mboost-dp1

Flickr - unloveable
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Forhindrede mig imidlertid ikke, at lege med en commodore 64 da jeg var barn ;) (er 20 nu :P)
Glimrende maskine! Spiller stadig Bubble Bobble på emulator.
Glimrende maskine! Spiller stadig Bubble Bobble på emulator.
Stort tillykke. Fantastisk maskine.
Har godt nok haft mange goder timer foran "brødkassen".
Kan i huske når man loadede et spil og man så på de mere populære spil kunne huske præcis hvornår spillet var ved at loade færdigt, bare ved at kigge på skærmflimmeret?
Totalt matrix agtigt :)
Har godt nok haft mange goder timer foran "brødkassen".
Kan i huske når man loadede et spil og man så på de mere populære spil kunne huske præcis hvornår spillet var ved at loade færdigt, bare ved at kigge på skærmflimmeret?
Totalt matrix agtigt :)
Min første computer var netop en C64 som jeg fik i 1985, har den dog ikke længere, selvom jeg ville ønske jeg havde.
Kan dog huske at det primært var spillene der trak, selvom det var noget mere bøvlet med spil på bånd, end de cartridge spil på min Atari 2600.
Første spil var Pitstop II fra Epyx, det var det fede dengang :P
Kan dog huske at det primært var spillene der trak, selvom det var noget mere bøvlet med spil på bånd, end de cartridge spil på min Atari 2600.
Første spil var Pitstop II fra Epyx, det var det fede dengang :P
Kan stadig huske min Basic og Comal 80, total unyttig viden idag. :-)
Har haft 2 C64 af den gamle model, 1 af den nye og 2 C128 (hold da op med en stor hukommelse). Fik den første i julegave da jeg var 5 år.
Har haft 2 C64 af den gamle model, 1 af den nye og 2 C128 (hold da op med en stor hukommelse). Fik den første i julegave da jeg var 5 år.
Min storebror købte en C64'er i '83, da jeg var en 5-6 år gammel - de første spil jeg prøvede var Hunchback, Frogger og Pitfall. (Før den havde vi den smarte Spectrum ZX'er :)
Jeg overtog hans maskine i '89 og legede lidt med Basic - (stor fan af linien "if x then goto y") ...de bedste timer med C64'eren blev brugt med Elite (Det krævede ikke så lidt kontrol over båndstationen at save i det spil.. :)
, The Last Ninja, Paradroid, Mercenary og Bard's tale.
Fantastisk hvad programmørerne kunne få ud af 64 KB ram, 1 Mhz processorkraft og en båndstation.
Sjovt at tænke på, at alle større computerblade (f.eks. Zzap64!) dengang havde hi-score lister til de mest spillede spil - som selvfølgelig blev sendt ind til dem via brev.
25 år siden, og det føles allerede som om det hele foregik i sort/hvid.
Tillykke, din brune djævel!
Jeg overtog hans maskine i '89 og legede lidt med Basic - (stor fan af linien "if x then goto y") ...de bedste timer med C64'eren blev brugt med Elite (Det krævede ikke så lidt kontrol over båndstationen at save i det spil.. :)
, The Last Ninja, Paradroid, Mercenary og Bard's tale.
Fantastisk hvad programmørerne kunne få ud af 64 KB ram, 1 Mhz processorkraft og en båndstation.
Sjovt at tænke på, at alle større computerblade (f.eks. Zzap64!) dengang havde hi-score lister til de mest spillede spil - som selvfølgelig blev sendt ind til dem via brev.
25 år siden, og det føles allerede som om det hele foregik i sort/hvid.
Tillykke, din brune djævel!
#7 Clock speed: 1.023 MHz (NTSC) or 0.985 MHz (PAL) :D
Tramiel var en behård forretningsmand - han gav ikke ved dørerne og fyrede raskt væk folk han ikke kunne lide... Men han havde en vision og den fik han godt og grundigt trumfet igennem. C64 var den første computer der rundede 1mil solgte eksemplarer og var banebrydende inden for flere felter. SID-chippen (lydchippen) er kåret som en af verdens mest betydningsfulde chips og 6502-chippen blev reverse-engineered af japanerne, som brugte den i deres Nintendo Entertainment System...
