mboost-dp1

unknown

Cell detaljer offentliggøres

- Via News.com.com - , redigeret af Zero

På ‘International Solid-State Circuits Conference’, har teknikere fra IBM, Sony og Toshiba fremlagt detaljer omkring deres nye Cell processor.

Den første version af Cell, er bygget op omkring en central 64bit PowerPC kerne og 8 såkaldte “synergistic processing units”. Disse SPU’er er reelt set uafhængige processorer der styres af den centrale PowerPC kerne. De kan tildeles forskellige opgaver, så som at afvikle hvert sit program. IBM ser teknologien som en mellemting mellem en grafikprocessor og en almindelig CPU.

Starthastigheden vil blive over 4GHz, der spekuleres på 4.6 GHz. Selve processoren laves med 90 nm teknologi og vil relativt hurtigt skifte til 65 nm teknologi. Antallet af transistorer er på 234 millioner og disse kan levere en ydelse på 256 Gflops.

For at kunne føde processoren med nok data, bruger Cell en databus fra Rambus, der kan levere 100 GB/sek.





Gå til bund
Gravatar #1 - MNM
8. feb. 2005 08:53
Jeg tror ikke at Cell har 8 "rigtige" kerner, det er nok noget ala Intel's hyberthreding.

Men jeg glæder mig til den kommer ud, det ser ud til at den bliver hurtig (og kommer til at sluge meget strøm, desvære)
Gravatar #2 - AndersAndersson
8. feb. 2005 09:05
#1 den bliver skam med 8 eller mindre kerner!

mener jeg læste at det var 4 kerner som hver kunne udføre 2 operationer samtidige(ala HT(INTEL))
Gravatar #3 - Mazon
8. feb. 2005 09:06
"rigtige" kerner?? hvornår er en kerne mere rigtig end en anden?
Hyperthreading har intet med sagen at gøre her!
for mere info, læs Ars:
http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/cell-1....
Gravatar #4 - stone
8. feb. 2005 09:10
"Disse SPU'er er reelt set uafhængige processorer"

- nej. de mangler lige praecis de vigtige karakteristika, der goer forskellen paa en cpu og en processing unit.

"Starthastigheden vil blive over 4GHz, der spekuleres på 4.6 GHz"

- det er stadig rygter. det eneste der er oplyst, er at cell kan komme over 4ghz. den endelig clocking er ikke fastlagt endnu.

"Jeg tror ikke at Cell har 8 "rigtige" kerner"

- jo, det er hver isaer seperate kerner, med seperate registere. selve powerpc kernen laver dog hyperthreading.

"kommer til at sluge meget strøm"

- nej, forventet omkring 30w, som er ca. ligesom en pentium m.

derudover er det foerst senere i dag, at ibm fortaeller om detaljerne ang. basis arkitekturen og powerpc kernen.

/stone
Gravatar #5 - fennec
8. feb. 2005 09:44
Jeg synes CELL bliver mere og mere interessant, hver gang der kommer oplysninger ud.

Jeg kunne nu godt tænke mig at høre hvad Microsofts og Nintendos syn på CELL er, og hvordan de har tænkt sig at konkurrere mod den. Det lyder nemlig til at blive et godt trumfkort Sony her har fået til PS3, og jeg tror ikke Microsoft har lyst/råd til at smide en 4GHz processor i deres næste konsol...
Gravatar #6 - Mazon
8. feb. 2005 09:47
Jeg er ret tilbageholdende overfor 234 Mill transistors. De skal have en pænt god produktion, for at holde yields store når arealet skal være så stort.
Gravatar #7 - AndersAndersson
8. feb. 2005 09:50
#5 så vidt jeg ved komme xbox2 til at køre på samme processor!?!?
Gravatar #8 - amokk
8. feb. 2005 09:58
Well det lyder imponerende, især med en bus der kan levere 100 GB/s men et eller andet siger mig, at det måske ik går så godt når RAMBus er involveret...

Se hvordan de var med til at ødelægge starten for P4... Og hvordan de sagsøgte og tudede da intel begyndte at satse på DDR RAM i stedet
Gravatar #9 - stone
8. feb. 2005 10:00

#5 #7 - xbox2 kommer til at benytte en form for power cpu. sandsynligvis en modificeret udgave af power5. powerpc som er kernen i cell, er ogsaa baseret paa en power cpu.

saa det bliver ikke samme cpu, men power/powerpc cpu'erne kommer i alle konsolerne, og er allerede i de nuvaerende gamecubes. en meget stor sejr for ibm, og maaske paa sigt, et knaek til x86 arkitekturen.

