mboost-dp1

H2 Logic A/S
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Der blev snakket om på DR2 for nyligt, at selvom bilerne i sig selv ikke forurener, så sviner produktionen af Brint pt. mere end benzinproduktionen (i forbrugt energi under produktionen). Derfor skal der arbejdes mere med produktionen af brint til bilerne, og især med at gøre den proces 'grønnere'.
Alt er ikke fryd og gammen endnu, men det er et vigtigt skridt.
Alt er ikke fryd og gammen endnu, men det er et vigtigt skridt.
#5 Ja tabet ved at konvertere el til brint er ret stort. Meget større end den energi, det koster at suge tilsvarende mængde råolie op og cracke den til benzin og transportere den ud til benzinpumperne.
Men energien kommer jo også fra vindenergien, tabet er jo også grønt til forskel fra produktionen af benzin, hvor energien kommer fra at brænde olie/benzin af.
Nogle forskere i Japan (tror jeg nok) har lige pralet med, at de har opfundet en ny effektiv teknik, der kan omsætte el til brint med kun 1/100 del af tabet end tidligere. Jeg har ikke lige noget link desværre.
Men energien kommer jo også fra vindenergien, tabet er jo også grønt til forskel fra produktionen af benzin, hvor energien kommer fra at brænde olie/benzin af.
Nogle forskere i Japan (tror jeg nok) har lige pralet med, at de har opfundet en ny effektiv teknik, der kan omsætte el til brint med kun 1/100 del af tabet end tidligere. Jeg har ikke lige noget link desværre.
#6 Det er korrekt, men udviklingen inden for afbrændingsrensning går hurtigt, dog vil man nok aldrig kunne producere effektive rensings apperater der er små nok til at kunne implimenteres i samtlige biler i verden, så det vigtiske skridt imod renere biler er at centralicere afbændingen af brændstof, således man kan fjerne de fourenene og bare sende rent H2 ud til forbrugerne.
Eftersom det er overskydende vindenergi der bruges, som vi alligevel skal BETALE andre for at aftage, så synes jeg ikke tabet ved konvertering er så vigtigt lige nu.
Problematikken ligger mere i prisen lige nu; prisen er ca. 10-12 kroner per kubikmeter brint, og en tank kan indeholde 10 kubukmeter i Think-hydrogenbilen.
Den kører ca. 90 km på en tankfuld. Det giver en pris på 1,33 kroner pr. kørt kilometer.
En mini-dieselbil til sammenligning, koster kun 0,33 kroner pr. kørt kilometer, hvis vi forudsætter en høj dieselpris på 11 kr/L, samt 30 km/L (ikke urealistiske tal for en mini-dieselbil; eks. flere små 5-dørs benzinbiler har krydset 20 km/L).
Problematikken ligger mere i prisen lige nu; prisen er ca. 10-12 kroner per kubikmeter brint, og en tank kan indeholde 10 kubukmeter i Think-hydrogenbilen.
Den kører ca. 90 km på en tankfuld. Det giver en pris på 1,33 kroner pr. kørt kilometer.
En mini-dieselbil til sammenligning, koster kun 0,33 kroner pr. kørt kilometer, hvis vi forudsætter en høj dieselpris på 11 kr/L, samt 30 km/L (ikke urealistiske tal for en mini-dieselbil; eks. flere små 5-dørs benzinbiler har krydset 20 km/L).
100% forureningsfri er jo en gang fis. Forureningen er måske en smule mindre, og ellers er den bare flyttet fra forbrænding i bilerne til produktion af brændselsceller, og forureningskilderne hedder noget andet end før.
Selvfølgelig er det bedre end konventionelle forbrændingssystemer, men at kalde det 100% forureningsfrit er i bedste fald en stor løgn.
