mboost-dp1

unknown

Apple giver 8% studierabat i Danmark

- , redigeret af Net_Srak

Apple har besluttet at åbne for deres educational-program i Danmark, hvilket betyder at lærere og elever nu har mulighed for at købe en Mac direkte via internettet med rabat – eneste krav er et studiekort.

Studierabatten udløser et prisfald på 8% på alle Apple produkter. F.eks. falder en entrylevel eMac fra 6790 kr. til 6382,50 kr. og en iMac falder fra 11.490 kr. til 10.800 kr.

Rabatten omfatter også tilbehør som f.eks. iPods.

Man kan besøge Apple Educational Store her.





Gå til bund
Gravatar #1 - Samuraikaj
2. aug. 2004 11:32
Nice... det må jeg benytte mig af næste gang... selv om det ikke bliver forløbigt. Gælder det også Apples egen software?
Gravatar #2 - scarlac
2. aug. 2004 11:36
ret lige linket i nyheden. i har glemt http:// før urlet
Gravatar #3 - z3p7
2. aug. 2004 12:03
8% er nu ikke meget, før man kommer op i de noget højere priser... Men nice nok alligevel :)
Gravatar #4 - dynamism
2. aug. 2004 12:28
Med de priser der er på Mac udstyr, så burde der også være råd til lidt rabat.... men 8%???
Gravatar #5 - zumo
2. aug. 2004 12:37
Det er sku da fedt!! nu kan man få ipod-mini i dk!!
#4 ja! 25% or so, vil gøre underværker, men nok ikke realistisk :/
Gravatar #6 - sKIDROw
2. aug. 2004 12:40
#4 Dynamism

Tror ikke der er så meget at give af.
Non-x86 grej har altid haft det med at blive hundedyrt.
Men det er i sig selv en sund tendens.
For Apple laver godt udstyr.
Af det jeg har kunne se, under hjelmen skal der en dyr PC til, for at følge med kvaliteten.
Ihverfald er klon maskiner udelukker der.
Gravatar #7 - Serqet
2. aug. 2004 12:46
Mac maskiner køber man nok mest for operativsystemet, og designet. Mange vil mene at det er billigt sluppet når man så ikke skal tænke spyware, virus mm. en tanke når først købet er i hus.

Men 8% er nu ikke af vejen, jeg siger gerne tak til at spare en tusse :)
Gravatar #8 - XorpiZ
2. aug. 2004 12:51
#6

En PC der koster det samme som en Mac, vil vel være bedre, pga den højere pris på Machardware?

#7

"Mange vil mene at det er billigt sluppet når man så ikke skal tænke spyware, virus mm. en tanke når først købet er i hus."

Det gør jeg heller ikke på min Windows maskine.. men sådan er vi jo så forskellige.
Gravatar #9 - TullejR
2. aug. 2004 12:53
#8:

2GHz ppc != 2GHz intel p4

håber ikke at du troede det :/

det er jo milevidt mellem de ting
Gravatar #10 - fakka
2. aug. 2004 12:55
x86 rykker ukrudt op. selvom 8% er usselt lidt er det skam kærkomment.
Gravatar #11 - dynamism
2. aug. 2004 13:03
"x86 rykker ukrudt op"??

Hvad betyder det??? Det har min x86 aldrig gjort...ihvertfald ikke hvad jeg har set....der er stadig en del ukrudt på terassen...så hvis den gør, så gør den det ikke godt nok....
Gravatar #12 - Affer
2. aug. 2004 13:18
Prøv, næste gang i skal ud og købe ny pc, og spørg om i ikke liga kan få 8% i studie rabat, så kan det godt være manden nede i merlin får noget galt i halsen...