Tramiel blev desværre fyret som direktør i Commodore, men blev hurtigt ansat i samme stilling hos Atari, hvor han var ansvarlig for ST modellen og Lynx - sidstnævnte tabte til Nintendos Gameboy på trods af overlegenhed på stortset alle punkter, mens Atari ST kun overlevede pga. MIDI porten.
I øvrigt var Amigaen ikke engang Commodores opfindelse - den blev opfundet af et par gutter som tjente penge på at lave joysticks, og som solgte deres firma og dermed den Motorola beserede Amiga til Commodore, som bød højere end Atari (og Jack). Direktøren for Commodore var dog et fjols, ligesom bestyrelsesformanden, og var årsag til at "den personlige computers" ophav langsomt forsvandt.
Personligt synes jeg at det bla. er folk som Chuck Peddle som designede 6502-chippen som fortjener størst credit - Jack Tramiel var bestemt dygtig, men han var ubeslutsom på mange punkter og værdsatte ikke sine folk.
For yderligere læsning: "On the edge" - det er en veldokumenteret bog om Commodore - fra storhed til ruin.
Tramiel var en behård forretningsmand - han gav ikke ved dørerne og fyrede raskt væk folk han ikke kunne lide... Men han havde en vision og den fik han godt og grundigt trumfet igennem. C64 var den første computer der rundede 1mil solgte eksemplarer og var banebrydende inden for flere felter. SID-chippen (lydchippen) er kåret som en af verdens mest betydningsfulde chips og 6502-chippen blev reverse-engineered af japanerne, som brugte den i deres Nintendo Entertainment System...
Tramiel blev desværre fyret som direktør i Commodore, men blev hurtigt ansat i samme stilling hos Atari, hvor han var ansvarlig for ST modellen og Lynx - sidstnævnte tabte til Nintendos Gameboy på trods af overlegenhed på stortset alle punkter, mens Atari ST kun overlevede pga. MIDI porten.
I øvrigt var Amigaen ikke engang Commodores opfindelse - den blev opfundet af et par gutter som tjente penge på at lave joysticks, og som solgte deres firma og dermed den Motorola beserede Amiga til Commodore, som bød højere end Atari (og Jack). Direktøren for Commodore var dog et fjols, ligesom bestyrelsesformanden, og var årsag til at "den personlige computers" ophav langsomt forsvandt.
Personligt synes jeg at det bla. er folk som Chuck Peddle som designede 6502-chippen som fortjener størst credit - Jack Tramiel var bestemt dygtig, men han var ubeslutsom på mange punkter og værdsatte ikke sine folk.
For yderligere læsning: "On the edge" - det er en veldokumenteret bog om Commodore - fra storhed til ruin.
Tillykke gamle dreng.. Vi havde mange skønne timer sammen.
Godt man så har en emulator på PC'en til at lege med når der dukker et nostalgi trip op..
Nøj hvor jeg dog savner de simple dage, klodset grafik men oftest med et gameplay helt i top..
Damn.. Det er vist tid til at hive min gamle emu-station ud af skabet og plugge den til TV'et..
Godt man så har en emulator på PC'en til at lege med når der dukker et nostalgi trip op..
Nøj hvor jeg dog savner de simple dage, klodset grafik men oftest med et gameplay helt i top..
Damn.. Det er vist tid til at hive min gamle emu-station ud af skabet og plugge den til TV'et..
Jeg ved at der var 38KB fri eller helt nøjagtigt 38,911 bytes, til programmer i hukommelsen.
Men det burde give 26KB til systemet, for at komme op på 64KB, men synes at jeg husker at det var 24KB, kan desværre ikke lige finde noget der understøtter den information, andet end min hukommelse.
