mboost-dp1

Flickr - CBS Fan
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
"Det varer ikke længe, før man kan sætte små overvågningskameraer ind i computeren"
? Hvad sulle kameraer sættes "ind" i computeren for :P
? Hvad sulle kameraer sættes "ind" i computeren for :P
Jeg kan ikke se noget somhelst galt i at chefen læser sine ansattes mail.
Jeg kan derimod se noget galt i at chefen køber nogle folks tid, til at udføre noget arbejde, giver dem en email addresse til formålet og de så laver noget helt andet, så som at sidde og skrive private mails, eller fx. søger andre jobs.
En arbejdsmail er til arbejde, og hvis chefen har mistanke om at man laver noget snavs, så er der ikke noget galt i at han læser med.
Folk der mener andet er nogle forkældede snot unger.
Jeg kan derimod se noget galt i at chefen køber nogle folks tid, til at udføre noget arbejde, giver dem en email addresse til formålet og de så laver noget helt andet, så som at sidde og skrive private mails, eller fx. søger andre jobs.
En arbejdsmail er til arbejde, og hvis chefen har mistanke om at man laver noget snavs, så er der ikke noget galt i at han læser med.
Folk der mener andet er nogle forkældede snot unger.
#9: Okay. Okay.
Du mener måske heller ikke der er noget galt i at statsministeren læser samtlige statsansattes mails?
Logisk set er han jo deres øverste chef.
Men hvorfor skulle han?
At læse ens ansattes e-mails (arbejds-relaterede eller ej) er amoralsk og ulovligt.
Folk, der mener noget andet tager fejl.
Du mener måske heller ikke der er noget galt i at statsministeren læser samtlige statsansattes mails?
Logisk set er han jo deres øverste chef.
Men hvorfor skulle han?
At læse ens ansattes e-mails (arbejds-relaterede eller ej) er amoralsk og ulovligt.
Folk, der mener noget andet tager fejl.
#10
Det med statsministeren > /dev/null
Hvorfor er det amoralsk ?
Hvad mener du så om folk, der skriver jobansøgninger og søger andre jobs, i den tid de bliver betalt for at lave noget andet ?
Eller folk der sidder og organisrer og uploader ferie billeder i arbejdetiden ?
Tænk hvis du ansatte en til gode penge til at lave noget, og han så sad og brugte sin tid, dvs. dine penge på at lave alt muligt privat lort ?
Det med statsministeren > /dev/null
Hvorfor er det amoralsk ?
Hvad mener du så om folk, der skriver jobansøgninger og søger andre jobs, i den tid de bliver betalt for at lave noget andet ?
Eller folk der sidder og organisrer og uploader ferie billeder i arbejdetiden ?
Tænk hvis du ansatte en til gode penge til at lave noget, og han så sad og brugte sin tid, dvs. dine penge på at lave alt muligt privat lort ?
#9
Det er da dybt forkasteligt det du siger.
Jeg er enig i at man ikke skal bruge sin arbejdstid på private ting, du får løn for at udføre et stykke arbejde.
Men det er dybt forkert at læse andres mail, uden tilladelse.
Du vil da heller ikke have at andre åbner din post, bare lige for at checke du nu ikke lige laver noget ulovligt, vel?
Syntes det er meget forkert af dig at kalde folk for "forkælede møgunger" fordi de ønsker et privatliv, selv på arbejds pladsen.
Det er da dybt forkasteligt det du siger.
Jeg er enig i at man ikke skal bruge sin arbejdstid på private ting, du får løn for at udføre et stykke arbejde.
Men det er dybt forkert at læse andres mail, uden tilladelse.
Du vil da heller ikke have at andre åbner din post, bare lige for at checke du nu ikke lige laver noget ulovligt, vel?
Syntes det er meget forkert af dig at kalde folk for "forkælede møgunger" fordi de ønsker et privatliv, selv på arbejds pladsen.
#11
Ja fint, det er forkert at bruge sin tid til at lave andet end sit arbejde, men det retfærdigøre ikke at de læser ens post uden samtykke.
Hvis det er sådan et problem for den chef, lav en ordentlig IT Politik, hvor det tydeligt fremgår at alle medarbejderes mail, er offentligt inden for firmaets rammer. De vil måske holde folk på måtten.
Ja fint, det er forkert at bruge sin tid til at lave andet end sit arbejde, men det retfærdigøre ikke at de læser ens post uden samtykke.
Hvis det er sådan et problem for den chef, lav en ordentlig IT Politik, hvor det tydeligt fremgår at alle medarbejderes mail, er offentligt inden for firmaets rammer. De vil måske holde folk på måtten.
#11: Det skal de have lov til jvf. bestemmelser i henhold til stress. De har lov til pauser i mens de arbejder og de har lov til at benytte den PC til hvad de har lyst til imens de har omtalte pauser. Hvis chefen så kommer og siger: LAV NOGET, må den ansatte jo udtale at han tog en pause (som, som nævnt jo er ganske OK).
Jeg ville faktisk blive mere skræmt hvis en af mine arbejdere ikke foretog sig noget personligt (eller andet ikke-arbejdsrelateret) whatsoever på arbejdspladsen.
Mennesker er ikke robotter.
