mboost-dp1

unknown

Bill Gates giver over 4 mia. til børn i Afrika

- Via VNU-net - , redigeret af Net_Srak

Bill og Melinda Gates fonden har endnu en gang haft den store pengepung oppe af lommen, og denne gang er det børnene i Afrika, der nyder godt af de mange penge tjent gennem Microsoft.

Beløbet på 750 millioner dollars er doneret til Gavi (Global Alliance for Vaccines and Immunization), der hjælper med at vaccinere børn i udviklingslandene.





Gå til bund
Gravatar #1 - ldrada
25. jan. 2005 18:51
Nej nej, det er løgn. Bill Gates er grådig og han bruger alle sine penge på at få gøre windows mere elendigt end nogensine *host*

Egentlig, så beundrer jeg den mand for at donere så meget. Et godt overblik kan fås på http://gatesfoundation.com
Gravatar #2 - Blank
25. jan. 2005 18:56
ja, hvor tit hører man om linux folk der donere penge..?

jeg har ihvertfald ikke hørt om det endnu..!

jeg ved godt der ikke er ligeså mange penge i linux, men lidt er der jo..!

og de penge som gates tjener, dem bruger han da i det mindste på noget fornuftigt, og er ikke egoistisk om sine penge
Gravatar #3 - technetium
25. jan. 2005 18:57
nå ja et greb i lommen
Gravatar #4 - sKIDROw
25. jan. 2005 18:57
Det er sgu da ikke nemt at være irriteret på den mand, når han gør sådan noget her i tide og utide... ;)
Men den gavmildhed, kan jeg tilgive lidt af hvert... hehe
Gravatar #5 - sKIDROw
25. jan. 2005 19:03
#2

Det er sjældendt at en OS kerne donere penge væk, det har du ret i... :P
Det har ikke noget med Microsoft at gøre, det er Bill Gates som privatperson, som griber i egen lomme... ;)
Det gør det stadig ikke mindre prisværdigt.
Gravatar #6 - TullejR
25. jan. 2005 19:03
hvorfor fortsætte med at modarbejde moder jord?
det er nok ikke for sjov at 'hun' prøver at begrænse befolkningstallet. at det så virker sørgeligt bare at lade folk dø er så en anden ting.
og ja, jeg er kynisk. på visse områder.

#2:
gad vide om det kunne have noget at gøre med det faktum at mange projekter kun kan eksistere hvis de selv får donationer. prøv da lige at tænke dig om, vil du ikke?
Gravatar #7 - FISKER_Q
25. jan. 2005 19:12
#6 Så er det bare om det er overfor Microsoft-relateret ting eller befolkningen :)

Ej er enig med dig, så vidt jeg husker så hver gang der findes potentielle kure mod AIDS, så muterer den sygdom sig, mere eller mindre, med det samme for derefter at være immun over for kuren.

Udover det er forskningen i det mindste stadigvæk noget værd, det synes jeg al forskning er.
Gravatar #8 - Blank
25. jan. 2005 19:12
#6
Linux priser

NOGLE linux projektor (distros) er nogle der lever af donationer, men mandrake og redhat og etc... de tjener sq på det, og med systemer op til 18000 $ (som de formentlig nok ikke sælger meget mere en nogle få hundrede stykker om året af)
så tror jeg også at selv en linux distro ville have råd til at donere lidt penge..!

"prøv da lige at tænke dig om... vil du ik..?"
Gravatar #9 - TullejR
25. jan. 2005 19:14
#7:

problemet er jo bare at jorden bliver overbefolket (hvilket den til dels allerede er). hvis jeg husker rigtigt er jordens befolkning fordoblet de sidste 50 år. så vi ender måske med at være 10-15x10^9 mennesker på jorden om 50 år.

ja, forskning er godt, men jeg tror bare ikke vi er totalt klar over konsekvenserne der er forbundet med at lade alle mennesker leve til de er 80 og har fået 10 børn.
Gravatar #10 - sKIDROw
25. jan. 2005 19:16
#8

Igen du blander Bill Gates sammen med hans firma. Det er ikke Microsoft der donere penge, men Bill Gates og konen... ;)
Gravatar #11 - Pephers
25. jan. 2005 19:16
Det er nu vi/dem der nu har betalt for MS licenser skal glæde os over hvor vores penge går til :)

Det er fint nok han brugt dem på noget nyttefuldt istedet for Asien.
Gravatar #12 - TullejR
25. jan. 2005 19:17
#8:

ja, for redhat enterprise er selvfølgelig også det alle sammen render rundt og bruger til desktoppen.
du glemmer vist stadigvæk at bare fordi der er nogle distro'er der tager penge for deres arbejde, tjener de ikke så meget som microsoft og co. fx var mandrake ved at gå konkurs for et års tid siden.

