Københavs Kommune

Det koster 42.000 kr. for en pc i København kommune

Via Berlingske - , indsendt af bahumbaba

Der skal spares mange steder på de offentlige budgetter, men i København sidder man hos Fritidshjemmet Nord og ryster på hovedet over prisen de skal give for en ny computer.

Midt i sparetiderne skal de over en periode på 3,3 år give 42.000 kroner for en computer indkøbt via den centrale indkøbstjeneste Koncernservice. Det forhold får nu lederen i institutionen til at råbe vagt i gevær.

Hun undrer sig over at computeren skal være så dyr, når man i de fleste computerforretninger kan købe en tilsvarende til en tiendedel af prisen.

København kommune har, med overborgmester Frank Jensen i spidsen, tidligere lovet at undersøge priserne hos Koncernservice i forbindelse med indkøb af fødevarer, der også kostede mere end markedsprisen.

Ifølge koncernservice skyldes den meget høje pris på en computer, at det omfatter service og sikkerhed i de 3,3 år.





Gå til bund
Gravatar

#1 Donsig 17. jun. 2010 12:43

Ja, service og sikkerhed kan man også få hos Dell. Igen til en tiendedel af prisen..

Typisk at det offentlig altid skal købe hvor det koster.
Gravatar

#2 M.R. 17. jun. 2010 12:46

+ det er nok billigere at købe en it support gruppe til hele københavns kommune.
Yaaaaaaa!
Gravatar

#3 trylleklovn 17. jun. 2010 12:46

Donsig (1) skrev:
Typisk at det offentlig altid skal købe hvor det koster.


Ja enten køber de der hvor det koster, eller også sender de det i udbud og så får de billigeste opgaven, også selvom de slet ikke er i stand til at klare den.
ikke uden evner
Gravatar

#4 ZM4573R 17. jun. 2010 12:49

Er det kun mig som er overbevist om at Københavns overborgmester hedder Frank Jensen og ikke Andersen? - rettelse sendt...
Gravatar

#5 one 17. jun. 2010 12:52

hehe for de penge kan de jo bare købe en ny maskine, når den gamle viser tegn på alderdom eller fejl.... Det er da en helt vild pris....
Gravatar

#6 cruzifixion 17. jun. 2010 12:56

Uanset om det er kommunalt, regionalt eller nationalt, så er jeg til dato noget chokeret over det der betales. I disse offentlige instutioner er der intet overblik over hvad tingene koster og skal koste. Og jeg har siddet på den side af bordet der tilhører leverandørerne i snart 7 år. Det er en skandale...

Derforuden, finder jeg det særdeles mistænkeligt at indtil flere virksomheder har vundet udbud foran den/de virksomheder jeg har repræsenteret på daværende tidspunkt, på trods af at de var væsentligt dyrere og imho væsentligt mindre kompetente...

Nej, det offentlige skulle se at få lært at de skal køre tingene som en privat virksomhed. Dvs. at ansvarlighed skal dokumenteres hos den enkelte ledende medarbejder. Så kunne det tænkes at disse overspænderinger kunnes minimeres...
"All in all, is all we are." -Kurt Cobain
Gravatar

#7 squad2nd 17. jun. 2010 12:58

Det er faktisk fint nok at kommunerne skal spare. Så får vi endeligt at vide hvad det er for noget svineri de har brugt skatteydernes penge til. De mennesker der er valgt, som sidder derinde, har jo ikke nogen som helst jordbindelse og er fuldstændig inkompetente mht. de ting som de investerer i eller foretager sig.
- som liberal vil man beholde de penge man SELV tjener. Som socialist vil man gerne beholde de penge ANDRE tjener!
Gravatar

#8 Jakob Jakobsen 17. jun. 2010 12:58

one (5) skrev:
hehe for de penge kan de jo bare købe en ny maskine, når den gamle viser tegn på alderdom eller fejl.... Det er da en helt vild pris....


Og software og indstillinger teleporterer sig på magisk vis over på den nye?

