mboost-dp1

Valve Corporation

Computerspil skal overholde Genevekonventionen

- Via Politiken - , redigeret af Pernicious

Computerspil har fået en enorm udbredelse blandt mennesker verden over, og det får nu Røde Korskomiteen til at fokusere på dem.

Komiteen finder det problematisk, at spillerne i dag ikke bliver straffet for at foretage sig handlinger, der er i modstrid med Genevekonventionen.

Som et resultat heraf overvejer Røde Korskomiteen nu at forlange, at first-person shooters fremover programmeres på en måde, så spilleren bliver straffet hvis denne overtræder de humanitære regler, for hvordan civile, fanger og sårede skal behandles.

Opdatering:Den International komite for Røde Kors udtaler at rapporterne om, at de undersøger hvor vidt computerspillere bør efterleve Genevekonventionen er falske og nævner yderligere:

Røde Kors skrev:
Serious violations of the laws of war can only be committed in real-life situations.





Gå til bund
Gravatar #1 - Desca
12. dec. 2011 05:34
For mere end en uge siden hvor denne nyhed havde ramt samtlige sites var jeg i færd med at skrive en udgave til Newz.dk herinde. Jeg opdagede dog imidlertid der var en langt bedre udgave der afventede godkendelse.

Hvordan kan den være blevet afvist, til fordel for denne?

#0

Røde Kors skulle måske interessere sig mere for virkeligheden end det virtuelle.
Gravatar #2 - Yakuzing
12. dec. 2011 05:40
Røde Kors prøver vel bare at få opmærksomhed. Synes de skal lukke før de siger noget folk virkelig bliver sure over :p
Gravatar #3 - Windcape
12. dec. 2011 06:09
Det næste bliver vel at bøger også skal overholde Genevekonventionen.

Fordi fiktion er supersjovt, når det er 100% realitisk...
Gravatar #4 - Kimbahir
12. dec. 2011 06:10
"Film har fået en stor udbredelse, og derfor skal enhver fiktiv figur i en film straffes i filmen, hvis de 1) bryder Geneve konventionen, 2) overtræder loven, 3) bander eller 4) gør noget andet vi ikke kan li'"
Gravatar #5 - bjoeg
12. dec. 2011 06:26
Yes, dette vil sætte en endelig stopper for spawn rape!
Gravatar #6 - Athinira
12. dec. 2011 06:44
#0 skrev:
Komiteen finder det problematisk, at spillerne i dag ikke bliver straffet for at foretage sig handlinger, der er i modstrid med Genevekonventionen.


Jeg finder det problematisk at dumhed af den karakter ikke straffes med enten fængsel eller tæsk med et bat. Dolph er sikkert 100% parat til at straffe de hippier med sidstenævnte.
Gravatar #7 - Bayoon
12. dec. 2011 06:49
Jeg forlanger en retfærdig rettergang til min virtuelle karakter, når den har handlet imod Genevekonventionen! Beskikket advokat - og vi skal hele møllen igennem!

... Nej, drop det.
Gravatar #8 - koogco
12. dec. 2011 06:53
Den her nyhed er en and, Røde kors har allerede trukket i land, tilsyneladende var dette bare blæst op af medier.
http://t.co/rC4CFhmb
Gravatar #9 - Bayoon
12. dec. 2011 07:08
#8: Det lyder ellers fuldstændigt urealistisk, at diverse medier skulle blæse en sag op... </ironi>

Tak for info! :)
Gravatar #10 - Unbound
12. dec. 2011 07:15
http://news.yahoo.com/red-cross-gamers-safe-war-crimes-prosecution-151052309.html skrev:
The group also trains armies in how to abide by the rules of war that forbid targeting civilians, medics and captured combatants.


Jeg syntes ellers det lyder som en rigtigt god ide, syntes også folk skal straffes hver gang de skyder på mig i BF3 når jeg har medpack ude :D
Gravatar #11 - haxfar
12. dec. 2011 07:18
Lige så meget som det er et dumt forslag, lige så meget tror jeg, at et spil som er bygget op omkring det kunne være spændende. Her tænker jeg på SWAT 4, som jo havde at man ikke bare kunne skyde alt og alle.
Gravatar #12 - taima7700
12. dec. 2011 07:18
#10

Den holder vidst ikke :P
Da du bare kaster den fra dig og så skyder videre
Gravatar #13 - Athinira
12. dec. 2011 07:18
koogco (8) skrev:
Den her nyhed er en and, Røde kors har allerede trukket i land, tilsyneladende var dette bare blæst op af medier.
http://t.co/rC4CFhmb


Den nyhed du linker til fortæller at de stadigvæk er interessede i udviklerne af computerspil skal designe spil omkring genevekonventionen. Hvad din nyhed til gengæld IKKE nævner er at de gerne ser dette gjort via. lovtvang om nødvendigt.

