mboost-dp1

unknown

200 breve fra Antipiratgruppen

- , redigeret af amokk

200 af de mest aktive danske brugere af fildelingsprogrammer som f.eks. DC++ og LimeWire vil i morgen kunne finde et brev indeholdende et erstatningskrav fra AntiPiratGruppen i deres postkasse. 25 film og 3.416 musiknumre er hvad de 200 i gennemsnit har gjort tilgængelige for andre.

Torben Steffensen, advokat for AntiPiratGruppen, udtaler, at de kan se en stor effekt af den indsats, de har gjort mod ulovlig fildeling. Han siger, at man på verdensplan kan se, at mængden af ulovlig fildeling falder, hvorimod antallet af lovlige online musikkøb stiger.





Gå til bund
Gravatar #1 - Ronson ⅍
12. apr. 2005 13:22
Jamen held og lykke fra mig til dem, der vågner op/kommer hjem til et brev fra advokaterne i morgen.

Så kan de måske lære at bruge andre programmer hvis de absolut skal dele ulovligt materiale?
Gravatar #2 - lilleper
12. apr. 2005 13:22
sidder nok nogle som er lidt nervøse derude =)
Gravatar #3 - atrox
12. apr. 2005 13:22
Det var da højst besynderligt at piratkopieringen falder, netop som der skyder netbutikker med musik op over det hele. *tænke tænke* Det øgede salg af musik over nettet er jo klart, det er jo et nyt marked der tiltrækker kunder. Faldet i piratkopiering, er vel pga. alle de mennesker der nu kan købe deres musik lovligt, hvor de før ikke havde andet alternativ end at kopiere ulovligt.
Gravatar #4 - SantaB
12. apr. 2005 13:23
hva' så? Masser af screenshots?
Gravatar #5 - TullejR
12. apr. 2005 13:23
heh, de kigger bare det forkerte sted =) meget warez er jo flyttet til irc og bittorrent, hvilket begge dele er væsentligt sværre at knalde nogen for at bruge per design :)

så deres kommentar med at den ulovlige fildelign er globalt aftagende holder nok kun vand inden for de netværks de bruger.
Gravatar #6 - PikkeMand
12. apr. 2005 13:24
#1
"Så kan de måske lære at bruge andre programmer hvis de absolut skal dele ulovligt materiale?"

Sjovt nok lige hvad jeg skulle til at sige :D

Eller med andre ord, så længe de bruger DC++ og LimeWire beder de jo selv om det.

Edit:
Damn folk skriver hurtigt her, jeg troede jeg var #2 :D
Gravatar #7 - decoder
12. apr. 2005 13:27
Jeg har ingen sympati med dem som deler på de netværk. Det er næsten som at stille sig foran advokat kontoret med "fildeler" bøjet i neon over sig. Det sjoveste var næsten en bekendt mente hans PeerGuardian var skudsikker, indtil han også fik et brev.

Men jeg har heller ingen sympati med APG - større hatte skal man da lede længe efter. Det minder om den organisation: Børneprojekt Danmark, deres interesse område er kun at malke folk for penge uden at give noget tilbage til dem de burde beskytte.

Jeg ville skamme mig hvis jeg havde brugt så mange år på at blive advokat og det eneste jeg opnåede var at beskytte en korrupt organisation som mit faste levebrød. Men advokater har jo ingen sjæl, så det betyder vel intet for dem :)
Gravatar #8 - warren
12. apr. 2005 13:46
25 film og ca 3500 sange har 200 mennesker lagt ud på et netværk til downloadning, det lyder ikke som en særlig stor sag i mine øre...
Gravatar #9 - TullejR
12. apr. 2005 13:48
#8:

(og jeg citerer fra nyhedsteksten på newz som højest sandsynligt er den du ikke fik fat i)
"25 film og 3.416 musiknumre er hvad de 200 i gennemsnit har gjort tilgængelige for andre."
Gravatar #10 - Snoop
12. apr. 2005 13:49
Det er længe siden jeg sidst så noget til LimeWire. Mener det var helt tilbage fra dengang Napster lukkede.
Ville så lige se, hvorfor folk mon bruger dette program, og blev slemt skuffet da jeg havde installeret det. Man kan jo ikke disable funktionen der gør, at andre kan browse ens delte filer!
Sådan en funktion burde da være i alle P2P programmer efter APG og de andre selskaber er begyndt at jagte folk.

