mboost-dp1

unknown

BMG: Du er en pirat

- Via The Register -

Som tidligere omtalt har Bertelsmann kopibeskyttet alle nye musik CD udgivelser. Her er det lange svar, en kunde fik, da han klagede over, han ikke kunne afspille en CD fra Bertelsmann.





Gå til bund
Gravatar #51 - MIG
10. nov. 2002 15:26
#38

måske hvis den jeg har fundet på ikke er bedre... Hvorfor ikke bare starte indspilningen på cden og så stoppe den lige med det samme så der faktisk ikke er noget på den, men den stadig se ud til at være fuld (det skulle ikke undre mig særligt meget hvis de snupper den ide, så jeg må hellere tager patent på den så de ikke kan bruge den... uden at overtræde loven...)???
Gravatar #52 - TroelsOlesen
10. nov. 2002 15:43
#37, #38

*LOL*
Ja, som jeg skrev... "Alt hvad der kan afspilles kan kopieres", men det er da rigtigt at hvis man gør så man overhoved ikke kan afspille cd'en, så kan den ikke kopieres... men hvem ville dog købe en cd, som man ikke ville kunne høre ... :)
Gravatar #53 - Skipper
10. nov. 2002 15:44
47: Jada ejer PostDK en andel af E-Boks. Jeg siger heller ikke, at alle reagerer så indgroet som musikbranchen. PostDK har fx. heller ikke pudset et kobbel advokater på netudbydere for at stoppe den vanvittige udbredelse af emails, der fuldstændig ødelægger markedet for budomdelte breve.

Det var bare et medbragt eksempel for at vise, at musikbranchen ikke er de eneste inden for de fag, der beskæftiger sig med informationsudbredelse, som er ved at miste fodfæstet pga. den tekniske, sociale, økonomiske og politiske udvikling.

Eller sagt kortere: Det er dumt at forsøge at stå stille, samtidig med at tæppet bliver trukket væk under dig.

Skipper
Gravatar #54 - Shantri
10. nov. 2002 16:08
De er jo rablende sindsyge...og de vil ha' flere kunder, det bli'r da ikke med den "kundeservice" de leverer...
Gravatar #55 - TuXP
10. nov. 2002 16:10
nej da... hvad skal det så ende med?
Gravatar #56 - H.E.R.O.
10. nov. 2002 16:23
#46 nu er det jo også sådan at hvergang et givent nummer bliver spillet i radioen falder der kodapenge af.
Gravatar #57 - funkymonkey
10. nov. 2002 16:47
Jeg har fundet en nem løsning på situationen, jeg køber musik der er 2-5 år gammelt, kopi-beskyttelse er ikke lige så dominerende, prisen er betragteligt lavere og det meste musik fra dengang er faktisk lige så godt som det idag.
Gravatar #58 - GReaper
10. nov. 2002 16:53
Er jeg den eneste der undrer sig over at BMG regner med at 100% af solgte tomme CD-medier bliver brugt til musik?

"There are 250 Million blank CDRs and tapes bought and used this year for copying music in comparison to 213 Million prerecorded audio media. This means the owners are only being paid for 46 per cent of the musical content."
Gravatar #59 - neko-chan
10. nov. 2002 17:04
#58

Næh, det gør #15 Gandalf også ;)

Og mig med...
Af _ALLE_ de cd-r jeg har, finder man _IKKE_EN_ENESTE_ med ulovligt musik.
Gravatar #60 - XxX
10. nov. 2002 17:19
Hej

Der er altså een ting jeg ikke forstår, de siger at fra NU af vil de kopibeskytte al deres musik..

Well dem der laver plader som :

Absolute music
Absolut Dance
Cocktail
Brother & Sister

Har faktisk allerede den bedste kopibeskyttelse de kan få. De plader er SÅ ringe at de ikke er værd at spilde 3 kroner på at kopiere..
Derudover er de også RET svære at kopiere for det er sgu svært at få en eller anden til at indrømme at de har købt den og låne den af dem..

PS. Jeg er STÆRK tilhænger af den nye CD afgift.

Plader i DK 1000 kroner for 100 stk. I Tyskland koster de små 300 for 100 styk..