Med andre ord bevæger vi os stadigvæk i området hvor de burde have et drag over nakken for at være så dumme.
Gravatar #14 - Unimox
12. dec. 2011 07:23
Fik lige et wtf moment der.

Så hvis jeg spiller CS og en gut har 5HP tilbage så må jeg ikke skyde ham :p ?

Som et resultat heraf overvejer Røde Korskomiteen nu at forlange, at first-person shooters fremover programmeres på en måde, så spilleren bliver straffet hvis denne overtræder de humanitære regler


Hvis du skyder gidsler i CS bliver du straffet!
-Mister penge.
-Og sandsynligvis et BAN hvis du straffer / dræber dem meget :p.
Gravatar #15 - Alrekr
12. dec. 2011 07:25
Røde Kors: Lol u guyz, stop killing peeps!
Gamere: *RAAAAAAAAAAGE*
Røde kors: Lol u guyz, jk plz
Gravatar #16 - AsbjørnOlsen
12. dec. 2011 07:33
Der røg alt hvad der hedder frihed i computerspil.
Det næste bliver vel at du ikke må skyde nogle i first-person shooters.. Dog jeg godt kunne se humoren i det :P
Gravatar #17 - binderup
12. dec. 2011 07:40
Hvad der faktisk kunne være sjovt ville være hvis der i disse FPS var mulighed for at spille det hvor man skulle prøve at efterleve konventionerne.

Det kunne være svært at se hvor "nemt" spillene ville være hvis den ene side skulle følge de gængse regler, hvor de andre har frie hænder.

Nogle af disse FPS vil jo gerne sælge sig selv som værende super tætte på at være realistiske, og så ville de vel også være nødt til at tænke konventionerne ind i spillets regler?
Gravatar #18 - Martin5000
12. dec. 2011 07:42
Hmm, min kalender virker vist ikke, for den viser december og ikke 1. april... ?

Anyways, jeg vil hermed foreslå at der i spil også tilføjes funktioner så man let kan melde sig selv til politiet når man har kørt over for rødt i GTA osv. Evt kunne man automatisk få klip i kørekortet og få bøden truket fra sin konto - for at lette den administrative arbejdsbyrde det ellers ville medføre. Det ville være en guldgrube for politiet og staten og medføre ekstra realisme i hidtil uset grad :-D
Gravatar #19 - taima7700
12. dec. 2011 07:45
#18

SHH!
Nu skal du jo ikke give dem gode ideer!
Gravatar #20 - Moog
12. dec. 2011 07:53
Rart at vide at røde kors ikke kan "kræve" noget som helst...
Gravatar #21 - ThorAP
12. dec. 2011 08:00
Ej, nu må folk fandme tage sig sammen. Hvad bliver det næste røde kors? Ligestilling i computerspil!?!? FFS!
Gravatar #22 - Zombie Steve Jobs
12. dec. 2011 08:02
Det bedste er artiklen fra Politiken, da jeg læste den første gang stod der: "Spil som Call of Duty og Modern warfare", ved ikke om de har rettet det.

Idéen er helt stupid, hvor mange spil er det lige, man kan slagte løs af civilbefolkningen i? De ti sekunder jeg brugte på BF3 singleplayer lod mig i hvert fald ikke skyde dem. De løb bare væk. Det eneste jeg kan komme i tanke om er GTA. Mindes også spil hvor man får en "You have violated the ROE" eller sådan noget, når man kom til at skyde civile. Og den med sårede? Hurr? Det ville da være fedt, I BF3, hvis man ikke kunne dræbes i nogle sekunder efter en revive, men det er nu så sjovt, bare at blive ved med at skyde en eller anden stakkel i hatten, hver gang han revives. Operation Metro 64 players ftw,

Og det her, fra BFBC2,
Gravatar #23 - Izaaq
12. dec. 2011 08:06
Interessant forslag.