Heldigvis er det nemt at se hvor meget tid går til at lave noget produktivt (i firmaets øjemed) ved at kigge på det arbejde en ansat faktisk laver. Hvis dette falder uacceptabelt meget i fht. forventet så kan man tage aktion og spørge hvad han laver når han er på arbejde.
Det er stadig ulovligt at læse andre folks e-mails, ansatte eller ej.
Jeg ville faktisk blive mere skræmt hvis en af mine arbejdere ikke foretog sig noget personligt (eller andet ikke-arbejdsrelateret) whatsoever på arbejdspladsen.
Mennesker er ikke robotter.
Heldigvis er det nemt at se hvor meget tid går til at lave noget produktivt (i firmaets øjemed) ved at kigge på det arbejde en ansat faktisk laver. Hvis dette falder uacceptabelt meget i fht. forventet så kan man tage aktion og spørge hvad han laver når han er på arbejde.
Det er stadig ulovligt at læse andre folks e-mails, ansatte eller ej.
Hvis det er sådan et problem for den chef, lav en ordentlig IT Politik, hvor det tydeligt fremgår at alle medarbejderes mail, er offentligt inden for firmaets rammer. De vil måske holde folk på måtten.
Det vil jeg give dig ret i. Selvfølgelig skal man det.
Og selvfølge skal en chef da også give sine ansatte noget slak, men han køber stadig deres tid, til at udføre et arbejde.
#15: Så skal det også være indskærpet at den e-mail man er tildelt kun er til arbejdsrelateret brug, og intet andet.
I så tilfælde (meget sjældne), så er det sandsynligvis lovligt (men kun den e-mail medarbejderen har hos firmaet ikke al udgående mail - derved frafalder hele ideen ligesom ifht. arbejde, da brugeren jo så kan benytte sin eksterne email).
I så tilfælde (meget sjældne), så er det sandsynligvis lovligt (men kun den e-mail medarbejderen har hos firmaet ikke al udgående mail - derved frafalder hele ideen ligesom ifht. arbejde, da brugeren jo så kan benytte sin eksterne email).
#9
Det er jo noget for noget.
Chefen kan med god ret kræve at de ansatte arbejder 100% af den tid de for løn for.
Og de ansatte kan med god ret kræve ikke at arbejde når de ikke får løn for det.
Så møder de kl. 7:59 og går kl. 16:31 (halv times frokostpause).
Sådan fungerer det på masser af indurstri virksomheder.
Men en IT virksomhed der blev drevet efter det princip ville hurtigt gå konkurs.
Der er brug for at medarbejderne er fleksible og arbejder 2-4-6 timer længere for at nå en deadline.
Men så er det altså noget for noget.
Medarbejderne giver chefen noget ekstra (overtid) og chefen giver medarbejderne noget ekstra (mulighed for at ordne private sager i arbejdstiden når der er tid til det).
Intet er mere latterligt end en chef som tror at han kan få ekstra ud af medarebjderne uden også at give dem noget ekstra.
Det er jo noget for noget.
Chefen kan med god ret kræve at de ansatte arbejder 100% af den tid de for løn for.
Og de ansatte kan med god ret kræve ikke at arbejde når de ikke får løn for det.
Så møder de kl. 7:59 og går kl. 16:31 (halv times frokostpause).
Sådan fungerer det på masser af indurstri virksomheder.
Men en IT virksomhed der blev drevet efter det princip ville hurtigt gå konkurs.
Der er brug for at medarbejderne er fleksible og arbejder 2-4-6 timer længere for at nå en deadline.
Men så er det altså noget for noget.
Medarbejderne giver chefen noget ekstra (overtid) og chefen giver medarbejderne noget ekstra (mulighed for at ordne private sager i arbejdstiden når der er tid til det).
Intet er mere latterligt end en chef som tror at han kan få ekstra ud af medarebjderne uden også at give dem noget ekstra.
Minder om den sag i en bank, hvor de tjekkede de ansattes kontoudtræk, hvis de f'eks hævede store beløb, mente de at de havde ludomani og fik i de fleste tilfælde fyresedlen
Chefer læser de ansattes e-mails
Det er sgu da en go' nyhed.
Jeg er da kun glad for at min chef gider læse de mails jeg sender til ham.
Det er sgu da en go' nyhed.
Jeg er da kun glad for at min chef gider læse de mails jeg sender til ham.
#19
Meh, det er lidt en graazone.
Vi har rimeligt udbredt overvaagning paa de kundecentre jeg supporterer, men min chef har flere gange maatte indskaerpe websites og des lige.
Det er nemlig ikke lovligt at overvaage andres post, uanset om det sker fra dit etablissement eller ej.
Det er, saa vidt jeg husker, lovligt at overvaage hvor du sender post / pakker til, men det er ikke lovligt at overvaage indholdet af denne post, medmindre det sendes fra en firma-ejet mail-adresse.
Sender du det via Gmail ( fx ), saa er det, ifoelge vores jurister, ulovligt at overvaage det :)
Meh, det er lidt en graazone.
Vi har rimeligt udbredt overvaagning paa de kundecentre jeg supporterer, men min chef har flere gange maatte indskaerpe websites og des lige.
Det er nemlig ikke lovligt at overvaage andres post, uanset om det sker fra dit etablissement eller ej.