Med andre ord er der en 5-700 kroner at spare for hver 100 cd´er.. Nu er det meget nemmere at overbevise varanen at vi skal til Tyskland for at spare penge (Og hive en MASSE øl med hjem aah )... Benzinen betaler de kollegaer og venner/bekendte jeg slæber ekstra øl og plader med hjem til og tjener lidt på..

Den afgift fjerner staten nok snart igen, de mister penge MEGET hurtigt på den måde..

Kender faktisk en der hentede smuglerøl som nu er slået over på CD´er, de giver meget bedre og fylder næsten intet :-)

XxX
Gravatar #61 - Yasw
10. nov. 2002 17:27
#60 - Ja, det er søreme mærkeligt at salget af CD-R skiver i Danmark næsten er gået i stå ;)
Gravatar #62 - Blue.
10. nov. 2002 17:36
#60
Hørt !!! Süderlügum rox.. ;)
Gravatar #63 - Der^Roboter
10. nov. 2002 17:55
#53 Skipper

Er helt enig.. Der hvor jeg arbejder (Nordsjællands Postcenter) får vi ca. 2 millioner stykker post (asso: breve, A4 størrelse breve & små pakker (aka. klodser)) om dagen, og heraf er kun 300-400.000 af dem det man kan kalde ikke-erhvervs post. Altså er der et marked for 1.6 mio breve om dagen, så det ville da undre mig hvis Post DK ville forsøge at holde en stor mængde af de breve hos sig selv (vha. E-Boks).
Gravatar #64 - IceHunter
10. nov. 2002 18:32
Nu er det blevet nævnt en gang før, men lige for at historien skal huske dette korrekt: Det er IKKE BMG som har skrevet dette. Det fremgår tydeligt af artiklen (hvis man kan læse engelsk) - det er EMI. Artiklen nævner bare at BMG forleden førte sig frem og nu er det EMIs tur.
Gravatar #65 - Sigma
10. nov. 2002 18:38
hehe, fjollet afstemning.......
<A href="http://129.142.229.101//_private/form_results.txt"></A>
Gravatar #66 - funkymonkey
10. nov. 2002 18:47
Hvorfor er det lige du poster en tekstfil med en masse mail-adresser?
Gravatar #67 - Der^Roboter
10. nov. 2002 18:54
For at læse hvor let det er for spammers at få let i en stoooor liste af email addys.. og hvor s0ke den side er til at beskytte deres data.

EDIT: Og for at man kan se hvad de forskellige folk har valgt at svare. Måske de vælger at besøge dem der har valgft at svare "forkert".
Gravatar #68 - Hektor
10. nov. 2002 19:15
#67 Der^Roboter:
Hmm ... måske burde man melde APG til datatilsynet for ikke at beskytte persondata?
Gravatar #69 - Miwer
10. nov. 2002 19:34
#15 Gandalf:

"There are 250 Million blank CDRs and tapes bought and used this year for copying music in comparison to 213 Million prerecorded audio media. This means the owners are only being paid for 46 per cent of the musical content."
Tror de virkelig at 100% af de skiver som bliver købt, bliver brugt til at brænde ulovlig musik på. De er godtnok ikke for smarte.........

Jeg er fuldstændig enig med dig. Nu ville jeg jo nok aldrig stå over for en dommer og sige, at ca. 300 ud af mine omkring 400 CDR skiver indeholder film - ikke musik, som måske kun udgør 20-30 skiver. (jeg ville heller aldrig offentligt indrømme dette faktum, HVIS det skulle vise sig at være sandt ;) ).

