mboost-dp1

Flickr - Jacob Bøtter
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Sjovt.. jeg har aldrig synes IT-danmark har været noget at være stolt af..?
Eller stiller jeg bare for høje krav..?
Eller stiller jeg bare for høje krav..?
#1 Det ved jeg nu ikke, jeg husker at en måned eller to, enten før eller efter den gloriøse udnævnelse til "verdensmester i IT" (Var det ikke den betegnelse Røde Anders benyttede ?) - blev en anden undersøgelse publiseret der udnævnte den almindelige dansker til analfabet på IT-området.
@ 2
Eller måske stiller han bare krav ;-)
Et skridt i den rigtige retning ville nok være at få dræbt TDCs monopol, og få smidt administrationen af kobberet i den danske muld ud til offentligt udbud..
Og så ville det nok også være en idé at indfører en lov der forbyder medier at opfinde eller misbruge gængse IT udtryk...
Eller måske stiller han bare krav ;-)
Et skridt i den rigtige retning ville nok være at få dræbt TDCs monopol, og få smidt administrationen af kobberet i den danske muld ud til offentligt udbud..
Og så ville det nok også være en idé at indfører en lov der forbyder medier at opfinde eller misbruge gængse IT udtryk...
Er første pladsen ikke opnået p.gr antallet af "kraftige PC'ere" pr. 1000 indbyggere plus antallet af "hurtige internet opkoblinger" pr. 1000 indbyggere, set i forhold til andre lande.
De 40 % af danskerne der er it- analfabeter (kan ikke f.eks sende og læse e-mail eller bruge et program) er jo så en anden snak...
De 40 % af danskerne der er it- analfabeter (kan ikke f.eks sende og læse e-mail eller bruge et program) er jo så en anden snak...
#4
Sikkert fordi den undersøgelse kikker på andre ting.
#8
Nej. Der er meget mere i undersøgelsen. F.eks hvor udbredt brugen af IT er. Her tænkes på om informationer sendes som papir eller via IT kanaler. Et pluds i DK vil være at selvangivelsen kan ses/indberettes via nettet. Men også lovgivning, virksomheder, åbne standarder tæller med. Scoren er så bare forskellig fra undersøgelse til undersøgelse, da de har hver deres mening om vigtigheden.
Om ikke andet så synes jeg nu DK er forholdsvis langt fremme i skoen nå det kommer til IT. En stor del af befolkningen har internet og mange gennem bredbånd. Og komunikationen med staten bliver mere og mere IT rettet. Jeg bestilte f.eks det nye sygesikringskort via nettet.
Sikkert fordi den undersøgelse kikker på andre ting.
#8
Nej. Der er meget mere i undersøgelsen. F.eks hvor udbredt brugen af IT er. Her tænkes på om informationer sendes som papir eller via IT kanaler. Et pluds i DK vil være at selvangivelsen kan ses/indberettes via nettet. Men også lovgivning, virksomheder, åbne standarder tæller med. Scoren er så bare forskellig fra undersøgelse til undersøgelse, da de har hver deres mening om vigtigheden.
Om ikke andet så synes jeg nu DK er forholdsvis langt fremme i skoen nå det kommer til IT. En stor del af befolkningen har internet og mange gennem bredbånd. Og komunikationen med staten bliver mere og mere IT rettet. Jeg bestilte f.eks det nye sygesikringskort via nettet.
Der er vist mange forskellige måder at vurdere vores position i It verdenen. Jeg undrede mig lidt da jeg så denne nyhed samtidig med denne artikel, men det viser vel bare at der er forskellige måder at anskue sagen på
#11: saenjaina
Jeg tror bare du er forvent. Min job går primært ud på at formidle danske IT-løsninger til andre lande, og jeg kan godt love dig for at Danmark er kendt rundt omkring for vores IT kvalifikationer.
Det er meget få lande som kan hamle op med os hvad angår effektivitet inden for den offentlige administration.
Jeg tror bare du er forvent. Min job går primært ud på at formidle danske IT-løsninger til andre lande, og jeg kan godt love dig for at Danmark er kendt rundt omkring for vores IT kvalifikationer.
Det er meget få lande som kan hamle op med os hvad angår effektivitet inden for den offentlige administration.
