mboost-dp1

newz Media ApS
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Sådan som jeg har forstået de mange artikler på ing.dk, så er det begrænset hvor meget der skal nyudvikles, både hardwaremæssigt og softwaremæssigt.. Derfor må man vel gå ud fra, at det er begrænset hvor meget det kan blive fucket op.. Men you never know!
#11 Hvis ministeren ellers vil holde sig ude af det, og ikke politisk bestemme, hvem der skal have ordren på baggrund af, hvem der har spøttet mest i partikassen, så tror jeg det kommer til at køre som planlagt.
Vi står nemlig i den situation, at andre lande har langt mere anvanceret systemer, så vi skal ikke være banebrydende alt muligt, som det ofte er tilfældet med de it projekter i det offentlige.
Vi står nemlig i den situation, at andre lande har langt mere anvanceret systemer, så vi skal ikke være banebrydende alt muligt, som det ofte er tilfældet med de it projekter i det offentlige.
-N- (12) skrev:hvem der har spøttet mest i partikassen
jeg tror lige der er noget du burde vide bedre. det er hvem der har spyttet mest til ministeren ;)
vi kan ligeså godt begynde at lave tags nu.
år 2020 dsb skandale. it er ikke færdigt, forventet færdig 2024 og overskredet budget med 3mia
som #12 skriver kan de bare holde politik ude så går det skam fint. Nu er det jo ikke sådant at private IT-projekter altid er lykken og perfekte.
Planer er jo her at bruge 90% standart komponenter og software og kun 10% egen udviklet, desuden var det nuværende system et af de mest avancerede da det blev sat i drift i sin tid, samme vil det nye system være ( da vi vil være eneste land der har HELE vores banenet opgraderet), så.. husk lige at kigge i historiebøgerne og ikke i bogen med brok og fordomme.
Planer er jo her at bruge 90% standart komponenter og software og kun 10% egen udviklet, desuden var det nuværende system et af de mest avancerede da det blev sat i drift i sin tid, samme vil det nye system være ( da vi vil være eneste land der har HELE vores banenet opgraderet), så.. husk lige at kigge i historiebøgerne og ikke i bogen med brok og fordomme.
Znoo (9) skrev:#8
Nix! De 18 mia. (jeg har hørt 24) er til signalsystemet.
Når det engang er etableret vil man, hvis der er penge til det, fortsætte elektrificeringen af jernbanenettet.
ialt koster det 24 mia.. De sidste 6 er til uddannelse som der også står i nyheden
Dvs. hver kilometer jernbane koster i gennemsnit 7.500 kr. (24 mia/3.200 kilometer) at vedligeholde (alt der skal til for at kunne opretholde hver enkelt kilometer som aktiv kørebane) over 10 år..
Og udover vedligeholdelse kommer alle de faste udgifter (lønninger, EL, internet, nye toge, udvidelser af spornettet osv.)
Er jeg den eneste der synes det lyder dyrt for vedligeholdelse?
Og hvor mange år går der før der skal investeres i nye toge igen fx (og hvad bliver regningen på de toge der endnu ikke kører endnu)?
Jeg synes det lyder meget fornuftigt at de starter HELT forfra og tænker infrastrukturen forfra - men hvis man scrapper alt lyder det stadig dyrt i mine ører.
Jeg er måske bare lidt negativ over de generelt stigende priser med udsigt til en endnu større regning som skal betales af passagererne de næste 10 år.
Og udover vedligeholdelse kommer alle de faste udgifter (lønninger, EL, internet, nye toge, udvidelser af spornettet osv.)
Er jeg den eneste der synes det lyder dyrt for vedligeholdelse?
Og hvor mange år går der før der skal investeres i nye toge igen fx (og hvad bliver regningen på de toge der endnu ikke kører endnu)?
Jeg synes det lyder meget fornuftigt at de starter HELT forfra og tænker infrastrukturen forfra - men hvis man scrapper alt lyder det stadig dyrt i mine ører.
Jeg er måske bare lidt negativ over de generelt stigende priser med udsigt til en endnu større regning som skal betales af passagererne de næste 10 år.
niXir (16) skrev:Er jeg den eneste der synes det lyder dyrt for vedligeholdelse?
Jeg tror ingen newz bruger kan fortælle dig om hvorvidt det er realistisk. Hvor mange jernbaner (eller lign) har du vedligeholdt i 10 år? Hvor mange gange sker der en skade på en given kilometer? Hvor meget koster det at reparere en skade?
