mboost-dp1

EcoMotors

Bill Gates investerer $23 mio. i energieffektiv motor

- Via GreenCarReports - , redigeret af Net_Srak , indsendt af Aputech

Selvom der er meget fokus på el-biler som fremtidens bud på miljørigtig transport, så kommer man ikke uden om, at den absolut mest udbredte motortype i biler er forbrændingsmotoren, og ganske givet vil være det i mange år endnu.

Microsoft-stifter Bill Gates, har sammen med investoren Vinod Khosla puttet 23 millioner dollars i et motorprojekt, der har potentialet til at forbedre forbrændingsmotorer markant.

Projektet er ledet af firmaet EcoMotors, der har udviklet motoren, som de kalder en OPOC-motor, der står for “Opposed Piston Opposed Cylinder”. Som navnet antyder, og som det kan ses på billedet til højre, er der tale et markant anderledes motordesign end konventionelle motorer, idet cylindere og stempler er placeret over for hinanden.

Ifølge EcoMotors fører det til en kraftig reduktion af bevægelige dele, op til 50 %, hvilket også betyder et lavere brændstofforbrug, ligeledes med 50 %. Oven i hatten bliver motoren mindre, og vægten falder dermed også, sammenlignet med en almindelig motor ved samme ydelse, samt koster mindre at producere.

Med den nye kapital håber firmaet at kunne forfine teknologien yderligere og snart kunne sætte motoren i produktion, til brug i alt fra biler til fly.





Gå til bund
Gravatar #1 - TormDK
15. jul. 2010 07:04
Ser smart nok ud, luk dem inde i et lokale og smid penge og cola ind til forskerne i ny og næ og se hvad der kommer ud af det i løbet af en 3-5 år.

Gravatar #2 - Wickedmike
15. jul. 2010 07:12
Vi løber jo nok tør for olie og dermed benzin og diesel på et eller andet tidspunkt alligevel.

Måske man skulle overveje at smide penge efter biler der kan køre på andet end benzin/diesel.

Jeg tror bestemt at disse øko venlige biler bliver benzin/diesel motorens redning, ligesom at biler blev hestens redning.
Gravatar #3 - micma18
15. jul. 2010 07:18
Forbrændings motoren dækker vel også over brændstof typer som planteolie, og ethanol/metanol. Som releativ nemt kan bruges, efter de eksisterende motor principper, for henholdvis diesel og benzin.
Gravatar #4 - drenriza
15. jul. 2010 07:18
Biogas syntes jeg selv lyder lovende. Men det er ikke ligefrem fordi jeg har forstand på det.

Men et biogas anlæg kunne også producere strøm til hus stande. Og så produceres det er affald.
Gravatar #5 - el_barto
15. jul. 2010 07:20
Altså...her gik jeg og troede at det største energitab ved forbrændingsmotorer var varmetabet, men det er åbenbart friktion fra bevægelige dele??
Gravatar #6 - gnаrfsan
15. jul. 2010 07:24
Wickedmike (2) skrev:
Vi løber jo nok tør for olie og dermed benzin og diesel på et eller andet tidspunkt alligevel.

Den vil nok også kunne køre på rapsolie og lignende.
Gravatar #7 - micma18
15. jul. 2010 07:25
el_barto (5) skrev:
Altså...her gik jeg og troede at det største energitab ved forbrændingsmotorer var varmetabet, men det er åbenbart friktion fra bevægelige dele??


Tjaaa... Friktion danner jo helt naturligt også varme. Men det meste af varmen kommer jo nok fra selve forbrændingen. Men varmen udnyttes jo også i eks. en diesel motors turbo. Hvor den varme og udvidede gas, bruges til at drive en større mænde kold luft ind i motoren.

Mener også at have hørt, at på skibs motorer osv. Der benyttes der meget komplicerede generatorer osv. til at hive så meget energi ud af overskudsvarmen, som overhovedet muligt.
Gravatar #8 - Inciter
15. jul. 2010 07:31
sig mig engang.... er det ikk bare en boxer motor hvor stemplerne skydes ud i stedet for ind???
Gravatar #9 - jAST
15. jul. 2010 07:31
Wickedmike (2) skrev:
Vi løber jo nok tør for olie og dermed benzin og diesel på et eller andet tidspunkt alligevel.

Måske man skulle overveje at smide penge efter biler der kan køre på andet end benzin/diesel.

Jeg tror bestemt at disse øko venlige biler bliver benzin/diesel motorens redning, ligesom at biler blev hestens redning.


