mboost-dp1

unknown

AMD Opteron understøttes af GPU firmaer

- Via AMD -

Ifølge en pressemedelelse fra AMD vil 3DLabs, ATI, Matrox og SiS understøtte AMD Opteron og 8. generaions Athlon processorer. Der nævnes dog ikke noget om understøttelse fra Nvidia.





Gå til bund
Gravatar #1 - El_Coyote
27. maj 2002 09:58
det bliver de næsten nød til - ellers bliver de for patetiske i deres boykot af teknologier, som andre implementerede først (jvf. ps1.4 og n-patching)
EDIT:
Stik mig en staveplade :)
Gravatar #2 - Kegle
27. maj 2002 10:12
Selvfølgelig understøtter de det, hvis der er nok opteron brugere og de kan få tilstrækkelige hastigheds forbedringer.

Og så lad dog være med at æde deres pr crap! Du har alligevel ikke set nogen bruge ps1.4 endnu og der er sikkert ingen der gør det foreløbigt. Nvidia er da en stor player på markedet, og de kommer da helt sikkert med ps1.4 og ps2.0 på et tidspunkt.
Gravatar #3 - Maniac.dk
27. maj 2002 10:26
Bare rolig, Nvidia vil understøtte AMDs chips. De kræver fx en AMD processor i den næste X-BOX, har jeg hørt, så mon ikke de vil fortsætte understøttelse af AMD?
Gravatar #4 - Hektor
27. maj 2002 10:27
#2 Kegle:
Ang. PS 1.x, så er det lidt noget gnu fra MS' side - især for de stakkels spilproducenter. En af fordelene ved DirectX er, at man kan nøjes med at kode til en enkelt specifikation (f.eks. 8.1), og så lave fall-back til en tidligere version, hvor computeren ikke understøtter det. Det er lidt sværere, når der er 4 forskellige PS på 2 DX-versioner (8.0 og 8.1). PS 2.0 skal og bør være den eneste Pixel Shader i DX9.
Gravatar #5 - El_Coyote
27. maj 2002 11:09
pr crap?

der er bare en række diskussioner omkring hvorfor at nVidia valgte at undlade at implementere ps1.4 i gf4 (og sige den understytter DirectX 8.1) og det var den eneste logiske forklaring... ps1.4 har nogle ret væsentlige forbedringer over ps1.3
Gravatar #6 - Onde Pik
27. maj 2002 16:55
<STRONG>Kegle</STRONG>:

Et spil der ikke noget man udvilker på en dag, derfor er der ikke mange spil der understøtter PS1.4 endnu. Nvidia høster frugten af at udviklere har haft et R8500 at teste PS1.4 på så der er spil klar når de kommer med deres næste kort. Og der er allerede ca 100 spil under udvikling der undstøtter "ATI specific" featues som TRUFORM og PS.14. Bla. er SoF2 nettop udkommet med TRUFORM support. Og hvad mon der er support for i UT2003 når de siger:

<STRONG>"ATI produces the most programmable mainstream graphics card yet and the pixel shader support is incredible," said Steve Sinclair, Lead Programmer, Digital Extremes. "Unreal Tournament 2003 will once again be one of the most graphically gorgeous games on the market because of the technological advances ATI has made with their graphics cards."</STRONG>
<STRONG></STRONG>
Lugter jeg PS1.4 i UT2003??? Lyder temlig sandsynligt efter den udtalelse.

Nvidia er dog snedige, at lade ATI lave det hårde pionerarbejde med hensyn til nye features.

Hektor:
"PS 2.0 skal og bør være den eneste Pixel Shader i DX9."

Sludder og vrøvl og bavl, for at være DX9 understøttende <STRONG>kræves </STRONG>det at du understøtter samtlige PS versioner, OGSÅ PS1.4. Hvilket de også bør af åbenlyse årsager.
Gravatar #7 - El_Coyote
27. maj 2002 17:01
så enig som man kan være :)
Gravatar #8 - Kegle
27. maj 2002 17:25
Hvad er jeg gået glip af andet end at nvidia ikke kunne implementeret ps1.4 i gf4 i tide? I får det til at lyde som om at nvidia bevidst ikke har implementeret ps1.4.

Om alle de dejlige citater om ut2003 og doom3 på det seneste, så kan jeg kun sige at det stinker langt væk af pr og en ordentlig bunke penge fra ATI! I flere af sine plan files har John Carmack utalt sig fordelagtigt om geforce og nvidia, men skiftede helt mening lige pludselig. Jeg tror desuden at de fleste spiludviklere vil sikre et så stort som mulig publikum og derfor også vil bruge ps1.3 for det meste.

Nvidia har da været mindst lige så store pionerer som ATI, både da ps/vs og T&L blev indført?

BTW mit geforce256 virker genialt med sof2 og spillet er også underholdende uden TRUFORM.
Gravatar #9 - annoia
27. maj 2002 17:26
Hvad kan ps1.4 og hvad kan truform?
Gravatar #10 - Kegle
27. maj 2002 17:43
TRUFORM kan tesselere trekanter og gøre dem blødere: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1476&p...

