mboost-dp1

Udenrigsministeriet
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
meget fint men hvor meget mere (eller mindre) forurening har produktionen af det EL bilen har brugt skabt versus hvor meget en almindelig benzin bil ville have forurenet?
Jeg forstår ikkehvorfor folk tiljubler el biler som grønne når man stadig brænder kul af for at producerer strømmen.
Og hvad med batterierne - de er vidst heller ikke så miljø venlige
Jeg forstår ikkehvorfor folk tiljubler el biler som grønne når man stadig brænder kul af for at producerer strømmen.
Og hvad med batterierne - de er vidst heller ikke så miljø venlige
Jeg kunne godt tænke mig at se en udredning på hvor lang tid de har "spildt" i forhold til en benzin/diesel bil..........tænker på hvor længe de har brugt på at finde et sted at udskifte batteri/lade det eksisterende op.....
Grøn energi og elbiler passer sammen. en enkelt 2,3-megawat vindmølle kan i løbet af otte timer producere al den energi en elbil behøver for at køre 36.000 kilometer rundt om jorden. Og det helt uden CO2 udledning.
Når elbilerne kører på almindelig strøm fra et kraftværk vil CO2 udledningen stadig kun være 50% af hvad en traditionel bil udleder.
#1 dvs. 50% mindre udledning ved at køre på størm fra et værk
Jeg tvivler desuden på ret mange tror en Elbil er 100% grøn, det skal ses som et skridt i den rigtige retning og et "mindre af to onder".
#1
På dage hvor det blæser godt i Danmark, kan hele det danske el-forbrug dækkes af de vindmøller der står rundt omkring i landet, og om natten, hvor strømforbruget er minimalt, har vi ofte en stor overproduktion fra vindmøllerne, som så passende kunne bruges til at oplade elbiler.
Hvis man kombinerede det med bare en smule elektronik, som fortalte bilerne hvornår de måtte lade op etc, så der ikke pludselig er 500.000 biler der forsøger at lade sig op mellem 22 og 23, men i stedet for blev automatisk distribueret over hele natten, fx med input fra ejeren om hvornår han skulle bruge bilen, ville man effektivt kunne gøre brug af den overproduktion. Ja, på dage hvor det ikke blæser overhovedet bliver man så nød til at lade op fra anden kilde, eller i de tilfælde hvor bilens batteri har nok stræm til næste dags kørsel, kan man jo vælge slet ikke at lade op.
På dage hvor det blæser godt i Danmark, kan hele det danske el-forbrug dækkes af de vindmøller der står rundt omkring i landet, og om natten, hvor strømforbruget er minimalt, har vi ofte en stor overproduktion fra vindmøllerne, som så passende kunne bruges til at oplade elbiler.
Hvis man kombinerede det med bare en smule elektronik, som fortalte bilerne hvornår de måtte lade op etc, så der ikke pludselig er 500.000 biler der forsøger at lade sig op mellem 22 og 23, men i stedet for blev automatisk distribueret over hele natten, fx med input fra ejeren om hvornår han skulle bruge bilen, ville man effektivt kunne gøre brug af den overproduktion. Ja, på dage hvor det ikke blæser overhovedet bliver man så nød til at lade op fra anden kilde, eller i de tilfælde hvor bilens batteri har nok stræm til næste dags kørsel, kan man jo vælge slet ikke at lade op.
El biler er bestemt ikke pr definition grønne, men de har potentialet for at være det, da man kan vælge en energikilde som sol, vind eller lignende, som ikke sviner med forurening og CO2.
Benzinbiler sviner pr definition altid, så det er helt sikkert et skridt i den rigtige retning, men der også andre alternativer, som f.eks. bio-ethanol osv.
Benzinbiler sviner pr definition altid, så det er helt sikkert et skridt i den rigtige retning, men der også andre alternativer, som f.eks. bio-ethanol osv.
#1
Jeg mindes, at der blev nævnt på Top Gear, at elbiler eftersigende producerede mere forurening, end en bil med en moderne forbrændingsmotor. Jeg ved dog ikke, hvor troværdig de, eller deres kilde, er. Jeg tror måske også, at der i DK bliver satset mere på vedvarende energi, end i UK, hvorfor undersøgelsen ikke kan bruges. I øvrigt, nævnte de også noget engang, om at Toyota Prius producerede meget mere forurening end f.eks. en bil, der var udelukkende produceret lokalt, fordi Prius'en er lavet af materialer, der skal fragtes kloden rundt med fragtskibe.
