mboost-dp1

http://dvice.com
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Så længe det ikke misbruges, på samme måde som xenonlygter og tågelygter, til at blænde modkørende, så ser jeg ingen problemer. Men med alle dem, som ikke forstår Færdselslovens 33 stk 5 og 6, §33a og Bekendtgørelse om køretøjers indretning og udstyr §9 1), så kan der sagtens ske problemer.
Har godt nok altid ønsket mig en bil med laser, siden jeg var barn, men tænkte ikke det blev på denne måde...
#4
Og som bilist vil jeg da også gerne have at mine lygter oplyser både forbipasserende cyklister, fodgængere eller motorcykler.
Jeg synes det lyder lidt farligt at bruge disse lygter hvis man ikke kan se hvad der foregår i siderne af vejen med dem.
Jeg vil gerne vide om der er en fodgænger på vej ud på gaden inden han står lige foran min bil
Og som bilist vil jeg da også gerne have at mine lygter oplyser både forbipasserende cyklister, fodgængere eller motorcykler.
Jeg synes det lyder lidt farligt at bruge disse lygter hvis man ikke kan se hvad der foregår i siderne af vejen med dem.
Jeg vil gerne vide om der er en fodgænger på vej ud på gaden inden han står lige foran min bil
#8: hvis nu du som cyklist bliver lyst op, fra brystkassen og nedaf så er det vel godt nok, for jeg håber det er det de mener med at styre lyset præcist. "Normalt" lys spredes jo en del og lyser nogle gange et større område op end der er brug for.
Har prøvet at cykle i mørke, hvor det lange lys fra en bus blændede i en sådan grad at jeg end ikke ku se styret på cyklen hvis jeg kiggede ned, og jeg endte i grøften.
Har prøvet at cykle i mørke, hvor det lange lys fra en bus blændede i en sådan grad at jeg end ikke ku se styret på cyklen hvis jeg kiggede ned, og jeg endte i grøften.
Jaqen (10) skrev:#8: hvis nu du som cyklist bliver lyst op, fra brystkassen og nedaf så er det vel godt nok, for jeg håber det er det de mener med at styre lyset præcist. "Normalt" lys spredes jo en del og lyser nogle gange et større område op end der er brug for.
Tag et stykke papir frem. Tegn en bil. Tegn tre cyklister i forskellig afstand til bilen. Tegn en lysstråle fra bilen til brystet af den første cyklist, til brystet af den anden cyklist og til brystet af den tredje cyklist. Kan du se problemet?
Alrekr (11) skrev:Tag et stykke papir frem. Tegn en bil. Tegn tre cyklister i forskellig afstand til bilen. Tegn en lysstråle fra bilen til brystet af den første cyklist, til brystet af den anden cyklist og til brystet af den tredje cyklist. Kan du se problemet?
Lygter placeres i "brysthøjde". Problem solved.....
OK, ville se fjollet ud, men mægtigt praktisk. ;-)
Som en der bor på landet kan jeg sige at dette ALDRIG nogen sinde skal installeres i min bil.
Jeg skal jævnlig bremse for dådyr, der springer over vejen, og havde jeg ikke mine nuværende forlygter, som spreder lyses, så kunne jeg ikke se dem i tide. Hvorved jeg nok kunne tælle de første 10 skader på min bil.
Og siden hvornår er strømforbruget på billygter blevet et problem? Hvad er sparet i benzin ved udskiftningen til laser? under 1%??
Jeg skal jævnlig bremse for dådyr, der springer over vejen, og havde jeg ikke mine nuværende forlygter, som spreder lyses, så kunne jeg ikke se dem i tide. Hvorved jeg nok kunne tælle de første 10 skader på min bil.
Og siden hvornår er strømforbruget på billygter blevet et problem? Hvad er sparet i benzin ved udskiftningen til laser? under 1%??
Magten (14) skrev:Lad os lige lave en håndsoprækning. Hvor mange af jer tror helt seriøst på at BMW ikke tænker over de ting i har remset op?