Jeg bor pt i New York, og jeg kan bare sige at USA er et uland naar det kommer til betalinger over nettet (jeg savner virkelig PBS) Alt bliver stadig betalt med check, baade loen og regninger - man skal vente paa checks bliver clearet.
Naar man taler om IT i det offentlige er USA virkelig ogsaa bagefter.
Maaske har de(vi) mange opkoplinger herovre men de bruges ikke paa noget fornuftigt!
Naar man taler om IT i det offentlige er USA virkelig ogsaa bagefter.
Maaske har de(vi) mange opkoplinger herovre men de bruges ikke paa noget fornuftigt!
yay... 200 millioner opkoblinger.. som alle er begrænset på den ene eller anden måde (generalisering, i know.)
Jeg synes på ingen måde at der er nogen der skal tage sådanne undersøgelser seriøst.. De er kun til for at politikerne har noget at "blære" sig med, selvom det jo ikke er deres fortjeneste...
Jeg synes på ingen måde at der er nogen der skal tage sådanne undersøgelser seriøst.. De er kun til for at politikerne har noget at "blære" sig med, selvom det jo ikke er deres fortjeneste...
12 skrev:Det er meget få lande som kan hamle op med os hvad angår effektivitet inden for den offentlige administration.
Hvilket jo egentlig er dybt sørgeligt, i betragtning af hvor meget plads til forbedring vi har i Danmark.
Og jeg tænker ikke på al mulig ny teknologi, som ikke er moden noget til at blive brugt på den måde. Jeg tænker på at fx. noget så simpelt, gammelt og gennemtestet som email ikke engang fungerer bare halvvejs acceptabelt.
Og mit sidste nye eksempel: Tinglysning. (Ja, jeg ved godt der bliver arbejdet på højtryk med tinglysning, jeg arbejde med det til for få måneder siden, men har først nu prøvet det gamle/nuværende system.)
Jeg skulle se hvad der var tinglyst om en bestemt matrikel. Over telefonen kunne jeg få at vide at der var 12 (eller der omkring) tinglysninger på matriklen, og jeg kunne få de intetsigende overskrifter. Skulle jeg se mere kunne jeg betale 175 kr/stk for at få dem tilsendt. Alternativt kunne jeg møde op mellem 9 og 12, og se tinglysningerne på deres computer. (Bemærk: Ental. Dvs. kø.) Det er et indforstået system, uden nogen form for hjælp eller dokumentation, og man sidder alene i lokalet (ud over køen). Og man må kun tage håndskrevne notater med derfra.
Ih hvor moderne og service-agtigt. Har de ikke hørt om at printer-udskrifter faktisk koster væsentligt under 10 kr/side i dag?
Det tog mig alle fucking 3 timer, uden at finde ud af om det jeg skulle bruge overhovedet var der. Dertil kommer transport, dvs. det kostede mig en halv arbejdsdag.
Tror mange her på newz måler #1 status på om de kan få en 1/1 Gbit forbindelse. Man skal lige tænke på at i Danmark kan man trods alt få net uanset hvor langt ude på lars tyndskids marker man bor. Samtidig er vores gennemsnits hastighed rimelig høj når man ser over et helt land. Staten har startet en digitaliserings process af den offentlige sektor. Self kan vi sidde og sige de offentlige er EDB mongoler men i forhold til mange andre lande er de nu godt med. Samtidig har Danmark nogle rimeligt store navne inden for IT/software/programmering så jeg kan nu godt forstå vi ligger højt på listerne.
#20
Som tilføjning til myplacedk (som jeg for så vidt er meget enig i) så er der virkelig plads til forbedring i det danske system. Vi er kommet langt, men det er stadig intet i forhold til, hvilket potentiale der ligger i det danske system.
For at sætte det lidt i perspektiv så udfylder vi stadig alt for mange ting manuelt, som man sagtens kunne få hentet elektronisk og automatisk. Jovist er der noget, som hedder datalovgivningen, men når en eller anden (ukendt og for så vidt ligegyldig) kommunal sekretær alligevel skal tjekke alt i gennem, hvorfor kan de så ikke selv hente alle mine informationer automatisk? For at forklare hvad jeg mener, så brugte jeg groft sagt 2 timer i går på at få min digitale signatur til at virke, fordi TDC ikke lige er den skarpeste kniv i skuffen. Derudover lagde jeg mærke til, at vi foruden det også har en kode hos KMD, og at vi har en TastSelv-kode hos SKAT.