Men det burde give 26KB til systemet, for at komme op på 64KB, men synes at jeg husker at det var 24KB, kan desværre ikke lige finde noget der understøtter den information, andet end min hukommelse.
#5
Hvad mener du!? Jeg har da haft meget gavn af det BASIC jeg lærte på en firsernes computer, da jeg senere begyndte at lære bl.a. Visual Basic. Hvorefter jeg, med lidt kendskab til Java, hoppede på C#.
Jeg lærte min BASIC dog ikke på sådan en grim brødkasse, som C64 var, men på min elskede Tandy CoCo, som jeg stadigvæk har og bruger...
Hvad mener du!? Jeg har da haft meget gavn af det BASIC jeg lærte på en firsernes computer, da jeg senere begyndte at lære bl.a. Visual Basic. Hvorefter jeg, med lidt kendskab til Java, hoppede på C#.
Jeg lærte min BASIC dog ikke på sådan en grim brødkasse, som C64 var, men på min elskede Tandy CoCo, som jeg stadigvæk har og bruger...
Teløk!
Husker stadig de bøger man kunne købe, som reelt bare var side efter side med BASIC kode man skulle indtaste. Undgik man slåfejl fik man et spil ud af det - gjorde man ikke kunne man sidde og debugge (tjekke tegn for tegn) i dagevis.
Jeg mindes med glæde også de LP'er der fulgte med nogle computerblade, som man så kunne overspille til bånd.
Det er blevet en del nemmere at kode med moderne værktøjer, men glæden over det fungerer har ikke ændret sig :)
Uh...og så havde min onkel både Commodore farveskærm og diskettedrev! Stakkels mig med kun båndstation :(
Drømmen om en harddisk blev desværre aldrig opfyldt - PC'en gjorde sin indtog og brødkassen blev solgt.
Husker stadig de bøger man kunne købe, som reelt bare var side efter side med BASIC kode man skulle indtaste. Undgik man slåfejl fik man et spil ud af det - gjorde man ikke kunne man sidde og debugge (tjekke tegn for tegn) i dagevis.
Jeg mindes med glæde også de LP'er der fulgte med nogle computerblade, som man så kunne overspille til bånd.
Det er blevet en del nemmere at kode med moderne værktøjer, men glæden over det fungerer har ikke ændret sig :)
Uh...og så havde min onkel både Commodore farveskærm og diskettedrev! Stakkels mig med kun båndstation :(
Drømmen om en harddisk blev desværre aldrig opfyldt - PC'en gjorde sin indtog og brødkassen blev solgt.
Tillykke.. C64 var et ganske godt stykke arbejde.. bare en skam der ikke er et firma der får lov at lave nogle kopier af den og sender den på market som en form for retro sjov.. :D ville være nice..
Tjah, så er det man føler sig gammel og nørdet når man lige kigger ind i skabet til en herlig samling af C64, C128, C16 med hele pivetøjet i tilbehør, og så stadig trækker det frem lige for at spille lidt Commando eller Bubble Bobble i ægte original stil.
#3 Det er lige nemlig det man husker alt for godt. Man vidste altid hvor langt et spil var loaded kun ved at se på flimmeret....nice.
#17 ebay bugner af C64, hvis du vil have retro følelsen igen...
#3 Det er lige nemlig det man husker alt for godt. Man vidste altid hvor langt et spil var loaded kun ved at se på flimmeret....nice.
#17 ebay bugner af C64, hvis du vil have retro følelsen igen...
"målet var en PC alle havde råd til" - Jeg mener den kostede omkring 6.000,- kr.. Det var sku' mange penge for sådan en lille knægt, men flaske pengene var givet godt ud. Det endte jo med at alle drengene i klassen havde en.
Fuck hvor har man brugt mange timer på at vride det sorte/røde joystick.
Det kunne være fedt hvis de udsendte nogle af spilene på disse joysticks man lige kan tilslutte fjernsynet.
