mboost-dp1

SXC - iwd

800 kilometer på en opladning

- Via Smarter Technology -

Der er for tiden meget fokus på alternativer til forbrændingsmotorer i biler, hvor elbiler ses som den store arvtager. Den største ulempe er dog rækkevidden, der for en elbil typisk kun er på et par hundrede kilometer.

I USA har IBM taget initiativ til et nyt projekt, de kalder Battery 500, der, som navnet antyder, vil arbejde på at udvikle et batteri, der kan levere energi nok til en køretur på 500 miles, eller 800 kilometer.

De første skridt i projektet er allerede taget med en intern konkurrence, der blev afviklet i IBM’s Almaden laboratorium sidste år. Her kom man frem til, at et litium-luft-batteri havde det største potentiale.

I det nye projekt samarbejder 40 forskere om at øge energikapaciteten i batteriet med omkring 10 gange, set i forhold til normale litium-ion-batterier. Det skal blandt andet gøres ved at øge overfladen på batteriets elektroder med 100 gange ved at anvende nanoteknologi.

Ved bl.a. at bruge IBM’s supercomputere håber forskerne at kunne afgøre, inden for to år, om litium-luft-batterier kan leve op til kravet i Battery 500-projektet.





Gå til bund
Gravatar #1 - Cookiemann
1. okt. 2009 11:40
#0
Hvordan er opladningen på dette nye batteri?
Skal det lade op i 48 timer før den så kan kører de 800 km. igen?
Det vil da også være rart at vide. Ikke særligt brugbart hvis den kun kan oplade 10% på 8 timer.
men hvad ved jeg, altid godt at der er nogen der laver dette :)
Gravatar #2 - Bettemand
1. okt. 2009 11:45
Om to år er det afklaret om den type batteri kan bruges...

Synes jeg så en artikel om at DK og Israel skulle have 500.000 elbiler fra et firma jeg ikke kan huske inden 2016.

Umiddelbart er der noget ved den tidslinje der får mig til at tvivle på at lige det mål bliver nået.
Gravatar #3 - Orange
1. okt. 2009 11:48
#1
Til brug i bybiler er det vel ikke så vigtigt, eftersom de færreste har 800km til arbejde. Hvis man har 10-20 km på arbejde kan man sikkert fint oplade det over en nat, og hvis man har brug for at køre meget længere en enkelt gang imellem har batteriet også kapacitet til det.

Der er jo ingen der siger, at den samme teknologi, der kan løse urbane behov, også skal bruges til langturschaffører.
Gravatar #4 - v1ct0r
1. okt. 2009 11:50
De laver jo sikkert også en løsning hvor man kan køre ind på en tankstation og bytte batteriet til et opladet et.

Men jeg tror aldrig på at el-biler bliver til noget. Vi vil bruge fossile brændstoffer indtil de slipper op.
Gravatar #5 - Orange
1. okt. 2009 11:54
v1ct0r (4) skrev:

Men jeg tror aldrig på at el-biler bliver til noget. Vi vil bruge fossile brændstoffer indtil de slipper op.


Og når de slipper op, stopper vi så bare med at transportere os rundt? ^^
Gravatar #6 - loki
1. okt. 2009 11:54
Cykler, tog og sejlskibe er fremtiden.
Gravatar #7 - Utte
1. okt. 2009 11:55
#6 Ja for tog og sejlskibe bruger ikke brændstof?
Gravatar #8 - chreddy
1. okt. 2009 11:57
#7 han mente selvfølgelig følgende:
Cykler, det at løbe og kajaker/kanoer/joller er fremtiden.. :P
Gravatar #9 - Coney
1. okt. 2009 12:01
#4 Ja men det er da udelukkende fordi der er penge i lortet:) Tro mig, den dag det ikke længere er rentabelt at anvende fossile brændstoffer fordi den almindelige borger ganske enkelt bare overhovedet ikke har råd så skal der nok ske noget;)
Gravatar #10 - fennec
1. okt. 2009 12:02
#4
Ja, vi vil bruge alle de fossile brændstoffer til der ikke er flere. Men vi skal jo have fundet en alternativ transportform inden de gør. Og det er ikke noget man bare opfinde på et par timer.

De elbiler vi ser idag har være flere år under udvikling. Derefter skal der bruges yderlig mange (rigtig mange) år på at få dem masseproduceret og sende ud til befolkningen. Hvad findes der idag? 1 milliard biler på verdensplan? Alle disse biler skal erstattes inden olien slipper op. Hvor lang tid tager det lige at producere så mange biler...

