mboost-dp1

Flickr - Mannobhai

Computerbladene synger på sidste vers, næsten da

- Via MediaWatch -

I en tid hvor internettet har svar, på selv de mest kompliceret computerspørgsmål, og alle kan kalde sig IT-eksperter, har de gode gamle trykte it-medier en svær tid.

Det kan blandt andet ses på Audio Medias bundlinje, som desværre kun viser røde tal. Audio Media er blandt andet udgiver af tre af de sidste danske computerblade; ‘Windows Magasinet’, ‘DATAtid’ og det måske nok mest kendte: ‘Alt om DATA’. Men igen i år, er læsertallet for de to sidste magasiner styrtdykket med op til 13 %.
Det får dog ikke Audio Media til at give op, og hverken DATAtid eller Alt om DATA er fortid endnu;

Klaus Wiedemann, direktør for Audio Media skrev:
Vi er godt på vej til at vende den skude som selvfølgelig ramte hele it-branchen i 2000. Der havde vi stort set kun it-blade, så der var det utrolig vigtigt at satse på nye magasinområder, […] At være på en hjemmeside, hvor du søger en eller anden form for information. Det er ikke det samme som at sidde med et blad i hånden, […] Magasinet giver dig overraskelser, og indsigt i noget, som du måske ikke lige havde forventet du ville læse om og internettet skal hjælpe med at finde den helt rigtige artikel, der viser produkt testen eller den specifikke artikel som giver svaret på din søgning,





Gå til bund
Gravatar #1 - dinmor
20. mar. 2008 07:17
Det er maks 2 dage siden jeg diskuterede netop dette med en kammerat - så vidt jeg husker på baggrund af netop datatids imponerende dumhed (bemærk som de ikke fatter hvilket program der er brugt, selvom det både står til sidst i videoen samt i beskrivelsen på youtube - og i stedet giver sig til at anbefale en prøveversion af et komercielt program...)
Gravatar #2 - Wikzo
20. mar. 2008 07:20
Ja, det trykte medie er generelt på vej ned pga. internettet. Jeg har efterhåndende læst mange Komputer For Alle-magasiner (før jeg fik internet), og det var da ganske hyggeligt. Nu er niveauet dog faldet utrolig meget - og jeg er selv blevet bedre - så det eneste jeg læser nu er spilblade.
Gravatar #3 - buddax
20. mar. 2008 07:33
Der er jo heller ikke meget mening i at læse om noget, man kan finde gratis på nettet, og som oftes også lang tid før et trykt blad udkommer, de bliver jo typisk kun udgivet én gang i måneden. Så jeg tror da kun at dem der laver magasiner i hardcopy skal regne med at det bliver svære fremover.
Gravatar #4 - Xill
20. mar. 2008 07:52
#1 .. det er ikke et spørgsmål om dumhed .. men mere et spørgsmål om hvor mange penge de kan få for at andbefale et betalingsprogram ..

lidt det samme som den 17 årig der modtager penge for at skrive at hun godt kan lide noget specifikt tøj ..

http://newz.dk/17-aarig-tjener-formue-paa-blogging...

... det er da en af grundene til at læse newz. Når der kommer en positiv nyhed om et specifikt produkt, så kan man lige læse de første 10 indlæg, og se om der virkelig er en grund til at snakke så positivt.
Gravatar #5 - boost1
20. mar. 2008 07:56
Jeg vil nu sige, at jeg til dels er enig med hvad Klaus Wiedemann siger. At sidde med et blad er altsaa ikke det samme som at sidde og laese det paa nettet. Med et blad bliver man introduceret for ting man normalt ikke ville taenke paa, idet man ikke ville lede efter det. Hvis man laeser paa nettet, saa laeser man kun de sektioner man synes har nogen relevans for en selv. Bladet goer, at man faar en form for inspiration, og saa er det altsaa dejligere at sidde med. Det kan vaere andre finder dette aandsvagt, det skal jeg ikke kunne sige, men for mit vedkomne, der er det dejligt med et blad.
Gravatar #6 - myplacedk
20. mar. 2008 08:10
5 skrev:
Jeg vil nu sige, at jeg til dels er uenig med hvad Klaus Wiedemann siger. At sidde med en blog er altsaa det samme som at sidde og laese det paa nettet. Med en blog bliver man introduceret for ting man normalt ikke ville taenke paa, idet man ikke ville lede efter det.

