mboost-dp1

Københavs Kommune

Det koster 42.000 kr. for en pc i København kommune

- Via Berlingske - , indsendt af bahumbaba

Der skal spares mange steder på de offentlige budgetter, men i København sidder man hos Fritidshjemmet Nord og ryster på hovedet over prisen de skal give for en ny computer.

Midt i sparetiderne skal de over en periode på 3,3 år give 42.000 kroner for en computer indkøbt via den centrale indkøbstjeneste Koncernservice. Det forhold får nu lederen i institutionen til at råbe vagt i gevær.

Hun undrer sig over at computeren skal være så dyr, når man i de fleste computerforretninger kan købe en tilsvarende til en tiendedel af prisen.

København kommune har, med overborgmester Frank Jensen i spidsen, tidligere lovet at undersøge priserne hos Koncernservice i forbindelse med indkøb af fødevarer, der også kostede mere end markedsprisen.

Ifølge koncernservice skyldes den meget høje pris på en computer, at det omfatter service og sikkerhed i de 3,3 år.





Gå til bund
Gravatar #51 - Sugardad
17. jun. 2010 16:54
det værste er at det her er nok ikke det eneste tilfælde, vil vædde med at det offentlige køber masser af ting til over markedsprisen, kæft der kunne spares nogle penge hvis det ikke var en flok ældre selvfede mænd og kvinder der arbejdede i det offentlige
Gravatar #52 - fidonet
17. jun. 2010 17:24
webwarp (43) skrev:

#42 ingen gider læse en så lang post uden afsnits-indelinger..


Jeg læste da indlægget :-)

De skandaløse offentlige projekter man høre om i medierne disse dage hænger måske sammen med at man i det offentlige ikke har nær samme faglige stolthed som i det private. Og hvis mange er mere eller mindre ligeglade inklusiv ens chef, ja så bliver man nok mindre kritisk overfor hvad ting koster. Desuden hjælper "studieture" betalt af leverandøre nok heller ikke på skepsisen overfor priser og aftaleforhold.

Det værste er næsten, at når endelig der kommer noget ud i offentligheden af den slags eller offentlige personer træder frem og forholder sig kritisk, så får de ofte mundkurv på, eller måske helt fjernes fra stillingen.

#off tropic
Det virker som om korruption og sløs sker over hele linien i det offentlige. Læger med medicin, det offentlig med priser og udbud generelt, politikkere med... ja de er vel de værste. I det private ud skejer medarbejdere sig sjældent mere end chefen... men hvis nu chefen er sløset, korrupt og ligeglad, ja hvorfor skulle medarbejderne så være anderledes. Jeg tror på det er et af problemerne i det offentlige.
Der er simpelthen ingen konkurrence i den offentlige "virksomhed" og derfor er det ikke transparent om virksomheden er sund eller om nogen trænger til en udskiftning. Mere privatisering kan nok løse nogle af de problemer vi døjer med i dag.
Gravatar #53 - Wlah
17. jun. 2010 18:06
Heh... Jeg arbejder for koncernservice som supporter, sjovt at se tingene indefra og udefra(her) for én gangs skyld :)

KS er faktisk lavet ved at samle kommunale IT medarbejdere fra de 7 forvaltninger til én enhed. Så det at samle det har netop været meningen med KS fra starten...

Prisen på pc-ydelsen er iøvrigt faldet, og de kan bare tage den ydelse der hedder stationær pc, det koster dem lige omkring 8k pr år.
Nu koster bærbare vist omkring 10k, så 42k er helt forkert...
Gravatar #54 - C_P
17. jun. 2010 18:23
Måske skulle lederen af institutionen købe en PC fra en almindelig IT forhandler, og se om denne kan bruges til en skid.

For der kommer sikkert en masse udgifter til programmer og andet oveni.

Desuden tilslutning af PC'en til netværk og infrastrukturen.