/stone
Gravatar #10 - bleze
8. feb. 2005 10:16
x86 er noget lort. lider under at den skal være bagudkompatibel. motorola's cpu'er var bedre fordi de var startet på en frisk.
jeg håber at det samme gælder denne cell cpu. ikke noget bagudkompatibelt her. det vil så bare betyde at alt software skal skrives om, men hold kæft hvor kommer det til at rykke for vildt ;)
Gravatar #11 - SmackedFly
8. feb. 2005 10:51
#8

Rambus gik op i røg fordi bundkortene skulle passe til, og de nægtede at åbne standarden, Rambus hukommelses teknologien i sig selv var genial, men det viser lidt om hvorfor åbne standarder også kan være en fordel for firmaet selv. Men jeg tror såmænd ikke IBM lader Rambus køre det samme nummer den her gang, tror iøvrigt også Rambus fortrød det mere end noget andet firma, var de ikke ved at gå konkurs?
Gravatar #12 - iluka
8. feb. 2005 10:58
#11 skrives om? Det var da voldsomt. Jeg tror jeg ville nøjes med at oversætte min software med en ny oversætter, der oversætter til den nye assempler. Men hvis du mener at sprog som f.eks. c++ bliver forældet af en ny arkitektur, så kunne jeg da godt tænke mig at høre lidt om perspektiverne i en sådan arkitektur, det lyder som om man skal til ændre sine kodevaner :)

Det lyder ellers som en spændende arkitektur, spørgsmålet er bare hvor tit det er cpu'en der er flaskehals. Det er meget få programmer der får min cpu til at koge, de fleste venter på ydre enheder 99% af tiden, så jeg tror godt jeg kan vente med at få boosted min cpu yderligere :)
Gravatar #13 - MNM
8. feb. 2005 11:03
#8 og #11
Sony ved jo hvad de skal give for de ram rambus har opfundet. Så vidt jeg ved er det også rambus ram der bliver brugt i PS2, så jeg kan ikke se det helt store problem.

Med hensyn til andre platforme, må vi vente og se hvor dyre rammene bliver
Gravatar #14 - BurningShadow
8. feb. 2005 11:04
#12

Ja, optimering af harddiskene ville nok sætte lidt mere skub i vores 'putere :)

Men det er sgu nok billigere at optimere CPU'erne, og så sælger det nok bedre, end hvis der i tilbudsreklamen fra bilka står at det er en 25.000 RPM harddisk ;)
Gravatar #15 - stone
8. feb. 2005 11:25
#12 - det er vel maskinekode du vil oversaette til? det er stadig uklart hvad det kommer til at betyde for udviklerne, og hvor meget der skal goeres manuelt, og hvor meget kompiler og schdueleteknologier kan haandtere automatisk. iflg ibm skulle det ikke vaere et problem, men det mangler at blive uddybet.

i en konsol er cpu'en ofte en flaskehals. det kommer helt an paa spillet og implementationen, men det er en konstant balancegang mellem cpu og gpu, for at udnytte en konsol til det yderste.

#14 - i en pc, ja. men ikke i en konsol. jeg koeere feks raid paa et par sata 74gb raptor diske, og det er det bedste performance boost jeg har oplevet, og det kan maerkes ved generelt brug. saa er cpu og ram hastigheder sekundaeere.

/stone
Gravatar #16 - setien
8. feb. 2005 11:30
#5: Det rygtes at XBox2 skulle have 3 styks 3.5 GHz powerpc cpuer med et udvidet antal registre.

#7: Det er IBM der producerer begge chips, men det er absolut ikke samme chip.
Gravatar #17 - AndersAndersson
8. feb. 2005 11:42
#16 ja dt kan jeg se nu :) men har ikke kiggede så meget i dybten ved det. så jeg var jo heller ikke sikker da jeg skrev det :)

vidste bare at begge kom med IBM cpu'er!
Gravatar #18 - Mr.DNA
8. feb. 2005 12:05
Det er da godt med noget konkurrence........ IBM vs IBM
Gravatar #19 - Odin
8. feb. 2005 12:32
#4


"Disse SPU'er er reelt set uafhængige processorer"

- nej. de mangler lige praecis de vigtige karakteristika, der goer forskellen paa en cpu og en processing unit.