There, fixed it for ya. ;-)

Men okay, indtil en ordentlig ebook-reader bliver hvermands-eje, så er det altså nemmere at sidde med et blad, en avis, en bog osv. fx. i toget.
Gravatar #7 - fishbone
20. mar. 2008 08:27
De kan altså ikke skyde skylden for deres problemer på dot-com-bølgens kollaps. Jeg havde abonnement på Alt om Data netop dengang og sagde det op, fordi bladet ganske enkelt var blevet piv-ringe. Det er det garanteret stadigvæk (god, gammeldags forudindtagethed), og jeg kunne aldrig drømme om at tegne abonnement hos dem igen.

Men computerbladet er absolut ikke dødt. Der findes flere Linux- og Mac-blade, som efter min mening har fuld eksistensberettigelse. Der er noget andet ved at sidde med et blad i sofaen/på bussen/på lokum.
Gravatar #8 - byteeater
20. mar. 2008 08:42
#5 Nu behøver man jo heller ikke lede efter det på nettet. Der findes masser af sider som kan betragtes lige som et blad - og de har langt mere indhold. Dvs. der er større chance for at finde gadgets du bare må eje.
Problemet med de danske blade er at de er meget overfladiske pga. den meget lille plads til hver emne. Jeg køber selv en gang imellem men det er igen det der med at sidde i sofaen. Men de er efterhånden rimelige kedelige.

#2 "Komputer For Alle" - kunne niveauet falde? :)
Alene navnet fortæller vel at niveauet holdes nede....
Gravatar #9 - BurningShadow
20. mar. 2008 09:47
Komputer for Alle, er nok det blad der vil overleve længst. De henvender sig til dem der endnu ikke kan finde det hele online ;-)

Bortset fra det, så tror jeg at nogle få blade vil kunne overleve på at formidle de "skæve" ting, der ellers ikke bliver skrevet om, og hvor det ikke er vigtigt om man læser det to måneder før eller senere.
Gravatar #10 - sonicwave
20. mar. 2008 09:55
#2,#8: Jeg har nu også lidt svært ved at se hvordan niveauet på Komputer for Alle skulle kunne falde - jeg mindes da i hvert fald at jeg læste en artikel for maaaange år siden - "Sådan snyder du i spil!". Jeg håbede på lidt beskrivelse af hex-editering og lignende - men artiklen bestod af tre sider der sådan set bare beskrev hvordan man kunne taster koder ind i spillet "Shadow Warrior" - "Så kommer du til en dør som er låst - haha! Du taster bare asdgasdg og straks har du alle nøglerne!"...:S
Tilsvarende så jeg engang i en brevkasse en gut der skrev ind om at han havde hørt at man kunne få sin processor til at køre hurtigere - men hvordan gør man? Svaret indeholdt ikke engang ordet overclocking, men beskrev at man kunne købe en speciel ramme som man kunne sætte mellem processor og bundkort - men at det var noget farligt besværligt noget... Flot...


Ellers har jeg selv i mange år haft abonnement på Privat Computer (indtil de gik ned for nogle år siden). En overgang var det faktisk rigtigt fedt - de turde være "den frække dreng" og lægge hackerprogrammer på forsideskiven, arrangerede DM i Nørd (undertegnede fik en 4.plads i 2002..:P), og lignende. Men i sidste ende forstod de ikke helt at udnytte det potentiale jeg tror der kunne være i et community omkring et computerblad...
Gravatar #11 - Grisly
20. mar. 2008 10:29
Jeg er lige kommet hjem fra en lille miniferie nord for berlin. I deres lille lokale kiosk var der en reol tappeseret med diverse computer blad. Men priser er også en helt anden og sidetallet det dobbelte. Bladhusene beder lidt selv om det herhjemme. hver gang de skruer prisen op falder der folk fra, som de aldrig får igen. Sæt dog prisen ned istedet. Så folk får den holding at det bare er noget man bare smider i indkøbs kurven sammen med smør/brød mm.
Gravatar #12 - sonicwave
20. mar. 2008 10:34
#11 Jeg har også selv flere gang kigget imponeret på mængden af tyske computerblade - men det handler vel om at man i Tyskland kan sælge blade til knap 100 millioner mennesker (Tyskland+Østrig+Schweitz), hvor danske blade kun er "brugbare" for vore egne 6 millioner...
Gravatar #13 - Denn
20. mar. 2008 10:47
Jeg tror jeg deler samme holdning som nogen af jer andre.

