mboost-dp1

Fisker Automotives

Bilcomputer snydt via dæksensor

- Via Jalopnik - , redigeret af kasperfmn

Biler begyndte at blive udstyret med diverse former for computere for længe siden, og i dag er det meste i en bil styret eller overvåget af en computer. Det åbner op for, at computeren kan kompromitteres, hvilket et hold forskere fra University of South Carolina samt Rutgers University nu har bevist.

Det er tidligere demonstreret, at en bils computer kan kompromitteres ved at have fysisk adgang til den, men ved denne demonstration er det lykkedes at opnå trådløs adgang.

Forskerne har udnyttet en svaghed i bilens trådløse dæksensorer, en type sensorer der er monteret i alle nye biler i USA siden 2008. Ved at lade som om de var en dæksensor, er det muligt at sende vilkårlige informationer til computeren.

De falske beskeder kan sendes fra en afstand på op til 40 meter væk, og imens bilen kører. Forskerne gennemførte testen med udstyr, der kostede omkring $1.500.

Selvom testen ikke viste en kritisk fejl, så understreger det ifølge forskerne, at der bør være mere fokus på sikkerheden omkring bilers computersystemer.





Gå til bund
Gravatar #1 - Fjolle
12. aug. 2010 12:47
Kan de så kombinere to metoder så man kan styre computeren fuldstændigt via dæk-dimserne?
Gravatar #2 - Skak2000
12. aug. 2010 13:01
Jeg forstår det som om, at du kan køre bag en og får hans speedometer til at vise forlidt eller formeget.
Gravatar #3 - buchi
12. aug. 2010 13:02
Fjolle (1) skrev:
Kan de så kombinere to metoder så man kan styre computeren fuldstændigt via dæk-dimserne?

Formegentligt ikke nej, de kan bare sende et vilkårligt dæktryk til computeren.

Troede ikke at man brugte trådløse enheder i en bil. Sikkerheden ved trådløse enheder er altid mindre, og i en bil afstanende så korte af det kan være fuldstændigt ligegyldigt :S
Gravatar #4 - BeLLe
12. aug. 2010 13:06
#3

Lige præcis på hjulet kan jeg godt forstå at det bruger trådløse enheder på....

Ledningen ville blive frygtelig snoet og viklet ind i akslen når hjulet drejer rundt

Gravatar #5 - AmbY
12. aug. 2010 13:07
BESKED: Venstre for er flad
SAGT: Pis...

BESKED: Venstre for er OK
SAGT: Nice nok, så kommer jeg ikke for sent...

BESKED: Venstre for er flad
SAGT: Arg, satans, så må jeg ind til siden alligevel.

BESKED: Venstre for er OK
SAGT: Okay, den må være halv flad, lorte computer i biler, tsk tsk..

BESKED: Dit f¤cking dæk er flad, pull over!!!
SAGT: okay okay!!!

BESKED: Venstre for er OK bare en Joke, Ha Ha Ha!!
SAGT: Det er mandag right?


- - - - -

Min pointe er:
Den dag min nye bil, begynder at have samme ondskabsfuld humor som mig, så har jeg endelig fundet mit rette element :-)

Elsker teknologien :D



Gravatar #6 - AmbY
12. aug. 2010 13:08
BeLLeDK (4) skrev:
#3

Lige præcis på hjulet kan jeg godt forstå at det bruger trådløse enheder på....

Ledningen ville blive frygtelig snoet og viklet ind i akslen når hjulet drejer rundt


Skulle til at sige det samme, ville sgu være provokerende (selv med lange ledninger) at skulle løfte bilen op ved hver 100meter for at skrue hjulene tilbage... :P
Gravatar #7 - wizman.dk
12. aug. 2010 13:09
buchi skrev:
Troede ikke at man brugte trådløse enheder i en bil. Sikkerheden ved trådløse enheder er altid mindre, og i en bil afstanende så korte af det kan være fuldstændigt ligegyldigt :S


