mboost-dp1

AMD

ATI forsvinder

- Via PCPro - , redigeret af Acro

I forbindelse med AMD’s overtagelse af ATI har man nu meddelt, at ATI-navnet ikke vil blive brugt fremover.

Det betyder, at der ikke vil komme flere ATI-grafikkort, da disse nu vil hedde eksempelvis AMD Radeon. Produktnavne så som Radeon regner man ikke med at ændre på, selvom det ikke kan udelukkes fuldstændigt, da den endelige beslutning omkring disse navne ikke er taget endnu.

Opdatering: AMD har meddelt at der ikke er hold i historien, om at navnet ATI forsvinder. Det har vist sig at være en forkert konklusion taget af hjemmesiden CustomPC.





Gå til bund
Gravatar #1 - Kifo
9. aug. 2006 08:37
Gad vide om folk med Intel maskiner, vil købe AMD Radeon Gfx?
Jeg kan godt forstille mig, at mange vil vente og høre andres oplevelser, inden de selv tager chancen.

Personligt tror jeg ikke det er det smarteste AMD har gjort.
Gravatar #2 - Zombie Steve Jobs
9. aug. 2006 08:38
Selvom ATI's logo ikke er kønt eller navnet sexet som f.eks. Nvidia, så synes jeg, at det lyder som en usandsynlig dum idé. AMD er heller ikke specielt spændende, men de fleste ved hvad ATI er: et fornuftigt brand, omend med driverproblmer. Tror de risikerer at tabe kunder på det.

Edit: #1 - Nemlig
Gravatar #3 - svappe
9. aug. 2006 08:40
Personligt lyder det da som en god ide, netop pga problemerne..

Jeg ved Radeon er et godt kort, men at ATI er noget juks at installere...
Jeg har det ikke omvendt...
Gravatar #4 - Juhl
9. aug. 2006 08:42
Umiddelbart synes jeg også det virker som et lidt mærkeligt træk.

AnandTech har bragt en artikel omkring AMDs opkøb af ATi som nogle måske finder interessant:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?...

Edit:
#3 Jeg har et ATi Radeon kort og har personligt aldrig haft problemer med det, det havde jeg dog heller ikke med mit Nvidia kort inden da, måske er jeg bare heldig :)
Gravatar #5 - -N-
9. aug. 2006 08:43
#1 Jeg tror du har helt ret. ATI navn er et væsentligt mere positivt brand, især i erhvervslivet hvor det netop har vist sig at de ikke har været meget for at tage amd til sig. Og hvem vil købe et mobo til intel med amd chipsset? Jeg ville ikke helt have tillid til deres uafhængighed... Så de spænder efter min mening ben for deres crossfire teknologi...

#3 Personligt synes taler ATIs brand mere til mig end nvidia, så det er helt klart en subjektiv ting du er inde på der og meget svær at diskutere. Synes også det er mere interessant at snakke om tilliden i branded de smider væk med ATI, som ikke har alle de ar AMD lider under.
Gravatar #6 - Vejby
9. aug. 2006 08:43
ifølge denne nyhed på overclocking.dk passer nyheden ikke
http://overclocking.dk/news.asp?id=12780
(der er videre link's til engelseke sites der bekræfter nyheden.)

/offtopic: Lidt træls at man skal registrere sig på siden for at læse kilden til nyheden.
Gravatar #7 - MiniatureZeus
9. aug. 2006 08:43
Håber da ihvertfald at AMD redesigner deres logo, eller endnu bedre: designer et helt helt nyt et! For det er edderbankme grimt!
Gravatar #8 - Disky
9. aug. 2006 08:46
#2
'navnet sexet', 'kønt logo' hehe det er et grafik kort for pokker. Eller laver du uartige ting imens du kigger på et nvidia logo ? :)

Langt de fleste brugere ved ikke engang hvad for et grafik kort der sidder i deres maskine.

Og nørderne vil bare havde det som giver den bedste performance, hvis de vil havde noget der er sexet henter de porno film.

At AMD har opkøbt ATI giver dem en fordel da de nu på et meget dybere plan kan tune delene til hinanden, hvilket giver bedre performance og nok flere nørder der køber deres kort.