#10:

men BillG's penge kommer vel fra aktierne i
Microsoft hvis jeg ikke tager meget fejl. Men ja, der er forskel på Microsoft og BillG
Gravatar #13 - Blank
25. jan. 2005 19:19
#10

nej..!
for de penge Gates har, har han tjent gennem microsoft..! enig..?
Gravatar #14 - sKIDROw
25. jan. 2005 19:21
#12 Tullejr

og co. fx var mandrake ved at gå konkurs for et års tid siden.


Det kunne vi jo ikke have, så vi var nogen der greb til lommerne... ;) Og i dag har de det meget bedre, og har fået flere gode kontrakter... :)
Gravatar #15 - TullejR
25. jan. 2005 19:25
#14:

er jeg godt klar over. prøver bare at få Mcnovy til at forstå at der altså ikke er samme grad af penge at sælge mandrake som der er i at sælge win xp + office xp og jeg skal komme efter dig. ;)
Gravatar #16 - Blank
25. jan. 2005 19:26
hvis vi lige prøver at holde os til redhat..!

red hat på newz.dk
red hat 2 på newz.dk

hmm.. mon ikke at der ville være penge til at donere bare en lille million..?
Gravatar #17 - Blank
25. jan. 2005 19:29
@ TullejR

jeg har aldig sagt at linux skal give samme beløb som bill gates..!

men med de omsætninger og overskud de har sig, mon ikke de så har råd til at donere bare lidt..!
Gravatar #18 - grey
25. jan. 2005 19:30
Heh, Bill G er en moderne Robin Hood; tager fra de rige (os) og giver til de fattige. 4G er sgu' ikke petty cash for nogen, og jeg er sikker på, at de penge kan gøre en forskel - hvis ikke de falder i korrupte hænder undervejs.
Gravatar #19 - Ridefisken
25. jan. 2005 19:30
#13
Hovedsagen er, at det ikke er en beslutning der er blevet taget af eller på vegne af Microsoft, men af Bill Gates som privatperson.

#8
For at udtale sig om det, skal man have meget bedre indsigt i Linuxdistributørernes regnskab. Jeg er sikker på, at du hurtigt ville finde ud af, at det ikke er som du tror. Det skyldes, at omsætningen slet, slet ikke er i nærheden af microsofts.

#9
For det første skyldes fattigdommen i den tredje verden ikke mindst vestens udbytning og dårlige handelsbetingelser på verdensmarkedet, så det ville være forkert at kalde det moder jords beslutning.
For det andet kurerer man jo ikke hele den afrikanske befolkning s syge fra den ene dag til den anden.
Gravatar #20 - bjerh
25. jan. 2005 19:33
Hehe.. thumbs up..
Gravatar #21 - TullejR
25. jan. 2005 19:40
#19:

for det første skyldes fattigdommen i den tredje verden ikke mindst vestens udbytning og dårlige handelsbetingelser på verdensmarkedet, så det ville være forkert at kalde det moder jords beslutning.
For det andet kurerer man jo ikke hele den afrikanske befolkning s syge fra den ene dag til den anden.


en eller anden skal have skylden for at sprede aids og malaria osv osv. og eftersom jeg tvivler på at det er bush og co. der har sat det i gang tilegner jeg skylden på den mest nærliggende - moder jord.
men ehm. jeg har ikke nævnt noget om fattigdom. aids kunne lige så vel have startet i et rigt EU-land hvis det var sådan. jeg hælder bare mere til min teori om at aids er kommet for at rydde lidt op i den stigende befolkning på jorden.
Gravatar #22 - Zredna
25. jan. 2005 19:44
Det er meget enkelt, Mcnovy. Normalt finder medierne det ikke interessant når nogen donerer en brøkdel af deres formue til et velgørende formål - hvis formuen så er på 100000000000 kr så den brøkdel lige pludselig bliver til 4 mia. kr er det straks noget andet.

Ikke dermed sagt at dem der tjener penge på Red Hat donerer penge til velgørenhed. Jeg ved det ikke, men det gør du heller ikke, for hvis de gjorde ville vi alligevel ikke høre om det.