Nu er det ikke kun olie fra undergrunden der kan forbrændes i en forbrændingsmotor.

Desuden så løber vi ikke tør for olie de næste 100 år -- så det er en ganske fin idé at forfine en allerede eksisterende teknologi, hvis det kan lade sig gøre.
Gravatar #10 - windkin
15. jul. 2010 07:42
Nu sidder amerikanerne nok og tænker

YAY. Nu kan vi have 50% flere biler og 50% stører biler
Gravatar #11 - LordMike
15. jul. 2010 07:45
jAST (9) skrev:
Desuden så løber vi ikke tør for olie de næste 100 år -- så det er en ganske fin idé at forfine en allerede eksisterende teknologi, hvis det kan lade sig gøre.


Puha.. Humlen ved Eksponentialfunktioner :P

windkin (10) skrev:
Nu sidder amerikanerne nok og tænker

YAY. Nu kan vi have 50% flere biler og 50% stører biler


Du mener 100% flere & 100% større?
:P
Gravatar #12 - mireigi
15. jul. 2010 07:45
Wickedmike (2) skrev:
Vi løber jo nok tør for olie og dermed benzin og diesel på et eller andet tidspunkt alligevel.

Måske man skulle overveje at smide penge efter biler der kan køre på andet end benzin/diesel.

Jeg tror bestemt at disse øko venlige biler bliver benzin/diesel motorens redning, ligesom at biler blev hestens redning.


Mange store gennembrud på ét felt er sket når der er blevet forsket på et andet, men beslægtet felt. Det er slet ikke utænkeligt at ved forskning i forbedring forbrændingsmotorer kan føre mere og andet med sig end netop kun en forbedring af forbrændingsmotoren.
Gravatar #13 - Axixxx
15. jul. 2010 07:46
#8

Søg på youtube, motoren har 4 stempler, hvor hvert "sæt" trækkes fra og skubbes mod hinanden.

Gravatar #14 - Wickedmike
15. jul. 2010 07:52
jAST (9) skrev:
Desuden så løber vi ikke tør for olie de næste 100 år -- så det er en ganske fin idé at forfine en allerede eksisterende teknologi, hvis det kan lade sig gøre.


Nu er der jo mange teorier om netop hvornår vi løber tør for olie.
Hvis BP ikke snart stopper med deres lort så går der nok ikke lang tid :P
Gravatar #15 - Mnemonic
15. jul. 2010 08:00
Inciter (8) skrev:
sig mig engang.... er det ikk bare en boxer motor hvor stemplerne skydes ud i stedet for ind???

Nej - En "normal" boxer - som f.eks. Porsche's - er stadig en 4-takt motor - Dette er en 2-takt.

Den største forskel er at en (encylindret) 2-takt motor producerer energi ved hver omdrejning, hvor en (encylindret) 4-takt motor gør det ved hver 2. omdrejning. Som ved den gamle remse: "Suck, Squeeze, Bang, Blow") Du kan defor sige at den er dobbelt så effektiv.

Den største ulempe ved traditionelle 2-takt motorer (som knallerter o.a.) er at de forurener, da de skal køre på "blandet benzin", altså brændstof med iblandet smøremiddel, fordi de har åbne krumtapshuse. Dvs. at en del af kompressionen forgår i motoren udenfor cylinderen, i modsætning til en 4-takt motor.

Det smarte ved den nye type 2-takt motor er at forbrænding og komprimering sker i cylinderen, og at krumtap derfor kan smøres på normal måde.

Jeg kan dog se en enkelt ulempe ved denne motor i stedet for en traditionel 2-takter: EcoMotor skriver godt nok at de har elimineret knastaksler og ventiler, men til gengæld vil de ekstra lange plejlstænger til de "yderste" stempler tage noget af ydelsen - Det er jo ekstra vægt der skal flyttes for hver omdrejning mototren tager.

Men en meget spændende udvikling.
Gravatar #16 - micma18
15. jul. 2010 08:05
Mnemonic (15) skrev:
Nej - En "normal" boxer - som f.eks. Porsche's - er stadig en 4-takt motor - Dette er en 2-takt.

Den største forskel er at en (encylindret) 2-takt motor producerer energi ved hver 2. omdrejning, hvor en (encylindret) 4-takt motor gør det ved hver 4. omdrejning. Som ved den gamle remse: "Suck, Squeeze, Bang, Blow") Du kan defor sige at den er dobbelt så effektiv.

