mboost-dp1

Microsoft Corporation
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Angående 4gb begræsning:
Jeg har også set hos en bekendt og en ven, at de hellere ikke kan udnytte deres 4gb ram fuldt ud, fordi de har et 32bit OS.
En 32bit OS kan kun adressere... ja 32bit. Det giver som sagt præcist 4GB. Derfor vil alle enheder nødtil blive set indenfor de 32bit adressering, som er begræsning for et 32bit system.
Så det eneste måde at grafikkortet, lydkortet (eller hvad der nu bruges af ram) kan se fra en 32bit system, som kun kan adressere i 32bit, er altså tage noget af system ram, hvis man har 4gb ram.....
At der så er PAE mulighed for at omgå dette begræsning er så en anden sag. Det kræver sikkert også at driverne skal kunne tage højde for at der bliver brugt mere end 32bit adressing, men det gør de altså ikke åbenbart og hermed vil det blive ustabilt eller crashe.
Det er jo lidt ligesom 640kbit om igen.....
Derfor er det kun fedt at 64bit endeligt begynder at vinde frem. at også Vista 64bit har en vis ram begræsning er dog per design.
Jeg har også set hos en bekendt og en ven, at de hellere ikke kan udnytte deres 4gb ram fuldt ud, fordi de har et 32bit OS.
En 32bit OS kan kun adressere... ja 32bit. Det giver som sagt præcist 4GB. Derfor vil alle enheder nødtil blive set indenfor de 32bit adressering, som er begræsning for et 32bit system.
Så det eneste måde at grafikkortet, lydkortet (eller hvad der nu bruges af ram) kan se fra en 32bit system, som kun kan adressere i 32bit, er altså tage noget af system ram, hvis man har 4gb ram.....
At der så er PAE mulighed for at omgå dette begræsning er så en anden sag. Det kræver sikkert også at driverne skal kunne tage højde for at der bliver brugt mere end 32bit adressing, men det gør de altså ikke åbenbart og hermed vil det blive ustabilt eller crashe.
Det er jo lidt ligesom 640kbit om igen.....
Derfor er det kun fedt at 64bit endeligt begynder at vinde frem. at også Vista 64bit har en vis ram begræsning er dog per design.
Så vidt jeg husker stilles der større/andre krav til drivere på 64bit platformen af Vista.
Grafikkort drivere må f.eks. ikke køre i kernel mode, men kun i user mode (mener jeg at have læst for et stykke tid siden). Hvilket skulle sikre imod BSOD, og at systemet går ned hvis driveren crasher.
Jeg mener også at 64 bit drivere skal certificeres (WHQL) hos microsoft. (hvis det ikke passer så ret mig lige :-) )
Jeg bruger selv Vista Business Edt. 64 bit, og har ikke haft nogle problemr pt. det kører som smurt med 4 GB RAM.
Grafikkort drivere må f.eks. ikke køre i kernel mode, men kun i user mode (mener jeg at have læst for et stykke tid siden). Hvilket skulle sikre imod BSOD, og at systemet går ned hvis driveren crasher.
Jeg mener også at 64 bit drivere skal certificeres (WHQL) hos microsoft. (hvis det ikke passer så ret mig lige :-) )
Jeg bruger selv Vista Business Edt. 64 bit, og har ikke haft nogle problemr pt. det kører som smurt med 4 GB RAM.
Min Ultimate 64bit har heller aldrig drillet mig større end som sådan...
Det eneste der ikke virker, er min USB Missile launcher :'( (gief driver plx!)
Det eneste der ikke virker, er min USB Missile launcher :'( (gief driver plx!)
Ja I SP1, skal all drivers WHQL registereret. Det oplevedet jeg netop, da jeg ville installeret lydkort drivere. Den fra CD virkede ikke længere (det gjorde de før), men kunne downloade nyeste via creative update, og så virkede de.
Ja det nu nok pgså ret angående grafikkort. Jeg har oplevet at den går ned af og til. Men mener ikke at jeg har set en BSOD skærm endnu. Fleste crash skulle skyldes netop grafikdrivere.
Det bliver dog en del problemer hvis man forsøge at "snyde" sig udom de 4gb begræsning, da det simpelt ikke er designet til det, og mere er en hack.
Ingen 32bit bruger programmer er hellere ikke designet til det til at bruge mere ram.
Ja det nu nok pgså ret angående grafikkort. Jeg har oplevet at den går ned af og til. Men mener ikke at jeg har set en BSOD skærm endnu. Fleste crash skulle skyldes netop grafikdrivere.
