mboost-dp1

SXC - grazaT

App sørger for at ramme den grønne bølge

- Via Comon - , redigeret af Net_Srak

En ny applikation til en smartphone udviklet af forskere fra MIT og Princeton University i USA kaldet SignalGuru, kan fortælle dig den optimale hastighed du skal køre med, for at få en grøn bølge gennem lyskryds.

Applikationen drager fordel af, at smartphonen ofte bruges som GPS-navigation og dermed er placeret i forruden på en bil, somregel med kameraet placeret fremadrettet. Dermed kan applikationen tage billeder af lyskryds og sende disse billeder sammen med GPS-koordinater til en central server, hvorved serveren ud fra nok data fra flere SignalGuru brugere, kan beregne tidsintervallerne med grønt lys.

Disse data sendes tilbage til applikationen og applikationen kan dermed fortælle dig den optimale kørehastiged. Med en optimering af kørehastigheden i relation til en grøn bølge i lyskryds, håber forskerne at kunne spare 20% på brændstofforbruget.





Gå til bund
Gravatar #1 - BeLLe
3. sep. 2011 06:37
Lyder smart men det vil jo ikke virke uden mange brugere og der kommer vel ikke mange brugere før det virker...
Gravatar #2 - Trixxrlol
3. sep. 2011 07:04
#1 - Nej, det ville ikke virke FØRSTE gang der bliver lavet en gemmenkørsel. Men det lyder jo til at de arbejder i intervaller, som jo ikke bliver skiftet fra dag til dag - hvilket gør at programmet sikkert bare skal "læse" det første lyskryds, for at kunne få hele skattekortet til at passe længere fremme.
Gravatar #3 - Alrekr
3. sep. 2011 07:18
Spændende - især hvis de ikke sender telefonen timestamp med, men det timestamp der kommer fra GPS-satellitter. Så ville det blive noget mere præcist i hvert fald.

Fremover bliver mobilen også i stand til at kunne sige 'Du når det ikke, hvis du ikke trykker på speederen!'
Gravatar #4 - Tekstforfatter
3. sep. 2011 07:43
Hvis det kan spare mig for de daglige kramper i koblingsfoden, er det virkelig en brugbar nyskabelse.
Gravatar #5 - Orange
3. sep. 2011 07:55
Så skal vi bare lige have fjernet de andre biler på vejene....
Gravatar #6 - Yakuzing
3. sep. 2011 07:57
Tekstforfatter (4) skrev:
Hvis det kan spare mig for de daglige kramper i koblingsfoden, er det virkelig en brugbar nyskabelse.

Gå dog i frigear. Skift i gear når der bliver Rødt+Gult? Det er selvfølgelig ikke altid lige praktisk, men hvis man står bag 2+ biler bør det ikke skabe forsinkelse, ellers skal du til at lære at bruge din bil bedre.
Gravatar #7 - Windcape
3. sep. 2011 07:59
Tekstforfatter (4) skrev:
Hvis det kan spare mig for de daglige kramper i koblingsfoden, er det virkelig en brugbar nyskabelse.
Automatgear -- problem solved!

Skøre europæer...
Gravatar #8 - Slettet Bruger [2156526838]
3. sep. 2011 08:30
Bo på landet - problem solved!

Skøre storby folk...
Gravatar #9 - Trixxrlol
3. sep. 2011 08:35
Køb en cykel - problem solved!


hehe just kidding, Cykler er for svanser :3
Gravatar #10 - Windcape
3. sep. 2011 08:39
#9

Cykler skal også stoppe for rødt :(
Gravatar #11 - crankyrabbit
3. sep. 2011 08:42
Trixxrlol (9) skrev:
Køb en cykel - problem solved!


hehe just kidding, Cykler er for svanser :3


Næ du biler er for (slap)svanser, der ikke har benkræfter nok til at cykle...Not kidding :-P
Gravatar #12 - Alrekr
3. sep. 2011 08:51
Windcape (10) skrev:
#9

Cykler skal også stoppe for rødt :(


Ikke hvis man kigger sig omkring - det ser i hvert fald ikke sådan ud ;)
Gravatar #13 - Windcape
3. sep. 2011 08:53
Alrekr (12) skrev:
Ikke hvis man kigger sig omkring - det ser i hvert fald ikke sådan ud ;)
heh ja.