BMW tænker over det, uden tvivl. Men du ved selv hvor mange der konstant kører rundt med tågelygter tændt, på trods af at det er strengt forbudt at køre rundt med mere end to nærlys tændt. I tåge skal man skifte over til tågelygter og slukke for nærlysene (se referencer i #6). En ting, som jeg ikke er sikker på de har tænkt over: Når man kommer over en bakke lyser man ofte lige i hovedet på modkørende bilister. Almindelige lys blænder - hvad gør lasere?
Alrekr (16) skrev:BMW tænker over det, uden tvivl. Men du ved selv hvor mange der konstant kører rundt med tågelygter tændt, på trods af at det er strengt forbudt at køre rundt med mere end to nærlys tændt. I tåge skal man skifte over til tågelygter og slukke for nærlysene (se referencer i #6). En ting, som jeg ikke er sikker på de har tænkt over: Når man kommer over en bakke lyser man ofte lige i hovedet på modkørende bilister. Almindelige lys blænder - hvad gør lasere?
Skal man slukke de normale lygter? Det tror jeg ikke man kan, og samtidig have tågelygter tændt i min bil..
#16: Jeg tænker da mere på at se modkørende....
Hvis laseren kun oplyser vejen, hvad så? Normalt ser man jo at der er andre trafikanter, da man kan se deres tændte lygter, det bliver da et problem her.
Man fjerne jo halvdelen af funktionen ved lygterne - tror ikke de slipper af med almindelige lygter, som kan ses af andre.
Hvis laseren kun oplyser vejen, hvad så? Normalt ser man jo at der er andre trafikanter, da man kan se deres tændte lygter, det bliver da et problem her.
Man fjerne jo halvdelen af funktionen ved lygterne - tror ikke de slipper af med almindelige lygter, som kan ses af andre.
Magten (14) skrev:Lad os lige lave en håndsoprækning. Hvor mange af jer tror helt seriøst på at BMW ikke tænker over de ting i har remset op?
Tror i virkelig bare de sætter sig ned og siger "NY IDE!!! LASER FORLYGTER! TOTAL STAR WARS LOL"?
Newsflash: De kan godt bruge hovedet.
Du må være ny her!
Vi er bare klogere end alle andre! B~)
Alrekr (16) skrev:BMW tænker over det, uden tvivl. Men du ved selv hvor mange der konstant kører rundt med tågelygter tændt, på trods af at det er strengt forbudt at køre rundt med mere end to nærlys tændt. I tåge skal man skifte over til tågelygter og slukke for nærlysene (se referencer i #6). En ting, som jeg ikke er sikker på de har tænkt over: Når man kommer over en bakke lyser man ofte lige i hovedet på modkørende bilister. Almindelige lys blænder - hvad gør lasere?
FDM skrev:
I lygtetændingstiden (i mørke) må tågeforlygter kun anvendes i tåge og ved kraftigt nedbør (regn, sne).
Uden for lygtetændingstiden må tågeforlys anvendes, selv om det ikke er tåget, men kun i stedet for almindeligt nær-/kørelys.
Man må altså ikke køre med både tågelygter og nærlygter tændt, når det ikke er tåget.
Tågebaglygter må kun anvendes i tåge og ved kraftigt nedbør.
Kører man med både tågeforlys og almindeligt nær-/kørelys i tåge eller kraftig nedbør, har man pligt til straks at slukke tågeforlyset, når man kører ud af tågen, eller nedbøren ophører.
Overtræder man reglerne, kan man få en bøde på 500 kr.
Iøvrigt er det lovligt at køre med slukkede baglygter udenfor lygtetændingstid, hvilket efter min mening er fuldstændigt hul i hovedet.
Når det nu er noget så avanceret som laserlys, så kunne det tænkes at de har forskellige indstillinger som enten kan modificeres manuelt eller automatisk.
På landet spreder den lyset mere ud til siderne og i byen sørger den for ikke at blænde for højt op, altså vertikalt.
Så er der da ikke de store problemer.
På landet spreder den lyset mere ud til siderne og i byen sørger den for ikke at blænde for højt op, altså vertikalt.
Så er der da ikke de store problemer.