Det med batterierne er sandt, især når man tænker på dem, der er installeret i ældre modeller, men det er vidst ikke så tosset med dem, der bliver brugt i nutidens elbiler.
Det er muligt, at en elbil i dag, ikke udleder synderligt meget mindre CO2, end en bil med forbrændingsmotor, men det er der i allerhøjeste grad potentiale for. En benzin/dieselbil vil altid have en vis udledning, hvorimod en elbil i fremtiden kan have en total udledning, der er tilnærmelsesvis nul.
Jeg mindes, at der blev nævnt på Top Gear, at elbiler eftersigende producerede mere forurening, end en bil med en moderne forbrændingsmotor. Jeg ved dog ikke, hvor troværdig de, eller deres kilde, er. Jeg tror måske også, at der i DK bliver satset mere på vedvarende energi, end i UK, hvorfor undersøgelsen ikke kan bruges. I øvrigt, nævnte de også noget engang, om at Toyota Prius producerede meget mere forurening end f.eks. en bil, der var udelukkende produceret lokalt, fordi Prius'en er lavet af materialer, der skal fragtes kloden rundt med fragtskibe.
Det med batterierne er sandt, især når man tænker på dem, der er installeret i ældre modeller, men det er vidst ikke så tosset med dem, der bliver brugt i nutidens elbiler.
Det er muligt, at en elbil i dag, ikke udleder synderligt meget mindre CO2, end en bil med forbrændingsmotor, men det er der i allerhøjeste grad potentiale for. En benzin/dieselbil vil altid have en vis udledning, hvorimod en elbil i fremtiden kan have en total udledning, der er tilnærmelsesvis nul.
De har en rækkevide på ca. 200 km ved 80 km/t på en opladning. De skal altså oplade bilen over 200 gange. Så vidt jeg husker så er det vidst mellem 4 og 8 timer for en opladning.
De skal altså bruge over 40 dage bare på at oplade bilen. Det er jo helt vildt.
Synes på ingen måde at dette forsøg demonstrerer at EL-biler er klar til at erstatte forbrændingsmotoren.
De biler de bruger, har faktisk en benzin-drevet EL-generator i bilen, for at de kan lade den op mens de kører.
De skal altså bruge over 40 dage bare på at oplade bilen. Det er jo helt vildt.
Synes på ingen måde at dette forsøg demonstrerer at EL-biler er klar til at erstatte forbrændingsmotoren.
De biler de bruger, har faktisk en benzin-drevet EL-generator i bilen, for at de kan lade den op mens de kører.
#7 Det står der jo slet ikke. Det er korrekt de har en benzin dreven generator med, men det er en nødgenerator:
Et andet dansk firma, Serenergy, vil udruste bilerne med nye metanol brændselsceller, lige så snart teknologien er færdigudviklet, forhåbentlig i løbet af efteråret 2010. De vil kunne levere strøm til bilernes batterier, hvor der ikke findes andre tilgængelige opladningsmuligheder. Indtil brændselscellerne er installeret medbringer vi en benzindrevet nød-generator i hver bil, som kan producere strøm til at oplade bilernes batterier når de ikke kører.
BeLLeDK (1) skrev:Jeg forstår ikkehvorfor folk tiljubler el biler som grønne når man stadig brænder kul af for at producerer strømmen.
En el-motor er væsentlig mere effektiv end en forbrændingsmotor. Det er derfor bedre at have centraliseret energi-produktionen, frem for at den forurenende energiproduktion er decentraliseret og in-effektiv.
Og hvad med batterierne - de er vidst heller ikke så miljø venligeLi-ion batterier er fuldt ud genanvendelige efter en endt livscyklus og er ikke miljøskadende.
Det er de gamle batterier baseret på nikkel, cadmium, bly og syre som er det.
#7
hvor ofte kører du 200 KM om dagen med mindre du bør på fyn/jylland og kører frem og tilbage til arbejde.
Desuden er EL biler forholdsvis nye og derfor vil de første modelle bruger længere tid på at oplade. Dette kan hjælpes hvis der kommer udskiftning af batterier som der har været snak om. Men ddet kræver en meget størrer koordination mellem bilforhandlere, værksteder etc. Men det kommer en dag og vi er godt på vej allerede.
