mboost-dp1

Microsoft Corporation

Windows 8 er nu lanceret

- Via newz.dk - , redigeret af Pernicious

Microsoft har nu officielt lanceret deres nyeste store satsning; Windows 8, som bl.a. er foregået ved et større event i New York – og for de nordiske lande i Stockholm, hvor også newz.dk deltager.

Vi har netop overværet Martin Thorning-Hansen, Divisionschef for Windows i Danmark, og han kom under præsentationen ind på nogle interessante emner omkring Windows 8.

Martin Thorning-Hansen mener blandt andet, at der ikke længere er nogen grund til at producere pc’ere uden touch funktion, da brugerne fremover også vil navigere ved hjælp af fingrene som på en tablet. Den velkendte mus og tastaturet vil stadig overleve, men altså kombineret med touch styring. En god grund til at bevare musen er blandt andet Excel, som ikke vil være optimal at betjene uden. Det vil hurtigt blive en vane for brugerne, hvad der bruges mus til og hvad der bruges fingre til.

Mange spekulerer i, om pc’en efterhånden er en uddød race, men ifølge Martin Thorning-Hansen er den ikke død – den er tværtimod blevet mere levende med Windows 8. Brugerne vil i løbet af deres dagligdag veksle mellem forskellige enheder, og med det nye Windows To Go vil ens personlige profil af Windows 8 følge en hvor som helst. Windows To Go installeres nemt på en USB-nøgle, og man kan derved logge op på en hvilken som helst maskine og arbejde eksternt.

En vigtig del af Windows 8 er Store’en, hvori alle apps kan erhverves. Det er stadig lidt begrænset hvor mange danske apps der findes, men der arbejdes hårdt fra alle sider på at få dem online. Der er mange på vej, og der vil løbende blive lagt nye ind.

Udrulningen af Windows 8 har nu høj prioritet for Microsoft, dog har man ikke et præcist mål for, hvor hurtigt det skal være bredt ud. Så hurtigt som muligt – også for brugernes egen skyld, er Martin Thorning-Hansens kommentar på dette. Bliver spændende at se, hvor lang tid det vil tage ovenpå den store succes med Windows 7.





Gå til bund
Gravatar #101 - Slettet Bruger [4129554601]
26. okt. 2012 13:17
Sandt: jeg får 570 resultater på "settings"
Gravatar #102 - Montago.NET
26. okt. 2012 13:25
Hvad er en søgemaskine værd hvis den ingenting finder ?

hellere finde 570 ting end 0

dernæst så finder man jo noget relevant hvis man søger efter et unikt ord....
Gravatar #103 - Will Dormer
26. okt. 2012 13:58
Har lige installeret win 8 og det gik glat, men har fået en lavere skærmopløsning (1024X768) og kan ikke ændre den!! det er meget frustrerende, da alt teksten står meget mere uklart! Nogen der har et råd til hvordan jeg evt. kan få en højere skærmopløsning? (opdater drivere, intel, nvidia, win update, installer en root?)
Gravatar #104 - zin
26. okt. 2012 14:09
Will Dormer (103) skrev:
installer en root

My name is ZiN, and I approve this message.
Gravatar #105 - Magten
26. okt. 2012 14:12
Will Dormer (103) skrev:
Har lige installeret win 8 og det gik glat, men har fået en lavere skærmopløsning (1024X768) og kan ikke ændre den!! det er meget frustrerende, da alt teksten står meget mere uklart! Nogen der har et råd til hvordan jeg evt. kan få en højere skærmopløsning? (opdater drivere, intel, nvidia, win update, installer en root?)
Kan du ikke ændre den hvis du går ud på desktop, højreklikker og vælger screen resolution?
Gravatar #106 - Magten
26. okt. 2012 14:20
Montago (98) skrev:
i stedet for at Windows Search kan finde alting, skal man nu selv manuelt ind på hver enkelt ting i windows man gerne vil kunne søge imllem... F.eks. kan man ikke længere finde "User Management" og "Programs and Features" ved at trykke CTRL + ESC og skrive "User" eller "Progra"....
Nej, du skal lige ud til højre og vælge "Settings", det er godt nok forfærdeligt :)


Montago (98) skrev:
Og nu hvor Windows Search ikke kan finde noget, har jeg for første gang siden Windows XP lagt Control Panel genvejen ud på skrivebordet - det er så dejigt... Jeg har også Pinned næsten alle ikoner i Kontrol Panel til min start menu - det er så dejligt...
Du elsker jo også manuelt arbejde, så det kan jeg godt forstå.