Det er, saa vidt jeg husker, lovligt at overvaage hvor du sender post / pakker til, men det er ikke lovligt at overvaage indholdet af denne post, medmindre det sendes fra en firma-ejet mail-adresse.
Sender du det via Gmail ( fx ), saa er det, ifoelge vores jurister, ulovligt at overvaage det :)
Jeg bruger mere tid på at svare mine chefer, når de skriver til mig hjemme end jeg bruger til at læse "private" mails på arb. Jeg bruger måske 1-2 min pr arbejdsdag på private mails, mens jeg i snit bruger 5-10 min pr dag på at svare chefmail derhjemme. For slet ikke at tale om hvor ofter de ringer mig op privat (eller sender SMS) for at spørge om alt muligt.
Faktisk har jeg skaffet et nyt mobil tlf nr privat og har sat min mail til at sortere arbejdsrelaterede mails væk fra min indbox fordi de ikke vil anerkende at de forstyrrer mig privat :-)
Faktisk har jeg skaffet et nyt mobil tlf nr privat og har sat min mail til at sortere arbejdsrelaterede mails væk fra min indbox fordi de ikke vil anerkende at de forstyrrer mig privat :-)
Er jeg så den eneste som læser min chefs emails?
Jeg er egentlig også af den overbevisning, at arbejde laver man på sit arbejde, og private ting laver man i privaten, dvs. derhjemme.
Hvad man laver i sine pauser - tja, det må man selv om, så længe man ikke udsætter ens arbejdsplads for "fare", i form a spam og eksponeret firmaemails pga uforsigtighed.
Man bør bruge sin privat email til email hvis det er - og porno - det surfer man derhjemme.
Laver man det arbejde man bliver betalt for, så tror jeg de færreste chefer gider sidde at læse de ansattes private emails - sendt fra firma mailen.
Selvfølgelig findes der altid dem som vil overvåge i hoved og i røv...
Jeg er egentlig også af den overbevisning, at arbejde laver man på sit arbejde, og private ting laver man i privaten, dvs. derhjemme.
Hvad man laver i sine pauser - tja, det må man selv om, så længe man ikke udsætter ens arbejdsplads for "fare", i form a spam og eksponeret firmaemails pga uforsigtighed.
Man bør bruge sin privat email til email hvis det er - og porno - det surfer man derhjemme.
Laver man det arbejde man bliver betalt for, så tror jeg de færreste chefer gider sidde at læse de ansattes private emails - sendt fra firma mailen.
Selvfølgelig findes der altid dem som vil overvåge i hoved og i røv...
#27
Spoergsmaalet er vel ikke saa meget om de gider, men om det er lovligt :)
Udover det, saa gaar jeg staerkt ud fra at min chef ved hvad forskellen er paa villig og uvillig arbejdskraft.
VAelger de at nedlaegge min mulighed for at svare min mobil eller et par emails ( via mobilen godt nok ) i arbejdstiden, saa finder jeg et andet job.
Synes min chef ikke jeg goer mit arbejde godt nok, maa han jo opfordre til bedring eller fyre mig.
At overvaage emails elelr forbyde brug af mobiltelefoner, er ikke en opfordring til bedring, det er en opfordring til at finde et nyt arbejde.
Specielt i IT-branchen.
Spoergsmaalet er vel ikke saa meget om de gider, men om det er lovligt :)
Udover det, saa gaar jeg staerkt ud fra at min chef ved hvad forskellen er paa villig og uvillig arbejdskraft.
VAelger de at nedlaegge min mulighed for at svare min mobil eller et par emails ( via mobilen godt nok ) i arbejdstiden, saa finder jeg et andet job.
Synes min chef ikke jeg goer mit arbejde godt nok, maa han jo opfordre til bedring eller fyre mig.
At overvaage emails elelr forbyde brug af mobiltelefoner, er ikke en opfordring til bedring, det er en opfordring til at finde et nyt arbejde.
Specielt i IT-branchen.
Jeg tror at det ville være straf nok i sig selv, hvis min chef læste mine mails, for de er fnme ikke særligt spændende.
Nej, seriøst, jeg ville godtnok blive pissed, og jeg ville gøre mig umage med at svine chefen til. Det er ikke iorden, og hvis det er lovligt, så er det en fejl. Det giver ikke mening hvis man ikke må læse andres snail mails, men gerne deres emails. Principielt set er det det samme i mine øjne, ihvertfald. For mig ville det betyde en opsigelse, men jeg priviligeret, da jeg er i en branche, hvor jobs er mange.
Nej, seriøst, jeg ville godtnok blive pissed, og jeg ville gøre mig umage med at svine chefen til. Det er ikke iorden, og hvis det er lovligt, så er det en fejl. Det giver ikke mening hvis man ikke må læse andres snail mails, men gerne deres emails. Principielt set er det det samme i mine øjne, ihvertfald. For mig ville det betyde en opsigelse, men jeg priviligeret, da jeg er i en branche, hvor jobs er mange.
At læse folks private e-mails er helt klart brud på brevhemmeligheden, hvilket som bekendt er meget ulovligt. Hvis det er en firmamail er jeg dog ikke helt så sikker på at det er ulovligt.