Intel derimod har lavet integrerede grafik kort længe, men ingen af dem giver en bare nogenlunde brugbar performance.
Gravatar #9 - svappe
9. aug. 2006 08:46
#4 Juhl & #5 -N-
Præcis - også derfor jeg altid starter med "personligt" når jeg giver udtryk for min egen holdning :)

Det virker skam også fint. Det er bare altid et helvede at finde den helt rigtige driver...
Gravatar #10 - Wiking
9. aug. 2006 08:51
Vi kender alle de 2 religioner(!) Intel og AMD.
Og mange "Intel" fans bruger ATI grafik kort, men når navnet skifter til AMD (Kendt på processor fronten, ukendt på GFX fronten) er jeg bange for at de mister alle Intel fans til Nvidia.

Men! Lad os nu se hvad der sker. Personligt tror jeg at jeg efter flere generationer af ATI grafik kort, at jeg vil skifte til Nvidia (AMD Grafik i en Intel maskine, ja, det lyder sku' for underligt).
Gravatar #11 - duckfighter
9. aug. 2006 08:52
"#1 Jeg tror du har helt ret. ATI navn er et væsentligt mere positivt brand, især i erhvervslivet hvor det netop har vist sig at de ikke har været meget for at tage amd til sig"

Du er næsten på rette spor. Det er da en nem og effektiv måde at få skubbet AMD-brandet ind i langt flere computere end nu, især til private brugere. De store producenter såsom DELL, HP osv. vil ikke kunne undgå at sælge AMD-grafikkort!
Gravatar #12 - Zombie Steve Jobs
9. aug. 2006 08:52
#8 Hehe, I know, men der er vel noget sandhed i det.
Gravatar #13 - svappe
9. aug. 2006 08:53
Kigger brugere virkeligt så meget på Nvidia vs ATI fremfor GForce vs Radeon??

Personligt er jeg ligeglad med hvem der har produceret det, men nærmere hvordan spiller det.. Typisk er det modellen og ikke fabrikanten som der bliver rost eller disset i dvs. tests etc.
Gravatar #15 - Zombie Steve Jobs
9. aug. 2006 09:01
#13 det er nok rigtigt, det er begrænset hvor mange ATI/Nvidia kort der bliver solgt - for det meste taler vi vel om chipsets
Gravatar #16 - mindzero
9. aug. 2006 09:04
#13:
Nu er det jo netop nVidia der laver Geforce og ATI der laver Radeon, så forstår ikke helt hvad du mener.
nVidia vs ATI er det samme som Geforce vs Radeon.

Og jo selvfølgelig er det smartest at kigge på hvilket kort der klarer sig bedst i test, men mange folk holder sig til samme mærke fordi at de kan lide det mærke (eller fordi at de er skøre fanboys).
Gravatar #17 - svappe
9. aug. 2006 09:18
#16 Dj Mortar
Jeg formoder bare at det er langt de fleste der kigger på om det er Radeon eller Geforce, fremfor om det er Nvidia eller ATI. Sidstnævnte siger jo intet om kortets performance.

Det er klart at har du et klart fortrukkent mærke, så er det ligemeget..


Men hvorfor overhovedet have diskussionen når grundlaget for den tilsyneladende er forsvundet?
jf. #14 Dj Mortar links
Gravatar #18 - hgul
9. aug. 2006 09:26
#9 Hvori består det svære når man skal finde en driver til et ATI kort?

Enten besøger du ati.com, vælger drivers, styresystem, produktlinie og så kan du downloade drivers, eller også snupper du en Omegadriver, som er væsentlig bedre end ATI's egne.


Til topic:
Selvom jeg pt. har både AMD og ATI i min maskine, så vil en sådan ændring i navnet (hvis den er sand) være at skyde sig selv i foden, nøjagtig som andre også er inde på. Jeg tror næppe Intel Fanboys vil købe et sådan grafikkort, så det kan i den sidste ende betyde mistede markedsandele.
Gravatar #19 - Disky
9. aug. 2006 09:31
#18
Helt enig.

Der er et ATI kort i min laptop, og et ATI kort i min store maskine, og jeg har aldrig haft problemmer med drivere til dem.
Gravatar #20 - svappe
9. aug. 2006 09:34
#18 hgul
Har haft et par problemer gennem tiden med at installeret det. Det var før de ændrede deres driver setup til en samlet pakke..
Gravatar #21 - Xp3rt 
9. aug. 2006 09:43
What???