Vi andre bruger bare søgefunktionen.
Gravatar #107 - Magten
26. okt. 2012 14:21
Montago (102) skrev:
Hvad er en søgemaskine værd hvis den ingenting finder ?

hellere finde 570 ting end 0
Af ren nysgerrighed: Hvad er det du ikke kan finde med søgefunktionen i Windows 8, som du kunne i Windows 7?
Gravatar #108 - lilleunivers
26. okt. 2012 14:40
#107

Hvad nu hvis man ikke kan huske navnet på den app man vil køre? Kan man så få en oversigt over de programmer man har installeret, og på den måde hjælpe ens trætte hjerne lidt på gled?

Gravatar #109 - saks
26. okt. 2012 14:42
win 7 search er så ringe, win 8's er sikkert ligeså - sidste search der virkede til alle os der ikke bare bruger deres pc til sjov var classic search i win 2k/xp.

Hint brug FileLocator Pro i stedet! - You will thank me!
Gravatar #110 - Magten
26. okt. 2012 14:44
lilleunivers (108) skrev:
#107

Hvad nu hvis man ikke kan huske navnet på den app man vil køre? Kan man så få en oversigt over de programmer man har installeret, og på den måde hjælpe ens trætte hjerne lidt på gled?
Jeps, højreklik på startskærmen og tryk "All Apps". Det er ikke noget jeg har brugt så meget så jeg ved ikke lige om der er en nemmere måde.
Gravatar #111 - lilleunivers
26. okt. 2012 14:47
#110

cool.. tak for info!

Overvejer at opgradere min W7 ultimate.
Gravatar #112 - HerrMansen
26. okt. 2012 15:34
saks (109) skrev:
win 7 search er så ringe, win 8's er sikkert ligeså - sidste search der virkede til alle os der ikke bare bruger deres pc til sjov var classic search i win 2k/xp.

Hint brug FileLocator Pro i stedet! - You will thank me!


Windows 8's Metro search er faktisk udmærket - for det meste. Den har problemer med at finde interne ting såsom ens Documents mappe som den nægter af have fundet før man taster hele navnet ind i søgefunktionen - hvor den ellers sagtens kan finde Con(trolpanel) eller lign.
Gravatar #113 - mrtb
26. okt. 2012 16:05
Fik lige opgraderet desktoppen. Jeg synes det er en smule komisk at den kvittering man får efter købet, indeholder en fil med et link til hvor man kan se mailen online:
"http://localhost/NeptuneEmail/Templates/Confirmation.aspx?cid="

Det fortjener næsten en sarkastisk klapsalve :)
Gravatar #114 - Nagelfar^^
26. okt. 2012 16:21
Magten (107) skrev:
Montago (102) skrev:
Hvad er en søgemaskine værd hvis den ingenting finder ?

hellere finde 570 ting end 0
Af ren nysgerrighed: Hvad er det du ikke kan finde med søgefunktionen i Windows 8, som du kunne i Windows 7?

Synes stadig det er nederen at man ikke kan søge all-in-once, og skal bruge henholdsvis WIN,WIN+F,Win+W for at finde det man leder efter.
Gravatar #115 - Montago.NET
26. okt. 2012 18:29
saks (109) skrev:
Hint brug FileLocator Pro i stedet! - You will thank me!


Avafind...

verdens hurtige og nemmeste søgeprogram som heldigvis virker i Windows 7 og måske 8... men finder desværre kun filer.

Jeg fatter ikke hvorfor Windows Vista, 7 og 8 har en indexerings service når det lader til at den ikke bruger den !?!?!?!

Microsoft har forhelvede lavet SQL 2008 og SQL Server Compact, kunne de ikke smide indexet ind i SQL Compact så søgninger rent faktisk ville gå hurtigt ?!???

det tager jo 5 minutter at finde alle filer selvom man har indexeret HELE harddisken - komplet ÅNDSVAGT !
Gravatar #117 - Montago.NET
26. okt. 2012 18:32
Magten (107) skrev:
Montago (102) skrev:
Hvad er en søgemaskine værd hvis den ingenting finder ?

hellere finde 570 ting end 0
Af ren nysgerrighed: Hvad er det du ikke kan finde med søgefunktionen i Windows 8, som du kunne i Windows 7?


jeg kan ikke finde "Programs and Features" - den funktion man bruger til at uninstall programmer

kan heller ikke finde "Users Management" og alle andre funktioner som ligger i kontrol panel og Administrative Tools...

