mboost-dp1

Audi
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Håber heller ikke det bliver tilladt. Synes de eksisterende LED-baglygter der blinker konstant er generende nok i forvejen.
Det kan da heller ikke være rigtigt at vi skal sidde og tolke hvad lygterne betyder lige nu.
Ser også ud til at de mener at en laser skal vise sikkerhedsafstanden.
Det kan da slet ikke blive generende på regnvåde veje.
Det kan da heller ikke være rigtigt at vi skal sidde og tolke hvad lygterne betyder lige nu.
Ser også ud til at de mener at en laser skal vise sikkerhedsafstanden.
Det kan da slet ikke blive generende på regnvåde veje.
#4
Nu ved jeg ikke hvilken type du snakker om, men dem jeg tænker på er vildt fantastiske! Man bliver hurtigere opmærksom på forankørende imho
Also, "mange år siden"?! Nu helt rolig, det er ikke mange år siden ...
Nu ved jeg ikke hvilken type du snakker om, men dem jeg tænker på er vildt fantastiske! Man bliver hurtigere opmærksom på forankørende imho
Also, "mange år siden"?! Nu helt rolig, det er ikke mange år siden ...
#8
Ca. halvdelen af dem er helt fine.
Men der er en del er bruger PWM-dæmpning ved en så lav frekvens, så de blinker synligt.
Det er så ikke alle der kan se det lige nemt, men for mig er det lige så generende, som at se på en gammel CRT-skærm ved 60 Hz.
Næste gang du lægger mærke til et par LED-baglygter, så prøv at dreje øjnene hurtigt fra side til side.
Du vil se de dårlige lygter som en masse enkelte lygter og de gode som en konstant stribe.
Eksempel
Ca. halvdelen af dem er helt fine.
Men der er en del er bruger PWM-dæmpning ved en så lav frekvens, så de blinker synligt.
Det er så ikke alle der kan se det lige nemt, men for mig er det lige så generende, som at se på en gammel CRT-skærm ved 60 Hz.
Næste gang du lægger mærke til et par LED-baglygter, så prøv at dreje øjnene hurtigt fra side til side.
Du vil se de dårlige lygter som en masse enkelte lygter og de gode som en konstant stribe.
Eksempel
Jakob Jakobsen (9) skrev:Næste gang du lægger mærke til et par LED-baglygter, så prøv at dreje øjnene hurtigt fra side til side.
Eller hvis man kører på en ujævn overflade. Oplever det også ved kørelys foran på mange nye biler, faktisk ofte Mercedes.
betamax (11) skrev:Men elsker idéen fordi man ville kunne om pogarmere den så man kunne lave sin egen lygter og text.
Helt klart.
Jeg skal have hvidt kørelys, blå blinklys og "Jeg er i gang med at bremse nu" stående i grønt som bremselys, som også skal fade langsomt ind og ud.
hehe, det der dioder i fronten, der erstatter kørelys om dagen, er der kun af en grund, lavere brændsstofforbrug.
#13
De er faktisk en stor fordel.
De klassiske lygter er jo lavet til at lyse vejen op, ikke til at informere andre om at der kommer en bil.
Så i stedet for at have 2x55 W. glødepærer, kan man nemt nøjes med 2x5 W. LED, som er lavet til at blive set.
Ulempen er så at mange glemmer at skifte til nærlys, når det begynder at blive mørkt og så kan kørelyset nemt blænde.
De nyeste LED-lygter, finder dog selv ud af når det bliver mørkt.
De er faktisk en stor fordel.
De klassiske lygter er jo lavet til at lyse vejen op, ikke til at informere andre om at der kommer en bil.
Så i stedet for at have 2x55 W. glødepærer, kan man nemt nøjes med 2x5 W. LED, som er lavet til at blive set.
Ulempen er så at mange glemmer at skifte til nærlys, når det begynder at blive mørkt og så kan kørelyset nemt blænde.
De nyeste LED-lygter, finder dog selv ud af når det bliver mørkt.
Jeg har set videoen 3 gange og jeg synes stadig ikke der er meget Swarm over det.