Så kommer spørgsmålet bare, hvorfor det kun er LimeWire og DC brugere der er sendt breve ud til. Er det fordi APG ikke rigtig gider sætte sig ind i ting, og bare begynder at browse folks filer? Eller er det mon fordi andre P2P programmer har bestukket APG?

Ja, hvem ved...
Gravatar #11 - Sjakalen|
12. apr. 2005 13:49
Kan de også finde en hvis man nu bruger et program som skjuler ens ip eller bruger det der proxy?? godt det ikke er mig der har APG på nakken :o)
Gravatar #12 - rnd
12. apr. 2005 13:49
Er det kun DC++ og LimeWire? Eller også andre netværk som fx Bittorrent? Der står nemlig 'f.eks', så jeg er lidt i tvivl.
Gravatar #13 - Snoop
12. apr. 2005 13:51
#12

Tror kun det er de programmer med bowse-funktioner i de bruger. Ellers kan de jo kun tage et screenshot med 1 fil af gangen ;-)
Gravatar #14 - XtcKilla
12. apr. 2005 13:52
#7 hehe..tror det minder lidt at stille sig foran APG's kontorer og så bare køre "bend over" stilen :P

men ok, det undrer mig at apg stadigvæk tror på at de kan stoppe noget som helst ved at sende et par breve ud til nogle ubetænksomme sjæle. Det virker som en af de andre også sagde, som om APG ikke helt er "med på beatet" inden for deres område. De må jo være opmærksomme på bt, irc osv, ellers er der da noget helt galt?
Gravatar #15 - warren
12. apr. 2005 13:53
#9
ja, jeg opdagede selv fejlen bagefter, læste lidt for hurtigt. *GG*
Gravatar #16 - TullejR
12. apr. 2005 13:54
#12:

der er ikke noget sjovt i det for APG hvis de fandt ud af at du var ved at hente en enkelt fil =)
og sandsynligheder for at bumpe ind i det samme mennesker med bittorrent er nok ret lav jo mindre man henter amerikanske serier o.lign. hvor man systematisk vælger hvad man henter og vælger torrents fra samme 'udbyder' om og om igen.
Gravatar #17 - Fafler
12. apr. 2005 14:06
LimeWire? Det bruger da gnutella netværket, så brugerne kan vel ligeså godt have brugt programmer som BearShare og Shareaza.
Gravatar #18 - DusteD
12. apr. 2005 14:16
sådan nogle små svin.. altså apg..
Gravatar #19 - DusteD
12. apr. 2005 14:19
"Jeg har ingen sympati med dem som deler på de netværk. Det er næsten som at stille sig foran advokat kontoret med "fildeler" bøjet i neon over sig. Det sjoveste var næsten en bekendt mente hans PeerGuardian var skudsikker, indtil han også fik et brev."
Hmm, nej det er ikke oversmart, men på den anden side..
Der skal jo være nogen til at trække det tunge læs, som det nu engang er at få varene ud til de rigtige forbrugere, og det er jo nu engang sådan at da hr. og fru. pedersen ikke har adgang til vilde og onde ftp topsites, så bliver de jo nødt til at leeche fra de mere kendte netværk..

JEG fatter ikke dem der henter på de netværk uden at dele derimod..
Gravatar #20 - fka
12. apr. 2005 14:21
det er ikke et lille pengebeløb der venter dem - surt show men, sådan er det jo
Gravatar #21 - NumsegarN
12. apr. 2005 14:21
Lad os nu anslå at alle 200 ligger sag an mod APG, så får de sq da travlt.. :P
Gravatar #22 - Sqek
12. apr. 2005 14:22
Er de kommet med noget dokumentasion at det er pga af deres arbejde at det falder og online salg stiger? eller er det bare noget de antager?

ligesom #3 siger så kunne den væsenligste grund jo være pga. af udviklingen og ikke pga af APG.

