mboost-dp1

No Thumbnail

Boeing laver C-130 laser-gunship

- Via Boeing - , redigeret af Pernicious

Boeing har under Advanced Tactical Laser (ATL) Advanced Concept Technology Demonstration-programmet med succes installeret en højenergilaser i et C-130H-transportfly.

Det amerikanske militær bruger i forvejen AC-130-fly som såkaldte gunships, hvor der er monteret forskellige kanoner i siden af flyet, så det kan beskyde fjenden, mens det cirkler om denne. De to modeller i tjeneste, Spectre og Spooky, bruger konventionelle kanoner på hhv. 105mm, 40mm, 30mm og 25mm.

Det nye laserbaserede C-130 gunship skal bruges som præcisionsvåben mod mål på landjorden. Boeing skal nu til at teste flyet, hvorefter en demonstration i 2008 skal vise dens duelighed mod mål, der svarer til, hvad den skal bruges til i reelle missioner.

Flyet er blevet testet i forvejen med en lavenergilaser, hvor man med succes ramte samtlige mål. Højenergilaseren er i et laboratorium blevet testet til pålideligt at kunne skyde 50 gange.





Gå til bund
Gravatar #1 - NinjaZee
12. dec. 2007 18:06
Den tidligere version uden laser er da vist sådan en man var i i en af banerne i Call of Duty 4.
Det er da en rimelig stor fordel hvis laseren er monteret i bundet af flyet som på billedet, istedet for de gamle kanoner som var i siderne. Det betyder jo at man ikke skal nå at skyde inden målet kommer uden for synsvidde p.g.a. flyets cirkler.
Samtidig er det jo også en stor fordel at laserstrålen er så meget hurtigere end et projektil eller en granat... Så det må virkelig være et effektivt våben imod infanteri og små køretøjer (jeg kan forestille mig den kan brænde igennem køleren på en GD og skade motoren). Men den kan vel ikke skyde igennem en mur sådan en, kan den?
Gravatar #2 - Scurvy Lobster
12. dec. 2007 18:20
I Transformers filmen var det flyet netop der skød halen af en Decepticon i ørkenen med sin 105 mm. gun.

Jeg forudser at der i Transformers 2 er et uundgåeligt møde mellem en Decepticon og samme fly, bare den nu har fået en laser monteret i stedet. Hell yeaaa!! :-D
Gravatar #3 - BluepaiN
12. dec. 2007 18:37
Hvad så hvis laseren skyder mere end 50 gange? o.O
Gravatar #4 - Saxov
12. dec. 2007 18:51
#3, så skal de bare skifte Duracell batterier.. :)
Gravatar #5 - andreas_p
12. dec. 2007 18:53
#3

Så har fjenden skaffe et spejl, og så er det dig er på røven! :p
Gravatar #6 - andreas_p
12. dec. 2007 18:56
Ups... fik trykket tilmeld.... well...

ontopic:

Hvad er de lasere så i stand til at udrette af skade? Der står jo bare at de kan ramme nogle mål i nogle tests...
Gravatar #7 - Rhazeal
12. dec. 2007 18:58
Jeg vil gætte på at de varmer en del...
Gravatar #8 - Krakamut
12. dec. 2007 19:10
hmm jeg tvivler på de kan gøre andet end at riste pølser med den laser på lang afstand...
I forhold til sådan en 105mm tror jeg dan falder ret meget til jorden..
Gravatar #9 - Phill
12. dec. 2007 19:22
Mon dog ?
Hvis den kun kan riste pølser bliver den næppe sat i et kampfly :) 10hi smiler
Gravatar #10 - -N-
12. dec. 2007 19:34
Det må være nasty at blive fried af en laserstråle...