Pixel shaders kan programmeres til at manipulere og hente textures og normaler per pixel. Så at ikke alle overflader ligner hinanden som idag.
Gravatar #11 - Onde Pik
27. maj 2002 18:16
Ja korrekt de var de første med et T&L men ikke med shaders. Radeon understøtter PS1.0 og udkom mere end 1/2 år før Nvidias første Programerbare GPU. ATI har været de første med langt de fleste ting.

"BTW mit geforce256 virker genialt med sof2 og spillet er også underholdende uden TRUFORM."

Det er også underholdene uden T&L, på min brors RAGE128. Eller i software rendering på mit gamle Virge kort.

Lam måde at argumentere på ik?

Sagen er at det ser meget bedre ud med TRUFORM, T&L S3TC etc. og når man kan få alle disse dejlige features, bedre hastighed, bedre fremtidssikring, bedre 2D og 3D IQ osv. til samme pris som du kan hos Nvidia er det da dejligt.
Gravatar #12 - Hektor
27. maj 2002 21:59
#6 OndePik:
Du skal lære at læse uden om det bogstavelige indhold af et indlæg. Min pointe er, at hvis DX 9.x også indeholder 27 forskellige implementationer af en bestemt funktion (her pixel shaders), så går hele idéen i et abstraktionslag tabt, og man kunne ligeså godt bruge OpenGL og diverse extentions til denne eller et API som Glide, der er specifik for en enkel kortfabrikant.
Gravatar #13 - Onde Pik
27. maj 2002 23:37

Kære Hektor, du sammenlignede med DX 8.1 og 8.0 hvor der er 'flere' versioner af PS.


For at have et DX8.0 kort skal du understøtte PS1.1 samt alle tidligere versioner af PS. For at have et DX8.1 kort skal du understøtte PS1.4 samt alle tidligere versioner. For at understøtte DX9.0 skal du understøtte PS2.0 samt alle tidligere versioner.

Så når du siger at det er noget rod med DX8.0 og 8.1, MÅ du jo naturligvis også mene at det er noget rod med DX9.0 når den kommer til 'være' på nøjagtig samme måde som de to førnævnte.

Jeg kan ikke se hvad problemet er, man er da selvfølgelig nødt til at være bagudkompatibel.
Gravatar #14 - Mysterio
28. maj 2002 08:51
hehe, jeg viste meget lidt om dx før jeg gik herind, men tak fir info, nu har jeg lært en masse :=)
Gravatar #15 - Deternal
28. maj 2002 08:53
Lad os lave mini incrementel updates hver måned med ny version af PS hver gang.....

Jeg kan godt følge Hektor - write once use anywhere er godt nok et java mantra men spiludviklerne ville vel heller ikke kimse af det?
Gravatar #16 - SuperFLY2001
28. maj 2002 09:54
Ups Wrong post ignore this!
Gravatar #17 - Hektor
28. maj 2002 09:57
#13 OndePik:
Ja, selvfølgelig skal DX9 være bagudkompatibel, men hvor fedt vil det være med PS 2.0, 2.1, ... 2.1927 på en enkelt DX-version, bare fordi hardwareproducenterne mener at 2+2 skal regnes ud på vidt forskellige måder (1+1+1+1, 2x2 osv)? Så kunne man ligeså godt bruge OpenGL og dets hardware-extentions, eller hoppe tilbage til de gode gamle dos-dage med 270 forskellige drivere, som spil skulle kunne fungere med.
Gravatar #18 - Onde Pik
28. maj 2002 12:21
Ja ok jeg kan godt se at det kan være noget hø med 1000 forskellige implementationer af en standard.

Problemet er at udviklingen sker sindsygt hurtigt inden for 3d. På den tid det tager at komme fra tegnebrættet til det færdige produkt er en god del af indholdet i produktet forældet. I tilfældet af PS er det sådan er der er meget lidt forskel på <STRONG>1.0, 1.1, 1.2, 1.3 </STRONG>det betyder at de optimering som Nvidia fandt på med 1.3 næsten kan være ligegyldige og man kunne mene at de skulle have ladet helt være og benytte 1.1 som er officiel DX8.0 versionen. ATI derimod fandt på nogle vildt smarte optimeringer hvilket blev til 1.4 der er officiel DX8.1 version. Jeg mener også at det er ATI der i samarbejde med MS står bag PS2.0, men jeg har ikke lige fået gloet i DX9.0 SDK'en endnu, så jeg aner ikke hvilke forskelle 2.0 har.
Gravatar #19 - Hektor
28. maj 2002 13:26
#18 OndePik:
Ja, gu' går udviklingen stærkt, men "fordi man kan" er ikke nogen god undskyldning for at gøre det. Det er klart, at når der er tale om en væsentlig forbedring, så er det værd at tage med, men når der, som du siger, ikke er nogen væsentlig forskel på 1.1, 1.2 og 1.3, så er det kun til gene, at de er der. Det er sandsynligvis svært nok at være spilprogrammør, uden at have et endnu mere bevægeligt mål, end DX er i forvejen; derfor min pointe i at bruge hardware-extension som i OpenGL.
Gravatar #20 - Deternal
28. maj 2002 14:28
OpenGL er da godt? ;) Kører ihvertfald nice på en del platforme - mener ovenikøbet der blev lavet en java implementering engang, ved så ikke om den nogensinde blev færdig (Disky? :P).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login