mboost-dp1

AMD

AMD med et es i ærmet?

- Via Sudhian - , redigeret af Pernicious

For nogle måneder siden skrev vi om muligheden for at AMD introducerer omvendt hyperthreading, hvilket skulle gå ud på at splitte én tråd op på flere kerner, resulterende i optimal udnyttelse i nuværende spil.

Nu rører rygterne på sig igen, efter sigende er dette AMD’s svar på Intels Core 2 og skulle faktisk allerede være implementeret i nuværende X2 løsninger til socket AM2. AMD og Microsoft vil efter sigende blot frigive en driver der gør det muligt for f.eks. spil at se et system med kun én kerne, men som samtidig er i stand til at udnytte begge kerner.

Forventet afsløring vil være omkring den 24. juli, dagen hvor Intel introducerer Core 2 til desktoppen.





Gå til bund
Gravatar #1 - kjaer
1. jul. 2006 12:24
Se dét er smart... To kerner integreret i én! Så er det jo potentielt 2x ydelsen... Glæder mig til at se om rygterne er sande, men der ser da ud til at være rimelig god grobund for at AMD skulle have et es i ærmet :)
Gravatar #2 - mrdrunk
1. jul. 2006 12:28
Det lyder da fedt. Hvis det så skulle resultere i bedre ydelse end Intels Core2.
Go AMD!
Gravatar #3 - Zaffa
1. jul. 2006 12:39
ha jeg forlader ikke dual core igen...
så hvis man har 2 dual core cpuer, 4 kerner, kan man så sætte 3 sammen som en, til spil og en til baggrundsarbejde? :) Se så var der noget ved at have dual løsning
Gravatar #4 - AndersAndersson
1. jul. 2006 12:51
#3 der er her snakke om at en tråds programmer kan blive splittet over 2 kerner, MEN er programmet flertråds så køre det som det altid har gjort.
Gravatar #5 - Zaffa
1. jul. 2006 13:20
ja men hvis det føre til at en tråd tager begger kerne så er vi tilbage til at have 1 optaget cpu? og mindre multitasking?
Gravatar #6 - Regus
1. jul. 2006 13:27
Det lyder umidelbart som voodoo - jeg kan ikke helt se hvordan man vil gøre det...

Det er jo ikke ligegyldigt i hvilken rækkefølge man afhvikler koden - tag et simpelt regnestykke 2 * 5 + 7 og prøv at kigge på hvordan man vil fordele det over to kerner med nogen form for positiv effekt,
første handling: 2 * 5 = 10
anden handling 10 + 7 = 17

de handlinger kan jo i sagens natur ikke udføres samtidig og rækkefølgen er også af stor betydning:
2 * 5 + 7 = 17
2 * (5 + 7) = 48

Præcis det problem er årsagen til at mange ting kan være svære til umulige at dele op i flere tråde - og hvis folk med ingående kendskab til kodens formål ikke kan dele det op hvordan skulle man så kunne lave en universel løsning på problemet?

Det er da ikke umuligt at man kan finde nogle mønstre hist og her der kan fordeles på den måde, men noget der bare ligner en ydelsesfordobling er helt udelukket. Og det vil være meget situationsafhængigt...
Gravatar #7 - Trez
1. jul. 2006 13:29
2 * 5 + 7 = 17
2 * (5 + 7) = 48 <--- hvordan får du den her til at blive 48???

5 + 7 = 12 * 2 = 24
Gravatar #8 - Regus
1. jul. 2006 13:39
#7
ved at taste forket på lommeregneren og undlade at tænke sig om efterfølgende :-)
men uanset om det er 24 eller 48 så er problemet præcis det samme
Gravatar #9 - zbyte
1. jul. 2006 14:07
Det der regnestykke giver slet ingen mening når man snakker om at øge hastigheden på en multi-core arkitektur. Den slags som man gerne vil parallelisere i f.eks spil og beregningstunge applikationer er f.eks loops. Istedet for at et loop kører 100 gange kan man få to kerner til at køre samme loop på den halve tid ved at tage halvdelen hver. Der er lidt overhead hvis man går i detaljer, men overall bliver det næsten dobbelt så hurtigt.
Det at en multi-core cpu kan få lidt ekstra ud gamle programmer skrevet til enkelt-core cpu'er er mest af alt noget de gør og siger for at få solgt flere end konkurrenten. Hvis man virkelig vil have noget performance ud af multi-core cpu'er skal det håndkodes.
Gravatar #10 - Lobais
1. jul. 2006 14:13
Arbejder med Microsoft..
Vil det så kun virke på Microsofts systemer?

