mboost-dp1

flickr - kevindooley

18 % af danske mænd har kodet et program

- Via Version2 - , redigeret af Pernicious , indsendt af arne_v

En ny statistik fra Danmarks Statistik kaldet “Befolkningens brug af internet – 2009” tager fat i, hvor gode mænd og kvinder hver især er med computeren.

Ikke overraskende er det stadig mændene, der er forrest, når det handler om computerfærdighederne. Bl.a. har 18 % af alle danske mænd skrevet et computerprogram, hvorimod blot 7 % af alle danske kvinder har gjort det samme. I alt giver det 13 % af befolkningen, som kan på råbe sig titlen som programmør.

Det skal dog siges, at kompleksiteten af disse programmer ikke hører med til undersøgelsen, hvilket betyder, at det kan være alt fra det simpleste skoleprogram til professionelt udviklede applikationer.

Statistikken viser også andre resultater, som hvor mange der har prøvet at komprimere filer, klippet og kopieret samt installeret og forbundet nye enheder.

Læs resultaterne ovre hos Danmarks Statistik.





Gå til bund
Gravatar #1 - Frankie
27. okt. 2009 15:54
Det var alligevel en pæn sjat, havde ikke troet at der var så mange. Men spørgsmålet er så som artiklen også skriver hvor komplekst det er, min HTX klasse var da hvertfald rimeligt flittigt til at programmere små spil til vores TI-83'ere.
Gravatar #2 - ghostface
27. okt. 2009 15:56
#1 det er også en computer og det er også programmering. Så det er uden tvivl også talt med.
Gravatar #3 - spectual
27. okt. 2009 15:56
Ja størstedelen forbinder nok...

10 print "jeg er god"
20 goto 10

... med at have skrevet et computerprogram.

Ellers kan jeg ikke få de 18% til at passe. Det lyder af alt for mange.

Tror også der en lille del af de procentpoint, som går til folk der ikke forstår hvad det vil sige.
Gravatar #4 - noramskull
27. okt. 2009 15:58
Jeg lavede engang det her program med den her dame, og når man trykkede på mellemrum tog hun toppen af.

Tæller det?
Gravatar #5 - Tore
27. okt. 2009 16:00
Vil godt vide hvad definitionen på et program er?

For hvis "Lave hjemmeside i frontpage" er at programmere et program, ja så siger det sgu ikke så meget..
Gravatar #6 - arne_v
27. okt. 2009 16:09
#5

Traditionelt betragtes HTML ikke som programmering.
Gravatar #7 - webwarp
27. okt. 2009 16:10
#5 det er et godt spørgsmål, som #6 siger, så regnes html normalt ikke som programmering, men hvis det blot er et spørgsmål, der er blevet stillet til folk, så vil mange af disse nok svare ja og alligevel så tælle med..


Ligesom
Endelig fremgår det også, at hele 23 procent af befolkningen aldrig har programmeret, komprimeret filer, installeret enheder, brugt regneark copy-pastet eller flyttet filer.
sikkert heller ikke passer, hvis de er blevet spurgt om dette, da mange nok ikke forstår, hvad de i så fald er blevet spurgt om.. men aldrig at have kopieret en fil lyder usandsynligt, hvis de nogensinde har rørt en pc..
Gravatar #8 - Caek of Doom
27. okt. 2009 16:11
Jeg lavede engang et snake spil i JavaScript ... xD
Gravatar #9 - myplacedk
27. okt. 2009 16:27
arne_v (6) skrev:
Traditionelt betragtes HTML ikke som programmering.

Ikke af dem, som ikke har forstand på det. Og det gælder formentlig langt de fleste af besvarelserne i undersøgelsen.
Gravatar #10 - mireigi
27. okt. 2009 16:38
spectual (3) skrev:
Ja størstedelen forbinder nok...

10 print "jeg er god"
20 goto 10

... med at have skrevet et computerprogram.

Ellers kan jeg ikke få de 18% til at passe. Det lyder af alt for mange.

Tror også der en lille del af de procentpoint, som går til folk der ikke forstår hvad det vil sige.


Jeg tror mange regner Excel med, samt hjemmesider.

Det er i princippet programmering så snart man får en computer til at danne resultat ud fra en forespørgsel man selv har skrevet.

