mboost-dp1

Rejsekortselskabet

Ny ballade om Rejsekortet

- Via Berlingske Business - , redigeret af Net_Srak , indsendt af arne_v

Indtil videre har det offentlige brugt over 700 millioner kroner på at få lavet et landsdækkende rejsekortsystem, men de mange penge har ikke ført til et fungerende system, og nu overvejer Transportministeren at finde en ny teknisk leverandør.

Ministeren, Hans Christian Schmidt, har tidligere udtalt, at han ikke længere vil acceptere flere forsinkelser, hvilket den tekniske leverandør bag Rejsekortet, East-West Denmark skulle have garanteret ved et møde i går.

Aftalen skulle lyde, at Rejsekortet vil være landsdækkende inden udgangen af 2012, omend i en reduceret udgave. Kan det ikke lade sig gøre, så truer ministeren med at opsige kontrakten med leverandøren.

Ifølge konsulenter fra Gartner, der har foretaget en undersøgelse af situationen på foranledning af ministeren, så mener de det bør være realistisk at nå det opsatte mål.

Den endelige beslutning forventes at komme fra ministeren den 15. december.





Gå til bund
Gravatar #1 - webwarp
2. dec. 2010 07:54
Luk det ned og brug pengene på at forbedrer bus og tog afgangene i stedet, det her bliver jo aldrig til noget, og hvis det gør, så bliver det med en stor regning til os forbrugere. Jeg takker pænt nej tak, så må de prøve igen når selskaberne bag er klar til at gøre en indsats - eller der kommer lov, der tvinger dem til til (hurtige) kompromis.
Gravatar #2 - el_barto
2. dec. 2010 07:54
700 millioner kr. Suk. Så bliver man helt trist når ens børnehave skal spare 30.000 kr. på næste års budget - penge der er nok til at vælte hverdagen for dem.
Gravatar #3 - sysadm
2. dec. 2010 07:54
Har stadig ikke forstået hvorfor de ikke bare har købt en eksisterende løsning istedet, med alle de penge de har smidt efter det efterhånden.
Gravatar #4 - udenrigsministeren
2. dec. 2010 07:57
Jeg talte forleden tilfældigvis med en projektansvarlig hos Rejsekortet. Han erkendte naturligvis, det er "op ad bakke" men pointerede også at en væsentlig del af forsinkelserne skyldes at systemet - i modsætning til tilsvarende systemer i andre af verdens storbyer - skal kunne håndtere mange trafikselskaber, forskellige takster, zonetyper m.m.
Og et væsentligt problem er, ifølge ham, at trafikselskaberne ikke kan blive enige om fordelingen af penge, f.eks. hvis en person rejser fra en landsdel til en anden og passerer adskillige trafikselskabers territorier.

Dette gjorde også at han følte kritikken som delvist uberettiget, da tilsvarende systemer der tager højde for ovennævnte problemer åbenbart ikke findes andre steder.
Gravatar #5 - mathiass
2. dec. 2010 08:01
#3: Ja, det virker helt grotesk. Der er masser af systemer af den slags som virker helt som de skal.

Udenrigsministeren (4) skrev:
men pointerede også at en væsentlig del af forsinkelserne skyldes at systemet - i modsætning til tilsvarende systemer i andre af verdens storbyer - skal kunne håndtere mange trafikselskaber, forskellige takster, zonetyper m.m.
Det argument virker fuldstændig noller i betragtningen af at der i dag står billetmaskiner på samtlige stationer (og for den sags skyld også manuelt billetsalg mange steder), hvor man kan købe en billet til et vilkårligt sted. Der må være et eksisterende system til at fordele indtægten fra de systemer.

