mboost-dp1

Futuremark Corporation

3DMark på vej til Android

- Via TechCrunch - , redigeret af Pernicious

Det klassiske testprogram 3DMark har i over 12 år været nørdernes foretrukne værktøj til at måle og sammenligne computeres ydeevne, og nu er turen også kommet til mobiltelefoner og tablets.

Ifølge firmaet Futuremark, som står bag det klassiske benchmark program, er det gået i gang med at udvikle en ny app, der kan måle den grafiske formåen på både smartphones og tablets med Android som styresystem.

Resultaterne fra 3DMark vil via programmet kunne sammenlignes med resultater fra andre mobiltelefoner og endda fra Windows 8, lover selskabet.

Futurmark regner med at sende den nye app på gaden i løbet af 2012.





Gå til bund
Gravatar #1 - Juiceren
30. nov. 2011 09:11
Super fedt, glæder mig til at afprøve på min SGSII.

Men håber da også de laver en iOS og WP7 udgave så man kan sammenligne på tværs af platforme.
Gravatar #2 - loas
30. nov. 2011 09:22
Yay! Så får android-folket endnu et dårligt argument for hvorfor deres device er iXxx overlegent. (disclaimer: min fon er android).

Jeg er bare lidt træt af at høre om android devices og deres fantastiske hardware, når os'et ikke kører bedre end tilfældet er.
Gravatar #3 - Wicker
30. nov. 2011 09:26
Er det ikke lidt ubruligt da man ikke selv kan "bygge" sin egen mobil og tablet med hardware? Kan ikke se den store fidus i det her
Gravatar #4 - NerdDeveloper
30. nov. 2011 09:28
Det interessante er vel i princippet at se om 2 ens hardware har performance forskelle alt efter hvilken Rom der på.
Gravatar #5 - terracide
30. nov. 2011 09:51
Det har sgu ikke været "nørdernes foretrukne værktøj til at måle og sammenligne computeres ydeevne"i 12 år.

Flere sites bruger slet ikke 3D-shitty-mark i dag, da det INTET siger om ydelse i spil (AMD 2900XT vs 8800GTX fadæsen)...og bare er et abitært værdiløst tal...

/facepalm...
Gravatar #6 - nordsmark
30. nov. 2011 09:57
#2 se #4

Benchmarking på tværs af telefoner er (næsten) aldrig relevant. Men at benchmarke 2 forskellige ROMs til samme mobil er da ikke en skidt ting. Prøv da at tænke lidt bredere end som så.

Og din udtalelse omring OS'et stinker langt væk af at kun have prøvet en forpestet version af Android (adder badder Sense!). Kører selv MIUI på min SGS2, og det kører upåklageligt. Har også prøvet en vens HD2 som kørte en ren AOSP Gingerbread, igen var det helt flydende - og det er på en gammel 1ghz processor.

Undskyld den lange off-topic del, er bare rimelig træt af folk hele tiden skal klage over Android og hvor dårligt det kører når de åbenlyst aldrig har prøvet mere end én ROM.
Gravatar #7 - Slettet Bruger [1887742661]
30. nov. 2011 10:23
Juiceren (1) skrev:
Men håber da også de laver en iOS og WP7 udgave så man kan sammenligne på tværs af platforme.


Hvorfor skulle man dog det? For at vise at android på trods af bedre hardware generelt køre dårligere? ;-)
Gravatar #8 - 12V
30. nov. 2011 10:23
#2, tror nok at iPad2 og iPhone4S er de stærkeste til grafik/spil. De slår også Tegra3 i de test jeg har set indtil videre.
Gravatar #9 - mfriis
30. nov. 2011 10:28
#8 De tests må du da gerne linke til. Kunne da være interressant at se nogle rå tal istedet for bare at sammenligne spil og grafik som er subjekt til udviklerens evner.