//Affer
Gravatar #13 - Knold
2. aug. 2004 13:18
#11, min har forsøgt, men den gav op, da den fandt ud af, at vi bor på 3. og kun har en altan :D

Ej det var fjollet.
Gravatar #14 - maj0r
2. aug. 2004 13:25
[ironi]wow, tror jeg melder mig ind i et gym., så jeg kan spare 400,- på at købe en mac![/ironi]

Hvis det gavner nogen, så kan jeg kun være glad på deres vegne, men det er stadig ikke noget at råbe hurra for.
Gravatar #15 - Dan
2. aug. 2004 13:56
Hvorfor brokker folk sig over 8%'s rabat? Jeg synes da det er en del...
Det er måske ikke lige Macs jeg har købt flest af, men alligevel...
Gravatar #16 - TullejR
2. aug. 2004 13:59
ja #15, apple giver rabat, og så whiner folk over at rabatten er for lille og at mac's er for dyre *bla bla bla bla* >:|
Gravatar #17 - one
2. aug. 2004 14:27
Lækkert nok!!
8% så kan det måske være at jeg har råd til en mini Ipod.

#9 "2GHz ppc != 2GHz intel p4"

Jeg ved godt at der er forskel på ydelse, men hvor meget er forskellen, helt præcis? (aner det ikke, derfor jeg spørger)
Gravatar #18 - vonB
2. aug. 2004 15:04
8% eller ej, det er sgu da pengene lige ud af vinduet! Tag nu og køb noget ordenligt..
Gravatar #19 - fakka
2. aug. 2004 15:14
Forresten så er 8% jo arbejdsmarkedsbidraget tilbage i foret igen.

Jeg skylder at nævne at tidligere anvendte udtryk "rykker ukrudt op" er slang for ord såsom "styrer"/"r0x3r" -- ord som jeg aldrig kunne finde på at bruge.
Gravatar #20 - Deternal
2. aug. 2004 15:19
Omg, come on - rabatter er generelt grimme fordi det er de alm. kunder som betaler rabetten - men når der nu endelig skal være rabat så er det da lige præcis til studerende og undervisningssektoren den skal gives.

Principielt ville jeg hellere have en generelt lavere pris - men når apple nu har bestemt sig for at køre deres forretning som de gør er det da kun et prisværdigt initiativ.
Gravatar #21 - TullejR
2. aug. 2004 15:22
#19:

x86 er da bare noget gammel bras der er blevet udvidet og udvidet og atter udvidet - hvad er det fede ved det?
Gravatar #22 - XorpiZ
2. aug. 2004 15:23
#9

Nej det er jeg klar over.. det er heller ikke det jeg skriver ;)

Jeg skriver, at hvis man køber en Mac til 20.000 og en PC til 20.000 vil det sandsynligvis være PC'en der løber fra Mac'en.
Gravatar #23 - toffe1001
2. aug. 2004 15:43
jeg skal ha iPod mini, jeg skal ha en iPod mini... syntes det er sejt at vi studerne kan få rabat... og jer der samligner pc med mac. Glem det, for det er ligesom at samenligne en radis med et løbe hjul (pc og mac har intet tilfældes med radis og løbehjul, var bare et eksempel *s*). Men jeg tager hatten af for de 8%. Ville jo være fedt hvis Microsoft gav 8% rabat på alt deres soft- og hardware til os studerne der næsten ingen penge her...
Gravatar #24 - El_Coyote
2. aug. 2004 16:03
#23
du kan få winxp pro til 600-700 på acedemic license... det er EN DEL mere end 8%... noget nærmere 60-75%
samme med office...
Gravatar #25 - nielsbuus
2. aug. 2004 16:27
#24 det er også software din gimp.
Gravatar #26 - Kjellerup
2. aug. 2004 16:47
#24 El_Coyote

du kan få winxp pro til 600-700 på acedemic license

Det er desværre kun upgraderingen man kan få med studielicens, dvs. man skal eje en fuld version af et tidligere Windows.

OEM versioner af windows XP home kan derimod anskaffes for f.eks. kr. 725,- (incl. en mus) hos shg.
Gravatar #27 - cr3ation,-
2. aug. 2004 16:50
#17 Du kan roligt gange med 2 (i hvert fald hvis vi snakker G5).
Gravatar #28 - cr3ation,-
2. aug. 2004 16:53
Lige mht. software, så kan man få en EDU-version af Mac OS X til 7-800 kroner og en almindelig version til 1200 kroner. Ingen opgraderinger, OEM-versioner, krav om tidligere versioner eller andet. Bare et bedre styresystem end Windows og så endda billigere :-)
Gravatar #29 - Deternal
2. aug. 2004 17:25
#28: Muligt, men kører det på min A1 måske ? :D
Gravatar #30 - bitnissen
2. aug. 2004 19:07
Fedt, desværre har jeg stadig ikke råd til den blærbare med 17" widescreen... Den er ellers for sød :)


#23 - Men licensen er så også ubrugelig.

