mboost-dp1

Microsoft Corporation

Windows 8 er klar til alle skærmopløsninger

- Via MSDN Blogs - , redigeret af Net_Srak

Microsoft skriver på sin blog, Building Windows 8, at Windows 8 vil understøtte en minimum opløsning på 1024×768 for at sikre brugeren af Windows 8 en god brugeroplevelse.

Dette giver et udgangspunkt for app-udviklere, der kan designe deres app til minimum-opløsningen, hvor der er nok plads til indholdet af app’en og app’ens brugerinterface. Microsoft har ikke nogen maksimumopløsning, men skriver på deres blog, at app-udviklere bør tage højde for skærme med opløsninger på 2560×1600 i deres designovervejelser.

Microsoft skriver også på deres blog, at app-udviklere vil få værktøjer, der vil gøre det let at designe apps til alle opløsninger, da der ved større opløsninger blot vil være mere indhold på skærmen end ved små opløsninger. Derved undgår app-udvikleren også problemet med tomme kanter, hvis app’en ikke kan fylde skærmen ud.

Bloggen giver også tips til hvordan app-udvikleren kan tilpasse sin app til forskellige skærmformater med forskellige opløsninger og forskellige pixeltætheder.

Building Windows 8 skrev:
For developers, Windows 8 makes it easy to support different screen sizes and pixel densities through standards-based and well known layout techniques, and by automatically scaling to pixel density. All while allowing developers to tailor their experiences to be great on each form factor.





Gå til bund
Gravatar #1 - Talkar
23. mar. 2012 12:12
Det har aldrig været svært at lave programmer til forskellige skærmopløsninger. Man kan jo bare skrive en linje kode som får screen width og screen height, og så nogle simple if statements.
Gravatar #2 - bodhiBit
23. mar. 2012 12:28
TommyH (1) skrev:
Det har aldrig været svært at lave programmer til forskellige skærmopløsninger. Man kan jo bare skrive en linje kode som får screen width og screen height, og så nogle simple if statements.

en if statement til hver opløsning du har lyst til at understøtte..?
Hvad hvis brugeren har en opløsning du ikke har taget højde for..?
Gravatar #3 - zymes
23. mar. 2012 12:36
Det jo ikke klar til alle opløsninger hvis minimum er 1024*768... Hva med 800*600 fx?
Gravatar #4 - Talkar
23. mar. 2012 12:47
#2
Det skal man jo bare gøre. De resolutions du ser i options menuen i spil er jo også nogen der er blevet kodet ind i spillet. Hvis en dev er for doven til at skrive de forskellige resolutions ind, så er det ikke en ordentlig dev.
Gravatar #5 - martin73
23. mar. 2012 12:52
#3 ja jeg syntes også at " ALLE " er godtnok mange...

det ender sq nok med et af dehersens computer citater man husker


640kb :-)
Gravatar #6 - rudolf
23. mar. 2012 12:55
#4
Hvad tåger du om?
http://blog.gallusgames.com/xna/getting-a-list-of-...

Samme slags metode findes i alle game engines. Det du skriver vil også være latterligt eftersom en bruger kan oprette sine egne skærmopløsninger med de fleste grafikdrivere som fx NVidia og som så automatisk optræder inde i spillet.
Gravatar #7 - Gaxter
23. mar. 2012 12:56
Dvs. at, hvis man har en netbook med en 1024x600 skærm, så vil det ikke være muligt at køre Win8?
Gravatar #8 - Bocaj
23. mar. 2012 13:01
Gaxter (7) skrev:
Dvs. at, hvis man har en netbook med en 1024x600 skærm, så vil det ikke være muligt at køre Win8?

Jo du kan bare ikke åbne nogle apps.
Men windows som vi kender det idag virker fint på 1024x600.
Gravatar #9 - HerrMansen
23. mar. 2012 13:04
Standard minimum resolution har været 1024x768 længe.

#1 : Jamen vi tegner da bare en UI til hver eneste mulige resolution og scaler og mover objekter så de lige passer helt optimalt med alle mulige resolutions.