Problemet er at det bliver en lille smugle kompliceret at skulle have en ledning ind til sensoren når den sidder inde i dækket!!
Gravatar #8 - lost-viking
12. aug. 2010 13:14
Det kunne være rigtig sjovt hvis man ku overtage styringen af en bil på den måde.. :D se lige hvis man ku sende beskeder op på skærmen.. hvis man nu har dårlig humor.. og så skrive Sikerheds Advarsel: din penis er for lille :P :D og sådan nogle beskeder..tror han ville blive overrasket :D herligt.. det ku være sjovt.. og se lige mekanikerens ansigt udtryk når han kommer på værksted og siger at hans bil skrev at hans penis var for lille.. haha :D
Gravatar #9 - lorric
12. aug. 2010 13:16
Well, der snakkes om at de kunne crashe computeren i en bil. Og hvad hvis bilen automatisk reagerer på et fladt dæk?

Desuden er der den med unikke sensor id'er som kan spores. Ffs, bilindustri, så tag jer dog sammen.

Det næste bliver vel at McDonalds tilbyder betaling vha. dæk-sensor tech (CRS - Car Recognition System). Så behøver man ikke engang at have sin mobiltelefon med i Drive-Thru'en, de genkender dig på din bil! Fuck det er smart!
Gravatar #10 - buchi
12. aug. 2010 13:17
@alle der siger det er problematisk med ledninger til hjul:

Nej det er ej :) det bliver brugt rigtig mange steder (elektrisk propeller til både). Det er selvfølgelig en sværere løsning end at bruge trådløse enheder, men hvis man undgår at blive kompromitteret rent sikkerhedsmæssigt, smider jeg gerne de par hundrede kroner ekstra :)
Gravatar #11 - T_A
12. aug. 2010 13:47
#9: lorric skrev:
Well, der snakkes om at de kunne crashe computeren i en bil. Og hvad hvis bilen automatisk reagerer på et fladt dæk?


Bilen reagerer ikke på lavt tryksensor den kommer bare med en advarsel, så har meget svært ved at se de kunne lave noget aktivt.

Så længe de bare kan spofe en "slave" sensor der ikke fremprovokerer en fysisk reaktion så er denne "nyhed" ikke meget værd.

Gravatar #12 - cram
12. aug. 2010 14:02
Sejt... hacker søges til Peugeot 307 :-)
Gravatar #13 - spangsberg
12. aug. 2010 14:03
#12

Forestil dig en sløv dag på værkstedet....

Mester: Hmm, hvordan skaffer vi kunder??
Lærling: Hey Mester, jeg kan et trick....

<kode>
Broadcast_tire_sensor==Low
</kode>
Gravatar #14 - mr danmark
12. aug. 2010 14:07
Hvor mon man anmelder at ens hjul er blevet hacket, hehe
Gravatar #15 - darune
12. aug. 2010 14:16
De burde være smarte nok til at de lavede signal styrken så lav at den ikke virker på 40m. For eksempel bare trådsløst ind til bilens karroseri og så videre med ledning til central computeren.

Jeg tror dog i fremtiden at vi kommer til at se meget mere til dette emne, og trådløs kommunikation med(og i) biler bliver mere almindeligt (fordi det er nemmere, kan smarte ting og muligvis også er biligere)
Gravatar #16 - Bladtman242
12. aug. 2010 14:56
Kunne man få dæksensoren til at sige at hjulene står stille og derved aktivere ABS'et?
Gravatar #17 - tazly
12. aug. 2010 15:21
Når nøglen kan sende sit signal krypteret, så kan tryksensorerne vel også laves så de kan.
Gravatar #18 - Jakob Jakobsen
12. aug. 2010 15:52
#15

Styrken på bilens sender er jo ligemeget. Du kan altid bare bruge en kraftigere sender på afstand.

