mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#29:
Du mener, at 4 års erfaring på en given platform med det samme system du udvikler/vedligeholder er dårligere til at give overblik over systemerne end 4 års teori???
Jeg har arbejdet med et økonomisystem i 8 år efterhånden, og jeg kan da garanteret nemmere finde de relevante filer, gennemskue database-sammenhængene og lave en fornuftigt sammensat applikation op mod det system jeg arbejder med, end en given "toretiker".
Jeg holder stadig på at viden er sølv, men erfaring er guld.
#50: hvor længe er det siden du tog Datamatiker? for 10 år siden (ca.) havde vi da kun 1/3 "Programmering" men tilgengæld 1/3 "System Arkitektur" og 1/3 "Virksomhedslære" sådan i grove træk, indtil vi skulle specialisere os i 4. semester.
Du mener, at 4 års erfaring på en given platform med det samme system du udvikler/vedligeholder er dårligere til at give overblik over systemerne end 4 års teori???
Jeg har arbejdet med et økonomisystem i 8 år efterhånden, og jeg kan da garanteret nemmere finde de relevante filer, gennemskue database-sammenhængene og lave en fornuftigt sammensat applikation op mod det system jeg arbejder med, end en given "toretiker".
Jeg holder stadig på at viden er sølv, men erfaring er guld.
#50: hvor længe er det siden du tog Datamatiker? for 10 år siden (ca.) havde vi da kun 1/3 "Programmering" men tilgengæld 1/3 "System Arkitektur" og 1/3 "Virksomhedslære" sådan i grove træk, indtil vi skulle specialisere os i 4. semester.
#51
Tror du kun man læser bøger på universiteterne? Bare fordi man arbejder MED teori, betyder det ikke at det udelukkende er bogterperi man laver. Forskellen kan være at det hands-on arbejde man laver rent faktisk er teoretisk funderet som udgangspunkt?
Hvad nu hvis dit system bliver dømt utidssvarende, så har du 8 års hands-on erfaring med et system der bliver kasseret, hvad er den erfaring så værd? Alt for specialiseret viden kan også resultere i infleksibilitet.
Uddannelse handler bl.a om at lære at tilegne sig viden og kunne afsøge et givent område for relevant data.
Iøvrigt mener jeg så også at man demonstrerer evnen til at dedikere sig til et givent "projekt" hvis man fuldfører en uddannelse på 5 år. Det viser da en hvis grad af engagement?
Tror du kun man læser bøger på universiteterne? Bare fordi man arbejder MED teori, betyder det ikke at det udelukkende er bogterperi man laver. Forskellen kan være at det hands-on arbejde man laver rent faktisk er teoretisk funderet som udgangspunkt?
Hvad nu hvis dit system bliver dømt utidssvarende, så har du 8 års hands-on erfaring med et system der bliver kasseret, hvad er den erfaring så værd? Alt for specialiseret viden kan også resultere i infleksibilitet.
Uddannelse handler bl.a om at lære at tilegne sig viden og kunne afsøge et givent område for relevant data.
Iøvrigt mener jeg så også at man demonstrerer evnen til at dedikere sig til et givent "projekt" hvis man fuldfører en uddannelse på 5 år. Det viser da en hvis grad af engagement?
#53
jeg siger ikke at man kun læser bøger på uni. Jeg siger at man bevæger sig dybere i teorien end man gør som datamatiker. Vi laver feks ikke større matematiske afhandlinger om hvorfor en algoritme er den mest optimale.
en uddannelse der er taget for 8 år siden kan da være ligeså utidssvarende som 8 år hands-on.
Blot for at komme med et eks til den virkelige verden og lidt tilbage til topic. Artiklen hedder danmark mangler udviklere. I det firma jeg arbekder i er alle der udvikler datamatikere og dem der har være på uni er analytikere. Dette fungere perfekt og jeg kan derfor stadig ikke forstå hvorfor min uddannelse er til at skylle ud i lokummet når det gælder udvikling!
jeg siger ikke at man kun læser bøger på uni. Jeg siger at man bevæger sig dybere i teorien end man gør som datamatiker. Vi laver feks ikke større matematiske afhandlinger om hvorfor en algoritme er den mest optimale.
en uddannelse der er taget for 8 år siden kan da være ligeså utidssvarende som 8 år hands-on.