De er dog sindsyge

Har aldrig haft drivervrøvl med hverken radeon, cirrus logic, nvidia, eller matrox

AMD radeon? Endnu mere klamt end ATi
Gravatar #22 - cypres
9. aug. 2006 09:55
ArsTechnica har også lavet noget rumour control:
AMD not eliminating ATI brand, reports false
Som [url=#14]#14[/url] og [url=#6]#6[/url] også har pointeret.
Gravatar #23 - TYBO
9. aug. 2006 09:57
Kunne være sjovt at lave en undersøgelse med kombinationen. Hvem er din CPU / GFX producent.
Perfonligt har jeg altid haft den opfattelse at Intel folket købte nVidia mens Amd folket tog hvad som var bedst for tiden.

Ati har vel altid stået i skyggen af nVidia lige som AMD har stået i skyggen af Intel.

Om det er smart hvis de slår navnene sammen ved jeg ikke men det bliver da sejt hvis de kommer med nogle pakkeløsninger til billige penge pga. dette.
Gravatar #24 - svappe
9. aug. 2006 10:01
Kunne "nyheden" ikke blive opdateret?
Gravatar #25 - Sikots
9. aug. 2006 10:24
Kald mig hvad i vil - men jeg rører ikke AMD - det er lort og har altid været det...

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?...

Om nyheden er fake eller ej skal jeg ikke kunne sige, men at kalde ATI for AMD vil være hjernedødt...
Gravatar #26 - Pox Mortician
9. aug. 2006 10:25
#18 Problemet er ikke at finde en driver. Problemet er at finde en driver der virker ordentligt. ATI's driver support er generelt dårligere i forhold til Nvidia's.
Gravatar #27 - Odin
9. aug. 2006 10:29
Uhm har i faet det man i holland kalder for augurke tid ? ( dvs at man virkelig ikke har en skid at skrive om i nyheder og derfor begynder at skrive om augurkepriser)
Gravatar #28 - Pephers
9. aug. 2006 10:44
Jamen så er der da en grund til at min næste PC/opgradering bliver med Nvidia igen :) Selvom jeg dog overhovedet ikke har problemer med mit Radeon 9600XT, men Intel Core 2 Duo og AMD Radeon... nej tak :P
Gravatar #29 - sissy
9. aug. 2006 10:51
De kunne også bare kalde sig for atd eller ami
Gravatar #30 - Borg[One]
9. aug. 2006 10:56
#28
Erhhh?

Jeg har altså lidt svært ved at se hvad problemet er.

AMD bygger CPU'er, og er rimelig ferme til det.
ATI bygger GPU'er, og det går oigså fint.

Men hvorfor skulle en ATi(AMD)-GPU, der køre på en Intel-platform pludselig være et stort problem?

Samspillet mellem CPU og GPU er jo det samme, uanset om CPU'en hedder AMD eller Intel...?!?
Gravatar #31 - LaMaH
9. aug. 2006 11:12
*lidt offtopic ^^*

det eneste som sætter lidt kuldegysning ned af min rygrad er, om det stunt der så sætter nVidia endnu mere ude i kulden.

For hvis AMD gør det så gør de noget dumt, bare se på nForce4 og nForce5 chipsettet, begge to er jo DET mest populære AMD chipset.
og efter min mening, det bedste ;)

men ja, man må jo se tiden an
Gravatar #32 - Zombie Steve Jobs
9. aug. 2006 11:32
#29 Ami ville være et smukt navn, endnu mere sexet end Nvidia, men måske lidt gay. Indpakningerne til GFXkort er jo tit super butch, eller har en eller anden halvnøgen dame på. De ved godt, hvem der køber lortet.
Gravatar #33 - ProdoX
9. aug. 2006 11:43
#31 lidt apros pros, så ville jeg mene det var mere naturligt hvis der var en sammenslutning/opkøb mellem AMD og Nvidia.
Pga. AMD CPU + nVidia Chipset -> AMDnVidia GFX ville være en god løsning i mine øjne.

Jeg forbinder ATI og Intell i en klasse for sig, som henvender sig lidt mere til folk der har for mange penge at bruge af, og bare køber det der er i Dell maskinerne etc. o:-)
Gravatar #34 - TheSultan
9. aug. 2006 12:00
# Flere der reagerer ude af proportioner.