De sammenligner jeg har set, har sammenlignet 2 spil og kigget på hvad der har "pænest grafik". Med den logik er min gamle Gameboy min PC overlegen hvis jeg sammenligner med den visuelle præsentation af Dwarf Fortress kontra Mario
Gravatar #10 - Silver Mane
30. nov. 2011 10:56
#9 Men Dwarf Fortress kan til gengæld bringe selv de hårdeste maskiner i knæ, hvis der er katte orgie. DF holder trods alt styr på rimlig mange variabler.

Kan godt blive enige om at det kan være svært at se med grafisk kvalitet på tværs af spil. Warhammer 40K Spacemarine er for eksempel ret godt til at udnytte hardwaren, og give god performance. Men de samme grafiske repræsentationer, på forskelligt hardware, bør kunne sige noget om hardwaren.
Gravatar #11 - nordsmark
30. nov. 2011 11:00
#9
Det er altså ikke nogen hemmelighed at GPU'en i iPhone 4S og iPad 2 er væsentligt kraftigere end dem der lige nu er i high-end Android enheder. Tegra 3's GPU er heller ikke noget at råbe hurra for. Det er kun CPU'en der er et stort step-up.

Link til test: http://www.anandtech.com/show/4216/apple-ipad-2-gp...

Det er i forhold til GPU'en i tegra 2 - og tegra 3 GPU yder dobbelt så godt sådan cirka som forgængeren, som i nogle test yder langt under halvt så godt som PowerVR sgx543mp2.

Håber snart nogle Android producenter tager sig sammen på det punkt. Var super hyped på Transformer Prime, så så jeg GPU'en i tegra 3... Meh, jeg venter lidt endnu.
Gravatar #12 - Shockspore
30. nov. 2011 11:15
Det hedder da euro nu.
Gravatar #13 - Cuco2
30. nov. 2011 15:38
Lad os nu vente og se, den eneste hastigheds sammenligning jeg har set mellem PowerVR SGX543MP2 (A5) og Tegra3 har været et chart over teoretiske GFLOPS per Mhz, her vinder A5 overlegent, men da den er clocket lavere end Tegra3 bliver, er den endelige forskel på 3.2GFLOPS i A5's favør, hvilket er ca. 33% hurtigere.

Læg dertil at GFLOPS langt fra er den eneste parameter samt at der er tale om teoretiske tal, så jeg vil ikke blive overrasket hvis Tegra3's GPU er ca. lige så hurtig som A5.
Gravatar #14 - kblood
30. nov. 2011 16:20
Så man har lavet tests der kan sammenligne en GPU med 12 kerner med en som har 2? Hvad er garantien så lige for at den test er optimeret?

http://blog.laptopmag.com/nvidia-tegra-3-benchmark...

Her ser man noget uenige ud, men det er så mere testet på quad core vs dual core. Ikke på 12 core GPU vs dual core GPU.

iPad2 specs:
http://pinoytutorial.com/techtorial/ipad-2-specs-r...

Nvidia specs:
http://www.nvidia.com/object/tegra-superchip.html

Jeg er ikke i tvivl om at den CPU og GPU som er i iPad 2 er top kvalitet, det må man sige at Apple er gode til at få i deres enheder. Men hvor godt den performer ift. iPad2 vil jeg mene ikke rigtig kan afgøres før der er noget mere konkret at sammenligne med.

Nu vil jeg mene at Shadowgun kunne være oplagt til at benchmarke med, men siden det er et såkaldt Tegra optimeret spil, så er det måske en unfair sammenligning, hvis nu at det så derfor ikke er optimeret til iPad2, men siden det findes til iPad2, så formoder jeg da også at det er optimeret til den. Det lyder for mig også lidt som et salgs trick, for Shadowgun kører nu pænt godt på SGS2.

