mboost-dp1

http://dvice.com

BMW udvikler laserforlygter

- Via DVICE - , redigeret af Pernicious

Laseren har gennem de seneste år overtaget mange funktioner, andre ting tidligere har varetaget i vores dagligdag. De fleste mennesker tager i dag anvendelsen af laser som en selvfølge, hvilket også gælder for den tyske automobilgigant BMW.

Forlygter baseret på lasere er således et af de varmeste emner i Tyskland for tiden, hvor BMW for nylig annoncerede, at firmaet vil have de første modeller med laserforlygter på gaden om “et par år”.

Udover at lygterne er flotte og innovative, er idéen bag produktionen, at de bruger mindre end det halve i strøm, i forhold til de LED diodelygter man finder i mange moderne biler i dag. Samtidig er laserlygterne op mod 100 gange mindre end deres LED modstykke, 1000 gange skarpere og kan nemmere og mere præcist indstilles til at oplyse vejen og ikke forbipasserende cyklister, fodgængere eller motorcyklister.

En mere præcis dato for lanceringen af BMWs nye laserforlygter kendes således ikke, men mange mener at de vil blive offentliggjort, når BMW lancerer deres i8 koncept, der er BMWs satsning med hybrid-elektriske biler.





Gå til bund
Gravatar #1 - Unimox
7. sep. 2011 08:44
Sååååå hvad sker der hvis jeg kikker på lygterne i dag eller natte timerne?
Gravatar #2 - Phasio
7. sep. 2011 08:50
#1 Så dør du.
Gravatar #3 - Jaqen
7. sep. 2011 08:52
#1 forhåbentligt vælger de et frekvensområde der ikke skader øjnene, men på den anden side er det hellerikke smart at kigge lige ind i forlygten på en bmw med diodelys på kort afstand, slet ikke hvis den er på vej imod dig med 110km/t
Gravatar #4 - PinHigh
7. sep. 2011 08:52
Hmmm..... Som motorcykelist håber jeg saftsusemig at motorcykler bliver oplyst, men ikke blændet.....
Jeg vil MEGET gerne ses i trafikken. Også af en BMW..... ;-)

Dette gælder i øvrigt også når jeg cykler, eller er på gåben.
(især nok det sidste.....)
Gravatar #5 - Unbound
7. sep. 2011 08:56
De mangler da stadig hajerne, så skulle de ikke lige koncetrere sig om dem...
Gravatar #6 - Alrekr
7. sep. 2011 08:57
Så længe det ikke misbruges, på samme måde som xenonlygter og tågelygter, til at blænde modkørende, så ser jeg ingen problemer. Men med alle dem, som ikke forstår Færdselslovens 33 stk 5 og 6, §33a og Bekendtgørelse om køretøjers indretning og udstyr §9 1), så kan der sagtens ske problemer.
Gravatar #7 - Silver Mane
7. sep. 2011 09:00
Har godt nok altid ønsket mig en bil med laser, siden jeg var barn, men tænkte ikke det blev på denne måde...
Gravatar #8 - BeLLe
7. sep. 2011 09:02
#4

Og som bilist vil jeg da også gerne have at mine lygter oplyser både forbipasserende cyklister, fodgængere eller motorcykler.

Jeg synes det lyder lidt farligt at bruge disse lygter hvis man ikke kan se hvad der foregår i siderne af vejen med dem.
Jeg vil gerne vide om der er en fodgænger på vej ud på gaden inden han står lige foran min bil
Gravatar #9 - doctorx
7. sep. 2011 09:04
#8 Desuden også upraktisk ikke at kunne se vejnavne, husnumre osv., når det er mørkt.
Det skal nok ses i praksis, før man man er overbevist om at det er smart.
Gravatar #10 - Jaqen
7. sep. 2011 09:08
#8: hvis nu du som cyklist bliver lyst op, fra brystkassen og nedaf så er det vel godt nok, for jeg håber det er det de mener med at styre lyset præcist. "Normalt" lys spredes jo en del og lyser nogle gange et større område op end der er brug for.

Har prøvet at cykle i mørke, hvor det lange lys fra en bus blændede i en sådan grad at jeg end ikke ku se styret på cyklen hvis jeg kiggede ned, og jeg endte i grøften.
Gravatar #11 - Alrekr
7. sep. 2011 09:12
Jaqen (10) skrev:
#8: hvis nu du som cyklist bliver lyst op, fra brystkassen og nedaf så er det vel godt nok, for jeg håber det er det de mener med at styre lyset præcist. "Normalt" lys spredes jo en del og lyser nogle gange et større område op end der er brug for.