Windows 8 er PÅ INGEN MÅDE LAVET TIL PROFESSIONELLE !!!!!!
Gravatar #118 - Znoo
26. okt. 2012 19:03
Montago (117) skrev:

jeg kan ikke finde "Programs and Features" - den funktion man bruger til at uninstall programmer

kan heller ikke finde "Users Management" og alle andre funktioner som ligger i kontrol panel og Administrative Tools...


Win - X

...eller bare F1 og lidt tålmodighed :-)
Gravatar #119 - Magten
26. okt. 2012 19:24
Montago (117) skrev:
jeg kan ikke finde "Programs and Features" - den funktion man bruger til at uninstall programmer

http://i46.tinypic.com/2pobn90.png

Montago (117) skrev:
kan heller ikke finde "Users Management" og alle andre funktioner som ligger i kontrol panel og Administrative Tools...
http://i46.tinypic.com/vfw0tf.png

Montago (117) skrev:
Windows 8 er PÅ INGEN MÅDE LAVET TIL PROFESSIONELLE !!!!!!
Det er ikke lavet til folk der kun kan gøre ting på én måde i hvert fald.

Og inden i spørger, on-screen keyboard fordi jeg ikke lige kan huske genvejstast til print screen og min Mac ikke har den knap :p
Gravatar #120 - Nagelfar^^
26. okt. 2012 19:26
#117
Hvis du søger på programs eller admin tools i settings burde det da poppe frem. Det gør de i hvert fald hos mig.

#118
man kan ikke søge via Win+X så det er ikke så relevant hvis man ikke gider bruge musen :p
Gravatar #121 - Montago.NET
26. okt. 2012 20:01
Znoo (118) skrev:

Win - X
...eller bare F1 og lidt tålmodighed :-)


nice - man kan også få den menu frem med mus og højreklik ...

#119

Det virker lidt dobbelkonfekt at skulle klikke på settings før det man søger kommer frem - i Windows 7 kom den frem med det samme og skulle ikke gøre andet end at trykke Enter...

men #118 ser ud til at være en redning på en del funktioner man finder i kontrol panel

så mangler alle de avancerede features bare, som Windows Services og IIS ... og alle andre ting jeg ikke lige kan komme på.

---

Metro søgning burde bare finde det jeg søger efter uden at kræve ekstra kliks med mindre jeg søger efter noget som skal findes i en Metro-App
Gravatar #122 - Magten
26. okt. 2012 20:14
#121
Smag og behag. Jeg synes det er rart der ikke ligger alt muligt i en stor bunke lort som jeg så skal sortere irrelevante ting fra.

IIS kan du finde bare ved at skrive "ii" på startskærmen, ingen klikkeri eller noget - forudsat at du har installeret det selvfølgelig.
Gravatar #123 - nyx
26. okt. 2012 21:09
@Montago:
Heh - du skulle gøre som nogle af os andre. Lade de der gerne vil være på den blødende kant, gøre al' benarbejdet, og så om et års tid, kan du installerer OS'et og der vil være masser af hjælp at finde på nettet.

Hvis du ikke kan leve med at din verden ændre sig konstant, så skal du ikke køre med Windows som grundlag for dit primære arbejdsredskab. Hvis du bruger Windows, må du finde dig i det MS gør ved platformen - du har ingen indflydelse. Det fandt jeg ud af for længe siden, så jeg bruger i dag en Debian til at arbejde på, og en Windows til at spille på. Jeg kender folk der bruger enten Linux, BSD eller æble-OS til det samme, og jeg kender folk der bruger Windows; Windows brugerne er så bare forberedt på at ting ændrer sig, og er indstillet på at bruge tiden der skal til at mestre de nye udfordringer. Jeg er personligt ligeglad med om det er Metro eller Aero eller what-ever der kører på min lege-spand - windows er en DirectX-enabled program-launcher for mig, ikke så meget mere.
Gravatar #124 - kasper-n
26. okt. 2012 22:36
Er der nogen der ved om man kan geninstallere hvis man køber en opgradering til 229? Jeg kan se at der står en opdatering pr. Pc, men det må da være en fejl?
Gravatar #125 - kilo
26. okt. 2012 22:38
Begriber ikke mængden af ligegyldige post på en tråd som denne.
Det lugter af 80-90% af Jer slet ikke har prøvet, end ikke set en video eller læst en artikel om W8.