Dermed vil jeg bare sige, at de skal sgu ikke regne med at 100% af de blanke skiver bliver brugt til musik, så allerede hér er deres grundlag skudt i sænk.
Gravatar #70 - sKIDROw
10. nov. 2002 20:00
#58 GReaper

Min erfaring fra dem jeg spørger, er HØJEST 5-10% audio på alle de medier de bruger.
Og siden jeg ikke er hverken politimand eller en del af APG taberne, kan jeg ikke se hvorfor de ikke skulle tale sandt.. ;)
Gravatar #71 - ligeder
10. nov. 2002 20:14
Hvis bare de bliver enige om CDere er markeret, er jeg ligeglad om de mærker dem. Så vil jeg tilgengæld bare lave være med at købe dem.
Tilgengæld syntes jeg det er x at Sony sender beskyttede CDere ud, nu har jeg jo en Network Walkman fra Sony hvilket vil sige at jeg ikke kan bruge deres produkt til at lytte til deres CDere.
Hvis jeg ikke kan putte CDerne i min computer og overføre dem til min Walkman, kan jeg ikke bruge dem til noget da det er på den måde jeg hører musik.
Gravatar #72 - RuFFNeCK
10. nov. 2002 20:18
at man fatter dem.. de fatter nok ik at hvis man får fingrene i CDen *hvilket er nemt få et job i en buttik hvor de sælger CDer og lån dem eller gå ind i buttikken og stjæl den* og så hjem til anlæget og så lige rig CDafspilleren til den digitale port på dit lydkort *har du ik en, køb et nyt lydkort* og så ellers bare start musikken og kopi programmet på computeren.. så efter 80mins har du lige kopieret CDen over på HDen..

og det fatter de ik?.. DOH!! Mp3 og OGG er kommet for at blive..

hvis de nu satte prisen ned til 50-60kr for en CD så ville jeg da MEGET gerne købe en CD.. faktisk 5-6 CDer om måneden.. altid lidt blæret at ha en masse CD's derhjemme :D

syns faktisk også det er lidt skidt, eks sådan en som mig vil helst høre Trance og Rave.. hvor mange CDer udgir de med Trance og Rave? NONE!! det er pop og rock det hele.. så vi må hente det på nettet eller være så heldige at finde en buttik her i nordjylland vi kan købe det i..

jez nu blir jeg beskyldt som pirat.. whee!! dejligt *HOST*
Gravatar #73 - Menkhaf
10. nov. 2002 20:43
#65 => Hehe. Pas på de ikke får fingre i dig for "hacking".
Gravatar #74 - Sigma
10. nov. 2002 20:57
Gravatar #75 - XorpiZ
10. nov. 2002 21:22
#49 Mifan

Ahh ja..Alle cd'er kommer jo på tour. Genialt synspunkt der, hatten af for det.

#56 H.E.R.O.

Fra tidligere erfaringer, ved jeg at du er umulig at diskutere med, men jeg vil da gøre et forsøg, for din skyld.

Du tror ikke, at biograferne betaler "store" summer for at få lov at vise filmene?
Gravatar #76 - H.E.R.O.
10. nov. 2002 21:25
jo da hvad er din pointe ??
Gravatar #77 - Deternal
11. nov. 2002 11:24
#64: Korrekt, det omtalte eksempel er fra EMI - BMG eksemplet kan findes her:
http://www.theregister.co.uk/content/54/27960.html
Gravatar #78 - supermother
11. nov. 2002 11:54
#71

Nu er elektronikproducenten Sony og pladeselskabet Sony ikke det samme, faktisk har de ikke ret meget med hindanden at gøre
Gravatar #79 - Odin
11. nov. 2002 12:58
jeg syntes diskussionen har været den samme over og over igen for musikken.

Men hvornår bortfalder afgiften på tomme cd'er ?
Gravatar #80 - BurningShadow
11. nov. 2002 13:01
#79
Når den nye copyrightlov træder i kraft.
Gravatar #81 - Anathema77
11. nov. 2002 13:06
#72 Enig!

Jeg vil sq også hellere bruge 3x70 kr på cd'er, frem for 1x160... Om som det tidligere er nævnt (husker ikke helt hvor) så burde de istedet satse på at gøre deres produkt (cd) attraktivt, frem for at fare frem med bål og brand mod alle andre... Personligt foretrækker jeg til hver en tid at have en fysisk cd liggende, og der laves da inden for metal heldigvis en masse lækre ekstra features ved cd'er (digipack, cover, videoklip og sjældne særudgaver). Jeg hører da kun mp3 af to grunde: på spanden fordi jeg ikke gidder at fedte med cd'er og gerne vil have en afvekslende playlist, og for lige at tage en lytter til en ukendt cd, hvorefter jeg drøner ned i byen eller på nettet for at bestille den.