Gravatar #11 - erikskoudeneergaard
1. okt. 2009 12:09
Den største ulempe ved elbiler er ikke rækkevidden, som sagtens kan udvikles, men atder ganske simpelt ikke er nok Lithium på jorden til at der ville kunne udvilkes nok biler. Hvis man tager al Lithium på joden ville dette være nok til at dække 2 % af de bile der findes på verdnsplan idag. Men så ville der ikke være noget til mobiltelefoner, bærbare, osv.
Gravatar #12 - fidomuh
1. okt. 2009 12:13
#7

Ja for tog og sejlskibe bruger ikke brændstof?


sejlskibe bruger nu ikke saa meget .... :)
Gravatar #13 - Scapegoat
1. okt. 2009 12:27
#12 Æv du kom før mig :P

Men jo, argumentet for IKKE at bruge elbiler har jo altid været at man ikke kan nå at lade op inden man skal bruge den igen. Men hvis vi har strøm til 800 km distance og vi kun kører 50 på en dag, må vi konkludere at vi godt (burde) kunne nå at lade den smule op, natten over. Så kan man altid udskifte batterierne på en strømforsyningsstation når det bliver nødvendigt.
Gravatar #14 - tachylatus
1. okt. 2009 12:30
erikskoudeneergaard (11) skrev:
... Hvis man tager al Lithium på joden ville dette være nok til at dække 2 % af de bile der findes på verdnsplan idag...

Kilde, tak!
Ifølge Wikipedia (File:Relative_abundance_of_elements.png) forekommer lithium mere hyppigt end kobber.
Gravatar #15 - Thinq
1. okt. 2009 12:41
Enig, det lyder helt forkert det #11 kommer med.

Det kan sagtens være at prisen 1000 dobles før man har udvundet nok til at dække bilmarkedet, men der er helt sikkert nok.
Gravatar #16 - gensplejs
1. okt. 2009 12:42
Cookiemann (1) skrev:
#0
Hvordan er opladningen på dette nye batteri?
Skal det lade op i 48 timer før den så kan kører de 800 km. igen?
Det vil da også være rart at vide. Ikke særligt brugbart hvis den kun kan oplade 10% på 8 timer.
men hvad ved jeg, altid godt at der er nogen der laver dette :)

Det er da ikke så vigtigt. Du skal bare ha DONG løsningen hvor man skifter hele batteriet når man kører ind på en tank.
Gravatar #17 - XorpiZ
1. okt. 2009 12:45
gensplejs (16) skrev:
Cookiemann (1) skrev:
#0
Hvordan er opladningen på dette nye batteri?
Skal det lade op i 48 timer før den så kan kører de 800 km. igen?
Det vil da også være rart at vide. Ikke særligt brugbart hvis den kun kan oplade 10% på 8 timer.
men hvad ved jeg, altid godt at der er nogen der laver dette :)

Det er da ikke så vigtigt. Du skal bare ha DONG løsningen hvor man skifter hele batteriet når man kører ind på en tank.


Problemet med den løsning er jo så, at hver tankstation skal have X antal batterier stående, der alle er ladet op - plus de skal have X antal ladestationer til de batterier, de får ind. Det kan ikke være helt billigt.
Gravatar #18 - erikskoudeneergaard
1. okt. 2009 12:47
#14: tachylatus

Hmm har ingen ide om præcis hvor, men det læste jeg i Politiken og Bilmagasinet Bilen.
Gravatar #19 - Escal0n
1. okt. 2009 12:53
Who needs oil? I ride the bus!
Gravatar #20 - woodydrn
1. okt. 2009 12:57
Cookiemann (1) skrev:
#0
Hvordan er opladningen på dette nye batteri?
Skal det lade op i 48 timer før den så kan kører de 800 km. igen?
Det vil da også være rart at vide. Ikke særligt brugbart hvis den kun kan oplade 10% på 8 timer.
men hvad ved jeg, altid godt at der er nogen der laver dette :)


Det er specielt vigtigt synes jeg, der er nok ikke nogen der gider at staa ved en "tank station" 10 timer for sin tur til Sjaelland / Jylland eller noget ;)
Gravatar #22 - Montago.NET
1. okt. 2009 13:53
EESTORE... FOR FUCK SAKE...

drop de fucking kemikalie-klodser....
Gravatar #23 - erikskoudeneergaard
1. okt. 2009 14:17
#21
Altså bare fordi du har fundet en hjemmeside dersiger det modsatte, behøver det ikk at være at være sandheden. Jeg siger heller ikke at du ikk har ret. Men jeg tviver stadig på at elbiler ha en fremtid.