Brug Jeres tid fornuftigt venner i stedet for at opildne denne hadske stemning i en religionskrig, som er så uendeligt ligegyldig.
Hvis I brugte samme energi og engagement på at læse op på ting eller lege med dem ville tråden, måske endda i overvejende grad, have noget der lignede relevant indhold.

Jeg er Windows mand, og jeg kan godt lide at køre Windows.
Windows 8 er anderledes og jeg læner mig op ad MS materialer om hvordan de har tiltænkt man skal bruge det. Så får man oftest mest ud af det i sidste ende.
Du køber jo heller ikke et køleskab og lægger det ned, fordi man så er sikker på varerne bliver inde.
Mange af mine venner bruger primært Mac, men dualbooter for spillenes skyld. Jeg har stor respekt for MAC og synes især deres HW er prima klasse. Er MEGET glad og imponeret over min iPad koblet på Libratone.

Er det så, så forfærdeligt at MS kommer med et nyt touch baseret OS, så der kommer yderligere konkurrence på markedet? Nej! Dét gavner os ALLE sammen.
Dét der altid har imponeret mig ved Apples produkter er hvor flydende ting bare glider hen over skærmen. Windows 8 GUI udnytter GPU'en i langt højere grad end før og det påvirker performance og batterilevetid markant.

Tænd et lys istedet for at klage over mørket og glæd Jer over at nogen tør tage kampen op og skabe reel konkurrence.
Gravatar #126 - kilo
26. okt. 2012 22:46
kasper-n (124) skrev:
Er der nogen der ved om man kan geninstallere hvis man køber en opgradering til 229? Jeg kan se at der står en opdatering pr. Pc, men det må da være en fejl?


Er besvaret tidligere:

TormDK (49) skrev:
#5 http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=262205 - download opgraderings assistenten, så får du adgang til tilbuddet om at opgradere for 229dkk.

Du kan selv vælge om du vil opgradere, eller om du vil lave en ISO du kan boote fra via USB eller brænde den ud på DVD og installere med via Clean Install som altid.
Gravatar #127 - kasper-n
26. okt. 2012 22:50
Lad mig omformulere det. Kan man genaktivere en opdatering?
Gravatar #128 - TormDK
26. okt. 2012 22:52
#127 Upgrades tæller som en Retail SKU, så ja.
Gravatar #129 - mrtb
26. okt. 2012 23:32
Nå - Første par kritikpunkter:

Hot corners + Spil i fulscreen = Suk.
Efter hvad jeg kan finde, så er det op til spiludviklerne at sørge for at spillet ikke kan blive forstyrret af det, men MS har selvfølgelig ikke bygget en funktion ind til at kunne slå det fra, hvis man skulle ønske det - 3rd party løsning here we come.

Metro "vinduer".
Er der nogen der har fundet en måde hvorpå man kan have flere vinduer åbne ved siden af hinanden? Så vidt jeg kan se er der ikke den store mulighed for det...
Prøvede at installere Skype appen, men når man kun kan have en samtale vist ad gangen, så er det et no-go for mit vedkommende.

Og så en lille note til skype appen.
Man kan ikke sende filer igennem den. Fatter ikke at man undlader noget så basal en funktion.
Gravatar #130 - Slettet Bruger [4129554601]
27. okt. 2012 01:34
mrtb (129) skrev:
Efter hvad jeg kan finde, så er det op til spiludviklerne at sørge for at spillet ikke kan blive forstyrret af det, men MS har selvfølgelig ikke bygget en funktion ind til at kunne slå det fra, hvis man skulle ønske det - 3rd party løsning here we come.


De er ikke aktive når der kører noget i fuldskærm

mrtb (129) skrev:
Er der nogen der har fundet en måde hvorpå man kan have flere vinduer åbne ved siden af hinanden? Så vidt jeg kan se er der ikke den store mulighed for det...


Har du evt prøvet noget så simpelt som at trække en app ud til siden?
Gravatar #131 - Unold
27. okt. 2012 06:55

Jeg har kørt med Windows 8 i en måneds tid nu, og er blevet rigtig glad for det.
Synes det kører godt og fejlfrit, og det er nemt at få fat i de ting man skal bruge.