Blot for at komme med et eks til den virkelige verden og lidt tilbage til topic. Artiklen hedder danmark mangler udviklere. I det firma jeg arbekder i er alle der udvikler datamatikere og dem der har være på uni er analytikere. Dette fungere perfekt og jeg kan derfor stadig ikke forstå hvorfor min uddannelse er til at skylle ud i lokummet når det gælder udvikling!
#53:
Nope, det tror jeg ikke, men meget af uddannelsen bunder i teori og foregår på teoretisk plan. Datamatiker uddannelsen (for 10 år siden) gav en bred forståelse for mange af de aspekter der er i en virksomhed, ikke kun kodning, det er ikke det indtryk jeg har af datalog uddannelsen.
Faktisk er det system jeg arbejder med i dag, blevet "dømt for gammelt" af en IBM-analyse. Men det betyder, at vi skal have det kodet om, og der kommer min erfaringer med det gamle system med som et stort plus, da jeg ved hvordan det gamle virkede og dermed hvad der skal ændres for at få det til at ligne noget tidssvarende. og MHT specialisering så behøver man ikke kun at arbejde på samme platform som Datamatiker... Jeg har hænderne i så forskellige platforme som bla AS/400 (nu iSeries), WindowsXP og PDA'ere.
Det er så det vi har gjort i 4 år når uni-folkene kommer ud....
det synes jeg så er nemmere når man kender noget til området i forvejen, men det skal jeg ikke kunne sige for andre end mig selv....
jeg kan ikke følge din logik i den sidste udtalelse.... jeg har gået i skole i sammenlagt 16 år (ca) det betyder da ikke nødvendigvis, at jeg er 1500% god til at være engageret. engagement kan man da kun vise i praktiske tilfælde, og fra projekt til projekt.
Jeg siger ikke at datamatikere og lignende er de endegyldige løsning på alle it-problemer men mere, at en persons evner og egenskaber i højere grad ligger på vedkommendes egne skuldre og ikke, hvad et stykke papir viser man har gennemgået af uddannelse.
"Skriv at du er god, og jeg tror dig,
Vis at du er god, og jeg ved det"
Nope, det tror jeg ikke, men meget af uddannelsen bunder i teori og foregår på teoretisk plan. Datamatiker uddannelsen (for 10 år siden) gav en bred forståelse for mange af de aspekter der er i en virksomhed, ikke kun kodning, det er ikke det indtryk jeg har af datalog uddannelsen.
Faktisk er det system jeg arbejder med i dag, blevet "dømt for gammelt" af en IBM-analyse. Men det betyder, at vi skal have det kodet om, og der kommer min erfaringer med det gamle system med som et stort plus, da jeg ved hvordan det gamle virkede og dermed hvad der skal ændres for at få det til at ligne noget tidssvarende. og MHT specialisering så behøver man ikke kun at arbejde på samme platform som Datamatiker... Jeg har hænderne i så forskellige platforme som bla AS/400 (nu iSeries), WindowsXP og PDA'ere.
Uddannelse handler bl.a om at lære at tilegne sig viden
Det er så det vi har gjort i 4 år når uni-folkene kommer ud....
kunne afsøge et givent område for relevant data.
det synes jeg så er nemmere når man kender noget til området i forvejen, men det skal jeg ikke kunne sige for andre end mig selv....
jeg kan ikke følge din logik i den sidste udtalelse.... jeg har gået i skole i sammenlagt 16 år (ca) det betyder da ikke nødvendigvis, at jeg er 1500% god til at være engageret. engagement kan man da kun vise i praktiske tilfælde, og fra projekt til projekt.
