mboost-dp1

unknown

Dansk psykolog udtaler sig om GTA

- Via DR - , redigeret af Pernicious

I radioprogrammet Orientering på DR P1, interviewes psykolog Hans Henrik Knoop om studier af voldelige spils effekter på psyken.

Interviewet finder sted på baggrund af Hillary Clintons udfald mod GTA San Andreas, hvor der tidligere på sommeren blev afsløret sex-scener i spillet. Knoop sammenligner også effekten af bøger, film og spil.

Synopsis for udsendelsen findes ca. midt på siden der linkes til, søg evt. efter ‘videospil’. Selve udsendelsen streames i realmedia formatet.





Gå til bund
Gravatar #1 - 4nd3r5
18. aug. 2005 15:19
orientering kan også hentes som podcast..
Gravatar #2 - mrmorris
18. aug. 2005 15:21
Kunne nyheden ikke konkludere hvad Henrik Knoop så rent faktisk mener? Her er hvad jeg har lyttet mig frem til:

Emnet er interesant fra psykologisk og pedægoisk synspunkt, idet det stiller en række vanskelige spørgsmål der relaterer sig til drenges naturlige vilde lege, et godt gys og en god krimi. Men da spillende bliver mere og mere realistiske, forsvinder symbolikken og legen. Jo mere virkeligt det er, jo lettere overføres det til virkeligheden. Eksemplet på dette er flysimulatorer. Visse aggresive spil, træner direkte kriminalitet! De fleste mennesker har en stærk nok moral til at stå imod, men det vil stadig have en effekt som vil kunne måles i sansynligheder.

Forskel fra video er at man har en aktiv rolle, man vælger selv at man vil hugge hovedet af, køre personen over osv. Det er de dybeste psykologiske lag der er i gang, man bliver nærmest imun... mister en eller anden stopmekanisme inde i hovedet og det er en risiko folk skal være opmærksom på.
Gravatar #3 - mat
18. aug. 2005 15:39
#2 Knoop plejer at være et sikkert kort, hvis man vil have en udtalelse der siger at computerspil er "farlige". Jeg synes dog han tager flere forbehold i det interview end jeg havde forventet.

Oh well, emnet skal jo tages op med jævne mellemrum...intet nyt der.
Gravatar #4 - Roadkill
18. aug. 2005 15:44
jeg har da aldrig taget skade af unreal tournament eller doom 3.. det er jo kun en smule blod
Gravatar #5 - CableCat
18. aug. 2005 15:49
Jeg kunne ikke lige får real til at virke, så jeg brugte deres podcast i stedet for:
Http://podcast.dr.dk/P1/ORIENTERING/2005/OR_050816...
Start: 00:35:30 -> End: 00:42:42
Gravatar #6 - AenimA
18. aug. 2005 15:50
Kan dog nævne et par eksempler om folk der er blevet mindre voldelige efter at de er begyndt at spille voldelige computerspil - fordi de kommer af med deres agressioner dén vej.
Gravatar #7 - EdTheMan
18. aug. 2005 15:58
hæ hæ lyder sjovt når de PRØVER at sige Grand Theft Auto - altså engelsk hæ hæ :P
Gravatar #8 - Silentkill
18. aug. 2005 16:19
Man bliver ifølge ham psykologen åbenbart "trænet" i at begå kriminalitet ved at spille Grand Theft Auto. Tjahh, jeg tror sku ikke en 10-årig bliver specielt meget bedre til at deale narko, bruge automatvåben, betjene diverse køretøjer og fly, nakke politibetjente og ludere, lave grafitti etc. af at spille det spil, men hvad vej jeg - en uddannet psykolog er sku meget bedre til at bedømme det end mig (not) - at han sammenligner GTA med flysimulatorer (i og med de åbenbart begge træner en person i noget) er da for langt ude.

Nu er jeg godt nok heller ikke psykolog, men at sige at det er de "dybeste psykologiske lag som er aktiveret" når man spiller disse spil er sku da ren nonsens. Det har han overhovedet intet belæg for at sige, med mindre han har lavet en omfattende undersøgelse af emnet, og hvis nogen kan henvise til en sådan vil det da være rart.