Men er jeg den eneste der hader deres apps som pesten?
De kører alle sammen i fuld skærm, og på deres egen værktøjslinje. De er desuden meget begrænset. Msn appen er ganske forfærdeligt at bruge.
Jeg har fjernet alle apps, og uden dem er Windows 8 skønt.
Gravatar #132 - Montago.NET
27. okt. 2012 07:36
Unold (131) skrev:
Men er jeg den eneste der hader deres apps som pesten?
De kører alle sammen i fuld skærm, og på deres egen værktøjslinje. De er desuden meget begrænset. Msn appen er ganske forfærdeligt at bruge.
Jeg har fjernet alle apps, og uden dem er Windows 8 skønt.


Nej du er ikke den eneste.

Jeg har 27" på arb og hjemme og når et app starter i fullscreen er det bare ENORMT og grotæsk spild af plads.

Metro er lavet til Tablets og TV og måske bærbar - IKKE TIL PC'er´

ville ønske man kunne slå det lorte Metro fra.
Gravatar #133 - HerrMansen
27. okt. 2012 07:47
SlettetBruger (130) skrev:
De er ikke aktive når der kører noget i fuldskærm


Tror han hentyder til maximized window mode - den man typisk bliver nødt til at bruge når man har flere skærme eller lign. Der burde Hot corners stadigvæk reagere på brugeren.
Gravatar #134 - mrtb
27. okt. 2012 09:28
#133 - Nej, lige i det her tilfælde er det skam ganske normal fullscreen-mode jeg snakker om. Jeg har ikke testet med fullscreen-windowed mode, men hvis det virkelig også er et problem der, så giver det endnu mindre mening at de ikke selv har givet mulighed for at kunne slå det fra.

SlettetBruger (130) skrev:
De er ikke aktive når der kører noget i fuldskærm

Så er det jo bare sjovt at jeg netop havde det problem... Spillet kører i fullscreen, da man scroller ved at køre ud til kanten af skærmen, og hvis ikke jeg havde kørt fullscreenmode, så smutter min mus over på min anden skærm når jeg vil scrolle den vej.

SlettetBruger (130) skrev:
Har du evt prøvet noget så simpelt som at trække en app ud til siden?

Ja, og det giver, så vidt jeg kan se, mig stadig kun den fantastiske mulighed for at have ét skype vindue vist ad gangen.

Jeg har gerne 3-4 skype samtaler åben på min sekundære skærm når jeg spiller eller ser film/serier. Så skal jeg ikke til at klikke på noget for at se hvad folk skriver, og kan derved tage stilling til om det er noget jeg behøver at svare på med det samme eller ej, uden at skulle stoppe det jeg er i gang med.
Gravatar #135 - Magten
27. okt. 2012 09:36
mrtb (134) skrev:

Ja, og det giver, så vidt jeg kan se, mig stadig kun den fantastiske mulighed for at have ét skype vindue vist ad gangen.

Jeg har gerne 3-4 skype samtaler åben på min sekundære skærm når jeg spiller eller ser film/serier. Så skal jeg ikke til at klikke på noget for at se hvad folk skriver, og kan derved tage stilling til om det er noget jeg behøver at svare på med det samme eller ej, uden at skulle stoppe det jeg er i gang med.
Så bliver du vist nød til at bruge desktop app'en indtil MS, måske, tilføjer den funktion.
Gravatar #136 - LeChuck
27. okt. 2012 10:19
Personligt kan jeg ikke forstå den der: "RraaaarrrrGGGhh! Microsoft har lavet et OS der kun virker til touch, f... dem!" indstilling.

I forbindelse med launch gik jeg lige ind og tjekkede på MS's side, og jeg må nok indrømme at Windows 8 mere eller mindre var et impulskøb. Jeg har meget begrænset erfaring med beta udgaverne, men jeg er ret imponeret af den færdige udgave.
Først og fremmest virker selve OS'et en del hurtigere end 7'eren. Installation var helt smertefrit, bla. har den fundet to netværksprintere helt automatisk.
Selve brugerfladen tog lidt tid at vende sig til, men til daglig brug synes jeg den er temmelig gennemarbejdet. I modsætning til andre i denne tråd synes jeg de nye amuletter er kanon i brug. Udskrivnings interfacet f.eks. kanon godt lavet. Enkelt og hurtigt i brug. Det samme gælder (efter min mening) søgefunktionen.
Det eneste tidspunkt jeg har følt en lidt akavet betjening, har været steder hvor jeg skal scrolle sidelæns (som f.eks. i store). Der mangler jeg lidt en form for swipe.
Udover det er det kun småting der har irriteret, som at jeg f.eks. ikke kan finde en måde at skifte ikoner på websider jeg har bundet til start.
Gravatar #137 - DanaKaZ
27. okt. 2012 11:07
Nu er jeg ikke så meget inde i det her. Men er der nogen der kan forklare mig hvorfor Windows 8 ikke bare er blevet lanceret som Windows Tablet edition?