#6:
Bestemt en vigtig pointe, og i en stor analyse af forskelige brændsstofsystemer viser brændselsceller sig netop at have samme eller højere energiforbrug per kørt kilometer, når produktionen af brændstof medtages (se evt. Achieving Sustainable Mobility af Erling Holden).
Selvfølgelig er det bedre end konventionelle forbrændingssystemer, men at kalde det 100% forureningsfrit er i bedste fald en stor løgn.
#6:
Bestemt en vigtig pointe, og i en stor analyse af forskelige brændsstofsystemer viser brændselsceller sig netop at have samme eller højere energiforbrug per kørt kilometer, når produktionen af brændstof medtages (se evt. Achieving Sustainable Mobility af Erling Holden).
#10 Nu tror jeg ikke at brint/el bilerner er lavet for at spare penge, men for at skåne miljøet, og taget i betraktning hvor nyt Brit/EL biler stadig er, syntes jeg 1,33 Kr/km er okay, prisen skal nok falde når market stiger, Venster har jo også lovet at tænke mere grønt.
#6, #9 og #11:
Jeg mindes at have læst en nyhed for kort tid siden netop omkring en ny metode til at producere brint, der er langt mere miljøeffektiv end de hidtidige.
Her var iøvrigt lige et link til selvsamme nyhed:
http://www.nytimes.com/2004/11/28/politics/28hydro...
Kort forklaring af den nye metode:
Det går i sagens natur ud på at elektrolyse der er den mest brugte metode til produktion af brint fungerer bedre under høje temperaturer, det forskerne har planer om er at bygge det ind i kommende atomkraftværker og på den måde udnytte varmen deraf til at varme elektrolysen op så den bliver højeffektiv. Spørg mig ikke om hvorfor eller hvordan :P
Men i Danmark bliver det jo nok ikke aktuelt i lang tid da langt de fleste danskere stadig har en fobi for alt der har et radioaktivt symbol :)
Jeg mindes at have læst en nyhed for kort tid siden netop omkring en ny metode til at producere brint, der er langt mere miljøeffektiv end de hidtidige.
Her var iøvrigt lige et link til selvsamme nyhed:
http://www.nytimes.com/2004/11/28/politics/28hydro...
Kort forklaring af den nye metode:
Det går i sagens natur ud på at elektrolyse der er den mest brugte metode til produktion af brint fungerer bedre under høje temperaturer, det forskerne har planer om er at bygge det ind i kommende atomkraftværker og på den måde udnytte varmen deraf til at varme elektrolysen op så den bliver højeffektiv. Spørg mig ikke om hvorfor eller hvordan :P
Men i Danmark bliver det jo nok ikke aktuelt i lang tid da langt de fleste danskere stadig har en fobi for alt der har et radioaktivt symbol :)
Brint er død - lad os nu få de batteri-biler i stedet!
Tesla har allerede demonstreret at det kan lade sig gøre med en sportsvogn - og energi-udnyttelsen er MEGET højere når vi ikke først skal lave el til brint og så tilbage til el igen...
Og hvem har lyst til at køre rundt i en kommende hindenburg katastrofe?
Kig selv efter på ing.dk hvis du er interesseret i en god batteri / brint disskussion.
Tesla har allerede demonstreret at det kan lade sig gøre med en sportsvogn - og energi-udnyttelsen er MEGET højere når vi ikke først skal lave el til brint og så tilbage til el igen...
Og hvem har lyst til at køre rundt i en kommende hindenburg katastrofe?
Kig selv efter på ing.dk hvis du er interesseret i en god batteri / brint disskussion.
Orange (14) skrev:Det er noget optimistisk med 30km/l
Jeg kan godt nå op over 30 km/l, hvis jeg kører efter det. Og det selv på landevej med bakker, sving osv. Og sådan set også på motorvejen, begge steder med en fart på omkring 90 km/t.
Det er ikke en familie-bil, men nogen mini-bil er det altså heller ikke. Med mine godt 1.80 m kan jeg stadig være på bagsædet, selv om forsædet er indstillet til at jeg kan være der.