Jeg køber Transformer Prime lige så snart jeg kan finde et sted at købe den, da jeg ikke lige kan finde andre tablets som ser bedre ud, og som jeg kan teste Android tablet spil på. Det er mest af alt de 12-18 timers batteri tid der gør at jeg er hurtig solgt, og så var jeg godt nok glad for min Transformer så længe som jeg havde den. Selvom at jeg meget af tiden bare brugte den til bøger.
Gravatar #15 - kblood
30. nov. 2011 16:28
Ahh, det må være en test som denne i snakker om:

http://www.inspiredgeek.com/2011/11/19/tegra-3-kal...

Som der står skal det tages med et gram salt, da Tegra 3 ikke er udkommet, men derudover står der at Tegra 3 har 4 kerner, men hvis det er GPU delen som er testet... så skulle den jo står som 12 kerner.

Så jeg er lidt skeptisk, men nu må vi se om der kommer flere resultater senere.

Det største minus jeg kan se ved Transformer Prime er nok at den kun har 1gb ram, hvilket bliver en flaskehals pænt hurtigt hvis den CPU skal udnyttes vil jeg mene. Men ARM er jo nok noget anderledes end stationære, så det kan godt være at det ikke er rigtigt, jeg mene at det hurtigt bliver en potentiel flaskehals rimelig hurtigt.

Og så lyder det da spændende at Apple skulle komme med et bud på quad core enheder i starten af næste år.
Gravatar #16 - Trentors
30. nov. 2011 21:09
kblood (15) skrev:
Det største minus jeg kan se ved Transformer Prime er nok at den kun har 1gb ram, hvilket bliver en flaskehals pænt hurtigt hvis den CPU skal udnyttes vil jeg mene.

Nopes...

kblood (15) skrev:
Men ARM er jo nok noget anderledes end stationære, så det kan godt være at det ikke er rigtigt

Du nærmer dig...

kblood (15) skrev:
jeg mene at det hurtigt bliver en potentiel flaskehals rimelig hurtigt.

Og nej igen...men tæt på ;-)

Android er ikke Windows. Hele OS'et er optimeret til begrænset ressourcer og en telefon som Optimus 2x kører fremragende med sine 512Mb.

Eneste den ekstra RAM bruges til er at holde flere apps liggende parat så de hentes (marginalt) hurtigere ind. Men det virkelig ikke den store forskel og da slet ikke hvis folk er skøre nok til at bruge Task killers.
Gravatar #17 - kblood
30. nov. 2011 21:17
Trentors (16) skrev:
Nopes...

kblood (15) skrev:
Men ARM er jo nok noget anderledes end stationære, så det kan godt være at det ikke er rigtigt

Du nærmer dig...

kblood (15) skrev:
jeg mene at det hurtigt bliver en potentiel flaskehals rimelig hurtigt.

Og nej igen...men tæt på ;-)

Android er ikke Windows. Hele OS'et er optimeret til begrænset ressourcer og en telefon som Optimus 2x kører fremragende med sine 512Mb.

Eneste den ekstra RAM bruges til er at holde flere apps liggende parat så de hentes (marginalt) hurtigere ind. Men det virkelig ikke den store forskel og da slet ikke hvis folk er skøre nok til at bruge Task killers.


Du er jo så helt ved siden af. Der er ikke BRUG for mere, men der er langt fra hvad der er brug for, og hvilke muligheder det åbner at have det.