Men så vidt jeg husker, må man ikke bruge f.eks. panserværnsvåben mod personel. Hvordan vil de programmere f.eks. Battlefield 3 således, at jeg ikke kommer til at pløkke hatten af en modspiller med en bazooka?
Gravatar #24 - taima7700
12. dec. 2011 08:12
#23

NO MORE NOOBTUBES! :D
Gravatar #25 - jewwe
12. dec. 2011 08:14
Izaaq (23) skrev:
Interessant forslag.

Men så vidt jeg husker, må man ikke bruge f.eks. panserværnsvåben mod personel. Hvordan vil de programmere f.eks. Battlefield 3 således, at jeg ikke kommer til at pløkke hatten af en modspiller med en bazooka?


Det kan tolkes på flere måder. Du må ikke bruge unødig magt, men hvad er det så?

Hvis du ikke har andet end et panserværnsvåben på dig og fjenden er ved at være i ansigtet på dig, så er det vel ikke unødig magt da det er den eneste magt du har til rådighed?

Men hvad med de personer der sidder i et pansret køretøj der bliver ramt af en HULA-granat? De er jo sådanset også blevet nedkæmpet af panserværn.

Men ontopic, så er det altså en underlig idé.
Gravatar #26 - Zombie Steve Jobs
12. dec. 2011 08:15
#23 Tja, altså den klassiske Bazooka blev brugt meget mod personel, det var den effektiv til. RPG'er bruges også i stor stil mod personl, carl gustav bruges også, altså, du ved, mod bygninger, hvor der er mennesker i. Amerikanerne har vist også brugt thermobariske våben affyret fra en AT-platform i afghanistan, til at rydde huler med.

Det handler også om ladningen, en moderne AT-ladning er ikke specielt effektiv mod personel, med mindre du rammer staklen i fjæset eller sådan noget, det skal igennem et vist lag panser, før de aktiveres, og mange af dem udnytter den trange plads i feks en kampvogn til at varme den hurtigt op, så ammunition eksplodere og bruger metalfragmenter fra kampvognen til at smadre dem der sidder der inde.

Ellers kan man jo bare smide en HE-ladning i Carl Gustav eller hvad ved jeg.
Gravatar #27 - Cookiemann
12. dec. 2011 08:21
Synes ikke rødekors skulle have noget sagt her, de bruger 20 % af deres midler på administration, og ja de skal hellere tænke på virkelige verden end den virtuelle.
Gravatar #28 - gensplejs
12. dec. 2011 08:27
Jeg forudser et FPS hvor målet er at dræbe rødekors medarbejdere.
Gravatar #29 - Whoever
12. dec. 2011 08:36
Jeg synes da det er en glimrende idé til nogle spil.
Det BEHØVES jo ikke være sådan at en mission slutter hvis du nakker en civil eller en såret soldat...men det gør vel ikke noget at der er konsekvenser. Storyline mæssigt kan det da også fint udnyttes, skal man f.eks. risikere kæmpeskandale, hvis man lader nogen overleve fra en covert op eller hvis det opdages at man har nakket alt og alle?
Nej, det giver selvfølgelig ikke mening i CS eller lign. men i en del andre spil kunne det sagtens tænkes ind i storyline.
I visse spil ER den slags jo allerede tænkt ind, f.eks. Dragon Age med approval/disapproval fra party members.

Jeg kan kun se at et spildesign hvori overtrædelse af Genevekonventionen KAN have konsekvenser vil være med til at skabe en bedre oplevelse og indtrykket at en "større verden".
Gravatar #30 - Geekalot
12. dec. 2011 08:50
gensplejs (28) skrev:
Jeg forudser et FPS hvor målet er at dræbe rødekors medarbejdere.

Sorte folk med ak47 og machettier ? Lyder sjovt :)
Gravatar #31 - pechano
12. dec. 2011 08:53
ansigtspalme til Røde Kors fra hele internettet.
Gravatar #32 - terracide
12. dec. 2011 08:55
Det er en fuckign AND!
De hjar været ude og melde ud at SELVFØLGELIG gælder geneve-konventionen kun i den virkelige verden...pixels har ikke rettigheder.

http://redcrosschat.org/2011/12/08/fantasy-or-real...