Jeg siger ikke at datamatikere og lignende er de endegyldige løsning på alle it-problemer men mere, at en persons evner og egenskaber i højere grad ligger på vedkommendes egne skuldre og ikke, hvad et stykke papir viser man har gennemgået af uddannelse.
"Skriv at du er god, og jeg tror dig,
Vis at du er god, og jeg ved det"
"Developers, developers, developers, developers, developers, developers, developers.... Yeah!!"
Tror nu generelt der mangler udviklere.
Kunne da godt være man skulle begynde, at sætte sig ind i et sprog eller to snart... :)
I starten nu nok mest, til min egen hyggekodning.
Tror nu generelt der mangler udviklere.
Kunne da godt være man skulle begynde, at sætte sig ind i et sprog eller to snart... :)
I starten nu nok mest, til min egen hyggekodning.
#54
De færreste uddannelser fokuserer på at lære dig een specifik teknologi. Men ja, der findes da sikkert uddannelser der er utidssvarende (eller færdiguddannede).
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår det samme ved "udviklere" og "analytikere" som dig. Og iøvrigt siger jeg ikke at datamatikeres uddannelse er hverken dårlig eller til at skylle nogen steder hen, overhovedet ikke.
#55
Jeg tror ikke dataloger lærer videre meget om virksomhedsdrift, men jeg tror godt at de kan analysere et problemområde?
Når de så har bygget det nye system op udfra dine erfaringer, hvorfor er dine 8 års erfaring med det gamle system så relevante (ok det er sat lidt på spidsen, men jeg vedholder at specialisering i en teknologi fremfor generelle metoder ikke behøver være ønskværdigt).
I har uden tvivl lært en del, og selvfølgelig kan man være heldig at have deciderede mentorer i virksomheden som har frihed til at tøffe rundt og lære fra sig? Men alt andet lige, så påstår jeg at man lærer hurtigere (og måske "rigtigere") ved undervisning end man gør ved "autodidaktisme"?
I min sidste kommentar prøver jeg bare påpege at længere videregående uddannelser kræver engagement at gennemføre - og det afspejler din profil. Dermed ikke sagt at en datamatiker eller en autodidakt ikke kan have engagement.
Og nej et stykke papir behøver ikke sige meget, men det siger dog noget, giv elever, undervisere og censorer den credit.
en uddannelse der er taget for 8 år siden kan da være ligeså utidssvarende som 8 år hands-on.
De færreste uddannelser fokuserer på at lære dig een specifik teknologi. Men ja, der findes da sikkert uddannelser der er utidssvarende (eller færdiguddannede).
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår det samme ved "udviklere" og "analytikere" som dig. Og iøvrigt siger jeg ikke at datamatikeres uddannelse er hverken dårlig eller til at skylle nogen steder hen, overhovedet ikke.
#55
Jeg tror ikke dataloger lærer videre meget om virksomhedsdrift, men jeg tror godt at de kan analysere et problemområde?
Når de så har bygget det nye system op udfra dine erfaringer, hvorfor er dine 8 års erfaring med det gamle system så relevante (ok det er sat lidt på spidsen, men jeg vedholder at specialisering i en teknologi fremfor generelle metoder ikke behøver være ønskværdigt).
Det er så det vi har gjort i 4 år når uni-folkene kommer ud....
I har uden tvivl lært en del, og selvfølgelig kan man være heldig at have deciderede mentorer i virksomheden som har frihed til at tøffe rundt og lære fra sig? Men alt andet lige, så påstår jeg at man lærer hurtigere (og måske "rigtigere") ved undervisning end man gør ved "autodidaktisme"?
I min sidste kommentar prøver jeg bare påpege at længere videregående uddannelser kræver engagement at gennemføre - og det afspejler din profil. Dermed ikke sagt at en datamatiker eller en autodidakt ikke kan have engagement.
Og nej et stykke papir behøver ikke sige meget, men det siger dog noget, giv elever, undervisere og censorer den credit.