Undskyld, men hvor svært kan det være? Gør det til obligatorisk, at vi skal have en DigitalSignatur og fjern TDC fra posten, så vi kan få en nemmere løsning. Dernæst så brugte jeg resten af aftenen på at udfylde min ansøgning om boligsikring med data, som alligevel er tilrådighed for kommunerne. Alle informationer omkring formue, løn, indtægt, skat osv. burde udfyldes automatisk i stedet for, at jeg skal grave mine papirer frem.
For at sætte trumf på så har det offentlige rettet navnet på deres borgerservice fra netborger.dk til borger.dk, men det har de åbenbart ikke opdaget selv endnu, så findes stadig et utal af døde links, som ikke virker. Nogle gange er det offentlige virkelig stenalderagtigt. Jeg stemmer for, at de skal tilføres nok ressourcer til, at de har råd til at ansatte ordentlige folk, så man undgår alle de tåbelige problemer, som man dagligt udsættes for. Myplacedk's eksempel kan ikke være mere latterligt, for hvor meget kundeservice er der over det?
Som tilføjning til myplacedk (som jeg for så vidt er meget enig i) så er der virkelig plads til forbedring i det danske system. Vi er kommet langt, men det er stadig intet i forhold til, hvilket potentiale der ligger i det danske system.
For at sætte det lidt i perspektiv så udfylder vi stadig alt for mange ting manuelt, som man sagtens kunne få hentet elektronisk og automatisk. Jovist er der noget, som hedder datalovgivningen, men når en eller anden (ukendt og for så vidt ligegyldig) kommunal sekretær alligevel skal tjekke alt i gennem, hvorfor kan de så ikke selv hente alle mine informationer automatisk? For at forklare hvad jeg mener, så brugte jeg groft sagt 2 timer i går på at få min digitale signatur til at virke, fordi TDC ikke lige er den skarpeste kniv i skuffen. Derudover lagde jeg mærke til, at vi foruden det også har en kode hos KMD, og at vi har en TastSelv-kode hos SKAT.
Undskyld, men hvor svært kan det være? Gør det til obligatorisk, at vi skal have en DigitalSignatur og fjern TDC fra posten, så vi kan få en nemmere løsning. Dernæst så brugte jeg resten af aftenen på at udfylde min ansøgning om boligsikring med data, som alligevel er tilrådighed for kommunerne. Alle informationer omkring formue, løn, indtægt, skat osv. burde udfyldes automatisk i stedet for, at jeg skal grave mine papirer frem.
For at sætte trumf på så har det offentlige rettet navnet på deres borgerservice fra netborger.dk til borger.dk, men det har de åbenbart ikke opdaget selv endnu, så findes stadig et utal af døde links, som ikke virker. Nogle gange er det offentlige virkelig stenalderagtigt. Jeg stemmer for, at de skal tilføres nok ressourcer til, at de har råd til at ansatte ordentlige folk, så man undgår alle de tåbelige problemer, som man dagligt udsættes for. Myplacedk's eksempel kan ikke være mere latterligt, for hvor meget kundeservice er der over det?
Som mange af jer skriver, siger denne undersøgelse i virkeligheden ikke meget.
Rapporten bliver lavet ud fra nogle nøgleområder som de så kan lægge mere eller mindre vægt på hvert år. De vil typisk vælge et område, som der skal lægges mere vægt på dette år.
Nøgleområderne er:
Forbindelser og muligheder for opkobling til internettet: Ganske simpelt hvor mange der har mulighed for at komme på nettet, og infrastrukturen i landet. Hastighed betyder også noget, men det primære er om folk har mulighed for det, udbud og pris
Virksomheds miljø: hvordan den generelle tilstand for virksomheder i landet, har de gode mulighed for at udvikle sig. Det handler om den økomomiske tilstand i landet, politisk tilstand, beskatning og samhandel med andre lande.
Soialt og kulurelt Miljø: kan folk finde ud af og bruge den teknologi der bliver stillet til rådighed, et godt udannelses system er et grundlag for dette område, da mange sider på nettet ofte ikke er skrevet på et sprog som er brugerens modersmål.
