mboost-dp1

Linux

Direct3D 11 understøttes nu naturligt af Linux

- Via Phoronix - , redigeret af Emil

DirectX 11 API’en har nu fået en open source-implementering i Gallium3d, som er platformsuafhængig og udviklet af VMWare. Selvom denne del af koden er i opstartsfasen, bør det gøre det nemmere at portere spil til Linux og gøre brug af Direct3D både med og uden brug af Wine.

Den nye udgivelse kan allerede nu køre nogle teksturdemoer til både DirectX 10 og 11 og fungerer, modsat Wine, ikke ved at omdanne Direct3D-funktioner til OpenGL-funktioner, men understøtter altså naturligt Direct3D, som dermed bliver tilgængelig for alle Linux-drivere.

Luca Barbieri, udvikler på Gallium skrev:
The primary goal is to realize Gallium’s promise of multiple API support, and provide an API that can be easily implemented with just a very thin wrapper over Gallium, instead of the enormous amount of complex code needed for OpenGL. The secondary goal is to run Windows Direct3D 10/11 games on Linux using Wine.





Gå til bund
Gravatar #1 - aagaard
22. sep. 2010 08:26
Nu er det jo ikke moder natur som har opfundet det, så "naturligt" er måske lidt forkert ordvalg :-)
Gravatar #2 - Chewy
22. sep. 2010 08:28
http://1funny.com/wp-content/uploads/2010/02/Hell_...

Jeg samler lige min kæbe op fra jorden...
Gravatar #3 - prozeantriox
22. sep. 2010 08:28
Endelig :D
Gravatar #4 - David Munch
22. sep. 2010 08:28
Gad vide hvor lang tid der går før vi har det på Mac..
Gravatar #5 - Theis
22. sep. 2010 08:35
This is the year of linux gaming :D...
Gravatar #6 - done
22. sep. 2010 08:41
Wow jeg skal lige se det virke før jeg tror 100% på det.

Men det kunne sateme være nice :D
Gravatar #7 - Tukanfan
22. sep. 2010 08:46
Lyder virkelig godt - men hvordan udnytter man det så? Er der nogle bindings fra andre sprog end det native (som er?) Virker SDL f.eks. med det?
Gravatar #8 - pezzen
22. sep. 2010 09:13
Yay! Så er der ingen grund til at kører windows mere! W00h00 :D
Gravatar #9 - v1ct0r
22. sep. 2010 09:15
#5 eh, hvert år bliver udråbt til Year of Linux..
Gravatar #10 - jakobdam
22. sep. 2010 09:16
Donkeys can FLY!

Damn da!

Jeg ser frem til en masse spil der nemmere og hurtigere kan portes til Linux nu, fremfor at man skal nosse rundt i at omkode til eks. eks. OpenGL.

Mange applikationer af grafisk og lydmæssig karakter vil vel egentlig også kunne drage nytte af det?
Gravatar #11 - f-style
22. sep. 2010 09:17
#9
coincidence :)?
Gravatar #12 - Tagger
22. sep. 2010 09:20
Yes! Det er i sandhed en glædens dag! Så mangler vi lige nogle få programmer, og jeg kan fjerne to partitioner fra min harddisk!
Gravatar #13 - f-style
22. sep. 2010 09:20
VMWare er seje. Mon dette trækker kommer med opkøbet af SUSE?

Håber at der sker mere på denne front, så linux kan få glæde af de masse spil som findes til windows. Det er en af få ting som holder mig tilbage. Kommer spil til at virke 100% med linux så varer det ikke længe til hele skiftet sker.

Utorrent er jo også ved at blive kodet til linux native, samt en 64-bit flash player. Nøj der sker meget for tiden.
Gravatar #14 - Da9L
22. sep. 2010 09:28
Damn man der sker meget på linux fronten!

Det eneste der holder mig tilbage fra linux ER faktisk det at man ikke kan game deri.

Men hvor langt er man fra at kunne game alle spil i linux med dette? Jeg tænker på hvor stor en opgave det egentlig er at portere spil over til linux når man nu ikke længere behøver at lave direct3d om til opengl ?
Gravatar #15 - Tagger
22. sep. 2010 09:36
#13 64-bit flashplayer.. Er den ikke ude som åben beta allerede?

#14 Det burde ikke kræve voldsomt meget. Mange helt nye spil kan idag spilles fint på linux, fx Starcraft II, og det sker efterhånden oftere at selv fps spil virker.
Hvis ikke DirectX ligger som stenen på vejen, så kan jeg ikke se hvorfor producenterne ikke skulle gøre det.
Gravatar #16 - RMJdk
22. sep. 2010 09:37
Det er da smart, er sikker på Valve nok skal lancere Steam til Linux, hvis nu Linux kommer med. Ville være godt for Pc gaming :)
Gravatar #17 - Da9L
22. sep. 2010 09:43
#16 Hvis steam kommer til linux er jeg med på vognen! For hvis først sådan et stort firma støtter det så skal det nok gå stærkt!
Gravatar #18 - benom
22. sep. 2010 09:52
det er jo lige før man fælder en lille glædes-tåre
Gravatar #19 - Vandborg
22. sep. 2010 10:13
Jeg tænker på hvornår Microsoft reagere på det her?
Gravatar #20 - Anders Fedеr
22. sep. 2010 10:39
f-style (13) skrev:
VMWare er seje. Mon dette trækker kommer med opkøbet af SUSE?

