mboost-dp1

SXC - grazaT
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#1 - Nej, det ville ikke virke FØRSTE gang der bliver lavet en gemmenkørsel. Men det lyder jo til at de arbejder i intervaller, som jo ikke bliver skiftet fra dag til dag - hvilket gør at programmet sikkert bare skal "læse" det første lyskryds, for at kunne få hele skattekortet til at passe længere fremme.
Spændende - især hvis de ikke sender telefonen timestamp med, men det timestamp der kommer fra GPS-satellitter. Så ville det blive noget mere præcist i hvert fald.
Fremover bliver mobilen også i stand til at kunne sige 'Du når det ikke, hvis du ikke trykker på speederen!'
Fremover bliver mobilen også i stand til at kunne sige 'Du når det ikke, hvis du ikke trykker på speederen!'
Hvis det kan spare mig for de daglige kramper i koblingsfoden, er det virkelig en brugbar nyskabelse.
Tekstforfatter (4) skrev:Hvis det kan spare mig for de daglige kramper i koblingsfoden, er det virkelig en brugbar nyskabelse.
Gå dog i frigear. Skift i gear når der bliver Rødt+Gult? Det er selvfølgelig ikke altid lige praktisk, men hvis man står bag 2+ biler bør det ikke skabe forsinkelse, ellers skal du til at lære at bruge din bil bedre.
Trixxrlol (9) skrev:Køb en cykel - problem solved!
hehe just kidding, Cykler er for svanser :3
Næ du biler er for (slap)svanser, der ikke har benkræfter nok til at cykle...Not kidding :-P
Digitaliser alle lyskryds, - lad data være offentligt tilgængelige.
Så ville der ikke gå længe før alle GPS'er fortalte dig at du skulle sætte farten op/ned for at ramme næste grønne lyskryds.
Mega CO2 besparelse.
+ besparelse i tid, brændstof m.m.
Kom nu Dk - lad os være foregangsland.
Så dyrt kan det heller ikke være.
Så ville der ikke gå længe før alle GPS'er fortalte dig at du skulle sætte farten op/ned for at ramme næste grønne lyskryds.
Mega CO2 besparelse.
+ besparelse i tid, brændstof m.m.
Kom nu Dk - lad os være foregangsland.
Så dyrt kan det heller ikke være.
#16 Jo - jeg siger det bare.
Men i øvrigt bruger byplanlæggerne i de større byer meget tid på at planlægge hvordan intervallerne på de større veje skal være.
Og jeg har da også lagt mærke til at de har gjort det meget godt på Østre Alle i Aalborg, om morgenen og om eftermiddagen er den temmelig pakket, men der ligger intervallerne sådan så hvis man rammer et grønt lys, med de tilladte 60km/t, så vil de være grønne hele vejen ind om morgenen, og hele vejen ud om eftermiddagen.
Problemet er så hvis man kommer ind bag nogen som ikke kan finde ud af at komme op i fart - så når man ikke med på bølgen, og så rider man næsten modsat.
Og uanset hvad vi får af apps og andre hjælpemidler til at aflæse trafikken, hjælper det os jo ikke imod de billister som ikke forstår at begå sig fornuftigt i trafikken, eller benytte disse redskaber.
Generelt ville vi kunne spare oceaner af brændstof og tid, hvis det blev obligatorisk at alle med kørekort med jævne mellemrum skulle undervises/testes i at køre fornuftigt. Og med fornuftigt mener jeg absolut ikke nødvendigvis langsomt, det kan også være pæn kørsel at sætte farten op, placere sig rigtigt osv. osv.
Jeg hører tit mange sige at det er først når man får kørekort man skal til at lære at køre bil, så det har mange tydeligvis forstået - der er der desværre bare mange der ikke får det lært.
Men i øvrigt bruger byplanlæggerne i de større byer meget tid på at planlægge hvordan intervallerne på de større veje skal være.
