.

Han sidder i en betroet position, i en afdeling af det statslige IT selskab der sidder på dixen og forskningsnettet i Danmark, han må altså lige sætte sig selv op til en højere standard end det her skidt.
Gravatar #10 - Cyrack
27. mar. 2007 11:34
BS: det er det der nye ASCII tegnsæt der er brugt. Så det bevidner at der er tale om hackere af værste skuffe!
</joke>

Tjek i øvrigt kommentarene inde på v2, meget underholdende :-)
Gravatar #11 - walling
27. mar. 2007 11:37
#7 Ja, det er han selv et levende eksempel på :-)

Jeg synes næsten hans udtalelser er komiske. Tragikomisk.
Gravatar #12 - TheThufir
27. mar. 2007 11:41
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilket styresystem han selv bruger, jeg tror det er Windows :P

De udtalelser han kommer med beviser jo bare at man ligesågodt kunne have sat en abe til at have hans job istedetfor :P
Gravatar #13 - jmcu
27. mar. 2007 11:41
Først siger han noget direkte vrøvl. Derefter siger han noget direkte sort. Min personlige mening lige nu er, at han ikke virker meget klogere end den dag han ytrede det første.

Det første han siger om RAR og Linux kunne jo være en fejl. Vi kender vist allesammen det, at man får blandet ting sammen og sagt noget rod. Men så er det da bedre at indrømme man lavede en svipser. Sammenbrud i det små grå kan vi vist alle forstå. Men at følge op med en gang sort volapyk er da ris til egen røv.
Gravatar #14 - Butcher
27. mar. 2007 11:42
Jeg har nu altid ment at der er noget lusket ved de der Linux brugere.

Jeg mener, hvem ellers vil bruge noget så skummelt som ASCII karakter sættet
Gravatar #15 - aZLAn2000
27. mar. 2007 11:43
Han har tydeligvis fået en halv historie fra en af hans teknikkere, og brugt det til at udtale sig med. Flot!
Gravatar #16 - Kampp
27. mar. 2007 11:43
Jeg blev helt glad da jeg så han ville ændre sin forklaring så vi stopper løgnene, men blev da lidt skuffet vil jeg sige :(

Hvorfor er det overhovedet vigtig om det er på en Linux maskine virusen er skrevet?

Hvorfor må man egentelig svine et produkt til der ikke har noget med virus-skabelsen at gøre? Det er vel det samme som at sige det kun er TDC's skyld at folk bliver svinet til over telefonen nogen gange?
Skylder han så Linux en undskyldning, og hvad med (Win)RAR?
Gravatar #17 - bubbi83
27. mar. 2007 11:44
Gad vide om han er blevet træt af sit job, siden han spyr om sig med den ene sorte sætning efter den anden..

Måske man skulle begynde at teste folk inden man ansatte dem.. men nu ved jeg godt at det selvfølgelig er for besværligt..

Evt. bare for diverse stoffer?!..

edit:
#15
Heh, gad vide om den tekniker så sidder og hygger sig over at chefen troede på hans sorte forklaring :-)

Og når chefen så kommer tilbage og siger at folk ikke bed på den forklaring.. så fortæller man bare endnu en sort forklaring (helst mere sort end cafe noir reklamerne!), som han igen æder råt.. :-D
Gravatar #18 - johan
27. mar. 2007 11:44
Hans næste udtagelse bliver at emailen er sendt over det der nye Internet og ikke med posten, som man jo kunne komme til at tro
Gravatar #19 - jacobtf
27. mar. 2007 11:49
Nu har jeg personlig erfaring med Preben, og at han er nået så langt som han er, det er en skandale uden lige. Han startede i politiets it-afdeling og sluttede officielt ved jobskifte. Men fra andre politifolk lyder der andre toner - nemlig at manden simpelthen ikke var til at arbejde sammen med og i praksis uduelig.