Dog på ringvejene er det altså en god ide! Medmindre man gerne vil køres ned :p
Gravatar #14 - Wispher
3. sep. 2011 09:08
De får svært ved at beregne sig frem til grønne bølger ved de trafikstyrede kryds.
Gravatar #15 - Hulobe
3. sep. 2011 09:10
Digitaliser alle lyskryds, - lad data være offentligt tilgængelige.

Så ville der ikke gå længe før alle GPS'er fortalte dig at du skulle sætte farten op/ned for at ramme næste grønne lyskryds.

Mega CO2 besparelse.

+ besparelse i tid, brændstof m.m.

Kom nu Dk - lad os være foregangsland.

Så dyrt kan det heller ikke være.
Gravatar #16 - Hulobe
3. sep. 2011 09:12
#14 Men er de trafikstyrede lyskryds ikke mest på
1) steder hvor der ikke er så meget trafik
og
2) kun på de tidspunkter hvor der mindre belastning (aften/nat)

Anyway så vil mit forslag i #15 hjælpe.
Gravatar #17 - Windcape
3. sep. 2011 09:22
Hulobe (15) skrev:
Digitaliser alle lyskryds,
De er jo principelt digitale allerede.

Data'en er bare ikke offentlig.
Gravatar #18 - Wispher
3. sep. 2011 09:30
#16 Jo - jeg siger det bare.

Men i øvrigt bruger byplanlæggerne i de større byer meget tid på at planlægge hvordan intervallerne på de større veje skal være.

Og jeg har da også lagt mærke til at de har gjort det meget godt på Østre Alle i Aalborg, om morgenen og om eftermiddagen er den temmelig pakket, men der ligger intervallerne sådan så hvis man rammer et grønt lys, med de tilladte 60km/t, så vil de være grønne hele vejen ind om morgenen, og hele vejen ud om eftermiddagen.

Problemet er så hvis man kommer ind bag nogen som ikke kan finde ud af at komme op i fart - så når man ikke med på bølgen, og så rider man næsten modsat.

Og uanset hvad vi får af apps og andre hjælpemidler til at aflæse trafikken, hjælper det os jo ikke imod de billister som ikke forstår at begå sig fornuftigt i trafikken, eller benytte disse redskaber.

Generelt ville vi kunne spare oceaner af brændstof og tid, hvis det blev obligatorisk at alle med kørekort med jævne mellemrum skulle undervises/testes i at køre fornuftigt. Og med fornuftigt mener jeg absolut ikke nødvendigvis langsomt, det kan også være pæn kørsel at sætte farten op, placere sig rigtigt osv. osv.

Jeg hører tit mange sige at det er først når man får kørekort man skal til at lære at køre bil, så det har mange tydeligvis forstået - der er der desværre bare mange der ikke får det lært.
Gravatar #19 - Athinira
3. sep. 2011 09:45
Windcape (17) skrev:
De er jo principelt digitale allerede.

Data'en er bare ikke offentlig.


Det er de jo så et eller andet sted.

Problemet er bare at de er "analoge" og ikke digitale, så man må selv fylde op hvor der opstår huller :P
Gravatar #20 - Alrekr
3. sep. 2011 09:46
Wispher (18) skrev:
Jeg hører tit mange sige at det er først når man får kørekort man skal til at lære at køre bil, så det har mange tydeligvis forstået - der er der desværre bare mange der ikke får det lært.


Min køresagkyndige ønskede mig tillykke med kørekortet, og 'god fornøjelse med at lære at køre bil'. Det er åbenbart meget udbredt, og jeg er da også enig. Man fik basiskundskaberne i køreundervisningen - men man skal selv lære præcis hvad der kræves i alle situationer.
Gravatar #21 - Windcape
3. sep. 2011 09:53
Athinira (19) skrev:
Det er de jo så et eller andet sted.
Jeg tror du skal slå offentligt op i en ordbog.

Athinira (19) skrev:
Problemet er bare at de er "analoge" og ikke digitale, så man må selv fylde op hvor der opstår huller :P
Et analogt system koblet til et digitalt system, der analysere, fremviser og kontrollere det analoge system digitalt, er principelt et digitalt system.