---btw:
Musikbranchen skriger pga. tabt fortjeneste, hvor slemt bliver det så ikke når filmbranchen finder ud af hvor slemt det er dér...??
Gravatar #82 - -tkf-
11. nov. 2002 13:09
Hehehe jeg var ved at købe den nye Filur CD da jeg opdagede at den var kopi beskyttet.. Nej Tak

Nu kan jeg så LOVLIGT låne den på biblioteket og optage den uden at filur ser en krone af de 150 jeg stod og flagrede med i pladebiksen.
Gravatar #83 - Deternal
11. nov. 2002 16:46
#82: Det skræmmende er jo at det der vil musikbranchen aldrig nogensinde fatte :|
Gravatar #84 - -tkf-
11. nov. 2002 17:58
83: nææ en anden ting er at dem de forsøger at nakke med deres kampagne er de forkerte.

De steder hvor de taber kunder for alvor er det "grå " guld, men en medion PC lærer de af deres barnebarn hvordan man kopiere CD'er. Da jeg selv var en ung knægt med ØL øverst på min indkøbslist optog jeg tonsvis af musik på bånd eller hifivideo. Jeg købte kun de absolutte kunne ikke undværes ting på CD. Faktisk ligesom idag, bortset fra at mit niveau er blevet sænket da jeg har lidt flere penge nu (og drikker mindre i weekenderne :-)
Gravatar #85 - bastards
12. nov. 2002 01:20
I er fandeme nogle spassere hele bundtet!!

Tudefjæs!

"Waaawaaa, jeg kan ikke få lov til at kopiere Cd'ere så jeg kan dele dem ud til alle mine venner". For det er det i gør! Indrøm det!

#72: Du har da overhovedet ingen anelse om hvad det koster at indspille, promovere og sælge en CD. Hvis en CD skulle koste 50-60 kr ville du kun få skod kvalitet og skod musik. Hvis i ikke kan li' hvad der bliver udgivet, så la' vær med at købe det. Hvis i synes det er for dyrt, så lad være med at købe det. Så simpelt er det. Det kaldes markedsøkonomi. Pladselskaberne kan forlange den pris de har lyst til.

I er allesammen grunden til at der er kommet kopisikring på CD'ere. Hvis i ikke havde kopieret, var det heller ikke kommet. I er til grin. Små intetvidende narrøve.

Jeg har intet med pladeselskaberne at gøre, men jeg kender en del til dem.

Fuck jer. I er sgu for ynkelige.
Gravatar #86 - TuXP
12. nov. 2002 06:24
#85

well, jeg tror måske du skulle have læst debatten ordentligt igennem, inden du slynger et svar ud...

/TuXP
Gravatar #87 - bastards
12. nov. 2002 09:59
Jeg har læst debatten igennem. Også den der var tidligere omkring samme emne.

Jeg kan kun komme til én konklusion: Folk prøver på at forsvare deres ulovligheder.

Tag nu f.eks. ham der siger: 'Jeg kopierer ikke særlig meget musik. 300 ud af mine brændte CD'ere er film' Skulle det gøre det meget bedre???!! Det er fandeme også ulovligt! Og med den tendens der er med at downloade film vil der komme de samme tiltag for DVD'ere, som der er ved at komme for musik CD'ere. Det hele starter når folk ulovligt kopierer folks produkter. Der er sgu heller ikke nogen her der ville finde sig i at deres arbejde blev kopieret eller stjålet.