Jeg har endnu ikke fundet en eneste Zergling...
Jeg har endnu ikke fundet en eneste Zergling...
Mohr87 (2) skrev:Det ligner nu mere vand end en sværm?!
Synes ikke det virker særligt informativt; hvorfor ikke skrive "stoping"/"braking" ?
Og som #1 skriver: det lyder billigt........
Måske fordi de skal overholde gældende lovgivning ...
Men det kunne da være smart hvis den kunne skrive "Hold venligst afstand" hvis bagved kørende biler kom for tæt på
Totalt intetsigende.
Dog er den anden teknologi der bliver vist i videoen linket tidligere meget interessant. Det er meget rart med en indikator for sikkerhedsafstand. For hvis der er noget jeg har lært af at køre på de danske motorveje, så er det at danskerne ikke kan finde ud af at holde sikker afstand til den forankørende. - De er langt mere interesserede i at køre op i røven på vedkommende og blinke med lygterne.
Dog er den anden teknologi der bliver vist i videoen linket tidligere meget interessant. Det er meget rart med en indikator for sikkerhedsafstand. For hvis der er noget jeg har lært af at køre på de danske motorveje, så er det at danskerne ikke kan finde ud af at holde sikker afstand til den forankørende. - De er langt mere interesserede i at køre op i røven på vedkommende og blinke med lygterne.
jASTDK (25) skrev:
Og så kunne det være noget med - bilen foran dig bremser hårdt op. Og så kommer der en reklame for Tampax
Tampax? Wat? o_O
OLED bag på bilen kunne da være en mulighed, men deres swarm styring virker ikke forbedrende på trafiksikkerheden, snarere tværtimod.
Hvis de derimod kunne udnytte skærmen til andet kunne jeg måske se en retfærdiggørelse af prisen.
At kunne skrive "Din afstand til mig er kun 4 meter", "Leder efter parkering", "Overhal bare", "Blænd det lange lys ned" eller "Møgsvin !!!" kunne være en overvejelse værd.
Hvis de derimod kunne udnytte skærmen til andet kunne jeg måske se en retfærdiggørelse af prisen.
At kunne skrive "Din afstand til mig er kun 4 meter", "Leder efter parkering", "Overhal bare", "Blænd det lange lys ned" eller "Møgsvin !!!" kunne være en overvejelse værd.
Ja damn hvor er det smart.
Når så Audi's lygter skal tolkes på én måde, Ford's på en anden måde og Mercedes's på en helt tredje måde så bliver det bare ultra nemt at vide hvad det egentligt er lygterne fortæller en. (Ja for der bliver med garanti ikke en standard for det og er der nogen der ligner de andres alt for meget så er der dømt retssag.)
For at være helt ærlig.....Fedt at man kan lave OLED's i den størrelse men selve konceptet er efter mine mening, i hvert fald i den nuværende udformning, totalt uinteressant og ufedt.
Dertil kommer at sådan et OLED display nok skal blive billigere end idag men det bliver nok aldrig rigtigt billigt og når den danske stat så klasker 180% afgift oveni prisen så bliver det nok alligevel næppe noget som mange danskere vil have råd/lyst til at købe som ekstraudstyr til deres bil.
Derudover behøver vi jo snart ikke "hold afstand" skilte bagpå bilen mere for flere og flere biler kommer med adaptiv fartpilot som holder farten men også afstanden til forankørende og aktiv bremse assistent som hjælper dig med at nå at bremse inden du potter op bagi den forankørende.
Alle lastbiler burde have dette system så Trucker-Finn ikke pløjer ind i en række holdende biler fordi han var ved at lave kaffe, se en film, klø sig i møllen, skifte kanal på radioen, snakke i telefon og rode med fragtpapirer samtidigt med at han skulle holde øje med trafikkens forløb.
Når så Audi's lygter skal tolkes på én måde, Ford's på en anden måde og Mercedes's på en helt tredje måde så bliver det bare ultra nemt at vide hvad det egentligt er lygterne fortæller en. (Ja for der bliver med garanti ikke en standard for det og er der nogen der ligner de andres alt for meget så er der dømt retssag.)