I sin tid modtog jeg også et par blade af Komputer, men dengang var bladet på samme niveau som mig selv.

Bladet er direkte henvendt til nybegynder, hvilket i sig selv også er fint, men til den mere erfarne bruger er der intet at komme efter.

Nu har jeg ikke læst et computerblad i et år, så skal da ikke kunne sige hvordan de andre computer blade klare sig.
Gravatar #14 - -N-
20. mar. 2008 11:19
Blade har den kæmpe ulempe, at de først kommer med nyhederne en måned efter alle internet sider. Back in the days hvor der snildt en måned eller mere fra release, til man stod med en piratkopi i hånden er ovre. Dengang var det spændende at se hvad der kom og om man skulle en tur forbi computerbutikken fordi man bare ikke kunne vente. I dag har man spillet en piratkopi en måned før, at man kan læse reviewet i et trygt magasin. Det siger sig selv at man ikke gider læse et review af et spil man har spillet og taget stilling til.

Det samme gælder de almene nyheder, dem har vi fra nettet og der sker meget på en måned, så en måned gamle nyheder er virkelig gamle nyheder. Skal magasiner have en fremtid, skal de have artikler som er mere uafhængig af tid. Spørgsmålet er bare hvor godt det sælger.
Gravatar #15 - estei
20. mar. 2008 11:28
#7
Jeg giver dig fuldstændig ret.
Jeg købte alt om data her den anden dag fordi de havde en artikel om at lave mediacenter med linux. What a piece of c¤%# og resten af bladet fulgte samme linie.

Jeg har dog abbonnement på Linux Journal og elsker det blad. Jeg kunne aldrig finde på at købe deres PDF eller online udgave. Jeg vil have bladet. Det er perfekt når man sidder i bussen eller toget.
Deres redaktionelle kvalitet er top notch i forhold til de danske blade.

Jeg tror næsten det er fordi at de danske blade prøver at "dumb it down for the people" mens de gode blade stiller krav til læseren.
Jeg hader en artikel serie i mit Linux journal og det er serien "Cooking with Marcel" Han skrivestil og hans dumb it down metode skurer mod mine øjeæbler hver gang.

Så et godt dansk blad der stiller krav til sine læsere ville jeg med glæde købe. Ellers må jeg jo til at skaffe mig en PDF reader som jeg kan tage med i bussen
Gravatar #16 - Zombie Steve Jobs
20. mar. 2008 11:47
#2 Øhhh, nej, aviser måske, men det, der suger pengene ind er magasiner. Måske er computerbladene bare så dårlige, at de ikke kan sælges, men magasiner generelt er det, der rykker hvad angår trykte medier. At der så kun er fire mennesker, der gider læse om computere er vel ligemeget i den store sammenhæng.


#3 Og magasiner skal jo ikke komme med nyheder, det er features, egenproduktioner og så videre, ikke et eller andet de har fundet på internettet. Ja, måske er det derfor computerbladene sucks, men så må de jo lave noget interessant og ikke bringe nyheder. Derfor skal magasiner levere ting, du ikke kan finde på Lorte Johns Lorte Blog.


#11 Ja, og der er 80 millioner mennesker, så nicher har flere kunder i tyskland - de sælger mere = færre reklamere, flere penge, større redaktionelt overskud, flere medarbejdere. Udover det leverer tyskland nogle af de fedeste magasiner i verden.



Alt om Data
Årstal Oplag 1. halvår Oplag 2. halvår
2005 14.580 13.315
2006 13.094 12.066
2007 11.070 10.490



Datatid
Årstal Oplag 1. halvår Oplag 2. halvår
2005 7.395 6.521
2006 6.935 7.654
2007 6.952 6.657

Komputer for Alle
Årstal Oplag 1. halvår Oplag 2. halvår
2005 47.965 40.822
2006 45.249 42.919
2007 43.472 43.242

Tja...
Gravatar #17 - Zombie Steve Jobs
20. mar. 2008 11:48
Nå... Newz.dk fatter åbenbart ikke space, men håber I kan skælne tallene.
Gravatar #18 - krispa
20. mar. 2008 11:59
Computerbladende i Danmark er af så latterlig lav kvalitet at jeg som 13-14 kunne (og det er realistisk) have været den eneste i firmaet og stadig sælge langt bedre. "Top 10 firefox extensions du ikke har hørt om" holder bare ikke længere, og især ikke, når man så skriver om de mest populærer extensions.