Tag et stykke papir frem. Tegn en bil. Tegn tre cyklister i forskellig afstand til bilen. Tegn en lysstråle fra bilen til brystet af den første cyklist, til brystet af den anden cyklist og til brystet af den tredje cyklist. Kan du se problemet?
Gravatar #12 - PinHigh
7. sep. 2011 09:15
Alrekr (11) skrev:
Tag et stykke papir frem. Tegn en bil. Tegn tre cyklister i forskellig afstand til bilen. Tegn en lysstråle fra bilen til brystet af den første cyklist, til brystet af den anden cyklist og til brystet af den tredje cyklist. Kan du se problemet?


Lygter placeres i "brysthøjde". Problem solved.....
OK, ville se fjollet ud, men mægtigt praktisk. ;-)
Gravatar #13 - fennec
7. sep. 2011 09:22
Som en der bor på landet kan jeg sige at dette ALDRIG nogen sinde skal installeres i min bil.

Jeg skal jævnlig bremse for dådyr, der springer over vejen, og havde jeg ikke mine nuværende forlygter, som spreder lyses, så kunne jeg ikke se dem i tide. Hvorved jeg nok kunne tælle de første 10 skader på min bil.

Og siden hvornår er strømforbruget på billygter blevet et problem? Hvad er sparet i benzin ved udskiftningen til laser? under 1%??
Gravatar #14 - Magten
7. sep. 2011 09:24
Lad os lige lave en håndsoprækning. Hvor mange af jer tror helt seriøst på at BMW ikke tænker over de ting i har remset op?

Tror i virkelig bare de sætter sig ned og siger "NY IDE!!! LASER FORLYGTER! TOTAL STAR WARS LOL"?

Newsflash: De kan godt bruge hovedet.
Gravatar #15 - thimon
7. sep. 2011 09:25
så er der ikke langt til en James Bond bil (Aston Martin) med indbyggede laser til at zappe langsomme fodgængerer væk... :) Eller baglygter der kan zappe forfølgende biler...
Gravatar #16 - Alrekr
7. sep. 2011 09:28
Magten (14) skrev:
Lad os lige lave en håndsoprækning. Hvor mange af jer tror helt seriøst på at BMW ikke tænker over de ting i har remset op?


BMW tænker over det, uden tvivl. Men du ved selv hvor mange der konstant kører rundt med tågelygter tændt, på trods af at det er strengt forbudt at køre rundt med mere end to nærlys tændt. I tåge skal man skifte over til tågelygter og slukke for nærlysene (se referencer i #6). En ting, som jeg ikke er sikker på de har tænkt over: Når man kommer over en bakke lyser man ofte lige i hovedet på modkørende bilister. Almindelige lys blænder - hvad gør lasere?
Gravatar #17 - PinHigh
7. sep. 2011 09:30
Magten (14) skrev:
Lad os lige lave en håndsoprækning. Hvor mange af jer tror helt seriøst på at BMW ikke tænker over de ting i har remset op?


Selvfølgelig har BMW styr på det, men du må indrømme at formuleringen var lidt morsom. ;-)
Gravatar #18 - Bundy
7. sep. 2011 09:44
Alrekr (16) skrev:
BMW tænker over det, uden tvivl. Men du ved selv hvor mange der konstant kører rundt med tågelygter tændt, på trods af at det er strengt forbudt at køre rundt med mere end to nærlys tændt. I tåge skal man skifte over til tågelygter og slukke for nærlysene (se referencer i #6). En ting, som jeg ikke er sikker på de har tænkt over: Når man kommer over en bakke lyser man ofte lige i hovedet på modkørende bilister. Almindelige lys blænder - hvad gør lasere?


Skal man slukke de normale lygter? Det tror jeg ikke man kan, og samtidig have tågelygter tændt i min bil..
Gravatar #19 - HenrikH
7. sep. 2011 09:49
#16: Jeg tænker da mere på at se modkørende....

Hvis laseren kun oplyser vejen, hvad så? Normalt ser man jo at der er andre trafikanter, da man kan se deres tændte lygter, det bliver da et problem her.

Man fjerne jo halvdelen af funktionen ved lygterne - tror ikke de slipper af med almindelige lygter, som kan ses af andre.
Gravatar #20 - Danish Dude
7. sep. 2011 10:09
Magten (14) skrev:
Lad os lige lave en håndsoprækning. Hvor mange af jer tror helt seriøst på at BMW ikke tænker over de ting i har remset op?

