mboost-dp1

unknown

AGEIA fremviser PPU

- Via GameSpot - , redigeret af Pernicious

Firmaet AGEIA har fremvist deres nye physics processing unit (PPU) chip, PhysX, som de lover vil revolutionere grafikken i spilverdenen, ligesom GPU’en gjorde det i 90’erne.

Chippen skal arbejde sammen med CPU- og GPU’en. Den skal kun tage sig at det fysiske i spillene. Ifølge AGEIA kan deres chip kontrolere 30000 til 40000 aktive fysiske objekter i det samme område. Det er cirka 1000 gange flere end moderne CPU’er kan i dag.

PhysX chippen kommer til at sidde på et eksternt PCI-ekspress eller PCI kort. Det forventes, at et kort med chippen kan købes i slutningen af året.





Gå til bund
Gravatar #1 - Andos
8. mar. 2005 15:09
Lyder da godt :)
Håber da ikke at fysikken er begrænset til kun dens interne fysikmotor eller hvad den nu har. Det ville være smartest hvis systemer som f.eks. Havok (som i HL2) ville kunne bruge dens kraft men alligevel stadig være Havok som den altid har været (bare hurtigere med lidt hardware)
Gravatar #2 - MNM
8. mar. 2005 15:18
Jeg kunne bedre lide den ide et anden lille firma kom med for nogle år siden, et PCI kort med en FPGA som kunne omprogrammeres flere tusinde gange i sekundet.
På den måde kan man "ændre" hardwaren og optimere den til den opgave man laver på et givent tidspunkt.
Gravatar #3 - mrmorris
8. mar. 2005 15:21
Hmm... ville hellere have dedikeret hardware i CPU'en eller blot lade den ene kerne om fysikken. Absolut modstander af flere *PU'er og kølere! Det næste bliver vel en Gore Processing Unit der er god til at modellere blod og indvolde!
Gravatar #4 - LsV
8. mar. 2005 15:40
Forstår ikke så meget af det...
Men vil de sige det fungere på samme måde som de første voodoo kort kom frem?
Gravatar #5 - Kuruderu
8. mar. 2005 15:59
#4
Ja, Det vil være en form for "Add-On" kort i forhold til dit normale GFX kort...
Med de fordele og ulemper det medfører.
HJvoraf den primære ulempe absolut må siges at være _endnu_ en varme kilde at håndtere i de i forvejen _alt_ for varme kabinetter...

.Hack
Gravatar #6 - sKIDROw
8. mar. 2005 16:00
Er egentligt ligeglad.
Men WTF... Giv os alle specs og dokumentation, så så må vi se hvad de forskellige hackere og udviklere kan bruge den til... :)
Gravatar #7 - markjensen
8. mar. 2005 16:08
Vil det sige at det kun et nogle spil som vil understøtte det, og hvis man så ikke har det, kan man ikke spille spillet (eller må ændre indstillingerne)?
Gravatar #8 - Cyrack
8. mar. 2005 16:08
#6 - sKIDROw

Jo tak, mon ikke en sådan satan kunne bruges til andet end at tegne et par sten der falder ned?

Nogen der ved hvor store dele af denne PPU der kan omprogrammeres? Tænker mest på fysiske konstanter. Hvis alt kan omdefineres om den rent faktisk bruger Relativitetsteorien i stedet for Newton brude den være nice til planet- og rum-simulation (non-mission-critical, that is)... /me tænker på en simulation af en 30.000 stjerner stor stjernehob hvor alle krafter beregnes på kortet...
Gravatar #9 - mrmorris
8. mar. 2005 16:14
#8 Omprogrammering er vel omprogrammering, hvorvidt du modellerer op omkring Newton eller Einstein er vel i princippet ligegyldigt... regner f.eks. ikke med du finder en g = 9.82 konstant hardwired på kortet og således ej heller c = 299.768.
Gravatar #10 - Cyrack
8. mar. 2005 16:18
#9 - mmorris
Nej! Det ville jo være selvmord! Det jeg tænkte på var om det var muligt at skifte og opdatere fysiske modeller, så, i et spil/whatever, ville et mindre objekt der falder en kort distance overholde newton, mens planter og andre store objekter, hvor det gør en forskel, opfylder Einstein...
Gravatar #11 - mrmorris
8. mar. 2005 16:28
[Off topic]
#10: Men hvorfor så ikke lade én model repræsentere din verden? Er det ud fra performance du ikke har lyst til at modellere "små" objekter via Einstein?
Eller findes der en definition på hvornår man skal bruge den ene eller den anden?
Gravatar #12 - sKIDROw
8. mar. 2005 16:35
#8 CyRacK