Udenrigsministeren (4) skrev:
da tilsvarende systemer der tager højde for ovennævnte problemer åbenbart ikke findes andre steder.
Selvfølgelig gør de da det. Det er heller ikke kun den tekniske leverandørs skyld. Det er da amatøragtigt at man ikke er enige om sådan nogle fordelinger inden man sætter sig ned og koder. Desuden bør det være helt ortogonalt på resten af systemet da sådan nogle betalingsregler naturligvis vil ændre sig over tid når systemet er i drift.
Gravatar #6 - webwarp
2. dec. 2010 08:05
#4 også det jeg prøvede at understrege med min post :=)
#5 altså ham der sætter sig ned og koder kan jeg godt forstå, de er jo hyret af dem, så man må da gå lidt ud fra de selv har styr på det, eller i det mindste får det, før de har sat en igang.. men nej.
Gravatar #7 - Mort
2. dec. 2010 08:09
Det er da også tåbeligt at give penge ud til en leverandør inden produktet er leveret. Sæt da projektet i udbud og vent med at betale pengene til produktet virker efter de på forhånd angivede krav.
Gravatar #8 - Sugardad
2. dec. 2010 08:10
min respekt for det offentlige, som næsten er den samme, som den jeg har for nordkorea, er nu helt væk.

det offentlige er en flok idioter, der ikke kan finde ud af at sætte et projekt sammen, uden det ligner de har smidt 200 granater ned over budgettet
Gravatar #9 - webwarp
2. dec. 2010 08:17
#7 selvfølgelig skal de da betale, det er jo (bl.a.) deres egen skyld de ikke kan levere..?
#8 hvorfor snakker du om det offentlige, der er jo også mange private aktører involveret her ?
Gravatar #10 - manix
2. dec. 2010 08:40
#9 Det er da det offentlige, som har brugt pengene på noget, der ikke er leveret. Man må da gå udfra, at man løbene holder styr på hvor langt projektet er nået, så man kan opfange sådanne situationer, inden de sker. Men det kan det offentlige ikke finde ud af. De pumper penge i det ene projekt efter det andet, uden der kommer nogen resultateter på den anden side.
Gravatar #11 - nielsbuus
2. dec. 2010 08:51
Nu har jeg arbejdet i flere større private selskaber og jeg kan sige at rystende IT-skandaler pga. talentløs projektstyring også eksisterer i de private virksomheder, men det er der bare aldrig andre end ledelsen og revisoren som opdager.

Store organisationer betyder altid en øget risiko for bureaukratisk, inkompetent og langsom udvikling - uanset om selskabet er privat eller offentligt.
Gravatar #12 - Phenixx
2. dec. 2010 08:53
Oyster card som de bruger i London kører da også på tværs af aktører, eller husker jeg totalt forkert??
Gravatar #13 - myicq
2. dec. 2010 08:54
#4 det er også det jeg gætter på er problemet. Selve kodningen af "et kort som kan checke ind / ud og hæve penge afhængigt af tid,sted og distance fra sidst" må nærmest kunne laves på en weekend af en hobbyprogrammør, givet al den moderne GPS / smartcard-teknologi.

Men man har da vel for pokker nedskrevet hele fundamentet og betingelserne for et rejsekort inden man starter på projektet.. eller BURDE have gjort det.

Alle de enkelte selskaber sidder jo i deres egen lille verden med komplicerede regler, zoner og undtagelser. Og gør hele systemet umuligt at lave hvis alt skal fungere som biletter / kort gør nu. Bare et enkelt skørt eksempel: Med DSB 10-turs kort kan man med ét klip køre ubegrænset hele døgnet i Odense zone 01 med tog og bus, for 16 kr. Mens busbilletter til Fynbus koster 20 kr / stk for 1 time.

Alle regler vedr zoner, billetter etc burde afskaffes per lov om 5 år. Om det så kræver et statsligt firma hvor man betaler pr afstand. 1 km = xx øre.
Gravatar #14 - incinerator
2. dec. 2010 09:08
Mere information her:
http://ing.dk/artikel/114410-rejsekortet-naaede-ik...

Jeg forstår heller ikke undskyldingen med takster, zoner osv. Er det ikke også implementeret i fx. rejseplanen.dk?
Gravatar #15 - PraetorianGuard
2. dec. 2010 09:10
Phenixx (12) skrev:
Oyster card som de bruger i London kører da også på tværs af aktører, eller husker jeg totalt forkert??