Biobrændstof er for mænd!
Gravatar #24 - mikethk
1. okt. 2009 14:28
microbølger fra rummet er fremtiden. :D

Eller biobrændstof:
Gravatar #25 - Thinq
1. okt. 2009 14:41
#23 Man skal ikke google særligt meget før det står klart at der er masser af Lithium på jorden. "Seawater contains an estimated 230 billion tons of lithium"

Så er det selvfølgelig ikke længere de lettest tilgængelige mineforekomster og prisen bliver højere men selv med en 10-100 dobling vil det stadig kun have ganske begrænset effekt på den samlede pris af et batteri.

Bortset fra det er jeg helt enig med dig i at biobrændstof er fremtiden, evt i hybrid, mens rene elbiler forbliver en niche.
Gravatar #26 - erikskoudeneergaard
1. okt. 2009 14:44
godtså. Så er vi jo egentlig enige.
Gravatar #27 - Jakob Jakobsen
1. okt. 2009 14:46
Biobrændstof er ikke fremtiden.
Har desværre ikke linket mere, men en del undersøgelser viser at hvis vi bruger 100% af jordens marker osv. til at lave bio-brændstof, så vil der stadig kun være brændstof til omkring 25% af alle biler.
Så er der lige problemet med at få mad osv. :D

Desuden producer biobrændstof dobbelt så meget CO2.
Ikke for at jeg støtter teorien om at CO2 er så skadeligt, men synes det er en god ting at tænke over.
Gravatar #28 - erikskoudeneergaard
1. okt. 2009 14:51
#27
Tilgengæld behøves de sidste 100 års udvikling ikke være tabt på ganske få år. Det er fint som en overgang, da der næsten ikke skal ændres noget i en móderne motor før den kan køre på biobrændstof. Desuden er det i den reneste form mere rent end feks brint fremstillet med vindmøller.
Gravatar #29 - Jakob Jakobsen
1. okt. 2009 14:53
#28

Du skal også huske på den energi der skal bruges til at destillere Biobrændstoffet.
Så alt i alt så er Biobrændstof ikke et specielt godt alternativ.
Gravatar #30 - erikskoudeneergaard
1. okt. 2009 14:56
Når alt er meddregnet vil en alm. middelklassebil på bio100 udlede ca 48 gram co2 pr km. Idag er gennemsnittet på 180 g pr km. frække
Gravatar #31 - erikskoudeneergaard
1. okt. 2009 15:01
Det synes jeg er et meget godt alternativ, når alle biler, med ganske få ændringer kan køre på det..
Gravatar #32 - Jakob Jakobsen
1. okt. 2009 15:02
#30
Det laveste tal jeg har set for en ren Bio-bil er 90g/km.
Til sammenligning så afgiver den nye diesel-Prius 60g/km.

Desuden er det jo stadigt irellevant som et rent alternativ, da det slet ikke kan produceres i de mængder der skal bruges hvis man skulle køre på ren biobrændstof.

Desuden er det kun visse dieselbiler der vil kunne køre på ren biobrændstof.
Gravatar #33 - erikskoudeneergaard
1. okt. 2009 15:04
Det er sikkert rigtigt nok, men den kommer aldrig i produktion. :P
Gravatar #34 - erikskoudeneergaard
1. okt. 2009 15:06
Desuden er de 60 gram ikke medregnet produktion og transporten er dieselen.
Gravatar #35 - Jakob Jakobsen
1. okt. 2009 15:07
erikskoudeneergaard (34) skrev:
Desuden er de 60 gram ikke medregnet produktion og transporten er dieselen.

Og det mener du at det er på dine 48g/km?

LINK
Gravatar #36 - erikskoudeneergaard
1. okt. 2009 15:09
man behøver ikke at rydde nye marker for at fremstille biobrændstof. Vi har masser i forvejen. Hvert år destruerer EU mio og mio af ton mad, som biler ville kunne køre på.
Gravatar #37 - Jakob Jakobsen
1. okt. 2009 15:13
#36
Ja der kan selvfølgelig produceres en del, men absolut ikke nok til at alle biler ville kunne køre på det.
Som jeg skrev tidligere, så ville det kun kunne drive omkring 25% af jordens forbrug hvis vi brugte 100% af alle marker på jorden.
Gravatar #38 - erikskoudeneergaard
1. okt. 2009 15:15
Jeg har heller ikke sagt at jeg synes at det er fremtiden. Men det er fint som en overgang, da folk kan få gode biler, som OGSÅ er miljøvenlige. Det er under alle omstændigheder bedre at udnytte det vi har i stedet for bare at grave lortet ned igen som man har gjort indtil nu.
Gravatar #39 - Søren
1. okt. 2009 15:56
Min mening er, at elbiler er lidt ligegyldige, før man har fundet en miljørigtig måde at producere elektriciteten på.

