mboost-dp1

Flickr - ktempest

13-årig dreng korrigerer NASA

- Via Physorg - , redigeret af Emil

Asteroiden Apophis er én blandt mange asteroider, der befinder sig i vores solsystem; hvor denne omkredser solen hver 323. dag. To gange i løbet af dens kredsløb kommer den forbi jordens bane, og i 2029 forventer NASA, at den kommer ret tæt på, helt ind til 32.500 kilometers afstand.

NASA er ret sikre på sine beregninger og angiver derfor sandsynligheden for at asteroiden, der er 320 meter i diameter og består af jern og indium, vil ramme jorden, som nærmest ikke-eksisterende.

En 13-årig dreng fra Tyskland er dog kommet frem til et andet resultat, et resultat der baserer sig på mødet med asteroiden i 2036. På det tidspunkt kan risikoen for at asteroiden rammer jorden være på blot 1:450, en sandsynlighed NASA selv har beregnet til 1:45.000. Årsagen er, at NASA’s forsker ikke har taget højde for, at asteroiden i 2029 kan risikere at støde ind i en satellit.

Det forventes, at der i 2029 er ca. 40.000 satellitter i kredsløb om jorden, heraf en del i den geostationære bane, der findes omkring 36.000 km over jorden. Skulle asteroiden ramme en eller måske to satellitter, så vil påvirkningen kunne være stor nok til at ændre asteroidens kurs ganske lidt, men nok til at øge truslen for jorden. Asteroiden vejer 200 milliarder tons.

Ifølge avisen, der oprindeligt bragte nyheden, så er beregningerne verificeret af NASA, men en talsmand fra ESA siger, at det ikke er korrekt, og at NASA’s oprindelige beregninger er de korrekte.





Gå til bund
Gravatar #1 - lost-viking
16. apr. 2008 12:42
hahaah nasas er de rigtige! haha som om.. deet siger de bare for at det ikke skal se dumme ud :D
Gravatar #2 - madeinrussia
16. apr. 2008 12:44
#1 ja for du kan sagtens gøre det bedre jo.
Gravatar #3 - Törleif Val Viking
16. apr. 2008 12:45
200millarder tons vs 4tons satelit.

set jeres bud!
Gravatar #4 - Fjolle
16. apr. 2008 12:47
Øh...

Ikke for at tude, men når esa nu siger at beregningerne ikke er rigtige, hvad handler denne nyhed så om?

Og er jeg den eneste der undrer mig over at en satellit på et ton eller 2 kan ændre banen så meget for en sten der vejer 200 mia tons og bevæger sig ti gange så hurtigt?

Og 40000 satellitter er ret mange eftersom der er omkring 600 geosynkrone satellitter i dag
Gravatar #5 - Skaboufar
16. apr. 2008 12:51
Er ikke i tvivl om at en satellit kan ændre kursen på den. Men i tlfælde at den har kurs direkte mod jorden, vil en sattelit vel også kunne slå den ud af kurs igen :)
Gravatar #6 - Carstone
16. apr. 2008 12:52
200 mia tons... på et objekt på 320 diameter? lyder helt vildt.... ?
Gravatar #7 - Magten
16. apr. 2008 12:54
Armageddon filmen er ikke lavet forgæves!!
Gravatar #8 - Sikots
16. apr. 2008 12:59
Den 13 årige dreng, hvis han nu engang har ret - så tror jeg godt han bare kan få merit fra matematik i gymnasiet...

Afsted kammerat, jeg tror vi skal finde et primtal mere!
Gravatar #9 - Fjolle
16. apr. 2008 13:01
#6
Jern vejer ~7000 kg/m3
Iridium vejer ~22000 kg/m3

volumen at en kugle er 3/4*pi*r^3.

