mboost-dp1

No Thumbnail
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Ja, men havde man den ultimative computer, ville ikke nær så mange interessere sig for spil/udvikling/computerscience. I og med der hele tiden foregår en udvikling, vil konkurencen gøre at faget "spiludvikling" er interessant og værd at gå på arbejde for.
En anden flaskehals kunne være min :)
En anden flaskehals kunne være min :)
http://www.popsci.com/popsci/technology/8312f0209d...
Direkte link til listen :)
Meget interassant læsning.
Direkte link til listen :)
Meget interassant læsning.
De mangler lige penge.
Penge er det største problem.
Ta' et PS2 spil da PS2 lige var kommet frem, og så kig på et PS2 spil nu, yep, hardwaren har ikke ændret sig men det har spillene i allerhøjeste grad.
Hvis udviklerne var tvunget til at udnytte den hardware de har at gøre godt med optimalt, istedet for at lade forbrugerne kaste penge efter nyt hardware i tide og utide ( mest PC jeg tænker på her ) så havde de nok lært at overvinde en del af de problemstillinger allerede.
Penge er det største problem.
Ta' et PS2 spil da PS2 lige var kommet frem, og så kig på et PS2 spil nu, yep, hardwaren har ikke ændret sig men det har spillene i allerhøjeste grad.
Hvis udviklerne var tvunget til at udnytte den hardware de har at gøre godt med optimalt, istedet for at lade forbrugerne kaste penge efter nyt hardware i tide og utide ( mest PC jeg tænker på her ) så havde de nok lært at overvinde en del af de problemstillinger allerede.
#3:
Fysik har i den grad noget at gøre med gameplay ;)
Der har vi AGEIA, NVIDIA og AMD(ATi) og nu Intel der har meldt sig på banen.
Hvad AI angår, så er der også nogle der prøver med en dedikeret hardware løsning:
AIseek Homepage
Fysik har i den grad noget at gøre med gameplay ;)
Der har vi AGEIA, NVIDIA og AMD(ATi) og nu Intel der har meldt sig på banen.
Hvad AI angår, så er der også nogle der prøver med en dedikeret hardware løsning:
AIseek Homepage
#3:
Ja - de misser TOTALT det suverænt største problem ved spiludvikling idag!
Originalitet! Efterhånden som alle prøver at løse de 10 problemer de nævner bliver spil produktioner ekstremt dyre - det betyder ingen tør tage chancen med et nyt koncept - og derved falder originaliteten.
Og det er undeligt, for når jeg kikker tilbage er de bedste spil sjældent dem med den lækreste superhurtige grafik - det er spil som havde en relativ simpel, men genial ide!
Ja - de misser TOTALT det suverænt største problem ved spiludvikling idag!
Originalitet! Efterhånden som alle prøver at løse de 10 problemer de nævner bliver spil produktioner ekstremt dyre - det betyder ingen tør tage chancen med et nyt koncept - og derved falder originaliteten.
Og det er undeligt, for når jeg kikker tilbage er de bedste spil sjældent dem med den lækreste superhurtige grafik - det er spil som havde en relativ simpel, men genial ide!
#4:
Dette er delvist sandt! Den anden ting de manglede er erfaring.
De færreste kender en CPUs instruktionssæt uden at have roddet lidt med det, specielt når den sikkert er lukket af Sony, og når man så langsomt begynder at have kodet en masse til en CPU vil man langsomt begynde at vide hvordan man kan gøre tingene mest effektivt, og hvilke instruktioner der tager længst tid (f.x. increment vs. add funktioner i intel baserede CPUer).
Når man ikke har denne nødvendige erfaring er det svært at lave et "godt" spil, da man så bruger længere kode på at lave den samme ting.
#6 har dog mest ret. Originalitet er så "out" disse dage - alt man behøver at gøre er at tage gamle klassikere og opgradere deres grafik og AI - så har du en best-seller. Sørgeligt. :-/
Dette er delvist sandt! Den anden ting de manglede er erfaring.
De færreste kender en CPUs instruktionssæt uden at have roddet lidt med det, specielt når den sikkert er lukket af Sony, og når man så langsomt begynder at have kodet en masse til en CPU vil man langsomt begynde at vide hvordan man kan gøre tingene mest effektivt, og hvilke instruktioner der tager længst tid (f.x. increment vs. add funktioner i intel baserede CPUer).
Når man ikke har denne nødvendige erfaring er det svært at lave et "godt" spil, da man så bruger længere kode på at lave den samme ting.
#6 har dog mest ret. Originalitet er så "out" disse dage - alt man behøver at gøre er at tage gamle klassikere og opgradere deres grafik og AI - så har du en best-seller. Sørgeligt. :-/
#7
WARMONGER!!!!! MWUHAHAHAAAAA!!!!!