Oyster Card i London kan kun bruges til Metro og bus så vidt jeg husker. Men om det er det samme selskab kan jeg ikke huske, men det tror jeg.
Gravatar #16 - Justin
2. dec. 2010 09:30
mathiass (5) skrev:
#Det argument virker fuldstændig noller i betragtningen af at der i dag står billetmaskiner på samtlige stationer (og for den sags skyld også manuelt billetsalg mange steder), hvor man kan købe en billet til et vilkårligt sted. Der må være et eksisterende system til at fordele indtægten fra de systemer.


Mener du de maskiner der sælger DSB billetter ??
Gravatar #17 - Lowkey
2. dec. 2010 09:33
Nyheden skrev:
Aftalen skulle lyde, at Rejsekortet vil være landsdækkende inden udgangen af 2012, omend i en reduceret udgave.


Og på det tidspunkt bruger de fleste sikkert alligevel NFC i deres telefon til at betale med, så den dyre løsning vil bare være en overgangsteknologi, der kun er relevant for dem der stadig bruger gamle feature phones.

Money well spent!
Gravatar #18 - Smoug
2. dec. 2010 09:43
Justin (16) skrev:
mathiass (5) skrev:
#Det argument virker fuldstændig noller i betragtningen af at der i dag står billetmaskiner på samtlige stationer (og for den sags skyld også manuelt billetsalg mange steder), hvor man kan købe en billet til et vilkårligt sted. Der må være et eksisterende system til at fordele indtægten fra de systemer.


Mener du de maskiner der sælger DSB billetter ??


Billetter som også kan bruges til ikke DSB busser som skal fragte dig det sidste stykke ud til dit bestemmelses sted
Gravatar #19 - Faergemeister
2. dec. 2010 09:48
Smoug (18) skrev:
Justin (16) skrev:
mathiass (5) skrev:
#Det argument virker fuldstændig noller i betragtningen af at der i dag står billetmaskiner på samtlige stationer (og for den sags skyld også manuelt billetsalg mange steder), hvor man kan købe en billet til et vilkårligt sted. Der må være et eksisterende system til at fordele indtægten fra de systemer.


Mener du de maskiner der sælger DSB billetter ??


Billetter som også kan bruges til ikke DSB busser som skal fragte dig det sidste stykke ud til dit bestemmelses sted


Og som også kan anvendes i arriva tog, hvis man er så heldig at bo hvor arriva kører. :)
Gravatar #20 - OxxY
2. dec. 2010 10:09
Phenixx (12) skrev:
Oyster card som de bruger i London kører da også på tværs af aktører, eller husker jeg totalt forkert??


Nej det dur kun i metro og busser som er samme selskab.
Cityrail (eller hva fan den nu heder) som er de lidt mere langdistance overgrunds tog har deres egen kort. Og deres intercity tog er så noget helt tredie.
Gravatar #21 - mathiass
2. dec. 2010 10:17
Faergemeister (19) skrev:
Smoug (18) skrev:
Justin (16) skrev:
mathiass (5) skrev:
#Det argument virker fuldstændig noller i betragtningen af at der i dag står billetmaskiner på samtlige stationer (og for den sags skyld også manuelt billetsalg mange steder), hvor man kan købe en billet til et vilkårligt sted. Der må være et eksisterende system til at fordele indtægten fra de systemer.


Mener du de maskiner der sælger DSB billetter ??


Billetter som også kan bruges til ikke DSB busser som skal fragte dig det sidste stykke ud til dit bestemmelses sted


Og som også kan anvendes i arriva tog, hvis man er så heldig at bo hvor arriva kører. :)
Det kan også anvendes i busserne i begge ender af togstrækningen. Det giver i hvert fald op til 4 involverede parter, og der må ligge en eller anden aftale om hvordan de fordeler rovet.
Gravatar #22 - vandfarve
2. dec. 2010 10:48
mathiass (21) skrev:
Det kan også anvendes i busserne i begge ender af togstrækningen. Det giver i hvert fald op til 4 involverede parter, og der må ligge en eller anden aftale om hvordan de fordeler rovet.


