mboost-dp1

Audi
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#50
Ehh nej?
Nærlys er jo netop ikke kørelys, hvis du har dedikeret kørelys på bilen.
Men C+ for forsøget.
Ehh nej?
Nærlys er jo netop ikke kørelys, hvis du har dedikeret kørelys på bilen.
Men C+ for forsøget.
Jakob Jakobsen (51) skrev:#50
Ehh nej?
Nærlys er jo netop ikke kørelys, hvis du har dedikeret kørelys på bilen.
Men C+ for forsøget.
Nærlys er kørelys, jeg har snakket med synsmand om præcis dette emne for nyligt. (Da jeg har eftermonteret forlygter på min bil)
Dedikeret kørelyslygter er også kørelys (obviously).
Positionslys + tågeforlygter er også kørelys.
Og nærlyslygter med reduceret spænding er også kørelys.
Jeg tror du bytter rundt på kørelys og kørelyslygter. For du har helt ret i at kørelyslygter ikke er nærlys ;-)
Kan vi få rettet det C+ til A+ tak!
#52
Hvis nærlys=kørelys, så må det jo helt klart være ulovligt at køre med dedikeret kørelys om dagen.
Eller når man både har kørelys og kørelys(nærlys) på bilen, skal man så køre med begge for at det er lovligt?
Hvis nærlys=kørelys, så må det jo helt klart være ulovligt at køre med dedikeret kørelys om dagen.
Eller når man både har kørelys og kørelys(nærlys) på bilen, skal man så køre med begge for at det er lovligt?
Hekatombe (53) skrev:Hvad er kørelyslygter? Er det bare en gentagelse af pkt a,b og d?
Kørelyslygter er det som især Audi har, og Opel Insignia har vidst også kørelyslygter.
De helt nye Kia'er har også kørelyslygter.
http://downloads.xdesktopwallpapers.com/wp-content...
Den ring der går omkring næsten hele forlygten er kørelyslygter.
Jakob Jakobsen (54) skrev:#52
Hvis nærlys=kørelys, så må det jo helt klart være ulovligt at køre med dedikeret kørelys om dagen.
Eller når man både har kørelys og kørelys(nærlys) på bilen, skal man så køre med begge for at det er lovligt?
Kørelys er en fælles betegnelse for de 4 lys, bare én af dem skal være tændt.
At f.eks. Audi har både kørelyslygter + nærlys tændt på én gang er nok mere et spørgsmål om design end forurening/lovkrav.
Eldrups (52) skrev:Nærlys er kørelys, jeg har snakket med synsmand om præcis dette emne for nyligt. (Da jeg har eftermonteret forlygter på min bil)
WEE... og jeg installerede bare ekstralygter flere gange ugentligt på biler i flere år, da jeg arbejdede som aptør, og kørte dem endda til syn. (Ergo er min pik større end din)
Som sagt nærlys kan være kørelys, men er det ikke hvis din bil har dedikeret kørelys.
Har den dedikeret kørelys, er det ikke lovligt at bruge dette i lygtetændingstiden, hvor nærlys skal bruges.
Der er ingen skam i at tage fejl, du behøver ikke svare nedladende. Mit ene blinklysglas gik i stykker, så jeg var nødt til at montere nye lygter, som synsmanden godkendte, og forklarede mig reglerne.
Dedikeret kørelyslygter, der er forskel på kørelys og kørelyslygter.
Kørelys dækker over 4 ting, en af dem er kørelyslygter.
Mig bekendt er det ikke ulovligt at køre med nærlys + kørelyslygter tændt samtidig udenfor lygtetændingstiden? Bare det ikke overstiger X kelvin, kan ikke huske grænsen, men det sker nok ikke med 2 glødepærer + dioder :-)
Edit: Der skulle stå "tændt samtidig i lygtetændingstiden", ikke udenfor.
Dedikeret kørelyslygter, der er forskel på kørelys og kørelyslygter.
Kørelys dækker over 4 ting, en af dem er kørelyslygter.
Mig bekendt er det ikke ulovligt at køre med nærlys + kørelyslygter tændt samtidig udenfor lygtetændingstiden? Bare det ikke overstiger X kelvin, kan ikke huske grænsen, men det sker nok ikke med 2 glødepærer + dioder :-)
Edit: Der skulle stå "tændt samtidig i lygtetændingstiden", ikke udenfor.