Tror i virkelig bare de sætter sig ned og siger "NY IDE!!! LASER FORLYGTER! TOTAL STAR WARS LOL"?

Newsflash: De kan godt bruge hovedet.


Du må være ny her!

Vi er bare klogere end alle andre! B~)
Gravatar #21 - Fawlty
7. sep. 2011 10:12
Løs problemet ved at sige "KITT, keep your scanners peeled".

Jeg synes bare BMW skal se Robocop og Knight Rider, og så smide noget radar/infravision/motion-/heartbeatsensor-grej i forruden, så man ikke overser noget.

Bare.
Gravatar #22 - el_barto
7. sep. 2011 10:20
Alrekr (16) skrev:
BMW tænker over det, uden tvivl. Men du ved selv hvor mange der konstant kører rundt med tågelygter tændt, på trods af at det er strengt forbudt at køre rundt med mere end to nærlys tændt. I tåge skal man skifte over til tågelygter og slukke for nærlysene (se referencer i #6). En ting, som jeg ikke er sikker på de har tænkt over: Når man kommer over en bakke lyser man ofte lige i hovedet på modkørende bilister. Almindelige lys blænder - hvad gør lasere?


FDM skrev:

I lygtetændingstiden (i mørke) må tågeforlygter kun anvendes i tåge og ved kraftigt nedbør (regn, sne).

Uden for lygtetændingstiden må tågeforlys anvendes, selv om det ikke er tåget, men kun i stedet for almindeligt nær-/kørelys.

Man må altså ikke køre med både tågelygter og nærlygter tændt, når det ikke er tåget.

Tågebaglygter må kun anvendes i tåge og ved kraftigt nedbør.

Kører man med både tågeforlys og almindeligt nær-/kørelys i tåge eller kraftig nedbør, har man pligt til straks at slukke tågeforlyset, når man kører ud af tågen, eller nedbøren ophører.

Overtræder man reglerne, kan man få en bøde på 500 kr.


Iøvrigt er det lovligt at køre med slukkede baglygter udenfor lygtetændingstid, hvilket efter min mening er fuldstændigt hul i hovedet.
Gravatar #23 - Fawlty
7. sep. 2011 10:23
Alrekr (16) skrev:
Når man kommer over en bakke lyser man ofte lige i hovedet på modkørende bilister. Almindelige lys blænder - hvad gør lasere?


Måske med god face recognition kan man slukke laseren i to ringe omkring øjnene på modkørende? ;)
Gravatar #24 - troldefar
7. sep. 2011 10:25
Når det nu er noget så avanceret som laserlys, så kunne det tænkes at de har forskellige indstillinger som enten kan modificeres manuelt eller automatisk.
På landet spreder den lyset mere ud til siderne og i byen sørger den for ikke at blænde for højt op, altså vertikalt.
Så er der da ikke de store problemer.
Gravatar #25 - Fawlty
7. sep. 2011 10:27
troldefar (24) skrev:
Så er der da ikke de store problemer.


Måske ikke. Men hvad med regndråber eller sne/iskrystaller?
Gravatar #26 - Magten
7. sep. 2011 10:35
Danish Dude (20) skrev:
Du må være ny her!

Vi er bare klogere end alle andre! B~)
Hehe ja det har du ret i :D

Måske jeg bare har en dårlig dag :(
Gravatar #27 - pezzen
7. sep. 2011 10:45
Hvordan virker reflekser overfor laser? Virker de eller er cykelister bare væk?
Gravatar #28 - Bundy
7. sep. 2011 10:47
#27: Er det et trick spørgsmål?
Gravatar #29 - Alrekr
7. sep. 2011 10:59
Bundy (18) skrev:
Skal man slukke de normale lygter? Det tror jeg ikke man kan, og samtidig have tågelygter tændt i min bil..


Gælder også #22:

Færdelslovens §33, stk 5 siger: Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.