Dette er programmering:
<script type="text/javascript">
alert(confirm("Er jeg sej?") ? "Ja" : "Nej");
</script>

<Excel>
=HVIS(A1>A2;"Over";"Under")
</Excel>
Gravatar #11 - cwap
27. okt. 2009 16:40
#10

Er det så også programmering at få Word til at generere en indholdsfortegnelse? ;)

Som det efterhånden er sagt ret mange gange her, kan man ikke bruge den undersøgelse til noget, så længe der ikke er opsat hårde krav for hvad det er folk svarer på.
-- Aah, hov, glemte lige marketingsfolk og sælgere. De kan sagtens få noget ud af det her. Kildekritik har ikke den store prioritet på deres agenda :P
Gravatar #12 - arrogant
27. okt. 2009 17:06
10% af danske mænd er ligeglad med denne nyhed.
Gravatar #13 - ty
27. okt. 2009 17:06
Er det noget, man kan score på?
Gravatar #14 - arne_v
27. okt. 2009 17:09
#13

Du kan jo prøve kl. 2 om natten på et diskotek og spørge en pige om hun vil med hjem og se din geniale objekt orienterede kode.

:-)
Gravatar #15 - ty
27. okt. 2009 17:11
Ja, jeg tænker det må virke bedre end det med frimærkesamlingen
Gravatar #16 - arne_v
27. okt. 2009 17:13
#15

Normalt betragter vi ikke uendeligt lille som værende større end uendeligt lille ....
Gravatar #17 - ty
27. okt. 2009 17:20
arne_v (16) skrev:
Normalt betragter vi ikke uendeligt lille som værende større end uendeligt lille ....


Den replik prøver jeg på lørdag
Gravatar #18 - baur
27. okt. 2009 17:20
arne_v (16) skrev:
#15

Normalt betragter vi ikke uendeligt lille som værende større end uendeligt lille ....


Kan man godt, hvis den ene mængde er tællelig uendelig og den anden er utællig, men det passer vist ikke helt på disse to.
Gravatar #19 - arne_v
27. okt. 2009 17:22
#18

Jeg tror slet ikke at det kan anvendes på "uendelig lille".
Gravatar #20 - DrNej
27. okt. 2009 17:23
Bl.a. har 18 % af alle danske mænd skrevet et computerprogram, hvorimod blot 7 % af alle danske kvinder har gjort det samme


Jeg fatter ikke at det er kun 7% for danske kvinder. Synes nu at danske kvinder er gode til at omprogrammere således at man vil adlyde dem - især når de har opnået status "kæreste/kone".
Gravatar #21 - webwarp
27. okt. 2009 17:30
#20 moderne mænd har firewalls mod det..
Gravatar #22 - Hjorth
27. okt. 2009 17:32
#6: Da jeg havde IT på HTX (dengang på 1. år..) talte vores lærer om HTML som programmering..

#7: Jeg tror sagtens de 23 procent kan passe. Min far var teamleder et sted hvor de skulle have kursus for at lave simple ting som at skrive dokumenter osv.

Når de ting så er sagt..
Generelt hader jeg statistik hvor man ikke får andet at vide end et procenttal. De kunne have spurgt 50 mennesker og få de tal eller de kunne have spurgt 1000000 mennesker. Procent siger ingenting.
Gravatar #23 - Brobak
27. okt. 2009 17:45
Det vigtigste i den forespørgsel er da nærmere at

Endelig fremgår det også, at hele 23 procent af befolkningen aldrig har programmeret, komprimeret filer, installeret enheder, brugt regneark Regneark copy-pastet eller flyttet filer.
Gravatar #24 - webwarp
27. okt. 2009 17:46
#23 hvis man skal diskutere noget, skal man også argumentere for sin sag.. så derfor spørger jeg dig "fordi..?" :)
Gravatar #25 - Nix
27. okt. 2009 17:47
Hjorth (22) skrev:
#6: Da jeg havde IT på HTX (dengang på 1. år..) talte vores lærer om HTML som programmering..
Det er ikke korrekt. HTML er et opmærkningssprog, hvis formål er at fortælle netlæseren hvor de enkelte elementer skal placeres på siden - deraf navnet Hypertext Markup Language). CSS er heller ikke programmering, men blot et dokument der fortæller hvordan indholdet skal præsenteres. Jeg vil godt gå med til at man i daglig tale kan sige at man "koder HTML og CSS" men ikke at man "programmerer HTML og CSS".

#0
Jeg synes egentlig også at tallet lyder noget overdrevet. På den anden side, så ved jeg at mindst tre personer ud af min folkeskoleklasse på seksten, er enten udviklere eller roder med programmering til daglig. Det giver 18,75%. Jeg gik ud af folkeskolen i 2002.
Gravatar #26 - Ildhesten
27. okt. 2009 17:51
Alle og enhver ved, at skal man tale bukserne af en pige så er lisp og haskell vejen frem!
Gravatar #27 - Thalion
27. okt. 2009 17:55
Jeg har lavet nogle programmer på min TI-83 så jeg ikke skulle regne så meget. Det vil jeg dog ikke kalde programmering, men det er det åbenbart.