Dernæst mulighed for at ringe til Helpdesk og få en tekniker ud.

Huskede jeg at nævne software opdateringer.

Det virker umiddelbart dyrt for 3,3 år, men man kan ikke sammenligne priserne på den måde.

Det svarer til at sammenligne prisen på mælk leveret til døren med prisen i Netto...

Prisen på spilledåsen er aldrig det største post, det er alt det andet - desværre.
Gravatar #55 - aben
17. jun. 2010 18:55
var det ikke også i københavn at en dåse makrel i tomat kostede 30+ kroner gennem den centrale indkøbstjeneste

... så inkluderede det ganske vist også levering til døren.

helt ærligt... og så står folk og bræger op om at centralisering giver kæmpe besparelser, når enhver idiot kan se at det kun er NOGEN GANGE det gør det.. JA, det giver mening f.eks. at samle specialister i f.eks. neurokirurgi på et enkelt sted, men i mange tilfælde er det 100 gange bedre at være lille og rap end stor og tung, dvs. en decentraliseret struktur frem for kæmpestore tunge centraler.
Gravatar #56 - pekr
17. jun. 2010 18:58
Det er forfærdeligt at tænke at alle de penge der går på synkende it-projekter, overbetalinger og andet små korrupt, kunne bruges på vores børn og de ældre. Det værste er at vi finder os i det, og det er os der i sidste ende betaler gildet. Jeg synes det er forkasteligt.
Nu har jeg ikke sat mig synderligt ind i denne sag. Men med alle de lig der kommer op til overfladet i øjeblikket, så er det godt nok tankevækkende.
Gravatar #57 - Wlah
17. jun. 2010 18:59
aben (55) skrev:
var det ikke også i københavn at en dåse makrel i tomat kostede 30+ kroner gennem den centrale indkøbstjeneste

... så inkluderede det ganske vist også levering til døren.

helt ærligt... og så står folk og bræger op om at centralisering giver kæmpe besparelser, når enhver idiot kan se at det kun er NOGEN GANGE det gør det.. JA, det giver mening f.eks. at samle specialister i f.eks. neurokirurgi på et enkelt sted, men i mange tilfælde er det 100 gange bedre at være lille og rap end stor og tung, dvs. en decentraliseret struktur frem for kæmpestore tunge centraler.

Faktum er at den konsolidering der skal til før KBH kommune sparer de helt store penge, ikke er gennemført endnu.
Uanset viljen fra koncernservice stoppes det af beslutningstagerne i de enkelte forvaltninger, fordi alle aftaler på større niveau ligger imellem en central 'bestillerfunktion' i den enkelte forvaltning og koncernservice.
Problemet er (set med mine øjne) politik.
Gravatar #58 - aben
17. jun. 2010 19:07
#57: det kan godt tænkes, men det er jo stadig en stupid måde at gøre tingene på, som ikke tager hensyn til realiteterne / den måde virkeligheden fungerer.
#59 - 17. jun. 2010 19:09
Slap nu af... det er 12.717 kr./året for en bærbar i et fritidshjem i København....

Jeg ville også kræve 10.000 kr./året hvis jeg skulle servicere og vedligeholde én enkel bærbar i et fritidshjem, og så kommer der et Københavnergebyr oveni, så det kom op på de 12.717kr/året.
:-P
Gravatar #60 - Wlah
17. jun. 2010 19:14
Scorp-D (59) skrev:
Slap nu af... det er 12.717 kr./året for en bærbar i et fritidshjem i København....

Jeg ville også kræve 10.000 kr./året hvis jeg skulle servicere og vedligeholde én enkel bærbar i et fritidshjem, og så kommer der et Københavnergebyr oveni, så det kom op på de 12.717kr/året.
:-P

Bare til orientering er prisen p.t 10.665 for bærbare p.a. :)
#61 - 17. jun. 2010 19:21
Wlah (60) skrev:
Scorp-D (59) skrev:
Slap nu af... det er 12.717 kr./året for en bærbar i et fritidshjem i København....