Men at vurdere sine ansatte på hvor meget tid de bruger, fremfor at se på resultaterne, vidner om dårlig ledelsesstil. Nogle arbejder bedre hvis de kan tage nogle få minutters pause hvor de surfer på newz.dk eller læser nyheder på jp.dk. Hvorfor forhindre dette hvis det øger effektiviteten? Jeg husker med glæde et job jeg havde en gang, hvor vi brugte det meste af arbejdstiden på at gå på nettet og at spille bordtennis i træningslokalet. Jeg tror aldrig jeg har været så effektiv som i den periode.
Hvis en medarbejder ikke præsterer det ønskede, så må man jo tage en snak hvor man undersøger årsagerne, herunder et eventuelt overdrevent privatforbrug af firmaets IT-ressourcer.
Den industrielle tilgang til arbejdstid er forældet og holder ikke i moderne IT- og servicevirksomheder.
Men at vurdere sine ansatte på hvor meget tid de bruger, fremfor at se på resultaterne, vidner om dårlig ledelsesstil. Nogle arbejder bedre hvis de kan tage nogle få minutters pause hvor de surfer på newz.dk eller læser nyheder på jp.dk. Hvorfor forhindre dette hvis det øger effektiviteten? Jeg husker med glæde et job jeg havde en gang, hvor vi brugte det meste af arbejdstiden på at gå på nettet og at spille bordtennis i træningslokalet. Jeg tror aldrig jeg har været så effektiv som i den periode.
Hvis en medarbejder ikke præsterer det ønskede, så må man jo tage en snak hvor man undersøger årsagerne, herunder et eventuelt overdrevent privatforbrug af firmaets IT-ressourcer.
Den industrielle tilgang til arbejdstid er forældet og holder ikke i moderne IT- og servicevirksomheder.
Jeg ville fandme blive tosset, hvis min chef læste mine mails.
Men nu kender han da heller ikke mine logins... ;P
#9
Helt enig!
#10
Principielt nej. Omend hvis han virkelig gjorde, så ville HAN ikke gøre det vi betaler ham for. Og det ville jeg også have noget imod.. ;)
Det bør heller ikke være nødvendigt, i en perfekt verden. Men indtil sådan en findes, så kan det jo forekomme ind i mellem. Men det siger sig selv, at det naturligvis vil være undtagelsesvist. For ellers kunne de jo ikke lave andet.
Ikke det første, og forhåbentligt heller ikke det sidste. For det er virksomhedens post, sålænge det sendes gennem virksomhedens infrastruktur, ikke den ansattes.
#12
Og hvad er der forkasteligt ved, at ejeren af infrastrukturen ejer de data som flyder igennem. Og derfor har al ret, til at kigge efter behov?.
Så langt så godt.
Det er heller ikke det de gør. Alle @virksomhed.tld adresser, er naturligvis virksomhedens. Længere er den egentligt ikke.
Min post ligger forhåbentligt ikke og flyder på mit arbejde, medmindre jeg da selv har taget det med.
Han kunne da have pakket det ind, men i bund og grund er det det samme. Vil du have et privatliv, er foregår det i din egen tid, udenfor virksomheden. De sjofelheder/pornografiske/grovheder eller jobansøgninger, jeg har brug for at sende har jeg mine private mailkonti til.
#13
Jo for det er ikke ENS men DERES mails. Meget vigtig forskel.
Det burde ikke være nødvendigt, at forklare noget der burde være logik for burhøns.
#14
Men derfor kan man godt pålægge dem at deres private mails, bliver dens gennem deres egne private mailkonti. Gmail, Hotmail eller ISP'ens via webmail interface.
Naturligvis er pauser okay, ligesom der i mange overenskomster er egenbetale frokostpause.
Det bør naturligvis ikke være ulovligt for en virksomhed, at læse dens egen post, blot fordi noget er den går via konti man STILLER TIL RÅDIGHED for en medarbejder.
Men nu kender han da heller ikke mine logins... ;P
#9
Helt enig!
#10
Du mener måske heller ikke der er noget galt i at statsministeren læser samtlige statsansattes mails?
Principielt nej. Omend hvis han virkelig gjorde, så ville HAN ikke gøre det vi betaler ham for. Og det ville jeg også have noget imod.. ;)
Logisk set er han jo deres øverste chef.
Men hvorfor skulle han?
Det bør heller ikke være nødvendigt, i en perfekt verden. Men indtil sådan en findes, så kan det jo forekomme ind i mellem. Men det siger sig selv, at det naturligvis vil være undtagelsesvist. For ellers kunne de jo ikke lave andet.
At læse ens ansattes e-mails (arbejds-relaterede eller ej) er amoralsk og ulovligt.
Ikke det første, og forhåbentligt heller ikke det sidste. For det er virksomhedens post, sålænge det sendes gennem virksomhedens infrastruktur, ikke den ansattes.
#12
Det er da dybt forkasteligt det du siger.
Og hvad er der forkasteligt ved, at ejeren af infrastrukturen ejer de data som flyder igennem. Og derfor har al ret, til at kigge efter behov?.
Jeg er enig i at man ikke skal bruge sin arbejdstid på private ting, du får løn for at udføre et stykke arbejde.
Så langt så godt.
Men det er dybt forkert at læse andres mail, uden tilladelse.
Det er heller ikke det de gør. Alle @virksomhed.tld adresser, er naturligvis virksomhedens. Længere er den egentligt ikke.