FDMs tolkning mht. tågelygter virker forkert når man læser den paragraf.
Gravatar #30 - pezzen
7. sep. 2011 11:10
#28

Næ, jeg tænker bare man måske skal til at opfinde noget nyt hvis alle biler en dag går over til at bruge laser og det ikke virker sammen med refekser.
Gravatar #31 - Thinq
7. sep. 2011 11:15
Jeg forstår ikke helt konceptet. Er det meningen at bilen skal kombinere flere lasere for at give noget lys der kan sammenlignes med hvidt lys?
Eller regner de med at gult lys er fint nok?
Gravatar #32 - Alrekr
7. sep. 2011 11:16
#30: En refleks virker på den måde, at lyset sendes tilbage i samme retning som det kom ind. Reflekser ville altså også virke med lasere. Mit bedste grundlag for at sige det: På Månen har Nasa fået placeret nogle instrumenter, som virker som reflekser. De reflekterer laserstråler, som afsendes fra Jorden. På den måde kan man bestemme afstanden til Månen med millimeters præcision.
Gravatar #33 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. sep. 2011 11:17
If I can't have sharks with friggin lasers on their heads .. I'll just buy a BMW!


Spøg til side, og til #18, har aldrig mødt en bil hvor man ikke kunne slukke for sit nærlys, og bruge tågelys istedet :)
Gravatar #34 - Jim Night
7. sep. 2011 11:27
#33 Jeg kan godt nok slukke for nærlyset, men så tænder parkeringslyset (eller hedder det positionslys?). Jeg har ikke en knap i bilen, der slukker alt undtagen tågelygterne. Eneste måde jeg kan slukke for alle lygterne på er ved at tage nøglen ud, eller selvfølgelig fjerne en sikring eller to..
Gravatar #35 - SiniSael
7. sep. 2011 11:28
Nyheden skrev:
kan nemmere og mere præcist indstilles til at oplyse vejen og ikke forbipasserende cyklister, fodgængere eller motorcyklister.


Godt nok nogle interessante problem stillinger i kommer med, men hvis I bare lader den simre, så vil I kunne se at det er tale om en indstilling - altså dette kan ændres, og med den tanke i hovedet kunne det ske at der menes at oplyse vejen UDEN at genere cykelister etc.

men selvklart - lad os tage alt logik væk, og foresætte en ligegyldig diskussion omkring hvordan nogle ingeniørere har glemt basale lov krav til belysning på en bil, altså tydeligvis er det random dudes fra gaden som har en monster koger som smider keynotes ud igennem en sprække for at få mere tjald og mad...
Gravatar #36 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. sep. 2011 11:32
Jim Night (34) skrev:
#33 Jeg kan godt nok slukke for nærlyset, men så tænder parkeringslyset (eller hedder det positionslys?). Jeg har ikke en knap i bilen, der slukker alt undtagen tågelygterne. Eneste måde jeg kan slukke for alle lygterne på er ved at tage nøglen ud, eller selvfølgelig fjerne en sikring eller to..


Jovist, men at køre med positionslys + tågelygter er fuldt lovligt i danmark :)
Gravatar #37 - Fawlty
7. sep. 2011 11:36
OniSael (35) skrev:
Godt nok nogle interessante problem stillinger i kommer med, men hvis I bare lader den simre, så vil I kunne se at det er tale om en indstilling - altså dette kan ændres, og med den tanke i hovedet kunne det ske at der menes at oplyse vejen UDEN at genere cykelister etc.


Ja laser-lyset bliver et sikkert enten blot et supplement til det almindelige kørelys eller nedtonet/optonet kraftigt efter behov. Men det er jo ikke lige så meget spas at tale om :)
Gravatar #38 - Brugernavn
7. sep. 2011 11:45
Magten (14) skrev:
Lad os lige lave en håndsoprækning. Hvor mange af jer tror helt seriøst på at BMW ikke tænker over de ting i har remset op?

Du kommer kørende med 250 i timen i din nye BMW med en kæmpemotor fra helvede. En Trabant ligger i overhalingssporet med 70. Du ærgrer dig pludseligt over at du ikke kan udnytte bilens krafter. Så kommer du i tanke om de 2x50 petawatt lasere i forlygterne og blinker en gang. Alle biler foran dig fordamper. Fri bane!

Jo, de har helt sikkert tænkt over det.
Gravatar #39 - el_barto
7. sep. 2011 11:50
Alrekr (29) skrev:
Gælder også #22:

Færdelslovens §33, stk 5 siger: Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.

FDMs tolkning mht. tågelygter virker forkert når man læser den paragraf.


Kodeordet her er kan. Det er skam helt lovligt at have nærlys tændt sammen med tågelygter når det er tåget eller når der er kraftig nedbør. Der står ikke at nærlys skal slukkes.