Jeg kan ikke se et egentligt problem ved dette, det eneste der kan ske, er at bilen tænder for en advarselslampe og evnt. begrænser tophastigheden.
Og når man så er kommet 50 meter længere hen af vejen, får bilen igen det rigtige signal og kører videre uden problem.
Gravatar #19 - Slettet Bruger [721417931]
12. aug. 2010 16:42
Jakob Jakobsen (18) skrev:
Og når man så er kommet 50 meter længere hen af vejen


Det går i de fleste tilfælde nok hurtigere at køre 50m end det gør at registrere og læse hvad den brokker sig over. så no biggie ^^
Gravatar #20 - TKB
12. aug. 2010 16:43
Ser mere et problem i at en sådan sensor findes..
Hvis man ikke fysisk er i stand til at tjekke dæktryk på sin bil eller mærke hvornår hjulet er fladt burde man ikke engang have adgang til en 3 hjulet med støtte hjul.

Jo mere elektronik der er i billerne uden der stilles krav omkring kvaliteten af komponenter og kode jo større er risikoen for det kommer til at koste liv NÅR det fejler. Men hvad forbrugerne er jo så glade for at alpha teste produkter som de har betalt fuld pris for...
Gravatar #21 - Jakob Jakobsen
12. aug. 2010 16:53
#20

Hvis du ved i hvilken stand hvordan, specielt kvinder, kører i deres biler, ville du ændre mening :)

Mange af mine veninder har kørt med så forkert dæktryk at jeg kunne se det med det blotte øje og derfor har måtte påpege det for dem. De mener så at man kan pumpe luft i et dæk en gang og så køre til man skifter det.

Jeg har desuden 2 kammerater som konsekvent fyldte dækkene op til det maksimale tryk der stod på dækkene.

Men på en moderne bil, er det normalt at man ikke kan mærke at man kører med en bar over- eller undertryk ved almindelig kørsel, på trods af at det kan gøre forskellen på en ulykke eller en succesfuld undvigemanøvre.
Gravatar #22 - myplacedk
12. aug. 2010 16:54
lorric (9) skrev:
Desuden er der den med unikke sensor id'er som kan spores.

Og ved biler uden dæksensor må man nøjes med nummerpladen. Og diverse id'er fra bluetooth- og wifi-enheder. Og evt. stelnummeret i forruden.
Gravatar #23 - myplacedk
12. aug. 2010 16:54
Bladtman242 (16) skrev:
Kunne man få dæksensoren til at sige at hjulene står stille og derved aktivere ABS'et?

Nej.
Gravatar #24 - myplacedk
12. aug. 2010 16:58
TKB (20) skrev:
Ser mere et problem i at en sådan sensor findes..
Hvis man ikke fysisk er i stand til at tjekke dæktryk på sin bil eller mærke hvornår hjulet er fladt burde man ikke engang have adgang til en 3 hjulet med støtte hjul.

Det ville da også løse problemet med de overbelastede veje.

Personligt ville jeg hellere af med dem som overhaler indenom, skifter bane uden at signalere osv. Det ville nok også være de fleste, og muligvis ca. de samme.

TKB (20) skrev:
Jo mere elektronik der er i billerne uden der stilles krav omkring kvaliteten af komponenter og kode jo større er risikoen for det kommer til at koste liv NÅR det fejler.

Jeg har svært ved at forestille mig en dæksensor koste liv. Faktisk er jeg temmelig sikker på at al den fancy teknik sammenlagt redder langt flere liv en den koster.

TKB (20) skrev:
Men hvad forbrugerne er jo så glade for at alpha teste produkter som de har betalt fuld pris for...

Alpha? WTF?
Gravatar #25 - Jakob Jakobsen
12. aug. 2010 17:14
myplacedk (24) skrev:
Personligt ville jeg hellere af med dem som overhaler indenom,


Jeg vil så hellere af med de idioter der ikke har forstået at vi har højrekørsel her i Danmark, så de andre idioter ikke har mulighed for at overhale højre om.
Gravatar #26 - myplacedk
12. aug. 2010 17:40
#25
Der er nu rig mulighed for at overhale inden om folk som kører ordentligt.
Men ja, folk som ikke kan holde til højre måtte også gerne lade bilen stå.
Gravatar #27 - Jakob Jakobsen
12. aug. 2010 17:46
myplacedk (26) skrev:
Der er nu rig mulighed for at overhale inden om folk som kører ordentligt.


Nej, hvis man kører efter reglerne, er det ikke muligt at overhale højre om, medmindre der er tale om en ekstremt hasarderet overhaling.