Ligesom de sagde at pirat-kopiering var skyld i musik fald, det var bare noget de antog men viste aldrig noget egenligt bevis.
Gravatar #23 - kongen
12. apr. 2005 14:24
det genere ikke mig at der er nogen der bliver taget, jeg vil nærmest sige lær det..
og lige til #10
ja det er da smart nok med hvis man kunne slå det fra så folk ikke kunne se de delte filer men tror ikke ideen med p2p ville fungere så godt :P
Gravatar #24 - raz0
12. apr. 2005 14:36
#11 Hvad mener du? Hvis du tænker på en proxy ala. Tor så kan de ikke finde dig. Jeg går ud fra at de bare snupper IP addressen direkte fra P2P, hvis denne da har sådan en funktion. Ellers er det forholdsvist trivielt at bruge netstat (både i Windows og GNU/Linux) til at finde den.

Så hvis du er bag en proxy ala. Tor, så er du helt sikker. Hvis du er bag en mere almindelig proxy, kan det være APG går efter indehaveren af proxyen og får din IP den vej.

#23 Jo, idéen ville virke fint nok. Man kan stadig søge på filnavne, man kan bare ikke søge på alle filer fra en bestemt bruger. Faktisk har mange P2P klienter allerede denne feature, herunder Emule.
Gravatar #25 - MR Bacardi
12. apr. 2005 14:39
Hmm... For ca. et år siden, sendte de også ud, der var det breve med noget som folk havde delt 6-12 måneder før den dato hvor de fik det.
Nu kunne jeg godt tænke mig at vide om de er blevet hurtigere, eller de igen sender ud med noget der er så gammelt?
Gravatar #26 - hatten
12. apr. 2005 14:44
Ja, vi ved alle at det er APG's indsats og ikke de onlinemusikbutikers opståen der har sænket pirateriet!!
Det er godt APG. Rent filosofisk er det jo kun forståeligt at advokater som idioten her skal have penge når privatpesoner imitere data som pladeindustrien har stjålet fra kunsnerne.

De 60 personer i Danmark med flest parkeringsbøder vil imorgen finde et brev med erstatningskrav(på vegne af staten) på 80milliarder kroner, fra avokatburoet Hatteland. Vi agter at sængke antallet af ulovlige parkeringer ved tilfældigt at sagsøge synderene. Pengene..... Ja.... øhh... Dem skal vi sgu have, det er sgu os der sagsøger fork jo!!!

'tis a sad world where pirates are beaten by letters, Awast mattie!
Gravatar #27 - NumsegarN
12. apr. 2005 14:45
#25
Jeg kan forestille mig at det er lige så gammelt materiale.. At forberede 200 breve osv. osv. det er ikke noget som man gør på en uge.. Så du vil nok se delt materiale af ældre dato...
#28 - 12. apr. 2005 14:48
De nævnte fildelingsprogrammer; viser de hvad folk har liggende? Det er da ikke specielt smart. Eller har APE 'i gennemsnit' hentet 25 film og 3500 sange fra hver?
Gravatar #29 - Diskill
12. apr. 2005 14:56
Jeg tvivler pa at APG har stor inflydelse på at man på verdensplan kan se, at mængden af ulovlig fildeling falder
Gravatar #30 - demiurgos
12. apr. 2005 14:58
#28
DC++ har "filelists", så det kræver en enkelt download for at se hvad folk har liggende. Jeg har dog svært ved at se hvordan en sådan vil tjene som bevismateriale, da den næppe kan være voldsomt svær at forfalske - men så er vi jo næsten tilbage ved debatten om screenshots :)
#31 - 12. apr. 2005 15:03
- man bør nok ikke benytte programmer der ligefrem reklamerer med hvad man deler :-)
Gravatar #32 - didriksen86
12. apr. 2005 15:07
Brug Kazaa... :P
Gravatar #33 - angelenglen
12. apr. 2005 15:20
#28: De skal jo ikke bevise hvad de har liggende, blot sandsynelig-gøre at de havde det liggende... og som de sikkert selv ville sige "hvorfor skulle de forfalske beviserne" ?