(Det er en Citroen C3, som officielt kan køre 24 km/l ved blandet kørsel, og det holder sådan set også i praksis.)
Og det ændrer ikke alverden om A/C er tændt. Jeg har ikke kunnet måle noget konsekvent endnu.
#18 Ja jeg kan også komme OP på 30 km/l, men kan du også gøre det i gennemsnit? 24 km/l er jo stadig et godt stykke fra 30.
Og det er igen miljøvenligheden jeg lægger vægt på her og ikke prisen.
#17 helt sikker kunne ren el være at foretrække fra min side, men det eneste jeg har råd til på Teslas hjemme side er en hat og måske en t-shirt.
Og det er igen miljøvenligheden jeg lægger vægt på her og ikke prisen.
#17 helt sikker kunne ren el være at foretrække fra min side, men det eneste jeg har råd til på Teslas hjemme side er en hat og måske en t-shirt.
masterzeb (17) skrev:Brint er død - lad os nu få de batteri-biler i stedet!
Jeg er enig i at Brint er en blindgyde, men batterier er også kun en overgangsløsning til biler. Det rigtige valg i mine øjne er et rent flydende brændsel som f.eks. methanol, DME eller lign. der ved brændselscelle "afbrænding" kun giver CO2 og H2O og hvor man slipper for batteriernes begrænsninger.
Alle 3 løsninger giver dog rent nær-miljø uden partikler hvilket er absolut et kæmpe skridt fremad.
AzCii (19) skrev:#18 Ja jeg kan også komme OP på 30 km/l, men kan du også gøre det i gennemsnit? 24 km/l er jo stadig et godt stykke fra 30.
Ja.
Det kniber ved bykørsel alene, men det har jeg meget lidt af. Det er motorvej, landevej og en smule bykørsel. Så ligger jeg omkring 30-32 km/l, selv om jeg vægter det højt at min diesel-lej ikke generer den øvrige trafik.
Hvis vi blot snakker korte strækninger er min rekord 40 km/l. Det var en strækning på godt 5 km, hvor det ikke gik mærkbart ned af bakke. Men her blev tælleren så også nulstillet mens jeg var i fart.
(Og snakker vi meget korte strækninger som 300 m. kan jeg komme op på omkring 200 km/l, det er i tomgang hvor det egentlig er tyngdekraften jeg kører på.)
Det er altid underholdende, at høre små ingeniørdrevede virksomheder opstille markedsmål. De kan selv se hvor absolut fantastisk deres ide er, og har ingen anelse om hvor svært det er at komme ud i markedet. De undervurderer konsekvent størrelsen af de forhindringer de står over for.
Det er så ingeniørnørd at snakke om det nye væksteventyr. Held og lykke siger jeg bare.
Det er så ingeniørnørd at snakke om det nye væksteventyr. Held og lykke siger jeg bare.
myplacedk (18) skrev:Jeg kan godt nå op over 30 km/l, hvis jeg kører efter det. Og det selv på landevej med bakker, sving osv. Og sådan set også på motorvejen, begge steder med en fart på omkring 90 km/t.
Det er ikke en familie-bil, men nogen mini-bil er det altså heller ikke. Med mine godt 1.80 m kan jeg stadig være på bagsædet, selv om forsædet er indstillet til at jeg kan være der.
(Det er en Citroen C3, som officielt kan køre 24 km/l ved blandet kørsel, og det holder sådan set også i praksis.)
Og det ændrer ikke alverden om A/C er tændt. Jeg har ikke kunnet måle noget konsekvent endnu.
Det kan godt være du kan "komme op på" det, men der et langt stykke fra maxpræstation på landevej til almindelig kørsel i by, som bilen i artiklen er tiltænkt.
Hvis du kan holde 30 km/l ved bykørsel over nogle uger så vil jeg sgu også have en C3 :)
Decipher (22) skrev:#21 desværre er den slags målinger fuldstændig ligegyldige i den virkelige verden.