Langt de fleste steder, har de absolut ingen viden om computere, derfor kan de ikke undvære supporten.
Men 40K er dog lidt ekstremt dyrt.
Science gives me a hadron.
Gravatar

#9 Dee.Kay 17. jun. 2010 12:59

Nej nej nej nej - det er da virkelig en hamper pris uanset om det er state-of-the-art....


Det der altid undrer mig, er nu mest hvordan fa'en sælgeren har formået at få aftalen med det offentlige lukket? Sidder der virkelig så mange personer der er fuldstændig ligeglade med det offentliges penge, at denne her slags handler sker? Fandme da os borgere der ender med at betale via skattebilletten! Enten via nedsatte ydelser (pædagog pr. barn) eller direkte i kommuneskatten....
Gravatar

#10 Magten 17. jun. 2010 12:59

På mit gamle arbejde blev der hvert år betalt 6.450 kr per stationære computer en afdeling havde. Uanset alder. Laptops kan jeg ikke huske prisen på, men den var en smule højere.

Dette inkludere så alt support og service de skulle bruge på den.

Der er jo ingen der siger at de SKAL skifte den ud efter 3.3 år?
J'ai un lapin, dans mes pantalon.
Gravatar

#11 ibyte_dk 17. jun. 2010 13:00

Og hvis en kommunaldirektør klager over arbejdsmoralen hos de kontor-ansatte, så bliver han jo afskediget *host* Kolding *host*

Så kan embedsmændene og politikerene igen sidde og laver underhåndsaftaler med KMD eller andre leverandører

PINLIGT og fuldstændig uden menneskelig moral!
Gravatar

#12 Billy Blaze 17. jun. 2010 13:01

Men kan den køre Crysis?

(Der er en som skal skrive det og det blev så mig...)
Gravatar

#13 smiley 17. jun. 2010 13:04

Frank Jensen... er der andet at sige?
At skrive en bil analogi er at indrømme man har tabt.
Både fordi det ikke giver mening og fordi man ikke har nogen fantasi.
Gravatar

#14 HenrikH 17. jun. 2010 13:07

Captain Awesome (12) skrev:
Men kan den køre Crysis?

(Der er en som skal skrive det og det blev så mig...)

Helt seriøst, så burde den kunne....

Har lige været inde og lave den største pimpede, ultimative maskine på Dells hjemmeside... Kunne lige få den på på 55k inkl. moms og levering. Så for kommunen er det vel uden moms, og så er vi på 44k :-D

Det er inkl. 3 års support/service/antivirus et. al., office super-duper-ultimate premium, Win7 af samme skuffe, 12 GB ram, dual 2GB grafik, 3,5 TB HDD, blue ray RW, 23" skærm etc. -_-
Gravatar

#15 Xell 17. jun. 2010 13:09

Altså.
Support og Service koster.
I skal lige tænke på det er jo ikke fordi de køber en computer i Aldi også giver dig cd'er med til at installere Open Office.

Jeg vil indrømme at jeg synes det er dyrt. Men i mine øjne er 10.000 om året slet ikke urealistisk at give for det. De yder jo en service og en support til dig.

Fatter slet ikke sammenligningen med at købe en computer hos Dell med Support? Hos Dell kan du altså ikke ringe til dem og spørge hvorfor dit Word ikke virker lige nu.
Gravatar

#16 chult 17. jun. 2010 13:11

Der står jo ikke rigtigt hvad der er med i prisen. Hvis det hardware, og en service aftale er det giga dyrt.
Men der må være en masse licenser med i prisen. Det melder historien ikke rigtigt noget om.

Vores pc'er med engineer licens koster omkring 30 K pr. år. pr. medarbejder.
Gravatar

#17 mgX 17. jun. 2010 13:12

#16 Hvad kunne et fritidshjem bruge af giga dyre licenser? Der er jo nok ikke tale om oracle, photoshop og visual studio :)
Gravatar

#18 fidomuh 17. jun. 2010 13:13

#15

Jeg vil indrømme at jeg synes det er dyrt. Men i mine øjne er 10.000 om året slet ikke urealistisk at give for det. De yder jo en service og en support til dig.