Eldrups (57) skrev:Der er ingen skam i at tage fejl,
Nej slet ikke, det er bare ikke mig der gør det i dette tilfælde.
Du mener at kørelys er nærlys.
Jeg mener at kørelys kan være nærlys.
Eftersom man kan få dedikerede lovlige kørelyslygter, som ikke er nærlys, kan det jo ikke altid være nærlys der er kørelys.
Eldrups (57) skrev:du behøver ikke svare nedladende.
Nej, for "jeg ved bedre for jeg har snakket med en synsmand" er da ikke nedladende.
Eldrups (57) skrev:Mig bekendt er det ikke ulovligt at køre med nærlys + kørelyslygter tændt samtidig udenfor lygtetændingstiden? Bare det ikke overstiger X kelvin
Ja, du må gerne kombinere flere lyskilder uden for lygtetændingstiden, men jeg tvivler nu på at man er begyndt at måle lysmængde i farvetemperatur.
Ah ja, lumen, styrken, godmorgen :-)
Det var i hvert fald ikke ment nedladende.
Og jeg har aldrig sagt at nærlys er det eneste godkendte kørelys. Nærlys er 1 ud af 4 godkendte kørelys.
Som jeg startede ud med at sige/spørge, hvis du havde kaldt det kørelyslygter så var vi skam stort set enige.
Det var i hvert fald ikke ment nedladende.
Og jeg har aldrig sagt at nærlys er det eneste godkendte kørelys. Nærlys er 1 ud af 4 godkendte kørelys.
Som jeg startede ud med at sige/spørge, hvis du havde kaldt det kørelyslygter så var vi skam stort set enige.
Eldrups (59) skrev:Som jeg startede ud med at sige/spørge, hvis du havde kaldt det kørelyslygter så var vi skam stort set enige.
Mener nu at "dedikeret kørelys" burde dække det lige så godt som kørelyslygter. :)
Jakob Jakobsen (61) skrev:Mener nu at "dedikeret kørelys" burde dække det lige så godt som kørelyslygter. :)
Nu har jeg lige læst det hele igen, og kan godt se at jeg nok burde have opdaget at du mente kørelyslygter når du siger dedikeret kørelys :-)
Utroligt sådan som 2 ordkløvere kan tale forbi hinanden.
Nå men jeg fik da opfrisket hvad kelvin/lumen/candela er!
Clauzii (63) skrev:Sygt dyrt..
Må dog tilføje at danmarks 180% (Mener det er 180%) skat på biludstyr har en stor del af æren.
"Udstyr mv., der ikke medregnes
Der kan ses bort fra betalingen for følgende udstyr mv., der indgår i handelen:
- Radioapparater, også fabriksmonterede, dog højst for et beløb på 1.000 kr.
- Sædvanligt ekstraudstyr og arbejdsydelser, der naturligt efterspørges ved køb af nye køretøjer, er fritaget for afgift, selv om det bliver leveret samtidigt med et nyt køretøj.
- Leverings- og finansieringsomkostninger efter nærmere fastsatte regler.
Afgiftsfritagelsen for udstyr er dog betinget af, at ekstraudstyret eller arbejdsydelsen bliver leveret af forhandleren efter særskilt aftale mellem forhandleren og køberen af det nye køretøj, og af at montering eller udførelse af arbejdet i øvrigt på køretøjet, ikke bliver foretaget af fabrikations- eller importørvirksomheden.
Fritaget for afgift er således udstyr, der supplerer et køretøjs standardudstyr, fx
- advarselstrekant,
- barnestol,
- bilradio,
- måtter,
- sædeovertræk,
- tyverialarm,
Udstyr som erstatter originalt monteret eller leveret udstyr, fx ved ombytning af standardmonteret bilradio eller af fælge og dæk.
Til den afgiftspligtige værdi medregnes heller ikke betaling for sidevogne til motorcykler. Det er en betingelse, at sidevognen utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport og ikke benyttes til persontransport.