Det eneste der holder bladende i live er pensionister, og børn fra 10-13.
Gravatar #19 - moveteam
20. mar. 2008 12:42
Jeg kan huske dengang for 4-5 år siden, hvor det at købe et blad, var rent porno ;)

Man glædede sig til indholdet, nyhederne, men især også artiklerne.

Hvis bladene bare går efter mainstream er det for kedeligt at læse, lav noget specielt.

Det kan godt være Danmark er et lille land, men sammen med Norge og Sverige, burde det da kunne lade sig gøre at tjene penge.

Kig bare på Gamereactor, det er gratis og findes i de 4 nordiske lande.
Gravatar #20 - HashKagen
20. mar. 2008 12:52
Jeg har stadig en masse gamle privat computer blad liggende til dem som kunne bruge dem ;)
Gravatar #21 - MortVader
20. mar. 2008 12:52
#17 det har ikke noget med om newz fatter space.. det er standart html ;)
Gravatar #22 - myplacedk
20. mar. 2008 13:21
21 skrev:
#17 det har ikke noget med om newz fatter space.. det er standart html ;)

Det er ikke HTML vi skriver. Newz håndterer ikke flere mellemrum i træk på den måde folk forventer (bevidst eller ej).

Og Tanghaar bruger ikke preview. Men han forstod vist heller ikke hvad jeg prøvede at sige på en sjov måde i #6 (og stemte så irrelevant), så måske er han bare ikke lige så opmærksom i dag. ;-)
Gravatar #23 - 001110
20. mar. 2008 14:24
13 % i bladbranchen er på ingen måde et styrtdyk.

Faldet kunne jo også have noget at gøre med at kvaliteten er stygt ringe ift Hedengangende Privat Computer, og markedet i alt for høj grad er monopoliseret med enten begynder blade som Komputer for Alle eller de (i gamle dage, eksistere de mere?) PC-Planet.

I det hele taget er Kvaliteten ikke god nok til at det er noget jeg gider at betale for, noget jeg ellers gerne gør hvis indholdet er ok, men det har det ikke været de sidste par år.

Mvh.

en gammel og langvarig abonnent på Privat Computer.
Gravatar #24 - Simm
20. mar. 2008 14:57
Jeg må give #23 ret i at AudioMedias største fejltrin var at lukke Privat Computer (eller som det hed først Computer/Det Nye Computer). Skribenterne på dette blad formåde at lave spændende journalistik, og man kunne mærke som læser at de tilsyneladende havde det sk... sjovt på redaktionen, fordi man sommetider kunne følge det useriøse, men skægge sammenspil mellem skribenterne direkte i bladet.

Jeg kan endda nævne navnene på nogle af skribenterne - de gamle helte - endnu: Christian Sparrevohn, Søren Bang Hansen, Jakob Sloth og Søren Jann Svendsen. Det vidner om at de på et eller andet plan har gjort stort indtryk på en 12-14 årig knejt som jeg var på dengang i 90'erne.

Datatid og Alt om Data har aldrig sagt mig noget. Jeg er naturligvis også blevet ældre og en knap så trofast læser, men bladene synes jeg simpelthen er blevet for velpolerede og uvedkommende. Jeg ser ingen grund til at købe dem, fordi jeg kan finde de samme informationer gratis på nettet.
Gravatar #25 - Simm
20. mar. 2008 16:03
Haha.. nu kunne jeg så godt bruge en editknap - for følgende passage får en lidt nasty ordlyd

Det vidner om at de på et eller andet plan har gjort stort indtryk på en 12-14 årig knejt som jeg var på dengang i 90'erne

Der skulle have stået: ..som jeg var på daværende tidspunkt dengang i 90'erne

*gemmer sig*
Gravatar #26 - RHO
20. mar. 2008 16:45
Essensen af undersøgelsen må være at flere ikke læser mens de på lokum, eller antallet er bærbare er stigendene...