Politiet er, heldigvis, begyndt at give bøder til personer der over en kilometer, har haft mulighed for at trække til højre på motorvejen.
Jeg mener dog det burde indbære et ti timers kørekursus, hvor der fokuseres på placering.
Faktisk mener jeg at der burde være x timers kursus med relevans som straf til mange af disse ulovligheder.
Det er jo ofte fordi folk har tillagt sig en dårlig vane, eller bare er uvidende.
Gravatar #28 - myplacedk
12. aug. 2010 19:15
#27
I højrebane kører en lastbil, 90 km/t. Den venstre for den er en anden lastbil, 91 km/t. Bag lastbilen i venstre bane er der 3 biler. Du kører med 130 km/t, og der er masser af biler bag dig med ca. samme hastighed. Hvilken bane placerer du dig i?

Jeg vil placere mig i venstre. Dels fordi ellers får jeg et fandens bøvl med at komme i overhalingsbanen igen, dels fordi loven siger jeg gerne må.

Da jeg holder en fornuftig afstand fra bilen foran mig, har bilen bag mig rig mulighed for at smutte over i højre bane, køre forbi mig, og så smutte ind foran mig i køen. Det ville jeg ikke kalde "ekstremt hasarderet".
Gravatar #29 - Jakob Jakobsen
12. aug. 2010 19:30
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så mener du at fordi andre ikke kan finde ud af at holde til højre, så behøver du heller ikke?

Selv om jeg kan se at jeg skal overhale en lastbil om en kilometers tid, kører jeg altid ind i højre spor, lige meget om der er biler foran eller bag mig. Det har en tendens til at få dem der kører bag mig til at gøre det samme, så det er sjældent at jeg oplever at jeg ikke kan komme ud igen.
Desuden har det den fordel at det lader andre der måske har lidt mere travlt, komme forbi uden at de skal overhale højre om.
Gravatar #30 - myplacedk
12. aug. 2010 20:50
Jakob Jakobsen (29) skrev:
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så mener du at fordi andre ikke kan finde ud af at holde til højre, så behøver du heller ikke?

Nej, det er fordi det er sådan jeg har fået forklaret loven. I tæt trafik (dvs. det er køretøjet foran som bestemmer min hastighed) er det lidt anderledes. Der er det ham foran som skal holde til højre, ikke mig. Og i min situation i #28 fortsætter den så fremad hen den det køretøj som ikke venter på at overhale.

Hvis der kun er to biler , og den bagerste er hurtigst, så er det jo indlysende at det er den forreste der skal holde til højre. Hvis den bil ikke gør det, betyder det ikke at den bagerste bil skal.

Jakob Jakobsen (29) skrev:
Selv om jeg kan se at jeg skal overhale en lastbil om en kilometers tid, kører jeg altid ind i højre spor, lige meget om der er biler foran eller bag mig. Det har en tendens til at få dem der kører bag mig til at gøre det samme, så det er sjældent at jeg oplever at jeg ikke kan komme ud igen.

Jeg oplever en af to ting: Jeg kan trække tilbage til venstre bane, og jeg har foretaget to baneskift uden at opnå noget. Eller folk kører så tæt at jeg ikke kan komme tilbage igen uden at komme et stykke bag i køen eller gøre noget farligt.

Jakob Jakobsen (29) skrev:
Desuden har det den fordel at det lader andre der måske har lidt mere travlt, komme forbi uden at de skal overhale højre om.

Jeg kan rigtigt godt lide den tanke, jeg tror bare ikke på at det fungerer sådan i Danmark. Jeg er overbevist om at langt de fleste som har så fandens travlt, har egentlig ikke så travlt når det kommer til stykket. Der er for mange af dem, der er for mange som ikke ser stressede ud, der er for mange som øjeblikke før eller efter slet ikke har travlt længere, der er for mange som selv siger at de kører (for) stærkt "bare fordi"... Og det kan ikke passe at dem i sorte Audier bare har så travlt.

Jeg er overbevist om at langt de fleste af dem bare kan lide at køre stærk, eller bare hellere vil noget andet end at køre bil.