Bundy (18) skrev:Skal man slukke de normale lygter? Det tror jeg ikke man kan, og samtidig have tågelygter tændt i min bil..
Gælder også #22:
Færdelslovens §33, stk 5 siger: Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.
FDMs tolkning mht. tågelygter virker forkert når man læser den paragraf.
#30: En refleks virker på den måde, at lyset sendes tilbage i samme retning som det kom ind. Reflekser ville altså også virke med lasere. Mit bedste grundlag for at sige det: På Månen har Nasa fået placeret nogle instrumenter, som virker som reflekser. De reflekterer laserstråler, som afsendes fra Jorden. På den måde kan man bestemme afstanden til Månen med millimeters præcision.
If I can't have sharks with friggin lasers on their heads .. I'll just buy a BMW!
Spøg til side, og til #18, har aldrig mødt en bil hvor man ikke kunne slukke for sit nærlys, og bruge tågelys istedet :)
Spøg til side, og til #18, har aldrig mødt en bil hvor man ikke kunne slukke for sit nærlys, og bruge tågelys istedet :)
#33 Jeg kan godt nok slukke for nærlyset, men så tænder parkeringslyset (eller hedder det positionslys?). Jeg har ikke en knap i bilen, der slukker alt undtagen tågelygterne. Eneste måde jeg kan slukke for alle lygterne på er ved at tage nøglen ud, eller selvfølgelig fjerne en sikring eller to..
Nyheden skrev:kan nemmere og mere præcist indstilles til at oplyse vejen og ikke forbipasserende cyklister, fodgængere eller motorcyklister.
Godt nok nogle interessante problem stillinger i kommer med, men hvis I bare lader den simre, så vil I kunne se at det er tale om en indstilling - altså dette kan ændres, og med den tanke i hovedet kunne det ske at der menes at oplyse vejen UDEN at genere cykelister etc.
men selvklart - lad os tage alt logik væk, og foresætte en ligegyldig diskussion omkring hvordan nogle ingeniørere har glemt basale lov krav til belysning på en bil, altså tydeligvis er det random dudes fra gaden som har en monster koger som smider keynotes ud igennem en sprække for at få mere tjald og mad...
Jim Night (34) skrev:#33 Jeg kan godt nok slukke for nærlyset, men så tænder parkeringslyset (eller hedder det positionslys?). Jeg har ikke en knap i bilen, der slukker alt undtagen tågelygterne. Eneste måde jeg kan slukke for alle lygterne på er ved at tage nøglen ud, eller selvfølgelig fjerne en sikring eller to..
Jovist, men at køre med positionslys + tågelygter er fuldt lovligt i danmark :)
OniSael (35) skrev:Godt nok nogle interessante problem stillinger i kommer med, men hvis I bare lader den simre, så vil I kunne se at det er tale om en indstilling - altså dette kan ændres, og med den tanke i hovedet kunne det ske at der menes at oplyse vejen UDEN at genere cykelister etc.
Ja laser-lyset bliver et sikkert enten blot et supplement til det almindelige kørelys eller nedtonet/optonet kraftigt efter behov. Men det er jo ikke lige så meget spas at tale om :)
Magten (14) skrev:Lad os lige lave en håndsoprækning. Hvor mange af jer tror helt seriøst på at BMW ikke tænker over de ting i har remset op?
Du kommer kørende med 250 i timen i din nye BMW med en kæmpemotor fra helvede. En Trabant ligger i overhalingssporet med 70. Du ærgrer dig pludseligt over at du ikke kan udnytte bilens krafter. Så kommer du i tanke om de 2x50 petawatt lasere i forlygterne og blinker en gang. Alle biler foran dig fordamper. Fri bane!
Jo, de har helt sikkert tænkt over det.
Alrekr (29) skrev:Gælder også #22:
Færdelslovens §33, stk 5 siger: Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.
FDMs tolkning mht. tågelygter virker forkert når man læser den paragraf.
Kodeordet her er kan. Det er skam helt lovligt at have nærlys tændt sammen med tågelygter når det er tåget eller når der er kraftig nedbør. Der står ikke at nærlys skal slukkes.