Du kan lease hardware med fuld support, on-site, for 10.000 om aaret per maskine, hvis du har bare en lille volumen.

Skal vi satse paa at de har en relativt stor volume? :D

#Topic..

Fucktards.
Windows is expensive, no matter what the value of your sparetime is.
Gravatar

#19 Donsig 17. jun. 2010 13:14

#15
Nu har kommunen vel selv en IT afdeling de kan ringe ned til når word ikke virker?
Jeg ville i hvert fald skyde på det ville være billigere end at købe en bunke computere til den her pris..
Gravatar

#20 Magten 17. jun. 2010 13:15

Donsig (19) skrev:
Nu har kommunen vel selv en IT afdeling de kan ringe ned til når word ikke virker?
Og det er net op det der koster.

Hvorfor tror folk at supportere er gratis?
J'ai un lapin, dans mes pantalon.
Gravatar

#21 Dawk 17. jun. 2010 13:21

Fiberforbindelsen ud til institutionen koster. Licenser koster. SAN-plads til brugerens data koster, og backup af førnævnte koster endnu mere. Support ved kommunens servicedesk koster.

En sammenligning med, hvad hardwaren (som tilsyneladende for effektens skyld er sat til at være en netbook) koster, er fuldstændig hen i vejret.
Gravatar

#22 squad2nd 17. jun. 2010 13:21

#20

Hvis du kendte de supportere der arbejder i vores kommune og "holder vores systemer kørende". (nedbrud er hyppige og langsomme systemer er reglen, ikke undtagelsen), så ville du faktisk tro at de arbejdede gratis... fordi så meget inkompetence betaler man vel ikke penge for?
- som liberal vil man beholde de penge man SELV tjener. Som socialist vil man gerne beholde de penge ANDRE tjener!
Gravatar

#23 Donsig 17. jun. 2010 13:22

Tror ikke det er gratis, men nu ved jeg tilfældigvis mange firmaer har en. Okay nu er kommunerne ikke et firma, men prisen er vel stadig lavere end at købe en 1-200 computere til den pris. (Nu skyder jeg lidt i tågen om hvor mange de har)
Gravatar

#24 Xell 17. jun. 2010 13:24

#18 Fidomuh


Hvad koster det at have en person siddende pr. år.
Gang din egen månedlige løn med 12 og prøv at kig på det.

Denne service aftale indeholder højst sansyneligt:
Backup, licenser, opsætning, service og support.
Det kræver mennesker, mennesker koster. IT mennesker koster meget.

Det koster jo også at man kan ringe til en IT-afdeling. Den er jo ikke gratis. Meningen er jo at samle det et sted sådan at de har ansvaret for at svare på spørgsmål omkring word osv.

#19 "Fritidshjemmet Nord" har en IT afdeling.
Tror det ville være meget meget dyrere at have en IT afdeling på et fritidshjem end at betale det dobblet pr. maskine
Gravatar

#25 Cyberguyen 17. jun. 2010 13:24

Xell (15) skrev:
Fatter slet ikke sammenligningen med at købe en computer hos Dell med Support? Hos Dell kan du altså ikke ringe til dem og spørge hvorfor dit Word ikke virker lige nu.


Dell har rent faktisk en supportafdeling, hvor du kan ringe og spørge hvorfor Word ikke virker. Det koster vidst 500 kr om året.

Man kan købe business maskiner hos Dell med skærme og Office 2007 til omkring 5000-6000 kr inklusiv en 3-årig next business day support på hardwaren.