Du vil da heller ikke have at andre åbner din post, bare lige for at checke du nu ikke lige laver noget ulovligt, vel?
Min post ligger forhåbentligt ikke og flyder på mit arbejde, medmindre jeg da selv har taget det med.
Syntes det er meget forkert af dig at kalde folk for "forkælede møgunger" fordi de ønsker et privatliv, selv på arbejds pladsen.
Han kunne da have pakket det ind, men i bund og grund er det det samme. Vil du have et privatliv, er foregår det i din egen tid, udenfor virksomheden. De sjofelheder/pornografiske/grovheder eller jobansøgninger, jeg har brug for at sende har jeg mine private mailkonti til.
#13
Ja fint, det er forkert at bruge sin tid til at lave andet end sit arbejde, men det retfærdigøre ikke at de læser ens post uden samtykke.
Jo for det er ikke ENS men DERES mails. Meget vigtig forskel.
Hvis det er sådan et problem for den chef, lav en ordentlig IT Politik, hvor det tydeligt fremgår at alle medarbejderes mail, er offentligt inden for firmaets rammer. De vil måske holde folk på måtten.
Det burde ikke være nødvendigt, at forklare noget der burde være logik for burhøns.
#14
Det skal de have lov til jvf. bestemmelser i henhold til stress. De har lov til pauser i mens de arbejder og de har lov til at benytte den PC til hvad de har lyst til imens de har omtalte pauser.
Men derfor kan man godt pålægge dem at deres private mails, bliver dens gennem deres egne private mailkonti. Gmail, Hotmail eller ISP'ens via webmail interface.
Hvis chefen så kommer og siger: LAV NOGET, må den ansatte jo udtale at han tog en pause (som, som nævnt jo er ganske OK).
Naturligvis er pauser okay, ligesom der i mange overenskomster er egenbetale frokostpause.
Det er stadig ulovligt at læse andre folks e-mails, ansatte eller ej.
Det bør naturligvis ikke være ulovligt for en virksomhed, at læse dens egen post, blot fordi noget er den går via konti man STILLER TIL RÅDIGHED for en medarbejder.
#32
Fin måde at vende tingende på, og folk bør jo også anse at de ledere der overvåger medarbejderne kan jo være at det vitterligt er fordi tager deres ansvar alvorligt, både overfor medarbejderne men også overfor virksomheden og dens kunder.
Hvor mange herude ville ikke have et problem med at ligge jeres tillid ved f.eks en ludoman. Eller at have en medarbejder som mel'er sin egen kage istedet for støtte op omkring den arbejdsplads som i og jeres kollegaer bruger så meget tid på i hverdagen.
Fin måde at vende tingende på, og folk bør jo også anse at de ledere der overvåger medarbejderne kan jo være at det vitterligt er fordi tager deres ansvar alvorligt, både overfor medarbejderne men også overfor virksomheden og dens kunder.
Hvor mange herude ville ikke have et problem med at ligge jeres tillid ved f.eks en ludoman. Eller at have en medarbejder som mel'er sin egen kage istedet for støtte op omkring den arbejdsplads som i og jeres kollegaer bruger så meget tid på i hverdagen.
#36 Det er komplet underordnet.
At overvåge andre er amoralsk og klamt.
Usle fascistoide bigbrother-tabere....
Og så sidder skidrow der "høhøhøhøh, han har ikke mine logins"... Men når nu emails er cleartext behøver han sådan set ikke at poppe mailsne...
Han kan bare sidde og læse med i dem på mailserveren feks eller sætte en sniffer op.
Chefen skal bare lukke røven og værdsætte sin stab... og IKKE MINDST give dem ansvarlighed og frihed... Det er det fornufts-mennesker gør...
Men ok I er nok farvede af NEOCON-LENE og hendes stormtropper og deres fremfærd...
Det næste bliver at bank-rådgivere skal holde øje med "mistænkelige" træk på folks konti og indberette det til polititet.
Men det er måske også OK?
At overvåge andre er amoralsk og klamt.
I princippet må danske arbejdsgivere ikke læse medarbejdernes private mails, da de hører under reglerne om brevhemmelighed. Reglerne siger blandt andet, at man kan blive straffet efter straffeloven, hvis man åbner andre menneskers private post
Usle fascistoide bigbrother-tabere....
Og så sidder skidrow der "høhøhøhøh, han har ikke mine logins"... Men når nu emails er cleartext behøver han sådan set ikke at poppe mailsne...
Han kan bare sidde og læse med i dem på mailserveren feks eller sætte en sniffer op.
Chefen skal bare lukke røven og værdsætte sin stab... og IKKE MINDST give dem ansvarlighed og frihed... Det er det fornufts-mennesker gør...
Men ok I er nok farvede af NEOCON-LENE og hendes stormtropper og deres fremfærd...
Det næste bliver at bank-rådgivere skal holde øje med "mistænkelige" træk på folks konti og indberette det til polititet.
Men det er måske også OK?
#37
Dvs du mener seriøst som leder at man skal fralægge sig ethvert ansvar for hvad ens arbejdere render rundt og laver ?
"Usle fascistoide bigbrother-tabere...."
Og gider du venligst lige bruge en ordentligt sprog når du adressere folk i en diskution.