Det aftales hvert år, efter der er foretaget passagertælling.
Gravatar #23 - vandfarve
2. dec. 2010 10:50
Faergemeister (19) skrev:
Og som også kan anvendes i arriva tog, hvis man er så heldig at bo hvor arriva kører. :)


Der er ikke noget, som hedder "DSB-billetter".

Du kan købe billetter, der enten gælder til det lokale trafikselskab, eller du kan købe billetter, der gælder til en rejse mellem et eller flere trafikselskaber. Dette har DSB nærmest monopol på, men ikke helt, hvorfor det ikke giver mening at snakke om DSB-billetter.
Gravatar #24 - vandfarve
2. dec. 2010 10:52
incinerator (14) skrev:
Mere information her:
http://ing.dk/artikel/114410-rejsekortet-naaede-ik...

Jeg forstår heller ikke undskyldingen med takster, zoner osv. Er det ikke også implementeret i fx. rejseplanen.dk?


Du har fat i den lange ende, men jeg mener ikke, at man kan opstille det så simpelt.

Rejseplanen fortæller dig bare, hvad du skal betale for den foreslåede distance. Den fortæller dig ikke, hvad prisen bliver, hvis du af en eller anden grund tager en omvej - eller kører fra Århus til Aalborg med et smut over København H, for at sætte det på spidsen.

Jeg kan forestille mig, at de har svært ved at blive enige om et funktionelt system, hvor ingen af parterne føler sig snydt, når kunden skifter mellem transportsystemerne og mellem trafikselskaberne.
Gravatar #25 - vandfarve
2. dec. 2010 10:54
myicq (13) skrev:
#4 det er også det jeg gætter på er problemet. Selve kodningen af "et kort som kan checke ind / ud og hæve penge afhængigt af tid,sted og distance fra sidst" må nærmest kunne laves på en weekend af en hobbyprogrammør, givet al den moderne GPS / smartcard-teknologi.


Korrekt.

myicq (13) skrev:
Alle regler vedr zoner, billetter etc burde afskaffes per lov om 5 år. Om det så kræver et statsligt firma hvor man betaler pr afstand. 1 km = xx øre.


Korrekt, men det er netop sagens problem, for det er det, som de lokale politikere ikke kan finde ud af! Hvis du har en løsning, der ikke omfatter kidnapning og nakkeskud, så hører jeg gerne fra dig om, hvordan du vil overtale dem til at erstatte de uddaterede og meningsløse nuværende regler.
Gravatar #26 - vandfarve
2. dec. 2010 10:57
mathiass (5) skrev:
Det argument virker fuldstændig noller i betragtningen af at der i dag står billetmaskiner på samtlige stationer (og for den sags skyld også manuelt billetsalg mange steder), hvor man kan købe en billet til et vilkårligt sted. Der må være et eksisterende system til at fordele indtægten fra de systemer.


Eller gør der nu det?

Tænk dig om, for i Københavns-området står der to slags maskiner: En maskine til at sælge billetter til det lokale trafikselskab (inden i Movia H) og en maskine til at sælge billetter på tværs af trafikselskaberne (ud af Movia H).

Ligeledes skal det pointeres, at man bruger to forskellige maskiner i billetkontorerne til hhv. at sælge billetter til Movia H og til rejser uden for Movia H.

DET er problemet.
Gravatar #27 - vandfarve
2. dec. 2010 11:00
sysadm (3) skrev:
Har stadig ikke forstået hvorfor de ikke bare har købt en eksisterende løsning istedet, med alle de penge de har smidt efter det efterhånden.


Og jeg har stadig ikke forstået, hvorfor folk som dig udtaler sig om noget, som de på ingen måde har forstand på?