(det er sgu gratis!!!)
#topic
Den største flaskehals er proprietær-kode.
(lukket kode, ingen har gavn af hinandens erfaringer)
-bare se, hvor svært det kan være at modde nogle spil.
Og tag så et kig på Bethsoft's tilgang til modding; jeg kan jo lave et nyt spil ved at bruge Oblivion's toolset. (se nedenfor)
UUUUHHH: Det her er hvad jeg allermest har lyst til at skabe historier/verdener i.
WARMONGER!!!!! MWUHAHAHAAAAA!!!!!
(det er sgu gratis!!!)
#topic
Den største flaskehals er proprietær-kode.
(lukket kode, ingen har gavn af hinandens erfaringer)
-bare se, hvor svært det kan være at modde nogle spil.
Og tag så et kig på Bethsoft's tilgang til modding; jeg kan jo lave et nyt spil ved at bruge Oblivion's toolset. (se nedenfor)
UUUUHHH: Det her er hvad jeg allermest har lyst til at skabe historier/verdener i.
#6: seahawk
Transport tycoon... Det spiller jeg sgu en del...
Sidder på en E6600 med 8800 GTX i sli.. og jeg spiller stadig TTD... pointen.. hardware betyder meget mindre end gameplay...
Burde det største problem i spil udviklingen ikke være selve retningen spiludvikling tager?
Mere org. mindre hardware...
Transport tycoon... Det spiller jeg sgu en del...
Sidder på en E6600 med 8800 GTX i sli.. og jeg spiller stadig TTD... pointen.. hardware betyder meget mindre end gameplay...
Burde det største problem i spil udviklingen ikke være selve retningen spiludvikling tager?
Mere org. mindre hardware...
#6
Jeg synes da at Assassins Creed byder på ny form for gameplay udvikling, i det at det er en levende verden. Og fysikken med at bumpe ind i hinanden er længe savnet.
Unreal udviklerne har da også gennem længere tid udviklet en bedre grafisk engine, til det samme hardware.
Jeg vil også vove at påstå at ting som DirectX (som MS nu forsøger at erstatte med XNA), er en stor flaskehals.
Jeg synes da at Assassins Creed byder på ny form for gameplay udvikling, i det at det er en levende verden. Og fysikken med at bumpe ind i hinanden er længe savnet.
Unreal udviklerne har da også gennem længere tid udviklet en bedre grafisk engine, til det samme hardware.
Jeg vil også vove at påstå at ting som DirectX (som MS nu forsøger at erstatte med XNA), er en stor flaskehals.
#12:
Levende verden? Det havde MUDs i starten af 80'erne. Fysik - kan ikke huske navnet på spillet, men faldt på et tidspunkt et dos spil hvor man styrede to "stick" mænd der sloges. Med fuld fysik(i 2d)
Så ingen af ideerne er nye - det er blot raffinering af gamle ideer! :)
Noget nyt og spændende kunne være... tjaaaa - jeg ved det ikke! Nogen der har nogle gode ideer? :D
(ikke at jeg synes at ALT skal være nye og spændende ideer - men jeg ser bare til at ALT der bliver udgivet er tyndere og tyndere suppe - kokt på det samme gamle søm!)
Levende verden? Det havde MUDs i starten af 80'erne. Fysik - kan ikke huske navnet på spillet, men faldt på et tidspunkt et dos spil hvor man styrede to "stick" mænd der sloges. Med fuld fysik(i 2d)
Så ingen af ideerne er nye - det er blot raffinering af gamle ideer! :)
Noget nyt og spændende kunne være... tjaaaa - jeg ved det ikke! Nogen der har nogle gode ideer? :D
(ikke at jeg synes at ALT skal være nye og spændende ideer - men jeg ser bare til at ALT der bliver udgivet er tyndere og tyndere suppe - kokt på det samme gamle søm!)
#13
Men saa kommer der ingen nye spil, da alle ideer efterhaanden er proevet paa en eller anden maade.
Det er jo ikke nice :)
Udover det saa synes jeg fx at Oblivion var en ret godt udviklet suppe, selvom den basalt er bygget paa gamle ideer.
Little Big Planet er maaske et bud paa nyskabende tanker :)
Men saa kommer der ingen nye spil, da alle ideer efterhaanden er proevet paa en eller anden maade.
Det er jo ikke nice :)
Udover det saa synes jeg fx at Oblivion var en ret godt udviklet suppe, selvom den basalt er bygget paa gamle ideer.
Little Big Planet er maaske et bud paa nyskabende tanker :)
#13
4D Sports Boxing?
http://en.wikipedia.org/wiki/4D_Sports_Boxing
http://www.gameroom.com/punkyjoe/Pics/4dboxi1.gif
http://n.ethz.ch/student/loehrerl/picts/4dboxscr3....