#7 - 5 + 7 = 12 * 2 = 24 <--- hvordan får du 5 + 7 til at blive 24???
Gravatar #11 - BurningShadow
1. jul. 2006 14:18
#10

#7 for det til at blive 24 ved at gøre følgende:
5 + 7 = 12
12 * 2 = 24
Gravatar #12 - Redeeman
1. jul. 2006 14:43
#10:
meget tvivlsomt, hvis det er noget der bliver til noget (dog er jeg skeptisk), kan du være 99% sikker på at linux vil få det, og meget sikker på at freebsd også vil få det.. dog nok ikke i samarbejde med microsoft :))
Gravatar #13 - bottiger
1. jul. 2006 15:17
#6 Nej, du forstår det ikke og det er jo mere eller mindre pointen. Men den løsning AMD laver her kan selv folk som dig skrive programmer der også yder godt, da du ikke skal bekymre dig om hvornår den enkelte tråd laver noget, og hvornår de enkelte tråde befinder i kritiske regioner.
Gravatar #14 - martinv
1. jul. 2006 15:20
#11
tror at pointen med spørgsmålet fra #10 er at rent matematisk som #7 har skrevet det så står der at: 5 + 7 = 24
Gravatar #15 - Regus
1. jul. 2006 16:59
#13
Nej pointen er ikke at jeg ikke forstår det - jeg skriver jævnligt multitrådede applikationer og backends der udnytter flere eller sågar mange kerner mit seneste system er designet til at køre på et minimum af 10 kerner ideelt set fordelt på 10 individuelle computere.

Pointen er at man ikke kan splitte alle problemer op i flere tråde, og at det som regel kræver indsigt i problemstillingen at opsplitte et problem i flere tråde, og sidst men ikke mindst skal det som regel gøres meget lang tid før vi når maskinkode for overhovedet at kunne lade sig gøre.

Naturligvis vil der findes mønstre som kan genkendes og som kan opsplittes fuldt automatisk, men det er ikke mange og de er sikkert ikke helt enkle at genkende.

Det AMD taler om vil sikkert være omtrent lige så effektivt som Hyperthreading var og dermed give et lille performance boost til nogle applikationer - hvorimod et problem der rent faktisk kan opdeles og som opdeles på højt niveau og på en intelligent måde teoretisk set kan opnå effektivitet gående mod 100% for opgavens størelse gående mode uendeligt (eller sagt med andre ord meget tæt på en 1 til 1 ydelse med antallet af kerner/cpu'er/computere)

Det andet er ren og skær voodoo og har ingen bund i logik - måske med kvantekomputere, men det kan ganske simpelthen ikke lade sig gøre med simple binære systemer. Måske man en gang vil kunne sætte en AI til at analysere koden og splitte den op i flere tråde - men det vil tage uhyrligt lang tid og kræver voldsom udvikling af AI teknologi - det AMD taler om her er ren markedsføring.
Gravatar #16 - walling
1. jul. 2006 22:32
#15
Sådan som jeg forstår det så er det slet ikke så kompliceret som det du prøver at gøre det til. Det jeg får ud af artiklen blandet med det jeg kan huske fra faget Maskinarkitektur:
- Enhver processor nu til dags har en pipeline, dvs. en kø af instruktioner. En række af instruktioner kan mange gange udføres simultant og øge performance. Nogle instruktioner har dog betydning for de fremtidige instruktioner, f.eks. en jump-instruktion. Sådan en vil altid "flushe pipelinen".
- L1-cachen i processoren bruges til at gemme mikro-instruktioner, dvs. processorens interne programmeringssprog, som alm. instruktioner bliver oversat til løbende.
- AMD har nu udviklet en teknologi, hvor to kerner deles om L1-cachen (eller har hver deres, som dog er synkroniseret). Dvs. at man ikke kun har flere pipelines i hver kerne, men nu kan pipelines i flere kerner arbejde sammen. Resultatet er at man får en del flere instruktioner igennem pr. clockcycle. Men en jump-instruktion vil stadig "flushe pipelines" - det kan man ikke ændre på. Det ville være voodoo, for at bruge dit udtryk.
- De skriver at den her teknologi vil øge performance i især single-threaded spil. Grunden er at spil-producenterne sørger for at programmere så instruktionerne for det meste kan pipelines uden at den bliver "flushet" så tit, og det vil selvfølgelig give øget performance med den her teknologi.