Uhm, forklar mig lige forskellen mellem en central processing unit og en processing unit ? lige bortset fra den ene er central og den anden er ikke
Gravatar #20 - andreasg
8. feb. 2005 12:35
#14 så vidt jeg ved er det slet ikke fysisk muligt at få harddiske til at snurre så hurtigt, hvilket er grunden til at de højeste RPM's vi har set i flere år har været 15000 - hvilket også er pænt hurtigt.
Gravatar #21 - stone
8. feb. 2005 13:02
#19 - typisk mangler en processing unit (pu) en vaesenlig del af den kontrol logik der er med til at komplicere en cpu. de har ikke behovet for de samme maenger og typer af registre, da de arbejder paa simple og specialicerede aritmetiske funktioner. det er ogsaa derfor de er saa hurtige, men de afhaenger af en reel cpu til at foretage den komplicerede beregningsmaessige og strukturelle haandtering af instruktionerne.

derfor er powerpc kernen 'hjernen' i en cell cpu, mens de forskellige pu'er udelukkende skal haandtere de simple subsets de faar tildelt.

#20 - en ps3 bliver fuldt ud kompatible med de tideligere playstations via emulation. ligesom en ps2 emulerer en ps1.

#20 - en raptor spinder med 10.000rpm, og den larmer absolut ikke. raptor er dog den eneste ide disk paa disse omdrejninger.

/stone
Gravatar #22 - T.A
8. feb. 2005 13:05
#20
Selvfølgelig er det fysisk muligt om det så er besværet værd er en anden sag.
Gravatar #23 - setien
8. feb. 2005 13:09
Jeg glæder mig til at inphase og andre tager sig sammen og får lavet det r/w holographic storage drev som de har fablet om i årevis nu.
Transfer rates på 1 GB/sec og lavere latency end en harddisk ville nok fjerne en af de væsentlige flaskehalse i dagens computere.

Eller store, billige statiske ramdiske, så man havde et permanent performance lager.
Gravatar #24 - coday
8. feb. 2005 18:22
#22 " raptor er dog den eneste ide disk paa disse omdrejninger."
det er forkert det er ikke en ide disk, det er en sata(n) disk.
Gravatar #25 - stone
8. feb. 2005 18:45

#25 - hvorfor skal diskutionerne altid gaa paa andre emner end det nyheden handler om? det jeg skriver er korrekt, og du kunne i det mindste have slaaet det op paa nettet, foer du tager diskutionen offtopic.

ide er en forkortelse for Intelligent Drive Electronics. ata staar for Advanced Technology Attachment og er en teknologi der benytter ide, og integrerer controlleren i drevet selv.

ata er i virkeligheden kort for pata, hvor p staar for parrallel. sata er en naturlig udvikling til ata, og s betyder serial.

altsaa, det hele bygger paa at vaere en ide standard. den anden meget brugte controller teknologi er scsi, som du muligvis har hoert om.

/stone
Gravatar #26 - Deternal
8. feb. 2005 19:30
Cell er interessant fordi det netop er en powerpc cpu der sidder og styrer logikken. PU'erne vil kunne aflaste funktioner fra GPU og dermed både gøre GPU'en mindre vigtig men også gøre at GPU'er kun bruges til forbedret grafik og ikke operationer som cpu'er klarer mindst lige så godt.

Cell har også den fordel at den kan skalere og vil blive brugt i PS3, Blue-Ray afspillere, HD fjernsyne mv. og dermed kan blive en relativt masseproduceret unit, som masser af teknikere, ingeniører og programmører kommer til at kende til - om 10 år er det måske den nye 8086'er og institutioner som er afhængige af at en CPU er kendt, som f.eks. NASA kan begynde at bruge en sådan CPU i deres rumskibe.

CPU'en har også potientiale idet den teoretisk (er der i praksis ingen der ved idag, men kan være) kan blive brugt af Apple og OpenPower platformen. Så kan en gentoo bruger som jeg jo håbe på at hvis det er fremtiden at OOo tager mindre end 12 timer at compile på sådan en fætter :D

Idet meget omkring Cell er ukendt er det hele selvfølgelig spekulation, men det er dog helt sikkert at cpu'en kan skalere fra håndholdte til high-end mainframes hvis det er det man vil.
Gravatar #27 - coday
9. feb. 2005 13:42
#26 så undskylder jeg da for at gå OT. jeg har læst en del om det men jeg havde misforstået det jeg havde læst
Gravatar #28 - sKIDROw
9. feb. 2005 15:56
Er jeg den eneste som godt kunne få våde drømme om en Cell workstation?... hehe
Så vidt jeg læste var IBM allerede igang med at flytte de vigtigste GNU komponenter, så det burde være en smal sag at køre GNU/Linux på den... :)
Personligt ville jeg græde tørre tåre, hvis arkitekture som denne tog livet af X86 arkitekturen... ;P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login