Jeg skulle nu nok mene at en køretur på 60 km, som konsistent giver 29-32 km/l hver gang jeg gør forsøget er en fin indikator for at 30 km/l kan lade sig gøre i min bil.
Bemærk at det IKKE er en bil designet til at køre vildt langt på literen, det er ikke nogen light-weight 2-personers bil.
Orange (24) skrev:Det kan godt være du kan "komme op på" det, men der et langt stykke fra maxpræstation på landevej til almindelig kørsel i by, som bilen i artiklen er tiltænkt.
Som sagt er min max-præstation 40, 30 er mit snit. Og som sagt kommer jeg længere ned ved bykørsel.
Pointen er at hvis min bil kan klare det, så er det vel ikke urealistisk at lave en bil der kan gøre det i byen, modsat hvad #15 mener.
Måske ikke i denne uge, men i den nærmeste fremtid. Fx. en letvægtsbil, som kan standse motoren i stedet for at gå i tomgang, og måske enda en eller anden teknologi til at lagre energi ved opbremsning, i stedet for at smide den væk.
#17 Jeg er overhovedet ikke enig i, at brint er død. Jo der er problemer med at lagre (lokalt) og producere brint, men det er bestemt problemer der kan løses.
Det er bestemt ikke lykken at benytte batterier. Batterier indeholder store mængder kemikalier og skal skiftes med mellemrum, hvilket giver en stor miljøbelastning i sig selv. Dertil kommer at batterier har ret lav energi-tæthed hvilket gør, at man skal slæbe rundt på mange, mange kg batterier for at kunne køre bare en rimelig afstand mellem opladninger i en elbil. Desuden vil ingen acceptere, at man skal sætte sin bil i "laderen" og lade den stå i timevis. Det er langt smartere at fylde brint på ligesom benzin.
Andre ting, der er smarte ved brint: Brint kan nemt lagres i store lagre til dage, hvor vinden ikke blæser (vindmøllestrøm). Og man kan transportere brint i rør fra havmøller ind til land, hvor man kan producere strømmen, når man skal bruge den bare ved at sætte tryk på et rør. Alternativet ville være at sende strømmen via el-kabler, som har store effekttab, til land, hvor man skal have lagerhaller af batterier til at opsamle strømmen. Det er både forurenende og ineffektivt.
Det er bestemt ikke lykken at benytte batterier. Batterier indeholder store mængder kemikalier og skal skiftes med mellemrum, hvilket giver en stor miljøbelastning i sig selv. Dertil kommer at batterier har ret lav energi-tæthed hvilket gør, at man skal slæbe rundt på mange, mange kg batterier for at kunne køre bare en rimelig afstand mellem opladninger i en elbil. Desuden vil ingen acceptere, at man skal sætte sin bil i "laderen" og lade den stå i timevis. Det er langt smartere at fylde brint på ligesom benzin.
Andre ting, der er smarte ved brint: Brint kan nemt lagres i store lagre til dage, hvor vinden ikke blæser (vindmøllestrøm). Og man kan transportere brint i rør fra havmøller ind til land, hvor man kan producere strømmen, når man skal bruge den bare ved at sætte tryk på et rør. Alternativet ville være at sende strømmen via el-kabler, som har store effekttab, til land, hvor man skal have lagerhaller af batterier til at opsamle strømmen. Det er både forurenende og ineffektivt.
#20 Det er ikke rigtigt, at afbrænding af organisk materiale (methanol f.eks.) ikke giver andet end CO2 og H2O. Alle forbrændinger er delvist urene, hvilket kan give CO og alle mulige spændende forbindelser af nitrogen, som er giftige.