Fuck hvor har man brugt mange timer på at vride det sorte/røde joystick.
Det kunne være fedt hvis de udsendte nogle af spilene på disse joysticks man lige kan tilslutte fjernsynet.
Jack Tramiel var sku en god chef for commodore, de sku aldrig ha erstattet ham.. da han gik blev det enden på commodore...
ps havde "kun" en 128D i sin tid.. og så senere Amiga self :) in favorit var nu stadig Amiga 1200 med HD og et 30 cpu + fpu + 8mb ram upgrade.. Damn hvor min Amiga OS 3.0 smadre mine venners dos og windows 3.11 i bruger venlighed og multitasking muligheder :)
ps havde "kun" en 128D i sin tid.. og så senere Amiga self :) in favorit var nu stadig Amiga 1200 med HD og et 30 cpu + fpu + 8mb ram upgrade.. Damn hvor min Amiga OS 3.0 smadre mine venners dos og windows 3.11 i bruger venlighed og multitasking muligheder :)
#8
Dine facts er næsten rigtige, det var en 6510 cpu der sad i en 64'er
http://oldcomputers.net/c64.html
I Vic 20'en sad der en 6502 :-)
/Søren
Dine facts er næsten rigtige, det var en 6510 cpu der sad i en 64'er
http://oldcomputers.net/c64.html
I Vic 20'en sad der en 6502 :-)
/Søren
en rettelse omkring Amiga historien.. det er rigtigt at den blev blev af nogle andre end Commodore til at starte med. Og nej de lavede ikke Joysticks, det var et firma der blev startet af nogle gutter, der var trætte af at arbejde for mac.
i den del finder vi folk som carl (manden bag rebol) osv osv.. da de så var godt igang med udviklingen mangle de penge, og da chefen havde belånt sit hus adskelige gange, så lånte de penge af atari, hvor de havde xx antal tid til at betale tilbage ellers overtog atari så amiga.. (snedigt hva jack).. amigaén blev udviklet mere, og i sidste øje blik da atari var begyndt at gøre krav på amiga, springer commodore ind og tilbyder at ansætte dem, og betale deres gæld til atari.. Amigaéns møde med Commodore, bød både på gode og dårlige ting.. der er her folk som Dave Haynie og andre store personligheder, som virkelig bragte amiga langt med deres teknisk snilde.
Mere kan evt læses her:
http://www.amigahistory.co.uk/mickey.html
og man finder også masser af andre gode ting omkring amiga, samt de ku ha haft aga i 90 og aaa i 92 chipsæt hvis commodore havde taget sig sammen.. der ud over arbejde de på en 64bit amiga, (hombre) som var tæt på færdig udviklet med aaa chipsæt, der igen ku køre f.eks 2x aaa chipsæts og 2 cpuér, krydret med pci interface.. virkelig ku ha presset teknologien en del frem i 93.. men desvære gik commodore konkurs..
i den del finder vi folk som carl (manden bag rebol) osv osv.. da de så var godt igang med udviklingen mangle de penge, og da chefen havde belånt sit hus adskelige gange, så lånte de penge af atari, hvor de havde xx antal tid til at betale tilbage ellers overtog atari så amiga.. (snedigt hva jack).. amigaén blev udviklet mere, og i sidste øje blik da atari var begyndt at gøre krav på amiga, springer commodore ind og tilbyder at ansætte dem, og betale deres gæld til atari.. Amigaéns møde med Commodore, bød både på gode og dårlige ting.. der er her folk som Dave Haynie og andre store personligheder, som virkelig bragte amiga langt med deres teknisk snilde.
Mere kan evt læses her:
http://www.amigahistory.co.uk/mickey.html
og man finder også masser af andre gode ting omkring amiga, samt de ku ha haft aga i 90 og aaa i 92 chipsæt hvis commodore havde taget sig sammen.. der ud over arbejde de på en 64bit amiga, (hombre) som var tæt på færdig udviklet med aaa chipsæt, der igen ku køre f.eks 2x aaa chipsæts og 2 cpuér, krydret med pci interface.. virkelig ku ha presset teknologien en del frem i 93.. men desvære gik commodore konkurs..