Det bliver dog en del problemer hvis man forsøge at "snyde" sig udom de 4gb begræsning, da det simpelt ikke er designet til det, og mere er en hack.
Ingen 32bit bruger programmer er hellere ikke designet til det til at bruge mere ram.
Mht. fordele ved Vista 64 bit, frem for XP 32 bit, så synes jeg der er en vigtig ting jeg har læst en del om som ingen har nævnt direkte. Og en af årsagerne til at jeg selv overvejer at skifte til Vista 64 bit.
En del (alle?) programmer og spil skulle udnytte hukommelsen bedre, eller rettere loade mere ind i hukommelsen så der er mindre swapping/harddisk-aktivitet.
En af de ting jeg håbede på da jeg fik mere ram i XP (4 gb), var at programmer og spil ville loade mindre fra harddisken, men synes altid de har swappet mere end "nødvendigt". Kører p.t. med paging slået helt fra, men det har ikke hjulpet det helt store på det.
Jeg husker ikke forklaringen - og håber en af de teknisk mindede herfra kan uddybe det - men jeg ved at flere forskellige seriøse sites, har fortalt om ovenstående fænomen. Eks. har toms hardware kørt en større test med Vista 64 med 8 gb ram (og paging slået fra), og godt nok brugte hver enkelt program mere hukommelse end i XP 32 bit, men den loadede vist nærmest også det hele ind i hukommelsen.
Det samme med eks. Lord of the rings online - jeg husker flere brokkede sig over at de med deres nye superkraftige spilcomputere - ikke kunne køre spillet ordentligt pga. en svag engine, som ikke udnyttede særlig meget af hukommelsen, og som derfor uanset hvad insisterede på at loade spillet undervejs fra harddisken, hvilket resulterede i jævnlige "hak" med harddisken som den store flaskehals.
I den forbindelse så jeg nemlig også flere som sagde at det helt blev elimineret med deres vista 64bit, 8 gb ram.
Kan brugere af vista 64 bit bekræfte ovenstående?
Det ville være en drøm gået i opfyldelse for mig, hvis man endelig kunne sidde med et OS, hvor hvert program og spil brugte en HULENS masse af alt ens ram, men til gengæld lod de også harddisken være i fred ! :-D
En del (alle?) programmer og spil skulle udnytte hukommelsen bedre, eller rettere loade mere ind i hukommelsen så der er mindre swapping/harddisk-aktivitet.
En af de ting jeg håbede på da jeg fik mere ram i XP (4 gb), var at programmer og spil ville loade mindre fra harddisken, men synes altid de har swappet mere end "nødvendigt". Kører p.t. med paging slået helt fra, men det har ikke hjulpet det helt store på det.
Jeg husker ikke forklaringen - og håber en af de teknisk mindede herfra kan uddybe det - men jeg ved at flere forskellige seriøse sites, har fortalt om ovenstående fænomen. Eks. har toms hardware kørt en større test med Vista 64 med 8 gb ram (og paging slået fra), og godt nok brugte hver enkelt program mere hukommelse end i XP 32 bit, men den loadede vist nærmest også det hele ind i hukommelsen.
Det samme med eks. Lord of the rings online - jeg husker flere brokkede sig over at de med deres nye superkraftige spilcomputere - ikke kunne køre spillet ordentligt pga. en svag engine, som ikke udnyttede særlig meget af hukommelsen, og som derfor uanset hvad insisterede på at loade spillet undervejs fra harddisken, hvilket resulterede i jævnlige "hak" med harddisken som den store flaskehals.
I den forbindelse så jeg nemlig også flere som sagde at det helt blev elimineret med deres vista 64bit, 8 gb ram.
Kan brugere af vista 64 bit bekræfte ovenstående?
Det ville være en drøm gået i opfyldelse for mig, hvis man endelig kunne sidde med et OS, hvor hvert program og spil brugte en HULENS masse af alt ens ram, men til gengæld lod de også harddisken være i fred ! :-D
#56 P.t ved skift til Vista for du bare mindre ram, fordi MS og andre kan ævle alt det de vil om Vista er bedre til at håndtere dine ram, men når alt kommer til alt, så er det mere krævene, f.eks ved mange spil som kræver 1gb ram i XP, kræver 1,5 eller 2gb ram i vista, det er en trist udvikling. Ideen går jo lidt af det, når MS hele tiden laver deres os mere krævene, men igen de spiller jo på 2 heste og vil jo selvfølgelig helst holde PC'en tilbage, gaming os anyone? eller ihvertfald en gaming mode i windows ville være lækkert.