Jeg kunne sagtens forestille mig et kernelmodel til det svin... hehe Hvad de forskellige hackere så kan klemme ud af den, det vil tiden jo vise. Regnekraft er jo regnekraft... ;)

Men jeg har jo den personlige holdning, at dem der laver hardware uden den nødvendige specifikation og dokumentation burde omskæres ved roden... :P
Gravatar #13 - XERXES
8. mar. 2005 17:47
Man kan downloade en demo inde på deres side, som kan vise bygninger springe i luften osv.

http://www.ageia.com/novodex_downloads.html
Gravatar #14 - superlayer
8. mar. 2005 18:14
Physics bliver mega vigtigt for spildesign nu og endnu mere i fremtiden.
Så det er dejligt at det er blevet udviklet allerede.
jeg var lidt overrasket.
Nu skal det bare integreres i et chipset eller på eksisterende grafikkort.
Dejligt.
Mmåske bliver det næste en AI processor lol?
Måske ville det være bedre med en multikerne gpu agtig dims, der kunne klare alle dele.
Gravatar #15 - AndersAndersson
8. mar. 2005 18:27
#14 rolig nu de skal jo også tjene penge! :D de skal lige udnytte alle trappens trin :D
Gravatar #16 - KingGuru
8. mar. 2005 18:32
at tænke på de gode gamle 3dfx dage
Gravatar #17 - henrikmk
8. mar. 2005 18:49
Herligt at se denne teknologi udviklet.

#3

Om det er integreret i CPU'en eller ej, er ligegyldigt da det kræver samme mængde transistorer at udføre opgaven, så varmemængden bliver ikke mindre. Det gør bare CPU'en dyrere, hvis det skal integreres deri. Derudover, står der nogen steder hvor varm den bliver?

At bruge den ene af to kerner i CPU'en ville jo også være tåbeligt hvis en dedikeret PPU kan udføre opgaverne 1000 gange hurtigere.

Det er langt det smarteste at have dedikeret hardware til den slags, ligesom vi havde i Amigaen i gamle dage, så CPU'en kan frigøres til andre ting, eller man behøver ikke nær så meget CPU kraft og dermed mindre varmeudvikling...

#14:

Jep, jeg tror AI står for spring næste gang. Men når man frigør CPU'en for fysikken, bliver der mulighed for at lave noget kraftigere AI samtidigt med bedre fysik, så der går nok noget tid endnu inden vi ser den slags i hardwareform.

Kunstige verdener bliver interessante nu.
Gravatar #18 - XERXES
8. mar. 2005 18:57
Når man så ikke bruger den til spil, kunne man jo bruge den til Folding, men det er bare et forslag.
Gravatar #19 - coday
8. mar. 2005 19:13
#18 damn det ville rykke og have den til at køre 24/7!
Gravatar #20 - ZOPTIKEREN
8. mar. 2005 19:42
#17 | Henrikmk

Inq skriver at chippen bruger mindre end 25Watt. Så varmeudvikling kan ikke være så slemt igen?
Gravatar #21 - MNM
8. mar. 2005 20:06
#17
Det er langt det smarteste at have dedikeret hardware til den slags, ligesom vi havde i Amigaen i gamle dage

Udviklingen er stort set gået den anden vej, flere funktioner bliver samlet i samme chip.
Så jeg ved ikke om det er smartste med dedikeret hardware, jeg ville hellere have hardware der kan bruges til mange forskellige opgaver, på den måde kan man udnytte den bedre.
Gravatar #22 - Cyrack
8. mar. 2005 20:11
#11 - mrmorris

[Off topic]
#10: Men hvorfor så ikke lade én model repræsentere din verden? Er det ud fra performance du ikke har lyst til at modellere "små" objekter via Einstein?
Eller findes der en definition på hvornår man skal bruge den ene eller den anden?