Ååååh disse minder.... er også en af de heldige der har en fuldt funktionsdygtig udgave stående i kælderen pakket trygt ned :-)
Idag bruger jeg dog mest emulator på TV'et og mediecenteret til at genopleve stunderne. Har jo selvfølgelig et C64/Amiga joystick til USB ;-)
Det samme gælder for NES og SNES, hvor jeg også har originale gamepads tilpasset til USB, så jeg kan game Zelda eller andet når jeg lyster.... aaahh...
Men intet kan slå de timer man havde foran 64'eren :D
Decathlon og diverse sportsspil hvor man virkelig fik testet hvad ens joystick var lavet af, når man sad og flåede det i hver sin retning ved overnaturlige hastigheder..... åh disse minder :)
Det var en tid hvor det stortset kun gik ud på at lave det fedeste gameplay. Ikke bare de fedeste effekter, som det meget er idag. Der er mange rigtig fede spil den dag idag, men det er ikke helt det samme.
Og hvad man ikke kunne lave af lydeffekter og demoer på en C64.... den var jo år foran sin tid.... Men det var jo kendetegnet for Commodore, som jo senere lavede en genial efterfølger i Amiga'en. Den var jo et årti foran sin tid. Kan huske at jeg sad omkring 1994 med en PC, som kun gik lige op med Amiga'en sådan rent grafisk og lydmæssigt.
*SUK*
Idag bruger jeg dog mest emulator på TV'et og mediecenteret til at genopleve stunderne. Har jo selvfølgelig et C64/Amiga joystick til USB ;-)
Det samme gælder for NES og SNES, hvor jeg også har originale gamepads tilpasset til USB, så jeg kan game Zelda eller andet når jeg lyster.... aaahh...
Men intet kan slå de timer man havde foran 64'eren :D
Decathlon og diverse sportsspil hvor man virkelig fik testet hvad ens joystick var lavet af, når man sad og flåede det i hver sin retning ved overnaturlige hastigheder..... åh disse minder :)
Det var en tid hvor det stortset kun gik ud på at lave det fedeste gameplay. Ikke bare de fedeste effekter, som det meget er idag. Der er mange rigtig fede spil den dag idag, men det er ikke helt det samme.
Og hvad man ikke kunne lave af lydeffekter og demoer på en C64.... den var jo år foran sin tid.... Men det var jo kendetegnet for Commodore, som jo senere lavede en genial efterfølger i Amiga'en. Den var jo et årti foran sin tid. Kan huske at jeg sad omkring 1994 med en PC, som kun gik lige op med Amiga'en sådan rent grafisk og lydmæssigt.
*SUK*
Fik første 64'er i 83'. Solgte den omkring 87-88 og købte en Amiga500. Købte den tilbage i 2002. (Selv samme maskine fandt jeg på loppemarkedet. Nogle af de bånd jeg selv havde lavet var med)
Spiller stadig Paradroid en del.... det er skørt at man stadig kan synes det er fedt.
Spiller stadig Paradroid en del.... det er skørt at man stadig kan synes det er fedt.
# ALLE :
altså, dengang JEG var ung .. .. nej, forresten, lad nu bare anden verdenskrig hvile .. ..
set med dagens øjne, ville den ikke bare blive nominreret til nogen designer priser, men, jeg er PRESSET til at give folk ret, hvad man dog IKKE har brugt af tid foran fjerneren med sin C-64
og, YES .. c - 1571 Disk drive .. .. det var sq for HÅRDT ( syntes man dengang )
# 31 : zomfg, jeg er IKKE den eneste "paradriod-e" herinde ??
SKØNT !!