Således kan jeg berette om dengang han forsøgte at påvise, at en Sony MiniDisc kunne læses i et almindeligt 3,5" floppydrev, eller om at han konstant henviste til størrelser som værende "xx antal a4 sider" i stedet for gængse størrelser, som megabytes og kilobytes.
Gravatar #20 - TullejR
27. mar. 2007 11:50
Det kan være han tænker på linebreaks.. Det er der jo stor uenighed om hvordan bør håndteres på forskellige styresystemer.. At der så findes editors til windows, der kan håndtere dem som linux bruger, ødelægger så igen pointen.
Gravatar #21 - The-Lone-Gunman
27. mar. 2007 11:50
"You have the right to remain silent. Anything you say can and will be used against you."
Gravatar #22 - John_P
27. mar. 2007 11:51
Fedt interview.. Godt gået version2.. Det virker ofte som om at de store IT-medier ikke tør gå til folk.
Gravatar #23 - Zyprezz
27. mar. 2007 11:57
linux har næsten de samme internationale tegnsæt som windows også har derfor er det umuligt at sige det kommer fra et andet os miljø det eneste du kan se er at personen bruger et andet sprog. han har åbenlyst udtalt sig uden at vide noget om emmenet
2 gange
Gravatar #24 - johan
27. mar. 2007 12:05
Man ser tydeligt at netwærk er alfa og omega om man får et godt job eller ej. Preben har tilsyneladende et fantastisk netværk
Gravatar #25 - manisto
27. mar. 2007 12:09
Er det overhovedet relevant hvad styresystem den mail er sendt fra? Jeg har lidt svaert ved at se, hvad det skulle aendre ved sagen.

I oevrigt, saa understoetter min tegntabel ikke danske bogstaver. Sorry guys, men saadan er det jo paa Windows! ;)
Gravatar #26 - Max_Payne
27. mar. 2007 12:16
#25>> Hvad fanden er det for et skodtastatur du har der - er det med vilje eller har du valgt den forkerte tegntabel? Har du overvejet at bruge Ascii koderne, hvis du ikke har de danske tegn på dit keyboard. Meget kan du da flame MS for - men da ikke at tegntabellen mangler danske bogstaver.

Men anyways - hvad er det for et skod, der optræder som direktør for DK Cert? Det kan da ikke være seriøst at manden er IT-analfabet og samtidig ikke besidder nogen former for social intelligens? Ud med kvajpanden!
Gravatar #27 - pyromaniac
27. mar. 2007 12:18
Fatter overhovedet ikke noget af det her. Som #25 skriver, kan det ikke være ligemeget hvilket styresystem virussen er skrevet på? Bare diverse antivirus-programmørere får lavet en opdatering, der kan fjerne virussen.
Så må de bagefter tænke på, at (prøve på at) finde ud af hvem der har lavet den.
Gravatar #28 - nezz_dk
27. mar. 2007 12:19
Alt i alt kan det vel være lige meget hvilket OS filen er lavet under. for virus er noget '****', og dem der har lavet den burde skydes..
Gravatar #29 - Benjamin Krogh
27. mar. 2007 12:20
Tja han formulerer det vel bare forkert? Unix og windows bruger jo forskellige måder til at lave newline. n og nr (eller omvendt).
Kunne det være det han mener?
Gravatar #30 - Sid
27. mar. 2007 12:22
Jeg er 100 % sikker på det i virkeligheden er Preben Andersen som skriver George W. Bush' taler.
Gravatar #31 - Freakzter
27. mar. 2007 12:23
Fra Blue Collar Comedy Tour:

"From that point on I had the right to remain silent.... What I lacked, was the ability"

Skøn-herlige Preben her har så taget den op på et helt nyt niveau. Helt ærligt Preben, du mister sq snart retten til at sige noget!
Gravatar #32 - Sid
27. mar. 2007 12:24
Derudover har jeg også oplevet Preben live, og der virkede han absolut heller ikke som det skarpeste rensdyr i havnen.
Gravatar #33 - moeller2000
27. mar. 2007 12:34
Der er flere fortolkningsmuligheder, hvad angår direktørens udtalelse omkring rar-formatet.

1) Han aner overhovedet ikke hvad han taler om.
- Dette virker højest usandsynligt, da han trodsalt besidder en noget krævende stilling hos CERT.

2) Han mente i sin første udtalelse tar.gz.
- Dette sandsynliggør trodsalt at der er tale om linux-brugere, selvom det dog ikke kan hverken be- eller afkræfte noget som helst.