Nej EL biler er ikke 100% grønne, det er der INTET troansportmiddel der er. Det mest grønne er når du bevæger dig med dine egne ben, så kommer cyklen (som også forurener via transport til forhandleren, olie, metaller etc.). Men EL biler kan bliver MERE grønne end biler på længere sigt, via forskning og byggelse af vindmøller, solceller, vand tribuner etc. Så vil transporten i det mindste ikke forurene og luften blive bedre i byerne! Det kommer til at tage mange år pga. modstand fra oliestaterne, manglende investeringer og bilproducenter som satser på EL biler.
hvor ofte kører du 200 KM om dagen med mindre du bør på fyn/jylland og kører frem og tilbage til arbejde.
Desuden er EL biler forholdsvis nye og derfor vil de første modelle bruger længere tid på at oplade. Dette kan hjælpes hvis der kommer udskiftning af batterier som der har været snak om. Men ddet kræver en meget størrer koordination mellem bilforhandlere, værksteder etc. Men det kommer en dag og vi er godt på vej allerede.
Nej EL biler er ikke 100% grønne, det er der INTET troansportmiddel der er. Det mest grønne er når du bevæger dig med dine egne ben, så kommer cyklen (som også forurener via transport til forhandleren, olie, metaller etc.). Men EL biler kan bliver MERE grønne end biler på længere sigt, via forskning og byggelse af vindmøller, solceller, vand tribuner etc. Så vil transporten i det mindste ikke forurene og luften blive bedre i byerne! Det kommer til at tage mange år pga. modstand fra oliestaterne, manglende investeringer og bilproducenter som satser på EL biler.
#7
For folk der kører til/fra arbejde hver dag, besøger venner i nærheden, handler etc, der er 200km jo rigeligt til et dagsforbrug.
Ja, det kan godt være elbiler pt. ikke er optimale hvis man skal på smuttur til Italien etc, men det er derfor der stadig er forskning etc på området, så vi inden længe kan køre 1000km på en opladning, og man finder nye sikre måder at oplade batterier af den størrelse på på kort tid.
For folk der kører til/fra arbejde hver dag, besøger venner i nærheden, handler etc, der er 200km jo rigeligt til et dagsforbrug.
Ja, det kan godt være elbiler pt. ikke er optimale hvis man skal på smuttur til Italien etc, men det er derfor der stadig er forskning etc på området, så vi inden længe kan køre 1000km på en opladning, og man finder nye sikre måder at oplade batterier af den størrelse på på kort tid.
noxity (7) skrev:De biler de bruger, har faktisk en benzin-drevet EL-generator i bilen, for at de kan lade den op mens de kører.
Jeg havde samme tanke. De kunne sagtens have haft en lille sammenklappelig vindmølle med i stedet, men så ville ladetiden nok også blive det større.
Og lige en bemærkning. De lader ikke op med benzin generatorerne mens de køre. De er tiltænkt nød situationer, hvor der ikke er el-net. Og der lader de mens bilerne står stille.
Planen er at der skal metanol brændselsceller i bilerne.
http://www.moto-mundo.com/da/node/38 skrev:Et andet dansk firma, Serenergy, vil udruste bilerne med nye metanol brændselsceller, lige så snart teknologien er færdigudviklet, forhåbentlig i løbet af efteråret 2010. De vil kunne levere strøm til bilernes batterier, hvor der ikke findes andre tilgængelige opladningsmuligheder. Indtil brændselscellerne er installeret medbringer vi en benzindrevet nød-generator i hver bil, som kan producere strøm til at oplade bilernes batterier når de ikke kører.
[edit]
Også overser man et lille problem med vindmøller. De er nemlig lavet af glasfiber, som (mig bekendt) ikke er genanvendelig materiale. Ergo står vi i glasfiber affald til halsen om 10-20 år, når de første vindmøller begynder at forfalde/gå i stykker.
Men det har vi forhåbentlig en løsning på til den tid...
noxity (7) skrev:De har en rækkevide på ca. 200 km ved 80 km/t på en opladning. De skal altså oplade bilen over 200 gange. Så vidt jeg husker så er det vidst mellem 4 og 8 timer for en opladning.
De skal altså bruge over 40 dage bare på at oplade bilen. Det er jo helt vildt.