BH
MM
altså, dengang JEG var ung .. .. nej, forresten, lad nu bare anden verdenskrig hvile .. ..
set med dagens øjne, ville den ikke bare blive nominreret til nogen designer priser, men, jeg er PRESSET til at give folk ret, hvad man dog IKKE har brugt af tid foran fjerneren med sin C-64
og, YES .. c - 1571 Disk drive .. .. det var sq for HÅRDT ( syntes man dengang )
# 31 : zomfg, jeg er IKKE den eneste "paradriod-e" herinde ??
SKØNT !!
BH
MM
Mmm - jeg kan ikke rigtigt komme på noget der i den grad har været en del af min opdragelse som min C64 med båndstation! :D
Montezumas Revenge, 1942, Batman The Movie, Green Beret og Journey... Geniale spil fra den tid... Fik maskinen i julegave som 10-årig i '89. Husker de lækre blå/gule streger fra ABC-turbo...
Nostalgien ramte mig lige... kom til at tænke på:
Giana Sisters, Wonderboy in Monster Land, Boulder Dash, Crillion, International Karate, Cabal, Maniac Mansion, Bubble Bobble, HERO, Summer Games, California Games, Zak McKracken, Turrican, Blue Max, 1942, Jumpman Junior, Buggy Boy, Bomb Jack, Buck Rogers, Burning Rubber, Ghost'n'Goblins, Krakout, og mange mange flere :)
#35 min ABC Turbo var en blå baggrund med store gule streger, der havde en brun top - og de rullede ned over skærmen. Men det er nok et definitionsspørgsmål ;)
Giana Sisters, Wonderboy in Monster Land, Boulder Dash, Crillion, International Karate, Cabal, Maniac Mansion, Bubble Bobble, HERO, Summer Games, California Games, Zak McKracken, Turrican, Blue Max, 1942, Jumpman Junior, Buggy Boy, Bomb Jack, Buck Rogers, Burning Rubber, Ghost'n'Goblins, Krakout, og mange mange flere :)
#35 min ABC Turbo var en blå baggrund med store gule streger, der havde en brun top - og de rullede ned over skærmen. Men det er nok et definitionsspørgsmål ;)
#17 og her er en hurtigere version, http://www.mini-itx.com/projects/c64/ den er sgu meget fed :D
#37
Stort set alle mine bånd var "synkroniseret" på det punkt. Når jeg lånte bånd der ikke passede til mit tonehoved, så fik jeg den naturligvis til at loade - men "nulstillede" hovedet inden jeg gemte på mine egne bånd :)
Senere anskaffede en af mine kammerater sig et dobbeltstik til tapestationer, så vi kunne overspille direkte 1:1. Det var jo genialt. Vi prøvede også at overspille bånd i mine forældres AIWA-anlæg, men det blev aldrig godt - og slet ikke på high speed :D
Og så fik jeg købt en C-1541... ah - hvilken fryd det var ;)
Stort set alle mine bånd var "synkroniseret" på det punkt. Når jeg lånte bånd der ikke passede til mit tonehoved, så fik jeg den naturligvis til at loade - men "nulstillede" hovedet inden jeg gemte på mine egne bånd :)
Senere anskaffede en af mine kammerater sig et dobbeltstik til tapestationer, så vi kunne overspille direkte 1:1. Det var jo genialt. Vi prøvede også at overspille bånd i mine forældres AIWA-anlæg, men det blev aldrig godt - og slet ikke på high speed :D
Og så fik jeg købt en C-1541... ah - hvilken fryd det var ;)
#37:
Jeg havde 2 forskellige båndstation hvoraf den ene var den jeg brugte sammen med den lille fatnings skruetrækker for at ramme den rigtige farve og sammensætning af flimmeriet.