-N- (12) skrev:
Vi står nemlig i den situation, at andre lande har langt mere anvanceret systemer, så vi skal ikke være banebrydende alt muligt, som det ofte er tilfældet med de it projekter i det offentlige.
bare fordi af andre lande har noget mere advanceret, har da ikke generet politikerne af lave deres get lort før
Justin (19) skrev:-N- (12) skrev:
Vi står nemlig i den situation, at andre lande har langt mere anvanceret systemer, så vi skal ikke være banebrydende alt muligt, som det ofte er tilfældet med de it projekter i det offentlige.
bare fordi af andre lande har noget mere advanceret, har da ikke generet politikerne af lave deres get lort før
Både svejts, tyskland og england har mindre strækninger med ERMTS2 (som systemet hedder) som har kørt offentligt i en del år. Det banebrydende (!) ved den danske udgave er, som der også er blevet skrevet før, at vi udruller hele molevitten på éen gang i hele landet, hvilket er nyt, da det så er hele systemet der arbejder sammen og ikke som i f.eks. svejts, hvor de har flere forskellige systemer..
niXir (16) skrev:Dvs. hver kilometer jernbane koster i gennemsnit 7.500 kr. (24 mia/3.200 kilometer) at vedligeholde (alt der skal til for at kunne opretholde hver enkelt kilometer som aktiv kørebane) over 10 år..
Nej, det er hvad det koster at udskifte hele signalsystemet, det er ikke havd det koster at vedligeholde det.
niXir (16) skrev:Og udover vedligeholdelse kommer alle de faste udgifter (lønninger, EL, internet, nye toge, udvidelser af spornettet osv.)
Vedligeholdelse i form af lønninger, reperationer og el skal selvfølgelig ud over. Hvad du har udvidelser af skinnenettet og toge med for ved jeg ikke.
niXir (16) skrev:Er jeg den eneste der synes det lyder dyrt for vedligeholdelse?
Banedanmarks budget for driftsomkostninger (inkl. personale) 2010 var på lidt over 1,6 milliarder, for hele skinnenettet.
niXir (16) skrev:Og hvor mange år går der før der skal investeres i nye toge igen fx (og hvad bliver regningen på de toge der endnu ikke kører endnu)?
Det er da på ingen måde relevant i forhold til Banedanmark? De opbygger og vedligeholder skinnenettet. Det er DSB der køber toge.
niXir (16) skrev:Jeg synes det lyder meget fornuftigt at de starter HELT forfra og tænker infrastrukturen forfra - men hvis man scrapper alt lyder det stadig dyrt i mine ører.
Alt i alt 24 milliarder for et komplet signalsystem, og uddannelse af alle medarbejdere? Lyder faktisk ikke så slemt i mine ører.
niXir (16) skrev:Jeg er måske bare lidt negativ over de generelt stigende priser med udsigt til en endnu større regning som skal betales af passagererne de næste 10 år.
Jamen heldigt for dig, da Banedanmark får bevilling fra staten, er det alle der betaler til det, og ikke kun passagererne.
Der er vidst en uheldig tendens til at flere herinde blander Banedanmark og DSB ret så meget sammen...
Skægt...
Nu har BD været 14 dage om at
- Opsætte 1 ny I-signal
- Opsætte 1 nyt U-signal
- Fjerne 1 I-signal
- Smide sikrings ændringerne ind i fjernstyringssystemet, som er computer baseret...
på en 2 km strækning
Det har kostet kæmpe forsinkelser og aflysninger i spandevis for DSB i de 14 dage...
Hvordan mon så ikke det skal blive hvis de skal gøre det hele på 1 gang - Puhaa det bliver et rigtig lorte år med det offentlige når de sætter processen igang - Synd for DSB, det er ALTID dem der får skylden, selv af medierne, (fordi journalister ikke aner hvad de snakker om...!), selvom de ikke kan gøre en dyt ved det
Nu har BD været 14 dage om at
- Opsætte 1 ny I-signal
- Opsætte 1 nyt U-signal
- Fjerne 1 I-signal
- Smide sikrings ændringerne ind i fjernstyringssystemet, som er computer baseret...
på en 2 km strækning
Det har kostet kæmpe forsinkelser og aflysninger i spandevis for DSB i de 14 dage...
Hvordan mon så ikke det skal blive hvis de skal gøre det hele på 1 gang - Puhaa det bliver et rigtig lorte år med det offentlige når de sætter processen igang - Synd for DSB, det er ALTID dem der får skylden, selv af medierne, (fordi journalister ikke aner hvad de snakker om...!), selvom de ikke kan gøre en dyt ved det
niXir (16) skrev:Er jeg den eneste der synes det lyder dyrt for vedligeholdelse?