Jeg ville også kræve 10.000 kr./året hvis jeg skulle servicere og vedligeholde én enkel bærbar i et fritidshjem, og så kommer der et Københavnergebyr oveni, så det kom op på de 12.717kr/året.
:-P

Bare til orientering er prisen p.t 10.665 for bærbare p.a. :)


Så er min udregning jo perfekt... så er Københavnergebyret 2.052 kr

Hvad brokker de sig så over.

:-P
Gravatar #62 - aben
17. jun. 2010 19:50
Scorp-D (59) skrev:
Slap nu af... det er 12.717 kr./året for en bærbar i et fritidshjem i København....

Jeg ville også kræve 10.000 kr./året hvis jeg skulle servicere og vedligeholde én enkel bærbar i et fritidshjem, og så kommer der et Københavnergebyr oveni, så det kom op på de 12.717kr/året.
:-P


det er satme og meget når deres behov burde kunne dækkes med en inspiron + serviceaftale til 5k :)
#63 - 17. jun. 2010 19:57
aben (62) skrev:
det er satme og meget når deres behov burde kunne dækkes med en inspiron + serviceaftale til 5k :)


Én inspiron !?!?

Sådan en bærbar holder altså ikke til særlig mange knivstik... :-P

Og udover det, hvem skal ellers betale for kniv/skudsikker dragt til den stakkels on-site supporter ? De jo fuldkommen sindssyge de små !!!
Gravatar #64 - Ferdi
17. jun. 2010 20:23
Det er måske lidt mange penge, men office, windows og lignende systemer koster jo helvedes mange penge. I kan ikke sammenligne jeres private indkøb af support, og software. Firmaer som Microsoft, kræver mange flere penge hvis det går til et firma, og ikke til en privatperson.

Gravatar #65 - XorpiZ
17. jun. 2010 20:50
Ferdi (64) skrev:
Firmaer som Microsoft, kræver mange flere penge hvis det går til et firma, og ikke til en privatperson.


Jeg er ret sikker på, at licenser til Windows og Office i mange tilfælde er billigere end dem privatpersoner kan købe. Især hvis man har en god licens-aftale.
Gravatar #66 - buchi
17. jun. 2010 20:50
Faktum er at der er betalt langt mere end den leverede varer/ydelse er værd.

Fritidshjemmet har sgu nok ikke fået support en eneste gang, og den support der kommer fra det offentlige er til at lukke op og skide. Jeg ved langt mere end IT-supporteren på min skole, det har jeg gjort siden jeg startede i 8.klasse. (går i 3.g nu)
Gravatar #67 - mollerz
17. jun. 2010 21:06
Ferdi (64) skrev:
Det er måske lidt mange penge, men office, windows og lignende systemer koster jo helvedes mange penge. I kan ikke sammenligne jeres private indkøb af support, og software. Firmaer som Microsoft, kræver mange flere penge hvis det går til et firma, og ikke til en privatperson.