Det meste elektricitet bliver jo produceret på kul/olie kraftværker...


Lad os få gang i noget fission (og udvikle fusion så det dur til noget), så er vi igang!
Gravatar #40 - Krydolph
1. okt. 2009 17:21
#7 Sejlskibe ku klare sig uden brændstof længe inden man opfandt motoren - og da man endelig opfandt en var det med damp, hvilken sagtens kan frembringes uden fossile brændstoffer hvis det endelig kom dertil!

Hvor der selvf. er dieseltog, så er der også rigtig mange der kører på strøm - det er også noget vi kan frembringe uden fossile brændstoffer!

Der er forøvrigt allerede store container o.lign. der bruger "sejl" hvor det er en stor nærmest drage de sætter op, som hjælper med fremdriften og derfor sparer store mængder brændstof!

#39 jeg er tildels enig med dig, ihvertfald så langt at det er lidt ligemeget så længe strømmen ikke er grøn - der skal selvf' stadig satses på vedvarende energi, og måder der er pålidelige, så det ikke kun er på blæsene og solrige dage vi har strøm :)
Gravatar #41 - Jakob Jakobsen
1. okt. 2009 18:15
#39

Hvorfor er brint og biobrændstof-biler mere relevante?
For at producere brint, skal der bruges mere strømenergi end den energi du får ud af brinten.
For at lave biobrænstof, skal brændstoffet destilleres flere gange, hvilket kræver meget energi, enten fra fossile brændstoffer, eller elektricitet, dog ved jeg ikke det nøjagtige tal, men det er absolut energikrævende.
Gravatar #42 - Søren
1. okt. 2009 18:39
#41

Har da vist ikke sagt at brintbiler er mere relevante? ;) Det er jo samme problematik!
Gravatar #43 - Orange
1. okt. 2009 18:53
Biobrændsel kommer aldrig til at ske, der kan måske produceres nok til 2-3% af verdens biler før man får brug for at skære ind i fødevareproduktion.

Brint kræver masser af energi i produktionen, energi der hovedsageligt kommer som el. Det er da ikke særlig energieffektivt at konvertere el til brint i stedet for bare at bruge det som el.
Gravatar #44 - Cloud02
1. okt. 2009 19:09
XorpiZ (17) skrev:
Problemet med den løsning er jo så, at hver tankstation skal have X antal batterier stående, der alle er ladet op - plus de skal have X antal ladestationer til de batterier, de får ind. Det kan ikke være helt billigt.
Og du tror indkøb og oplagring af flere tusinde liter benzin er billigt?

Benzin-drevne biler krævede i tidernes morgen også at infrastrukturen var på plads før det var rentabelt at anskaffe sig en. Jeg mener ikke at vi er en meget anderledes situation end dengang.
Gravatar #45 - XorpiZ
1. okt. 2009 19:22
Cloud02 (44) skrev:
Og du tror indkøb og oplagring af flere tusinde liter benzin er billigt?

Benzin-drevne biler krævede i tidernes morgen også at infrastrukturen var på plads før det var rentabelt at anskaffe sig en. Jeg mener ikke at vi er en meget anderledes situation end dengang.


Slet ikke. Men det er nu alt andet lige nemmere at gemme benzin af vejen under jorden i en tank. Nu har jeg ingen anelse om, hvor mange der tanker benzin på en normal tankstation på en normal dag - men lad os bare sige 300 på et døgn. Dvs. samme tankstation skal kunne opbevare 300 fuldt opladede batterier og have ladekapacitet til 300 batterier. Det må alligevel fylde en hel del - de skal jo stå ret tilgængeligt!
Gravatar #46 - T_A
1. okt. 2009 20:10
#42

Du har som sådan ret skal vi lade 1mio el-biler op fra imorgen er eneste sted vi kan få strømmen hurtigt nok fra kraftværker.

Men det er lidt hønen og ægget problematikken.