Og jeg har da også lagt mærke til at de har gjort det meget godt på Østre Alle i Aalborg, om morgenen og om eftermiddagen er den temmelig pakket, men der ligger intervallerne sådan så hvis man rammer et grønt lys, med de tilladte 60km/t, så vil de være grønne hele vejen ind om morgenen, og hele vejen ud om eftermiddagen.
Problemet er så hvis man kommer ind bag nogen som ikke kan finde ud af at komme op i fart - så når man ikke med på bølgen, og så rider man næsten modsat.
Og uanset hvad vi får af apps og andre hjælpemidler til at aflæse trafikken, hjælper det os jo ikke imod de billister som ikke forstår at begå sig fornuftigt i trafikken, eller benytte disse redskaber.
Generelt ville vi kunne spare oceaner af brændstof og tid, hvis det blev obligatorisk at alle med kørekort med jævne mellemrum skulle undervises/testes i at køre fornuftigt. Og med fornuftigt mener jeg absolut ikke nødvendigvis langsomt, det kan også være pæn kørsel at sætte farten op, placere sig rigtigt osv. osv.
Jeg hører tit mange sige at det er først når man får kørekort man skal til at lære at køre bil, så det har mange tydeligvis forstået - der er der desværre bare mange der ikke får det lært.
Wispher (18) skrev:Jeg hører tit mange sige at det er først når man får kørekort man skal til at lære at køre bil, så det har mange tydeligvis forstået - der er der desværre bare mange der ikke får det lært.
Min køresagkyndige ønskede mig tillykke med kørekortet, og 'god fornøjelse med at lære at køre bil'. Det er åbenbart meget udbredt, og jeg er da også enig. Man fik basiskundskaberne i køreundervisningen - men man skal selv lære præcis hvad der kræves i alle situationer.
Jeg tror du skal slå offentligt op i en ordbog.Athinira (19) skrev:Det er de jo så et eller andet sted.
Et analogt system koblet til et digitalt system, der analysere, fremviser og kontrollere det analoge system digitalt, er principelt et digitalt system.Athinira (19) skrev:Problemet er bare at de er "analoge" og ikke digitale, så man må selv fylde op hvor der opstår huller :P
Problemet er nærmere at hver enkelt kommune har deres eget trafiksystem. Selvom det nok er standardiseret, så snakker vi alligevel om at der skal indsamles data fra mange steder fra.
Måske har Trafikstyrelsen adgang til det hele, men jeg tvivler. Jeg tror kun de har data fra motorvejsnettet.
Men en central løsning gennem Trafikstyrelsen ville da være en fornuftig ide til fremtiden.
fe950 (22) skrev:Så hvis jeg køber en bil og en smartphone med GPS og en internet abonnement og denne app, så undgå jeg trafikken. Jubiii
Og bruger den som GPS-modtager, og placerer smartphonens fremad, så den kan se de kommende lyskryds, og hvis der ingen biler spærrer.
Windcape (21) skrev:Jeg tror du skal slå offentligt op i en ordbog.Et analogt system koblet til et digitalt system, der analysere, fremviser og kontrollere det analoge system digitalt, er principelt et digitalt system.Athinira (19) skrev:Problemet er bare at de er "analoge" og ikke digitale, så man må selv fylde op hvor der opstår huller :P
Problemet er nærmere at hver enkelt kommune har deres eget trafiksystem. Selvom det nok er standardiseret, så snakker vi alligevel om at der skal indsamles data fra mange steder fra.
Måske har Trafikstyrelsen adgang til det hele, men jeg tvivler. Jeg tror kun de har data fra motorvejsnettet.
Men en central løsning gennem Trafikstyrelsen ville da være en fornuftig ide til fremtiden.