/thread

P.S.
Suckers!!!
Gravatar #33 - Alrekr
12. dec. 2011 09:02
Izaaq (23) skrev:
Hvordan vil de programmere f.eks. Battlefield 3 således, at jeg ikke kommer til at pløkke hatten af en modspiller med en bazooka?


Omvendt aimbot..?
Gravatar #34 - f-style
12. dec. 2011 09:10
gad vide hvad røde kors så siger til spil som postal og manhunt :P.
For tror ikke det er efter geneve reglerne at urinere på folk, bruge en kats hoved som lyddæmper eller nedkæmpe ens modstandere med glasskår, hammer, knive og kvælning med plastikposer.

Spil forbliver virtuelle og derfor bør de ikke overholde virkelighedens regler. Det er jo det samme som med PETA som ville have fjernet dyrmishandling i spil og tog nogle få eksempler som var ret sjove, såsom super mario som bruger et vaskebjørns kostume :D, det var PETA imod.
Gravatar #35 - Futski
12. dec. 2011 09:10
taima7700 (24) skrev:
#23

NO MORE NOOBTUBES! :D


Tjah, nu er 40mm granater ikke just panseværnsvåben, men rent faktisk antipersonnel.

#26

Carl Gustaven er jo også primært lavet til at rydde en bunker, eller anden fortificeret position. De våben som er deciderede panserværnsvåben, koster så meget, at man aldrig nogensinde kunne finde på, at bruge dem mod mennesker. En Javelin raket koster jo $40000. En raket til en RPG er derimod billig, og derfor ikke så dyr, at spilde på Humvees eller mennesker.

Gravatar #36 - smiley
12. dec. 2011 09:14
Det sker aldrig, det er ren attentionwhoring.
Gravatar #37 - taima7700
12. dec. 2011 09:24
#35

i know.. men lad mig nu bare drømmer for pokker :(
Gravatar #38 - Zombie Steve Jobs
12. dec. 2011 09:29
#35 En AT4 koster 1000 usd ca, den er også ret dedikeret, må man sige, men har ikke alt det elektroniske skrammel.

En Carl Gustav var dedikeret til antipanser, men hvis den skal hedde noget er det vel et multitool, personel, antimateriel, panserværn etc.
Gravatar #39 - Cypern
12. dec. 2011 10:22
Måske skulle Røde Kors blot fokucere på det som de er bedst til.

Dette er totalt latterligt og det næste bliver at man ikke må se film, hvor der er risko for at overtræde nogle internationale aftaler.

Computerspil skal de IKKE blande sig i.
Gravatar #40 - silverphoenix
12. dec. 2011 10:26
http://www.icrc.org/eng/resources/documents/faq/ih...
bare til hvis nogle rent faktisk troede det var en joke.
jeg græmmes.
Gravatar #41 - inglorious bosterd
12. dec. 2011 10:45
#21: Ja den dag at der skal være minimum en kvindelig spiller på hvert counterstrikehold, er en sorgens dag....

Bye the way: mon det er rainbow six trailers'ne der er med til det her? :D
Gravatar #42 - TrolleRolle
12. dec. 2011 11:02
Der findes en meget velkendt serie spil hvor hovedparten af gameplayet går ud på at hoppe op ramme dyr i hovedet, med fødderne, så de dør!

Det må vi have stoppet omgående!

Linky
Gravatar #43 - cyberdude
12. dec. 2011 12:10
#40
Din tard, har du i det hele taget læst det link du poster????
Gravatar #44 - HenrikH
12. dec. 2011 12:27
f-style (34) skrev:
gad vide hvad røde kors så siger til spil som postal

Det er da fuldstændig irrelevant. En random hillbilly der går amok har aldrig skullet overholde Geneve konventionerne.

Disse skal overholdes i krig, af uniformeret personnel.

Har Røde Kors tænkt det helt igennem? Nej.
Har Røde Kors fat i noget? Ja.

Selvfølgelig er computerspil underholdning, men når et spil slår sig op på at ville levere realistiske kamphandlinger - så skal der også være konsekvenser ved f. eks. ukritisk at henrette sårede fjender, skyde førstehjælpspersonnel der er ved at udføre deres gerning mv.

Et voldsorgie er fint, det kan sagtens stadig udgives - det skal bare være det der er formålet medd et.
At levere kamphandlinger hvor man skal forestille sig at være uniformeret personnel, i "realistiske" situationer vil være en klar aggrænsning.