Hvis vi siger at den er en pæn kugle (det er den nok ikke, men anyway) med en radius på 160 m får vi:
v~17157284 m3

ved ren jern~ 17.000.000*7.000kg ~ 120.000.000.000 kg
Gravatar #10 - spand-online
16. apr. 2008 13:03
#7

du har helt ret! Jeg foreslår at vi straks sender en flok tosser afsted med 2 trampede heksehyl så vi straks kan få denne asteroide udrydet :)


Jeg føler det lidt som om ESA bare siger det for at undgå panik. Hvis NASA godt selv kan se fornuften i det må de vel være fordi de mener det?
Gravatar #11 - arne_v
16. apr. 2008 13:08
#9

Ja.

Men nu er kg != ton ...
Gravatar #12 - SpYkE112
16. apr. 2008 13:10
Var det ikke noget med at Indium kunne bruges til at lave miljø venlige LCD paneler ?? Nu får vi endelig en god source til det :D
Gravatar #13 - Onde Pik
16. apr. 2008 13:15
Ok 40.000 sattelitter er ret mange men det er et ret stort område de er spredt over.

Lad os sige at alle 40.000 er "medium" eller "high" orbit sattelitter. Så ligger de altså mellem 2.000 og ca 36.000 kilometer væk.

Så vi kan jo lave kuglens rumfangs beregninger ... vi skal lige huske at frætrække det område hvor der ikke er nogle medium/high sattelitter.

Jordens radius ~6.400km

Altså yderste sattelitter ved 6.400 km + 36.000 km (fra jordens centrum)-

Tætteste sattelitter ved 6.400 km + 2000 km (igen fra jordens centrum)

Rumfang af yderste kugle ~ 319.290.633.890.828 km3
Rumfag af inderste kugle ~ 2.482.712.709.537 km3

Sattelitterne er altså spredt ud over ~316.807.921.000.000 km3.

Hvad er det lige han har beregnet chancen for at en bliver ramt til?
Gravatar #14 - Unbound
16. apr. 2008 13:23
#4 Nu er det også en god ide at holde øje med årstallene, der skal ikke ret meget til for at flytte sådan en klump over en periode på 7 år... efter at have været en lille tur igennem solsystemet.
Gravatar #15 - Unbound
16. apr. 2008 13:27
#13 nu regner du i rumfang, du burde regne i areal... Der er i artiklen snakket om satelitter i geostationær orbit. dvs. omkring ækvator og cirkler en gang om dagen. I god sportsånd vil jeg antage at de ved lidt om hvad de snakker om, og de derfor har beregnet den vil passere i netop dette områder... Der er derfor et noget mindre område det drejer sig om.
Gravatar #16 - Fjolle
16. apr. 2008 13:29
#11
Hmm.. Det havde jeg sku lige overset.

#14
Og vi regner med at den på de syv år ikke rammer andet end den ene satellit?
Gravatar #17 - BeLLe
16. apr. 2008 13:39
Jeg er ligeglad med om den rammer nogle sattelitter men i 2036 er jeg ved at være så gammel at det ikke bestyder det store for mig om jorden bliver knust så jeg siger bare lad den ramme.

sku da federe at dø ved at en kæmpe meteorit rammer en i fjæset end at ligge dødsyg i flere år :D
Gravatar #18 - migogdig
16. apr. 2008 13:41
NASA har jo heller aldrig bekræftet hans regnestykke, det er bare noget aviserne har fået flettet ind på en eller anden syg måde.

Utroligt den her nyhed har levet så længe. Det er rent sludder og tjener kun til at underminere troværdigheden omkring rigtig videnskab fordi nogen kunne få den syge ide at den her knægt faktisk er klogere end NASA.
Gravatar #19 - Fjolle
16. apr. 2008 13:41
#17
Nu går verden jo alligevel under i 2012, så du skal ikke være bange :)
Gravatar #20 - Hůňděštějlě2
16. apr. 2008 13:50
En lille satellit eller to gør vist tingen forskel. Hvis jeg rammer en flue med en bil, så er det heller ikke specielt sandsynligt at jeg bliver slået af vejen. Slet ikke taget i betragtning at satellitterne er relativt tæt på jorden, og at kometen derfor skal skifte en del grader i sin bane, for at ramme forbi.