Pladeselskaberne prøver på at beskytte deres produkter mod idioter som jer.
Gravatar #88 - funkymonkey
12. nov. 2002 10:10
#87
Har du tænkt på vi faktisk er nogle stykker der overholder loven, grunden til vi bliver sure over disse kopisikringer, er fordi det KUN går ud over dem der køber lovlige kopier. Hvis du absolut ikke ville betale for en cd, men anskaffe den ulovligt, så vil du uanset hvor godt Cd'en er beskytet kunne finde mp3'er på nettet i meget god kvalitet(der vil altid være en nørd eller 2 der cracker det og når først det er røget online, så spreder det sig), disse kan du så putte på en cd-r og vupti

resultatet fra kopi-beskyttelsen er: piraterne har gratis muik som altid og de ærlige køber får produkter med ringe lydkvalitet(der er super følsom overfor ridser i forhold til almmindelige cd'er og ingen mulighed for at tage backups til sig selv(fordi en cd let bliver slidt og derfor bruger man backups så man kan nyde cd'en i mange år))
Gravatar #89 - Hektor
12. nov. 2002 10:10
#87 bastards:
Så vil jeg da lige hoppe ind i debatten :-)

Tæller vi op, så har jeg formodentlig omkring 15 brændte skiver derhjemme. Laver vi en opgørelse er der følgende på dem:

Eileen Twain - cd med hendes første bands første udgivelse; blev aldrig udsendt og rettighedshaveren smed det på nettet i 2000 (svjh).
Windows 98 boot cd med diverse freeware utilities
Resten er FreeBSD, og diverse Linux-distroer, jeg har været ved at lege med.

Jeg har ikke købt en cd siden Shania Twains "Come On Over" i 2000; til gengæld har jeg købt omkring 30 dvd'er inden for det sidste år.

Jeg vil langt hellere købe dvd'ere end cd'ere af flere årsager:

* Jeg kan høre masser af musik i radioen
* Der er intet specielt ved cd'erne, i forhold til hvad jeg kan høre i radioen. Jeg har intet at bruge sangtektsterne til, for jeg synger elendigt.
* Jeg kan købe ganske gode film inkl. commentary fra kr. 80,- til kr. 150,-. Har f.eks. fornylig købt Taxi til 80 kroner, Merlin til 50 kroner.
* Jeg kan se mine dvd-film på det udstyr, jeg ønsker. Den smule beskyttelse, der er på dem, er lovligt at omgå, og Kulturministeren ønsker at lave en specifik undtagelse for dette i den nye ophavsretslov.
* Kopibeskyttelsen på dvd-film forringer ikke billede- eller lyd-kvaliteten; det er der forlydender om, at det gør på cd'ere.

Næste gang, jeg køber musik (det sker som sagt en meget sjælden gang), vælger jeg udgivelser uden kopibeskyttelse. Ville jeg købe mere musik, hvis det var billigere? Måske - men jeg nægter at købe plagiat-pop klon-bands.
Gravatar #90 - Deternal
12. nov. 2002 10:12
#87: Uanset at 1 har den attitude betyder det vel ikke at vi alle gør noget ulovligt eller?

Men det er da godt at høre at der er 1 der er glad for at producenterne af værker nu får større muligheder for:
A) At binde kunstnerne til dem (de har licens til at udgive på den platform som de gør standard, det kan kunstnerne ikke få)
B) Sikrer at folk ikke kun bruge værker ordentligt (I kan kun aflytte CD'er i Sony, Samsung og Pioneer drev).
C) Kan bestemme hvor, hvornår og hvordan værker skal bruges.

Hurra for dig siger jeg bare.

Btw tankevækkende at de ikke starter med kopibeskyttelse i Asien (hvor der alt andet lige er den største piratproduktion) - næ nej, lad os prøve på europæerne. Når de gør det i den rækkefølge kan man da kun udlede at piratkopiering intet har med sagen at gøre.
Gravatar #91 - TuXP
12. nov. 2002 13:22
Ja! Lad os støtte DVD!
Før DVD købte jeg aldrig film... Men nu er det ligepludselig blevet interresant! Filmene holder oxo meget længere med alt den extra guf osv... Er det bare mig, eller er film generalt blevet billigere efter DVD?
Man kan få masser af faktisk temelig nye film til 99-kr... og jeg har da oxo set dvd film helt ned til 29kr.

/TuXP
Gravatar #92 - gladbjerg
12. nov. 2002 13:34
#85.
Du siger, at hvis man sænker priserne til 60 kr. for en cd. så falder kavliteten af musikken. mit spørgsmål til dig, nu hvor du jo kender nogen i musikbranchen. Kan den egentligt blive dårligere.