Så det er totalt urealistiske priser hvis man betaler mere end 10.000 samlet for en Windows maskine med Office.
Gravatar

#26 nioxic 17. jun. 2010 13:27

en lille bitte skod grim og ynkelig 13 eller 14" tft skærm i fakta (dem ved kassen) giver de 4000 kr for.. det er jo også komplet latterligt.. (og gutten der sætter kassesystemet til får også 500 i timen..)
Gravatar

#27 Lynge 17. jun. 2010 13:33

@Alle jer der gætter på priser for support i det offentlige:
For 2 - 3 år siden arbejdede som supporter i en større kommune som jeg skal lade være unavngiven.

Men der var regnskabet meget nemt. Alle afdelinger betalte IT-afdelinger for deres maskiner. Disse maskiner var leaset og supporteret af IT-afdelinger.

En stationær var omkring 6500,- per år og en bærbar var 10000,- per år.
Dette betalte både support, leasing af hardware og alle udgifter til servere og licenser (primært hos KMD, FØJ!)
Altså meget lig det som #10 siger.

Så selv uden at kende deres system så kan vi vist godt antage at nogen tjener flere penge end de burde når den koster 42000.
Gravatar

#28 Cyberguyen 17. jun. 2010 13:33

nioxic (26) skrev:
en lille bitte skod grim og ynkelig 13 eller 14" tft skærm i fakta (dem ved kassen) giver de 4000 kr for.. det er jo også komplet latterligt.. (og gutten der sætter kassesystemet til får også 500 i timen..)


Du går bare lige ind på EDB priser og finder en lækker 13 tommer skærm, sådan én kunne jeg godt bruge til mig mediecenter :-)
Gravatar

#29 Xell 17. jun. 2010 13:34

#25
Det du køber er ikke en PC. Eller en bærbar. Du køber en service.

Du betaler for at der står en computer på dit bord (ikke at du modtager en pakke med postdanmark fra Dell)
Du betaler for at der sidder et stik en ledning der går ud til et stik der går ud i en switch som er sluttet til internettet som er sluttet til et datacenter hvor der også står switche og servere, som kører din mail, dit kalender, backup, licensserver.
Og hvis din mail ikke virker er der nogen du kan ringe til. Jeg tvivler stærkt på at Dell ville hjælpe dig som bruger hvis der stod en mail server et sted i byen som var gået ned. Måske ville de, men de har ikke samme muligheder for at fortælle dig hvad der faktisk er sket.

At købe en computer og at købe en "Service" kan ikke sammenlignes.
Gravatar

#30 vulpus 17. jun. 2010 13:37

Mon ikke det kunne betale sig at oprette en intern support aftale eller udlicitere det seperat.

Det offentlige/vi bliver imo tørret godt og grundigt. Det er jo ikke kun mht. IT at det offentliges indkøbsaftaler suger. Militæret og div. andre institutioner har også haft deres mere eller mindre groteske indkøbsaftaler fremme i medierne inden for det sidste års tid.
Stram op!
happy entries & even happier exits!
Gravatar

#31 Cyberguyen 17. jun. 2010 13:48

Xell (29) skrev:
#25
Det du køber er ikke en PC. Eller en bærbar. Du køber en service.

Du betaler for at der står en computer på dit bord (ikke at du modtager en pakke med postdanmark fra Dell)
Du betaler for at der sidder et stik en ledning der går ud til et stik der går ud i en switch som er sluttet til internettet som er sluttet til et datacenter hvor der også står switche og servere, som kører din mail, dit kalender, backup, licensserver.
Og hvis din mail ikke virker er der nogen du kan ringe til. Jeg tvivler stærkt på at Dell ville hjælpe dig som bruger hvis der stod en mail server et sted i byen som var gået ned. Måske ville de, men de har ikke samme muligheder for at fortælle dig hvad der faktisk er sket.

At købe en computer og at købe en "Service" kan ikke sammenlignes.


Så det du fortæller mig er at der ikke noget sted er en regning på netværksudstyr eller internetadgang for fritidshjemmet, for det er dækket af udgiften til "servicen" for hver computer.

Så udgifterne kommunen har til deres Exchange servere bliver delvist betalt af fritidshjemmenes computerindkøb.
Gravatar

#32 Cyberguyen 17. jun. 2010 13:51

Kære fritidshjem.