Jeg var desværre ik så snedig at gøre som #39 - jeg var så kun 7 år gammel da jeg købte min brugt. Men tricket med at bruge ghettoblasteren med 2 båndstationer har jeg også prøvet uden held - jeg vil slet ikke vide hvad mine forældre har tænkt over den slags musik der kom ud af deres anlæg :oD
---
Som sagt købte jeg min i en alder af 7 år (1991), brugt med 5 joystick, nogle modul spil og 2 båndstation med en 400-500 spil på ABC-Turbo bånd til ~1300 kr,-. Var egentlig ik klar over at den allerede var 9 år gammel dengang :-O / min var dog en nyere udgave, hvid/beige kabinet med grøn diode.
Jeg havde 2 forskellige båndstation hvoraf den ene var den jeg brugte sammen med den lille fatnings skruetrækker for at ramme den rigtige farve og sammensætning af flimmeriet.
Jeg var desværre ik så snedig at gøre som #39 - jeg var så kun 7 år gammel da jeg købte min brugt. Men tricket med at bruge ghettoblasteren med 2 båndstationer har jeg også prøvet uden held - jeg vil slet ikke vide hvad mine forældre har tænkt over den slags musik der kom ud af deres anlæg :oD
---
Som sagt købte jeg min i en alder af 7 år (1991), brugt med 5 joystick, nogle modul spil og 2 båndstation med en 400-500 spil på ABC-Turbo bånd til ~1300 kr,-. Var egentlig ik klar over at den allerede var 9 år gammel dengang :-O / min var dog en nyere udgave, hvid/beige kabinet med grøn diode.
Jeg er 16 så jeg er slet ikke med i jeres generation og C64'eren kom jo langt før jeg blev født. Alligevel er C64'eren min absolut favoritcomputer og jeg har selv 1 komplet stående derhjemme med en kassettestatio (1530?) og en diskstation (Klassikeren VIC1541) samt en brødkasse. Desuden har jeg reservedele til flere af tingene (2 originale systemprint samt nogle ROM's og andre IC'er til erstatning) så jeg er godt sikret de næste par år.
Der er få ting der gør mig mere glad end når jeg sætter et kassettespil i min båndstation der under indlæsningen spiller en eller anden genial SID-melodi. En af mine favoritter er Ocean Softwares Ocean Loader 3 som er med i Daley Thompson's SuperTest. I det lidt mere lumre hjørne fandt jeg ud af at den første C64'er jeg ejede lige havde nogle disketter med hvor der var strippoker på. For helvede hvor var det sjovt at spille når man kun var 11 år gammel og ikke kunne finde ud af poker og derfor aldrig fik tøserne (der var animeret i 16 farver, fremvist af den superkraftige VIC-II grafikchip) til at tage tøjet af alligevel.
Jeg har også bogen Dus med Commodore 64 som også kom ind på Plus 4 og C16 der havde BASIC 3.5 i mod 64'erens BASIC 2.0. Der kunne jeg misundeligt læse om alle de fede grafikfunktioner som Plus4 kunne med langt simplere kommandoer end 64'eren som oftest krævede BASIC udvidelser eller hundredvis af programlinjer og DATA kommandoindtastninger med kryptiske tal o.s.v.
Jeg synes også det var totalt sejt da jeg fandt ud af at den havde en "hemmelig" pauseskærm der skrev spørgsmålstegn rundt omkring på skærmen. Hvis i vil prøve selv: Tryk Run/Stop og Restore på samme tid og skriv følgende linie i BASIC prompten: POKE781,96:SYS58251
Mine forældre har længe prævet at smide min C64'er ud men jeg har holdt fast med blodige næver for at beholde min guldklump. Nu har den godt nok stået stille i et par måneder men jeg kan da ikke udelukke at jeg skal lege lidt med den her i julen.
I øvrigt var det fedt at læse alle jeres historier om jeres oplevelser med C64'eren.
God Jul!