Der er vel også en del der har haft datalogi på gym? og der har man vel programmeret?
Gravatar #28 - kriss3d
27. okt. 2009 18:03
main ()
{
printf("Hello world");
getch();
}
Gravatar #29 - cazotaro
27. okt. 2009 18:11
Har selv rodet lidt med html engang og havde da svaret ja (hvis jeg var blevet spurgt) allerede ud fra det, da jeg åbenbart ikke ved bedre :P

Derudover har jeg lavet en lille arealberegner med python efter vejledning en gang..
Gravatar #30 - Radector
27. okt. 2009 18:21
hør alle kommentar, vi gider ikke høre om jeres lille dagbog historie og kæmpe wall of text som ingen læser alligevel, skriv bare hvordan artiklen er god eller dårlig
Gravatar #31 - jAST
27. okt. 2009 18:23
Er jeg så kirurg fordi jeg engang har skåret mig selv i fingeren? Pædagog fordi jeg har passet min niece, eller kok fordi jeg laver aftensmad? :D
Gravatar #32 - arne_v
27. okt. 2009 18:26
#opgave

Hvem kan finde flest ting som bør laves anderledes i C koden i #28?
Gravatar #33 - jAST
27. okt. 2009 18:27
#32:

Nu koder jeg ikke C, men noget i stil med:


#include <stdio.h>

void main(void)
{
printf("Hello world");
}
Gravatar #34 - cazotaro
27. okt. 2009 18:37
#30
øh undskyld, men føler mig lidt ramt ud fra min kommentar i #29. Javist den rager dig ikke, men jeg valgte at poste den fordi den måske netop giver et eksempel på et svargrundlag for at have programmeret. Relevant for emnet?

Lad i øvrigt vær' at skrive "vi" når det er DIN holdning du ytrer. Jeg gider da heller ikke høre på dit brok?

Jaahh, nu brokker jeg mig over en troll, fedt . . .
Gravatar #35 - nesDk
27. okt. 2009 18:45
#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
cout << "Hejsa verden!" << endl;
return 0;
}

men det er c++, har ikke rørt den rene c.

jeg syntes ikke det er overraskende at så mange danskere har "kodet" vi er jo en it-nation.
Gravatar #36 - XorpiZ
27. okt. 2009 18:50
Jeg ville lave den således:


#include <stdio.h>

int main()
{
printf("Hello world");
return 0;
}


Et eller andet sted dybt i min underbevisthed er jeg ret sikker på, at man anbefaler at main skal være af typen int og returnere en 0.. men jeg kan huske forkert
Gravatar #37 - ty
27. okt. 2009 19:21
Amatører ...


+++ +++ +++ + initialize counter (cell #0) to 10
[ use loop to set the next four cells to 70/100/30/10
> +++ +++ + add 7 to cell #1
> +++ +++ +++ + add 10 to cell #2
> +++ add 3 to cell #3
> + add 1 to cell #4
<<< < - decrement counter (cell #0)
]
>++ . print 'H'
>+. print 'e'
+++ +++ +. print 'l'
. print 'l'
+++ . print 'o'
>++ . print ' '
<<+ +++ +++ +++ +++ ++. print 'W'
>. print 'o'
+++ . print 'r'
--- --- . print 'l'
--- --- --. print 'd'
>+. print '!'
>. print '\n'



++++++++++[>+++++++>++++++++++>+++>+<<<<-]>++.>+.+++++++..+++.>++.<<+++++++++++++++.>.+++.------.--------.>+.>.
Gravatar #38 - nofame
27. okt. 2009 19:31
#37
Har jeg ikke set præsis det stykke kode et andet sted?
NÅRH JOH!
http://en.wikipedia.org/wiki/Brainfuck#Hello_World...
er nu i tvivl om nogen faktisk kan programmére i brainfuck :P
Jeg har hørt om folk der prøvede, men...
Gravatar #39 - dub
27. okt. 2009 19:40
#38 Det er vist kun masochister der programmer i brainfuck.
Og rigtige mænd koder i 68k assembler.
Gravatar #40 - holmen
27. okt. 2009 19:43
Det er self. skrevet, men hvis det gælder, så har jeg også programmeret phellow welt.