-dermed på ingen måde overhovedet nogensinde sagt at jeg er enig med APG på det punkt, jeg er tværtimod utilfreds med den lovgivning der giver APG mulighed for dette.

ps #32: Kazaa er på ingen måde sikker.. det kan godt være du kan slå deling af filer fra, og sørge for at folk ikke kan se hvad du har, men de kan stadigvæk se hvad du henter fra dem...
Gravatar #34 - sKIDROw
12. apr. 2005 15:23
Hvor er de dygtige... ;)
Hvad de ser er er jo ikke overraskende. Nemlig at fildelingen vil flytte til mindre åbenlyse metoder. De mest aktive jeg kender, bruger ikke disse netværk mere. Og de små fisk er heller ikke nødvendigvis stoppet, på grund af disse FUD kampagner. De kender jo også folk, som kan skaffe tingene... :)
#35 - 12. apr. 2005 15:24
33: Det kræver vel stadig man henter 25 film og 3500 sange fra APG, eftersom de sender breve istedet for at foretage ransagning.
Gravatar #36 - TullejR
12. apr. 2005 15:29
#33:

"#28: De skal jo ikke bevise hvad de har liggende, blot sandsynelig-gøre at de havde det liggende... og som de sikkert selv ville sige "hvorfor skulle de forfalske beviserne" ?"

hvorfor? fordi de beviser er APG's levebrød - ingen 'beviser', ingen APG. ret simpelt =)


#36:

hvordan skulle de forlange at få logs fra en irc-bot der måske residerer i uganda eller noget i den stil... nej vel, det er dog for usandsynligt =)
Gravatar #37 - lone_nut
12. apr. 2005 15:29
Har APG egentlig nogensinde taget nogen, der brugte usenet? IRC? det lydder for mig som om de netop som #34 siger kun går efter de små fisk og bevidst undladder de store fisk. Ellers fatter de bare hat.
Gravatar #38 - Raenil
12. apr. 2005 15:41
Offtopic:
#7
Og du kender selvfølgelig alle detaljer omkring Børneprojekt Danmark. Jeg kunne da OVERHOVEDET ikke forestille mig, at du kun kender sagen fra Ekstrabladets side...? Suk...

Og alle i andre: Tjae. Nu er de fleste fildelere jo lovbrydere. Ligegyldigt om de bliver opdaget eller ej. Såe - jeg har ikke rigtigt ondt af dem...
Gravatar #39 - sKIDROw
12. apr. 2005 15:44
#38 Raenil

Tjae. Nu er de fleste fildelere jo lovbrydere. Ligegyldigt om de bliver opdaget eller ej. Såe - jeg har ikke rigtigt ondt af dem...


Det ødeligger da ikke min dag, selvom jeg finder denne heksejagt problematisk. At bryde loven og at gøre noget forkert, er ikke pr automatik det samme... :) Men det er så en længere diskussion, og jeg egentligt ikke gider igen. Tror ingen af parterne, har fået nye argumenter siden sidst... hehe
Gravatar #40 - Raenil
12. apr. 2005 15:51
#39 sKIDROw

Ja, du har nok ret - alle argumenterne er travet igennem indtil flere gange. Så nu må vi hellere skifte emne.

Dejlig vejr det har været på det sidste. :-)

(Iøvrigt er du generende svær at provokere)
Gravatar #41 - donnib
12. apr. 2005 15:52
"Torben Steffensen, advokat for AntiPiratGruppen, udtaler, at de kan se en stor effekt af den indsats, de har gjort mod ulovlig fildeling."