For at være helt ærlig.....Fedt at man kan lave OLED's i den størrelse men selve konceptet er efter mine mening, i hvert fald i den nuværende udformning, totalt uinteressant og ufedt.
Dertil kommer at sådan et OLED display nok skal blive billigere end idag men det bliver nok aldrig rigtigt billigt og når den danske stat så klasker 180% afgift oveni prisen så bliver det nok alligevel næppe noget som mange danskere vil have råd/lyst til at købe som ekstraudstyr til deres bil.
Derudover behøver vi jo snart ikke "hold afstand" skilte bagpå bilen mere for flere og flere biler kommer med adaptiv fartpilot som holder farten men også afstanden til forankørende og aktiv bremse assistent som hjælper dig med at nå at bremse inden du potter op bagi den forankørende.
Alle lastbiler burde have dette system så Trucker-Finn ikke pløjer ind i en række holdende biler fordi han var ved at lave kaffe, se en film, klø sig i møllen, skifte kanal på radioen, snakke i telefon og rode med fragtpapirer samtidigt med at han skulle holde øje med trafikkens forløb.
C_P (28) skrev:At kunne skrive "Din afstand til mig er kun 4 meter", "Leder efter parkering", "Overhal bare", "Blænd det lange lys ned" eller "Møgsvin !!!" kunne være en overvejelse værd.
Ja når du ligger i yderste vognbane på motorvejen med 90 i timen og nægter at trække ind så skal det da nok forbedre trafiksikkerheden at du lige smider et "møgsvin" efter ham bagved.
Men allright, bare du husker at filme det og lægge det på youtube når du får røvfuld så fair nok med mig.
XxXxX (29) skrev:Ja damn hvor er det smart.
Når så Audi's lygter skal tolkes på én måde, Ford's på en anden måde og Mercedes's på en helt tredje måde så bliver det bare ultra nemt at vide hvad det egentligt er lygterne fortæller en.
[...]
Alle lastbiler burde have dette system så Trucker-Finn ikke pløjer ind i en række holdende biler fordi han var ved at lave kaffe, se en film, klø sig i møllen, skifte kanal på radioen, snakke i telefon og rode med fragtpapirer samtidigt med at han skulle holde øje med trafikkens forløb.
Rød betyder stop.
Hvid betyder "jeg bakker"
Gul/orange betyder "jeg drejer"
Hvad er der at misforstå?..
Also, find lige en kilde på en lastbil der er "pløjet ind i en række gældende biler" ... Skide fynbo
gramps (31) skrev:Det er det vi har positionslys til.
Positionslys er slet ikke kraftigt nok til at blive set i dagslys. Det er nok også derfor det er ulovligt at bruge alene.
Det er derimod anvendeligt hvis du parkerer et uoplyst sted, eller som midlertidig "reserve" hvis en af dine almindelige pærer, er gået ud.
Det er dog ingen undskyldning, for at køre flere måneder med defekt lys.
Thoroughbreed (32) skrev:Also, find lige en kilde på en lastbil der er "pløjet ind i en række gældende biler" ... Skide fynbo
Godt nok?
#37
Glæder mig til det er blevet lovpligtigt.
Så kan man, efter at have ligget bag et elefantvæddeløb i fem minutter, lige køre ind foran lastbilen og træde hårdt på bremsen i et øjeblik.
Glæder mig til det er blevet lovpligtigt.
Så kan man, efter at have ligget bag et elefantvæddeløb i fem minutter, lige køre ind foran lastbilen og træde hårdt på bremsen i et øjeblik.
Er der steder tilbage i verden hvor det er lovkrav at have baglygterne tændt om dagen? Så det bryder da sikkert ingen regler at køre med sådan noget, så længe det kun er rødt, eller orange når man blinker.
Man sparer brændstof, men det er så lidt at man skal være en and med en stor pengetank for at være så nærig. Dog er det ikke udelukkende design, det er også pga. dioder holder meget længere og koster meget mindre end glødepærer, og de blænder ikke på samme måde som en dårligt indstillet forlygte normalt kan.