Fritaget for afgift er endvidere på de anførte betingelser sådanne arbejdsydelser, som forhandleren udfører eller lader en specialvirksomhed udføre på et nyt køretøj, fx supplerende rustbeskyttelse eller montering af anhængertræk, sidevinduer (i varebiler) og skydetag.
Fritagelsesbestemmelsen om ekstraudstyr omfatter også særlige garantiordninger for et nyt køretøj eller for udførte arbejder på dette, så længe garantien ikke ydes af fabrikations- eller importørvirksomheden.
Udstyr som efter de nævnte regler kan holdes uden for afgiftsberegningen, skal anføres særskilt i købekontrakten."
Herfra
Der kan ses bort fra betalingen for følgende udstyr mv., der indgår i handelen:
- Radioapparater, også fabriksmonterede, dog højst for et beløb på 1.000 kr.
- Sædvanligt ekstraudstyr og arbejdsydelser, der naturligt efterspørges ved køb af nye køretøjer, er fritaget for afgift, selv om det bliver leveret samtidigt med et nyt køretøj.
- Leverings- og finansieringsomkostninger efter nærmere fastsatte regler.
Afgiftsfritagelsen for udstyr er dog betinget af, at ekstraudstyret eller arbejdsydelsen bliver leveret af forhandleren efter særskilt aftale mellem forhandleren og køberen af det nye køretøj, og af at montering eller udførelse af arbejdet i øvrigt på køretøjet, ikke bliver foretaget af fabrikations- eller importørvirksomheden.
Fritaget for afgift er således udstyr, der supplerer et køretøjs standardudstyr, fx
- advarselstrekant,
- barnestol,
- bilradio,
- måtter,
- sædeovertræk,
- tyverialarm,
Udstyr som erstatter originalt monteret eller leveret udstyr, fx ved ombytning af standardmonteret bilradio eller af fælge og dæk.
Til den afgiftspligtige værdi medregnes heller ikke betaling for sidevogne til motorcykler. Det er en betingelse, at sidevognen utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport og ikke benyttes til persontransport.
Fritaget for afgift er endvidere på de anførte betingelser sådanne arbejdsydelser, som forhandleren udfører eller lader en specialvirksomhed udføre på et nyt køretøj, fx supplerende rustbeskyttelse eller montering af anhængertræk, sidevinduer (i varebiler) og skydetag.
Fritagelsesbestemmelsen om ekstraudstyr omfatter også særlige garantiordninger for et nyt køretøj eller for udførte arbejder på dette, så længe garantien ikke ydes af fabrikations- eller importørvirksomheden.
Udstyr som efter de nævnte regler kan holdes uden for afgiftsberegningen, skal anføres særskilt i købekontrakten."
Herfra
#66
Det er netop derfor mange biler i Danmark bliver købt som de mindste udstyrsmodeller, hvorefter der bliver monteret ekstraudstyr, da det er en del billigere end at få det fabriksmonteret.
Problemet er dog at det er meget omstændigt med ting så som Xenon og LED-lygter, da der er en del krav, så som lygtespulere, niveaufølere, som ofte skal monteres på alle støddæmpere osv.
Som gør det specielt dyrt i mandetimer at eftermontere.
Det er netop derfor mange biler i Danmark bliver købt som de mindste udstyrsmodeller, hvorefter der bliver monteret ekstraudstyr, da det er en del billigere end at få det fabriksmonteret.
Problemet er dog at det er meget omstændigt med ting så som Xenon og LED-lygter, da der er en del krav, så som lygtespulere, niveaufølere, som ofte skal monteres på alle støddæmpere osv.
Som gør det specielt dyrt i mandetimer at eftermontere.
Justin (18) skrev:Men det kunne da være smart hvis den kunne skrive "Hold venligst afstand" hvis bagved kørende biler kom for tæt på
Måske - men der er jo lige sprogbarrieren. Der er immervæk mindre mulige problemer med et ikon som er ens overalt i modsætning til en kort sætning som ikke kan forstås af alle (en kombination ville måske være den bedste løsning?)
Jakob Jakobsen (67) skrev:niveaufølere, som ofte skal monteres på alle støddæmpere osv.
Ofte går det nu ind over samme føler som ALB-ventilen - og så er'et ikke nødvendig med følere på hver støddæmper.