Hvad tror det koster at have vejnettet, Vejdirektoratet, snerydning, osv? Infrastruktur er dyrt at bygge og vedligeholde, selvom folk altid forventer det fungerer og ikke koster dem en krone.
cnr (18) skrev:Hmm - som fast pendler gennem mange år kan jeg kun sige:
Be afraid, be very afraid :(
Som fast pendler vil du altså hellere have at vi fortsætter med Europas ældste signalsystem, og tilsvarende aflysninger hos DSB pga tekniske problemer?
niXir (16) skrev:Dvs. hver kilometer jernbane koster i gennemsnit 7.500 kr. (24 mia/3.200 kilometer) at vedligeholde (alt der skal til for at kunne opretholde hver enkelt kilometer som aktiv kørebane) over 10 år..
[...]
Er jeg den eneste der synes det lyder dyrt for vedligeholdelse?
Jeg tror du regner forkert. Jeg får 24 mia/3200 km til at blive 7,5 mio. kr pr. km. - og dertil er det forkerte tal. Ud af de 18 mia. går der 4-6 mia. til projektledelse, efteruddannelse, og 12 mia. til sporene. Det giver 5,625 mio. kr pr. km., eller reelt 3,75 mio. kr pr. km., når vi kun regner med de 12 mia. kr.
Min far (som arbejder ved BaneDanmark) synes ikke at det virker så dyrt.
Du skal huske at der er meget, som skal graves op, lægges forfra, nye kabler langs hele banen, og det meste skal foregå som natarbejde. Derudover, så skyldes det meste faktisk misligehold, da regeringen i årevis har syltet vedligeholdelse af jernbanen. Det er lidt ligesom tænder: Man sparer penge i det korte løb ved ikke at tage til tandlægen, men til sidst er man nødt til at få lavet broer, implantater, kroner mm., og så er det pludseligt meget dyrt.
Desværre er AnsaldoBreda og det franske selskab bag Rejsekortet med i udbuddet :(
Fyrsten (1) skrev:...15 års under vejs, hvor meget IT / eletronik holder i 15 år ? det er vist et evighedsprojekt.
Signalanlæggene ved bl.a. Horsens, Esbjerg og Hillerød stationer har kørt upåklageligt siden 1940erne. Faktisk er det nogle af de bedste anlæg, da de er så simple, og næsten ikke kan lave fejl. Bare fordi noget bliver mere avanceret betyder det ikke at det holder bedre. Nok nærmere tværtimod.
#27, vi kunne også kigge på Japan, hvor lokoførerne begår selvmord hvis de har været tre minutter for sent fra perronen, eller kører for hurtigt rundt i sving for at indhente en 30-sekunders forsinkelse, og dermed kører af sporet og slår mange mennesker ihjel. (damn det her er tæt på flamebait)
Jeg håber selvfølgelig også på, at vi undgår forsinkelser, men vi skal ikke opnå en frihed for forsinkelser for alt i verden ;)
Jeg håber selvfølgelig også på, at vi undgår forsinkelser, men vi skal ikke opnå en frihed for forsinkelser for alt i verden ;)
#28: Hehe, nej der ligger en antagelse eller 2 i dit indlæg... Håber bare at vi kan lære noget af fx Schweiz. Og at disse investeringer har en effekt på køretiderne...
Det der undrer mig mest er, at man pr definition skal have forsinkelser i DK hvis det sner, når det ikke er et issue i fx Schweiz
Det der undrer mig mest er, at man pr definition skal have forsinkelser i DK hvis det sner, når det ikke er et issue i fx Schweiz
#29, det, der er problemer når det sner i Danmark er, at sporskifterne fryser til/blokeres af sne. I lang tid har BaneDanmark brugt gas til at varme sporskifterne med, men det har den ulempe, at gasbrænderne jo kan løbe tør for gas. Derfor er BaneDanmark i gang med at udskifte de gasopvarmede sporskifter med elopvarmede sporskifter. Så vidt jeg husker, så skiftede de alle sporskifter på strækningen Vejle-Struer ved en større renovering for et par år siden, og siden har sne ikke været skyld i forsinkelser på den strækning. Det er ikke noget jeg har kilder på :/
Antagelser? Kan slet ikke se hvad du mener *fløjter*
Antagelser? Kan slet ikke se hvad du mener *fløjter*
Alrekr (30) skrev:#29, det, der er problemer når det sner i Danmark er, at sporskifterne fryser til/blokeres af sne. I lang tid har BaneDanmark brugt gas til at varme sporskifterne med, men det har den ulempe, at gasbrænderne jo kan løbe tør for gas. Derfor er BaneDanmark i gang med at udskifte de gasopvarmede sporskifter med elopvarmede sporskifter. Så vidt jeg husker, så skiftede de alle sporskifter på strækningen Vejle-Struer ved en større renovering for et par år siden, og siden har sne ikke været skyld i forsinkelser på den strækning. Det er ikke noget jeg har kilder på :/
Antagelser? Kan slet ikke se hvad du mener *fløjter*
Problemet med de opvarmede sporskifter, uanset om det er el eller gas (efter hvad jeg har hørt), er at de opvarmede sporskifte gør skinnerne lidt bøjede/skæve, så når toget kører over, så hopper det lidt og pga. det kan der falde isklumper på 20-50 kilo af fra undervognen, ned i sporskiftet, og det er for meget is, til at det kan smelte væk.