Problemet er nærmere at hver enkelt kommune har deres eget trafiksystem. Selvom det nok er standardiseret, så snakker vi alligevel om at der skal indsamles data fra mange steder fra.

Måske har Trafikstyrelsen adgang til det hele, men jeg tvivler. Jeg tror kun de har data fra motorvejsnettet.

Men en central løsning gennem Trafikstyrelsen ville da være en fornuftig ide til fremtiden.
Gravatar #22 - fe950
3. sep. 2011 11:08
Så hvis jeg køber en bil og en smartphone med GPS og en internet abonnement og denne app, så undgå jeg trafikken. Jubiii
Gravatar #23 - vandfarve
3. sep. 2011 11:50
fe950 (22) skrev:
Så hvis jeg køber en bil og en smartphone med GPS og en internet abonnement og denne app, så undgå jeg trafikken. Jubiii


Og bruger den som GPS-modtager, og placerer smartphonens fremad, så den kan se de kommende lyskryds, og hvis der ingen biler spærrer.
Gravatar #24 - julepalme
3. sep. 2011 12:03
Windcape (21) skrev:
Jeg tror du skal slå offentligt op i en ordbog.

Athinira (19) skrev:
Problemet er bare at de er "analoge" og ikke digitale, så man må selv fylde op hvor der opstår huller :P
Et analogt system koblet til et digitalt system, der analysere, fremviser og kontrollere det analoge system digitalt, er principelt et digitalt system.

Problemet er nærmere at hver enkelt kommune har deres eget trafiksystem. Selvom det nok er standardiseret, så snakker vi alligevel om at der skal indsamles data fra mange steder fra.

Måske har Trafikstyrelsen adgang til det hele, men jeg tvivler. Jeg tror kun de har data fra motorvejsnettet.

Men en central løsning gennem Trafikstyrelsen ville da være en fornuftig ide til fremtiden.


Er ret sikker på at han mener at du kan gå ud og kigge på lyskrydsne og se hvordan de fungerer.. og at det dermed er offentligt tilgængelig og stærkt analogt :)
Gravatar #25 - mech0z
3. sep. 2011 12:12
crankyrabbit (11) skrev:
Trixxrlol (9) skrev:
Køb en cykel - problem solved!


hehe just kidding, Cykler er for svanser :3


Næ du biler er for (slap)svanser, der ikke har benkræfter nok til at cykle...Not kidding :-P


Ja for ingen af os har kræfter nok til at tage kyllingen i en slåskamp :) hans krop er jo så atletisk smuk og smuk brun hud.. nååååå nej :p
Gravatar #26 - wald15
3. sep. 2011 12:32
Gør dog som i tyskland
fra om aftenen og frem til morgen dagen efter, bliver de fleste lyskryds slukket
og i mange kryds har de en fast grøn pil til når man skal dreje til højre
Gravatar #27 - zymes
3. sep. 2011 14:00
Alrekr (20) skrev:
Min køresagkyndige ønskede mig tillykke med kørekortet, og 'god fornøjelse med at lære at køre bil'. Det er åbenbart meget udbredt, og jeg er da også enig. Man fik basiskundskaberne i køreundervisningen - men man skal selv lære præcis hvad der kræves i alle situationer.

Jeg fik at vide af kørelæreren da jeg havde bestået og lige ville sige tak for nu og hejhej at nu kunne jeg godt glemme alt han havde fortalt, for nu var det jungleloven der gælder..
Gravatar #28 - Hugin
3. sep. 2011 14:22
wald15 (26) skrev:
Gør dog som i tyskland
fra om aftenen og frem til morgen dagen efter, bliver de fleste lyskryds slukket


..og det går så ud over trafiksikkerheden

wald15 (26) skrev:
og i mange kryds har de en fast grøn pil til når man skal dreje til højre


forhåbentlig ikke fast døgnet rundt, for så går det ud over fremkommeligheden.

Gravatar #29 - PzymeX
3. sep. 2011 15:48
crankyrabbit (11) skrev:
Næ du biler er for (slap)svanser, der ikke har benkræfter nok til at cykle...Not kidding :-P


Typisk københavner kommentar som ikke forstår der osse bor folk på landet, som ikke lige har mulighed for at køre 120 km på cykel hverdag, hente unger, handle ind o.s.v..

iøvrigt tror jeg ikke der er specielt sundt at indånde alt den udstødningsgas, især hvis pulsen er høj..