Dermed ikke sagt, at jeg tror computerspil er fuldstændigt uskadelige - og hvad så? - ingenting er fuldstændigt uskadeligt. Behandl de personer der bliver påvirket negativt af spillene (de har sikkert en skrue løs allerede eller dårlige forældre) and get over it..... Jeg ser ikke Hillary Clinton blive oprørt over de mange tusinde trafikdræbte - der kunne der reddes mange flere mennesker end ved at kritisere computerspil. Men det er der selvfølgelig heller ikke så meget medieværdi i.
Gravatar #9 - dcgeek
18. aug. 2005 16:41
Det er da noget være pjat. Jeg har San Andreas og jeg syntes der var for lidt vold i det. Jeg kunne ikke engang skære arme eller ben af som jeg kan i Soldier of Fortune.
Gravatar #10 - dcgeek
18. aug. 2005 16:51
http://www.counterfrag.com/screenshots/half%20life...

Først den dag man laver GTA så man ser det i lige så god grafik som moderne spil, og laver noget med lige så meget vold som på billedet (Soldier of Fortune 2) så vil jeg sige at grænsen er nået .

Men ikke før.
Gravatar #11 - Zombie Steve Jobs
18. aug. 2005 16:59
Jeg tror at hovedeparten, der spiller GTA og lign. aldrig bliver påvirket, dem der bliver påvirket er nok skadede i forvejen.
For det andet bør 10årige ikke sidde og spille de spil. Deres forældre må i hvert flad være ligeså skadede, hvis de lader dem.

Folk der psykologisk er "normale" kan vel skelne, og se at det er sjovt at gøre de ting (omend grusomme, osv) men aldrig overføre det til at være sjovt i virkeligheden.
Gravatar #12 - drzeepra
18. aug. 2005 17:22
#10 ... man mener HL2 ?.....

on topic:

Folk der går ud og hugger folk ned og bruger spil som en undskyldning er ikke helt rigtige i knolden til at starte med. Tror da hvis man har anlæg til disse psykoser så kan man forstærke dem med computerspil .... men så må disse børns/unges forældre jo gribe ind, så hvorfor ikke skyde skylden på forældrenes manglende interesse i deres børn/unge?!
Gravatar #13 - smiley
18. aug. 2005 17:42
Det er blevet sagt igen og igen og igen, manglende indgriben fra forældre, i forvejen psykotiske børn og alt for meget useriøsitet er problemerne med spil-vold!

Det kunne være man skulle videre uddanne sig til forsker i spil-vold...
Gravatar #14 - futski
18. aug. 2005 17:48
Hold da fast ...

Er vi virkelig allesammen enige ? Hehe.


Pånær lige #10 : Jeg synes SA er pænt nok, specielt hvis du tager "jumpjet" imod solnedgangen. :-) Jeg synes specielt det er noget af en præstation at de har elimineret loade-tiden mellem områderne, med størrelsen af SA taget i betragtning.

#6 Jeps, kunne også fortælle en god historie om en aggressiv kammerat og Postal 2. ;-)
Gravatar #15 - Chucara
18. aug. 2005 18:25
#14: Nej. :D Det kan jeg da ikke lade ske.. Vi kan da ikke være enige på newz.

Jeg mener faktisk, at han har en god pointe mht. 'stopklodserne'. Der er jo en grund til, at f.eks. soldater bliver trænet med skydeskiver i menneskeskikkelse - for at gøre dem vant til at skyde på bagbelyste mennesker. Dermed mener jeg da ikke, at det helt usandsyneligt, at det samme kunne ske ved at spille computerspil.

Det være sagt, er jeg overhovedet ikke enig i, at computerspil skaber voldelige børn. Det er omgivelserne og forældrenes ansvar og skyld. Men jeg kunne godt forestille mig, at nogle blev vænnet til vold og blod, og derfor ikke ville reagere så kraftigt på det. Men derfra og så at gå til at sige, at man decideret bliver voldelig af det.. Tjaa.. der er lang vej efter min mening.
Gravatar #16 - rabonzo
18. aug. 2005 19:25
Ham der fyren er da til at få knoopper af...

Computerspil og børn er ikke en god blanding agreed, men vend den om og sig at de nu kan sidde stille og lege røver og soldater istedet for at rende rundt ude i haven med trægeværer og have vrangsforstillinger om at de skyder soldater ned og kaster med håndgranater i form af grankogler.

Kan tydeligt huske grankoglekrigen da jeg gik i børnehaveklasse. Et år hvor de var ekstremt hårde...