Kørelys skal altid være tændt, om det er i eller udenfor lygtetændingstiden. Kørelys er enten dit nærlys, nærlys med reduceret spænding, tågeforlygter eller specielle kørelyslygter som de dioder mange nye biler har.
Zombie Steve Jobs (13) skrev:hehe, det der dioder i fronten, der erstatter kørelys om dagen, er der kun af en grund, lavere brændsstofforbrug.
Jim Night (14) skrev:#13 Nej, nej, nej. Det er DESIGN for at se godt ud ;)
Det har INTET med brændstofbesparelser at gøre...
Man sparer brændstof, men det er så lidt at man skal være en and med en stor pengetank for at være så nærig. Dog er det ikke udelukkende design, det er også pga. dioder holder meget længere og koster meget mindre end glødepærer, og de blænder ikke på samme måde som en dårligt indstillet forlygte normalt kan.
Jakob Jakobsen (15) skrev:Ulempen er så at mange glemmer at skifte til nærlys, når det begynder at blive mørkt og så kan kørelyset nemt blænde.
Kørelys skal altid være tændt, om det er i eller udenfor lygtetændingstiden. Kørelys er enten dit nærlys, nærlys med reduceret spænding, tågeforlygter eller specielle kørelyslygter som de dioder mange nye biler har.
Eldrups (42) skrev:dioder holder meget længere og koster meget mindre end glødepærer, og de blænder ikke på samme måde som en dårligt indstillet forlygte normalt kan.
Nej, de er en del dyrere end glødepærer, Audi tager 28.000 kr. ekstra for LED-folygter. Det er trods alt et par glødepærer.
Desuden kan en dårligt justeret LED blænde nøjagtigt lige så meget, hvis ikke en del mere end glædepærer.
Eldrups (42) skrev:Kørelys skal altid være tændt, om det er i eller udenfor lygtetændingstiden.
Nej, i lygtetændingstiden skal dit nærlys være tændt, der er det ikke nok med kørelys.
Nærlys og kørelys er dog det samme på mange biler, men absolut ikke alle.
Jakob Jakobsen (43) skrev:Nej, de er en del dyrere end glødepærer, dog nok ikke i længden.
Desuden kan en dårligt justeret LED blænde nøjagtigt lige så meget, hvis ikke en del mere end glædepærer.Eldrups (42) skrev:Kørelys skal altid være tændt, om det er i eller udenfor lygtetændingstiden.
Nej, i lygtetændingstiden skal dit nærlys være tændt, der er det ikke nok med kørelys.
Nærlys og kørelys er dog det samme på mange biler, men absolut ikke alle.
Nærlys = Kørelys.
Kørelys dækker over de forskellige godkendte lys man skal køre med.
Edit: #44, Nej, det blev ændret herhjemme for ikke ret lang tid siden. Jeg vil mene at det kun gælder helt nye biler. Opel Insignia har jeg set med slukkede baglygter og tændte forlygter, og igennem en tunnel tændte de (formentlig automatisk, det system har den i hvert fald).
Eldrups (45) skrev:Nærlys = Kørelys.
Kørelys dækker over de forskellige godkendte lys man skal køre
Nej.
Nærlys kan være kørelys.
Kørelys er det lys du skal køre med uden for lygtetændingstiden.
Har din bil for eksempel LED-kørelys, så skal det bruges uden for lygtetændingstiden, men er ikke lovligt at bruge inden for lygtetændingstiden, hvor der skal brruges nærlys.
Du kan læse lidt mere her.
Jim Night (48) skrev:#42 Jeg havde vist ikke lavet smiley'en stor nok...
Jeg var med på at du lavede sjov, ved egentlig ikke hvorfor jeg fik citeret jer begge :-)
Jakob Jakobsen (49) skrev:...
Fra det link du kom med:
Der er fire typer lygter, som kan anvendes som kørelys: nærlyslygter, tågeforlygter, kørelyslygter eller nærlyslygter med reduceret spænding.
Så det er skam rigtigt nok hvad jeg siger :-) Nærlys = Kørelys. Men Nærlys er ikke den eneste form for kørelys, der er 4 slags i alt, præcis som jeg skriver i #42.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.