Hahaha! Der sidder vist en uvidende gut.
Har du nogensinde hørt om begreber som Volume License, Open License og Select License?
Det er sådan nogen licenstyper der gør, at det netop er billigere for erhvervslivet end privatpersoner at købe originale softwarelicenser. Desuden er jeg overbevist om, at du kan få licenserne til yderst favorable priser, hvis du samler både Windows-, Office- og Server-licenser i en stor licensaftale.
Der er trods alt lidt mere pondus i at komme til Microsoft med et tilbud om at købe 10.000 Windows 7-licenser, 10.000 Office Pro Plus 2010-licenser og 100 serverlicenser i forhold til når en privatperson kommer og skal købe en enkelt licens af Windows 7 og måske kunne tænke sig den lille version af Officepakken ;-)
Gravatar #68 - potensio
17. jun. 2010 22:22
Uanset hvordan man vender og drejer den sag, og forsøger at remse op af mere eller mindre imaginære service-ydelser man måske kunne forestille sig var indeholdt i prisen (citat: "Huskede jeg at nævne software opdateringer?"), kan man ikke snakke sig udenom bottom line som er at 42.000 for en skide fritidshjems-pc selvfølgelig er fuldstændig urimeligt og uforsvarbart. Jeg ville tilføje "ulovligt", for det burde det være. Til den pris skulle fritidshjemmet næsten kunne få en Cray med 24 karats powerbutton og indbygget isterningmaskine... og med 24/7 support af mr. Cray Himself.
Det siger sig selv at der er nogen i den Geschæft der spinder guld på det, og det siger sig selv - eftersom man kun kan bruge de samme penge én gang - at det bliver på bekostning af nogle velfærdsydelser. Derfor kan jeg heller ikke forstå at Frank Jensen reagerer så vattet (ja undskyld) når det nu stinker som det gør.
Gravatar #69 - Cyberguyen
17. jun. 2010 23:14
mollerz (67) skrev:
Hahaha! Der sidder vist en uvidende gut.
Har du nogensinde hørt om begreber som Volume License, Open License og Select License?
Det er sådan nogen licenstyper der gør, at det netop er billigere for erhvervslivet end privatpersoner at købe originale softwarelicenser. Desuden er jeg overbevist om, at du kan få licenserne til yderst favorable priser, hvis du samler både Windows-, Office- og Server-licenser i en stor licensaftale.
Der er trods alt lidt mere pondus i at komme til Microsoft med et tilbud om at købe 10.000 Windows 7-licenser, 10.000 Office Pro Plus 2010-licenser og 100 serverlicenser i forhold til når en privatperson kommer og skal købe en enkelt licens af Windows 7 og måske kunne tænke sig den lille version af Officepakken ;-)


Jeg ved ikke hvor break even ligger henne rent prismæssigt. Men en standard Open License til Office er næsten 3 gange dyrere end en OEM license. Der er bare ikke særligt mange som har regnet på det fordi Open License er lettere at administrere for nogle.

Sidst jeg kiggede kostede en Office Professionel 2007 OEM med en Dell omkring 1200 kr.

Vælger man derimod en Open License, så koster den vidst omkring 3000 kr
Skal man have opgraderingssikring, så skal man betale ½ gang oveni for første år plus ½ gang om året.

Office bliver opgraderet ca. hvert 3. år. Men ønsker man virkelig at opgradere til den nyeste office på en 3 år gammel computer. Hvor det sikkert vil køre rigtigt langsomt?

Kigger man på det store perspektiv, så vil man i løbet af 6 år bruge følgende penge på en OpenLicense.

3000 + 6x ½ nypris = 6000 kr.

OEM license vil derimod se sådan ud, hvis man antager at man skifter computer hvert 3. år.

1200 kr. + 1200 kr = 2400 kr.

Så de dumme køber for 6000 kroner Open License og de prisbevidste køber for 1200 kr OEM office med computeren, da den alligevel ikke kan trække en ny office efter 3 år.

Microsoft var mega sure fordi vi havde OEM licenser på alle maskiner i firmaet istede for Open License. De ville have mig til at sende dem hver enkelt serienummer på Office og Windows og redegære for hver version på hver maskine.
Jeg sagde de kunne rende og hoppe - hvis de mente vi benyttede deres software uden licens, så måtte de gerne troppe op og kontrollere hver enkelt maskine. Det er ikke ulovligt at købe en maskine til et firma med en OEM licens.

Tværtimod er det firmaerne med OpenLicense som ofte snyder, da det er baseret på en gentleman aftale.

Det er straks sværere at snyde med OEM licenser.
Gravatar #70 - DrHouseDK
17. jun. 2010 23:14
potensio (68) skrev:
Derfor kan jeg heller ikke forstå at Frank Jensen reagerer så vattet (ja undskyld) når det nu stinker som det gør.