Man kommer langt mindre til skade via computeren end via real life. Så må man jo selv bedømme om det er godt eller skidt.
Gravatar #17 - Haut
18. aug. 2005 19:38
Havde denne discussion forleden dag i engelsk-timen, hvor vi kom frem til konklutionen at folk ikke bliver voldelige af at spille computerspil, men at allerede voldelige personer bliver ekstra tiltrukket af voldelige spil som fx. GTA:SA

discussionen var basseret på en artikel ved navnet "Do games prime brain for violence?" fra NewScientist juni 2005, hvor de konkluderer at spil gør dig voldelig....
Samt en artikel i samme blad fra den 2 juli 2005 kaldet "Are the kids alright after all?" skrevet af Steven Johnson, hvor han skriver at børn fremmes på forskellige positive punkter af spillene.

Steven Johnson har bla. skrevet bogen "Everything bad is good for you.
Gravatar #18 - futski
18. aug. 2005 19:39
#15 Helt klart, jeg kan specielt godt lide det du siger med "Men jeg kunne godt forestille mig, at nogle blev vænnet til vold og blod, og derfor ikke ville reagere så kraftigt på det." Det mener jeg også er den værste konsekvens computerspil kan have på nogenlunde almindelige mennesker, for at bruge et grimt udtryk.

Alt i alt - computerspil er nu så stort at far også spiller spil, det samme gør måske mor - og som nogle af os har lagt mærke til, kæresterne er sgu også begyndt. :-) Dvs, computerspillet berører en stadig større og større gruppe mennesker, heriblandt folk som ikke kan overbevise sig selv om at det hele blot er røde pixels, og derfor maler de Fanden på væggen.

Fint nok, det er et valg om man vil se på det eller ej - eller lade sine børn se på det. Men man skal så samtidig også lade andre tage deres valg ville jeg mene. En pointe og "diskussion" som vist er blevet udsmurt i forrige tråd vedr. SA.
Gravatar #19 - drzeepra
18. aug. 2005 20:20
Det er jo også interessant at se, det somregel er mennesker der ikke selv er gamere der "dømmer". Jeg kan ikke huske hvor jeg har det her link fra, det er måske ikke verdens største case-study, men den virker da troværdig.
Link til vold og spil. Måske skulle de selv prøve at "rive folk rundt" i et RTS eller MMO før de begynder at fordømme hele gamer-verdenen.
Gravatar #20 - rmj
18. aug. 2005 21:30
Tror alså ikke helt på det med at man vender sig til blod osv igennem et spil.

så skal jeg da ikke være slagter fordi jeg tit ser blod sprøjte ud at grise og en person i skår pulsåren over og det var også mindre fedt for ham. men blod gør ikke mig nu ikke noget mere

jeg havde spillet meget computer også før jeg fik det job og syntes stadig det var skummelt da jeg startede, der er kæmpe forskel for spil (blod) og virkelig (blod)

Nu er jeg blevet temmelig immune over for det. Det rører ikke mig at stå med blod op til knæene og til albuerne også gå op og spise bagefter eller noget.

Tror det er personer som i forvejen har nogle psykiske problemer de kan måske tage skade af det. eller evt, hvis man er ung 10år hvor man ikke er god til at skældne mellem virkelig og sådan..

Men igen så burde film havde større virkning en spil, da det da er en del mere realitisk iforhold til spil vil jeg da mene.
Gravatar #21 - themuss
18. aug. 2005 22:11
Ham der fyren er da til at få knoopper af...

hohohoho

Det er blevet sagt igen og igen og igen, manglende indgriben fra forældre, i forvejen psykotiske børn [...] er problemerne med spil-vold!

helt enig, problemet er ikke spillet, men forældrene/barnet selv. forældrene har så travlt med deres egne liv og karrierer og er så ligeglade med deres børn, at de ikke ser faresignaler. de lader uden videre børnene dyrke deres voldelige sider i spil uden at drøfte med dem, hvad der er virkelighed og fiktion, er et symptom på vores fortravlede hverdag. det var ikke sket hjemme hos mine forældre.

jeg er overbevist om, at tv-programmer som cops og rescue 911 osv osv, der viser døende mennesker falde ud af bygninger, og negerbørn sulte ihjel i afrika, er en del mere afsporende end et spil nogensinde vil kunne være. "sluk computeren, der er nyheder!"

man forsømmer lidt virkeligheden og (nyheds-)medierne i denne diskussion.

men ok, så ville "de" ikke have en sag og så ville vi til gengæld have en mod dem! den ultrakonservative bølge i USA der er imod voldelige/pornografiske computer-spil er jo de samme folk der invaderer irak, sælger våben til alle folk i verden og snigmyrder lovligt valgte regeringsledere.

væbnet revolution, blod i gaderne!
Gravatar #22 - Klumpen
18. aug. 2005 22:23
Morsomt at han siger at man bliver trænet i kriminelle handlinger. Jeg spiller da spillene for at blive underholdt og ikke for at træne i noget som helst.