EDIT: Jeg er faktisk lidt skræmt over hvor stor en andel herinde, der mener at man bare kan pløkke folk med bazooka og skyde hvad man vil i spil der er stilet efter at levere en realistisk oplevelse. I fremstår, som i leverer jer selv på skrift, som nogle meget syge individer.
Og ja, den her bliver nok flamebaitet - men folk burde tænke sig en anelse om nogen gange, for der er forskel på spil der er til for ren underholdning, og spil som forsøger at afspejle hvordan den virkelige verden fungerer.
Gravatar #45 - Montago.NET
12. dec. 2011 13:00
#44

så længe spil benytter ragdolls som ikke kan gå i stykker, og så længe de sårede ikke skriger i smerte... så kan røde kors gå af helvede til med deres geneve konventioner.

Stort set ALLE krigs-spil er så langt fra virkeligheden at de bedst kan betegnes som interaktive action-film

selv den amerikanske hærs 'simulator' 'American Army' eller hvad det nu hedder benytter ragdolls og har sårede som ikke skriger i smerte..

desuden har spilleren selv aldrig rigtig mulighed for at tage civile til fange - næsten alle spil handler om at beskyde militærfolk fra en anden hær.

I flere spil giver det i forvejen minuspoint at skyde civile eller reset af banen hvis man skyder mere end 2-3 civile (DeltaForce, COD og BF) - så kan ikke se hvad det er de klager over.
Gravatar #46 - taima7700
12. dec. 2011 13:22
Som en forsættelse på #44

Så giver f.eks Call of Duty dig valget i starten om du er for sart til at skulle skyde dig vej igennem en lufthavn FYLDT med civile.
Og er du det, jamen så bliver den lille bane da bare taget ud af spillet :)

Edit: Banen går ud på at skyde de civile
Gravatar #47 - HenrikH
12. dec. 2011 13:36
#45: Nu handler Geneve konventionen om andet end at forbyde udiskriminerende nedskydning af civilbefolkningen.

Ja, straf for at skyde civile er godt - men det er kun en lille del. Det kan gøres bedre, der er mange elementer som ville give mening.

Angående ragdolls og skrigen, så kan man selvfølgelig overleve at få en arm sprængt af, men langt de fleste du nedkæmper vil være udsat for kugler eller fragtmenter. Brug af store kalibre mod personnel er sjovt nok ikke tilladt.
Noget af det du lærer på hærens sygehjælperkursus, er at de sårede der skriger, er dem der oftest er kommet mindst til skade. Ham der bare sidder stille og roligt uden at gøre noget, er tit ham der skal kigges på først, da der er en god sandsynlighed for at han er i chock.

#46: Nej, spillet skal udfordre dig til at gå igennem banen, og forhindre civile tab, mens du nedkæmper fjenden - husk, den onde fjende må gerne bryde reglerne, det er trods alt et af de oftere brugte kritterier for at være "bad guy".

Et krigsspil, hvor du skal forestille at være en uniformeret soldat af "de gode" skal aldrig stille dig et mission objective der er i direkte modstrid med moralsk krigsførsel.
Gravatar #48 - Alrekr
12. dec. 2011 13:42
HenrikH (47) skrev:
#46: Nej, spillet skal udfordre dig til at gå igennem banen, og forhindre civile tab, mens du nedkæmper fjenden - husk, den onde fjende må gerne bryde reglerne, det er trods alt et af de oftere brugte kritterier for at være "bad guy".


Ikke desto mindre er det en mission - at gå igennem en lufthavn og skyde så mange civile man kan. Man er så undercover for USA, men ikke i uniform.
Gravatar #49 - taima7700
12. dec. 2011 14:01
Som #48 sagde :)

- Min forrige kommentar var forresten en forsættelse til #45 og ikke #44 xP
Gravatar #50 - taima7700
12. dec. 2011 14:04
Det skal så lige siges at i en enkelt bane i det nye Call of Duty bliver 2-3 'bad guys' overmandet og holdt mod jorden af ordensmagten.

Her er der ingen der siger noget til at du lige giver dem en kugle for panden når du nu alligevel løber forbi og DET kan jeg godt se er en anelse underligt der ikke er nogen straf for at gøre :P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login