/my 5 cent
Gravatar #11 - reefermadness2
12. dec. 2007 19:39
Fremtiden er her det er for fedt!
Gravatar #12 - husky
12. dec. 2007 19:59
#10

ja, helt i modsætning af at blive ramt af de der 25-105 mm kanoner
Gravatar #13 - stefan_v
12. dec. 2007 20:25
#1
25 mm'eren knalder 3600 skud af i minuttet med en hastighed på ~1000 m/s... Det tror jeg jeg sgu også nok skal få stoppet mennesker eller biler ;)
Gravatar #14 - Pete1
12. dec. 2007 20:35
zzzzzssssscyberwar...
Gravatar #15 - pulven
12. dec. 2007 20:42
mhh.. laser kanoner.. nu ved jeg hvilket våben jeg skal udstyrer min onde republikanske socialist robothær med..
Gravatar #16 - mbw2001
12. dec. 2007 20:56
Hvem gider snart se sci-fi film når discovery kommer til at ha ondere våben og robotter... :/
Gravatar #17 - cazotaro
12. dec. 2007 21:00
Science fiction genren må bare finde på noget endnu vildere :S
Gravatar #18 - Törleif Val Viking
12. dec. 2007 21:09
Mon ikke sådan en laser vil være ret effektiv til at forsvare flyet mod fjendtlige missiler?
Strålen flyver hurtigere end almindelige patroner, og daler heller ikke med afstanden.

Hvis den så bare hare energi nok til at pløkke et missil ned så vil flyets overlevningstid blive en del længere!
Gravatar #19 - Jakob Jakobsen
12. dec. 2007 21:13
giving the warfighter a speed-of-light, precision engagement capability that will dramatically reduce collateral damage


Ok at der er 300 personer i nærheden, der er blevet blinde af at kigge i retning af målet er så ligemeget?
Gravatar #20 - Jakob Jakobsen
12. dec. 2007 21:20
#18
Strålen flyver hurtigere end almindelige patroner

Har du set uanmindelige patroner (projektiler) der flyver hurtigere end lyset?

USA har i forvejen en jordbaseret laser der i tests har skudt 40 granater istykker imens de var i luften, på under et minut, så jeg tror nok den kan komme til at gøre skade.
Gravatar #21 - Friwwies
12. dec. 2007 21:22
Fordelen ved strålen er jo ikke at man kan sprede død og ødelæggelse som man kan med en række 40mm kanoner der plaffer løs. fordelen er at man kan være temlig præcis på at det man sigter på er også det man rent faktisk rammer, og man rammer det i samme øjeblik man trykker på knappen. forstil jer at man har monteret et laser sigte på en gatlingun. det kan godt være at den pejer lige i øjet på sadam jr. men det garantere langt fra at du rammer ham(eller rammer ham der) selvfølgelig har man gode muligheder for at tage højde for vind hastighed og tyngdekraft. men forstil jer nu at det laser sigte i stedet for at side på en gatlin blot er sat til en kæmpe kondensator i stedet. så lige i det at man har plantet prikken i øjet på sadam jr, trykker på knappen. du vil nu have sadam jr. kogende æblemost til at dække jorden i en flot cirkel.
Gravatar #22 - Spetz
12. dec. 2007 21:41
laz0r.. pewpew ^^

så må man ikke håbe de rammer en togfører i øjnene, når der flyver en et laser show på vinger rundt.
Gravatar #23 - zin
12. dec. 2007 22:00
#21: Det er nu sædvaneligvis ikke våbnets eller udstyres skyld at der er "uskyldige" ofre i en krig - ej heller er det manglen på beslutsomhed eller financielle kræfter bag denne.
Det er nærmere den menneskelige faktor, der ikke bliver beregnet præcist nok.
Eller den menneskeligt supplerede information der er "lidt" ved siden af.
Gravatar #24 - BluepaiN
12. dec. 2007 22:33
#23 Nu kan man jo heller aldrig undgå civile tab fuldkommen. Skal du bombe et midlertidigt militært hovedkvarter i storbyen? Smid en bombe, men boligblokken ved siden af, ryger nok også.
Man skal selvfølgelig minimere dem så meget som muligt, men helt at undgå civile tab kan man ikke. Og specielt ikke, hvis fjenden bryder alle geneve-konventionerne og gemmer sig blandt befolkningen. Det er jo set før.
Gravatar #25 - zin
12. dec. 2007 22:45
#24: Enig - men hvis befolkningen støtter disse er man jo også nød til at gribe til "drastiske midler" for at "overtale befolkningen" til at gøre det modsatte - også kommer der helt andre boller på suppen.
Jeg tror ikke Geneve-konventionen hjælper meget når der flyver bomber omkring ørene på dig. :-)
Gravatar #26 - mattiasg
12. dec. 2007 23:58
#20