Internetadgang er helt gratis for jer, vi kører også gerne jeres mail.
Men i kan desværre ikke få lagt internet ind før i har købt 10 computere til 42.000 stykket.
Gravatar

#33 Corfix 17. jun. 2010 13:53

Jeg kunne da gøre det billigere hos dell som nævnt tidligere.
Intel® Core™ i7-processor 920XM (2,00 GHz, 8 MB L3-cache)
Original Windows® 7 Ultimate 64 Bit
3 års hardwaresupport næste arbejdsdag + Hændeligt uheldsservice
CrossFire™ Dual 1GB ATI® Mobility Radeon™ HD 5870
8192 MB Dual Channel DDR3 SDRAM på 1333 MHz [2 x 4096]
256 GB Solid State SATA-harddisk
17in Wide UXGA (1920x1200) - Beyond HD (1200p) RGBLED
Internal Blu-Ray RW (Blu-Ray, DVD and CD read & WRITE) Optical Drive with Software

Sølle 40.841kr... pff

Men ontopic så er det jo helt galle mathias at indgå sådanne aftaler. Lugter langt væk af "venne" aftale efter min mening.
Gravatar

#34 Ylle 17. jun. 2010 14:06

Og pas nu på med ikke at tage den over i en offentlig instans med 500 computere. Vi taler om en fritidsklub her. De skal kunne sidde i netværk og spille med hinanden, og så gå på nettet. Fortæl mig hvorfor det skal koste 42k pr. computer ?
Så må de ansætte en pædagog på fuldtid, som samtidig også ved lidt om computere. Det der kunne jeg da klare for dem. Det gjorde jeg i hvert fald i den sidste fritidsklub jeg arbejdede i.
Der er da i hvert fald ingen grund til, at de skal kobles op til pentagon og ditten og datten.
Det er helt hen i vejret det her...
Gravatar

#35 Erathor 17. jun. 2010 14:13

Det er muligt det inkluderer service og sikkerhed, men der er måske ikke nogen ansatte i IT afdelingen for kommunen som vedligeholder computerne? De sender måske bare computeren ud af huset når der er problemer?

Den holder vidst ikke helt.
Gravatar

#36 TriGGy 17. jun. 2010 14:15

Ylle (34) skrev:
Det der kunne jeg da klare for dem. Det gjorde jeg i hvert fald i den sidste fritidsklub jeg arbejdede i.

Når man arbejder i en IT afdeling, kan man ikke andet end krumme tæer over sådan en melding.
Der er ikke noget bedre, end medarbejdere der lige kan selv :)

Synes ikke det særligt tydeligt fremgår, om computeren skal anvendes til børnene på fritidshjemmet, eller om det er en pc til medarbejderne.

Er det en pc til medarbejderne, må de også betale for de udgifter der er i forbindelse med programmer, servere, support og drift.
Gravatar

#37 kr00z0r 17. jun. 2010 14:16

Sidder endnu en gang tilbage med følelsen af, at for hver krone der går til noget fornuftigt indenfor det offentlige går der 10 til folk der sidder og skummer fløden uden at der kommer noget gavnligt ud af det.
Gravatar

#38 Ylle 17. jun. 2010 14:34

TriGGy (36) skrev:
Når man arbejder i en IT afdeling, kan man ikke andet end krumme tæer over sådan en melding.
Der er ikke noget bedre, end medarbejdere der lige kan selv :)

Synes ikke det særligt tydeligt fremgår, om computeren skal anvendes til børnene på fritidshjemmet, eller om det er en pc til medarbejderne.

Er det en pc til medarbejderne, må de også betale for de udgifter der er i forbindelse med programmer, servere, support og drift.

Man kan da heller ikke krumme andet en tæer når IT-medarbejdere tror de ved meget mere end os andre "nørder" bare fordi de har en titel der siger det.
Nu kender jeg 2 såkalde IT-medarbejdere, og jeg kan love dig for de ikke ved en eneste ting som jeg fx. ikke gør.