Jeg er ferm med en mus men jeg er godt nok ikke særligt god til at skyde med pistol selv om jeg da spiller mange spil der indeholder dette.
Gravatar #23 - nightsight
19. aug. 2005 06:31
Jeg glæder mig til den dag de forbyder biler og racerløb, da de giver nogle mennesker lyst til at køre stærkt.... Men det vil nok ramme for mange "almindelige" mennesker inkl. dem der hetzer mod computerspil. Selv et spil som Doom 1 mente de lignede virkeligheden... Derudover vil mennesker altid blive påvirket af nogle ting, nogle mere end andre, men man kan ikke forbyde alt. Folk har selv et ansvar.
Desuden er det da "rart" at der iøjeblikket ikke bliver kørt en kampagne mod såkaldt "skadelig musik" og film. Men det er jo nok heller ikke det der er moderne iøjeblikket. Den tid hvor de mente at det var farligt er åbenbart forbi.
Og en sidste note, jeg husker stadigvæk engang for mange år siden hvor politikeren Kirsten Lee mente at tegnefilm som Tom & Jerry skulle forbydes. De gav børn mareridt... Det var i en tid hvor der maksimalt blev vist tre tegnefilm om ugen på DR.
Gravatar #24 - guppy
19. aug. 2005 07:18
Ah ja den nyeste syndebuk for dårlige forældre - "Video spillet".
Kan stadigt huske da det var hhv. "Rollespil" og "Action film".. har ladet mig fortælle at de tidlige tegneserie helte hæfter også blev betraget som "roden til alt ondt" or gjorde dem der læste dem voldelige.. meen det var nu en kende før min tid :P


Men det er sq da utroligt så hurtige disse "eksperter" kan glemme at de selv var børn engang - hvor får de dog den ide fra at børn ikke kan skelne mellem fiktion og virkeligheden? Så vidt jeg er orientetet begynder menesket at skelne mellem de to ( drøm og vågen ) allerede i 6 mdr alderen.
Gravatar #25 - darkild
19. aug. 2005 07:26
Jeg tror at mange af jer undervurdere menneskets psyke. Ja mange kan se forskel på spil og virkelighed, men efterhånden som teknologien bliver mere og mere avanceret og ser mere og mere realistisk ud så bliver grænsen sløret.

Jeg har set børn der har spillet tekken blive mere aggresive, ja så kunne forældrene jo bare forhindre barnet i at spille det spil. Men faktum er at mange forældre ikke tænker over hvad det er for nogle spil børnene spiller(det er jo bare spil tænker de).

Har i aldrig prøvet når i sidder og spiller at I, kaster jer frem og tilbage i stolen mens i spiller eller dukker jer hvis man bliver beskudt, det har jeg og jeg har sågår læst om nogen der fik højdeskræk at stå højt oppe og kigge ned i et computerspil.
Det jeg vil frem til er at, grænsen mellem virkelighed og spil bliver mere og mere sløret med tiden og jeg kan godt forstå hvis nogen skulle få svært ved at skælne. Menneskets psyke er mere skrøbeligt end mange af jer tror. Der er mange af jer der siger, det jo kun er personer med "svagt" sind eller "dårlige" forældre der ikke vil kunne skælne, til det kan jeg sige, der findes satme mange mennesker med "svagt" sind og der findes mange "dårlige" forældre der ikke følger med i hvad deres børn går og laver.

Jeg spiller ikke selv GTA, da det ikke appelerer til mig.
Derimod spiller jeg MMORPG's(og andre spil) og det er noget jeg går meget op i, det hænder at jeg rent faktisk kan drømme om det, hvis jeg får spillet meget.
Jeg tror ikke selv på at jeg ville kunne tage skade af spil, for jeg mener selv, jeg har et meget stærkt sind, men det skal da ikke være nogen hemmelighed at man bliver imun overfor visse ting, ser det dog ikke som skade men som en positiv ting for mit vedkommende.