Hvorfor så ikke bare smide nogle flere pipelines i kernen kan man spørge. Det smarte, synes jeg, er at det her er skalerbart uden at man skal til at ændre i processorens kerne. Ved at indlægge synkronisering af L1-cache og nogle andre features, så kan man vel i teorien sætte flere og flere kerner på og øge performance - uden at ændre transistorne i kernen. At kalde det omvent Hyperthreading er lidt sært. Det må være marketingsfolk der har navngivet det. Det her er præcis det samme som Hyperthreading, bare på flere kerner i stedet for i én kun.
Gravatar #17 - XxX
2. jul. 2006 00:00
Det ville da også være mærkeligt om AMD slet ikke havde lavet noget smart i mellemtiden.

Jeg mener, de har jo ikke released noget vildt i et stykke tid og der er vel ingen der tror de bare har siddet på deres flade mens de ventede på at intel indhentede dem ydelsesmæssigt..

Selvfølgelig har de udviklet på noget smart som de kunne klaske intel med den dag de stolt kunne fremvise at de havde indhentet amd..

XxX
Gravatar #18 - ztyle
2. jul. 2006 00:20
det er fedt at AMD har tænkt i de baner, så spilprodusenterne ikke skal udvikle helt nye spilmotore, og gameren får bedre ydelse ud af sine gamle spil.

AMD skal ha' ros for at kigge på marked, og se hvad der er behov for, ikke ligesom Intel der bare udvikler, for at udvikle(som ikke altid går lige godt, da Intel har haft en mani med at udvikle CPU'er til RD-RAM, og for så tilpasse dem til DDR-RAM bagefter)
Gravatar #19 - terracide
2. jul. 2006 06:37
*host*
Er der slet ingen der finder det "sjovt" at al snakken om det her, først kom efter at detaljer begyndte at sive ud om Intel's "Mitosis"?
XtremeSystems - Core Multiplexing technology

og

Intel.com - Speculative Threading: Creating New Methods of Thread-Level Parallelization

Terracide - Just wondering? ;)
Gravatar #20 - martin5000
2. jul. 2006 07:48
#19 Det er lige omvendt. Der har på flere sider (fx theinquirer.net og xbitlabs.com) været skrevet om AMDs teknologi, hvorefter der, påfaldende kort tid efter, blev frigivet en Intel-bios med noget "Core Multiplexing" der ikke virker.
Jeg gætter på at Intel blev overrasket af AMDs tiltag og, for ikke at komme i dårligt lys, derfor laver en bios der får det til at se ud som om de da selvfølgelig selv er på vej med samme teknologi :-)
Uanset hvad, så er jeg sikker på at det ikke er tilfældigt at Intel fik nævnt "Core Multiplexing" netop nu; og jeg tager hatten af for Intels PR-afdeling der virkelig forstår at lave andet end kedelige pressemeddelelser.
Gravatar #21 - terracide
2. jul. 2006 11:18
#19:
Nu snakkede Intel om "Mitosis" allerede i 2005 ;)

Anandtech..com - Fall IDF 2005 - Day 1

Date: August 24th, 2005

Godt nok er PR-folk dygtige, men lige frem tidsrejser? ;)

Terracide - "Mitosis" er IKKE nyt...det har bare været "ukendt" ;)
Gravatar #22 - mrmorris
2. jul. 2006 13:04
#21 I betragtning af at AMD's Hammer og dens Hypertransport ikke har været ændret i 4-5 år, må man jo da nok gå ud fra at de har arbejdet på disse nye tiltag (omvendt hyperthreading) i et vist antal år. I mellemtiden har Intel da vist haft nok at gøre med at holde deres NetBurst under smeltepunktet og udvikle Core fra Pentium-M.
Gravatar #23 - terracide
2. jul. 2006 14:38
#22:
"I betragtning af at AMD's Hammer og dens Hypertransport ikke har været ændret i 4-5 år,...