Tror du, at du er den eneste der kan sætte et netværk op, reparere computere, installere ditten og datten, opdatere software, opdatere hardware, fejlfinde etc. etc. ? Har man bare haft med lidt computer at gøre i sit liv, hvilket mange har, så kan du sagtens klare disse såkaldte fejl, som oftest sker på sådanne computere.

Og under alle omstændigheder, hvad er det så lige de skal kunne på et fritidshjem, selvom det skulle være medarbejdernes computer ? Skrive mails, lave word dokumenter, gå på nettet, og...?
Man må lige komme ind i kampen. Jeg har været pædagogmedhjælper dengang jeg tog mit sabbatår. Både på et fritidshjem, en ungdomsklub, og kort tid i en børnehave. Ikke ét af stederne skulle de bruge de computere til andet end at spille, og medarbejderne aller højest mails og lidt word skrivning. Det er ikke Skynet der skal op at køre her. Når det sker, så skal jeg nok stå tilbage, men indtil da, så er der mange mange mange penge at spare på det her, da der simpelthen, nu om dage, er så mange mennesker der sagtens selv kan finde ud af de ting, som det vil kræve at fixe disse problemer. En gennemsnitlig "nørd" ville jo kunne klare alle disse ting.
Gravatar

#39 noxity 17. jun. 2010 14:57

Xell (15) skrev:
Altså.
Fatter slet ikke sammenligningen med at købe en computer hos Dell med Support? Hos Dell kan du altså ikke ringe til dem og spørge hvorfor dit Word ikke virker lige nu.


Securator tilbyder en service forsikring på 4år, hvor du netop kan spørge om alt mellem himmel og jord. De giver låne computer osv.

Pris: 999kr.

Prisen er altså helt i hampen. Den ekstra service som de evt. måtte tilbyde udover hvad der er med i en securator dækning, kan umuligt være 37.000kr værd. (Udgangspunkt: Computer til ca. 4000kr)

Det svarer jo til at have en tekniker ude 20min hver eneste uge i 3 år. Eller ca. 1½ måned i alt. Det er jo helt vildt.
Gravatar

#40 Magten 17. jun. 2010 15:01

#38
Uanset hvad så skal almindelige brugere ikke begynde at lave alt muligt fiks fakseri ved computere, når der er en support til det.

Det er meget muligt du har styr på computere, men har Rolf på 57 det bare fordi han selv mener han har skills?

På mit gamle arbejde blev brugere som dig lagt i benlås og fik fjernet alle rettigheder på computerne hvis de fuckede noget op, så de absolut kun kunne lave det de skulle. Vi kaldte det "Frihed hvis du kan styre det".

Ylle (34) skrev:
De skal kunne sidde i netværk og spille med hinanden, og så gå på nettet.
Hvor ser du det?
J'ai un lapin, dans mes pantalon.
Gravatar

#41 TriGGy 17. jun. 2010 15:17

#38
I kommunerne, som i alle andre større virksomheder, handler det i høj grad, om at have strømlinet opsætninger og konfigurationer.

Så nytter det ikke noget at en eller anden selvudnævnt IT-ekspert begynder at rode i indstillinger eller programmer.

Hvis computeren "hoster" eller kommer med en fejlmeddelelse, er du så i stand til at vurdere om den fejl skyldes en windows opdatering, der skal rulles tilbage, eller om det er en server eller netværksfejl, der påvirker klienterne ?