Anyways jeg mener at forældrene bør følge med tiderne og lære at forstå rating systemerne for både film og spil, og derfor er det godt at debatten kommer op i ny og næ, for mange forældre har sku brug for et wakeup call med en vognstang.
Gravatar #26 - darkild
19. aug. 2005 07:34
#24 - Der er en forskel fra før og nu, Actionfilm, tegneserie helte og tidligere videospil har jo altid været set og spillet fra den "gode's" synspunkt og det er altid det gode der er kommet til udtryk, men sådan er det ikke mere, idag handler mange spil om direkte at gøre noget forkert/ondt og det er måden man "vinder" spillet på, derfor mener jeg ikke dit argument holder.
Gravatar #27 - koehler
19. aug. 2005 07:43
#8

heh, det er netop det med trafikken Hillary Clinton tager fat om :p ..ved at gribe fat om roden på problemet, GTA spillene! Disse spil er årsag til de manne trafik dræbte, da det jo er disse spil der træner børn i af blive kolde kyniske mordere bag store V8-biler og landrovers, som de gennem dette spil også er blevet trænet til at stjæle! :o) ..heh, eller noget!

Jeg syntes det er sjovt at et computerspil tages så seriøst.. hvis man virkelig vil problemerne til livs, skulle man hjælpe de forældre der ikke kan opdrage deres børn, og forklare sine poder at det ikke er virkelighed..
Gravatar #28 - darkild
19. aug. 2005 07:54
#27 - Jeg har bekendte der har sat sig ud i bilen og kørt stærkt og om kap efter at have set Fast and Furious, de havde også gjort det uden at have set den film men filmen har helt klart forstærket trængen, så der er altså noget om snakken.
Men igen debatten er med til at oplyse folk, og det er godt.

Helt konkret er det jo så bare ikke KUN GTA spillet det skal gå ud over.
Gravatar #29 - mat
19. aug. 2005 08:04
#25

"Har i aldrig prøvet når i sidder og spiller at I, kaster jer frem og tilbage i stolen mens i spiller eller dukker jer hvis man bliver beskudt[..]"

Og hvad sker der når de bliver skudt, tager de sig til brystet overbeviste om at de er ved at dø, nej vel?

Immersion behøver ikke at have noget at gøre med evnen til at skelne mellem fantasi og virkelighed.

#26

Der er masser af film, der er gennemsyret onde og ubehagelige. Der er osse masser af tegneserier, der bestemt ikke handler om "det godes sejr over det onde", tjek Lobo ;)

Forskellen på "traditionelle" medier og spil er i graden af interaktion. Og at denne skulle påvirke evnen til at skelne mellem fantasi og virkelighed er ikke åbenlys.

Kig evt på http://www.game-research.com/health.asp - linket i bunden virker ret interessant.
Gravatar #30 - nightsight
19. aug. 2005 08:39
#25,
jeg har siddet og flyttet mig fra side til side på stolen da jeg spillede Star Wars på min gamle amiga for mange år siden (når man fløj i dødsstjerne gange/korridoren). Og det var simpel stregvektor grafik. Og det så jo ikke just virkeligt ud. Så der har # 29 ret.

Men jeg tror da også at nogle vil blive påvirket, men sådan vil det jo altid være med alle mulige ting. Sådan er livet.

Der er også nogle der bliver så påvirket af f.eks en bog at de er helt overbevist om at det er sandt hvad der står i den, det kunne være biblen, koranen eller et andet religiøst skrift. Så kan vi også forbyde dem. Det vil selvfølgelig aldrig ske, til trods for at antallet af mennesker der er blevet slået ihjel i en guds navn er ekstremt. Der vil nogle sige at de tolke skriften forkert. Men faktum er jo at de er blevet påvirket af bogen.
Gravatar #31 - darkild
19. aug. 2005 09:13
#29
"Og hvad sker der når de bliver skudt, tager de sig til brystet overbeviste om at de er ved at dø, nej vel?

Immersion behøver ikke at have noget at gøre med evnen til at skelne mellem fantasi og virkelighed."

I denne sammenhæng jo så mener jeg absolut det har noget med evnen til at skælne at gøre, jo mere realistisk det virker jo mere kaster du dig frem og tilbage, nej de er ikke overbeviste om at de er døde, men jeg hjernen kan sagtens påvirkes i den retning(ala matrix) og det er det det handler om. Jo mere realistisk det bliver jo sværre er det at skælne..for nogen.

"Der er masser af film, der er gennemsyret onde og ubehagelige. Der er osse masser af tegneserier, der bestemt ikke handler om "det godes sejr over det onde", tjek Lobo ;)"

Lobo er fra starten af 90'erne og er dermed ikke gammel nok til at komme i kategorien "tidlige tegneserier". Når vi snakker tidlige tegneserier, så mindes jeg ikke at huske nogen hvor det ikke er det gode der skinder igennem.