Den største ulempe ved traditionelle 2-takt motorer (som knallerter o.a.) er at de forurener, da de skal køre på "blandet benzin", altså brændstof med iblandet smøremiddel, fordi de har åbne krumtapshuse. Dvs. at en del af kompressionen forgår i motoren udenfor cylinderen, i modsætning til en 4-takt motor.

Det smarte ved den nye type 2-takt motor er at forbrænding og komprimering sker i cylinderen, og at krumtap derfor kan smøres på normal måde.

Jeg kan dog se en enkelt ulempe ved denne motor i stedet for en traditionel 2-takter: EcoMotor skriver godt nok at de har elimineret knastaksler og ventiler, men til gengæld vil de ekstra lange plejlstænger til de "yderste" stempler tage noget af ydelsen - Det er jo ekstra vægt der skal flyttes for hver omdrejning mototren tager.

Men en meget spændende udvikling.


Efter at have set youtube videon. Står man så ikke stadig med totakts problemet, med at uforbrændt brændstof sendes ud i udstødningen. Da udstødningskanalen bare sidder i bunden af cylinderen, og åbner når stemplet går i bund.

4 takts motoren åbner jo først for udstødningen, når stemplet er på vej op igen...?
Gravatar #17 - graynote
15. jul. 2010 08:08
jAST (9) skrev:


Desuden så løber vi ikke tør for olie de næste 100 år -- så det er en ganske fin idé at forfine en allerede eksisterende teknologi, hvis det kan lade sig gøre.


..og du tror ikke, at det bliver et problem, før vi er løbet tør?

Jeg gætter på, at det bliver et problem, lang tid før; når det kan mærkes, at der ikke længere er nok til alle.
Gravatar #18 - Mnemonic
15. jul. 2010 08:16
micma18 (16) skrev:

Efter at have set youtube videon. Står man så ikke stadig med totakts problemet, med at uforbrændt brændstof sendes ud i udstødningen. Da udstødningskanalen bare sidder i bunden af cylinderen, og åbner når stemplet går i bund.

4 takts motoren åbner jo først for udstødningen, når stemplet er på vej op igen...?


Jo - "[url= er et problem men afaik er den forurening langt mindre end den uforbrændte smøreolie som en traditionel 2-takter spytter ud. Men det kan også elimineres ved direkte indsprøjtning af brændstoffet som set i videoen i linket herover.

Desuden ser det ud til at de kan udnytte at der er to stempler i deres motor i stedet for et enkelt som normalt, så måske kan de helt fjerne problemet ved at lade indsugning gå forbi det ene stempel og udstødning forbi det andet.
Gravatar #19 - jAST
15. jul. 2010 08:29
graynote (17) skrev:
jAST (9) skrev:


Desuden så løber vi ikke tør for olie de næste 100 år -- så det er en ganske fin idé at forfine en allerede eksisterende teknologi, hvis det kan lade sig gøre.


..og du tror ikke, at det bliver et problem, før vi er løbet tør?

Jeg gætter på, at det bliver et problem, lang tid før; når det kan mærkes, at der ikke længere er nok til alle.



Jeg har aldrig sagt det ikke bliver et problem før. Det er noget du prøver at få det til at lyde som om jeg har sagt.

Pointen er den at vi ikke skal smide olie væk som energi-kilde... den er billig og sikrer udvikling i de fattigste dele af verden. Og udvikling i de fattigste lande er faktisk det som vil redde vores røv på sigt...

En effektivisering af forbrændingsmotoren vil gøre det billigere OG nemmere for de fattige lande at "indhente" os, så deres levestandard stiger og deres fødselsantal falder.

Det er helt elementært.... min kære Graynote ;)
Gravatar #20 - Wickedmike
15. jul. 2010 08:43
jAST (19) skrev:
En effektivisering af forbrændingsmotoren vil gøre det billigere OG nemmere for de fattige lande at "indhente" os, så deres levestandard stiger og deres fødselsantal falder


Så bliver efterspøgelsen af olie jo blot større,

Jeg tror dog ikke du mener forbrændingsmotoren som benzin/diesel, men andre former for brændstof.

- Jeg tror stadigvæk at biobrændsel og evt. hydrogren er det der skal redde benzin/diesel motoren, specielt de lidt mere klassiske biler vil kunne komme til at lide af denne mangel.

Gravatar #21 - jAST
15. jul. 2010 08:52
Wickedmike (20) skrev:
Så bliver efterspøgelsen af olie jo blot større,

Jeg tror dog ikke du mener forbrændingsmotoren som benzin/diesel, men andre former for brændstof.