Det er et navn slap så af.

Hvis I ikke har lyst til at bruge AMD på grund af navnet, undskyld mig, men så er I godt nok nogle spader - kig på performance, funktioner, pris og kompatibilitet og foretag en intelligent vurdering.

AMD har i ca 5 år lavet de bedste desktop processorer (performance/pris), og er også begyndt at klare sig fornuftigt på servermarkedet. Lige nu er Intel så endelig kommet ovenpå igen, fordi de tog sig sammen og smed deres gamle arkitektur ud.

#31
Uanset navnet er AMD og Nvidia nu konkurrenter på GPU markedet. Hvordan Nvidia i fremtiden vil satse på deres chipset er komplet uafhængigt af hvad AMD kalder sin GPU afdeling.
Gravatar #35 - p1x3l
9. aug. 2006 12:12
"The ATi name will live on at AMD as our leading consumer brand, and so will the Radeon brand and other ATi product brands," says spokesperson Eric DeRitis. "AMD's executive management knows very well the power and value of branding, and ATi's branding is some of the most valued in the global technology industry. As such, we plan to keep it. Period."

http://www.pcpro.co.uk/news/91652/amd-stays-hand-o...
http://www.joystiq.com/2006/08/08/amd-to-keep-ati-...

har selv en x2 3800+ med 2 x1600 pro køre sq upåklageligt efter sidste driver... der var lidt video probs med crossfire før og deres nye interlacing men virker vist nu

kan godt se det her bliver meget hurtigt en intel/AMD nv/at fight men der er realiteter og dumme mennesker... :) og så vær har self sine behov.. men medmindre i har 2 systemer stående i vært mærke til samme pris og købt samtidigt såh.. :)

og vil så også mene det er vigtigre i fælleskab at finde ud af om nyheden passer før man begynder flame
Gravatar #36 - Zombie Steve Jobs
9. aug. 2006 12:31
#35 - brandet var for værdifuldt... Godt AMD...
Jeg har tidliger haft ATI, men det er nu nogle år siden, og der var altså problemer med driverne. Så store, at de medfølgende driver IKKE virkede (Og det var på en Win boks). Har efterfølgende hørt om andre med problemer, men hovedsagligt folk, der bruger Linux.
Gravatar #37 - drbravo
9. aug. 2006 12:36
#17
Hvordan siger Radeon eller GeForce noget om kortets ydelse? Om man bruger Ati vs nVidia eller GeForce vs Radeon er vel hip som hap..

Det er rigtigt at begge producenter også laver serier der ikke hedder radeon / geforce men de er vel primært til CAD brugere?
Gravatar #38 - GreatMilenko
9. aug. 2006 12:38
he..

Minder mig om en gammel pc, en af mine venner havde anskaffet sig, med intel grafikkort og amd cpu, den kombination kom aldrig til at virke ordentligt, den rebootede på bizarre tidspunkter...

Men så har jeg heller aldrig forstået at nogen kan bruge et intel grafikkort til noget.
Gravatar #39 - xssive
9. aug. 2006 12:41
At beholde ATI navnet giver god mening, men AMD bør udnytte chancen for at lave nogle ordenlige chipset, ligesom Intel gør til deres CPU'er. De fleste mener nVidia er vinderne, men de vil kun se succes over det næste 1½ års tid, hvis AMD spiller deres kort rigtigt. Derefter kan de risikere at være tilbage på en ren GFX vogn.
Gravatar #40 - p1x3l
9. aug. 2006 13:11
kan godt være min #35 er en gentagelse men folk lyttede ikke ?
14 - 15 - 21 og 22 er den igen men nytter ligemeget når folk giver link trykker de fleste ik på ...

efter 22 hvor det er nævnt 2 gange nyheden højst sandsynlig ikke passer er der stadig 6 comments hvor brugeren ik har fundet ud af nyheden ikke passer ...


#37 info : ville nok bruge et std kort til cad/3d programmer mener de andre kort de laver er til video redigering... og ik "normale 3d kort"
Gravatar #41 - fidomuh
9. aug. 2006 13:13
#18 / 19

Et af problemerne er fx at ATI ikke laengere supporterer integrerede loesninger som fx i laptops.
Dvs at jeg kan ikke slette alle drivers paa min laptop og saa installere ATI's..