Men ja jeg giver dig ret, forskellen er graden af interaktion, men igen jo mere interaktion jo mere virkeligt, det er ikke åbenlyst men det er der.

#30
Graffikken syntes du jo var meget virkelig...dengang..og om 10-15 år syntes vi at graffikken idag ikke er særlig virkelig.
Igen det bliver mere og mere realistisk og det bliver sværre og sværre for nogen at skælne.
Mht. bøger, så har du fuldstændig ret, det beviser igen at menneskers psyke er følsom, skrøbelig og særdeles påvirkelig.
Gravatar #32 - mat
19. aug. 2005 09:31
#31

Problemet med dine påstande er jo, at de er netop det, påstande. Du har ikke noget data til at bakke dem op. Det er scare tactics. Det er derfor jeg skriver at sammenhængen ikke er åbenlys (læs: en selvfølge).
Bare fordi du *tror* at man bliver mere voldelig af at spille voldelige spil gør det ikke til fakta, bare fordi du *synes* det er logisk gør det ikke logisk.

"Lobo er fra starten af 90'erne og er dermed ikke gammel nok til at komme i kategorien "tidlige tegneserier". "

Det er muligt, men debatten om medievolden har været der i mange mange år, den er bare blusset op igen i ny og næ, og i de senere år med computerspil som skydeskive. Der er intet nyt under solen (læs evt http://www.newmediastudies.com/effects1.htm ).
Gravatar #33 - themuss
19. aug. 2005 09:37
Der er mange af jer der siger, det jo kun er personer med "svagt" sind eller "dårlige" forældre der ikke vil kunne skælne, til det kan jeg sige, der findes satme mange mennesker med "svagt" sind og der findes mange "dårlige" forældre der ikke følger med i hvad deres børn går og laver.

ja, er det ikke tragisk? opponerer du eller ville du bare understrege det?

Når vi snakker tidlige tegneserier, så mindes jeg ikke at huske nogen hvor det ikke er det gode der skinder igennem.

skinner igennem, det var godt nok en vag udmelding. hvad mener du helt præcis med det? at det er de gode gerninger, der fokuseres på? at der i historierne om de onde onde superhelte er en snert af godhed?

hvis du ikke kan komme med et gennemtænkt udsagn, så lad dog hellere være. gem dine guldkorn til din klasselærer.

...

hulk er da en ond superhelt, han redder aldrig nogen og smadrer løs på de sagesløse mennesker.
Gravatar #34 - Ildagen
19. aug. 2005 09:57
Videnskaben er ikke enig om, hvorvidt vold i film og spil gør børn og andre glade sjæle voldelige.

Nogen mener, at mennesket er som en tom kasse, hvor input afgør, hvordan mennesket handler. Så hvis du spiller voldsspil bliver du voldelig.

Andre mener, at der er en katarsis effekt i spillene. Man bliver simpelthen renset for voldelige tendenser, når man får lov til at leve dem ud via spillet.

Personligt vil jeg ændre et citat fra Steen og Stoffer: "Folk der mener, at jeg bliver voldelig af at spille voldsspil gør mig så vred, så jeg får lyst til at slå dem ihjel";-)
Gravatar #35 - darkild
19. aug. 2005 10:06
#32
Yeps det er påstande, men det er hvad jeg mener og en debat handler da netop også om meninger.
Og det jeg også prøver at sige er at debatten skal op og vende engang imellem, så forældre og andre bliver oplyst.

#33
Jeg understreger det, for det virker som om mange åbentbart ikke tænker over det.

Skinner igennem, hvis du sammensætter det med min tidligere post(#26) mener jeg ikke det er en "vag" udmelding. Jeg fattede mig i korthed da jeg skrev "skinder igennem", for der er jo ingen grund til at blive ved med at gentage sig selv og yep det er det gode der blev fokuseret på i de tidlige tegneserier osv.

Hulk er ikke en Ond superhelt, han bliver aggresiv når han bliver "trådt" på og han smadrer ikke løs på de sagesløse men derimod dem som gør ham eller dem han holder af Ondt, han gør det bare på en ekstremt abe agtigt ligegyldig måde, men stadig godheden skinner igennem.