Synes på ingen måde at dette forsøg demonstrerer at EL-biler er klar til at erstatte forbrændingsmotoren.
De biler de bruger, har faktisk en benzin-drevet EL-generator i bilen, for at de kan lade den op mens de kører.
Så er det jo heldigt at man ofte sover i 4-8 timer.
For almindelige mennesker står bilen endda stille i op til 22 timer, hvor der er rig lejlighed til at oplade.
Better Place batterierne er er vist for nylig blevet testet og vurderet til at køre 160km på en fuld opladning med almindeligt blandet kørsel.
Prøv at se denne Mercedes som bliver sluppet fri på markedet i 2012:
Så kan man jo passende producere hydrogen i kælderen når elektriciteten er gratis ;) Eller lade sine batterier.
https://www.modstroem.dk/privat/presse/seneste-nyt...
Syntes også jeg har set et par meget lækre eldrevne konceptbiler fra Jaguar og Porche:
Porche 918 Spyder:
Jaguar C-X75:
Så kan man jo passende producere hydrogen i kælderen når elektriciteten er gratis ;) Eller lade sine batterier.
https://www.modstroem.dk/privat/presse/seneste-nyt...
Syntes også jeg har set et par meget lækre eldrevne konceptbiler fra Jaguar og Porche:
Porche 918 Spyder:
Jaguar C-X75:
Har læst kilden lidt for hurtigt :)
Men hvad angår de 200km, så er det jo på ingen måde nok.
Hvis du f.eks tager en tur fra Odense til KBH:
Her er der ca. 160 km som primært foregår på motorvej. Ved den hastighed har du ca. 130km. batteritid. Med andre ord, så skal du til at lade bilen omkring Køge.
Så når din radius ved motorvejshastigheder er maks. 65km, når du også vil hjem igen, så er det sgu på ingen måde klar til at erstatte noget som helst.
Det eneste som den kan erstatte er en by-bil, men så snart man skal besøge familien, eller bevæge sig lidt uden for byen, så kommer man i problemer. Så for langt største delen af Danmarks befolkning, er EL-biler kun interessant som en bil nr. 2.
Og så længe du bare én gang har brug for at køre længere end 65km, så skal du ud at låne, leje, købe en anden bil, og så forsvinder hele pointen.
Og inden folk begynder at sige: "Jamen du kan jo bare oplade bilen mens du er på arbejde, til møde, i tivoli, besøger familien"
Der er svaret "Nej". Hele pointen er jo netop at EL-bilerne skal kunne oplades om natten hvor vi har en overproduktion af grøn-strøm.
Jeg holder altså 100% fast i at EL-bilerne på ingen måde er klar til at erstatte forbrændingsmotoren. På sigt ja, nu nej.
Hvad angår længere ture som f.eks til Italien, hvor du ca. har 1100km til grænsen, så tror jeg ikke løsningen er batterier med en kæmpe kapacitet, men nok nærmere end udskiftningsløsning. Dette kræver dog en kæmpe infrastruktur, som tager lang tid at bygge op. Så jeg mener ikke det er realistisk at se EL-bilerne tage over de næste mange år.
Folk vil simpelthen ikke skifte deres forbrændingsmotor ud med EL, når de ved at EL på et eller andet tidspunkt vil begrænse brugen. Det skal også ses i lyset af, at effektiviteten af forbrændingsmotoren hele tiden bliver bedre. På nuværende tidspunkt har du jo biler der kører over 30km/l uden at præstationerne er i Lupo-klassen.
Men hvad angår de 200km, så er det jo på ingen måde nok.
Hvis du f.eks tager en tur fra Odense til KBH:
Her er der ca. 160 km som primært foregår på motorvej. Ved den hastighed har du ca. 130km. batteritid. Med andre ord, så skal du til at lade bilen omkring Køge.
Så når din radius ved motorvejshastigheder er maks. 65km, når du også vil hjem igen, så er det sgu på ingen måde klar til at erstatte noget som helst.
Det eneste som den kan erstatte er en by-bil, men så snart man skal besøge familien, eller bevæge sig lidt uden for byen, så kommer man i problemer. Så for langt største delen af Danmarks befolkning, er EL-biler kun interessant som en bil nr. 2.
Og så længe du bare én gang har brug for at køre længere end 65km, så skal du ud at låne, leje, købe en anden bil, og så forsvinder hele pointen.