3) Han henviser nu til forskellen i line-breaks i tekst-filer.
- Man bruger typisk enten \n eller \r\n til markering af linebreaks, hvor \n typisk bruges af folk på en windows-maskine og \r\n typisk bruges af folk på en linux-maskine. Der er dog ingen regler her, da forskellige teksteditors understøtter begge dele og endda flere muligheder.

Hvis vi vælger at tro, at direktøren har henvist til linebreaks i sin sidste udtalelse, vil jeg mene at det er en skarp iagttagelse som muligvis kan hjælpe noget af vejen, men ikke være noget fældende bevis. Det er altså ikke helt idioti at undersøge linebreaks, hvis man efterforsker en sag.

Det er jo så bare mine 25 cents.
Gravatar #34 - clausi
27. mar. 2007 12:35
Jeg har et gæt på hvad han mener.

Jeg har en hjemmeside der kører et CMS kaldet drupal (der kører på linux). Når jeg sender nyhedsbreve derfra er de encodet i (=tegnsættet er) utf-8 (unicode). Hvis jeg åbner de mails på min hotmail ser æ, ø og å mærkelige ud, mens de funker fint når jeg åbner dem i thunderbird (og mærkeligt nok også i outlook express). Det tegnsæt min windows bruger som standard er noget den kalder Vesteuropæisk (ISO), og det er nok derfor min browser ikke fatter at skrive specialtegnene ordentligt i hotmail.

Så det kan jo være at han har fået sin virusmail i sin hotmail og dermed konkluderet at det må være de onde linuxfolk, da hans æer, øer og åer ser spøjse ud :-/

ps: jeg er ikke en itdude, så forbehold for manglende teknisk indsigt
Gravatar #35 - gertudby
27. mar. 2007 12:37
Var det ikke nemmere at sige, sandsynligheden for at det er en linux-nørd som har skrevet skidtet er større en det er en windows bruger. Hvis nogen skulle blive støt :)
Gravatar #36 - Lifesux
27. mar. 2007 13:02
#33


2) Han mente i sin første udtalelse tar.gz.
- Dette sandsynliggør trodsalt at der er tale om linux-brugere, selvom det dog ikke kan hverken be- eller afkræfte noget som helst.


Dette fandt vi ud af da han først kom med kommentaren.
Folk der har filen siger at det er en RAR fil, og så er der hele diskution med at tar ikke er pakke alkorytme.
Men bare pointen filen hedder .rar, så han har ment RAR


3) Han henviser nu til forskellen i line-breaks i tekst-filer.
- Man bruger typisk enten n eller rn til markering af linebreaks, hvor n typisk bruges af folk på en windows-maskine og rn typisk bruges af folk på en linux-maskine. Der er dog ingen regler her, da forskellige teksteditors understøtter begge dele og endda flere muligheder.


Tja det kan vel være linie breaks, men koden er vel compilet, så hvor mangen line-breaks er der i en binær kode?

Jeg ved der var problmer i starten med MP3 filer lavet under *nix og afspille dem på windows, da de brugte forskellige line-breaks.
Men det er igen hvad man har sat sit system, og compiler op til at bruge.
Gravatar #37 - 120015000388
27. mar. 2007 13:08
#36 Jeg tror der henvises til line-breaks i mailen, og ikke i den kompilerede fil, men hvis det er line-breaks han udtaler sig om, så er det en meget dårlig forklaring anden gang. Den første er direkte forkert.

Derudover beviser linebreaks intet, men kan give en formodning...
Gravatar #38 - Flameanden
27. mar. 2007 13:14
#33 Bortset fra at MacOS også bruger Unix line breaks, og eftersom MacOS er mere udbredt end Linux ville det, hvis det var "tegnsættet" man skulle vurdere på, være statistisk mere sandsynligt at det var udviklet på Mac.

Som man siger ved CIA, første gang er det et uheld, anden gang er det et tilfælde, tredje gang er det 5. kolonne virksomhed. Der skal jo ikke de helt store genier til at regne ud hvad Preben Andersens skjulte dagsorden er.

#34 Jeg synes det er en fremragende øvelse at prøve at tyde Preben Andersens fordrukne sludder. Det burde bare ikke være nødvendigt at skulle fortolke hvad Danmarks officielt set største autoritet omkring IT sikkerhed siger, for at det er i overensstemmelse med virkeligheden. Det burde give mening uden fortolkning.

