mboost-dp1

Zenvo Automotive

Dansk supersportsvogn klar til produktion

- Via MSN Mand - , redigeret af Pernicious

På Sydsjælland har en lille gruppe personer de sidste to år arbejdet på, igen, at få Danmark på landkortet over verdens bilproducerende lande.

Der er denne gang ikke tale om en lille elbil, men om et V8 monster med 1.104 HK og en topfart, der er elektronisk begrænset ved 375 km/t. 0-100 overstås på små 3 sekunder.

Folkene bag projektet er Jesper Jensen, der er ide- og pengemand, og Troels Vollertsen, der er bilbygger og motorudvikler. Bildesigner Christian Brandt har tegnet bilen.

Sammen har teamet arbejdet hårdt de sidste seks måneder på at få bilen køreklar til lanceringen i marts 2009.

Hvis man ikke føler sig for hårdt ramt af den nuværende økonomiske krise, kan Zenvo ST1, som bilen hedder, købes med danske nummerplader for små 16 millioner kroner.

Se mange flere billeder her og læs mere om bilen her.





Gå til bund
Gravatar #51 - Windcape
17. dec. 2008 00:48
Dansk Bil, men ligner ikke danske omgivelser den er fotograferet i :/
Gravatar #52 - Norrah
17. dec. 2008 01:05
#50 ikke mange, men det er en hæmningen omkring ferietid, eller når jeg skal til hellerup.

Så skal saab'en ud på motorvejen og turbo'en skal hyle.
Gravatar #53 - Zombie Steve Jobs
17. dec. 2008 02:15
#50 Kender flere, der kører over 300 km om dagen, men det er en totalt ligegyldig ting at tage ind i samtale - Hvis man kører 300 km om dagen for arbejdets skyld, så køber man en sikker og behagelig bil, der ikke har kabinestøj - og hvad er det her? En elsportsvogn - en bil, du gerne vil have det sjovt i på en bane og køre hurtigt i. Ikke stå stille og vente på lader. Eller endnu mindre, sidde i kø i.
Flot, Tesla. Hvem køber den? Tosser, der skal polere glorien og ikke ved, hvad de ellers skal bruge deres penge på. Her er et tip: Invester dem i vedvarende energi, hvis du er så opsat på at redde planeten.

En elbil skal ikke være en sportsvogn, det skal være en almindelig bil, så alle de gamle, forurenende biler kan komme væk fra gaderne (DK's vognpark er den ældste i Europa på grund af afgifter), de få sportsvogne der bliver solgt kan stadig tøffe på benzin uden at hverken planeten eller hippierne dør.

911 er sådan set ikke en god beskrivelse af en Porsche, ja, du ved nok hvad det er og din bedstemor gør sikkert også, men du taler om ret mange modelvarianter.
Der er ikke én Porsche, der er langsommere end Teslaen, der har kørt en tør omgang hos top gear.
For at sige det simpelt: Cayman, udover Boxster, er den billigste Porsche du kan få, og den er hurtigere end Tesla og langt under halvt så dyr.
JA kunne blive ved med at nævne biler, der er hurtigere og billigere end Tesla og vil vædde med, at Boxster også er det :)

Konklusionen på testen "It doesn't seem to work" Yeah, rave review.

Brint eller batterier, jeg er ligeglad, hvis de kan lave noget man kan oplade på et par minutter så er jeg græsk katolsk overfor hvad de propper i de biler af fremdriftsmiddel.
Og det er sådan set det, der er kerne for min modstand mod batterier, den helvedes tid.

#52 Mellemacceleration i Saab turbo har altid være fantastisk :)
Gravatar #54 - 905i
17. dec. 2008 05:18
Sejt med en dansk bil - endnu sejere den er elektrisk ultra turbo - Men designet er ligesom B&Os - IKKE særlig smukt!

Der findes andre elektriske superbiler som er pænere, og fås fra under 1/10 af prisen på den her danske "torsk".

Gravatar #55 - Dreadnought
17. dec. 2008 05:22
#45 Jeg mener de bruger en fint vævet lamineret ballon ting, som er så godt som umulig at flå i stykker. Den kan dog lække, men det er med bitte små huller, så hvis der går ild i den vil den kun brænde lige så stille.
Jeg mener jeg så noget om det i videnom for lang tid siden, hvor de viste hvor den fik tæsk med alle former for genstande uden at sprænge læk. De satte også ild til den, hvor den udvidede sig rimeligt meget indtil den lækkede ud af bitte små huller, og brændte stille og roligt.
Gravatar #56 - Norrah
17. dec. 2008 06:30
#53 det var en Porsche GT3. Den letteste og såvidt jeg husker også den hurtigste foruden deres Carrera GT.