En eksisterende løsning eksisterer ikke, hvorfor man i sagens natur ikke vil kunne købe en eksisterende løsning! Da de i første omgang lancerede Rejsekortet i 2007 +/- var systemet det første af sin slags i verden. Aldrig nogensinde havde man planlagt at lave et fælles kort til rejser nationalt, hvorfor man derfor ikke kunne bruge de andre løsninger i fx London, Hong Kong osv.

Obvious troll is obvious.
Gravatar #28 - vandfarve
2. dec. 2010 11:02
webwarp (1) skrev:
Luk det ned og brug pengene på at forbedrer bus og tog afgangene i stedet, det her bliver jo aldrig til noget, og hvis det gør, så bliver det med en stor regning til os forbrugere.


Okay. Så går lige ud og sætter ild til min bil, for det er jo klart, at vi aldrig nogensinde skal udvikle os, investere i nye teknologier eller kommer videre over stenalderstadiet.

Kom nu ind i kampen, din klaphat! Hvis vi alle fulgte dine råd, så ville vi stadig rende rundt med køller og slå hinanden i hovedet. Dit indlæg er derfor totalt, komplet, fuldstændigt menindsløst.

Dette er en løsning, der skal gøre rejser med det offentlige transportsystem billigere, bedre, mere forståeligt og mere effektivt. Hvis du ikke kan se det, så burde du vist tilbage på skolebænken.
Gravatar #29 - Fjolle
2. dec. 2010 11:05
#27
Er det ikke noget med at de har baseret det på oystercard der er brugt i amsterdam/london etc, og så mest har haft problemer med at lave det om til det totalt underlige zonesystem vi har i dk?
Gravatar #30 - vandfarve
2. dec. 2010 11:08
Fjolle (29) skrev:
#27
Er det ikke noget med at de har baseret det på oystercard der er brugt i amsterdam/london etc, og så mest har haft problemer med at lave det om til det totalt underlige zonesystem vi har i dk?


De svarer rimelig godt på det selv. Lad mig citere, unge Herre:

http://www.rejsekort.dk/Om+Rejsekort/Hvorfor+rejsekort skrev:
Danmark som pionér
Som det første land i verden får Danmark et sammenhængende og landsdækkende rejsekort. I Stockholm, London, Paris, Hong Kong, San Francisco, Helsingfors og andre storbyer har man allerede indført elektroniske rejsekort, der dog kun kan bruges inden for bygrænserne. Det er straks en anden - og mere kompliceret - sag, når et helt lands forskellige trafikselskaber, takstområder, billetsystemer og rabatordninger skal koges ned til ét fælles system.


Når det er sagt, så ligner det faktisk Oyster-kortet en del, men jeg vil have svært ved at vurdere, i hvilken grad det er eller ikke er baseret på det:

http://da.wikipedia.org/wiki/Rejsekort skrev:
Systemet med elektronisk betaling af rejser findes flere steder i verden, og det danske ligner disse ganske meget, da det på samme måde integrerer betaling af flere forskellige typer offentlig transport.


Pointen er dog stadig, at det er første gang, at nogle prøver at lave et landsdækkende system, der skal gå på tværs af takszoner og trafikselskaber.
Gravatar #31 - Fjolle
2. dec. 2010 11:15
Yes yes. Men selve teknologien (altså kort og læser) er baseret på den samme teknologi som de har brugt alle mulige andre steder, right?
Gravatar #32 - vandfarve
2. dec. 2010 11:25
Fjolle (31) skrev:
Yes yes. Men selve teknologien (altså kort og læser) er baseret på den samme teknologi som de har brugt alle mulige andre steder, right?


Rettere, den samme smartcard-teknologi, der sidder i vores Dankort, i de elektroniske prisskilte i nogle supermarkeder, mit ID-kort på studiet osv. Jeg vil personligt ikke kalde det, at de bruger Oyster-teknologien, da den er ret banal.

Det er heller ikke problemet, da det er softwaren generelt og ligningen for betaling af rejser specifikt, som er et problem.