Desuden vil produktionen af methanol lægge beslag på organisk materiale fra landbrugsarealer, som i stedet kunne være brugt på at producere fødevarer. Indenfor 20 år vil det bliver svært at producere nok mad til alle de mennesker, der bliver født pt. Prisen på mange fødevarer er steget, blandt andet pga produktionen af biobrændsel o.lign.
Flere steder i verden, hvor afgrøder er billige, skifter landmænd til at producere raps og andre afgrøder, der er gode til at lave biobrændsel af. Det sænker produktionen af fødevarer i de lande og dermed stiger priserne. Dvs vi her i vesten kører rundt på rapsolie produceret i Bolivia, og samtidig sulter folk pga fødevarepriserne. Det er da heller ikke vejen frem.
Jeg er stadig overbevist: Havmølleparker, og brint+brændselsceller er vejen frem
Desuden vil produktionen af methanol lægge beslag på organisk materiale fra landbrugsarealer, som i stedet kunne være brugt på at producere fødevarer. Indenfor 20 år vil det bliver svært at producere nok mad til alle de mennesker, der bliver født pt. Prisen på mange fødevarer er steget, blandt andet pga produktionen af biobrændsel o.lign.
Flere steder i verden, hvor afgrøder er billige, skifter landmænd til at producere raps og andre afgrøder, der er gode til at lave biobrændsel af. Det sænker produktionen af fødevarer i de lande og dermed stiger priserne. Dvs vi her i vesten kører rundt på rapsolie produceret i Bolivia, og samtidig sulter folk pga fødevarepriserne. Det er da heller ikke vejen frem.
Jeg er stadig overbevist: Havmølleparker, og brint+brændselsceller er vejen frem
myplacedk (25) skrev:Jeg skulle nu nok mene at en køretur på 60 km, som konsistent giver 29-32 km/l hver gang jeg gør forsøget er en fin indikator for at 30 km/l kan lade sig gøre i min bil.
Bemærk at det IKKE er en bil designet til at køre vildt langt på literen, det er ikke nogen light-weight 2-personers bil.Orange (24) skrev:Det kan godt være du kan "komme op på" det, men der et langt stykke fra maxpræstation på landevej til almindelig kørsel i by, som bilen i artiklen er tiltænkt.
Som sagt er min max-præstation 40, 30 er mit snit. Og som sagt kommer jeg længere ned ved bykørsel.
Pointen er at hvis min bil kan klare det, så er det vel ikke urealistisk at lave en bil der kan gøre det i byen, modsat hvad #15 mener.
Måske ikke i denne uge, men i den nærmeste fremtid. Fx. en letvægtsbil, som kan standse motoren i stedet for at gå i tomgang, og måske enda en eller anden teknologi til at lagre energi ved opbremsning, i stedet for at smide den væk.
#15 har ikke sagt noget om at det er urealistisk i en "nærm fremtid", han kommenterede på at det er urealistisk at folk i dieselbiler holder 30 km/l i snit. Det vil jeg give ham ret i, og det giver ikke mening at sammenligne med hvad biler måske kan i fremtiden, for så må det jo også forventes at bilen i artiklen har forbedret præstationseven, specielt da ny teknologi har bedre muligheder for effektivisering. Det var en sammenligning af to brændstofstyper i to eksisterende biler, ikke en kommentar til fremtidigt potentialle for dieselbiler.
Om jeg begriber hvorfor de ikke snart går HELT væk fra at en motor SKAL forbrænde noget for at kunne drive hjul rundt.
Hvor svært kan det være??
Hvor svært kan det være??
#29
Alle andre ting har været forsøgt, så ja, vi har kun forbrændingsmotorer på godt og ondt.
Eneste alternativ er flytte sammen og minimere personbiltrafikken til og fra arbejde, og ligesom før og under krigen anvende sporvogne.
Få vil indrømme det men Batterier skal altså overholde nogle love angående energiens bevarelse (rettere mangel herpå, evnen).
Alle andre ting har været forsøgt, så ja, vi har kun forbrændingsmotorer på godt og ondt.