Og Jep. Me love, me saab. Selv jeg flår en 911 levende på motorvejen. *Self ikke de helt store modeller.
Gravatar #57 - Jakob Jakobsen
17. dec. 2008 06:40
#53

At du "Kender flere, der kører over 300 km om dagen" betyder altså ikke at 90% af danmarks befolkning gør?

Der er ingen der har påstået at Tesla er den eneste rigtige elbil, men den viser at det sagtens kan lade sig gøre. Hvis du ved lidt om bilindustrien, vidste du at meget af den teknologi der sidder i almindelige biler idag, netop kommer fra Formel 1 og sportsvogne.

"Der er ikke én Porsche, der er langsommere end Teslaen, der har kørt en tør omgang hos top gear."
Nej men nu har Teslaen jo heller ikke kørt en tør omgang, så det ville være en dum sammenligning. Desuden ved jeg skam godt hvor mange varianter af 911 der findes.
Og som alt andet nyt, er prisen meget høj, men når man begynder at masseproducere det, kommer prisen ned.
Ladetiden arbejder man også med, og der er fundet metoder der kunne "tanke" en sådan bil på 10 minutter.
Gravatar #58 - Zombie Steve Jobs
17. dec. 2008 10:01
#57 Øh? Hvad har Formel 1 le mans og så videre med teslaen at gøre? At yderligere elbiler skal baseres på erfaringer fra Teslaen?

Jeg siger at Teslaen er formålsløs, der er ingen grund til at producere sådan en bil, da salgstallet vil være enormt lille. Den giver bare ingen mening i den virkelige verden, hvis argumentet for at købe den er økologi. Der er i hvert fald ingen andre argumenter for at købe den som jeg kan se - alt andet er dårligt. Mest af alt prisen.
Nej, men at du ikke har behov for en bil betyder ikke, at 90% af danmarks befolkning heller ikke har.
Ok, Tesla var mildly moist, GT3 RS var "very wet".


#56 at det er GT3 RS, der har samme tid som teslaen (ikke langsommere) er ligegyldigt, når du kan se Cayman (der er en langsom prosche) er væsentligt hurtigere Tesla. GT3 Rs er yderligere ikke den hurtigste, det er GT2.
Gravatar #59 - ktg
17. dec. 2008 10:45
o00o (44) skrev:
Jeg er ikke i tvivl om at der er et segment af nørder her, som synes fede biler er fede, men personligt tror jeg nok jeg vil trække grænsen her og sige, at hvis der skal til at være nyheder om biler hver dag (og det vil der være, hvis fossilbiler accepteres som on-topic) så er newz.dk ikke længere for mig.
Nu er der jo ikke nyheder om biler HVER dag. Og hvis du ikke kan lide biler, så er systemet så smart at du bare kan blokere det tag, og så få alle andre nyheder.

Dog må jeg indrømme at der kommer flere og flere ligegyldige nyheder på newz.dk, efter min mening. Det er godt med variation, men det kan hurtigt blive for offtopic. Nyheden med det ekstra sekund er så på grænsen som det kan blive. Det samme med jordskælvet.

Jeg har selv skrevet en nyhed om en langtidsholdbar lommelygte hertil, men jeg mente at den var relevant fordi den passede med teknik og gadgets. Sådan noget som med jordskælvet har jeg svært ved at placere :)

Tanghaar (43) skrev:
Batteridrevene elbiler er dømt til at fejle : Ingen gider en bil, der skal stå og lade op i hundrede år, før den kan køre igen.
Måske i dag. Men el er jo hurtigt en ting vi kan få rigtig meget af, og som kan blive rigtig godt for miljøet. Jeg mener selv det er et spørgsmål om udvikling, men tidspunktet hvor elbiler vil være det rigtige valg skal nok komme. Og lige nu kan det måske se tåbeligt ud at investere penge i elbiler, men hvis ingen laver dem bliver der heller ingen udvikling.

hmeco (39) skrev:
det kan være at newz.dk er IT-reliteret men nævn 1 it MAND der ikke kan li fede biler og hotte babes..
Good point, men så kan man spørge sig selv om man vil have newz.dk til at være en side med fisse og hornmusik, eller seriøs IT/teknik/whatev. (Derfor kan jeg heller ikke snuppe Railgun - jeg mener det seriøse mangler)

snotskovlen (48) skrev:
Jeg har intet imod bilnyheder, men hold dem venligst fra et it-news site .. der har de da intet at gøre.
Som sagt behøver det ikke kun lige at være software der bliver skrevet om. Jeg kan sagtens se enkelte nyheder om biler relevant for newz. Den her nyhed mener jeg også lige ligger på grænsen, men den er nok taget med fordi bilen er fra Danmark, og fordi den, mere eller mindre, er indenfor teknik/gadgets. Teslaen kan jeg bedre retfærdiggøre :)
Jeg overlever nu nok med sådanne nyheder her... bare det heller ikke bliver for ofte.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login