Jeg bor selv på landet, nyder københavn, men er glad for at komme hjem til frisk luft.. og "landet" er ikke 3 minutter syd for valby bakke.. ;-)
Gravatar #30 - Alrekr
3. sep. 2011 15:51
PzymeX (29) skrev:
iøvrigt tror jeg ikke der er specielt sundt at indånde alt den udstødningsgas, især hvis pulsen er høj..

Enkelte forskere siger, at det er vigtigere at få pulsen op i 30 minutter om dagen, end det er at undgå H. C. Andersens Boulevard i myldretiden på cykel.
Gravatar #31 - PzymeX
3. sep. 2011 15:55
Alrekr (30) skrev:
Enkelte forskere siger, at det er vigtigere at få pulsen op i 30 minutter om dagen, end det er at undgå H. C. Andersens Boulevard i myldretiden på cykel.


Hehe, du må lige hjælpe mig med den sætning, har ikke sovet så meget de sidste par nætter, men hvad er det du prøver at sige? :-)
Gravatar #32 - Alrekr
3. sep. 2011 16:02
PzymeX (31) skrev:
Hehe, du må lige hjælpe mig med den sætning, har ikke sovet så meget de sidste par nætter, men hvad er det du prøver at sige? :-)


Hellere cykle i dårlig luft end at dovne i god luft.
Gravatar #33 - thomaxz
3. sep. 2011 17:17
Hugin (28) skrev:
wald15 (26) skrev:
Gør dog som i tyskland
fra om aftenen og frem til morgen dagen efter, bliver de fleste lyskryds slukket


..og det går så ud over trafiksikkerheden



Forsøg i Holland har vist, at det er sikker fordi Bilister ikke blindt stoler på signale,r men faktisk tager hensyn til hinanden, hvor også fremkomlighed er blevet bedre.
Gravatar #34 - Hugin
3. sep. 2011 17:30
thomaxz (33) skrev:

Forsøg i Holland har vist, at det er sikker fordi Bilister ikke blindt stoler på signale,r men faktisk tager hensyn til hinanden, hvor også fremkomlighed er blevet bedre.


Det afhænger vist meget af, hvor man gør sådan noget. Hvor der er basis for høj hastighed, er det næppe nogen god ide.
Gravatar #35 - vulpus
3. sep. 2011 18:37
Der er nogen steder hvor man skal køre omkring 100km/t i indre by for at nå den grønne bølge efter Bondam begyndte sit HateGrime mod biler og os.

Gravatar #36 - Robotusch
3. sep. 2011 19:51
#10
Os der bor i Odense har nu god fornøjelse af "den grønne bølge", når man skal frem og tilbage om morgenen. Hvis man kan holde en gennemsnitsfart på ca 20 km/t, så er der grønt lys hele vejen ud til SDU og tilbage igen :D
Gravatar #37 - XxXxX
3. sep. 2011 20:00
På ferie i udlandet (husker ikke landet) var der netop sådanne displays som viste den hastighed man skulle køre med for at køre gennem 10 lyssignaler i grøn bølge. Kørte man hurtigere så endte man bare med at måtte holde for rødt lys så hastigheden lå altid på det der stod på tavlerne.

Skide smart..

XxXxX
Gravatar #38 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
3. sep. 2011 21:10
#37 >

I Tyskland (større byer/veje) har de nogle digitale farttavler fra 50-110 km/t, følger man hastigheden får man (næsten) kun grønne lys .. Det virker i 95% af gangene
Gravatar #39 - erialor
3. sep. 2011 22:37
og i de sidste 5% af gangene er der kun almindelige kedelige gule/hvide sparepærer? ;)
Gravatar #40 - Mort
4. sep. 2011 09:11
Wispher (18) skrev:
#16 Jo - jeg siger det bare.

Men i øvrigt bruger byplanlæggerne i de større byer meget tid på at planlægge hvordan intervallerne på de større veje skal være.

Og jeg har da også lagt mærke til at de har gjort det meget godt på Østre Alle i Aalborg, om morgenen og om eftermiddagen er den temmelig pakket, men der ligger intervallerne sådan så hvis man rammer et grønt lys, med de tilladte 60km/t, så vil de være grønne hele vejen ind om morgenen, og hele vejen ud om eftermiddagen.