Der er få ting der gør mig mere glad end når jeg sætter et kassettespil i min båndstation der under indlæsningen spiller en eller anden genial SID-melodi. En af mine favoritter er Ocean Softwares Ocean Loader 3 som er med i Daley Thompson's SuperTest. I det lidt mere lumre hjørne fandt jeg ud af at den første C64'er jeg ejede lige havde nogle disketter med hvor der var strippoker på. For helvede hvor var det sjovt at spille når man kun var 11 år gammel og ikke kunne finde ud af poker og derfor aldrig fik tøserne (der var animeret i 16 farver, fremvist af den superkraftige VIC-II grafikchip) til at tage tøjet af alligevel.
Jeg har også bogen Dus med Commodore 64 som også kom ind på Plus 4 og C16 der havde BASIC 3.5 i mod 64'erens BASIC 2.0. Der kunne jeg misundeligt læse om alle de fede grafikfunktioner som Plus4 kunne med langt simplere kommandoer end 64'eren som oftest krævede BASIC udvidelser eller hundredvis af programlinjer og DATA kommandoindtastninger med kryptiske tal o.s.v.
Jeg synes også det var totalt sejt da jeg fandt ud af at den havde en "hemmelig" pauseskærm der skrev spørgsmålstegn rundt omkring på skærmen. Hvis i vil prøve selv: Tryk Run/Stop og Restore på samme tid og skriv følgende linie i BASIC prompten: POKE781,96:SYS58251
Mine forældre har længe prævet at smide min C64'er ud men jeg har holdt fast med blodige næver for at beholde min guldklump. Nu har den godt nok stået stille i et par måneder men jeg kan da ikke udelukke at jeg skal lege lidt med den her i julen.
I øvrigt var det fedt at læse alle jeres historier om jeres oplevelser med C64'eren.
God Jul!
Der var også et eller andet tysk program, hvor man kunne finjustere tonerhovedet med en skruetrækker. Det var sgu altid komplet umuligt... Hvad hed det program - er der nogle, som husker?
Apropos overspilning - man kunne faktisk godt overspille bånd i en dobbelt båndoptager. Det gik i hvert fald fint på min fars gamle Kenwood anlæg og ja fuck det lød grimt. Gad vide om man kunne finde stumper af EVP på disse bånd ? ;-)
Apropos overspilning - man kunne faktisk godt overspille bånd i en dobbelt båndoptager. Det gik i hvert fald fint på min fars gamle Kenwood anlæg og ja fuck det lød grimt. Gad vide om man kunne finde stumper af EVP på disse bånd ? ;-)
Jeg startede med vic20 og hoppede på c64 da den kom, til en pris på 5k. og da der så kom diskettestation, var man godt kørende, især da man fandt ud af at man kunne klippe et hak i siden på disketten og kunne derved bruge begge sider.
Hvad har man ikke brugt af tid på ingenting når man sad og gloede på at båndstationen skulle loade et spil, det kunne tage op til et kvarter, inden man fandt på turbo-load.
Husker at en lokal radiostation en gang om ugen sendte spil ud i æteren, man så kunne optage, fik det aldrig til at virke. Det værste var at min daværende kæreste troede det var musik jeg optog!!!
- Tja, man kunne blive ved. Tillykke Commodore.
Hvad har man ikke brugt af tid på ingenting når man sad og gloede på at båndstationen skulle loade et spil, det kunne tage op til et kvarter, inden man fandt på turbo-load.
Husker at en lokal radiostation en gang om ugen sendte spil ud i æteren, man så kunne optage, fik det aldrig til at virke. Det værste var at min daværende kæreste troede det var musik jeg optog!!!
- Tja, man kunne blive ved. Tillykke Commodore.
#42 Det hed Azimuth
CNN havde forleden en historie om C64 også, hvor undertegnede ifm PRESS PLAY ON TAPE er med (se billede #7 samt brødteksten).
Maskinen er ikke helt død endnu, ej heller i USA :-)
CNN havde forleden en historie om C64 også, hvor undertegnede ifm PRESS PLAY ON TAPE er med (se billede #7 samt brødteksten).
Maskinen er ikke helt død endnu, ej heller i USA :-)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.