Det virker som om at MS bestemte sig for at overgå Apple i at "iOS"ificere deres desktop OS.
Gravatar #138 - idiotiskelogin
27. okt. 2012 11:51
Hmm imponerende at man kan købe en opgradering fra alle tidligere versioner For 449 kr.
Men det gælder nok ikke den xp oem jeg købte for mange år siden. Og jeg kan garanteret heller ikke finde CDen eller nøglen. :)
Gravatar #139 - Brugernavn
27. okt. 2012 11:56
idiotiskelogin (138) skrev:
Hmm imponerende at man kan købe en opgradering fra alle tidligere versioner For 449 kr.


Bare køb det på MS hjemmeside i stedet. Det koster kun 229 kr, og jeg tror ikke at det kræver nøglen, men jeg kan følge op på det, når jeg gør det senere i dag.

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/buy?oci...
Gravatar #140 - mrtb
27. okt. 2012 11:57
Magten (135) skrev:
Så bliver du vist nød til at bruge desktop app'en indtil MS, måske, tilføjer den funktion.


Jep, den er for længst taget i brug igen.
Ville bare teste det, når nu de har gjort så meget ud af at gøre Metro ui'et til at være der man arbejder ud fra.
Gravatar #141 - LeChuck
27. okt. 2012 12:11
#137 fra mit synspunkt er det fordi Windows 8 rent faktisk fungerer rigtig godt som OS med mus og tastatur.

Et eksempel er den dynamiske startskærm. Her kan du hurtigt få overblik over nye mail, dine næste aftaler, nye beskeder osv.. Hvis jeg vil ud til startskærmen trykker jeg på Windows tasten, hvis der ikke er sket noget der kræver min opmærksomhed trykker jeg igen og jeg er tilbage i det program jeg brugte.

Et andet eksempel er browseren. Den er som standard fullscreen, og med et højre klik kan man se faner og adresse linjen. Yderst "rent" interface, specielt i forhold til standard Windows 7.

Amuletterne er også rigtig godt lavet. Ligegyldig hvilken app du er i kan du eksempelvis dele hurtigt og nemt. Marker et stykke tekst eller et billede i en email, tryk del og vælg hvordan og hvem du vil dele med. Det er samme fremgangsmåde med dokumenter, links til websider osv..
Print fungerer på samme måde. Ingen oversigt med et utal af indstillinger, den skyder bare en bar ind fra højre der viser dig et preview, hvor mange sider, hvor mange kopier og hvad retning papiret har.

At interface er så rent og enkelt er selvfølgelig et krav hvis man er på en 10" tablet skærm eller mindre, men det fungerer også overraskende godt på min desktop. Det er simpelthen ren zen ;-) Og så kommer det bedste af det hele: Man kan stadig indstille røven ud af det hele hvis du vil.

Som andre tidligere har været inde på er Windows 8 nye brugerinterface dog knapt så fedt hvis man vil have konstant overblik over mange programmer. Du har kun mulighed for at lægge et enkelt program i siden, men til daglig brug hos en gennemsnitlig bruger er det sikkert også rigeligt.

Før jeg fik fat på Windows 8 havde jeg egentlig ikke regnet med at prøve det før jeg havde en enhed med touch skærm. Nu kan jeg ikke ikke se hvorfor jeg skulle have brug for en, i hvert fald ikke til min desktop.
Gravatar #142 - knyf
27. okt. 2012 12:22
XorpiZ (64) skrev:
Jakob Jakobsen (57) skrev:
XorpiZ (55) skrev:
Iøvrigt ganske kreativt med "Sårpis". Når vi nu har nået name-calling stadiet, så er der næppe nogen tvivl om, at du er på tynd is :)


Når du nu ikke vil acceptere hverken argumentation, baseret på simpel fysik eller dokumentation, så er der jo ikke ret meget tilbage.


