mboost-dp1

Linux

Direct3D 11 understøttes nu naturligt af Linux

- Via Phoronix - , redigeret af Emil

DirectX 11 API’en har nu fået en open source-implementering i Gallium3d, som er platformsuafhængig og udviklet af VMWare. Selvom denne del af koden er i opstartsfasen, bør det gøre det nemmere at portere spil til Linux og gøre brug af Direct3D både med og uden brug af Wine.

Den nye udgivelse kan allerede nu køre nogle teksturdemoer til både DirectX 10 og 11 og fungerer, modsat Wine, ikke ved at omdanne Direct3D-funktioner til OpenGL-funktioner, men understøtter altså naturligt Direct3D, som dermed bliver tilgængelig for alle Linux-drivere.

Luca Barbieri, udvikler på Gallium skrev:
The primary goal is to realize Gallium’s promise of multiple API support, and provide an API that can be easily implemented with just a very thin wrapper over Gallium, instead of the enormous amount of complex code needed for OpenGL. The secondary goal is to run Windows Direct3D 10/11 games on Linux using Wine.





Gå til bund
Gravatar #51 - paradise_lost
27. sep. 2010 05:55
Windcape (47) skrev:
#46

Og det skulle komme fra dig, som aldrig nogensinde har underbygget et argument, og ikke laver andet end at poste konspirationsteorier :p


Vi har tit diskuteret MSes monopolminsbrug. Er det en konspirationsteorier at MS har udnyttet deres position og er blevet dømt for det?
Gravatar #52 - Windcape
27. sep. 2010 09:49
arne_v (50) skrev:
Windcape (45) skrev:
Knock yourself our bro

http://en.wikipedia.org/wiki/POSIX#POSIX_for_Windo...


POSIX er en glimrende standard.

Men det er ikke så nemt at lave større programmer som kan køre på ethvert POSIX system.

Folk har det med at bruge programmer som bruger GUI, database etc..
Jeps. Og derfor er det også urealitisk at et DirectX spil vil blive naturligt understøttet, da der er mange flere faktorer der spiller ind.

Ligesom at alle Linux programmer heller ikke virker på alle Unix platforme.

Men det ved JEG godt. Det er mere typisk for Linux brugerne, som endnu ikke har opdaget at det er meget få af deres 2010 værktøjer som er 100 kompatible.

Alternativet er jo at porte, og rekompilere til den platform man nu vil køre koden på. Og det kan man så også gøre til Windows, hvis man har lyst.
Gravatar #53 - Anders Fedеr
27. sep. 2010 10:19
Windcape (52) skrev:
Men det ved JEG godt. Det er mere typisk for Linux brugerne, som endnu ikke har opdaget at det er meget få af deres 2010 værktøjer som er 100 kompatible.

Nonsens. De fleste Linux-brugere har langt større teknisk indsigt i Linux end dig. F.eks. tror de ikke at brugerfladen ser ud som da du prøvede en tidlig version af Red Hat engang for ~10 år siden, eller at Wine er en emulator, osv. osv.

Windcape (52) skrev:
Alternativet er jo at porte, og rekompilere til den platform man nu vil køre koden på.

Det er lige præcis hvad det er, og denne state tracker kan snildt bruges som del af en porterings-strategi for, eksempelvis, et spil hvor man så finder POSIX- eller Linux-erstatninger til enkelte kald på almindelig vis, men hvor en stor del af den grafiske kode kan overføres stort set uændret ved at benytte nærværende state tracker. Det gør det langt mindre skræmmende for en udvikler at portere sit spil til Linux, da det er den grafiske kode der volder ~90% af problemerne.
Gravatar #54 - arne_v
5. okt. 2010 02:07
Anders Feder (53) skrev:
eller at Wine er en emulator


Nu er Wine en emulator. Bare en OS emulator ikke en computer emulator.

Anders Feder (53) skrev:
Det gør det langt mindre skræmmende for en udvikler at portere sit spil til Linux, da det er den grafiske kode der volder ~90% af problemerne.


90% som i 89-91% eller som i >1/2?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login