De fik vist en pris for grafikken. Jeg tror det var animationen (motion-capture-baseret) der imponerede, og ikke foto-realismen. :)
4D Sports Boxing?
http://en.wikipedia.org/wiki/4D_Sports_Boxing
http://www.gameroom.com/punkyjoe/Pics/4dboxi1.gif
http://n.ethz.ch/student/loehrerl/picts/4dboxscr3....
De fik vist en pris for grafikken. Jeg tror det var animationen (motion-capture-baseret) der imponerede, og ikke foto-realismen. :)
#13
4D Sports Boxing?
http://en.wikipedia.org/wiki/4D_Sports_Boxing
http://www.gameroom.com/punkyjoe/Pics/4dboxi1.gif
http://n.ethz.ch/student/loehrerl/picts/4dboxscr3....
Jeg mener den fik en form for pris for den realistiske grafik... Noget siger mig det var den motion-capture-baserede animation de var imponeret af, og ikke foto-realismen. ;-)
Men jo, 4D Sports-spillende er nok dem der har imponeret mig mest.
4D Sports Boxing?
http://en.wikipedia.org/wiki/4D_Sports_Boxing
http://www.gameroom.com/punkyjoe/Pics/4dboxi1.gif
http://n.ethz.ch/student/loehrerl/picts/4dboxscr3....
Jeg mener den fik en form for pris for den realistiske grafik... Noget siger mig det var den motion-capture-baserede animation de var imponeret af, og ikke foto-realismen. ;-)
Men jo, 4D Sports-spillende er nok dem der har imponeret mig mest.
15# Bioshock kan varmt anbefales, sidder man på 32" + samt noget ordentlig surround er det for sygt.
uden tvivl det mest creepy jeg nogensinde har spillet :D
uden tvivl det mest creepy jeg nogensinde har spillet :D
#8 ehm ved ikke helt .. The sims har da ikke verdens fedeste grafik med tilgengæld rigtigt god ide/gameplay.
Og for at sætte det som #6 Seahawk siger på spidsen så kan jeg
mange der stadig spiller Tetris ...
Spil-market er ikke længere for hardcore gamers som vil have god grafik (heldigvis)
The Sims har iøvrigt åbnet op for nye spillere som tilsyneladen ikke bliver imponeret af grafikken alene .. men selve gameplay´et og hurra for det.
Og nej jeg spiller ikke Sims (!)
Og for at sætte det som #6 Seahawk siger på spidsen så kan jeg
mange der stadig spiller Tetris ...
Spil-market er ikke længere for hardcore gamers som vil have god grafik (heldigvis)
The Sims har iøvrigt åbnet op for nye spillere som tilsyneladen ikke bliver imponeret af grafikken alene .. men selve gameplay´et og hurra for det.
Og nej jeg spiller ikke Sims (!)
Synes nu godtnok at mange af de "problemer" er grafik-relaterede. Skidevære med om ilden eller vandet ser 100% real ud. Gameplay matters! Jeg er sikkert ikke den eneste som stadig spiller Heroes 3 - Grafikken stinker umådeligt, men gameplayet er virkelig godt.
Derudover så synes jeg også at mange af de nye spil er ved at komme efter det, med hensyn til animation af characters, samt at fysikken i objekterne også er god.
Så vil ikke sige at det er værre end man gør det til. ;)
Derudover så synes jeg også at mange af de nye spil er ved at komme efter det, med hensyn til animation af characters, samt at fysikken i objekterne også er god.
Så vil ikke sige at det er værre end man gør det til. ;)
#22 nu er gameplay-delen jo sjældent den der gør et spil tungt, og er i bund og grund uinteressant, når vi taler om de fysiske barriere og udfordringer der er i branchen.
Gameplay-wise, var de gamle RPG-spil tekstbaserede, men havde nogenlunde det samme formål som nu - statsbuilding/quest/storylines.
Wolfenstein var FPS-spil, med nogenlunde samme gameplay, som de FPS'er der dukker op idag - skyd de andre.
Og på RTS-siden var det spil som Dune II der styrede.
Idag kunne jeg personligt aldrig drømme om at bruge tid på nogen af den type spil.
Gameplay'et var alt andet lige noget mere bærende dengang - men også temmelig meget mere primitivt.
At spil-branchen ikke formår fornyelse, og det ikke er HW-udfordringen der er størst - mener jeg - er en lodret løgn.
Det kan godt være man i filmbranchen kan dele genrene op i 4-5 genre, men der kommer stadig nye gode film, der overrasker - og jeg har det på samme måde med spilbranchen.