At effekten af tågelygter er nærmest ikke eksisterende i andet end snefog OG at f.eks. VAG-biler har en uskik at tænde for trepunkts lygteføring ved sving, gør kun sagen endnu mere ulden. For alle ved at antallet af tændte lygter skal være den samme i begge sider. Og afviserblink skal være orange.
Ja BMW tænker slet ikke på nogle af de ting i poienterer som et muligt problem...
De tester dem naturligvis slet ikke på landevejen eller om aftenen - de smider blot en grøn 650NM laser på 2W i forlygten og hygger sig så med at poppe balloner og tænde tændstikker, inden de bliver markedsført...
De tester dem naturligvis slet ikke på landevejen eller om aftenen - de smider blot en grøn 650NM laser på 2W i forlygten og hygger sig så med at poppe balloner og tænde tændstikker, inden de bliver markedsført...
#14, 35, 40 m.fl
Jeg vil helt klart vælge at klandre grafikeren (dvice?) der står bag "bimmeren med de 2 røde stråler" for alle de luftede bekymringer. Det billede er simpelthen for lamt, og giver netop grobund for alle disse misforståelser.
I virkeligheden er det de færreste der umiddelbart vil kunne kende forskel på en std. lys diode og en laser diode, men sidstnævnte lyder dog ubetinget sejere.
Jeg vil helt klart vælge at klandre grafikeren (dvice?) der står bag "bimmeren med de 2 røde stråler" for alle de luftede bekymringer. Det billede er simpelthen for lamt, og giver netop grobund for alle disse misforståelser.
I virkeligheden er det de færreste der umiddelbart vil kunne kende forskel på en std. lys diode og en laser diode, men sidstnævnte lyder dog ubetinget sejere.
Thoroughbreed (33) skrev:har aldrig mødt en bil hvor man ikke kunne slukke for sit nærlys, og bruge tågelys istedet :)
Du bedes venligst aflevere dit kørekort, og vende tilbage når du har bare lidt basisk viden i biler..
On Topic: Jeg tror ikke på at den idé holder særligt længe..
Blackpuppy (42) skrev:Du bedes venligst aflevere dit kørekort, og vende tilbage når du har bare lidt basisk viden i biler..
On Topic: Jeg tror ikke på at den idé holder særligt længe..
Oooog hvorfor så det? Min bemærkning kræver selvfølgelig at bilen er udstyret med tågelygter, hvilken enhver der har bil-erfaring jo burde vide ;)
Zhadow (38) skrev:om de 2x50 petawatt lasere i forlygterne
Så skal BMW da først finde en ny (og transportabel) energikilde.
https://www.llnl.gov/str/MPerry.html skrev:At full energy of about 680 joules, the shots delivered more than a quadrillion watts (or petawatt, which equals 1015 watts) of power, exceeding the entire electrical generating capacity of the U.S. by more than 1,200 times. But the Petawatt's shots lasted for just a fleeting moment-less than a trillionth of a second, or 440 femtoseconds to be precise.
Thoroughbreed (43) skrev:Blackpuppy (42) skrev:Du bedes venligst aflevere dit kørekort, og vende tilbage når du har bare lidt basisk viden i biler..
On Topic: Jeg tror ikke på at den idé holder særligt længe..
Oooog hvorfor så det? Min bemærkning kræver selvfølgelig at bilen er udstyret med tågelygter, hvilken enhver der har bil-erfaring jo burde vide ;)
Oh shit... Min fejl..
Overså et "ikke" i din sætning, bummer :P
Jaqen (10) skrev:#8: hvis nu du som cyklist bliver lyst op, fra brystkassen og nedaf så er det vel godt nok, for jeg håber det er det de mener med at styre lyset præcist.
Tror også det er sådan noget de kigger på, men kan da lige se det for mig, jeg kører på en belgragende mørk landevej, og så ser jeg pludselig 2 gutter komme kørende på cykler, UDEN HOVEDER! Så kan det da godt være jeg lige går i panik inden jeg indser at det bare er min bil som tager pis på mig.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.