Kort sagt: Politikerne er sammen med rejseselskaberne nogle idioter, der ikke er klar til at ofre det, der skal ofres, før det kan blive en succes. :)
Gravatar #33 - OxxY
2. dec. 2010 12:23
Fjolle (31) skrev:
Yes yes. Men selve teknologien (altså kort og læser) er baseret på den samme teknologi som de har brugt alle mulige andre steder, right?


Mener bestemt at den sidste rejsekort tråd her på newz indeholdt informationer om at det var samme firma der leverede teknikken til Rejsekortet og til Oyster (og vidst nok også til nogle af de andre nævnte storbyer).
Gravatar #34 - vandfarve
2. dec. 2010 12:29
OxxY (33) skrev:
Mener bestemt at den sidste rejsekort tråd her på newz indeholdt informationer om at det var samme firma der leverede teknikken til Rejsekortet og til Oyster (og vidst nok også til nogle af de andre nævnte storbyer).


Snarere, at de bl.a. også har leveret teknikken til det hollandske modstykke, men det betyder ikke, at de har leveret samme teknologi til begge løsninger. :)

http://da.wikipedia.org/wiki/Rejsekort skrev:
Thales
Thales er en meget stor fransk baseret international virksomhed med 68.000 ansatte i 50 lande. De udvikler systemer inden for luftfart, rumfart, sikkerhed og forsvar. Rejsekortet udvikles af sikkerhedssektionen, som står for lignende systemer i Holland og en lang række metroer og toglinjer i mange lande.
Gravatar #35 - Justin
2. dec. 2010 12:45
Smoug (18) skrev:

Billetter som også kan bruges til ikke DSB busser som skal fragte dig det sidste stykke ud til dit bestemmelses sted


ja, det kan bruges til busser i begge ender af togturen
men du kan ikke købe en billet, til 2 forskellige busselskaber
Gravatar #36 - el_barto
2. dec. 2010 13:29
Så vidt jeg husker er diskussionen ikke om trafikselskab A eller B skal have pengene, men om du rejser indenfor Regionen eller på tværs. På tværs er det DSB-priser, lokalt er det så...lokalt.
Gravatar #37 - PraetorianGuard
2. dec. 2010 14:34
vandfarve (28) skrev:

Dette er en løsning, der skal gøre rejser med det offentlige transportsystem billigere, bedre, mere forståeligt og mere effektivt. Hvis du ikke kan se det, så burde du vist tilbage på skolebænken.


Haha lol da. Der er vidst noget du har misforstået. Når rejsekortet kommer så bliver det DYRERE at kører med offentlig transport. Specielt hvis at du er pendler eller meget sjældent bruger offentlig transport. Dem der rent faktisk kommer bare en smule til gode er dem der rejser ofte, men dog ikke nok til at blive kaldt pendlere.
Gravatar #38 - vandfarve
2. dec. 2010 14:57
PraetorianGuard (37) skrev:
Haha lol da. Der er vidst noget du har misforstået. Når rejsekortet kommer så bliver det DYRERE at kører med offentlig transport.


Målet er, at det skal være omkostningsneutralt, så nogle vil skulle betale mere for samme rejse og andre mindre, men man kan jo på ingen måde realistisk forvente en 1:1-konversation.

Du må dog selv stå for den ovenstående udtalelse, for parterne bag Rejsekortet A/S er gået langt for, at ingen vil opleve kæmpe prishop, så uden kilder synes dit indlæg irrelevant.
Gravatar #39 - mapples
2. dec. 2010 18:43
Hvad jeg har hørt, så duer rejsekortet til pendlere som mig der rejser stortset hver dag ikke.
Vi pendlere får ikke rejsekortet fra start af.

Rejsekortet er kun primært tiltænkt som et betalingsmiddel til for der ikke pendler.
Gravatar #40 - PraetorianGuard
2. dec. 2010 19:22
vandfarve (38) skrev:
Målet er, at det skal være omkostningsneutralt, så nogle vil skulle betale mere for samme rejse og andre mindre, men man kan jo på ingen måde realistisk forvente en 1:1-konversation.