Derudover kan det da nævnes at f.eks. VIM er charityware. Altså software hvor de opfordrer brugere til at sende donationer til velgørenhed i stedet for til projektet.
Gravatar #23 - Blank
25. jan. 2005 19:57
#22
jeg tror at lige netop hvis det var en linux distro som donerede, så ville vi hører om det..!

for det er noget mange læsere (herinde) ihvertfald ville synes var fedt..! (vil jeg tro)
Gravatar #24 - grey
25. jan. 2005 20:05
#21 Det er da klart at befolkningstætheden og vores evne til at rejse har en stor indvirkning på spredningen af en smitsom sygdom. Ting som AIDS har sikkert eksisteret længe, men vi ser det først nu, fordi det tidligere "bare" har slået en lille enklave ihjel et eller andet sted. Nu er alting globalt.
Gravatar #25 - Zredna
25. jan. 2005 20:07
#23
Ja, men det er jo en privatperson der har doneret - ikke microsoft. Mon man ville høre om det hvis en af Red Hats ejere donerede en brøkdel af deres penge til velgørenhed? Meget kan man sige om linux fans, men tvivler altså på at nogen ville finde det så interessant at vi ville høre om det...
Gravatar #26 - Blank
25. jan. 2005 20:31
hmm. og hvorfor er det så spændende at høre om bill gates donationer..?

er det bill gates, eller er det donationen der er interessant..?

det er ihvertfald begge dele der står i overskriften..!
Gravatar #27 - dalbjerg
25. jan. 2005 20:35
Mcnovy: Der du selv blander Gate sammen med firmaet microsoft vil jeg forsætte i den stil.

Du linker til en nyhed hvor du skriver Redhat har et overskud på 2,2 million kroner. Du vil så sige at der godt kunne blive råd til at give en million væk, det vil altså sige at det cirka er halvdelen af dets overskud. Nå vi snakker Microsoft snakker vi altså milliarder, og har gjort det i langt tid.
Og som det første indlæg i den redhat står der, gad vide hvor meget de har tabt tidligere?

Regn selv resten ud.

Det er selvfølgeligt flot af Gates at han giver så mange penge væk, han har jo heller ikke en chance for selv nå at bruge dem. Men at sige at man aldrig hører linux folkens give penge væk, det var da godt den dårligst kommentar jeg har hørt i Linux VS Windows krigen. Hvorfor tro du at der paypal logo på de fleste linux projekter ???
Gravatar #28 - TullejR
25. jan. 2005 20:38
#25:

det er vel egentligt heller ikke interessant at høre at verdens rigeste mand giver håndører væk. det er ren reklame, og ms/Mr. Gates ved det.
Gravatar #29 - SmackedFly
25. jan. 2005 20:42
#23

Microsoft donerer IKKE penge, det er Bill Gates der donerer penge, og jeg tør næsten vædde på at ejerne af diverse kommercielle linux distros har doneret masser af penge til velgørenhed. Der findes så også de omvendte tilfælde, udvikleren (ja, der er primært kun en) af slackware har en hjertesygdom, så ham vil vi da gerne have nogle penge til.

Jeg er så træt af de her diskussioner hver gang, hvor folk har så travlt med at fortælle os hvor godt og dejligt microsoft er fordi Bill Gates på prisværdig vis giver penge til velgørenhed. Jeg har stor respekt for det han gør, men det skal IKKE bruges til at godt gøre hvad der sker omkring Microsoft. Lad os holde tingene adskilt.

En helt anden ting er, at jeg synes noget af det mest ulækre er når folk begynder på de her 'jeg har doneret mere end dig/min far kan banke din far' ting. Har du doneret penge, jamen det er fint, men lad være med at rende rundt og slå andre i hovedet med det, og lad ISÆR være med at slå and i hovedet fordi en anden end dig selv har doneret penge.

Og så er det iøvrigt godt gjort.
Gravatar #30 - FISKER_Q
25. jan. 2005 20:44
#28 Ja satans også med lidt reklame til dem som er lidt dårligt stillet.
Gravatar #31 - Zredna
25. jan. 2005 20:47
Nu gider jeg snart ikke forklare mig mere - håber virkeligt ikke det er mig der skriver så utydeligt!