Men jeg har set mange eksempler på hvad en ikke loyal medarbejder kan gøre ved en virksomhed, hvilket i den sidste ende altid kommer til at koste kollegaerne jobbet grundet økonomiske valg bagefter. Så jeg syntes det er helt iorden at virksomhederne følger op på det arbejde som deres medarbejdere udfører, også for at forbedre den oplevelse kunderne og samarbejdspartnerne har med virksomheden.
Tager man f.eks HK.
Det er ikke længe siden at en virksomhed tabte en sag til dem, grundet mistanke om at virksomheden havde læst medarbejderen arbejdsmail.
Sagen kan ridses op ret hurtigt.
I en større udviklingsvirksomhed i Danmark sidder der en leder der skal nedskære grundet styrkelse af virksomhedens likviditet. Da han skal afskedige en gruppe medarbejdere, bliver han nødt til at se på hvem han lettest kan undvære, han har dog ingen adgang til virksomhedens IT system udover bruger niveau ligesom alle andre.
Nede på gulvet sidder der en kvindelig medarbejder, uddannelse en af dem der ikke er så eftertragtet. Hun ved at firmaet skal til at skære ned på medarbejder staben, og da hun ikke har haft det vilde at lave det seneste stykke tid er hun godt klar over at hun hænger på vippen. Hun har så lige fået at vide at hun er gravid efter hun var oppe ved lægen, den dag hvor bekendtgørelsen om hvem der bliver ramt af nedskæringen, da hun kommer tilbage på arbejdet sender hun en mails rundt til medarbejderne(minus ledelsen) samt hendes eksterne netværk fra firmaets netværk om at hun er blevet gravid. Da hun sammen med 4 andre bliver afskediget grundet nedlukning af den enhed hun sidder i, bliver fagforeningen bragt på banen og da hun har sendt den fine mails rundt, viser det sig at hun har sikret sig imod fyring da man ikke må fyre kvindelige ansatte der er gravide. HK vinder sagen da der er begrundet mistanke om at ledelsen nok har fået noget at vide om hendes lykkelige omstændigheder, enden på det bliver at virksomheden skal betale hendes en ret stor sum penge i erstatning samt sagen, herunder bliver 5 mand mere fyret grundet ekstra behov for besparelser. Lederen har igennem hele sagen udtalt at han på det tidspunkt, hvor han valgte at fyre hende, ikke kendte til at hun var gravid, konsekvensen måtte kollegaerne betale..
Vi kan diskuterer for og imod, men jeg syntes squ det er unfair den måde tingene bliver sat op og mange af de informationer medarbejderne kommer med at røget igennem et filter der blander informationerne fra den digitale kommunikation med psykologi og fortolkning, hvilket gør at de folk der skal lede virksomheden videre laver store fejl grundet at de ikke sidder med de rigtige informationer eller aldrig får dem. Konsekvenserne kan var fatale for mange mennesker på en gang. Er det fair ?
Dvs du mener seriøst som leder at man skal fralægge sig ethvert ansvar for hvad ens arbejdere render rundt og laver ?
"Usle fascistoide bigbrother-tabere...."
Og gider du venligst lige bruge en ordentligt sprog når du adressere folk i en diskution.
Men jeg har set mange eksempler på hvad en ikke loyal medarbejder kan gøre ved en virksomhed, hvilket i den sidste ende altid kommer til at koste kollegaerne jobbet grundet økonomiske valg bagefter. Så jeg syntes det er helt iorden at virksomhederne følger op på det arbejde som deres medarbejdere udfører, også for at forbedre den oplevelse kunderne og samarbejdspartnerne har med virksomheden.
Tager man f.eks HK.
Det er ikke længe siden at en virksomhed tabte en sag til dem, grundet mistanke om at virksomheden havde læst medarbejderen arbejdsmail.
Sagen kan ridses op ret hurtigt.
I en større udviklingsvirksomhed i Danmark sidder der en leder der skal nedskære grundet styrkelse af virksomhedens likviditet. Da han skal afskedige en gruppe medarbejdere, bliver han nødt til at se på hvem han lettest kan undvære, han har dog ingen adgang til virksomhedens IT system udover bruger niveau ligesom alle andre.
Nede på gulvet sidder der en kvindelig medarbejder, uddannelse en af dem der ikke er så eftertragtet. Hun ved at firmaet skal til at skære ned på medarbejder staben, og da hun ikke har haft det vilde at lave det seneste stykke tid er hun godt klar over at hun hænger på vippen. Hun har så lige fået at vide at hun er gravid efter hun var oppe ved lægen, den dag hvor bekendtgørelsen om hvem der bliver ramt af nedskæringen, da hun kommer tilbage på arbejdet sender hun en mails rundt til medarbejderne(minus ledelsen) samt hendes eksterne netværk fra firmaets netværk om at hun er blevet gravid. Da hun sammen med 4 andre bliver afskediget grundet nedlukning af den enhed hun sidder i, bliver fagforeningen bragt på banen og da hun har sendt den fine mails rundt, viser det sig at hun har sikret sig imod fyring da man ikke må fyre kvindelige ansatte der er gravide. HK vinder sagen da der er begrundet mistanke om at ledelsen nok har fået noget at vide om hendes lykkelige omstændigheder, enden på det bliver at virksomheden skal betale hendes en ret stor sum penge i erstatning samt sagen, herunder bliver 5 mand mere fyret grundet ekstra behov for besparelser. Lederen har igennem hele sagen udtalt at han på det tidspunkt, hvor han valgte at fyre hende, ikke kendte til at hun var gravid, konsekvensen måtte kollegaerne betale..