Tjaa.. ellers også skyldes det at der er åbnet flere online butikker med et større musik valg.. samt at det nok er gjort nemmere at komme til at købe...hvilket jeg mere tror på
Gravatar #42 - TullejR
12. apr. 2005 15:57
#41:

han bliver nød til at sige det.. hvis det andet med netbutikker kunne bevises som værende mere effektivt kunne steffensen være så heldig at miste sit job =) (det måtte han gerne for mig)
Gravatar #43 - Christ Superstar
12. apr. 2005 16:02
Så sender de nok et brev til sig selv.

PS: Andre der er med på at oprette et nyt APG med rene arbejdsmetoder (dvs. uden screenshot fusk), sådan at vi kan få lov til at tjekke APG ud for ulovligt software ?
Gravatar #44 - casual
12. apr. 2005 16:26
Jeg har ikke læst alle indlæge men jeg giver #3 ret. Det er jo indlysende at der bliver købt mere og mere i online musikbutikker - det er jo først ved at komme frem nu.

Jeg henter ikke ulovlige filer, men jeg bruger heller ikke online musikbutikker. Ligeså snart Apple får taget sig sammen og få iTunes music store til at køre - SÅ gør jeg. (Men jeg syntes godt nok de lader vente på sig - geez).

Jeg har ikke ondt af dem der bliver knaldet - som jeg så nogle nævne er det lidt ala "Hvis du skal gøre det, skal du gøre det ordentligt!".
Gravatar #45 - xarrow
12. apr. 2005 16:30
Jeg finder det personligt ret usandsynligt at fildeling er faldet. Alene i 2004 steg mængden af fildelere 15% verden over, og der var der også Antipirataktioner overalt. Jeg ser ingen grund til at det pludselig skulle falde, når det vi ser fra Antipiraterne stadigvæk er den samme mugne suppe af skræmmekampagner. Ærligt talt mener jeg at den udtalelse er direkte løgn for at fremme deres egen sag.

Når det så er sagt så jeg gerne APG nedlagt pga. deres jagt på ikke-komemrcielle fildelere. Hvis de nu gad tage dem der tjente penge på at sælge ulovligt kopieret materiale ville vi snakke om retfærdiggørelse af deres eksistens. Jeg støtter fildeling på alle fronter. Det er endnu ikke bevist om det skader salget. Kan det bevises at det skader salget, er jeg bestemt for en kompensationsløsning. Jeg ville intet have imod at betale 500 kr. om året for at kunne fildele lovligt . Ifølge APG koster fildeling Branchen 1 Mia. kr. om året alene i Danmark. Hvis vi siger at 2 mio. indbyggere betaler skat, så kan en ekstraskat på 1000000000/2000000 = 500 kr. om året per skatteyder i gennemsnit. Dertil skal ligges at kompensationen bør rettes efter hvad der er en fair pris for musik, film og spil, dvs. en retfærdig kompensation reelt kan være lavere end 500 kr.

Naturligvis kan en kompensationsløsning ordnes på andre måder end over skat. Det kan være en afgift på internetforbindelser ala. TV-licensen. Nu tænekr mange sikkert at ideen sux fordi at folk ikke mener man får god kvalitet for sine licenspenge, men med fildeling vælger man jo selv hvad man vil have. Selvfølgelig skal brugere af internetforbindelser der ikke egner sig ordentligt til fildeling (56k modems etc.) fritages, men der kan sikkert udarbejdes en løsning. Mulighederne er uendelige.

Men det er så bare mit syn på sagen :)

Mvh. Arrow
#46 - 12. apr. 2005 16:36
- så er det med at donere til digital retshjælp hos Piratgruppen
Gravatar #47 - lorric
12. apr. 2005 16:41
#26, du har ret. Internet-musik-butikkerne havde ikke haft en chance i Helvede uden APGs advokater...
Gravatar #48 - quantex
12. apr. 2005 16:43
jeg er kølig... det er ik mig... har ikke noget *host host* ;)
Gravatar #49 - unver
12. apr. 2005 16:47
Jeg tror jeg kender et par stykker som ikke er så glæde! sådan er det når man ikke vil høre eftet og buge de programmer der
Gravatar #50 - nikolaiownz
12. apr. 2005 16:48
Godt jeg ikke bruge det skidt :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login