Jeg vil også gerne nå frem så hurtigt som muligt. Så når jeg bliver forsinket af tæt trafik ser jeg ingen grund til at formode at alle andre har mere travlt. Jeg stiller mig pænt i kø (ligesom alle andre).
Gravatar #31 - mr danmark
12. aug. 2010 20:50
#29
Det har en tendens til at få dem der kører bag mig til at gøre det samme, så det er sjældent at jeg oplever at jeg ikke kan komme ud igen.

Der har jeg mærkelig nok en anden oplevelse af det,meget sjælden de følger med ind bag ved en men forsætter overhalingen. Og hvorfor ikke,de køre 130 km så dem bag ved må ikke køre hurtigere alligevel, så hvorfor trække ind til højre vis du alligevel skal overhale en lastbil snart.
Gravatar #32 - XorpiZ
12. aug. 2010 20:59
Jakob Jakobsen (29) skrev:
Selv om jeg kan se at jeg skal overhale en lastbil om en kilometers tid, kører jeg altid ind i højre spor, lige meget om der er biler foran eller bag mig. Det har en tendens til at få dem der kører bag mig til at gøre det samme, så det er sjældent at jeg oplever at jeg ikke kan komme ud igen.


Jeg praktiserer samme taktik, når jeg kører på motorvejen. Min opfattelse er faktisk, at når folk ser man giver plads til andre, så lader de gerne en komme ud igen, når det er den tid.

Da jeg var yngre kørte jeg noget mere aggressivt - altid i overhalingssporet, hvor jeg bandede og svovlede over dem, der kun kørte 110 (da grænsen var det) og spærrede for mig.
Nu her kører jeg langt mere afslappet, giver plads og har intet imod at ligge bag en lastbil en kilometer eller to, hvis det betyder, at jeg ikke skal trække ud foran en, der kommer bagfra og derved tvinge ham til at bremse.
Gravatar #33 - marty
13. aug. 2010 07:24
oh, the good old "midtbanehugger"-discussion :)

Det er blevet endnu værre nu syd for KBH, hvor der er kommet fire spor. Der er simpelthen bare nogle inkompetente bilister, der lægger sig ud i 3. spor og fløjter rundt uden at fatte noget som helst. Som regel har de et tomt blik i hovedet, som nok også er ret tomt. Hvis jeg kommer bagra i indersporet skal jeg lave 3 (!) vognbaneskift til venstre og dernæst 3 (!) vognbaneskift til højre for at lave en lovlig overhaling. Og husk på, at dobbelte vognbane skift er ikke tilladte, så hvis det skal være by-the-book, er det et af gangen med blink og hele pivetøjet.

Jeg gør det nogle gange... bare for at vise idioten hvilket besvær han skaber. Som regel får han også et blink eller to med på vejen. Andre gange tager jeg dem indenom. Det er garanteret de samme idioter, der parkerer deres indkøbsvogne midt på gangene i Netto og ikke kan flytte deres korpus fra mælkekøleskabet.

Suk, nogle mennesker...
Gravatar #34 - myplacedk
13. aug. 2010 07:43
marty (33) skrev:
oh, the good old "midtbanehugger"-discussion :)

What? Jeg har opfattet diskutionen som "to-sporet" indtil nu.

Der skal rigtigt meget til for at jeg overhaler inden om. Men hvis det en sjælden gang er relevant for mig at overhale på et tre-sporet stykke, så har jeg ikke noget moralsk problem med at overhale indenom, hvis der er et toms spor imellem os.

Men ja, folk som insisterer på at midtersporet er bedst får gerne et signal af en art mens jeg kører rundt om dem i en kæmpe bue.
Gravatar #35 - marty
13. aug. 2010 11:06
myplacedk (34) skrev:
What? Jeg har opfattet diskutionen som "to-sporet" indtil nu.


Ah yes I see... tror jeg læste dem lidt for hurtigt igennem.

Men same story, de skal bare lære at trække ind.
Gravatar #36 - Ronson ⅍
17. aug. 2010 07:08
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login