Den korte tid jeg spillede Age of Conan med 4gb i vista 32bit havde jeg mega swapping og lange loading tider i Aoc, men i 64bit med 4gb ram forsvandt swapping og loadtider blev meget kortere.
Den korte tid jeg spillede Age of Conan med 4gb i vista 32bit havde jeg mega swapping og lange loading tider i Aoc, men i 64bit med 4gb ram forsvandt swapping og loadtider blev meget kortere.
Synes der er mange som snakker fordele ved 64-bit, jeg vil gerne lige påpege en ulempe ved 64-bit så.
Den ene af mine maskiner kører XP x64, lige nu bruger systemet 669mb RAM på.... Firefox, UltraVNC og Foobar2k!
En 32-bit pointer fylder 32-bit i dine CPU-registre, gæt så hvor meget en 64-bit pointer fylder? (Og nej, det er det samme selvom det er et 32-bit program der bliver afviklet vha. WOW64)
Vista kan maks benytte sig af 128GB RAM, men x86-64 har såmænd også en begrænsning pr. design (2^64 / 1000 ^3)
18446744073,7 GB RAM...
Lyder måske af meget men hvis udviklingen af vores computere fortsætter som den har gjort indtil nu (Ikke Moores lov som handler om antallet af transistorer i chippen og tætheden af disse, men en indirekte følge af Moores lov), så vil de første servere få brug for et 128-bit address-space i 2055...
Den ene af mine maskiner kører XP x64, lige nu bruger systemet 669mb RAM på.... Firefox, UltraVNC og Foobar2k!
En 32-bit pointer fylder 32-bit i dine CPU-registre, gæt så hvor meget en 64-bit pointer fylder? (Og nej, det er det samme selvom det er et 32-bit program der bliver afviklet vha. WOW64)
Derfor er det kun fedt at 64bit endeligt begynder at vinde frem. at også Vista 64bit har en vis ram begræsning er dog per design.
Vista kan maks benytte sig af 128GB RAM, men x86-64 har såmænd også en begrænsning pr. design (2^64 / 1000 ^3)
18446744073,7 GB RAM...
Lyder måske af meget men hvis udviklingen af vores computere fortsætter som den har gjort indtil nu (Ikke Moores lov som handler om antallet af transistorer i chippen og tætheden af disse, men en indirekte følge af Moores lov), så vil de første servere få brug for et 128-bit address-space i 2055...
#57
Synes også at have hørt at Vista 64, bruger lidt mere ram pr. program, så de 500-1000 mb man vinder ved at gå fra XP32 til vista64 (med 4 gb ram i alt), de går sådan cirka lige op.
Jeg er også en af dem som stiller spørgsmålstegn ved vista's ekstra ram-forbrug (uanset om vi snakker 32/64), men jeg synes stadig det er en fin pris at betale hvis vista64 rent faktisk kan formindske harddisk-aktiviteten!
I XP bruger jeg omtrent 2 gb af mine ram, men hvis vista kan få programmerne/spillene til at køre mere effektivt ved at bruge mere af min af ram, om det er så er det dobbelte! - så er jeg taknemmelig, specielt med de ufatteligt billige ram-priser.
Din Age of Conan-oplevelse lader til at bekræfte de gode ting om vista64's måde at bruge rammen på.
Synes også at have hørt at Vista 64, bruger lidt mere ram pr. program, så de 500-1000 mb man vinder ved at gå fra XP32 til vista64 (med 4 gb ram i alt), de går sådan cirka lige op.
Jeg er også en af dem som stiller spørgsmålstegn ved vista's ekstra ram-forbrug (uanset om vi snakker 32/64), men jeg synes stadig det er en fin pris at betale hvis vista64 rent faktisk kan formindske harddisk-aktiviteten!
I XP bruger jeg omtrent 2 gb af mine ram, men hvis vista kan få programmerne/spillene til at køre mere effektivt ved at bruge mere af min af ram, om det er så er det dobbelte! - så er jeg taknemmelig, specielt med de ufatteligt billige ram-priser.
Din Age of Conan-oplevelse lader til at bekræfte de gode ting om vista64's måde at bruge rammen på.
#60
Bortset fra at du sagtens kan installere mere end 4 GB på et 64-bit OS...
Man skal lige huske at Vista (generelt, både 32bit/64bit) 'bruger' mere hukommelse til bl.a. prefetch, men det er ram der hurtigt kan allokeres til aktive programmer, hvis det behov opstår.