Jeg tror ikke det er VMware der står bag. Eller jo, de står bag Gallium3D der har gjort implementering mulig, men selve state trackeren er så vidt jeg kan forstå udviklet af en frivillig:
Kilden skrev:
VMware previously was working on a Direct3D state tracker and it was not going to be open-source and primarily targeted for Gallium3D on Windows, but this is different and is open-source thanks to its development by a community members.
Gravatar #21 - Zombie Steve Jobs
22. sep. 2010 10:43
#19 TIN FOIL!
Jeg tænker at de selv har været med, for at butt-fucke Apple...

Gravatar #22 - gensplejs
22. sep. 2010 10:56
Overskriften er forkert.
DirectX 11 > Direct3D 11.
Direct x er en samling af rigtig mange API'er (15-16 stykker eller noget i den dur).
Den oprindelig nyhed omfatter at en af disse api'er (Direct3D 11) er kommet til linux.

Har indsendt rettelse til overskriften.
Gravatar #23 - cordion
22. sep. 2010 11:12
v1ct0r (9) skrev:
#5 eh, hvert år bliver udråbt til Year of Linux..

but this is the year of linux 2010 ;)
næste år bliver year of linux 2011. etc.
Gravatar #24 - Fafler
22. sep. 2010 11:16
Den kræver bare stadig, i modsætning til Wine at resten af koden portes til linux. En umidlbar fed ting vil være hvis Wine folkene laver direkte understøttelse af DirectX i gennem Gallium3D. Eller hvis VMWare folkene laver DirectX understørrelse direkte i VMWare, så spil kører ved samme framerate som hvis de kørte native. Uhh, jeg glæder mig ;-)
Gravatar #25 - benom
22. sep. 2010 11:20
det der så mangler er resten.
at linux med dette kan forstå D3d11 er trodsalt ikke ensbetydende med at linux kan forstå hele spillet/programmet.
det er dog helt klart et stor skridt i den rigtige retning der ultimativt kan munde ud i at linux native kan ræse windows baserede programmer/spil

tages denne teknologi og blandes sammen med fx unifiedkernel projectet så er vi ved at være der hvor det bliver rigtig spændende

unifiedkernel
Gravatar #26 - mireigi
22. sep. 2010 11:25
aagaard (1) skrev:
Nu er det jo ikke moder natur som har opfundet det, så "naturligt" er måske lidt forkert ordvalg :-)


Jeg tror den mere korrekte betegnelse er "native", hvilket er dårligt oversat til "naturligt", når det i IT-verdenen betyder "indbygget".
Gravatar #27 - Bermann
22. sep. 2010 11:41
Hvis MacOSX er baseret på UNIX, er det så ikke muligt at dette også kan ske på Mac-fronten? (Hvis vi antager at der ikke er en masse bureaukrati der står i vejen for det / konkurrencehæmmende copyright elskere)

Ang. Steam til Linux, så håber jeg da at det ændre mere ved Linux gaming end Steam til Mac har gjort på den front. Der er stadig kun 100 spil, hvor mange af dem er nogle komplet retarderede udgivelser, plus at nye spiludviklere stadig ikke lave spil til Mac (med meget får undtagelser, tak Blizzard <3 )

Alt dette giver potentiale for Linux/Mac til at blive mere almindeligt... Men jeg tror der skal en markedsandel på 25%+ (for hver af de 2 underdogs) før spiludviklere konsekvent laver til alle 3 platforme.

Hvis det er tilfældet at Linux får mere succes til gaming end Mac, og måske endda matcher Windows', så er det jo bare at Boot-camp'e med Ubuntu.
Synes bare det er tamt at betale 1000kr for at kunne boot camp'e til Windows for at kunne spille en håndfuld spil.

Frem med linux!
Gravatar #28 - mgX
22. sep. 2010 11:43
#26 er næsten mere korrekt at tage den direkte oversættelse af native, "indfødt", end at kalde det for indbygget.
Gravatar #29 - p1x3l
22. sep. 2010 14:08
lol at folk herinde whiner over om de ka forstå mit dansk eller ej

native: The amount of improvement will depend on many factors - including available bandwidth and code efficiency. In this context, native refers to whether one core is independent of its neighbors.

så andet ord for native og bedste oversættelse ville nok være uafhængigt (af windows / wine / andet hack) -.-

oh well :) .. ontopic: lyder fandme godt er nok også eneste grund tilbage til jeg ik køre linux på min workstation her me likes fps ...
Gravatar #30 - Baunsbol
22. sep. 2010 14:56
Det tegner sku godt efterhånden for Linux :)..