Det er spøjst, for den video jeg har ser omhandlende MTHEL, formår den at nedskyde 3 stk. mortergranater i ét huk:) 40 virker lige aggresivt nok.
Gravatar #27 - ice2001
13. dec. 2007 01:59
next step ION CANNON!
Gravatar #28 - BetaLyte
13. dec. 2007 02:09
Så kommer jeg til at opleve Star Wars alligevel! Yaay!
Hvornår kommer sværdet?
Gravatar #29 - LaserBeam.dk
13. dec. 2007 02:30
Der må godt nok være power på den laser !

"Lidt" mere end mine lasere - de kraftige kan lige poppe en ballon..hehe

Hvor langt væk mon den er effektiv?

www.LaserBeam.dk - Grønne lasere!
Gravatar #30 - mireigi
13. dec. 2007 03:27
Obelisk of Light, here we come :)

Det er nu rart nok der bliver forsket i alternative våbentyper i stedet for de almindelige kemisk-baserede (krudt og andre eksplosiver er kemi).
Gravatar #31 - Net_Srak
13. dec. 2007 07:06
Har ved andre kilder læst, at man mener laserens styrke er på 100 KW og at den har kemikalier nok med, til at kunne skyde 100 gange. http://www.theregister.co.uk/2007/12/11/boeing_atl...
Gravatar #32 - Zombie Steve Jobs
13. dec. 2007 07:31
Nogle taler om, at det kommer til at spare menneskeliv : Jeg tvivler stærkt på, at denne version kommer til at erstatte den "gamle".
En 105 mm artillerigranat, der dukker op ud af ingenting, har sgu en rimelig fornuftig effekt, på dem der bliver udsat for dem, udover at være destruktiv i et større omfang har det nok også en pæn psykologisk effekt.

Synes Ac-130 gunship er et fantastisk ubehageligt våben.
Gravatar #33 - MadsDOS
13. dec. 2007 07:34
Starwars gå hjem og vug!

Men det er jo godt at usa laver sådan nogen.
Så varer det ikke særlig længe før Rusland følger med. (da jeg ikke siger kina er det fordi at laseren er sikkert lavet der)

Men en laser fremmer ikke verdens freden
Gravatar #34 - noltus
13. dec. 2007 07:41
#32
Det er forskellige mål laseren og artillerigranaterne skal bruges imod,laseren kan bruges hvor der er fare for uskyldige bliver ramt,eks.i byer,artelleri kan bruges hvor der er større mål der skal udraderes
Gravatar #35 - Zombie Steve Jobs
13. dec. 2007 08:23
#34 Øh - ja? Hentyder til kommentare tidligere i tråden, og ikke min manglede forestilling om, at de skal bruges til helt forskellige mål.
Gravatar #36 - NinjaZee
13. dec. 2007 08:26
#32: Men i modsætning til laseren kan granaten både høres og ses på radar inden den rammer.. Dog er begge ting ret svære at nå at reagere på. Men den kommer altså ikke så meget "ud af ingenting" som laseren :)
Gravatar #37 - terracide
13. dec. 2007 08:29
#19:
"Ok at der er 300 personer i nærheden, der er blevet blinde af at kigge i retning af målet er så ligemeget?"