Eneste alternativ er flytte sammen og minimere personbiltrafikken til og fra arbejde, og ligesom før og under krigen anvende sporvogne.
Få vil indrømme det men Batterier skal altså overholde nogle love angående energiens bevarelse (rettere mangel herpå, evnen).
Mit problem vil altid være at hvis det kunne lade sig gøre "Gemme energieen", da havde EL selskaberne taget imod dette med kyshånd. Thi dette skete ikke, og andre ting sker heller ikke. Beregninger over alt som skal transporteres blot den mindste lille smule OP AD BAKKE!
Så vidt jeg husker blev al energi, beregninger og den slags afgjort for over 100 år siden. Ud fra hvad man maksimalt kunne udnytte ved Damplokomotiver, Dampkedler og udnytte energi. Brint er nå ja, Brint. Der er trods alt endnu ikke mange som har modbevist lovene om entropi og energiforbrug. Ting kan ikke foregå uden forbrug af energi, og endnu er vi ikke løbet tør for OLIE.
Så vidt jeg husker blev al energi, beregninger og den slags afgjort for over 100 år siden. Ud fra hvad man maksimalt kunne udnytte ved Damplokomotiver, Dampkedler og udnytte energi. Brint er nå ja, Brint. Der er trods alt endnu ikke mange som har modbevist lovene om entropi og energiforbrug. Ting kan ikke foregå uden forbrug af energi, og endnu er vi ikke løbet tør for OLIE.
#17 helt enig.
Li-ion batterier har stadig nogle svagheder til brug i biler, men udviklingen går hurtigt og jeg er også helt sikker på det er fremtiden.
Brintcellerne er stadig dyre og de kræver en større omstrukturering af samfundet og personlig tror jeg at vi inden for 10-15 år har batterier der gør dem til det bedre alternativ.
#27
Det er groft sagt men vi vil blive ved med at blive flere og flere mennesker på denne jord indtil man ikke har råd til at brødføde mere end 1-2 børn i de fattige lande og vi er allerede alt for mange.
#31
Når vi løber tør for olie har vi desvære flere hundrede år tilbage i kul som vi kan svine vores jord til med.
Li-ion batterier har stadig nogle svagheder til brug i biler, men udviklingen går hurtigt og jeg er også helt sikker på det er fremtiden.
Brintcellerne er stadig dyre og de kræver en større omstrukturering af samfundet og personlig tror jeg at vi inden for 10-15 år har batterier der gør dem til det bedre alternativ.
#27
Det er groft sagt men vi vil blive ved med at blive flere og flere mennesker på denne jord indtil man ikke har råd til at brødføde mere end 1-2 børn i de fattige lande og vi er allerede alt for mange.
#31
Når vi løber tør for olie har vi desvære flere hundrede år tilbage i kul som vi kan svine vores jord til med.
AzCii (13) skrev:
Nu tror jeg ikke at brint/el bilerner er lavet for at spare penge, men for at skåne miljøet
Der er sikkert nogle der gør det for miljøets skyld, men det er ikke dem der ændrer det store. Vestlige lande investere i brintbiler og lign. for at blive uafhængige af olielandene. Firmaerne der laver dem gør det for at tjene penge og have et forspring en gang når (og hvis) brintbilerne bliver hvermandseje.
Dong Energy der bruger penge på el-biler gør det jo ikke for at hjælpe miljøet. De gør det for at sælge mere el.
Izaaq (27) skrev:#20 Det er ikke rigtigt, at afbrænding af organisk materiale (methanol f.eks.) ikke giver andet end CO2 og H2O.
Ja, det er derfor det skal være brændselsceller hvor der kun sker een veldefineret reaktion. Det kræver dog at brændslet er forholdsvis rent (kemisk) og ikke er en slumpe af diverse forskellige forbindelser.