#35 Var det ikke bedre om man ventede med at udtale sig om hvem der var synderen før man havde håndgribelige beviser?

Better to remain silent and thought a fool, than to speak and remove all doubt.
Gravatar #39 - Holgerdk
27. mar. 2007 13:28
Jeg tænkte på om han har roddet little- og big-endian ind i denne "forklaring" ?

men det giver nu heller ikke nogen mening umiddelbart.
Gravatar #40 - jopsen
27. mar. 2007 13:41
Sjovt nok er det mig bekendt ikke alle distroer der kører med samme tegnsæt... Det er jo noget man bare skifter...

Det værste er næsten at han overhovedet tør benytte tegnsættet som argument for hvorfra virusen skulle stamme fra...
Der er da ikke særligt sagligt, ca. ligeså godt som screenshots :)
Gravatar #41 - arne_v
27. mar. 2007 13:44
#20,29,37,38

Ja. Windows bruger rn og Unix/Linux bruger n. I tekst filer på
disk !

I email bruger man (som i langt de fleste netværks protokoller)
rn uanset styre system.
Gravatar #42 - lul
27. mar. 2007 13:45
#36
Jeg tror du skulle slappe lidt af med din alko-rytme.
Hvorfor skulle der være linebreaks i en mp3 fil?
Gravatar #43 - Zombie Steve Jobs
27. mar. 2007 13:54
Jeg fatter ikke, hvad han snakker om.

Det eneste jeg kan relaterer til, i forhold til hans udtalelse, det er det behov jeg har haft for at konverterer *.reg filer fra windows' tegnsæt til noget wine gad læse.
Øh, ja.

Men det bliver jo bedre og bedre.
Gravatar #44 - RMJdk
27. mar. 2007 13:56
fuck han er da godt nok en hat, lyder godt nok som om han har mindre computer viden ind mine bedste forældre.
Gravatar #45 - Lifesux
27. mar. 2007 14:04
#42

Hvorfor skulle der være linebreaks i en mp3 fil?

Spørg mig ikke, det er ikke mig der har lavet det format.

Men jeg huske at den gad nogle belastene klik lyde, og man kunne køre en MP3 fix på ens mp3 filer for at fjerne det, og det den gjorde var bare at skifte linux end of line tegnet ud med windows end of line.

Jeg tro allerede i winamp version 1 var det lige meget, så det er længe siden.
Gravatar #46 - sinc
27. mar. 2007 14:23
hmm jeg ved ikke om man skal græde eller grine over hans udtalser, da de jo ikke giver mening. Som en anden også nævner, hvorfor udtaler han sig om noget, som han åbenbart ingen forstand har på? Vil jo svare til at man gik til slagteren og fik tips om at bygge et hus ;=)

Der er jo intet der forhindre ham i at vente med en udtagelse og spørge nogle kompentente ansatte, så der brude være i firmaet.
Gravatar #47 - lul
27. mar. 2007 14:32
#45
Dokumentation eller det er løgn.

#46
Hvem skal udtages til hvad?
Gravatar #48 - sinc
27. mar. 2007 14:35
#47
hehe taste fejl, mente "udtalelse"
Gravatar #49 - luuuuu
27. mar. 2007 15:09
jeg tænkte på..

siden hvornår er det blevet et krav at man kan udtalele sig på universitets-sprogligt niveau for at være it sikkerheds person?

hvis han ikke har nemt ved at forklare ting sprogligt, gør det ham så stadig til en dum person?

folk her er jo fuldstændig latterlige i deres meningsargumenter.

"haha ham der siger noget forkert, BRÆND HAM!!!!!!"

men ligeså snart manden laver noget godt, så er han en helgen og der skal oprettes statuer af ham i indre kbh.

afslut janteloven. så længe i ikke har hans job, så kan jeg ikke se hvad faen i bilder jer ind at tro i kan dømme ham på nogle udtalelser i et interview. der har jo for helvede været en journalist involveret. allerede der går det galt.

:) bare mine 28øre.
Gravatar #50 - arne_v
27. mar. 2007 15:21
#49

Der er vel ingen der har stillet krav om at han skulle
levere en doktor afhandling.

Men man kan vel forlange at det han udtaler er korrekt !?!?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login