At sammenligne Wolfenstein og BioShock eller det kommende FallOut 3, er decideret idioti - uanset om man kigger på grafik eller gameplay.
Gameplay-wise, var de gamle RPG-spil tekstbaserede, men havde nogenlunde det samme formål som nu - statsbuilding/quest/storylines.
Wolfenstein var FPS-spil, med nogenlunde samme gameplay, som de FPS'er der dukker op idag - skyd de andre.
Og på RTS-siden var det spil som Dune II der styrede.
Idag kunne jeg personligt aldrig drømme om at bruge tid på nogen af den type spil.
Gameplay'et var alt andet lige noget mere bærende dengang - men også temmelig meget mere primitivt.
At spil-branchen ikke formår fornyelse, og det ikke er HW-udfordringen der er størst - mener jeg - er en lodret løgn.
Det kan godt være man i filmbranchen kan dele genrene op i 4-5 genre, men der kommer stadig nye gode film, der overrasker - og jeg har det på samme måde med spilbranchen.
At sammenligne Wolfenstein og BioShock eller det kommende FallOut 3, er decideret idioti - uanset om man kigger på grafik eller gameplay.
"simulering af vand".... hva fanden har det med et spils kvaliteter at gøre?
F.E.A.R er et godt eksempel vå¨den største omgang lort der har fået gode anmeldelser pga. fysik og grafik.... come on!... der skal sgu mere til at lave et godt spil....
gameplay er det første punkt de burde arbejde mere med...
#11 hvem spiller ikke stadig Transport Tycooc?. selv med diverse bugs så er det spil jo genialt...
F.E.A.R er et godt eksempel vå¨den største omgang lort der har fået gode anmeldelser pga. fysik og grafik.... come on!... der skal sgu mere til at lave et godt spil....
gameplay er det første punkt de burde arbejde mere med...
#11 hvem spiller ikke stadig Transport Tycooc?. selv med diverse bugs så er det spil jo genialt...
Der er ingen tvivl om at gameplay er vigtigt for et spil, men et spil som Bioshock beviser, at når grafik, lyd,art direction, historie, stemning og gameplay går op i en højere enhed, så kan der skabes ..nærmest kunst.
Og grafikken er så absolut også en bærende kraft i det spil.
Forza 2 er også et ganske godt eksempel på at gamle idéer, stadig kan udvikles og raffineres til et punkt, hvor det stadig kan berettiges at sende et nyt spil i den genre på markedet.
Begrænsninger i regnekraft er selvfølgelig med til at begrænse udviklernes muligheder, ligesom mange kunstnere også ville have problemer at male et flot billede uden pensel (en mekaniker reparere en motor med elastik etc.)
Men overordnet set bliver begrænsningerne for spiludviklere dog mindre og mindre.. jeg kan stadig godt huske hvordan spillene så ud i 83, og i 96 da de første 3D grafikkort kom på markedet (add-in kort til de eksisterende 2D kort :)
Når man så ser screenshots fra det kommende Crysis, har prøvet Bioshock og leget med Company of Heroes (for at nævne nogle stykker), så mener jeg absolut at det går i den rigtige retning.
Og grafikken er så absolut også en bærende kraft i det spil.
Forza 2 er også et ganske godt eksempel på at gamle idéer, stadig kan udvikles og raffineres til et punkt, hvor det stadig kan berettiges at sende et nyt spil i den genre på markedet.
Begrænsninger i regnekraft er selvfølgelig med til at begrænse udviklernes muligheder, ligesom mange kunstnere også ville have problemer at male et flot billede uden pensel (en mekaniker reparere en motor med elastik etc.)
Men overordnet set bliver begrænsningerne for spiludviklere dog mindre og mindre.. jeg kan stadig godt huske hvordan spillene så ud i 83, og i 96 da de første 3D grafikkort kom på markedet (add-in kort til de eksisterende 2D kort :)
Når man så ser screenshots fra det kommende Crysis, har prøvet Bioshock og leget med Company of Heroes (for at nævne nogle stykker), så mener jeg absolut at det går i den rigtige retning.
#25 erhhhm, mener du algoritmer, eller har jeg misset et-eller-andet?
For når der kommer en ny grafikmotor, så mener du ikke den indeholder nye algoritmer, eller hvordan skal det forståes?
For mig bekendt ligger der konstant optimering af de algoritmer man har baseret sine programmer på.
Det er så både på driver-niveau, på API-niveau (DirectX) og på applikations-niveau.
For når der kommer en ny grafikmotor, så mener du ikke den indeholder nye algoritmer, eller hvordan skal det forståes?
For mig bekendt ligger der konstant optimering af de algoritmer man har baseret sine programmer på.
Det er så både på driver-niveau, på API-niveau (DirectX) og på applikations-niveau.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.