Jeg _SKAL_ hente IBM's drivere og saa kan jeg installere ATIs nyeste oveni..

Det er lidt irriterende, men ikke et stort problem.. Dog gav det en del problemer da jeg ikke vidste at det hang saadan sammen..

En fejl meddelelse som: "The driver cannot be installed because there is no driver present" er ikke videre hjaelpsom, dog fandt diverse supportere det ret morsomt .. :)

#Topic..

Godt at se at AMD har haft gang i hjernecellerne igen.. ATI er et meget kendt brand og AMD ville goere rimeligt dumt i at smide det brand vaek blot for at saette et "AMD" klistermaerke istedet.. Specielt fordi det nu endelig ser ud til at nVidia / ATI diskussionerne er ved at ebbe ud..
Der er faa fanboys tilbage som holder surt fast i det ene .. :)
Gravatar #42 - Borg[One]
9. aug. 2006 13:48
#40
Hvorfor gentager du dig selv?!?? ;)
Gravatar #43 - Trentors
9. aug. 2006 13:59
#42

Fordi folk stadig ikke fatter det. Hans håb er vel at hvis han bliver ved med at understrege det så fatter folk det. Men det kræver jo at man "GOSH-NEJ-DET-MENER-DU-IKKE" læser hinandens indlæg...
Gravatar #44 - Odin
9. aug. 2006 14:47
lol laver man lidt sjov, bliver det rated irrelevant.

Hele denne nyhed er pisseirreleveant fordi det er en rygte der ikke er underbygget af noget. Troede dette var nyheds site, ikke en damefrisorsalon hvor man frit lader rygterne flyde.
Gravatar #45 - Anden1986
9. aug. 2006 15:33
Jeg er efterhånden ved at være godt træt af alle de fanboys / fangirls der hænger sig i hvilket mærke er mest in! Hvad er det for en forskruet holdning at have? At skifte fra et mærke til et andet bare fordi navnet ændrer sig...Hvad har det med produktet at gøre? Det er lidt det samme som at købe et par bukser i Bilka til 199 kr. og et par mærkebukser til 599 kr. De kunne være produceret samme sted om det skulle være! Men alligevel vælger folk at bruge en formue på de kende bukser fordi de er...Ja kendte! Verden er ved at gå i hundene...
Gravatar #46 - .dot
9. aug. 2006 15:52
#2 - Stop nu med at holde den myte i live...
Gravatar #47 - Alien
9. aug. 2006 16:43
jeg har ikke læst de sidste igennem... men hvis alle intel fanboys skrotter dem, kunne man så ikke forestille sig at alle AMDfanboys hopper på vognen?
Gravatar #48 - bjerh
9. aug. 2006 17:17
#2 Personligt har jeg ALDRIG haft driverproblemer med mine kort fra ATi.. Nogle af de drivere jeg har haft installeret har om noget, været en smule mangelfyldte ifh. de man kunne få fra nVidia. Men så kom Catalyst jo... :P Helt sikkert oppe på siden af nVidias drivere, hvis ikke bedre.. :)

#45 Nu er lige præcis bukser fra Bilka, nok ikke det bedste eksempel. Det er om muligt, ikke de bedste bukser i de danske butikker. :P Men forstår dig da.
Gravatar #49 - RedSaint
9. aug. 2006 17:46
har som sagt heller aldrig haft problemer med mit radeon 9700 pro før for nylig hvor det begyndte at give masser af striper og artifacts. men ok det har holdt en 3-4 år med passiv køling :D men skifter til nVidia nu hvor de skifter navn. det lyder bare forkert at sige AMD Radeon, det kommer nok til at tage for lang tid til at vænne sig til. omvendt er nVidia kontrolpanelet da noget bøvl sammenlignet Catalyst kontrolpanel imo.
Gravatar #50 - Tenzer
9. aug. 2006 18:23
Jeg tænker lidt på om det kan have noget at gøre med at Apple er skiftet over til Intel CPUer... Apple bruger jo ATi grafikkort, så AMD kan jo få deres navn nævnt, når folk køber en Mac. Ellers får Intel jo noget mere omtale inden for Mac verdenen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login