Komputer for alle, jo niveauet er skam meget lavt, men det skal det også være til den målgruppe de henvender sig til, det er jo trods alt "for alle". Også dem der er stadig er på Tænd og Sluk stadiget.


men ja som tidligere nævnt så er kvaliteten af danske blade utrolig lav... Pengemaskiner uden øje for kvalitet.
Gravatar #27 - christoff3r
20. mar. 2008 18:02
min mor har abonnement hos komputer for alle, og når vi alligevel har dem i huset, læser jeg dem da også, og det er langtfra min opfattelse at de går mindre i dybden end websites, og langtfra min opfattelse at de er lukningstruede. taget niveauet i betragtning, er komputer for alle da også at langt langt bedre blad end alt om data og datatid. egentligt lidt underligt de så er udeladt fra selve nyheden her(gider ikke læse den fulde).
Gravatar #28 - myplacedk
20. mar. 2008 18:35
26 skrev:
Komputer for alle, jo niveauet er skam meget lavt, men det skal det også være til den målgruppe de henvender sig til,

Niveauet af indholdet er én ting. Det virkelige problem med det blad er, at skribenternes niveau ikke er meget højere.

Et eksempel fra det sidste blad jeg læste: De sammenlignede forskellige lagringsmedier. Artiklen var i sig selv en farce, en af de store brølere var sammenligning af hastigheder. Der var ingen tal, blot nogle få kategorier. CD-ROM og CD-Recordable var i hver sin kategori, da de jo naturligvis absolut ikke har samme hastighed. CD-Recordable var i kategori med 3,5"-disketter. Flot.

27 skrev:
det er langtfra min opfattelse at [komputer for alle] går mindre i dybden end websites

Så er du helt ufatteligt ubeskrivelig dårlig til at finde informationer på nettet, af en nørd at være. Jeg beklager, men jeg kan ikke sige det meget høfligere.

Stik mig én artikel, og jeg vil næsten garantere at jeg på få sekunder kan finde informationer der går mere dybden på nettet.

Hvis ikke du kan det, så hører du jo nok til i deres målguppe.
Gravatar #29 - themuss
20. mar. 2008 18:43
Der skulle have stået: ..som jeg var på daværende tidspunkt dengang i 90'erne
Det skulle der jo ikke ;)

Bare rolig, du er blandt venner.
Gravatar #30 - christoff3r
20. mar. 2008 18:56
#28
jeg har skam helt styr på hvor jeg skal finde info der siger tilstrækkelig meget. et eksempel kunne være komputer for alles seneste tests af printere. så mange prints de foretog sig, tvivler jeg på den almene hjemmeside gider lave. er det ikke at gå i dybden?
nu snakker jeg også potentielle konkurrenter(beklager det ikke stod der) af komputer for alle, hvor pc world ikke ligefrem er mere dybdegående, for at tage et eksempel.
Gravatar #31 - el_barto
20. mar. 2008 20:13
Jeg kan anbefale at låne bladene på biblioteket hvis man som jeg er for nærig til at betale 69,95 for 40 sider proppet med reklamer :)

Og jeg læser bladene fordi det er skide hyggeligt at ligge på sofaen med en kop kaffe og noget slik og læse blad.

Det er skide ufedt at sidde på min umagelige kontorstol og glo ind i en skærm :D
Gravatar #32 - myplacedk
20. mar. 2008 20:55
31 skrev:
Og jeg læser bladene fordi det er skide hyggeligt at ligge på sofaen med en kop kaffe og noget slik og læse blad.

Det er skide ufedt at sidde på min umagelige kontorstol og glo ind i en skærm :D

Jeg sidder tit i sofaen (evt. med kaffe, slik eller hvad jeg nu har lyst til), og læser/ser noget fra nettet.

Det undrer mig at folk bliver ved med at insistere på at elektronik-ting indebærer umagelige kontorstole.