Snakkede lige med min far som arbejder hos BaneDanmark... Det nyeste sikringsanlæg på hans strejkning er fra 1969.Fyrsten (1) skrev:...15 års under vejs, hvor meget IT / eletronik holder i 15 år ? det er vist et evighedsprojekt.
Der trænger gevaldigt til en udskiftning af udstyret hos BaneDanmark.. Alt lige fra IT, til sporskifte..
Det mest åndssvage er at DSB ikke må betale BaneDanmark med deres overskud så der kan blive gjort noget ved det.
For fanden, hvorfor skal det offentlige være fyldt med så mange amatører.. 15 år er og så mange milliarder på sådan et IT project er uanset hvordan man ser på det alt for meget..
Er så træt af at inkompetente personer får lov at stå for sådan noget her..
Er så træt af at inkompetente personer får lov at stå for sådan noget her..
Darkmind (34) skrev:For fanden, hvorfor skal det offentlige være fyldt med så mange amatører.. 15 år er og så mange milliarder på sådan et IT project er uanset hvordan man ser på det alt for meget..
Er så træt af at inkompetente personer får lov at stå for sådan noget her..
IT-projektet er kun en lille del af det samlet projekt... Hvis du læste nyheden ordentlig (ikke engang kilden!) så ville du også læse, at størstedelen af projektet er hardware mæssigt.. Hvis du så også ville læse resten af kommentarerne, så kunne du se at langt størstedelen af projektet er allerede-opfundet teknologi..
Derudover, hvordan vil du afkorte projektet? Det handler om 3200 km skinner, hvor der ca. hver 500-1000 meter skal installeres akseltællere og diverse andre teknologier direkte på skinnerne eller lige ved siden af, samtidig med at banedanmark skal bygge to helt nye centraler i KBH og fredericia..
Så kunne man selvfølgelig stoppe al togtrafikken i 5-6 år, og så arbejde i døgndrift og indsætte busser i stedet...
OBS: Jeg er ikke ansat af Banedanmark eller noget, har bare sat mig ind i det..
Hubert (36) skrev:MiniatureZeus (35) skrev:har bare sat mig ind i det..
Det næste bliver vel at du kommer med fakta istedet for noget du lige finder på til lejligheden? Så flabet... :p
Fakta er for pussies og folk der ikke har råd til at gå i Irma!
Darkmind (34) skrev:For fanden, hvorfor skal det offentlige være fyldt med så mange amatører.. 15 år er og så mange milliarder på sådan et IT project er uanset hvordan man ser på det alt for meget..
Er så træt af at inkompetente personer får lov at stå for sådan noget her..
Som MZ er inde på, så skyldes det, at der er så meget arbejde involveret. Der er lidt over 2100 km. spor i Danmark, og hvis man regner stationernes mangegrenede spor med, så når vi op på 3200 km. 15 år er meget hurtigt i den målestok. Hvis Vejdirektoratet skulle udskifte slidlaget og telefonerne på samtlige motorvejsstrækninger ville det nok tage lige så lang tid.
Desuden, så har BaneDanmark INTET med selve udførelsen at gøre, det er private virksomheder som står for det. Der er rådgivningsfirmaer som undersøger behovet, BaneDanmark får en rapport og stykker en licitation sammen baseret på rapporten. Forskellige firmaer (prægodkendte) får lov til at give bud, og BaneDanmark beder så det bedste firma om at udføre arbejdet. Desværre er en del af AnsaldoBreda og det franske firma bag Rejsekortet prægodkendt :(
Alrekr (39) skrev:Desværre er en del af AnsaldoBreda og det franske firma bag Rejsekortet prægodkendt :(
og chancen for af de vinder er utroligt store, da de som de eneste har fundet ud af tricket med af give en pris der er 65% for lav for så senerer bare sig UPS!! det koster lige lidt mere
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.