Jeg har også programmeret en lommeregner med gange, plus, minus og divider funktion.
Gravatar #41 - arne_v
27. okt. 2009 19:44
#39

M68K og VAX er vel de nemmeste at assembler programmere p.g.a. deres CISC'ede natur.
Gravatar #42 - dub
27. okt. 2009 19:57
#41 VAX har jeg ikke prøvet. Men 68K var bedre end x86 var bedre end x86 på det tidspunkt hvor man havde en amiga. Den der fandt på Segment:Offset skulle skydes.
Men jeg tror ikke at CISC gør nogen forskel.
Gravatar #43 - arne_v
27. okt. 2009 20:09
#42

General registers, kraftfulde instruktioner og kraftfulde adresserings modes gør det nemt at assembler programmere.

VAX assembler ligner M68K assembler lidt.

Code snippet:


.entry i8_add,^m<r2>
movl B^4(ap),r0
movl B^8(ap),r1
movl B^12(ap),r2
movq (r1),(r2)
addl2 (r0),(r2) ; add low bits
adwc B^4(r0),B^4(r2) ; add high bits
ret
Gravatar #44 - dub
27. okt. 2009 20:20
#43

Jep ... det er bare alt for lang tid siden jeg har programmeret noget, så alt det her kode gør ondt i hovedet. :)
Gravatar #45 - ipwn
27. okt. 2009 20:29
XorpiZ (36) skrev:

Et eller andet sted dybt i min underbevisthed er jeg ret sikker på, at man anbefaler at main skal være af typen int og returnere en 0.. men jeg kan huske forkert



#include <iostream>

using namespace std;
int main(int argc, const char** argv) {
cout << "Hello world!" << endl;
return EXIT_SUCCESS;
}

(Syntes EXIT_SUCCESS & EXIT_FAILURE er mest læselige, og så har de den værdi der nu skal bruges - hvem ved om en eller anden syg person vælger noget andet end 0 til succes i deres compiler?)

Det er vist den bedste at bruge. Visse libraries så som SDL kræver endda at main indeholder argumenter :) Nogen der forresten har et hurtigt snippet til at smide dem i strings i en list eller lignende? C metoden er bøvlet at smide rundt i sit program imho.

#43 Det er dælme hardcore! :)
Gravatar #46 - ipwn
27. okt. 2009 20:33
mireigi (10) skrev:

Jeg tror mange regner Excel med, samt hjemmesider.

Det er i princippet programmering så snart man får en computer til at danne resultat ud fra en forespørgsel man selv har skrevet.


Hjemmesider hører ikke med, jo mindre de har noget programmelt så som javascript eller noget plugin værk. (Mange har dog pillet ved flash, og om det så er simple gotoAndPlay, så er det stadig programmering)

Er enig i at Excel tæller med, men om det hjælper til at forstå kode der bruges til software mm., tvivler jeg kraftigt på. (Tror jeg dog Flash gør - startede da selv i Flash i sin tid, og det gav mig da nogle basale koncepter som hjalp mig i andre sprog senere)
Gravatar #47 - Ferdi
27. okt. 2009 20:55
Bare af nysgerrighed er PHP og ASP så programmering?

ON TOPIC:
Det er da virkelig virkelig mange mennesker. Jeg gør ud fra at de ikke har undersøgt hvad folk mener med programmering og jeg tror tallet ville falde en del hvis de sorterede alle dem der tror/regner med at de har programmet før fra.
Gravatar #48 - arne_v
27. okt. 2009 21:00
Ferdi (47) skrev:
Bare af nysgerrighed er PHP og ASP så programmering?


Ja.

Ferdi (47) skrev:
Det er da virkelig virkelig mange mennesker, tror tallet ville falde en del hvis undersøgte hvad de mener med programmering og satte nogle retningslinjer for hvad programmering egentlig er.


Procenten ville nok falde hvis spørgsmålet lød: kan du nævne navnene på 10 GoF patterns?
Gravatar #49 - Ferdi
27. okt. 2009 21:16
Ferdi (47) skrev:
Bare af nysgerrighed er PHP og ASP så programmering?

arne_v (48) skrev:
Ja.

Okay


arne_v (48) skrev:

Procenten ville nok falde hvis spørgsmålet lød: kan du nævne navnene på 10 GoF patterns?

Jah sikkert
Gravatar #50 - -N-
27. okt. 2009 21:25
#3 Jeg synes det lyder af overraskende få.

I dataundervisningen på gymnasier og hf lære man vb og et eller andet skørt sprog der minder om asm.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login