Du må dog selv stå for den ovenstående udtalelse, for parterne bag Rejsekortet A/S er gået langt for, at ingen vil opleve kæmpe prishop, så uden kilder synes dit indlæg irrelevant.


Dem der står bag rejsekortet og DSB selv har udtalt det jeg siger. At Pendlere og dem der sjældent rejser desværre kan se i vente at de nok kommer til at betale mere, mens at dem der falder midt imellem ikke vil mærke nær så meget til det.
Gravatar #41 - arne_v
2. dec. 2010 19:50
vandfarve (38) skrev:
Målet er, at det skal være omkostningsneutralt, så nogle vil skulle betale mere for samme rejse og andre mindre, men man kan jo på ingen måde realistisk forvente en 1:1-konversation.

Du må dog selv stå for den ovenstående udtalelse, for parterne bag Rejsekortet A/S er gået langt for, at ingen vil opleve kæmpe prishop, så uden kilder synes dit indlæg irrelevant.


Har du læst:

http://newz.dk/rejsekort-skandale-skal-betales-af-...


Ifølge Ingeniøren, som har kigget nærmere på et notat lavet til Danske Regioner i foråret, så kommer Rejsekortet til at koste trafikselskaberne 150 millioner ekstra om året sammenlignet med det nuværende system. Det er tilmed en ekstraudgift, som vurderes vil holde ved i 15 år, hvilket giver en samlet merudgift på 2,25 milliarder kroner.

De mange penge skal hentes et sted fra, og det bliver sandsynligvis på billeterne, der formodes at stige med op til 5 %, helt imod formålet med Rejsekortet, hvor politikerne netop lovede, der ikke ville ske stigninger.

En anden mulighed bliver, at kommuner og regioner tager regningen, men den løsning er man ikke glade for i flere kommuner, der har meldt ud, at de ikke vil betale mere til løsningen.
Gravatar #42 - arne_v
3. dec. 2010 01:52

Ifølge konsulenter fra Gartner, der har foretaget en undersøgelse af situationen på foranledning af ministeren, så mener de det bør være realistisk at nå det opsatte mål.


Jeg er lidt skeptisk.

Kontrakten med leverandørene blev indgået i 2005.

Den oprindelig plan sagde ibrugtagning i 2007.

Nu har vi 2010.

Og de snakker nu om 2012.

Hvis man ikke kan levere et projekt der er estimeret til 2 år på 5 år, så finder jeg det meget langtfra givet at man kan levere et system i rimelig kvalitet på 7 år.
Gravatar #43 - arne_v
3. dec. 2010 01:54
myicq (13) skrev:
Selve kodningen af "et kort som kan checke ind / ud og hæve penge afhængigt af tid,sted og distance fra sidst" må nærmest kunne laves på en weekend af en hobbyprogrammør, givet al den moderne GPS / smartcard-teknologi.


Det er nok noget over optimistisk.

Men der er også niveauer mellem en weekend og 5 år/700 mio. kr..
Gravatar #44 - arne_v
3. dec. 2010 02:05
Fjolle (31) skrev:
Yes yes. Men selve teknologien (altså kort og læser) er baseret på den samme teknologi som de har brugt alle mulige andre steder, right?


vandfarve (32) skrev:
Det er heller ikke problemet, da det er softwaren generelt og ligningen for betaling af rejser specifikt, som er et problem.


Der er der al mulig grund til at antage.

vandfarve (32) skrev:
Kort sagt: Politikerne er sammen med rejseselskaberne nogle idioter, der ikke er klar til at ofre det, der skal ofres, før det kan blive en succes. :)


Nu er det ikke altid lige nemt at få præcise, konsistente og stabile krav ud af brugere.

Dem her er ikke nødvendigvis værre end så mange andre.