Er ret sikker på at han mener at du kan gå ud og kigge på lyskrydsne og se hvordan de fungerer.. og at det dermed er offentligt tilgængelig og stærkt analogt :)
crankyrabbit (11) skrev:Trixxrlol (9) skrev:Køb en cykel - problem solved!
hehe just kidding, Cykler er for svanser :3
Næ du biler er for (slap)svanser, der ikke har benkræfter nok til at cykle...Not kidding :-P
Ja for ingen af os har kræfter nok til at tage kyllingen i en slåskamp :) hans krop er jo så atletisk smuk og smuk brun hud.. nååååå nej :p
Alrekr (20) skrev:Min køresagkyndige ønskede mig tillykke med kørekortet, og 'god fornøjelse med at lære at køre bil'. Det er åbenbart meget udbredt, og jeg er da også enig. Man fik basiskundskaberne i køreundervisningen - men man skal selv lære præcis hvad der kræves i alle situationer.
Jeg fik at vide af kørelæreren da jeg havde bestået og lige ville sige tak for nu og hejhej at nu kunne jeg godt glemme alt han havde fortalt, for nu var det jungleloven der gælder..
wald15 (26) skrev:Gør dog som i tyskland
fra om aftenen og frem til morgen dagen efter, bliver de fleste lyskryds slukket
..og det går så ud over trafiksikkerheden
wald15 (26) skrev:og i mange kryds har de en fast grøn pil til når man skal dreje til højre
forhåbentlig ikke fast døgnet rundt, for så går det ud over fremkommeligheden.
crankyrabbit (11) skrev:Næ du biler er for (slap)svanser, der ikke har benkræfter nok til at cykle...Not kidding :-P
Typisk københavner kommentar som ikke forstår der osse bor folk på landet, som ikke lige har mulighed for at køre 120 km på cykel hverdag, hente unger, handle ind o.s.v..
iøvrigt tror jeg ikke der er specielt sundt at indånde alt den udstødningsgas, især hvis pulsen er høj..
Jeg bor selv på landet, nyder københavn, men er glad for at komme hjem til frisk luft.. og "landet" er ikke 3 minutter syd for valby bakke.. ;-)
PzymeX (29) skrev:iøvrigt tror jeg ikke der er specielt sundt at indånde alt den udstødningsgas, især hvis pulsen er høj..
Enkelte forskere siger, at det er vigtigere at få pulsen op i 30 minutter om dagen, end det er at undgå H. C. Andersens Boulevard i myldretiden på cykel.
Alrekr (30) skrev:Enkelte forskere siger, at det er vigtigere at få pulsen op i 30 minutter om dagen, end det er at undgå H. C. Andersens Boulevard i myldretiden på cykel.
Hehe, du må lige hjælpe mig med den sætning, har ikke sovet så meget de sidste par nætter, men hvad er det du prøver at sige? :-)
Hugin (28) skrev:wald15 (26) skrev:Gør dog som i tyskland
fra om aftenen og frem til morgen dagen efter, bliver de fleste lyskryds slukket
..og det går så ud over trafiksikkerheden
Forsøg i Holland har vist, at det er sikker fordi Bilister ikke blindt stoler på signale,r men faktisk tager hensyn til hinanden, hvor også fremkomlighed er blevet bedre.
thomaxz (33) skrev:
Forsøg i Holland har vist, at det er sikker fordi Bilister ikke blindt stoler på signale,r men faktisk tager hensyn til hinanden, hvor også fremkomlighed er blevet bedre.
Det afhænger vist meget af, hvor man gør sådan noget. Hvor der er basis for høj hastighed, er det næppe nogen god ide.
På ferie i udlandet (husker ikke landet) var der netop sådanne displays som viste den hastighed man skulle køre med for at køre gennem 10 lyssignaler i grøn bølge. Kørte man hurtigere så endte man bare med at måtte holde for rødt lys så hastigheden lå altid på det der stod på tavlerne.
Skide smart..
XxXxX
Skide smart..