Og inden folk begynder at sige: "Jamen du kan jo bare oplade bilen mens du er på arbejde, til møde, i tivoli, besøger familien"
Der er svaret "Nej". Hele pointen er jo netop at EL-bilerne skal kunne oplades om natten hvor vi har en overproduktion af grøn-strøm.
Jeg holder altså 100% fast i at EL-bilerne på ingen måde er klar til at erstatte forbrændingsmotoren. På sigt ja, nu nej.
Hvad angår længere ture som f.eks til Italien, hvor du ca. har 1100km til grænsen, så tror jeg ikke løsningen er batterier med en kæmpe kapacitet, men nok nærmere end udskiftningsløsning. Dette kræver dog en kæmpe infrastruktur, som tager lang tid at bygge op. Så jeg mener ikke det er realistisk at se EL-bilerne tage over de næste mange år.
Folk vil simpelthen ikke skifte deres forbrændingsmotor ud med EL, når de ved at EL på et eller andet tidspunkt vil begrænse brugen. Det skal også ses i lyset af, at effektiviteten af forbrændingsmotoren hele tiden bliver bedre. På nuværende tidspunkt har du jo biler der kører over 30km/l uden at præstationerne er i Lupo-klassen.
Så er det jo godt at Better Place vil udrulle en model, hvor batteriet bliver udskiftet på skiftestationer med et fuldt opladet batteri.noxity (15) skrev:
Men hvad angår de 200km, så er det jo på ingen måde nok.
Hvis du f.eks tager en tur fra Odense til KBH:
Her er der ca. 160 km som primært foregår på motorvej. Ved den hastighed har du ca. 130km. batteritid. Med andre ord, så skal du til at lade bilen omkring Køge.
Det er jo så en sandhed med modifikationer.noxity (15) skrev:Der er svaret "Nej". Hele pointen er jo netop at EL-bilerne skal kunne oplades om natten hvor vi har en overproduktion af grøn-strøm.
Ved at benytte en el-bil, forsvinder bilforureningen fra byerne og der vil være en mærkbar forskel i luftkvaliteten.
Det er, alt andet lige, bedre at have energikilden centraliseret og effektiv, hvis der benyttes forurenede metoder, fremfor at have decentraliserede ineffektive enerkilder.
Mao. det er bedre at kulkraftværket producerer energien, så min motor kan dreje, fremfor at jeg selv skal generere energien on-the-fly.
The_Real (4) skrev:#1
På dage hvor det blæser godt i Danmark, kan hele det danske el-forbrug dækkes af de vindmøller der står rundt omkring i landet, og om natten, hvor strømforbruget er minimalt, har vi ofte en stor overproduktion fra vindmøllerne, som så passende kunne bruges til at oplade elbiler.
.
Det passer så ihvertfald ikke! Vi har ca 20% dækning af vindmølle strøm i landet ved fuld power. Hvilket iøvrigt er verdens rekord.
Og den overproduktion vi har fra vindmøller skyldes vi har primære kraftværker som lægger grundlasten for at holde nettet stabilt.
http://electricvehicleinsider.com/electrified-nissans-drive-from-denmark-to-shanghai/ skrev:the tour is making use of small electric generators to recharge the EVs’ batteries in areas where no outside source of electricity could be found, such as during the week-long drive through the Gobi desert
Man kan da godt kalde dem nødgeneratorer, men de er jo altså ikke forbeholdt uforudsete hændelser. Faktum er jo at de ikke kan komme igennem ørkenen uden.
Og netop der hopper kæden altså lidt af for mig, og pointen med turen fortaber sig. Hvorfor ikke vente med jordomrejsen til de har f.eks. en brændselscelle til dette job. Ellers er det eneste de "beviser" netop at elbiler ikke kan klare sig uden fossil hjælp...endnu i hvert fald.
NU har i sagt hele tiden at El biler er GRØN, det fint nok, men det tager stadig forlang tid at oplade batteri og man kører stadig ikke langt nok, men der ingen der siger noget om hvor farlig batteri er i virkeheden, og at levetiden på et batteri ikke er særlig god, men ikke nok med det, så koster batterier rigtig mange penge hvis du skal have det skiftet..