-
Eldrup, giv op! Terra er en troll, Pewbe rater alt og alle - og JJ har altid ret - eller nåed ..
Thoroughbreed (69) skrev:Ofte går det nu ind over samme føler som ALB-ventilen - og så er'et ikke nødvendig med følere på hver støddæmper.
Hvorfor skulle føleren der måler rotationen på hjulene, måle hvor komprimeret støddæmperen er?
Men ja, en del bilproducenter har et standard ledningsnet, uanset udstyrsmodel, så nyt udstyr bare er plug 'n' play.
Det er dog ikke alle der har det. Desuden skal sensorene jo stadig monteres ved hver støddæmper.
[edit]
Ser ud til at du mente den ventil der regulerer bremsetrykket på bagakslen i forhold til vægten på akslen.
Det kan godt være at man kan bruge dem, men det er jo meget få almindelige biler der har en sådan ventil/føler, medmindre de netop har xenon eller LED-lygter.
Desuden kræves der sensorer på alle hjul til de lygter.
Jakob Jakobsen (43) skrev:Nej, de er en del dyrere end glødepærer, Audi tager 28.000 kr. ekstra for LED-folygter. Det er trods alt et par glødepærer.
Nu husker du lige de danske afgifter på 180%. Så er vi nede på ca. 10.000kr. Dette inkluderer også xenon-lygtert til både nær- og fjernlys, samt automatisk højdejustering og lygtevask.
Fuld LED lygter koster nærmere 50.000kr ved Audi, altså hvor nær og fjernlys er LED. Dette er stadig inkl. afgifter.
Den nye Seat Leon kan iøvrigt fås med fuld LED lygter til ca. 25000kr inkl. afgift.
#70
Alle biler har en ALB-ventil, og nej - der kræves ikke en føler på alle hjul. Jo mere tryk på bagakslen, des lavere bliver lygten justeret.
Alle biler har en ALB-ventil, og nej - der kræves ikke en føler på alle hjul. Jo mere tryk på bagakslen, des lavere bliver lygten justeret.
#74
Nej, alle biler har skam ikke en ABL-ventil. Desuden er lagt de fleste ABL-ventiler ren mekaniske, så hvordan sender de informationer tilbage til computeren?
Og jo der kræves en følger på alle hjul, hvis du skal have lovlig Xenon på, i hvert fald på VW og jeg tvivler på at reglerne er anderledes for andre mærker.
Nej, alle biler har skam ikke en ABL-ventil. Desuden er lagt de fleste ABL-ventiler ren mekaniske, så hvordan sender de informationer tilbage til computeren?
Og jo der kræves en følger på alle hjul, hvis du skal have lovlig Xenon på, i hvert fald på VW og jeg tvivler på at reglerne er anderledes for andre mærker.
Følerne sidder på bag-og forbroen. Og tror sgu ikke, der er mange biler, der har ALB-ventil, og personbilers ventiler vil typisk være hydrauliske... I I dag er "bremsekraftsfordelere" elektroniske og forkortes blandt andet EBD og virker sammen med ESC, ESP, DSP og er vel sikkert integreret i den teknologi. Så de ventiler der er altså døde, mere eller mindre.
Originalmonterede nærlyslygter og lamper hertil kan dog være udført i overensstemmelse med amerikansk standard FMVSS 108 og mærket DOT.
(5) Nærlyslygte med gasudladningslampe
a) skal være forsynet med lygtevasker,
b) skal forblive tændt, når fjernlyset er tændt og
c) skal være forsynet med lygteindstillingssystem, jf. pkt. 6.02.021 (1). Systemet skal fungere automatisk.
6.02.021 Personbil M1
(1) Personbil M1 skal være forsynet med lygteindstillingssystem for nærlyslygter i henhold til EF-direktiv 76/756/EØF, som ændret ved 97/28/EF eller ECE-regulativ 48-01, såfremt lastning af køretøjet medfører større ændring end de i omtalte direktiver og regulativ nævnte værdier for nærlysets fald.
6.02.020 Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr
Originalmonterede nærlyslygter og lamper hertil kan dog være udført i overensstemmelse med amerikansk standard FMVSS 108 og mærket DOT.