Hvis jeg finder noget interessant på nettet, som jeg ikke gider læse fra en umagelig kontorsstol, så kan jeg:

1) Tage den bærbare ind i stuen, og læse på den.
2) Læse på TV'et (som har ca. samme opløsning som den bærbare, og jeg slipper for at have apparatet på skødet eller på bordet)
3) Printe det ud
4) Læse på mobiltelefon
5) Læse på iPod
6) Læse på PDA
7) Skaffe en ordentlig kontorstol

I øvrigt synes jeg en elektronisk dims af en eller anden art ofte er at foretrække frem for et blad. Indbygget lys, nemmere at bladre, nem at stoppe i lommen osv.
Gravatar #33 - Zombie Steve Jobs
20. mar. 2008 23:41
Preview er for toeser... eller noget. Men jeg er fuld. Og det var sikkert men soedt.
Gravatar #34 - myicq
21. mar. 2008 06:50
Jeg kan huske dengang man gik ned i den lokale kiosk for at købe blade som tast! og lign, der indeholdt type-in programmer til C64, Amstrad, Spectrum og Oric. Det var tider..

I dag læser jeg AOD nu og da på biblioteket, men synes det er utroligt ringe. De er forudindtagede, og der er for mange reklamer.

I DSB har de flere forskellige blade fra udlandet, der stadig indeholder kvalitet. F.eks. fra tyske Heise der udgiver c't, iX og lign. Her kommer man virkelig i dybden med meget teknisk stof. Og de er ikke "gift" med kommercielle firmaer. Der er også diverse linux-magasiner fra både UK og Tyskland. Eneste ulempe er DSBs euro-konvertering på nærmest 12 kr/Euro.

Jeg tror et blad som c't ville have læsere i DK, men at et blad som "Komputer for alle" kan have et kæmpe oplag siger noget om at befolkningen måske ikke helt er klar.
Gravatar #35 - myplacedk
21. mar. 2008 07:00
Oh ja...

En af de helt store grund til at JEG ikke køber blade som "Windows for Alle", "Alt om Windows" og "Windowstid" er, at de er helt utroligt irrelevante, hvis man ikke kører Windows.

Jeg køber gerne Linux-magasiner, de er bare så hulens dyre i Danmark. Eller i hvert fald i DSB-kioskerne. (Jeg køber dem vist kun hvis jeg skal på tog-tur, og ikke har fået underholdning med hjemmefra.)
Gravatar #36 - iamjesse
21. mar. 2008 10:17
Problemet med månedsblade er at de er out-dated når de kommer ud. Jeg havde en Alt om Data noget tid tilbage, der snakkede om Ubuntu 7.04, og at det var den nyeste, mens ubuntu 7.10 allerede var ude.

De snakker også om hardware nyheder man allerede har hørt, specielt når man som mig abbonnerer på Newz.dk, Slashdot og Ars Technia.

Bladene kan få et comeback, dog tvivler jeg på det bliver blandt den nørdede elite. Da jeg havde læst et par Alt om Data gik det op for mig, at det er skrevet til Windows nybegyndere.

Som #35 påpeger tales der primært om Windows, og det er et eller andet sted irrellevant for nogen af os :)
Gravatar #37 - christoff3r
21. mar. 2008 11:04
#36
et andet problem er at blade som aod og datatid laver ynkelige reviews, kalder ringe hardware godt, og samme gælder komputer for alle. de har intet begreb om hardware, og lever stadig i den tid hvor en pentium 3 var god.
og nu vil jeg lige give komputer for alle et hak over tuden, hvad gik galt, så kom vista, og nu er det, det eneste det er baseret på, selvom langt fra alle bruger vista. de er utroligt smalle på OS-punktet, men respekt for den serie de havde af linux for nybegyndere. selvom jeg havde foretrukket et lidt højere niveau.
Gravatar #38 - krx
21. mar. 2008 19:34
Kun én comment at komme med:

>PCPlayer for teh win!
Gravatar #39 - Trogdor
23. mar. 2008 17:44
Et blad(Datatid) der mener at en installering af XP på sin ny inkøbte iMac er en opgradering, er lidt for snævertsynet til at jeg gider læse det. :D

Jeg ved godt at OS X + iLife ikke er for alle, men at afskrive det på den måde, er lidt tåbeligt.
Hvad med at lave en lidt bedre artikel og prøv f.eks. at se om det er muligt for almindelige mennesker i dag, at vælge andet end Windows. Det kunne være spændene at læse, men når det ikke er mere dybdegående, så kan jeg finde de samme informationer mange ander steder(på engelsk) på internettet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login