Vi har jo Pia K, Lars Uløkke osv. til at reagere.

Måske, hvis de nu sparede bare 10.000 pr. PC i kommunen, og vi siger 1500 PC'er, er der sparet 15.000.000 lige dér. Og dét kan langt fra gøre det.

Så kunne børnefamilierne få lov at beholde deres penge.
Gravatar #71 - Wlah
18. jun. 2010 00:20
#70
Hvordan i alverden havde du tænkt dig at man skulle spare det beløb?

Og hvad mener du med 1500 pcere? der er så vidt jeg husker over 25.000!
Gravatar #72 - Stryder
18. jun. 2010 01:06
Det siger sig selv at lederen af fritidshjemmet sidder og ryster på hovedet over hvorfor en PC koster det KoncernService fakturerer.
Hun ser jo kun på prisen på hardwaren og medfølgende Windows licens!
Hvad med de kommunale software hun skal bruge til administation?
De kommunale software systemer vedligeholdes og supporteres stadigvæk af de firmaer der udviklede dem i sin tid, det er ikke gratis!

Der er så også selvejede institutioner der selv har købt deres hardware, betaler for deres internet forbindelse og har en forbindelse til kommunens intranet, for at kunne benytte sig af de services de har brug for.
Som jeg husker det, betaler de stadig abonnement til KoncernService for den service, og brug af support vil så blive faktureret efter forbrug, så efter min mening synes jeg ikke at det er så tosset et beløb alligevel.

Oplister man de services man benytter sig af og giver et gæt på hvad de forskellige services koster, vil det nok give mening med den pris Koncern Service fakturerer for.

#70: puttitat
Der var vist tale om prisbillig PCer på et tidspunkt i Koncern Service,
så hvis den service udbydes nu, er det er da ikke urealistisk besparelse hvis det er i løbet af de 3.3 år.
Det er så ikke alle brugere i kommunen der kan nøjes med en sløv prisbillig PC, men lige fritidshjem og børnehaver giver det måske mening...

#71: Wlah
25.000 PCer, er det total af adminstative PCer,
BorgerPCer og det løse?
Gravatar #73 - homer
18. jun. 2010 03:11
Har de købt den på afbetaling hos AC-radio ? passer meget godt med prisen på 4 års afbetaling :P
#74 - 18. jun. 2010 05:33
Cyberguyen (69) skrev:
Vælger man derimod en Open License, så koster den vidst omkring 3000 kr
Skal man have opgraderingssikring, så skal man betale ½ gang oveni for første år plus ½ gang om året.


Koster software assurance ikke kun 29 % / året på non-server software?

Spørgsmål, ikke en kritik.....
Gravatar #75 - Qualon
18. jun. 2010 07:49
Til sammenligning koster en basic SQL server administreret af NNIT (som bruges som IT leverandør til nogen sygehuse i hovedstaden)


100.000 kr. /år.


Det offentlige bliver snydt så det driver ...
Gravatar #76 - kimsand
18. jun. 2010 07:54
Ja der bliver snakket som der er forstand herinde...

Koncernservice er offentligt, og har løbende udbud om alt muligt.

At de maskiner er sindsygt dyre, er kun fordi der sidder en grisk leverandør i den anden ende, som så snart de får kontrakten stille og roligt skruer op for prisen.

Derudover har vi en regering som mener at offentlige institutioner skal fungere som private og derfor skal danne sit eget overskud. Se det er jo et problem i et system hvor de forskellige interessenter er tvunget til at handle bestemte steder eks. Koncernservice, eller den kommunale it afdeling, eller efter SKI aftalen, for så opstår der en monopol lignende tilstand som selvfølgelig bliver udnyttet for så får cheferne en fed bonuscheck.