Bemærk at jeg ikke siger noget om hvordan methanolen (eller andet) skal produceres. Biobrændsel skal selvfølgelig ikke produceres af friske råvarer der kunne blive mad i stedet. Det skal produceres af affald som f.eks. ensilage, slagteriaffald, MacDs udbrændte friture eller sortlud fra paprirproduktion for nu at nævne nogle friske eksempler. Biobrændsel af denne slags vil kræve noget behandling for at blive rent nok til brændselsceller, men ellers kan det proppes i en dieselmotor (som selvsagt ikke skal køre rundt og forurene i trafikken).
Eller tilhører fremtiden de genmodificerede alger der prutter methan når de får sollys...
Synes det er vildt fedt at et dansk firma forsøger at implementere ny teknologi - det kan kun være en fordel for samfundet, at man får klarlagt de praktiske problemer. Lige for at få et par ting på plads:
- Brændselsceller, der kører på vindmølle-produceret brint udleder ikke CO2 eller andre emmissioner. Forurening fra produktion også noget der skal tages med i en bæredygtighedsvurdering - det gør man også! (faktisk pt. på Risø DTU).
- Brændselsceller, der kører på naturgas, DME, ethanol, methanol el. andet, udleder CO2 og CO. Såfremt brændslet er produceret fra bioaffald, er udledningerne mere eller mindre CO2-neutrale (landmandens produktionsapparat er sikkert ikke CO2-neutralt).
Om det hedder el-biler, brint-biler eller DME-biler er for så vidt, for mig, ligegyldigt. De har alle fordele og ulemper, hvilke af flere har opremset. Det vigtigste er, at der kommer et alternativ til fossil-oliebenyttende motorer. Jeg kan forsikre jer om, at forskere og virksomheder ikke glemmer at tage forurening i produktionsled, levetid, affald osv. med i deres bæredygtighedsvurderinger (det er en del af mit studie ;o) )
Og #33: Sådan fungerer markedsøkonomi jo. Virksomheder er ikke (nødvendigvis) onde, fordi de vil tjene penge - hele vores økonomiske struktur er netop valgt sådan, fordi det er ret smart: Virksomhederne optimerer deres indtjening til gavn for samfundet, mens staten varetager samfundets interesser (gennem skatter, reguleringer etc.). Der er dog noget, der heller CSR (Corporate Social Responsbility), så helt ret har du ikke nødvendigvis i at de bare vil tjene penge.
- Brændselsceller, der kører på vindmølle-produceret brint udleder ikke CO2 eller andre emmissioner. Forurening fra produktion også noget der skal tages med i en bæredygtighedsvurdering - det gør man også! (faktisk pt. på Risø DTU).
- Brændselsceller, der kører på naturgas, DME, ethanol, methanol el. andet, udleder CO2 og CO. Såfremt brændslet er produceret fra bioaffald, er udledningerne mere eller mindre CO2-neutrale (landmandens produktionsapparat er sikkert ikke CO2-neutralt).
Om det hedder el-biler, brint-biler eller DME-biler er for så vidt, for mig, ligegyldigt. De har alle fordele og ulemper, hvilke af flere har opremset. Det vigtigste er, at der kommer et alternativ til fossil-oliebenyttende motorer. Jeg kan forsikre jer om, at forskere og virksomheder ikke glemmer at tage forurening i produktionsled, levetid, affald osv. med i deres bæredygtighedsvurderinger (det er en del af mit studie ;o) )
Og #33: Sådan fungerer markedsøkonomi jo. Virksomheder er ikke (nødvendigvis) onde, fordi de vil tjene penge - hele vores økonomiske struktur er netop valgt sådan, fordi det er ret smart: Virksomhederne optimerer deres indtjening til gavn for samfundet, mens staten varetager samfundets interesser (gennem skatter, reguleringer etc.). Der er dog noget, der heller CSR (Corporate Social Responsbility), så helt ret har du ikke nødvendigvis i at de bare vil tjene penge.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.