Du burde læse lidt om op hvad laserlys er og hvordan det IKKE spreder sig som normalt lys...hvis man bliver ramt af stålen er blindhed laaaaangt nede på listen over udmiddelbare problemer din krop har...hvis den da findes mere:
http://da.wikipedia.org/wiki/Laser

Dette fly er desuden ikke det første af den slags USA laver, de har også en kemisk laser byget ind i en Boing 707.
Gravatar #39 - Zombie Steve Jobs
13. dec. 2007 08:47
#36 ´Ved faktisk ikke, om den kan høres, inden de har ramt - den bevæger sig jo PÆNT (500 meter i sekundet mindst) hurtigt, og det er ikke fordi, de hvisler sådan "piiiiiiiii" som i film (har hørt man kan få dem til det ved at sætte nogle barberblade i røven på dem, men ved ikke, om det passer). Hvis de begynder at dreje og vrikke kan de lave en underlig og dyb rumlen, der lyder ret ubehagelig, når de flyver over en.

Ja, men laserens destruktive kraft er ikke så imponerende som araillerigranaten. Man kan høre den når den rammer, og den smadrere en del.
Gravatar #40 - VIC
13. dec. 2007 08:52
#37 Den du tænker er vel den beregnet til missilforsvar, altså skyde fjendtlige missiler ned med?
Forskellen er jo så at denne ser ud til at være beregnet til offensivt brug, hvor den anden er defensiv.
Gravatar #41 - Kragmose
13. dec. 2007 09:41
Ah, jeg elsker den mission i Call of Duty 4 :D
Gravatar #42 - terracide
13. dec. 2007 09:52
#39:
De fleste artillerigranater rammer med +1Mach, så man høre dem ikke komme, det siger bare *BLAM*
De rumler dog pænt hvis du står under deres bane, men dog ikke lige så meget som en LRSV-122 der fyre af 4-5meter hen over roen på en...snak om en på opleveren ;)

#40:
At nedeskyde missiler kan også bruges offensivt ;)
Gravatar #43 - madgabz
13. dec. 2007 09:58
erm...drenge, laserkanonen er et defensivt våben. en laser er altså ikke pisse-effektiv mod infrastruktur eller bygninger, med mindre de indeholder brandfarlige/eksplosive stoffer! Så vidt jeg er orienteret er laserkanonen primært udviklet til at nedskyde indkommende missiler og andre flyvende trusler, som kræver hurtig reaktionstid og meget høj præcision/effektivitet!

#42: Den forstod jeg ikke! :D nedskyde missiler som offensiv handling?
Gravatar #44 - MadsDOS
13. dec. 2007 10:05
#43 Madgabz

Når han siger det kan bruges offensivt mener han nok, at hvis der er nogen der skyder en missil efter dig i et fly vil man nok hurtigs muligt og mest effektivt af med den.
Gravatar #45 - Spyd3R
13. dec. 2007 10:06
De fortjener sgu at være hadet i verden! De må lave alle de våben de vil, andre må pænt sidde og se på dem BRUGE dem!

Vågn nu op i morons der syns det her er fedt!
Gravatar #46 - Hald
13. dec. 2007 10:11
#3 så er der ikke strøm nok til vinduesviskerne og bremselyset.. deres Flyfi-anlæg mister muligvis også subwooferen.. eller noget..

Men betyder det så at fremtidens kampmaskiner skal trækkes ind i solfilm for at holde til de angreb?
Gravatar #47 - madgabz
13. dec. 2007 10:23
#44 Jeg forstår det stadig væk ikke, er måske lidt fattesvag! Du bruger en defensiv handling som argument for at det er offensivt?

Man kan godt forsvare sig offensivt (det, som amerikanerne synes, de er 'nødt til' for at overleve i denne terror-verden: preemptive strikes), men dit eksempel har altså intet med offensive handlinger at gøre...

Eller er det bare miug?

nå, jeg troller....
Gravatar #48 - terracide
13. dec. 2007 10:24
#43:
Ja, man kan jo udvide operations-området for "wild weasel" type af aktioner ;)
Gravatar #49 - madgabz
13. dec. 2007 10:26
#48: heh, det er sort snak for en ikke-mili-mand som mig: hvad er Wild Weasel type aktion?
Gravatar #50 - madgabz
13. dec. 2007 10:28
#48 ahhh! http://en.wikipedia.org/wiki/Wild_Weasel
Er jo osse det jeg referer til som en type preemptive strike! :D
Sorry, det gik lidt hurtigt der... wikipedia er din ven!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login