Men det fik jeg åbenbart ikke forklaret tydeligt nok. Nu er vi her hvor at Tegra 3 ikke engang er udkommet, og du siger at den sagtens kan klare sig med 1gb ram. Det stopper det jo slet ikke fra at være en flaskehals til high end brug. Hvis nu at man ville arbejde med 3D grafik på sin tablet, f.eks. Maya eller 3DS Max, så er det jo en flaske hals. Og ja, det ville man jo overveje hvis muligheden var der, men som det er lige nu, så skal textures og meget andet holde sig inden for bestemte rammer pga. den hardware som er til rådighed. Og som det er indtil videre er det lidt svært at satse på at udvikle den slags til hardware der ikke engang er på markedet endnu. Spil er der dog åbenbart op til 40 på vej af. Og lur mig om de ikke vil kunne finde nytte af 1½ gb ram til rådighed til selve spillet imens alt andet kan klares med de sidste 512mb når grafikken kommer op i ægte 720p HD grafik? Som det er nu, så er den tæt på, men der er stadig taget mange genveje.
Gravatar #18 - dub
30. nov. 2011 21:48
kblood (17) skrev:
Hvis nu at man ville arbejde med 3D grafik på sin tablet, f.eks. Maya eller 3DS Max, så er det jo en flaske hals.
Den første flaske hals er at Maya og 3DS Max ikke findes til ARM og hvilken idiot vil kører de programmer på et low power device som en tablet er??
Gravatar #19 - kblood
30. nov. 2011 22:00
dub (18) skrev:
Den første flaske hals er at Maya og 3DS Max ikke findes til ARM og hvilken idiot vil kører de programmer på et low power device som en tablet er??


Hvilken idiot ville have troet en tablet nogen sinde ville kunne måle sig med Playstation 2 grafik og nu også overgå den? Det er da direkte trist med alt den boks tankegang folk har her. Ikke underligt at dem som kan se fremtiden i ny teknologi kommer langt i livet, og heller ikke at det kræver karismatiske personer som Steve Jobs at få det til at ske. Det er jo åbenbart meget almindeligt at have nej hatten på, indtil det modsatte er bevist, hvilket derfor hurtigt kan gøre det til en selvopfyldende profeti.

Nu var min pointe at man slet ikke har forsøgt at lave versioner af Maya og lignende programmer, at de indtil videre ikke vil kunne have specielt meget af den funktionalitet der er i desktop versionen, men det stopper ikke VMWare fra at have planer om at komme ind på ARM markedet når hardwaren er til det af flere grunde. Først og fremmest for at kunne lave en sandboks til det arbejdsrelaterede i en mobil telefon, så arbejde og sjov kan adskilles.
Gravatar #20 - HerrMansen
30. nov. 2011 22:29
#10: Nu er DF jo ikke multicore, så det er mere derfor at CPU ydelsen ikke just er genial i spillet.

Og så er der plads til en god del optimisering, dette har Toad selv indrømmet at han ikke er god til/har tid til.
Gravatar #21 - XorpiZ
1. dec. 2011 14:59
kblood (19) skrev:
Hvilken idiot ville have troet en tablet nogen sinde ville kunne måle sig med Playstation 2 grafik og nu også overgå den?


Mon ikke de fleste havde forudset, at fremtidens computere ville overgå PS2 på alle punkter?
Gravatar #22 - kblood
1. dec. 2011 18:11
XorpiZ (21) skrev:
Mon ikke de fleste havde forudset, at fremtidens computere ville overgå PS2 på alle punkter?


Nu snakker vi tablets, og ikke computere. Min point er at folk mener der er en gevaldig forskel. Indrømmet, så havde jeg heller ikke selv forventet at kunne køre playstation 1 spil på en telefon igennem en emulator, eller Nintendo 64 spil og samtidigt have spil lavet direkte til den med bedre grafik og opløsning end en Playstation 2 kunne klare.

Og så menes det at være langt ude at skulle kunne bruge en tablet til at lave 3D design på til de mindre dele? Nogen der vil betvivle at både iPad 2 og cirka alle dual core Android telefoner vil kunne bruges til at lave og render en 3D model til et Android spil ret effektivt?

Men hvis man stadig ikke kan se mulighederne i det så er der denne video:


Og han har så ikke hele Mayas udviklings hold i ryggen. Hvis man ville lave noget som kunne arbejde med 3D editors til tablets, så ville der være en del muligheder i det. Ligesom man også kan bruge dem til at tegne på og en del andet grafisk.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login