Juridisk og retsligt miljø: Hvor gode er de love som skal bestytte firmaer og bruger af internettet, herunder også ophavsertsloven. Her er en af de områder hvor Danmark ikke scorer så højt, og hvor der er plads til forbedring.
Politiske visioner: Overordnet planer for ubredelse af it i landet, og hvor god staten/ det offentlige er til at implimentere it, og bruge internettet til kontakt med brugerne. Her er der topkarakter til Danmark
Forbruger og virksomheds muligheder: Hvordan teknologien generelt hænger sammen som en helhed, ikke bare om der er nok computere til billige penge, og hurtige internet forbindelser, men også og om man kan bruge det i en helhed, det kan næsten forståes som en sum af alle områderne. Dette var et område der blev lagt meget vægt på i 2007, og et område hvor danmark scorer højt.
Altså kan kan man bruge rapporten som en rettesnor for hvor man skal gøre en ekstra indsats, og ikke til at finde ud af om man ligge nr. et eller fem, det kan næsten være lige meget, hvad rapporten fra World Economic Forum og så siger, her ligger vi stadig nr. et.
Rapporten bliver lavet ud fra nogle nøgleområder som de så kan lægge mere eller mindre vægt på hvert år. De vil typisk vælge et område, som der skal lægges mere vægt på dette år.
Nøgleområderne er:
Forbindelser og muligheder for opkobling til internettet: Ganske simpelt hvor mange der har mulighed for at komme på nettet, og infrastrukturen i landet. Hastighed betyder også noget, men det primære er om folk har mulighed for det, udbud og pris
Virksomheds miljø: hvordan den generelle tilstand for virksomheder i landet, har de gode mulighed for at udvikle sig. Det handler om den økomomiske tilstand i landet, politisk tilstand, beskatning og samhandel med andre lande.
Soialt og kulurelt Miljø: kan folk finde ud af og bruge den teknologi der bliver stillet til rådighed, et godt udannelses system er et grundlag for dette område, da mange sider på nettet ofte ikke er skrevet på et sprog som er brugerens modersmål.
Juridisk og retsligt miljø: Hvor gode er de love som skal bestytte firmaer og bruger af internettet, herunder også ophavsertsloven. Her er en af de områder hvor Danmark ikke scorer så højt, og hvor der er plads til forbedring.
Politiske visioner: Overordnet planer for ubredelse af it i landet, og hvor god staten/ det offentlige er til at implimentere it, og bruge internettet til kontakt med brugerne. Her er der topkarakter til Danmark
Forbruger og virksomheds muligheder: Hvordan teknologien generelt hænger sammen som en helhed, ikke bare om der er nok computere til billige penge, og hurtige internet forbindelser, men også og om man kan bruge det i en helhed, det kan næsten forståes som en sum af alle områderne. Dette var et område der blev lagt meget vægt på i 2007, og et område hvor danmark scorer højt.
Altså kan kan man bruge rapporten som en rettesnor for hvor man skal gøre en ekstra indsats, og ikke til at finde ud af om man ligge nr. et eller fem, det kan næsten være lige meget, hvad rapporten fra World Economic Forum og så siger, her ligger vi stadig nr. et.
e-readyness rapporten fra 2007 kan læses her http://graphics.eiu.com/files/ad_pdfs/2007Ereadine...
Jeg har for tiden et spændende projekt på uni hvor vi ser på indlæring og hvordan man kan gøre det lettere for folk at forstå GUI'er.
Det er virkeligt sjovt med nogen af IT-analfabeterne. F.eks. prøver vi først at beskrive noget de skal gøre via tekst, og hvis de så ikke kan finde ud af det, så ringer de, og hvis vi så ikke kan forklare det, så må vi ud og vise dem det. Der er mange som falder igennem de første to, og man så fysisk skal vise dem hvad man mener. F.eks. "tryk på start knappen i menuen" - der er folk for hvem det bare slet ikke giver nogen mening. De kigger på tastaturet og kan ikke se nogen knap der står "start" på - det kan godt nok se en "firkant på skærmen hvor der står start i", men at det er en abstrakt form for knap kan de ikke gennemskue.