Vi kan diskuterer for og imod, men jeg syntes squ det er unfair den måde tingene bliver sat op og mange af de informationer medarbejderne kommer med at røget igennem et filter der blander informationerne fra den digitale kommunikation med psykologi og fortolkning, hvilket gør at de folk der skal lede virksomheden videre laver store fejl grundet at de ikke sidder med de rigtige informationer eller aldrig får dem. Konsekvenserne kan var fatale for mange mennesker på en gang. Er det fair ?
Konsekvenserne kan var fatale for mange mennesker på en gang. Er det fair ?Så konsekvensen af ikke at læse alle medarbejdernes emails er at nogen dør?
Du ved godt hvad fatal betyder, ikke?
(Ok hvis det er sådan du har det med det, kan jeg godt forstå du vil overvåge emails... Hvis det ligefrem er et spørgsmål om liv eller død)
#39
Man må antage at når breve sendes til virksomheden, så er det vel ligegyldigt hvem der står ATT ved, for det er vel virksomheden som er den juridiske enhed og dermed den rette modtager ?
#40
Dør du af din chef ser hvilket informationer du modtager ift dine muligheder for at udfører dit arbejder eller har du hemmeligheder som han ikke skal se ?
Well sjovt nok er folk gået ned over at have mistet deres arbejde og det sker sjovt nok oftere for dem der har boglige uddannelser..
Og jeg ved faktisk ikke hvorfor :(
Man må antage at når breve sendes til virksomheden, så er det vel ligegyldigt hvem der står ATT ved, for det er vel virksomheden som er den juridiske enhed og dermed den rette modtager ?
#40
Dør du af din chef ser hvilket informationer du modtager ift dine muligheder for at udfører dit arbejder eller har du hemmeligheder som han ikke skal se ?
Well sjovt nok er folk gået ned over at have mistet deres arbejde og det sker sjovt nok oftere for dem der har boglige uddannelser..
Og jeg ved faktisk ikke hvorfor :(
#40Hvad snakker du om?
Dør du af din chef ser hvilket informationer du modtager ift dine muligheder for at udfører dit arbejder eller har du hemmeligheder som han ikke skal se ?
Det er dine egne ord at hvis chefen ikke overvåger mails kan det have FATALE(!) konsekvenser
Men nej jeg dør nok ikke af at andre læser mine mails. Gider du forholde dig til mit indlæg istedet for at stille udenomsspørgsmål?
Gider du forklare mig hvorfor du skriver folk dør hvis chefen ikke overvåger alle mails?
Du skriver her
e folk der skal lede virksomheden videre laver store fejl grundet at de ikke sidder med de rigtige informationer eller aldrig får dem. Konsekvenserne kan var fatale for mange mennesker på en gang. Er det fair ?
Svar lige på det, så skal jeg vende tilbage ang. hvordan jeg SELV har det med at chefen læser mine mails.
Vi kan da godt diskutere fatal, i mine øjne er når det får en negativ virkning på en persons liv inkl dennes omgangskreds.
Der er faktisk mange idag som går ned mentalt pga fyringer og lignende.. Men du kan da definere fatal, så må vi se om vi kan blive enige.
Det jeg siger er at folk sidder tit og gemmer på vitale informationer der giver virksomhedernes ledere helt andre muligheder end det deres medarbejdere giver udtryk for.
Der er faktisk mange idag som går ned mentalt pga fyringer og lignende.. Men du kan da definere fatal, så må vi se om vi kan blive enige.
Det jeg siger er at folk sidder tit og gemmer på vitale informationer der giver virksomhedernes ledere helt andre muligheder end det deres medarbejdere giver udtryk for.
Fatal ift. mennesker altid noget der betyder dødbringende.
Lige så vel som en fatal fejl i et system resulterer i systemnedbrud, så betyder en fatal konsekvens for et menneske, at mennesket dør.
Noget der er fatalt for et menneske er dødbringende slut prut!
SÅ når du skriver
Lige så vel som en fatal fejl i et system resulterer i systemnedbrud, så betyder en fatal konsekvens for et menneske, at mennesket dør.
Noget der er fatalt for et menneske er dødbringende slut prut!
SÅ når du skriver
Konsekvenserne kan var fatale for mange mennesker på en gang. Er det fair ?Så skriver du at konsekvenserne kan slå folk ihjel....
#46
Hvilken juridisk enhed snakker vi ud fra nu ?
Fatalt betyder ikke altid dødsfald for mennesker, men også en kraftig forringelse af deres liv, hvilket også kan ske ved at de mister hus og hjem grundet manglende likviditet til at betale regningerne, eller hvis vedkomne går ned på en fyreseddel, og følgevirkningerne af at være gået ned mentalt, så som at drikke, på lykkepiller og lignende..
En anden ting i indlæg #41, stiller jeg spørgsmålet hvem der har ejerskabet til indholdet i brevet / emailen når det er sendt til virksomheden med en medarbejder som ATT, den har du ikke besvaret?
Hvilken juridisk enhed snakker vi ud fra nu ?