- Jeg tror stadigvæk at biobrændsel og evt. hydrogren er det der skal redde benzin/diesel motoren, specielt de lidt mere klassiske biler vil kunne komme til at lide af denne mangel.


Det er fjollet kun at jagte alternativer til det vi har. Når det vi har kan forbedres, såvel som at vi kan jagte alternativer.
Gravatar #22 - graynote
15. jul. 2010 09:14
#19 jAST:

Du har egentligt ret i, at jeg lægger ord i munden på dig, og det beklager jeg - du har en god pointe.

Der er bare så mange, der bruger det, du skrev, som argument for, at olieproblemet ligger generationer og atter generationer forude, at jeg tog det for givet, at du gjorde det samme.

Det var en forhastet konklusion - my bad.

Gravatar #23 - Suspekt
15. jul. 2010 09:46
En af de større forskelle på 2-takts og 4-takts er når man kører ned af bakke, så bremser 4-takts motoren automatisk, det gør 2-takts motoren ikke..

Så ud over konceptet minder alt for meget om den meget gamle boxer motor, så bruger den også meget mere benzin og stopper ikke ned af bakke.. Yay..
Gravatar #24 - el_barto
15. jul. 2010 10:05
Suspekt (23) skrev:
En af de større forskelle på 2-takts og 4-takts er når man kører ned af bakke, så bremser 4-takts motoren automatisk, det gør 2-takts motoren ikke..

Så ud over konceptet minder alt for meget om den meget gamle boxer motor, så bruger den også meget mere benzin og stopper ikke ned af bakke.. Yay..


Mon ikke det kan løses i benzinpumpen :)
Gravatar #25 - lughorn
15. jul. 2010 10:08
Gammel nyhed. Boxermotoren blev opfundet i 1896 ;-)
Gravatar #26 - Mnemonic
15. jul. 2010 10:40
Suspekt (23) skrev:
En af de større forskelle på 2-takts og 4-takts er når man kører ned af bakke, så bremser 4-takts motoren automatisk, det gør 2-takts motoren ikke..

Det er ikke korrekt at det skulle ske "automatisk ned af bakke" - Jeg tror du mener ved coasting - eller friløb (Jeg er usikker på hvad det hedder på dansk)

Men det sker f.eks. når man ruller hen mod et rødt stoplys - Motorens kompression bruges til at stoppe med i stedet for normale bremser - Og det kan godt lade sig gøre selv op ad bakke... ;)

Alle der har prøvet at geare ned og slippe koblingen på en "gammeldags" knallert med manuel kobling ved at en 2-takter også motorbremser - bare ikke så meget som en 4-takter, fordi kompressionen er højere i en 4-takt end i en 2-takt motor...

Suspekt (23) skrev:
Så ud over konceptet minder alt for meget om den meget gamle boxer motor, så bruger den også meget mere benzin og stopper ikke ned af bakke.. Yay..

Nyheden er ikke at det er en boxer-motor, men derimod at det er en 2-takt motor uden mange af de ulemper en sådan har i forhold til en 4-takt motor...

Og jo - motoren er netop mere effektiv end en normal 4-takter.
Gravatar #27 - Jakob Jakobsen
15. jul. 2010 10:52
#23
Nej, en 2-takts motor vil også bremse køretøjet, men ikke nødvendigvis lige så meget som en 4-takts.
Du kan desuden ikke sammenligne denne motor med en "almindelig" 2-takts motor og kan således ikke forudse brændstofforbrug osv.

Desuden findes der utallige 2-takts motorer, der er meget mindre forslugne end tilsvarende 4-takts motorer.
Gravatar #28 - Quke
15. jul. 2010 11:22
MYT Engine
Gravatar #29 - sisseck
15. jul. 2010 12:46
Altså nu er der jo ikke de store problemer i at opsamle noget CO2 fra atmosfæren, lade det reagere med H2 som fx kan komme fra hydrolyse af vand, og derved få dannet råolie. Faktisk kan vi gøre det så smart at vi kun får lavet de kædelængder der svare til det der bruges til benzin. Det koster en pokkers masse energi, men udover det er der intet der står i vejen for sådanne anlæg.
Gravatar #30 - duppidat
15. jul. 2010 13:25
#29 Det har man jo netop kunnet i mange år, men det kan jo ikke betale sig - derfor er det nytteløst.

Der er ingen idé i at bruge 2 MW energi på at producere 1 MW energi :P
Gravatar #31 - Slettet Bruger [249140383]
15. jul. 2010 22:47
Quke (28) skrev:
MYT Engine


yay
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login