Nå nej - det er ikke "bare" en linje kode...
Gravatar #10 - taima7700
23. mar. 2012 13:29
f.eks C# tillader dig direkte at programmere op imod skærmens bredde / højde, så regner den selv resten ud.. så if statements til alle opløsninger er ikke noget du behøver.
Gravatar #11 - Daniel-Dane
23. mar. 2012 13:35
Nu ved jeg ikke, hvordan de har tænkt sig at skrive sine Metro-apps, men helt normale Win32-programmer og simple spil (i mit tilfælde altså) har ikke været svære at få til at understøtte flere opløsninger; HUD og komponenters placeringer skrives i forhold til 0 (venstre/oppe) eller screen_width/height (højre/nede), så de fint følger efter, når vinduet resizes.
Gravatar #12 - taima7700
23. mar. 2012 13:40
#11
Nøjagtigt det jeg mener

Screen.PrimaryScreen.WorkingArea.Top/Buttom/Left/Right/Height/Width

Giver masser af muligheder indenfor netop det :)

- Der er sikkert flere metoder, dette er bare lige den jeg kan huske at have brugt selv.
Gravatar #13 - bjerh
23. mar. 2012 14:04
#11 Er Metro-apps ikke baseret på HTML 5 og CSS?
Gravatar #14 - TommyB
23. mar. 2012 16:05
#2 TommyH : At hardcode alle mulige opløsninger i en applikation er nok verdens dummeste ide efter år 2000.

Mere typisk en minimum width+height, og så ellers nogle dynamiske forhold "derop-af", med lidt conditions (if'er) til widescreen og andre forhold.

Og spil har dem heller ikke hardcoded, de spørger grafikkortet efter kompatible opløsninger og vælger en liste derudfra.

Fx. kører jeg ikke en eneste windows direkte på hardware, alle mine er virtuelle, typisk virtual box, og der river jeg bare vinduet ud i hvad opløsning jeg nu lige skal bruge ... held og lykke med at hardcode alle de mulige kombinationer over 1024x768 :)
Gravatar #15 - dub
23. mar. 2012 16:35
Nogen der ved hvordan Windows 8 håndtere flere skærme?
Gravatar #16 - XorpiZ
23. mar. 2012 16:47
Der ligger en video her:



Jeg har dog ikke set den, men udfra kommentarene at dømme, så kan Metro ikke strækkes til flere skærme, så den ene skærm vil åbenbart altid være i desktop-mode.
Gravatar #17 - izym
23. mar. 2012 17:09
I WPF (jeg går ud fra, at det samme gælder for WinRT) arbejder man som regel ikke direkte med pixels, men derimod med points, som oversættes til pixels ud fra maskinen DPI-indstilling.

Det Microsoft vil have udviklerne til at gøre, er derimod at sørge for, at folk med en opløsning på f.eks. 2560x1600 rent faktisk får noget ud af den opløsning.

Det er jo ikke fedt, at sidde med en opskaleret version af et program, der er lavet til at køre i 1024x768, når man har sådan en høj opløsning.
Gravatar #18 - izym
23. mar. 2012 17:10
dub (15) skrev:
Nogen der ved hvordan Windows 8 håndtere flere skærme?

Metro-interfacet i Consumer Preview håndterer slet ikke flere skærme. Man må gå ud fra, at det er noget der ændrer sig, da de i deres seneste keynote - hvor Consumer Preview udkom - netop sagde, at man ved flere skærme, skulle have en mindst lige så god oplevelse, som ved én skærm.
Gravatar #19 - izym
23. mar. 2012 17:11
bjerh (13) skrev:
#11 Er Metro-apps ikke baseret på HTML 5 og CSS?

Nej, ikke nødvendigvis. Det er muligt, at benytte HTML, CSS og JS til, at udvikle Metro-apps, men bestemt ikke nødvendigt. Man kan jo også benytte .NET og C++ til samme formål.
Gravatar #20 - Petrander
23. mar. 2012 19:27
Jeg har en computer herhjemme med en maks. opløsning af 320*220. Vil den også kunne køre Win8?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login