At forlange at forretningen skal tilpasse sig IT systemet for at gøre projektet billigere er en sikker strategi for fiasko.

Men et eller andet er der gået galt.

Mit gæt er at manglende styring på kunde siden er en medvirkende faktor.

Man analyserer, vurderer og estimerer. Og så træffer man en beslutning, hvor omkostningen står i rimeligt forhold til fordelene. Og så holder man fast på den beslutning (medmindre nogen af forudsætningerne ændrer sig).
Gravatar #45 - vandfarve
4. dec. 2010 14:39
arne_v (41) skrev:
De mange penge skal hentes et sted fra, og det bliver sandsynligvis på billeterne, der formodes at stige med op til 5 %, helt imod formålet med Rejsekortet, hvor politikerne netop lovede, der ikke ville ske stigninger.


Øhm, ja?

Jeg skriver netop også, at målet var, at overgangen til Rejsekortet skulle være udgiftsneutralt, men at det i sagens natur ikke er 100 % muligt, så citatet konkluderer blot præcis det samme som mig.

Der er ingen forskel på min udtalelse og dit citat. :)
Gravatar #46 - vandfarve
4. dec. 2010 14:44
arne_v (44) skrev:
Nu er det ikke altid lige nemt at få præcise, konsistente og stabile krav ud af brugere.

Dem her er ikke nødvendigvis værre end så mange andre.


Hvis du havde læst mine indlæg ordentligt, så ville du også vide, at det netop er problemet, og at det er derfor, at vi oplever disse problemer.

Som beskrevet i et utal af indlæg, så er Rejsekortet-projektet meget mere komplekst, end man har oplevet før. Ligeledes har det helt uafhængigt af arbejdet på Rejsekortet været planen, at de gamle trafikselskaber og zoner skulle nedlægges, da amterne blev nedlagt i 2007.

Det vil derfor være nærliggende nedlægge trafiksystemerne once and for all med indførslen af Rejsekortet, da de gamle selskaber og systemer blot komplicerer arbejdet på løsningen unødigt.

Derfor skriver jeg, at de burde ofre dem, da det vil være passende. Jeg siger ikke, at politikerne, det offentlige eller noget tredje er skyldige, som man hører runge så hult på dette site.

Måske du burde læse op på mine indlæg, bl.a. også jf. ovenstående? :)
Gravatar #47 - Justin
5. dec. 2010 00:57
vandfarve (46) skrev:


Det vil derfor være nærliggende nedlægge trafiksystemerne once and for all med indførslen af Rejsekortet, da de gamle selskaber og systemer blot komplicerer arbejdet på løsningen unødigt.


Det ville da være dejligt
når man går ind på Movia nu kan man vælge mellem 2 slags klippekort (hovedstaden/Vestsjælland)
ikke en gang der er det lykkedes for dem af lave 1 klippekort
Gravatar #48 - smiley
5. dec. 2010 01:30
sysadm (3) skrev:
Har stadig ikke forstået hvorfor de ikke bare har købt en eksisterende løsning istedet, med alle de penge de har smidt efter det efterhånden.


I det her tilfælde giver jeg dig ret, man kan lige så godt tage noget der fungerer.

Der er dog en ide i at støtte nye foretagender og sætte gang i nye selskaber der kan konkurrere med eksisterende.
Det er ikke altid helt hovedløst at gå til nye folk.
Gravatar #49 - Fjolle
5. dec. 2010 10:46
Smiley (48) skrev:
I det her tilfælde giver jeg dig ret, man kan lige så godt tage noget der fungerer.

Igen. De har taget et system der fungerer. Det er bare det danske zone system der ikke fungerer og trafikselskaberne der ikke vil lave det om.
Gravatar #50 - terracide
5. dec. 2010 12:22
Sjovt, mit svenske JoJo-kort(elektronisk rejsekort med både periode og rejsekasse) funger fint på begge sider af sundet.

Igen et område hvor DK kunne lære af SE...jeg skal ihvertfald ikke tilbage til DK...alt for dyrt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login