(kopieret fra shg.dk)
"1. Der indgår ingen gratis teknisk support.
2. Der følger ingen brugerhåndbøger med programmet, men de kan købes separat.
3. Licensen er personlig og kan ikke overdrages.
4. Du kan kun købe ét eksemplar af den pågældende programversion."
Gravatar #31 - shadowsurfer
2. aug. 2004 19:47
Er der nogen der ved hvor god en PowerPC4/5 er i forhold til Intel/AMD? Over seriøst en PowerPC, men det er svært at finde dem i andre systemer end Appel's computer eller IBM's vildt dyre server.
Gravatar #32 - mostwanted
2. aug. 2004 20:21
Ved ikke om det er de mest objektive tests, men du kan jo tjekke Apples side for at se benchmarks. Ellers kan du jo også lave en benchmark søgning på google for at se hvad andre siger de svarer til.
Gravatar #33 - henrikmk
2. aug. 2004 20:47
Det er ikke nemt at sammenligne fordi processorerne er ret forskellige. x86 er gode til nogle ting, PowerPC er gode til andret ting. Den grundlæggende forskel er, at x86 arkitekturen har meget bagage fra fortiden at slæbe på, hvor PowerPC'erne er et relativt nyt design med mange registre.

IBM's Power4 og Power5 processorer er jo dem G5 bygger på, dvs. serverprocessorer der er droslet ned til desktopbrug. IBM overvejer iøvrigt at "drosle dem op" igen, når tiden er, dvs. lave dual core G5 processorer. Deres fordel er derfor at IBM allerede har lavet det meste af fodarbejdet for at øge performance for disse CPU'ere. Disse processorer skulle vist være i vente i 3 GHz udgaver i første halvdel af 2005.

GHz grænsen for Pentium IV er ved at være nået og alle kigger på dual cores nu, men hvis Pentiums skal køre med to rigtige kerner skal strømforbruget altså ned.

Generelt bruger PowerPC'ere også noget mindre strøm end x86 processorerne.

AmigaOne og Pegasos motherboardsene er eksisterende PowerPC alternativer til IBM's og Apples PowerPC maskiner.
Gravatar #34 - qXz
2. aug. 2004 21:04
pointen er at du ikke kan bruge de skide 8% til en skid, så det gir sikkert kun mere arbejde med at lave den løsning for MAC, og det er også alt forsent de kommer ud med det

Og hvem fanden køber MAC?

jamen ... jeg er grafiker ... lol =)
Gravatar #35 - B3
2. aug. 2004 21:22
I lyder som en flok "religions" tosser, med nedrakninger og andet. Jeg mindes nu fint at kunne huske at selv 200,- kunne være MANGE penge som studerene, og hva end mac i nogles øjne er mindre anvendelig og ydene end pc i nogles øjne, så er der altså forskel på hvilke systemer der bruges på virksomhederne i dk.


#34 grafiker kommentaren kan du æde i dig. Hvis du blir udlært på mac (skolerne bruger dem til grafiker udd'er), er i lære i virksomhed der kun bruger mac, hvilket ikke er urealistisk i den grafiske verden, er det så ikke meget naturligt at vælge samme til privaten?
Gravatar #36 - Affer
2. aug. 2004 21:24
#34 jeg kan ikke engang finde ord for at kommentere din kommentar, så jeg gav dig bare en negativ karakter
Gravatar #37 - sKIDROw
2. aug. 2004 21:55
Gad godt at prøve en Mac næste gang.

#8 XorpiZ

[En PC der koster det samme som en Mac, vil vel være bedre, pga den højere pris på Machardware?]

Der er mange PC folk der tror at det er billigere at købe en PC.
Det er den myte jeg angriber.
Da man MINIMUM, skal ofre det samme, for at så en tilsvarende PC.
Og er også forfalden til at tro du skal give mere.