Personligt har jeg kun orginale musik cd'er. Køber dog ikke så mange for tiden. Dem jeg køber, er gamle udgivelser. For det føste er indholdet efter min mening bedre, end den musik som bliver udgivet i dag og så er de som oftest på tilbud.
Gravatar #93 - gladbjerg
12. nov. 2002 13:43
Glemte lige en ting.

Det er efter min mening forkasteligt at man ikke kan afspille de nye cd'er der hvor man vil. Jeg er i den heldige situation, at jeg ikke har oplevet det selv. Men jeg vil gerne ligge alle mine cd'er ind på min computer, så jeg kan overføre dem til min bærbare mp3 afspiller. Egentligt burde diskutionen ligge i om hvorvidt man købe rettighederne til at bruge musikken eller om det er cd'en man bruger. Den danske lovgivning har tilkendegivet. at det efter dens mening er rettigheden til musikken man har købt. Hvilket efter min opfattelse er grunden til, de har lavet loven således at man må tage en kopi selv. Hvilket jeg syntes er helt fint. Hvorfor skulle jeg dog købe 2 udgaver af en cd. hvis jeg gerne vil have en i bilen (hvis jeg havde en) og en der hjemme. Et tiltag som jeg syntes kunne være kanon, var hvis man kunne tage sin gamle og rissede cd. med ned i butikken og få den byttet til en ny, eventuelt mod et symbolsk beløb.

/edit
røg lige af sporet. Det jeg mente med den danske lovgivning, var at musikbranchen, tilsidesætter den danskelovgivning. ved at give udtryk for at musikbranchen mener at det er cd'en man køber og ikke rettigheden til at bruge/høre musikken.
Gravatar #94 - H.E.R.O.
12. nov. 2002 15:18

diskussion
diskussion
diskussion

75 % herinde kan ikke stave til:
diskussion
Gravatar #95 - Lowkey
12. nov. 2002 17:04
#88
Har du tænkt på vi faktisk er nogle stykker der overholder loven, grunden til vi bliver sure over disse kopisikringer, er fordi det KUN går ud over dem der køber lovlige kopier.

Touché Bastards!

Kopibeskyttelse kommer næppe til at løse problemet med piratmusik, det tror jeg sgu ikke på.
Den eneste effekt det kommer til at have er at en masse ærlige folk der køber cd'erne til <STRONG>sig selv</STRONG> (og iøvrigt kun spiller dem for lukkede vinduer og døre, og sender deres førstefødte ind til CopyDan som offergave, hvis de forbryder sig mod god moral, og kommer til at spille musikken mens de har gæster), bliver fustrerede over at det produkt de har betalt for ikke virker på deres afspillere.
Piraterne skal sgu nok alligevel finde en måde at omgå beskyttelsen på - hvor der er vilje er der (ofte) vej.
Gravatar #96 - Skipper
12. nov. 2002 17:13
85:

En diskussion som den her kan løftes til et højere og mere præcist stadie til glæde for alle, hvis vi forholder os til fakta, i stedet for at afspore det hele med byger af skældsord.

Jeg vil gerne henlede din - og alle andres - opmærksomhed på Bekendtgørelse af lov om ophavsret, LBK nr 618 af 27/06/2001 (Gældende), den kan findes på www.retsinfo.dk.

"<STRONG>§ 12.</STRONG> Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at
... (snip!) ...
5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker, medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand." osv osv.
De præcise regler bliver forklaret på http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/...
I denne sammenhæng synes jeg det er vigtigst at fremhæve, at det er fuldt ud lovligt at kopiere offentliggjorte værker - herunder musik - til egen pc 'med henblik på elektronisk afvikling inden for husstanden'.
Det er altså lovligt at kopiere musik fra cd til computer, mp3-afspiller og brødrister. I den sammenhæng er kopisikringen af cd'er en standard-brydende teknikalitet, der forsøger at begrænse folks lovligt definerede muligheder.
Det er altså ikke nødvendigvis et spørgsmål om, at 'Folk prøver på at forsvare deres ulovligheder.' Meget taler faktisk for, at det er en diskussion, hvor folk forsøger at bevare deres lovlige rettigheder.
Skipper
Gravatar #97 - Deternal
12. nov. 2002 17:58
ej skipper for fan, du VED det er fordi du vil have lov til at stable 10000 kopier af Absolute Country 45 i dit klædeskab - ik det pæs med at du bruger din comp til musik, kan vi da ikke bruge til noget ;)))))