XxXxX
#37 >
I Tyskland (større byer/veje) har de nogle digitale farttavler fra 50-110 km/t, følger man hastigheden får man (næsten) kun grønne lys .. Det virker i 95% af gangene
I Tyskland (større byer/veje) har de nogle digitale farttavler fra 50-110 km/t, følger man hastigheden får man (næsten) kun grønne lys .. Det virker i 95% af gangene
Wispher (18) skrev:#16 Jo - jeg siger det bare.
Men i øvrigt bruger byplanlæggerne i de større byer meget tid på at planlægge hvordan intervallerne på de større veje skal være.
Og jeg har da også lagt mærke til at de har gjort det meget godt på Østre Alle i Aalborg, om morgenen og om eftermiddagen er den temmelig pakket, men der ligger intervallerne sådan så hvis man rammer et grønt lys, med de tilladte 60km/t, så vil de være grønne hele vejen ind om morgenen, og hele vejen ud om eftermiddagen.
Problemet er så hvis man kommer ind bag nogen som ikke kan finde ud af at komme op i fart - så når man ikke med på bølgen, og så rider man næsten modsat.
Og uanset hvad vi får af apps og andre hjælpemidler til at aflæse trafikken, hjælper det os jo ikke imod de billister som ikke forstår at begå sig fornuftigt i trafikken, eller benytte disse redskaber.
Generelt ville vi kunne spare oceaner af brændstof og tid, hvis det blev obligatorisk at alle med kørekort med jævne mellemrum skulle undervises/testes i at køre fornuftigt. Og med fornuftigt mener jeg absolut ikke nødvendigvis langsomt, det kan også være pæn kørsel at sætte farten op, placere sig rigtigt osv. osv.
Jeg hører tit mange sige at det er først når man får kørekort man skal til at lære at køre bil, så det har mange tydeligvis forstået - der er der desværre bare mange der ikke får det lært.
Her hvor jeg bor er lyskrydsene planlagt så smart at man har grøn bølge hvis man kører 60 km/t. Problemet er bare at fartgrænsen i byen er 50 km/t, så hvis man overholder den så har man rød bølge i stedet for.
Det kan godt være at der har været byplanlæggere ind over den, men så tror jeg at deres primære bekymring har været at begrænse hastigheden og ikke at sørge for en god afvikling af trafikken.
XxXxX (37) skrev:På ferie i udlandet (husker ikke landet) var der netop sådanne displays som viste den hastighed man skulle køre med for at køre gennem 10 lyssignaler i grøn bølge. Kørte man hurtigere så endte man bare med at måtte holde for rødt lys så hastigheden lå altid på det der stod på tavlerne.
Har det ikke været noget lignende i Viborg, eller husker jeg forkert?
Mort (40) skrev:Her hvor jeg bor er lyskrydsene planlagt så smart at man har grøn bølge hvis man kører 60 km/t. Problemet er bare at fartgrænsen i byen er 50 km/t, så hvis man overholder den så har man rød bølge i stedet for.
Det kan godt være at der har været byplanlæggere ind over den, men så tror jeg at deres primære bekymring har været at begrænse hastigheden og ikke at sørge for en god afvikling af trafikken.
Har du haft fat i din kommune? Det kan være de ikke lige haft i tankerne, at de skulle have tilpasset den grønne bølge på strækningen, hvis de på et tidspunkt har nedsat hastigheden.
Som regel tænker man, at der nok er andre der har henvendt sig, men hvis alle tænker sådan, sker der jo ingenting :)
Mort (40) skrev:Wispher (18) skrev:#16 Jo - jeg siger det bare.
Men i øvrigt bruger byplanlæggerne i de større byer meget tid på at planlægge hvordan intervallerne på de større veje skal være.
Og jeg har da også lagt mærke til at de har gjort det meget godt på Østre Alle i Aalborg, om morgenen og om eftermiddagen er den temmelig pakket, men der ligger intervallerne sådan så hvis man rammer et grønt lys, med de tilladte 60km/t, så vil de være grønne hele vejen ind om morgenen, og hele vejen ud om eftermiddagen.