Problemet er så hvis man kommer ind bag nogen som ikke kan finde ud af at komme op i fart - så når man ikke med på bølgen, og så rider man næsten modsat.

Og uanset hvad vi får af apps og andre hjælpemidler til at aflæse trafikken, hjælper det os jo ikke imod de billister som ikke forstår at begå sig fornuftigt i trafikken, eller benytte disse redskaber.

Generelt ville vi kunne spare oceaner af brændstof og tid, hvis det blev obligatorisk at alle med kørekort med jævne mellemrum skulle undervises/testes i at køre fornuftigt. Og med fornuftigt mener jeg absolut ikke nødvendigvis langsomt, det kan også være pæn kørsel at sætte farten op, placere sig rigtigt osv. osv.

Jeg hører tit mange sige at det er først når man får kørekort man skal til at lære at køre bil, så det har mange tydeligvis forstået - der er der desværre bare mange der ikke får det lært.


Her hvor jeg bor er lyskrydsene planlagt så smart at man har grøn bølge hvis man kører 60 km/t. Problemet er bare at fartgrænsen i byen er 50 km/t, så hvis man overholder den så har man rød bølge i stedet for.

Det kan godt være at der har været byplanlæggere ind over den, men så tror jeg at deres primære bekymring har været at begrænse hastigheden og ikke at sørge for en god afvikling af trafikken.
Gravatar #41 - praktikant muffe AKA pewbe
4. sep. 2011 09:38
XxXxX (37) skrev:
På ferie i udlandet (husker ikke landet) var der netop sådanne displays som viste den hastighed man skulle køre med for at køre gennem 10 lyssignaler i grøn bølge. Kørte man hurtigere så endte man bare med at måtte holde for rødt lys så hastigheden lå altid på det der stod på tavlerne.

Har det ikke været noget lignende i Viborg, eller husker jeg forkert?
Gravatar #42 - Hugin
4. sep. 2011 10:36
Mort (40) skrev:
Her hvor jeg bor er lyskrydsene planlagt så smart at man har grøn bølge hvis man kører 60 km/t. Problemet er bare at fartgrænsen i byen er 50 km/t, så hvis man overholder den så har man rød bølge i stedet for.

Det kan godt være at der har været byplanlæggere ind over den, men så tror jeg at deres primære bekymring har været at begrænse hastigheden og ikke at sørge for en god afvikling af trafikken.


Har du haft fat i din kommune? Det kan være de ikke lige haft i tankerne, at de skulle have tilpasset den grønne bølge på strækningen, hvis de på et tidspunkt har nedsat hastigheden.

Som regel tænker man, at der nok er andre der har henvendt sig, men hvis alle tænker sådan, sker der jo ingenting :)
Gravatar #43 - bobske2
4. sep. 2011 12:42
Orange skrev:
Så skal vi bare lige have fjernet de andre biler på vejene....


QFT. Teorien holder i et homogent miljø uden andre biler, flåt
Gravatar #44 - DrHouseDK
4. sep. 2011 17:08
... og finde den (app'en) kan man ikke.
Gravatar #45 - Orange
5. sep. 2011 05:30
Mort (40) skrev:
Wispher (18) skrev:
#16 Jo - jeg siger det bare.

Men i øvrigt bruger byplanlæggerne i de større byer meget tid på at planlægge hvordan intervallerne på de større veje skal være.

Og jeg har da også lagt mærke til at de har gjort det meget godt på Østre Alle i Aalborg, om morgenen og om eftermiddagen er den temmelig pakket, men der ligger intervallerne sådan så hvis man rammer et grønt lys, med de tilladte 60km/t, så vil de være grønne hele vejen ind om morgenen, og hele vejen ud om eftermiddagen.

Problemet er så hvis man kommer ind bag nogen som ikke kan finde ud af at komme op i fart - så når man ikke med på bølgen, og så rider man næsten modsat.

Og uanset hvad vi får af apps og andre hjælpemidler til at aflæse trafikken, hjælper det os jo ikke imod de billister som ikke forstår at begå sig fornuftigt i trafikken, eller benytte disse redskaber.