Fatalt betyder ikke altid dødsfald for mennesker, men også en kraftig forringelse af deres liv, hvilket også kan ske ved at de mister hus og hjem grundet manglende likviditet til at betale regningerne, eller hvis vedkomne går ned på en fyreseddel, og følgevirkningerne af at være gået ned mentalt, så som at drikke, på lykkepiller og lignende..
En anden ting i indlæg #41, stiller jeg spørgsmålet hvem der har ejerskabet til indholdet i brevet / emailen når det er sendt til virksomheden med en medarbejder som ATT, den har du ikke besvaret?
Jeg ved ikke hvor meget mere tydeligt jeg kan skrive det, men en email af privat natur er beskyttet under brevhemmeligheden.
Det var den ihvertfald i gamle dage.
Jeg er ikke sikker på at en dommer i disse væmmelige terror-tider, hvor vi bliver angrebet fra højre og venstre af rabiate islamister, at en dommer ville give mig ret i dag. Lene lurer trods alt lige rundt om hjørnet.
Nu er jeg ikke jurist, så jeg er ikke klar over om det er modtager eller afsender, der har ejerskab i det tilfælde.
En ting er dog helt sikkert, det er ikke chefen.
Jeg er klar over adskillelse af arbejdsmails og private mails ikke lader sig gøre uden at overvåge dem og få tredjepart til at vurdere, hvad der er hvad, så det er jo en catch22 vi er ude i.
Min holdning er, at så må man lade være med at overvåge emails og stole på sine medarbejdere.
Hvis en medarbejder laver dumme ting, er det i mit hoved ikke et spørgsmål om hvorvidt man skal overvåge mails eller ej, men om den person der har ansat vedkommende overhovedet er egnet til at udvælge nye ansatte.
Det kommer jo nok bare ud på om man er for eller imod at lade andre folk have et privatliv. Personligt er jeg overhovedet ikke interesseret i at kigge i andre folks korrespondancer.
...Det er ikke fordi uhhh jeg har noget at skjule men fordi jeg synes folk fortjener noget privatsfære... Også på arbejdspladsen.
Det var den ihvertfald i gamle dage.
Jeg er ikke sikker på at en dommer i disse væmmelige terror-tider, hvor vi bliver angrebet fra højre og venstre af rabiate islamister, at en dommer ville give mig ret i dag. Lene lurer trods alt lige rundt om hjørnet.
En anden ting i indlæg #41, stiller jeg spørgsmålet hvem der har ejerskabet til indholdet i brevet / emailen når det er sendt til virksomheden med en medarbejder som ATT
Nu er jeg ikke jurist, så jeg er ikke klar over om det er modtager eller afsender, der har ejerskab i det tilfælde.
En ting er dog helt sikkert, det er ikke chefen.
Jeg er klar over adskillelse af arbejdsmails og private mails ikke lader sig gøre uden at overvåge dem og få tredjepart til at vurdere, hvad der er hvad, så det er jo en catch22 vi er ude i.
Min holdning er, at så må man lade være med at overvåge emails og stole på sine medarbejdere.
Hvis en medarbejder laver dumme ting, er det i mit hoved ikke et spørgsmål om hvorvidt man skal overvåge mails eller ej, men om den person der har ansat vedkommende overhovedet er egnet til at udvælge nye ansatte.
Det kommer jo nok bare ud på om man er for eller imod at lade andre folk have et privatliv. Personligt er jeg overhovedet ikke interesseret i at kigge i andre folks korrespondancer.
...Det er ikke fordi uhhh jeg har noget at skjule men fordi jeg synes folk fortjener noget privatsfære... Også på arbejdspladsen.
#48
Hvis du faar stillet en mail-addresse til raadighed af firmaet, saa er det firmaet som er modtager paa de mails, ikke dig.
Derfor er firmaet beskyttet af brevhemmeligheden, ikke medarbejderen.
Snakker vi derimod om en privat mail ( pop3, imap, webmail, etc ), saa er du beskyttet af brevhemmeligheden, uanset om du bruger firmaet inet eller ej.
( Det er ihvertfald hvad vores jurister vurderer )
Ved udgaaende mails er det dog noget mere en graazone, da det juridisk set er baade dig og firmaet der er afsender.
Lidt som at det post du sender fra din arbejdsplads, stadig er beskyttet af brevhemmeligheden.
Og for at sammenligne med "normal" post, saa maa firmaet godt aabne fido A/S' mail, selvom der staar ATT: themuss :)
Hvis du faar stillet en mail-addresse til raadighed af firmaet, saa er det firmaet som er modtager paa de mails, ikke dig.
Derfor er firmaet beskyttet af brevhemmeligheden, ikke medarbejderen.
Snakker vi derimod om en privat mail ( pop3, imap, webmail, etc ), saa er du beskyttet af brevhemmeligheden, uanset om du bruger firmaet inet eller ej.
( Det er ihvertfald hvad vores jurister vurderer )
Ved udgaaende mails er det dog noget mere en graazone, da det juridisk set er baade dig og firmaet der er afsender.
Lidt som at det post du sender fra din arbejdsplads, stadig er beskyttet af brevhemmeligheden.
Og for at sammenligne med "normal" post, saa maa firmaet godt aabne fido A/S' mail, selvom der staar ATT: themuss :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.