DERFOR koster en computer 42.000 kr eller en liter mælk 17...

Jeg har siddet og arbejdet med udbud i Aalborg kommune, samt indkøbt IT i frederiksberg kommune.... så jeg ved hvad jeg taler om...


Gravatar #77 - Grisk
18. jun. 2010 08:21
en ting er en leverdør som er grådig og skrue pris op, syntes stadigvæk dette er mange penge.
men igen kommer altid an på hvad er indregnet i prisen, hvis det er pris inc liceners til divs systemer (feks: ms office og nogle økonomi systemer), skal der oprettes netstik (betals for en skal trække netkable, og hvad der nu ellers høre til, evt kan det også være hvis der betales for tilkobling i en switch, udregnede med feks en cisco switch let omkring de 80.000 og der så skal betales for den enkelt plads som den vil optager).
ud over alt sådan noget, kan der også altid være indregnet pris for support, som feks service desk udgifter, der skal sikker også betales for at en skal ud og still pc'en op.
Gravatar #78 - Wlah
18. jun. 2010 10:00
Stryder (72) skrev:

#71: Wlah
25.000 PCer, er det total af adminstative PCer,
BorgerPCer og det løse?

Det er total af alle pcer på domænerne der er aktive, så vidt jeg husker... dvs Borgerpcer ikke er talt med.

Det hjælper heller ikke at mange pcer slet ikke bliver betalt for, før nu.
Jeg mener at huske at børne og ungdomsforvaltningen (BUF) har omkring 6-700 pcer hvor der er uklarhed omkring hvem der betaler for dem.
Der findes desuden institutioner i BUF der er placeret i Roskilde, Helsignør Køge og andre steder der intet har med københavn at gøre...! som OGSÅ skal supporteres og leveres til, såfremt ydelsen er betalt.
Hvis deres netværksprinter f.eks går i udu skal en tekniker sendes ud kvit og frit..

Jeg ved BUFs centrale forvaltning er i forhandlinger med koncernservice om hvad de skal betale for at KS kan levere en løsning der giver selvejede institutioner adgang til kommunens systemer, de er påtvunget at bruge, via pcer de selv køber (hello aldi).
Men eh, så får de INGEN hjælp, udover 'læs her'.
Gravatar #79 - TheBozo
18. jun. 2010 11:07
#76

Problemet er ikke at der sidder en grisk leverandør, men at der ikke bliver lagt pres på leverandøren til at give nogle bedre priser ellers vælger man en anden en Atea som absolut er den virksomhed der malker det offentlige for fleste

Når man så der efter laver en kontrakt på 5 år på levering er det da klart at de bare skruer prisen op, så de aftaler lige SKI bliver ikke indgået på et ordentligt grundlag

Så hvis du mener at 17 kr for en liter mælk er den bedste pris du kan får fordi leverandøren forlanger er min personlige holdning at du ikke er ret til at indgå indkøbs aftaler

Jeg har selv i arbejdet i københavns kommune for Center for Informatik som Wlah sikkert kender til

De gange vi selv har skulle indkøbe software f.eks er der mange leverendører der er røget fordi de simpelthen ikke har læst vores kravspec, der kan OG SKAL de ikke tages med i runde 2 hvilket sker rigtigt mange gange

Gravatar #80 - kimsand
18. jun. 2010 13:10
Det er rigtigt at de vilkår der bliver indgået når man laver kontrakterne ikke på nogen måde er tilstrækkelige i forhold til at sørge for at kommunen kan få nogle ordentlige priser på de ting de skal bruge.

Men jo problemet er også griskhed... Går den, så går den.

Jeg mener absolut ikke at 17 kr. er bedste pris på en liter mælk, og jeg er ret sikker på at det burde ret hurtigt kunne forhandles ned, men det er bare det der sker når kommunerne er tvunget til at låse sig fast i en periode til enkelte leverandører.