Vi glemmer lige ting som HyperTransport 1.0, 2.0 and 3.0 for jeg vil gerne vide hvad HT har med "omvendt hyperthreading" at gøre?

"må man jo da nok gå ud fra at de har arbejdet på disse nye tiltag (omvendt hyperthreading) i et vist antal år."

Hvorfor det?
Har du set noget officielt fra AMD?
Anything?
Det kunne da være fedt hvis de havde, beviserne er der bare ikke.

"I mellemtiden har Intel da vist haft nok at gøre med at holde deres NetBurst under smeltepunktet og udvikle Core fra Pentium-M."

Hvilket har med "omvendt hyperthreading" at gøre på hvad måde?
Jeg informerer bare om at dette langt fra er et nyt koncept.

Terracide - Og at jeg har set meget mere officielt fra Intel end AMD ang. denne teknik...
Gravatar #24 - sKIDROw
2. jul. 2006 15:18
Hvis der var noget officielt, så var det jo ikke et rygte skal du se... ;)
Gravatar #25 - mrmorris
2. jul. 2006 16:37
Vi glemmer lige ting som HyperTransport 1.0, 2.0 and 3.0 for jeg vil gerne vide hvad HT har med "omvendt hyperthreading" at gøre?

Jeg taler om AMD's Hammer/K7 arkitektur. Dvs. hypertransport frem for FSB, med memmory controller on-die og forberedt til 64bit/multicore. Et design tilbage fra år 2000, skabt af flygtende Alpha ingeniører og som ikke har ændret sig ret meget siden da.

Det kunne da være fedt hvis de havde, beviserne er der bare ikke.

Indtil en virksomhed officielt melder ud, findes kun rygter. Du kan vælge at læse denne WNZ og finde den interesant, eller vente en måneds tid til en evt. officiel launch.

Jeg informerer bare om at dette langt fra er et nyt koncept.

Du snakker om at PR-folk er dygtige samt om tidsrejser. Jeg pointerer hvorfor det ikke er helt hen i skoven, hvis AMD de sidste par år har pønset på en lille genistreg imens Intel har bakset rundt uden helt at vide i hvilken retning de ville.
Gravatar #26 - terracide
2. jul. 2006 20:38
#Mrmorris:
Jeg gider ikke ud i en "flame-war" om hvem der er bedst, men synes, at det det er sjovt at et firma der "har bakset rundt uden helt at vide i hvilken retning de ville", kan dukke op med Conroe og sætte AMD...dem gad jeg godt i lotto-klub med ;)

Jeg håber AMD kommer op med noget mere "håndfast" end rygter, for den 27. Juli er conroe her og priserne på AMD64-FX62 viser hvad der sker når et firma sidder slidt i spidsen...vi (forbrugerne) taber.

Og hvis du mener at Athlon(K7) ikke har ændret sig synderligt til AMD64(K8(nyeste er revision F.) så giver jeg op forhånd(64-bit, onboard memory-controller, DDR-2 ect.)...ha' en god dag :)

Terracide...
Gravatar #27 - Bornslippy
3. jul. 2006 01:43
Hvad betyder WNZ?
Gravatar #28 - terracide
3. jul. 2006 05:46
#27:
"Hvad betyder WNZ?"

Weekend NewZ ;)

Terracide...
Gravatar #30 - Bornslippy
3. jul. 2006 16:05
Jamen mange tak for svarende. Så blev jeg det klogere, så kan jeg stoppe med at tænke på de 3 bogstaver her inde når jeg ser dem i diverse nyheder...
:p egentlig en god måde at tage en nyhed på.
Gravatar #31 - cypres
14. jul. 2006 07:32
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login