Bortset fra det, så tror jeg mere på NASA frem for en knægt der påstår han er bedre end en flok af verdens klogeste hoveder.
Gravatar #21 - Borg[One]
16. apr. 2008 13:51
#17 De kommer vel an på, hvilken dødelig effekt, som meteoret nakker folk med.
Hvis det er spredning af radioaktivt støv, med tilpas store mængder stråling, til at mennesker dør af strålesyge i løbet af 3-5 år, hvor hår og tænder stille og roligt rasler ud, og din immunforsvar til sidst bliver så svækket at en primitiv infektion tager livet af dig...så tror jeg at jeg foretrækker alderdom.

#20 Bahh - der er ikke meget dommedagsprofet over dig...
Gravatar #22 - Mads
16. apr. 2008 13:55
Så må vi hellere nuke' den.

Jeg kan lige forestille mig Bush... "The War On Asteroids".
Gravatar #23 - gnаrfsan
16. apr. 2008 13:55
#6

Det er jo tydeligt at #3 ved at astroiden i virkeligheden er begyndelsen til et sort hul. Damn. Vi er på røven.
Gravatar #24 - Izaaq
16. apr. 2008 14:06
Gravatar #25 - sguft
16. apr. 2008 14:07
Ifølge NASA's egen dokumentation for Apophis:

http://neo.jpl.nasa.gov/risk/a99942.html

Er massen: 2.1e+10 kg

Hvordan journalisten har fået det til 200 milliarder tons er et godt spørgsmål.

Men altså når ESA melder ud at knægten er galt på den, så går det sensationelle ligesom også lidt af historien :)
Gravatar #26 - 905i
16. apr. 2008 14:21
Yay astro.newz.dk - mere af det. Men ..
C'mon, 200 milliarder tons no way - Astroider er ikke lavet af rene grundstoffer. Astroiden består heller ikke mest af indium men jern, da det er det mest stabile :P

Wikipedia skriver den vejer 2.6×10^10 kg - 26 milliarder kilo, ej tons. Ud over det er den 'kun' ~270 m på den længste led.
(klassisk kopierings/newz.dk fejltagelser desværre)

Så gå tilbage til 1.g matematik timen, og brug jeres seje beviser der.

Forresten Apophis har en hastighed på 30.73 km/s - det er der sku ik nogen bitte sattelit som har. Det siger bare *bang* efterfulgt af et hul i lommen ;b
Gravatar #27 - cyandk
16. apr. 2008 15:04
Lad os så sige det ikke er rigtigt...

Hvad gør vi så når det engang sker? Har vi nogle "forsvar" imod trusler fra rummet, lad det være asterioider, meteoer, aliens (Goa'Uld, Ori, eller Wraith fra stargate <3)

Jeg syntes ihvertfald ikke jeg har hørt eller læst om nogle forsvar, er det ikke lidt risikabelt bare at lade os selv være total forsvarsløse?
Gravatar #28 - Fjolle
16. apr. 2008 15:28
#27
se http://www.esa.int/esaCP/SEMC43NFGLE_index_0.html

De er ved at arbejde på det.
Hvis det efter den første passage i 2029 ser ud til at det går galt med apophis har vi stadigvæk 7 år til at bygge et rumskib til bruce willis :)
Gravatar #29 - .dot
16. apr. 2008 17:13
#28 - Hvor han så vil være de 70 år :/
Gravatar #30 - stba
16. apr. 2008 17:42
26 skrev:
Forresten Apophis har en hastighed på 30.73 km/s - det er der sku ik nogen bitte sattelit som har.


Se der tager du fejl. De geostationære satelitter har nemlig en gennemsnitlig orbital hastighed i forhold til solen på 29.783 km/s. Dette svarer til jordens ditto, og som bekendt bliver satelitterne pænt hængende deroppe, når jorden i årets løb kredser om solen. Altså samme hastighed.