Som #40 har vi også et lignende princip hos os.
Hvis man ikke kan holde sig fra ting man ikke bør arbejde med, bliver bliver man låst i brugerrettigheder.
Og skulle der være noget man ikke kan låse ned, og brugeren, efter at have fået besked på at holde snitterne for sig selv, stadig piller ved ting der ikke vedkommer ham/hende, må det jo være op til ledelsen hvad der yderligere skal ske.
Der er en grund til at man har ansat folk til at administrere det.
Gravatar

#42 prikker 17. jun. 2010 15:21

Jeg har været ansat hos en fynsk kommune, der skulle vi på et tidspunkt ha' 15 nye Pc'er indkøbt til oplæring af alle disse " Ung I Arbejde ", jeg foreslog at vi købte hos et lokalt firma som jeg selv havde brugt til mine indkøb uden fejl, men der var en IT ansvarlig ansat af kommunen, Ung i arbejde havde på et tidspunkt selv forsøgt at installere Officepakken, som, i parantes, var bestilt i separat pakke til hver pc trods det at det var en uddannelses institution som kunne spare en væsentlig del valuta ved at købe dem hos en lokal IT forretning, men næ nej det skulle gå igennem deres indkøbsforening hvorved hver Pc. kom til at koste ca. 22000 kr. og en kraftigere Pc kunne erhverves for ca. 7000 kr. i fri handel, og det var endda en væsentlig stærkere Pc. Jeg har kendskab til en del venner med firmapc'er som er blevet erhvervet via diverse sælgere som en pakke med den lovbefalede support og intet andet, de kostede den nette sum af fra 32000 til 41000, men de samme med de samme specs. kunne købes for maximum 8000 kr.i It forretninger i Odense.- DET ER FULDSTÆNDIG HEN I VEJRET AT LADE EN IT SUPPORTER FORESTÅ INDKØB AF DETTE UDSTYR. En eller anden scorer både guld og diamanter på den konto. Jeg har været ansat på andre præmisser, men det er alligevel mig der måtte finde ud af at slette henvisningen i regedit for at få lov til at lave en nyinstallition af de forskellige købeprogrammer da beskeden lød at programmet allerede var inde, alternativet var en formatering af Harddisk hvorved billeder fra ture i udland ville være væk. It supporter med høj lønning var aldeles ide' forladt, og sådan tror jeg det er i mange dele af vores lille klat af land
Gravatar

#43 webwarp 17. jun. 2010 15:22

Prisen ville øjensynlig komme ned, hvis kommunen forlangte, at PC'en skulle koste, hvad en PC kostede, og så regning til support m.m står på en regning for sig.. at blande det hele sammen i én stor pærevælling, det gør man kun for at det skal være svært for kunden at regne ud, hvad man får/sammenligne med andre tilbud..

#42 ingen gider læse en så lang post uden afsnits-indelinger..
I like my beer cold, my TV loud and my homosexuals flaming.
Gravatar

#44 Ylle 17. jun. 2010 15:46

Magten (40) skrev:
#38
Uanset hvad så skal almindelige brugere ikke begynde at lave alt muligt fiks fakseri ved computere, når der er en support til det.

Det er meget muligt du har styr på computere, men har Rolf på 57 det bare fordi han selv mener han har skills?

På mit gamle arbejde blev brugere som dig lagt i benlås og fik fjernet alle rettigheder på computerne hvis de fuckede noget op, så de absolut kun kunne lave det de skulle. Vi kaldte det "Frihed hvis du kan styre det".

Hvor ser du det?

Selvfølgelig skal de ikke det. Det er heller ikke det jeg siger. Min pointe var, at du med garanti kan finde en, som både kan være pædagogmedhjælper, og så samtidig kan fixe de små netværksproblemer eller lignende der nu engang er i en fritidsklub. Det behøver du altså ikke en high-class IT-supporter for - det er fandeme frås.

Og jeg ser det ingen steder, jeg kan bare ikke se hvad de ellers skulle lave ? For som sagt har jeg været 3 steder af disse typer, og det er altså hvad de bruger dem til. Please enlighten me hvis du ved mere end mig ?
Gravatar

#45 Ylle 17. jun. 2010 15:53

TriGGy (41) skrev:
#38
I kommunerne, som i alle andre større virksomheder, handler det i høj grad, om at have strømlinet opsætninger og konfigurationer.

Så nytter det ikke noget at en eller anden selvudnævnt IT-ekspert begynder at rode i indstillinger eller programmer.