Generelt bruger man Einsteins ved enten store hastigheder eller store afstande, specielt uden for jorden, da Newtons model simpelthen bliver for upræcis.
Gravatar #23 - hornet
8. mar. 2005 23:58
Lad os se det ske.

Meget af den nuværende udvikling af spil er jo målrettet imod flere platforme af gangen - pc, xbox(2), ps2(3) osv. Det er derfor væsentligt at koden er let portabel. Uden at have noget som helst kendskab til den foreliggende hardware, er det nok usandsynligt at det bliver lettere at matche beregningerne over flere platforme.

Et springende punkt er vel om kortet bliver en konkurrent til fysik-middleware som Havok (fordi det gør fysik let), eller om det bliver en støtte (fordi det er godt, men så besværligt at bruge, at kun dedikeret software kan afsætte nok tid til at implementere det).

Time will tell - men de får nok deres sag for i konkurrencen med dual-kerne CPU'er, hvor det jo netop giver mening at have fysik kørende parallelt med de øvrige opgaver.


\\hornet
Gravatar #24 - neckelmann
9. mar. 2005 08:58
#17
Jep, jeg tror AI står for spring næste gang. Men når man frigør CPU'en for fysikken, bliver der mulighed for at lave noget kraftigere AI samtidigt med bedre fysik, så der går nok noget tid endnu inden vi ser den slags i hardwareform.


Tvivler nu på at vi ser dedikeret AI hardware i den nærmeste fremtid, da AI i spil jo er meget mere implementationsspecifikt end f.eks. fysiksimulering, der i bund og grund bare drejer sig om løsning af en stor spand differentialligninger - et dejligt "simpelt" problem der "nemt" kan smides over på noget dedikeret HW, nøjagtig ligesom matrix operationer og tegning af trekanter (GPU). AI er en meget mere fuzzy størrelse, hvor der ikke er deciderede matematiske grundelementer man kan, hmm, udlicitere. Så skulle det da lige være noget neuralt-netværk halløj, men det er sq alliwl sjældent man ser sådan noget i spil. Og hvis de endelig laver noget HW til det tror jeg ikke på det store performance gain.

Men ja, vi kommer sikkert til at se mere kompleks AI hvis disse PPU'er bliver udbredt...
Gravatar #25 - amokk
9. mar. 2005 22:20
#25 uden at være sikker, vil jeg tro at det er CPUen som kommer mest på arbejde i disse fysik-demoer, da det jo er denne som beregner objekternes placering og bevægelser, GPUen sørger blot for at tegne dem

men du forudsiger jo en fremtid med en 6-8 forskellige processorer som hjælper hinanden med at afvikle et spil, det lyder svedigt :-)

kan være der kommer en ny spiller ind igen, som nVIDIA gjorde det, da GPUerne kom frem :-)

WTF har lige bestilt et X800XL, så håber da at det holder lidt tid endnu
Gravatar #26 - mrmorris
11. mar. 2005 19:23
Gravatar #27 - amokk
11. mar. 2005 21:33
#28 hehe... gæt hvem der har en AMD64 3500+ stående foran sig som jeg kan glo på hele weekenden, fordi HW butikkerne er så FUCKED up at de ikke kan finde ud af at levere noget til tiden, eller i det mindste give besked så jeg kan bestille et andet sted... :-(
Gravatar #28 - amokk
12. mar. 2005 11:33
#30 rent vejledende kan du jo se på hvilket modelnummer de CPUer som kører 2.2 GHz og har hhv. s754 og s939 er sat til. - tag højde for større cache osv.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login