#22 XorpiZ


[Nej det er jeg klar over.. det er heller ikke det jeg skriver ;)]

Måske men det er faktisk ikke sikkert.

[Jeg skriver, at hvis man køber en Mac til 20.000 og en PC til 20.000 vil det sandsynligvis være PC'en der løber fra Mac'en.]

Tror faktisk du bliver nød til at ofre lidt mere for PC'en.
Men minimumm det samme.
Gravatar #38 - demolition
3. aug. 2004 00:23
#26: Jeg har selv "købt" WinXP Pro på en Academic Alliance licens. Prisen? 0,- kr.. Det synes jeg er rimeligt billigt.

8% rabat er da også værd at tage med, hvis man alligevel står og skal til at købe noget Apple-hardware.
Gravatar #39 - XorpiZ
3. aug. 2004 05:04
#37

Der har vi så hver sin holdning.. og så længe vi begge er for dovne til at sammensætte en pc og en mac og finde benchmarks osv, finder vi jo nok aldrig ud af det
Gravatar #40 - rasmuskaae
3. aug. 2004 05:31
Der er ret mange ikke computer-interesserede studerende på f.eks. universitetere, der benytter de små imac's -- de vil da få massere af glæde af de ~1000kr de kan spare med studierabatten.

[troll]
.. at newz.dk så ser ud til at have en majoritet af praktisk-begavede individer er så nokn en anden diskussion :)
[/troll]
Gravatar #41 - Serqet
3. aug. 2004 07:54
#40

Du har ret. Men jeg vil blot lige gøre opmærksom på at Mac OS X er et *Nix system. Alt hvad der ikke er grafisk er open source, og baseret på FreeBSD og Mach (begge unix-like systemer). Der findes sågar nogen linux-teknologi på os x også.

Dvs. at mac os x er ganske dygtig til at køre linux/*nix programmer og en linux/bsd-mand vil føle sig ganske godt hjemme i en mac's terminal-vindue.

Med andre ord - også computer interesserede/nørder finder/kan finde stor gavn af en mac.
Gravatar #42 - m_abs
3. aug. 2004 08:11
#41 Jeps :-D
Endvidere kan man lege med gentoo på sit MacOSX
http://article.gmane.org/gmane.linux.gentoo.weekly...
for fuld gælde af "alle" programmer, der er tilgængelige til Gentoo-linux.

Hmmm, måske skulle man skaffe sig en Mac :-D selvom man ikke er studerende længere. :-p
Gravatar #43 - Kolben
3. aug. 2004 08:17
Gravatar #44 - Nikolaus
3. aug. 2004 08:26
http://www.barefeats.com/g5op.html

Dual opteron 2 ghz vs dual g5 2ghz. Jeg skal ikke kunne sige hvorvidt testen er reel osv, men det er det eneste nogenlunde gennemtænkte jeg har kunnet finde.

Jeg bruger selv pc og dermed windows af den altovervejende grund at det er det mest fleksible. Der kan umuligt være tvivl om at det er til windows du finder flest programmer/spil/etc. Desuden kan du hvis du har forstand på computere sammensætte en noget billigere pc ifht en tilsvarende mac.

Hvis jeg havde en frygtelig masse penge ville jeg helt sikkert have en mac stående osse, men når man gerne vil kunne mest muligt med sin computer, er der som jeg ser det ikke nogen vej udenom pc/windows.

Udover det har jeg som sådan ikke noget mod macs, ud fra ovenstående tests ser den jo ud til at være hurtig, ihvertfald indenfor medie produktion. Desuden er designet rigtig fedt.

Det jeg mindst bryder mig om er apples marketing som nærmest kan slippe afsted med at sige hvad som helst eftersom de ikke har nogen direkte konkurrenter i modsætning til pc markedet hvor der altid er stor konkurrence som fx amd/intel, nvidia/ati, som hele tiden bliver testet op mod hinanden.

Jeg erindrer bl.a. noget med en reklame der beskrev den nye g5 som verdens hurtigste 64bit cpu, hvorefter den fik nogle seriøse hug af athlon64 og apple blev tvunget til at trække reklamen tilbage.

http://www.apple.com/powermac/

Der er som sådan ikke noget galt i at apple skriver at mac er det bedste, det samme gør alle andre producenter også (amd, intel, nvidia, osv), problemet er mest når der ikke rigtig er nogen tests til at modbevise det.