Ironi aside - hvorfor er musikbranchens indtjeningsproblem nødvendigvis et fakta? Så vidt jeg har kunnet aflæse af diverse statistikker viser musikbranchen jo kun manipulerede tal frem for at 'påvise' at de har ret når de a) siger musiksalget af faldende og b) siger at det er piratkopisters skyld (man kan så diskutere hvorfor de har undladt at smide statistik over antal solgte blanke medier med? :P).

Kunne det tænkes at der var en helt andet grund til al denne støj end netop piratkopiering? Som en af mine venner siger, den største piratkopist er garanteret pladebranchen selv.
Gravatar #98 - Skipper
12. nov. 2002 18:33
Der er sådan set ingen tvivl om, at det går skidt for musikbranchen. Ifølge august-tal fra RIAA er salget af solgte cd'er gået syv procent ned den første halvdel af 2002. Det har givet et tab i forventede indtægter på 514 millioner dollars. Og det er da en sjat. Fakta er altså, at der ryger færre cd'er den ene vej over disken og færre penge den anden vej.

Der, hvor vejene skilles det er hvorfor det sker. Musikbranchen peger stædigt på kopiering af cd'er og downloading af musik fra nettet som de to helt store syndere.

Andre peger i helt andre retninger.

Personligt synes jeg, at det er fuldstændigt logisk, at der er andre årsager til musikbranchens nedgang: Konkurrencen om vores opmærksomhed er stærkt stigende.

For ti år siden brugte vi ikke tid på internet, mobiltelefoner, dvd'er og det kolossale udbud af tv-kanaler, der er. Musik på cd'er fyldte ganske enkelt mere i de enkelte personers underholdningslandskab. Alene mobil-telefonerne har efter min vurdering trukket langt flere penge væk fra cd-markedet end alverdens piratkopier og musikbranchen ville få en større umiddelbar gevinst, hvis de spurgte 'hvor mange advokater kan der være på bestyrelsesgangen i et telefonselskab' og droppede deres børneværelses-hetz. Men det sker nok ikke.

Det, der idag er problemet det er, at det er ufatteligt let at samle mainstream-musik op: Vi bliver overbudt med tåbelige musikprogrammer og derefter med reklamer med det samme musik. (Når ikke lige det handler om Absolute Danish Collection Volume en million milliard)

Her er det første gang, musikbranchen for alvor skyder sig i foden, når de jagter den ukontrollerede kopiering: Det er stort set den eneste måde at lære ny musik at kende på, hvis musikken bevæger sig bare en anelse væk fra den totale mainstream-grød. Essensen er, at man farer ikke ud og køber musik, hvis ikke man aner, at den findes.

Anden gang de skyder efter de nedre gang-ekstremiteter er, når de binder musikken til deres cd'er. Jeg vil s'gu ikke høre min musik på cd'er. De er dødirriterende. Plastic, man skal bakse rundt med, og som bliver ridset (meget ridset når man har børn) og væk (meget væk, når man har børn) Det er helt evident, at jeg vil have lov til - som ophavsretsloven også giver mig ret til - at kopiere de plader jeg køber ind på min computer og derefter lykkeligt glemme alt om plast-stykkerne.

Jeg installerer heller ikke programmer hver gang jeg skal bruge dem. Ind på maskinen, så jeg kan klikke på de rigtige ikoner og komme i gang.

Skipper

En tilføjelse: Det her er interessant: http://www.forrester.com/ER/Press/Release/0,1769,7...
Gravatar #99 - Deternal
13. nov. 2002 00:45
Det betyder altså ikke noget at de har ændret den metode de optæller CD-salget på? ;)
Gravatar #100 - Deternal
13. nov. 2002 00:45
skulle lige lame og have indlæg 100 ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login