At effekten af tågelygter er nærmest ikke eksisterende i andet end snefog OG at f.eks. VAG-biler har en uskik at tænde for trepunkts lygteføring ved sving, gør kun sagen endnu mere ulden. For alle ved at antallet af tændte lygter skal være den samme i begge sider. Og afviserblink skal være orange.
Gravatar #40 - Cypern
7. sep. 2011 12:25
Ja BMW tænker slet ikke på nogle af de ting i poienterer som et muligt problem...

De tester dem naturligvis slet ikke på landevejen eller om aftenen - de smider blot en grøn 650NM laser på 2W i forlygten og hygger sig så med at poppe balloner og tænde tændstikker, inden de bliver markedsført...
Gravatar #41 - Thinq
7. sep. 2011 15:31
#14, 35, 40 m.fl
Jeg vil helt klart vælge at klandre grafikeren (dvice?) der står bag "bimmeren med de 2 røde stråler" for alle de luftede bekymringer. Det billede er simpelthen for lamt, og giver netop grobund for alle disse misforståelser.

I virkeligheden er det de færreste der umiddelbart vil kunne kende forskel på en std. lys diode og en laser diode, men sidstnævnte lyder dog ubetinget sejere.
Gravatar #42 - Blackpuppy
7. sep. 2011 17:16
Thoroughbreed (33) skrev:
har aldrig mødt en bil hvor man ikke kunne slukke for sit nærlys, og bruge tågelys istedet :)


Du bedes venligst aflevere dit kørekort, og vende tilbage når du har bare lidt basisk viden i biler..

On Topic: Jeg tror ikke på at den idé holder særligt længe..
Gravatar #43 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. sep. 2011 17:32
Blackpuppy (42) skrev:
Du bedes venligst aflevere dit kørekort, og vende tilbage når du har bare lidt basisk viden i biler..

On Topic: Jeg tror ikke på at den idé holder særligt længe..


Oooog hvorfor så det? Min bemærkning kræver selvfølgelig at bilen er udstyret med tågelygter, hvilken enhver der har bil-erfaring jo burde vide ;)
Gravatar #44 - DiZaster
7. sep. 2011 18:02
Zhadow (38) skrev:
om de 2x50 petawatt lasere i forlygterne


Så skal BMW da først finde en ny (og transportabel) energikilde.

https://www.llnl.gov/str/MPerry.html skrev:
At full energy of about 680 joules, the shots delivered more than a quadrillion watts (or petawatt, which equals 1015 watts) of power, exceeding the entire electrical generating capacity of the U.S. by more than 1,200 times. But the Petawatt's shots lasted for just a fleeting moment-less than a trillionth of a second, or 440 femtoseconds to be precise.
Gravatar #45 - Blackpuppy
7. sep. 2011 19:37
Thoroughbreed (43) skrev:
Blackpuppy (42) skrev:
Du bedes venligst aflevere dit kørekort, og vende tilbage når du har bare lidt basisk viden i biler..

On Topic: Jeg tror ikke på at den idé holder særligt længe..


Oooog hvorfor så det? Min bemærkning kræver selvfølgelig at bilen er udstyret med tågelygter, hvilken enhver der har bil-erfaring jo burde vide ;)


Oh shit... Min fejl..
Overså et "ikke" i din sætning, bummer :P
Gravatar #46 - ES
7. sep. 2011 20:20
Mon BMW kan få tilladelse til at komme nær lufthavne med deres nye teknologi - så vidt jeg ved er det en sikker politianmeldelse at belyse fly (og vel også UFO'ere) med lasere?
Gravatar #47 - Scapegoat
7. sep. 2011 20:47
Jaqen (10) skrev:
#8: hvis nu du som cyklist bliver lyst op, fra brystkassen og nedaf så er det vel godt nok, for jeg håber det er det de mener med at styre lyset præcist.


Tror også det er sådan noget de kigger på, men kan da lige se det for mig, jeg kører på en belgragende mørk landevej, og så ser jeg pludselig 2 gutter komme kørende på cykler, UDEN HOVEDER! Så kan det da godt være jeg lige går i panik inden jeg indser at det bare er min bil som tager pis på mig.
Gravatar #48 - Alrekr
7. sep. 2011 21:09
Blackpuppy (42) skrev:
Du bedes venligst aflevere dit kørekort, og vende tilbage når du har bare lidt basisk viden i biler..


Og du, min ven, bedes ikke ytre dig på skrift eller i tale før du lærer at kende forskel på basisk og basal ;)
Gravatar #49 - Zombie Steve Jobs
7. sep. 2011 21:18
#39 Ja, sikken en uskik. Mercedes kan også.

Who gives a shit? Sgu da en smart detalje.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login