Men 100% understøttelse kommer nok aldrig.. Så vidt jeg ved er det MS der står bag Directx.
Gravatar #31 - XorpiZ
22. sep. 2010 15:38
Måske et dumt spørgsmål..

men hvis man har tænkt sig at installere directx/direct3d og gerne vil have native understøttelse af windows-programmer - hvorfor kører man så ikke bare windows?
Gravatar #32 - Anders Fedеr
22. sep. 2010 16:15
#31 Troll? Fordi man foretrækker Linux til alt andet end spil?
Gravatar #33 - XorpiZ
22. sep. 2010 16:27
Anders Feder (32) skrev:
#31 Troll? Fordi man foretrækker Linux til alt andet end spil?


Absolut intet trolleri over det.

Men hvis man vil køre Windows-programmer, Windows-spil mv., så må det alt andet lige være nemmere at køre.... Windows.
Gravatar #34 - Anders Fedеr
22. sep. 2010 16:33
#33 Og hvis man vil køre Windows-spil og Linux-programmer?
Gravatar #35 - XorpiZ
22. sep. 2010 16:39
#34

Jamen, så er alt jo i den skønneste orden med denne nyhed.
Gravatar #36 - Windcape
22. sep. 2010 16:43
Og så altid er det et kommencielt firma, som øjner en mulighed for at tjene penge, der står for udviklingen.

heh
Gravatar #37 - Chewy
22. sep. 2010 17:32
@36

Hvis du skal trolle så er det mindste du kan gøre da at læse tråden først..
Det plejer at gøre det en del mere effektivt...
Gravatar #38 - Windcape
22. sep. 2010 17:37
Anders Feder (34) skrev:
#33 Og hvis man vil køre Windows-spil og Linux-programmer?
Så kan man jo stadigvæk godt bruge Windows ;-)
Gravatar #39 - Anders Fedеr
22. sep. 2010 17:43
#38 Men nu kan man også lade være.
Gravatar #40 - nold-i-spolen
25. sep. 2010 18:52
Windcape (38) skrev:
Så kan man jo stadigvæk godt bruge Windows ;-)


Er du ikke rar og udvide min horisont.......hvordan afvikler jeg linux programmer under windows (udover gennen en virtuel maskine)?
Gravatar #41 - lorric
25. sep. 2010 19:14
Overskrift skrev:
Direct3D 11 understøttes nu naturligt af Linux

Linje 3 skrev:
Selvom denne del af koden er i opstartsfasen

Det er jo langt fra at være færdigt - de er kun lige begyndt? Det lyder dog som det sejeste siden digitaluret, hvis det kommer til at virke.
Gravatar #42 - paradise_lost
26. sep. 2010 18:21
nold-i-spolen (40) skrev:
Er du ikke rar og udvide min horisont.......hvordan afvikler jeg linux programmer under windows (udover gennen en virtuel maskine)?


Endnu engang er tavs guld. Han skal bare trolle, ikke andet.
Gravatar #43 - Windcape
26. sep. 2010 18:37
#42

Det er jo rart du viser hvor lidt du ved om POSIX :-) Hvornår går du selv 100% over til at bruge et hippie OS?
Gravatar #44 - paradise_lost
26. sep. 2010 18:41
#43 Whatever du har jo stadig ikke svaret manden, har du?
Gravatar #45 - Windcape
26. sep. 2010 18:52
Gravatar #46 - paradise_lost
26. sep. 2010 18:55
#45

Ikke mig du skulle svare, men #40. Men det der skulle til var åbentbart bare at jeg nævnte at du har for vane at trolle og lukke i når du kommer for langt ud.
Gravatar #47 - Windcape
26. sep. 2010 19:09
#46

Og det skulle komme fra dig, som aldrig nogensinde har underbygget et argument, og ikke laver andet end at poste konspirationsteorier :p
Gravatar #48 - Tukanfan
26. sep. 2010 21:42
Altså Windcape, hvem har pisset i din grød de seneste par dage?
Der er da absolut ingen grund til at være så sur. Du burde tværtimod glæde dig over, at Direct3D også er tilgængeligt på Linux nu. Smile to the world!
Gravatar #49 - Vandborg
26. sep. 2010 22:16
#48
Det er jo fordi det var windows guys gude argument...
Gravatar #50 - arne_v
27. sep. 2010 01:43
Windcape (43) skrev:
Det er jo rart du viser hvor lidt du ved om POSIX :-) Hvornår går du selv 100% over til at bruge et hippie OS?


Windcape (45) skrev:
Knock yourself our bro

http://en.wikipedia.org/wiki/POSIX#POSIX_for_Windo...


POSIX er en glimrende standard.

Men det er ikke så nemt at lave større programmer som kan køre på ethvert POSIX system.

Folk har det med at bruge programmer som bruger GUI, database etc..



Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login