Drop SKI aftalerne og hele idéen med at aflønne cheferne efter hvor stort et overskud de kan skabe, og

Sæt kommunerne fri til at gå ud og finde de billigste og bedste priser på markedet, lad dem lave kollektive indkøbsafdelinger, hvor cheferne bliver aflønnet efter hvor store besparelser de skaffer kommunerne på individuelle varegrupper.

Hold kontrakterne korte, og indføj at hvis priserne ikke længere afspejler det niveau der var tilstede i forhold til markedet på det tidspunkt hvor kontrakten blev indgået, så får de muligheden for at rette det til, ellers opsiges kontrakten automatisk med det samme og kommunen er fri til at finde anden leverandør.

DET kan forhindre priserne i at blive sindsyge ude i institutionerne som er dem som skal leve med priserne.
Gravatar #81 - Wlah
18. jun. 2010 15:46
Der blev udsendt et notat der faktisk forklarer alle poster af prisen:

Omkostningstype
Bærbar pc (hardware) 1.393
Printer og adgang til print 122
Licenser (MS-office, tekstbehandling, regneark, outlook, præsentationsprogrammer, virusbeskyttelse mm.) 1.636
Servicedesk, levering, fejlretning mm. 2.359
Adgang til kommunens netværk, programmer, servere, datalinie til institutionen, kapacitet til at gemme, intranet ect. 3.778
Nye investeringer og tilbagebetaling af lån 1.376
I alt 10.665

Dette for en standard bærbar pr år.
Gravatar #82 - jbdam
19. jun. 2010 12:21
Nu var jeg lige inde og kigge på Fritidshjemmet Nords hjemmeside og kan her se at stedet går minimum tilbage til 2006.. Derfor må de, hvis man tænker bare lidt realistisk, haft computere siden da..

Jeg sidder i skrivende stund ved en computer der er opsat på Århus kommunes netværk.. Herfra ved jeg at jeg med mit login kan logge på samtlige computere i Århus kommune.. Ergo er mit "forbrug" ikke låst til en bestemt computer..

Når dette er sagt er der vel god mening i at computeren som sådan er en selvstændig enhed i dette kæmpe netværk og derfor nemt kan skiftes ud?
Altså er 42000 for en ny computer til et fritidshjem en alt for høj pris da en ny computer blot vil kunne indgå i netværket efter at denne blev tilsluttet stikket og det er det..

En allerede forud indgået aftale omkring min bruger koster så det den koster og har altså intet med den computer jeg bruger at gøre..

Bottom line
Computeren burde ikke have noget med selve netværket og serviceringen af dette at gøre.. Og kan derfor lige så godt blive købt for 4200 ved en lokal forhandler..
Eller er jeg helt ved siden af?

#Offtopic
Er jeg den eneste der undrer mig over hvor mange indslag der lige er blevet rated som relevant??
Gravatar #83 - Useful
19. jun. 2010 12:43
jbdam (82) skrev:
#Offtopic
Er jeg den eneste der undrer mig over hvor mange indslag der lige er blevet rated som relevant??


Det skal alle indslag der holder sig til emnet vel også?
Gravatar #84 - Wlah
19. jun. 2010 13:52
jbdam (82) skrev:

Bottom line
Computeren burde ikke have noget med selve netværket og serviceringen af dette at gøre.. Og kan derfor lige så godt blive købt for 4200 ved en lokal forhandler..
Eller er jeg helt ved siden af?

Du er helt ved siden af.
Computeren skal meldes ind i domænet og der er en masse administrativt de forpligtiger sig til som institution i kbh kommune.

Det er kun selvejede institutioner som måske får en mulig løsning via egenkøbte pcer om noget tid (når forhandlingerne er færdige).
Gravatar #85 - terracide
19. jun. 2010 19:22
Køber de Alienware? :s
Gravatar #86 - asdasfa
26. jun. 2010 13:08
spam fjernet af redaktionen
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login