Du har jo intet dokumenteret, så mon ikke bare du skal pakke sammen og hoppe over på Arto, hvor der er nogen, der bliver imponeret over, at du kan ord som halvleder og den slags.


Lys (bølger) har en egenskab der på engelsk kaldes "refraction", dette betyder at når lys/bølger forlader et medie til fordel for et andet, vil den blive udsat for at bølgerne vil blive bøjet pga forskellen i massen. I dette tilfælde "tykkere og stærkere skærm" så vil lyset pasere gemmen en del medier med forskellige masser. og derfor bliver forringet yderligere...
Er det dokumentation nok for dig? Hvis ikke, så anbefaler jeg du kontakter den sidste fysiklære du har haft og beder ham om ekstra undervisning..
Gravatar #143 - praktikant muffe AKA pewbe
27. okt. 2012 12:48
#142
Men er effekten stor nok til at man kan se det?
Gravatar #144 - LeChuck
27. okt. 2012 12:56
Så vidt jeg husker er der en del high end TV'er som rent faktisk har en ekstra glasplade, og der er også nogle som tweaker deres projektorer med ekstra filtre.
Jeg har ikke skid styr på fysikken bag det. Men set i lyset af ovenstående virker det umiddelbart til at en ekstra glasplade vil ændre billedet, men ikke nødvendigvis forringe det.
Gravatar #145 - Jakob Jakobsen
27. okt. 2012 13:22
Problemet er ikke nødvendigvis glaspladen, omend den under alle omstændigheder, vil ændre billedkvaliteten. Men det net af elektroder der skal være foran billeddelen, for at få en capasitiv touchskærm til at virke.
Hvis man lægger mærke til det, kan man faktisk nemt se det net på de fleste touchskærme.
Gravatar #146 - Brugernavn
27. okt. 2012 14:14
Ja, der er dog efterhånden både LCD og AMOLED skærme, der ikke kræver et lag af gennemsigtige elektroder over billedet for at de kan virke.

Eksenpler:
http://en.wikipedia.org/wiki/AMOLED#Super_AMOLED
http://www.sony.net/Products/SC-HP/cx_news/vol67/n...

Jeg ved ikke om MS benytter sig af en skærm med In-Cell elektroder, men der er ingen grundt til at diskutere det hvis ikke det er generende.
Gravatar #147 - Jakob Jakobsen
27. okt. 2012 14:44
Brugernavn (146) skrev:
Ja, der er dog efterhånden både LCD og AMOLED skærme, der ikke kræver et lag af gennemsigtige elektroder over billedet for at de kan virke.


Undskyld mig men "gennemsigtige elektroder"?!?
De er ikke gennemsigtige, men bare så tynde at de kan være svære at se under normalt brug.

Men ja, jeg ved at OLED kan produceres, med elektroderne bag selve skærmen.
Med hensyn til Sony PixelEyes, står der bare på siden at touch er integreret i skærmen, intet om hvorvidt det er synligt eller monteret bag skærmen.

[edit]
Kan nu se at visse typer capasitive skærme bruger en transparant film i stedet for elektroder, men denne film er ikke 100% gennemsigtig, så den vil også påvirke billedet, omend den ikke vil give et synligt net på skærmen.
Gravatar #148 - Brugernavn
27. okt. 2012 17:28
idiotiskelogin (138) skrev:
Men det gælder nok ikke den xp oem jeg købte for mange år siden. Og jeg kan garanteret heller ikke finde CDen eller nøglen. :)



Brugernavn (139) skrev:
Bare køb det på MS hjemmeside i stedet. Det koster kun 229 kr, og jeg tror ikke at det kræver nøglen, men jeg kan følge op på det, når jeg gør det senere i dag.


Jeg har købt og installeret Windows 8 som opdatering til min Windows 7 Home Premium via hjemmesiden, og jeg blev ikke spurgt om min gamle CD-nøgle.
Gravatar #149 - Jakob Jakobsen
27. okt. 2012 17:36
#148

Nej, det finder opgraderingassistenten automatisk ud af.
Det er derfor den skal køres på den computer der skal opgraderes.
Gravatar #150 - st0rm
28. okt. 2012 04:19
Worst. Operating System. Ever.

Burde det ikke falde ind under crimes against humanity? Var Windows 8 en person, var det blevet henrettet!

Windows ME og Vista er jo nærmest perfekte styresystemer ifht W8.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login