Mit udsagn er skam ganske gennemtænkt...er dit ??
Gravatar #36 - mat
19. aug. 2005 10:10
#35

Du har ret til dine meninger, men hvis de er uoplyste og/eller påståelige er de komplet ligegyldige. Man kan ikke synes at medievold gør folk mere voldelige, det giver ingen mening.
Gravatar #37 - themuss
19. aug. 2005 10:12
#33
Jeg understreger det, for det virker som om mange åbentbart ikke tænker over det.
MEN HVAD VIL DU SIGE MED DET??????!!!!!

Skinner igennem, hvis du sammensætter det med min tidligere post(#26) mener jeg ikke det er en "vag" udmelding.
jeg mener stadig at sige at en tegneserie skinner af godhed er noget frygteligt vrøvl at komme med i en diskussion. det er useriøst og usammenhængede og svært at vide, hvad du rent faktisk henviser til.

du kan tale om historiernes temaer, personkarateristikker, miljøbeskrivelser etc etc, hvor det gode skinner gennem, men at sige at en tegneserie skinner af godhed er det samme som at sige et køleskab smager godt.


OG JO HULK ER OND, HVIS DU SÆTTER HAM I MODSÆTNING TIL SAMFUNDET... hvad med at læse noget om emnet?
Gravatar #38 - darkild
19. aug. 2005 10:17
#36
De er ikke uoplyste, jeg kunne da finde en masse kloge hoveder der taler både for og imod og som kommer med hver deres beviser og undersøgelser, men der opstår aldrig nogen enighed, derfor kalder jeg det også påstande.
Og udover det, så taler jeg også af egen erfaring, se andet afsnit i min post #25 og post #28.
Det er jo også tilladt at tænke selv: børn påvirkes meget nemt udefra og Computerspil bliver mere og mere realistiske

Forældre/folk skal oplyses, rating systemer bør overholdes og det er debatten med til at sørge for.
Gravatar #39 - mat
19. aug. 2005 10:27
#38

Så præsentér kilderne for dine overvejelser eller konklusioner.

Dine personlige observationer er alt for sparsomt beskrevet, til at kunne konstituere en brugbar kilde.
Gravatar #40 - darkild
19. aug. 2005 11:53
#37 - Jeg understreger det fordi det netop er et af problemerne med voldelige visuelt realistiske spil, mange forældre er ligeglade eller ved ikke hvad der deres børn spiller.

Mht. skinner af godhed, det skal forstå's som et svar og videre debat af mit tidligere indlæg(#26) og mat's indlæg(#29) og i den sammenhæng, så mener jeg skam godt man forstår når jeg siger skinner af godhed uden at uddybe det.
Og nej det er ikke det samme som at sige et køleskab smager godt.

Man kan godt være modsat samfundet og samtidig være god.
Gravatar #41 - demiurgos
19. aug. 2005 12:48
#32 (mat)
Mange tak for linket, det er en meget spændende artikel!

Er der nogen der har overvejet hvor mange af de folk der (i virkeligheden) udøver den meningsløse vold, spiller spil som f.eks. GTA på fast basis? Baseret på de få gange jeg har stået ansigt til ansigt med den slags mennesker, ville jeg sige meget få! De spiller ikke computer, de spiller ikke rollespil, de hører ikke heavy metal. De spiller derimod spil på deres mobil, går til fodbold og hører lortemusik :) Det er så en voldsom generalisering, men min pointe er klar nok: gamere er næppe særlig stærkt repræsenteret i statistikkerne for overfald og lign.. At de så med tiden kan blive mindre påvirkede af at se vold og ødelæggelse (på skærmen) skal jeg ikke afvise, men det samme job kan TV-Avisen med garanti klare...

Én sidste ting. Selv hvis gamere var voldelige, hvor stort et problem ville det så lige være? Folk der bruger størstedelen af deres tid på at spille computer udvikler sjældent videre imponerende overarme, og i modsætning til hvad nogen måtte tro, så er museklik en særdeles ineffektiv form for kamptræning! Mit gæt er at der går ca. 10 blegfede gamere på én 80-årig dame med gangstativ ;)
Gravatar #42 - futski
19. aug. 2005 13:38
#41 Oh man ... jeg har en url du skal have, men vil ikke spamme tråden, hehe.

Jeg forstår ikke I bliver så sure på #25 - knappen hedder "diskuter", ikke "vær enige". Jeg havde da personligt vildt meget højdeskræk da man kravlede under broen i HL2 - jeg synes det relevant at det bliver nævnt ... men ! Når scenen er overstået, så er jeg bare total glad for at der kan laves spil, som kan stimulere man fantasi og frygt på den her måde.