Jo flere vindmøller vi bygger fra nu af, jo mindre effektive vil de være da vi intet sted har at gøre med strømmen de leverer om natten.

Men når vi har en voksende el-bil park vil de jo alle være forbundet til el-nettet om natten så nu har vindmøllerne et sted at komme af med alt deres el.

Fordelen ved el-biler vil blive størst nå vi når det punkt, hvor de kan kører en dagtur på en opladning så afstanden ikke er et problem mere.
Nu vil alle elbiler jo lade hjemme 99% af tiden og altid om natten hvor strømmen er billigst.

Så har vi både en el-bil park og en masse vindmøller eller andet der kan udnyttes maksimalt.

I år 2007 brugte vi lidt mere energi på transport end på "produktion" og dette vil jo passe fint med at biler lader om natten og arbejdspladser osv. bruger energien om dagen.


Eneste tidspunkt hvor vi ikke kan klare os med vindenergi er når der ingen vind er.
Her skal vi så enten strøm fra sverige/norges dæmninger eller egen adgang til nød kraftværk måske i form af atom kraftværk.
Gravatar #47 - Cloud02
1. okt. 2009 21:49
#45
XorpiZ (45) skrev:
men lad os bare sige 300 på et døgn. Dvs. samme tankstation skal kunne opbevare 300 fuldt opladede batterier og have ladekapacitet til 300 batterier. Det må alligevel fylde en hel del - de skal jo stå ret tilgængeligt!
Men forholdet mellem elbiler og benzin biler er ikke 1:1 og vil ikke være det længe. Forholdet vil måske være 1:500 - En el-bil pr. 500 benzinbiler.
Den forventede ladetid for et batteri er med vores teknologi i dag godt 1-2 timer. Altså skal der ikke være 300 batterier, men væsentligt mindre. Et forsigtigt bud ville være en 20-30 stykker klar og en 20-30 stykker til opladning pr station. (det er vel at mærke når vi har en anseelig flåde af el-biler i Danmark)

Kapaciteten på en station legede vi var 300 biler - Idag er det 300 benzin biler og 0 el-biler pr. station,
Om 2-5 år er det måske 3 el-biler og 297 bezinbiler pr. station. Om 10 år: 150 el-biler og 150 benzin biler pr. station, hvorfor benzin standerne, efterhånden som de ældres og skal repareres, vil skrottes til fordel for mindre tanke og derved skabe plads til batterier.

Men ja, batterier fylder - Men det gjorde benzin tanke også engang.
Gravatar #48 - zoomster
1. okt. 2009 22:35
Tilpasning.
Hvis der intet benzin eller diesel er, så må man jo tage alternativet...

Ergo hvis man hæver prisen på benzin, må man tage de alternativer der er eller blive på cyklen.... tough luck.


P.S. Jeg har bil men glæder mig til de fjerner dem dobbeltmoralsk som jeg er...

Brug dog overproduktion fra vindmøller på brintproduktion, f.eks til brændselsceller.
Gravatar #49 - XorpiZ
2. okt. 2009 05:16
Cloud02 (47) skrev:
#45
Men forholdet mellem elbiler og benzin biler er ikke 1:1 og vil ikke være det længe. Forholdet vil måske være 1:500 - En el-bil pr. 500 benzinbiler.
Den forventede ladetid for et batteri er med vores teknologi i dag godt 1-2 timer. Altså skal der ikke være 300 batterier, men væsentligt mindre. Et forsigtigt bud ville være en 20-30 stykker klar og en 20-30 stykker til opladning pr station. (det er vel at mærke når vi har en anseelig flåde af el-biler i Danmark)

Kapaciteten på en station legede vi var 300 biler - Idag er det 300 benzin biler og 0 el-biler pr. station,
Om 2-5 år er det måske 3 el-biler og 297 bezinbiler pr. station. Om 10 år: 150 el-biler og 150 benzin biler pr. station, hvorfor benzin standerne, efterhånden som de ældres og skal repareres, vil skrottes til fordel for mindre tanke og derved skabe plads til batterier.

Men ja, batterier fylder - Men det gjorde benzin tanke også engang.


Ok, jeg synes bare jeg læste et sted i denne tråd, at opladetiden ville være 48 timer. Er ladetiden kun et par timer, så er historien naturligvis en helt anden.
Gravatar #50 - Eniac
2. okt. 2009 06:53
Jeg håber ikke det virker som de gængse batterier, for så vil man skulle køre de sidste par 100km med 5-10km/timen
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login