Generelt ville vi kunne spare oceaner af brændstof og tid, hvis det blev obligatorisk at alle med kørekort med jævne mellemrum skulle undervises/testes i at køre fornuftigt. Og med fornuftigt mener jeg absolut ikke nødvendigvis langsomt, det kan også være pæn kørsel at sætte farten op, placere sig rigtigt osv. osv.

Jeg hører tit mange sige at det er først når man får kørekort man skal til at lære at køre bil, så det har mange tydeligvis forstået - der er der desværre bare mange der ikke får det lært.


Her hvor jeg bor er lyskrydsene planlagt så smart at man har grøn bølge hvis man kører 60 km/t. Problemet er bare at fartgrænsen i byen er 50 km/t, så hvis man overholder den så har man rød bølge i stedet for.

Det kan godt være at der har været byplanlæggere ind over den, men så tror jeg at deres primære bekymring har været at begrænse hastigheden og ikke at sørge for en god afvikling af trafikken.


Jeg er selv uddannet by- og trafikplanlægger, og det er meget normalt, at man tager udgangspunkt i en hastighed der er lidt højere end den tilladte. Folk kører alligevel altid lidt over grænsen, så hvis man optimerede efter 50 km/t ville det give en dårligere trafikafvikling i praksis.

Det kan også være for at mindske trafikken, men i så fald er det en dårlig måde at gøre det på, da ineffektiv kørsel giver meget mere luftforurening og CO2 udledning. Så skulle man hellere fjerne noget kapacitet i stedet.
Gravatar #46 - Mort
5. sep. 2011 06:30
Orange (45) skrev:
Jeg er selv uddannet by- og trafikplanlægger, og det er meget normalt, at man tager udgangspunkt i en hastighed der er lidt højere end den tilladte. Folk kører alligevel altid lidt over grænsen, så hvis man optimerede efter 50 km/t ville det give en dårligere trafikafvikling i praksis.

Det kan også være for at mindske trafikken, men i så fald er det en dårlig måde at gøre det på, da ineffektiv kørsel giver meget mere luftforurening og CO2 udledning. Så skulle man hellere fjerne noget kapacitet i stedet.


Jeg finder det skræmmende at det ligefrem er normalt, at de som planlægger bytrafikken, gør det på en måde som opfordrer bilisterne til at bryde færdselsloven og risikere de bløde trafikanters liv.

I mine øjne er det den største selvfølge at trafikreguleringen er lavet på en måde så der er grøn bølge når man kører den tilladte hastighed, og rød bølge hvis man kører hurtigere end det. Hvis der skiltes med at lysreguleringen er lavet sådan, så ved alle bilister at det ikke kan betale sig at køre for hurtigt og så kan trafikken glide for alle parter - Uden at slå bløde trafikanter ihjel.
Gravatar #47 - Mnc
5. sep. 2011 06:45
Må sige mig jævnt enig med #46.
Orange (45) skrev:
det er meget normalt, at man tager udgangspunkt i en hastighed der er lidt højere end den tilladte. Folk kører alligevel altid lidt over grænsen
What the shit.
Nogen der bryder loven? Det må vi hellere tage højde for og designe vores infrastruktur efter dem der kører for stærkt - istedet for at opfordre folk til at køre lovligt, ved at have den grønne bølge ved hastighedsgrænsen.

Til #45 kan jeg tilbyde denne smiley.
Gravatar #48 - vandfarve
5. sep. 2011 15:09
#46-47

Imens I bliver enige om, at virkeligheden ikke passer med teorien ("jamen, så bør virkeligheden ændres!"), så tager jeg hatten af for byplanlæggerne, der tager hensyn til realiteterne.

Alt andet ville da også være dumt. ;)
Gravatar #49 - Magten
5. sep. 2011 15:42
Windcape (7) skrev:
Automatgear -- problem solved!

Skøre europæer...
Automatgear er på niveau med diesel. Fint nok og fungerer, men det føles bare ikke rigtigt :)
Gravatar #50 - vandfarve
5. sep. 2011 15:45
Magten (49) skrev:
Automatgear er på niveau med diesel. Fint nok og fungerer, men det føles bare ikke rigtigt :)

Tsk tsk.

Nogle drenge bliver bare aldrig voksne.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login