Så ja, jeg tror også vi undervurderer mennesket psyke idet vi ikke ser hvor mange fejl den kan indeholde. Jeg mener stadig at forskellen ligger hos "svagere sind", hvor klamt det end lyder. Men er det her ikke sådan et tilfælde, hvor man aldrig kan finde ud hvem der egentlig "havde ret der hvor vi diskuterede det for 20 år siden" ? :-)
Gravatar #43 - themuss
19. aug. 2005 13:56
det virker mest som om, du har et dårligt dansk og svært ved at udtrykke selv simple holdninger og meninger i et sprog og med ord, der er forståelige for alle.

jeg hæfter mig specielt ved, at du ikke kan forklare det her:
Der er mange af jer der siger, det jo kun er personer med "svagt" sind eller "dårlige" forældre der ikke vil kunne skælne, til det kan jeg sige, der findes satme mange mennesker med "svagt" sind og der findes mange "dårlige" forældre der ikke følger med i hvad deres børn går og laver.
ja, er det ikke tragisk? opponerer du eller ville du bare understrege det?
Jeg understreger det, for det virker som om mange åbentbart ikke tænker over det.

men igen, hvad vil du sige med det? udover at bruge tid på at lade munden køre? der er en grund til vi har to ører og én mund.

nu gider jeg ikke diskutere hulk med dig, men altså hulk er ond ift det gældende samfund, han er en outsider, en mutant. læs nogle analyser af tegneserieheltene. og NEJ, det gør ham ikke god, at du holder med ham.
Gravatar #44 - mat
19. aug. 2005 14:11
#42

Jeg er ikke sur på nogen. Jeg kunne bare godt tænke mig lidt mere substans i diskussionen.
Hvis man vil argumentere for at realistisk grafik (eller andet) i voldelige spil desensitiviserer udøverne, så må man bringe andet til bordet end "jeg synes" (hvem siger at det ikke vil virke frastødende?). Og hvis man vil argumentere for at immersion svækker evnen til at skelne mellem fantasi og virkelighed, ligeså.
Iøvrigt er grafikken i GTA:SA ikke specielt realistisk.
Gravatar #45 - pizzamandk
20. aug. 2005 06:35
Jeg kan huske, at jeg engang læste brugerkommentarer på gamegirle eller anden site..nå, men flere udstrykte, at efter at de havde spillet GTA kiggede på verden med nye øjne..

De kunne komme kørende i bil og sige "Look at all those people on the sidewalk"..eller møde en gammel dame og tænke "Damn I forgot my baseballbat"...også jeg har tænkt lignende ting og udtænkt carjacking efter heftig GTA-gaming.

Hvis voksne tænker sådan, hvad så med børn og unge, der ikke er wså gode til at analysere deres egne tankegange?
Gravatar #46 - pizzamandk
20. aug. 2005 06:37
Forresten kan jeg huske, at i den første tid da jeg gamede BF2 drømte jeg kampvogne de første 3 nætter :o)
Gravatar #47 - supersky
20. aug. 2005 10:09
Meget karakteristisk, at GTA har eksisteret siden halvfemserne, og det fyldt med vold, men det er først når der kommer en nævneværdig del af sex med i spillet at det er krænkende. Jeg mener slet ikke, at vi i Danmark og EU for den sags skyld, skulle tage os af hvad de i USA debaterer. Det er et stupidt samfund der har udviklet sig fuldstændig galt.
Gravatar #48 - Piece
22. aug. 2005 10:20
Så vidt jeg kan se er der en generel tendens til at samfundet bliver mere råt. Du bliver bombarderet med vold, død og ødelæggelse fra mediernes side dag og nat. At give computerspil skylden for dette er IMO naivt.

Man må forvente at enhver ligevægtig person, det være sig barn eller voksen må være istand til at kende forskel på ret og vrang. Den virkning som medierne pålægger spil vil jo komme til udtryk i handlinger som så åbentlyst er moralsk forkerte at der ikke burde være tvivl om at personen ikke er i balance.

Nu færdes jeg ofte blandt skolebørn og så vidt jeg kan se, er dem med hang til computerspil, absolut ikke blandt de mest aggressive, tvært imod bliver computere, sans voldelige spil selvfølgeligt, brugt som noget der kan distrahere de mere urolige børn.

Anyways, det er kun hvad jeg har erfaret personligt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login