Hvis computeren "hoster" eller kommer med en fejlmeddelelse, er du så i stand til at vurdere om den fejl skyldes en windows opdatering, der skal rulles tilbage, eller om det er en server eller netværksfejl, der påvirker klienterne ?

Som #40 har vi også et lignende princip hos os.
Hvis man ikke kan holde sig fra ting man ikke bør arbejde med, bliver bliver man låst i brugerrettigheder.
Og skulle der være noget man ikke kan låse ned, og brugeren, efter at have fået besked på at holde snitterne for sig selv, stadig piller ved ting der ikke vedkommer ham/hende, må det jo være op til ledelsen hvad der yderligere skal ske.
Der er en grund til at man har ansat folk til at administrere det.

Igen, dette er en FRITIDSKLUB. Selvfølgelig skal jeg som selvudnævnt "ekspert" ikke til at styre et helt firma med mange computere. Men jeg ved da trods alt, at jeg kan styre noget der ligner 10 stykker - i et fritidsklub omfang, eller hjemme hos mig selv.
Og da vi, som sagt, taler om en FRITIDSKLUB, så skal de jo ikke meget andet end at spille og gå på nettet. Du behøver jo ikke engang en server. Du skal jo bare lave nogle forskellige brugere, som de kan bruge, som har de og de indstillinger og muligheder, og hvor de har adgang til de og de spil, og hvis nettet går ned en lille periode, så overlever de det nok. Det er jo stille og roligt i sådan en klub.

At tro de skal være opkoblet til en 100/100 mbit linie 24/7, uden udfald, og at der absolut ikke må være en eneste fejl, det er jo helt åndssvagt. Det er en FRITIDSKLUB :)
Gravatar

#46 TriGGy 17. jun. 2010 16:01

#45
Jeg er enig med dig så langt, at HVIS det kun er til børnenes brug, bør der kunne findes billigere alternativer.

Men pcere til medarbejderne, er jo altså nu engang koblet op på kommunens domæne, og dermed ligger ansvaret hos kommunens IT.
At de så vælger at lave en service aftale, er sagen uvedkommende.

Og det fremgår altså ingen steder, HVAD computeren skal bruges til.
Gravatar

#47 Ylle 17. jun. 2010 16:19

#46
Hvorfor skulle de være koblet op til kommunens domæne ?
De tre steder jeg var, betalte klubben "selv" for internetadgang, som jeg satte op for dem, og så købte de "selv" computere, som jeg var med til at finde.
Med "selv" skal man selvfølgelig se på det, som at de jo får tilskud. Men vi ringede selv ind til TDC dengang og bestilte internet osv.

Kan simpelthen ikke se pointen i, at de skulle være koblet til et større netværk, og hvad det i princippet skulle hjælpe.
Gravatar

#48 MOA 17. jun. 2010 16:21

Der er jo også en grund til indkøberne havner i det offentlige... den private sektor har vel afskrevet dem for længst grundet inkompetence!

Det er skandaløst og bør straffes hvis sådanne fupkontrakter indgåes!
Gravatar

#49 fe950 17. jun. 2010 16:23

Mit svar: De må de selv rode rundt med.

Og hvis du læser mit svar, skal du betale 50,- kr til dækning af udgifter til min PC og internet o.s.v.
Gravatar

#50 Stallemanden 17. jun. 2010 16:28

Det giver ikke meget mening, og skulle dække udgiften til servere, mail, domæne etc. på indkøbet af en PC.
Det er ikke PCen der har behovet for at have mail og plads på servere. Det er brugerne.

Jeg formoder da, at kommunerne har den slags indregnet i udgiften til en ansat.
Vedkommende skal have en mail-konto med så og så meget plads. Formentlig et personligt share og så ellers adgang til de dele af elektronisk dokumentation der måtte være behov for.
Det må omfatte backup af disse data, samt vedligeholdelse af systemerne.

Det giver på ingen måde mening, at den udgift pålægges PCen.
Livet er blot en ophobning af detaljer.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login