Det er bare ikke særlig relevant i forhold til den effekt et evt sammenstød med en satelit vil have. Der er det den relative hastighedsforskel i øjeblikket du skal se på. Altså hvor hurtigt nærmer satelitten og astroiden sig hinanden!
Gravatar #31 - 905i
16. apr. 2008 17:42
Chuck Norris bliver 70 om 2 år..
Der er sku ingen mangel på karate der :n
Gravatar #32 - nerdgirl.dk
16. apr. 2008 17:43
Det er lige gået op for mig, at jeg bruger en del mere tid på at læse kommentarer end nyheder her på newz.dk.... det er stor underholdning.... bliv ved drenge! :-D
Gravatar #33 - 905i
16. apr. 2008 17:58
#30
I forhold til solen ja.. - aka jordens hastighed. - Apophis er sku da ligeglad ? - Desuden bevæger dine kære satelitter sig heller ikke i samme bane. Hvis vi leger de havde nøjagtig samme bane bare lille et stk tid, vil Apophis støde ind i røven af Spysat1 med ~1km/s. Yessir!

Hvis du vil længere ud på landet bevæger solen sig gennem vores galakse med 220km/s ..
Gravatar #34 - Barkane
16. apr. 2008 18:11
#32
Haha, jeg ved at du ikke er helt alene om at bruge en del mere tid på at læse kommentarer end nyheder :D Jeg synes det er sjovere at læse diskussionerne herinde end at læse nyheden andre steder :)
Gravatar #35 - Freakzter
16. apr. 2008 19:12
#32
Hvad tror du ikke vi andre har brugt de sidste par år på ? :P
Gravatar #36 - d0rk
16. apr. 2008 20:01
Virker da lidt lamt at kunne tage "måske rammer den en satellit - som MÅSKE får den til at skifte til kollosionskurs" med i udregningen...
Gravatar #37 - fidomuh
16. apr. 2008 21:19
#36

Det hedder sandsynlighedsregning og er yderst relevant naar vi forsoeger at finde frem til om denne tingest har taenkt sig at smadre jorden i stykker :)

Jeg er ret sikker paa at mine kommende boern ( Eller noget ) vil vaere ganske glade for at vi har fundet en loesning paa et evt. sammenstoed naar de bliver voksne :D
Gravatar #38 - Dica
17. apr. 2008 08:14
#33

Geostationære satelliter har ingen bane set i forhold til jorden, hvilket ligger i navnet geostationære.

Ved heller ikke lige hvor du vil hen med solens hastighed ift. galaksens centrum. Her snakker vi altså om to objekter hhv. Apophis og en satellit og deres orbitalhastigheder rundt om solen.
Gravatar #39 - x-site
17. apr. 2008 08:22
Hmm, måske skulle man lige læse dette, også kommentere nyheden bagefter :D

http://www.universetoday.com/2008/04/16/latest-new...
Gravatar #40 - Borg[One]
17. apr. 2008 09:19
#39 for lige at tage brodden af nyheden, og citere fra din kilde:
"Don Yeomans" skrev:
We have not corresponded with this young man and this story is absurd, a hoax or both. During its 2029 Earth close approach, Apophis will approach the Earth to about 38,900 km, well inside the geosynchronous distance at 42,240 km. However, the asteroid will cross the equatorial belt at a distance of 51,000 km - well outside the geosynchronous distance. Since the uncertainty on Apophis' position during the Earth close approach is about 1500 km, Apophis cannot approach an Earth satellite. Apophis will not cross the moon's orbital plane at the Moon's orbital distance so it cannot approach the moon either.
Gravatar #41 - el_barto
17. apr. 2008 12:04
Well...det lykkedes den 13-årige dreng (såfremt han overhovedet findes) at komme på forsiden af en del danske gratisaviser.

Mission accomplished siger jeg bare :)
Gravatar #42 - Bekker
18. apr. 2008 18:43
Svarer det ikke lidt til, at hvis en myg fløj ind i mig, så skulle jeg vælte omkuld :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login