#17
Vi har 20% dækning i gennemsnit! Men der er dage hvor man bliver nød til at slukke for vindmøllerne, da overproduktionen ellers er så stor at nettet ikke kan håndtere det. Det er et af de største problemer med vind energi, at den fluktuere så meget, hvilket gør at man stadig er nød til at have kraftværker som kan levere en forudsigelig (og gerne justerbar) kapacitet.
Vi har 20% dækning i gennemsnit! Men der er dage hvor man bliver nød til at slukke for vindmøllerne, da overproduktionen ellers er så stor at nettet ikke kan håndtere det. Det er et af de største problemer med vind energi, at den fluktuere så meget, hvilket gør at man stadig er nød til at have kraftværker som kan levere en forudsigelig (og gerne justerbar) kapacitet.
Li-ion batterier er ikke farlige.Bender82 (19) skrev:men der ingen der siger noget om hvor farlig batteri er i virkeheden,
og at levetiden på et batteri ikke er særlig god,
Et batteri med en rækkevidde på 160km skulle jf. Better Place kunne klare 2000 cykler, hvorefter det kun vil være ved 80% kapacitet. Det er i alt 320.000km ved fuld ladning og afladning. Det er altså i omegnen af 10år.
Men batteriets liv er ikke slut efter de 2000 cyckler. Det kan forsætte og nu være et 130km batteri, der kan håndtere 4000 cykler, eller 520.000 km og levetiden vil nu være blevet forlænget med godt en 10-15 år.
Hvorefter det så kan blive til et 100km batteri, men om 20-25 år har vi nok bedre teknologier.
men ikke nok med det, så koster batterier rigtig mange penge hvis du skal have det skiftet..
Ja og derfor mener jeg at Better Place modellen giver god mening. Batteriet er dyrt, og især, hvis alle pengene skal gives upfront.
Ved at separere batteriet fra bilen, vil man også kunne benytte nyere og bedre batterier i fremtiden uden at skulle skille bilen ad.
Der skulle fandme stå en bil klar inde i kbh hvis vi skal have elbiler i disse dage.. så kunne man nøjes med at køre til zoologisk have og så var det, det :P
http://www.citroen.dk/home/#/konceptbiler/citroen-...
stadig den bedste koncept bil indenfor el/hybridbiler indtil videre
den har el motor og bensin motor
kan ikke huske hvad rækkevidden er, men, den kører kun på el motoren, og lader med bensin motoren. så når den kommer til 20% ladning tilbage slår bensin motoren til og oplader batteriet
pga denne metode, kan bensin motoren køre på den mest økomiske måde, da den har variabel hastighed
mener jeg har læst at den kører 60 km per liter, når den bruger bensin motoren...
har ikke tjekket op på nogen af oplysningerne, så ret mig hvis der er fejl
stadig den bedste koncept bil indenfor el/hybridbiler indtil videre
den har el motor og bensin motor
kan ikke huske hvad rækkevidden er, men, den kører kun på el motoren, og lader med bensin motoren. så når den kommer til 20% ladning tilbage slår bensin motoren til og oplader batteriet
pga denne metode, kan bensin motoren køre på den mest økomiske måde, da den har variabel hastighed
mener jeg har læst at den kører 60 km per liter, når den bruger bensin motoren...
har ikke tjekket op på nogen af oplysningerne, så ret mig hvis der er fejl
The_Real (21) skrev:#17
Vi har 20% dækning i gennemsnit! Men der er dage hvor man bliver nød til at slukke for vindmøllerne, da overproduktionen ellers er så stor at nettet ikke kan håndtere det. Det er et af de største problemer med vind energi, at den fluktuere så meget, hvilket gør at man stadig er nød til at have kraftværker som kan levere en forudsigelig (og gerne justerbar) kapacitet.
Husk dokumentation for påstand :)
cordion (26) skrev:[...] den kører kun på el motoren, og lader med bensin motoren. så når den kommer til 20% ladning tilbage slår bensin motoren til og oplader batteriet
pga denne metode, kan bensin motoren køre på den mest økomiske måde[...]
Yes - som Fisker Karma. Bare med mindre fjasfaktor :)
#27 Meh,
Giver ingen mening, at smide mere vægt i en sportsvogn.
Elbil til hverdag, benzin til sjov :)
Giver ingen mening, at smide mere vægt i en sportsvogn.
Elbil til hverdag, benzin til sjov :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.