Det er spændende fordi det er et kæmpe beløb - og manden har råd til det.
Helt ærligt. Tror du der var kommet en nyhed om det hvis der var blevet doneret 25.000 kr i stedet (i øvrigt et kæmpebeløb efter min målestok)?
Jeg ved ikke om en af ejerne fra RH har doneret 25k til velgørenhed, men det kan ikke udelukkes blot fordi vi ikke har hørt om det.
Gravatar #32 - Lobais
25. jan. 2005 21:04
Ikke fordi jeg ikke synes det er fair nok gjort, men tænk på om alle, der bruger windows, havde kørt Linux, og havde givet alle de penge de sparede til én stor font. Så ville man virkelig kunne udrette noget hjælp.
Gravatar #33 - SmackedFly
25. jan. 2005 21:12
#32

Jeps, bedre skrifttyper ville gøre verden til et bedre sted.
Gravatar #34 - BeLLe
25. jan. 2005 21:17
Hmm... jeg komme til at tænke på.. fint nok at han donerer penge til afrika men det er der så mange der gør.
Hvis han virkelig ville lave overskrifter så skulle han have doneret pengene til udvikling af en linux dist eller lign.
DET ville være en nyhed
Gravatar #35 - martin5000
25. jan. 2005 21:51
#33 hehehe... fed kommentar dér :-)

#28 At Bill G er verdens rigeste har vel ikke noget med sagen at gøre... det vigtige er at han giver noget. Der er MANGE mennesker der har mulighed for at hjælpe andre, men som ikke gør det! At du tilmed kalder det reklame giver mig seriøst kvalme! Kan du ærligt sige at du hvert år giver/har givet lige så stor procentdel af dine penge til velgørende formål som Bill Gates? Jeg tvivler... så lad dog for pokker være med at svine manden til når han gør noget godt - også selvom hans arbejdsgivers forretningsmetoder til tider er tvivlsomme.
Gravatar #36 - martin5000
25. jan. 2005 21:57
#34 Hvis han donerede penge til et linux-projekt ville det sikkert skabe flere overskrifter, men det betyder vel ikke at han donation er ubetydelig? Tag evt. til Afrika og stil børnene dér det samme spørgsmål...
Gravatar #37 - TullejR
25. jan. 2005 22:09
#35:

sviner ham til? sikkert nok, bare lige vis mig hvor.
faktum er at når folk hører noget om Bill Gates tænker de "det er ham der windows/microsoft fyren". dermed hæver det microsofts goodwill for den almene bruger når Bill Gates forærer alle de pokkers penge væk.
og at han er den rigeste mand i verden har sgu da alt at gøre med størrelsesordenen af de beløb han donerer. DOH.
Gravatar #38 - knasknaz
25. jan. 2005 22:12
Tja man kan jo ikke lade være med at have lidt respekt for at han tager penge fra folk, der er rige nok til at købe en computer - og giver dem til folk der er så fattige at de knapt nok ved hvad en computer er! Han er svær at blive klog på ham Bill G. ;)
Gravatar #39 - sguft
25. jan. 2005 22:14
#28: Kald det bare reklame, men det er altså ikke mange rigmænd der donerer til så mange velgørenhedsorganisationer og støtter så meget medicinsk forskning som Bill og slet ikke i beløb der kommer i nærheden af det Bill og Melinda's fond giver ud årligt.

Så hvor mange andre rigmænd bare skraber til sig, så donerer han altså et ikke ubetydeligt beløb til den 3 verden og han gør det ofte. Jeg har svært ved at se hvorfor man overhovedet gidder forsøge at finde på årsager til sådanne donationer der forsøger at stille manden i et dårligt lys.
Gravatar #40 - rød front
25. jan. 2005 22:16
Hvornår Linuxfolk punger ud til gode formål?
Hele tiden.

Jeg giver selv hvad min studieindtægt kan overkomme, og det samme gør mange andre, men da vi ikke er milliardærer hører man ikke om det. Hvilket er godt det samme, da de fleste af os nok ikke har brug for anden god omtale end den vores venner giver... Gates derimod, kunne godt bruge lidt positiv publicity ;)

Men alt andet lige, er det da godt for de mennesker som får noget ud af pengene.
Gravatar #41 - Zredna
25. jan. 2005 22:21
#35
Det har da noget at sige at han er verdens rigeste mand, og det ændres ikke af at måle det i procent. Hvis jeg donerer bare selv et lille beløb som 500 kr må jeg give afkald på noget andet.
Tror du Bill har måtte give afkald på noget for at få råd til den her donation?
Gravatar #42 - hatten
25. jan. 2005 22:22
WOW, EN HEL DAGS LØN.
Udnævn manden til helgen LIGE PÅ STEDET.
Hvis han ikke self profeterede, at han aldrig ville lave ordenlige produkter, blot fordi der ikke er "penge" i det, så kunne jeg måske finde en smule respekt for så plat et mediestunt.