Problemet er så hvis man kommer ind bag nogen som ikke kan finde ud af at komme op i fart - så når man ikke med på bølgen, og så rider man næsten modsat.
Og uanset hvad vi får af apps og andre hjælpemidler til at aflæse trafikken, hjælper det os jo ikke imod de billister som ikke forstår at begå sig fornuftigt i trafikken, eller benytte disse redskaber.
Generelt ville vi kunne spare oceaner af brændstof og tid, hvis det blev obligatorisk at alle med kørekort med jævne mellemrum skulle undervises/testes i at køre fornuftigt. Og med fornuftigt mener jeg absolut ikke nødvendigvis langsomt, det kan også være pæn kørsel at sætte farten op, placere sig rigtigt osv. osv.
Jeg hører tit mange sige at det er først når man får kørekort man skal til at lære at køre bil, så det har mange tydeligvis forstået - der er der desværre bare mange der ikke får det lært.
Her hvor jeg bor er lyskrydsene planlagt så smart at man har grøn bølge hvis man kører 60 km/t. Problemet er bare at fartgrænsen i byen er 50 km/t, så hvis man overholder den så har man rød bølge i stedet for.
Det kan godt være at der har været byplanlæggere ind over den, men så tror jeg at deres primære bekymring har været at begrænse hastigheden og ikke at sørge for en god afvikling af trafikken.
Jeg er selv uddannet by- og trafikplanlægger, og det er meget normalt, at man tager udgangspunkt i en hastighed der er lidt højere end den tilladte. Folk kører alligevel altid lidt over grænsen, så hvis man optimerede efter 50 km/t ville det give en dårligere trafikafvikling i praksis.
Det kan også være for at mindske trafikken, men i så fald er det en dårlig måde at gøre det på, da ineffektiv kørsel giver meget mere luftforurening og CO2 udledning. Så skulle man hellere fjerne noget kapacitet i stedet.
Orange (45) skrev:Jeg er selv uddannet by- og trafikplanlægger, og det er meget normalt, at man tager udgangspunkt i en hastighed der er lidt højere end den tilladte. Folk kører alligevel altid lidt over grænsen, så hvis man optimerede efter 50 km/t ville det give en dårligere trafikafvikling i praksis.
Det kan også være for at mindske trafikken, men i så fald er det en dårlig måde at gøre det på, da ineffektiv kørsel giver meget mere luftforurening og CO2 udledning. Så skulle man hellere fjerne noget kapacitet i stedet.
Jeg finder det skræmmende at det ligefrem er normalt, at de som planlægger bytrafikken, gør det på en måde som opfordrer bilisterne til at bryde færdselsloven og risikere de bløde trafikanters liv.
I mine øjne er det den største selvfølge at trafikreguleringen er lavet på en måde så der er grøn bølge når man kører den tilladte hastighed, og rød bølge hvis man kører hurtigere end det. Hvis der skiltes med at lysreguleringen er lavet sådan, så ved alle bilister at det ikke kan betale sig at køre for hurtigt og så kan trafikken glide for alle parter - Uden at slå bløde trafikanter ihjel.
Må sige mig jævnt enig med #46.
Nogen der bryder loven? Det må vi hellere tage højde for og designe vores infrastruktur efter dem der kører for stærkt - istedet for at opfordre folk til at køre lovligt, ved at have den grønne bølge ved hastighedsgrænsen.
Til #45 kan jeg tilbyde denne smiley.
What the shit.Orange (45) skrev:det er meget normalt, at man tager udgangspunkt i en hastighed der er lidt højere end den tilladte. Folk kører alligevel altid lidt over grænsen
Nogen der bryder loven? Det må vi hellere tage højde for og designe vores infrastruktur efter dem der kører for stærkt - istedet for at opfordre folk til at køre lovligt, ved at have den grønne bølge ved hastighedsgrænsen.
Til #45 kan jeg tilbyde denne smiley.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.