Eh, 8% er vel bedre end ingenting :D
Gravatar #45 - KozmoNaut
3. aug. 2004 08:55
Jeg overvejer kraftigt at anskaffe mig en 12" G4 iBook.

På min stationære kan jeg godt lide at rode med tingene og tweake lidt, men med hensyn til bærbare har jeg det sådan at de skal bare virke, og de skal virke godt. Ergo er iBook nok det bedste valg, da jeg også kan køre meget af det samme software som på min stationære (der kører Linux).
Gravatar #46 - sKIDROw
3. aug. 2004 09:51
#41 Serqet

[Du har ret. Men jeg vil blot lige gøre opmærksom på at Mac OS X er et *Nix system.]

Unix lignende.
Heller ikke Apple har licens til at kalde deres software for en UNIX.

[Alt hvad der ikke er grafisk er open source, og baseret på FreeBSD og Mach (begge unix-like systemer).]

BASERET PÅ opensource kode.
Det er ikke opensource længere.
Dette er noget BSD licensen tillader.
Du kan dog gå tilbage til de oprindelige komponenter, for at få kildekoden.
Gravatar #47 - sKIDROw
3. aug. 2004 10:05
#44 Nikolaus

[Jeg bruger selv pc og dermed windows af den altovervejende grund at det er det mest fleksible.]

Det kan der jo så være delte meninger om... :)

[Der kan umuligt være tvivl om at det er til windows du finder flest programmer/spil/etc.]

Proprietære programmer og spil ja.
Om det er et kvalitetsstempel i sig selv, ved jeg så ikke om jeg er enig i.

[Desuden kan du hvis du har forstand på computere sammensætte en noget billigere pc ifht en tilsvarende mac.]

Det tvivler jeg på.
Har set en Mac indeni.
Det er kram.
Sådan noget udstyr matcher du ikke særligt billigt.

[Hvis jeg havde en frygtelig masse penge ville jeg helt sikkert have en mac stående osse, men når man gerne vil kunne mest muligt med sin computer, er der som jeg ser det ikke nogen vej udenom pc/windows.]

Ikke hvis du vil kunne spille alt hvad der udgives.
Ellers kan du vist bruge Macs til alt, og endda til mere seriøse ting.
Mange grafiske værksteder, vil ikke røre PC'ere med en ildtang.

[Det jeg mindst bryder mig om er apples marketing som nærmest kan slippe afsted med at sige hvad som helst eftersom de ikke har nogen direkte konkurrenter i modsætning til pc markedet hvor der altid er stor konkurrence som fx amd/intel, nvidia/ati, som hele tiden bliver testet op mod hinanden.]

Microsoft slipper også afsted med meget falske reklame.
Blandt andet deres Get the FUD kampagne, som nærmest må beskrives som en farce.
Gravatar #48 - rasmuskaae
3. aug. 2004 10:28
skidrow, hvor om alt ting er, så kan du sammensætte en bambus pc til et par tusinde kroner mens et originalt macintosh apparat koster en hel del mere. (og nej, det er ikke fair da macintosh apparatetet forhåbentlig benytter kvalivare mens bambus er bambus :)
Gravatar #49 - Serqet
3. aug. 2004 11:01
#46 Skidrow

*nix (som jeg skrev) er den alm betegnelse for unix-lignende systemer. Jeg skrev ikke unix, da jeg - som du - ved at apple ikke har betalt royalties for UNIX-navnet.

[BASERET PÅ opensource kode.]

Forkert. Det ER OPEN SOURCE. Du kan hente darwin kildekoden og system (både til X86 og PPC) på www.opendarwin.org. Darwin er det der trækker Mac OS X under grafikken (som jeg skrev i min tidl. post er det grafiske ikke open).
Gravatar #50 - FISKER_Q
3. aug. 2004 11:02
#12 Normalt computerudstyr er noget folk rent faktisk køber, så priskrigen gør det for os.
 
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login