#40
"Linuxfolkene" Giver jo for (I windowsspeak) for Milliarder af kroner software gratis, til alle de dernede der har lyst til at købe en computer. Hvis det ikke er at udøve massiv støtte til en nu lidt herget økonomi, så ved jeg ikke hvad det er.
Gravatar #43 - -Anders
25. jan. 2005 22:41
Som det ser ud her, så har han doneret en 64-del af sin formue. Jeg synes ikke just at det er et 'greb i lommen' som nogle af jer siger. (750 millioner, ud af 48 milliarder.)
Gravatar #44 - andreasg
25. jan. 2005 23:08
#35
Han har da sikkert ikke måtte give afkald på noget vigtigt for at donere det beløb. Men hvis jeg donerer 2000 kr., som da er meget for en hjemmeboende studerende, giver jeg heller ikke afkald på noget vigtigt. Ikke for at jeg kan leve, i hvert fald.

Jeg kan heller ikke direkte lide Microsoft som en hver anden nørd, men generøsitet er en god ting og skal ikke kritiseres, også selvom den der gør det har noget at vinde ved at gøre det, HVIS! der er ingen mørke sider af sagen. Og det er der IKKE i denne situation.

Mange af jer der kritiserer går sikkert også fordi hjemløse på gaden uden at smide en 5'er... En 5'er er vel også ca. mindst en 1/64 del af en mindre velhavendes ejendom, og det har mange ikke engang til overs i sine tanker?
Gravatar #45 - akerman
25. jan. 2005 23:23
Godt at han giver dem til børnene i Afrika i stedet for flodbølge-ofre.

(ikke ironisk ment).

Det siger lidt at han ikke er ren medieluder.
Gravatar #46 - xir
25. jan. 2005 23:24
#44 jeg kan faktisk ekstremt godt lide Microsoft, og specielt deres udviklings værktøjer er totalt guld for mig. Vil det sige jeg ikke er en nørd efter din definition?
Gravatar #47 - rabonzo
25. jan. 2005 23:46
Meget muligt at folk herinde tænker over at det ikke er ret meget for HAM. Meeeen mon ikke det kan mærkes / ses i regnskabet selvom det er privat formue? Kan godt være det "ikke er mere end" 1/64 del af hans formue, men det er sagt før, og jeg vil gerne gentage det som så mange andre os har sagt: Hans penge hjælper nok lidt flere end de penge i evt. indsender (antalsmæssigt, ikke at de hjælper personerne i Afrika bedre individuelt). Syntes generelt at Bill har doneret en del efterhånden, at han så muligvis har tjent pengene på Microsoft er jo så en anden sag (hvilket jeg i øvrigt ikke har noget problem med).

Men alt i alt, thumbs up for Bill G for det store beløb :) Syntes det er kanont at han interessere sig for verdensproblemer og står ved at de findes og donere for at mindske dem :-)
Gravatar #48 - Dan
25. jan. 2005 23:47
#33, det er ikke størrelsen... Eller...
Men den var lidt svær at overse
Gravatar #49 - ldrada
26. jan. 2005 00:31
Så drop dog den lallede diskution om hvorvidt han giver "nok" eller ej. Uanset hvor mange penge du har, så er 750 millioner på en gang et stort beløb, og uanset hvor lidt han giver væk "i forhold til sin formue", så har har han testamenteret resten af sin formue væk ved sin død.
Så jeres argumenter holder ikke. Forsvind, nu.

...Og ud over det så er jeg en glad Windows bruger, der nedgør Linux, og foretrækker FreeBSD som sit unix... Happy?
Gravatar #50 - Æselrytteren
26. jan. 2005 00:35
@#11 - Præcis!
Alle os, der har betalt for vores Windows/Office/hvad vi nu måtte vælge at anvende af betalingsprogrammer fra MS kan tænke, "Sejt! Jeg har et eller andet sted en lille andel i den donation!", mens alle røvhullerne kan... Ja, hvad kan de egentlig? Jo, de kan køre videre i deres røvhulsskure, og nu være endnu mere bevidste om deres røvhulsstatus.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login