#57: Når du så er færdig med at skubbe uni-folks evner op hvor de ikke nødvendigvis er (evner = personlige, ikke uddannelsesmæssigt afhængige), kan du måske kigge på hvad unifolk lærte for bare 5 år siden, jeg tror ikke der er mange af dem der er kommet ud med teknikker som SOA i baggagen. Så nej, en uddannelse der er ret meget ældre end et par år, kan nok ikke se sig helt fri for at være forældet.
Mht. virksomhedsdrift: det er altid nemmere at analysere et problemområde, som man kander noget til i forvejen.
Min erfaring med det gamle system er stadig gangbar, da den vil hjælpe igennem alle faserne af implementeringen af den nye version, kan jeg forvente nemmere at kunne koncentrere mig om at tilegne mig erfarinerne om det nye system, iforhold til at have travlt med at lære virksomhedens projektmodeller.
Generelle metoder er kun godt til et vist punkt, på et eller andet tidspunkt skal man begynde at bruge de specifikke metoder der er implementeret i virksomheden.
Papiret siger (for mig): Jeg har gennemgået 4½ års uddannelse, og er (måske) god til det rent teoretiske og mange forskellige metoder.
Ikke noget om man kan samarbejde med, og arbejde i, en hel virksomhed.
Mht. virksomhedsdrift: det er altid nemmere at analysere et problemområde, som man kander noget til i forvejen.
Min erfaring med det gamle system er stadig gangbar, da den vil hjælpe igennem alle faserne af implementeringen af den nye version, kan jeg forvente nemmere at kunne koncentrere mig om at tilegne mig erfarinerne om det nye system, iforhold til at have travlt med at lære virksomhedens projektmodeller.
Generelle metoder er kun godt til et vist punkt, på et eller andet tidspunkt skal man begynde at bruge de specifikke metoder der er implementeret i virksomheden.
Papiret siger (for mig): Jeg har gennemgået 4½ års uddannelse, og er (måske) god til det rent teoretiske og mange forskellige metoder.
Ikke noget om man kan samarbejde med, og arbejde i, en hel virksomhed.
#58
Nu troede jeg så også at vi diskuterede uddannelse, og ikke personlige attributter?
Hvis man har gennemgået undervisning i diverse paradigmer, er man nok forholdvis gearet til at sætte sig ind i SOA?
Og hvorfor i alverden skulle vilkårene være dårligere for en nyuddannet for at tilegne sig viden efter endt uddannelse, end en autodidakt, eller en med kortere uddannelse?
Nu kan alle ikke være systemudviklere hvorfor man har metoder til at afsøge et problemområde, man ikke selv er bekendt med (eller selv skal arbejde med).
Og iøvrigt er mange uddannelser netop opbygget omkring grupper, og hvis du ikke lærer at samarbejde får du problemer med at gennemføre din uddannelse, så jo, de siger også noget om evnen til at samarbejde. Og så er der jo osse det faktum at mange studerende har studiejobs ved siden af hvor de kan tilegne sig erfaringen med "virkelige" arbejdsområder.
Nu troede jeg så også at vi diskuterede uddannelse, og ikke personlige attributter?
Hvis man har gennemgået undervisning i diverse paradigmer, er man nok forholdvis gearet til at sætte sig ind i SOA?
Og hvorfor i alverden skulle vilkårene være dårligere for en nyuddannet for at tilegne sig viden efter endt uddannelse, end en autodidakt, eller en med kortere uddannelse?
Nu kan alle ikke være systemudviklere hvorfor man har metoder til at afsøge et problemområde, man ikke selv er bekendt med (eller selv skal arbejde med).
Og iøvrigt er mange uddannelser netop opbygget omkring grupper, og hvis du ikke lærer at samarbejde får du problemer med at gennemføre din uddannelse, så jo, de siger også noget om evnen til at samarbejde. Og så er der jo osse det faktum at mange studerende har studiejobs ved siden af hvor de kan tilegne sig erfaringen med "virkelige" arbejdsområder.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.