(5) Nærlyslygte med gasudladningslampe
a) skal være forsynet med lygtevasker,
b) skal forblive tændt, når fjernlyset er tændt og
c) skal være forsynet med lygteindstillingssystem, jf. pkt. 6.02.021 (1). Systemet skal fungere automatisk.
6.02.021 Personbil M1
(1) Personbil M1 skal være forsynet med lygteindstillingssystem for nærlyslygter i henhold til EF-direktiv 76/756/EØF, som ændret ved 97/28/EF eller ECE-regulativ 48-01, såfremt lastning af køretøjet medfører større ændring end de i omtalte direktiver og regulativ nævnte værdier for nærlysets fald.
6.02.020 Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr
#75 #76
Jeg har til dags dato ikke mødt en bil uden ALB ...
- also, hvorfor er det egentligt at de skal forblive tændt når fjernlyset tændes? Jeg gik altid ud fra at de "almindelige" slukkede, pga varmeudviklingen, og da fjern/nærlys ikke er samme pære, lod man det bare være tændt - vidste ikke at det var et krav?..
Jeg har til dags dato ikke mødt en bil uden ALB ...
- also, hvorfor er det egentligt at de skal forblive tændt når fjernlyset tændes? Jeg gik altid ud fra at de "almindelige" slukkede, pga varmeudviklingen, og da fjern/nærlys ikke er samme pære, lod man det bare være tændt - vidste ikke at det var et krav?..
Thoroughbreed (77) skrev:- also, hvorfor er det egentligt at de skal forblive tændt når fjernlyset tændes?
Jeg kunne forestille mig at det er fordi Xenon pærer ikke har godt af at blive tændt og slukket ofte. Det burde ikke være varmen da Xenon pærer kører med meget lavere Watt end f.eks. en 55W glødepære.
Men det giver ikke meget mening at loven tager hensyn til om et produkt kan tage skade? Og nærlyset burde ikke kunne lyse steder hen hvor fjernlyset ikke kan? Godt spørgsmål...
#77
HID-lys er relativt lang tid om at komme op på fuld styrke. Det er ikke unormalt at du har under 25% styrke, de første 10 sekunder og først fuld styrke efter 30 sekunder.
Derfor må de ikke slukke når man skifter til langt lys, da man så ville miste næsten alt sit lys, når man skiftede til kort.
HID-lys er relativt lang tid om at komme op på fuld styrke. Det er ikke unormalt at du har under 25% styrke, de første 10 sekunder og først fuld styrke efter 30 sekunder.
Derfor må de ikke slukke når man skifter til langt lys, da man så ville miste næsten alt sit lys, når man skiftede til kort.
Jakob Jakobsen (79) skrev:#77
HID-lys er relativt lang tid om at komme op på fuld styrke. Det er ikke unormalt at du har under 25% styrke, de første 10 sekunder og først fuld styrke efter 30 sekunder.
Derfor må de ikke slukke når man skifter til langt lys, da man så ville miste næsten alt sit lys, når man skiftede til kort.
HID-lys == Xenon?
If so, så tager det IKKE lang tid at komme op på fuld styrke o_O
Lige i det mine lygter tænder er de vel en 10-15% stærkere end normal-drift
Thoroughbreed (80) skrev:HID-lys == Xenon?
HID står for High Intensity Discharge og er det samme som man mener med Xenon.
Men der er glødepæreproducenter, der har fundet ud af at de kan lave glødepærer med xenongas i og så også kalde dem for xenon, selv om det ikke er HID og ikke gør noget positivt for en glødepære.
De fleste HID-lygter jeg har rodet med, starter med meget høj styrke i ½ sekund, hvor de ellers falder til omkring 25% af styrken, som jeg skrev tidligere.
Man kan dog modvirke dette, ved at skrue op for styrken i starten, men det er noget der har en tendens til at dræbe pærerne relativt hurtigt.
Det ses tydeligt på denne video
#81
Well, de lygter jeg har - som er "ægte" xenon - starter lidt stærkere, mangler absolut ikke styrke når de bliver tændt
Well, de lygter jeg har - som er "ægte" xenon - starter lidt stærkere, mangler absolut ikke styrke når de bliver tændt
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.