Synes også at have hørt at Vista 64, bruger lidt mere ram pr. program, så de 500-1000 mb man vinder ved at gå fra XP32 til vista64 (med 4 gb ram i alt), de går sådan cirka lige op.
Bortset fra at du sagtens kan installere mere end 4 GB på et 64-bit OS...
Man skal lige huske at Vista (generelt, både 32bit/64bit) 'bruger' mere hukommelse til bl.a. prefetch, men det er ram der hurtigt kan allokeres til aktive programmer, hvis det behov opstår.
Gå til sidste side for at skrive et indlæg
Næ faktisk er det 4 gb ;-)
Google er din ven: http://www.brianmadden.com/content/article/The-4GB...
1 skrev:0: Et 32-bit OS kan kun udnytte 3 GB ram...
Næ faktisk er det 4 gb ;-)
Google er din ven: http://www.brianmadden.com/content/article/The-4GB...
#58
#57
Man ska også huske på at hardware priser/ydelser er fler'doblet siden xp, (xp kom sent 2001 - dvs. lidt over 4 år før Vista) og ram priser er næsten faldet til 1/10 - så jeg ser det ikke som et problem at Vista bruger lidt flere resourcer - alt er stadig langt bedre en da xp kom på markedet.
#57
57 skrev:... spil som kræver 1gb ram i XP, kræver 1,5 eller 2gb ram i vista, det er en trist udvikling. Ideen går jo lidt af det, når MS hele tiden laver deres os mere krævene...
Man ska også huske på at hardware priser/ydelser er fler'doblet siden xp, (xp kom sent 2001 - dvs. lidt over 4 år før Vista) og ram priser er næsten faldet til 1/10 - så jeg ser det ikke som et problem at Vista bruger lidt flere resourcer - alt er stadig langt bedre en da xp kom på markedet.
#7 Postulere? ved du hvad det betyder?
c/p fra Wiki = Et postulat er det samme som en antagelse, der skal danne grundlag for eksempelvis en videnskabelig teori.
At postulere noget er at fremkomme med en påstand, et postulat.
Det er ikke et postulat når jeg deler mine erfaringer, og selv har afprøvet dette 64bit OS i den tid jeg har, så er det faktum og ikke en antagelse...
Du kan så have ret i at andre kan have haft problemer med det.
og her kan jeg så komme med et postulat som lyder: Hvis folk prøver at researche lidt inden de køber nyt hardware, eller bruger google ordenligt, så vil de fleste problemer være løst inden de opstår, de køber ikke HW der ikke understøttes, de kan finde en ny opdateret driver på nettet til deres 5-7 år gamle printer/scanner/kopi maskine (personlig erfaring) for der ligger nok ikke en på den cd der fulgte med i sin tid :P
postulat slut.
Min personlige erfaring er at jeg ikke ind til videre har været nødsagiet til at skifte HW elelr ikke kunne finde en 64 bit driver program til mine ting...
Har ikke kunne få C&C Generals til at fungere dog på min maskine, men min bror kan sagtens, der kunne jeg så bruge lidt tid på at finde ud af hvad der var galt (sikkert ikke Windows) hvis jeg altså gad og synes at det spil var værd at bruge tid på.
c/p fra Wiki = Et postulat er det samme som en antagelse, der skal danne grundlag for eksempelvis en videnskabelig teori.
At postulere noget er at fremkomme med en påstand, et postulat.
Det er ikke et postulat når jeg deler mine erfaringer, og selv har afprøvet dette 64bit OS i den tid jeg har, så er det faktum og ikke en antagelse...
Du kan så have ret i at andre kan have haft problemer med det.
og her kan jeg så komme med et postulat som lyder: Hvis folk prøver at researche lidt inden de køber nyt hardware, eller bruger google ordenligt, så vil de fleste problemer være løst inden de opstår, de køber ikke HW der ikke understøttes, de kan finde en ny opdateret driver på nettet til deres 5-7 år gamle printer/scanner/kopi maskine (personlig erfaring) for der ligger nok ikke en på den cd der fulgte med i sin tid :P
postulat slut.
Min personlige erfaring er at jeg ikke ind til videre har været nødsagiet til at skifte HW elelr ikke kunne finde en 64 bit driver program til mine ting...
Har ikke kunne få C&C Generals til at fungere dog på min maskine, men min bror kan sagtens, der kunne jeg så bruge lidt tid på at finde ud af hvad der var galt (sikkert ikke Windows) hvis jeg altså gad og synes at det spil var værd at bruge tid på.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.