Det er virkeligt sjovt med nogen af IT-analfabeterne. F.eks. prøver vi først at beskrive noget de skal gøre via tekst, og hvis de så ikke kan finde ud af det, så ringer de, og hvis vi så ikke kan forklare det, så må vi ud og vise dem det. Der er mange som falder igennem de første to, og man så fysisk skal vise dem hvad man mener. F.eks. "tryk på start knappen i menuen" - der er folk for hvem det bare slet ikke giver nogen mening. De kigger på tastaturet og kan ikke se nogen knap der står "start" på - det kan godt nok se en "firkant på skærmen hvor der står start i", men at det er en abstrakt form for knap kan de ikke gennemskue.
26 skrev:De kigger på tastaturet og kan ikke se nogen knap der står "start" på - det kan godt nok se en "firkant på skærmen hvor der står start i", men at det er en abstrakt form for knap kan de ikke gennemskue.
Nogle gange hjælper det at tale deres sprog, dvs. at kalde knapper for firkanter. Men det er ikke bare en mental søg-og-erstat, for der er dælme mange ting der er firkantede.
Knap -> firkant.
Vindue -> firkant.
Faneblad -> firkant.
Tekstboks -> firkant.
Det må være lige så frustrerende som da jeg var ny i et værksted, og næsten alt omkring mig enten var et værktøj eller en reservedel. "Det værktøj der kan gribe fat om ting uden at bide det over" kalder jeg i dag en polygrip-tang.
20 skrev:Hvilket jo egentlig er dybt sørgeligt, i betragtning af hvor meget plads til forbedring vi har i Danmark.
Fuldstændig enig. Der er stadig plads til mange forbedringer. Men man skal jo starte et sted, og det er trods alt ikke mange år siden at Internet var noget som de færreste overhoved havde hørt om.
Jeg mener derfor det er mere relevant at sammenligne med andre lande fremfor at sammenligne med en teoretisk standard som ingen endnu har opnået, og selvom vi stadig har lang vej igen så er der vist ingen tvivl om at mange ting er blevet både lettere og hurtigere indenfor de senere år. Vi glemmer bare hurtigt den gang enhver betaling skulle gøres på posthuset og hvor man kun kunne kontakte myndighederne ved brev eller personligt fremmøde, og hvor det tog en hulens masse arbejde at registrere en virksomhed, osv. osv.
Et land som Tjekkiet, hvor jeg bor, er alt stadig hulter til bulter, både hvad angår manglende implementering af IT i forvaltningen, men også i forbindelse med almindelige administrative arbejdsgange (det er derfor de har hyret mig :). Her skal næsten alt skal gøres manuelt, og sådan er det i forskellige grader i de fleste europæiske lande, hvilket er dem jeg kender mest til, men jeg tvivler på at det er meget bedre i resten af verden.
Okay hvis man roder lidt rundt i linkene så har vi først og fremmest kilden til den her artikel
men inde på den side er der en relateret artikel som også er på epn siden som modsiger dem selv her
men kilden til den der siger vi ligger nummer 5 er her og der inde kan jeg ikke finde noget om det men det kan også bare være det er mig der er dårlig til at finde rundt på deres side. så har vi så også dr´s artikel her
hvor kilden er world economic forum som der er link til her
men inde på den side er der en relateret artikel som også er på epn siden som modsiger dem selv her
men kilden til den der siger vi ligger nummer 5 er her og der inde kan jeg ikke finde noget om det men det kan også bare være det er mig der er dårlig til at finde rundt på deres side. så har vi så også dr´s artikel her
hvor kilden er world economic forum som der er link til her
For lige at opsummere:
*IBM og The Economist har givet os en femteplads i det de kalder "e-readiness"
*World Economic Forum har givet os en femteplads i det de kalder "network readiness"
#33 Ja, det er jo det. Hvis der er flere undersøgelser end de her to, er der sikkert en 4-5 lande i verden der også er "verdens førende" inden for it. Det er sikkert Comon og lignende medier der bare har valgt at oversætte en bestemt undersøgelse til "verdensmesterskabet i it".
*IBM og The Economist har givet os en femteplads i det de kalder "e-readiness"
*World Economic Forum har givet os en femteplads i det de kalder "network readiness"
#33 Ja, det er jo det. Hvis der er flere undersøgelser end de her to, er der sikkert en 4-5 lande i verden der også er "verdens førende" inden for it. Det er sikkert Comon og lignende medier der bare har valgt at oversætte en bestemt undersøgelse til "verdensmesterskabet i it".
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.