mboost-dp1

Microsoft

Windows 8.1 kommer med DirectX 11.2

- Via Microsoft MSDN - , indsendt af Net_Srak

Med lanceringen af Windows 8.1 Preview, som kan hentes frit hos Microsoft, så er der ud over blandt andet en startknap og boot til desktop, også kommet en ny udgave af DirectX.

Med Windows 8.1 kommer nemlig DirectX 11.2, der til trods for den mindre stigning i versionsnummer byder på en række forbedringer og nyheder. Blandt disse finder man:
[list][li]HLSL shader linking[/li]
[li]Inbox HLSL compiler[/li]
[li]GPU overlay support[/li]
[li]DirectX tiled resources[/li]
[li]Direct3D low-latency presentation API[/li]
[li]DXGI Trim API and map default buffer[/li]
[li]Frame buffer scaling[/li]
[li]Multithreading with SurfaceImageSource[/li]
[li]Interactive Microsoft DirectX composition of XAML visual elements[/li]
[li]Direct2D batching with SurfaceImageSource[/li][/list]
En af nyhederne er DirectX tiled resources, som gør det muligt nemt at have detaljerede teksturer på store overflader, som for eksempel terræn, uden at skulle bruge store mængder hukommelse på grafikkortet.

Følg linket til kilden for at læse flere detaljer om DirectX 11.2, eller se videoen herunder for en demonstration af Tiled Ressources.





Gå til bund
Gravatar #1 - AcidCrow
28. jun. 2013 08:05
Tiled resources ser ret godt ud. Nu begynder jeg så småt at blive fristet til at opgradere fra Windows 7.

Han har bestemt fortjent en halspastil for demo gennemgangen ;-)
Gravatar #2 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
28. jun. 2013 08:12
Hvor højt kan Win7 komme, DX10?

Og hvad er forskellen for end-user på Win7 DX og så DX11.2 i Win8?
Gravatar #3 - Pernicious
28. jun. 2013 08:23
Thoroughbreed (2) skrev:
Hvor højt kan Win7 komme, DX10?

Windows 7 har i dag DirectX 3D 11.1, det nævnes ikke om 11.2 er Windows 8.1 only, men mon ikke det kommer til Windows 7, hvis ikke med det samme, så lidt senere.
Gravatar #4 - -N-
28. jun. 2013 08:42
#3 Umiddelbart burde det komme til Win7, der er i hvert fald ikke nogle tekniske argumenter, som normalt har været årsagen til, at DX ikke komme til ældre versioner af windows.
Gravatar #5 - moulder666
28. jun. 2013 08:53
-N- (4) skrev:
#3 Umiddelbart burde det komme til Win7, der er i hvert fald ikke nogle tekniske argumenter, som normalt har været årsagen til, at DX ikke komme til ældre versioner af windows.


Kan være min hukommelse svigter, men...

Lavede de ikke DX10 "Vista Only" selvom XP sagtens kunne have håndteret det?
Gravatar #6 - Marci
28. jun. 2013 08:59
-N- (4) skrev:
#3 Umiddelbart burde det komme til Win7, der er i hvert fald ikke nogle tekniske argumenter, som normalt har været årsagen til, at DX ikke komme til ældre versioner af windows.

Tror bestemt ikke det kommer til Windows 7.
Han siger specifikt det kun kan lade sig gøre med windows 8 eller en next-gen konsol. Microsoft har også gjort det før, med ikke at udrulle en ny større version af DX til de ældre versioner af Windows, hvilket som sådan giver god mening fra deres synspunkt.
Gravatar #7 - Eldrups
28. jun. 2013 09:04
#3 + #4

Han siger helt præcis:

"In fact this is only possible to do on a Windows 8.1 machine or on a next gen console like the Xbox One"

2:55 inde i videoen.
Gravatar #8 - -N-
28. jun. 2013 09:24
#6

Ok, den smuttede forbi min opmærksomhed.

Mit indtryk i forhold til de udmeldinger der er kommet, er bare, at der ikke er sket nogle struktur ændringer dx implementeringen ift. grafik.

Det grundlaget for min holdning.

Men det er jo et opgraderingsargument, så det kan jo være ren salgsstrategi.
Gravatar #9 - Pernicious
28. jun. 2013 10:24
Det er set før, at Microsoft udgiver en DX til nyeste OS for så senere at lave en version til det tidligere OS. Om det sker må tiden vise.

For lige at korrigere mig selv:
Windows 7 har DX 11
Windows 8 har DX 11.1
Windows 8.1 har DX 11.2

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Directx#Releases
Gravatar #10 - Montago.NET
28. jun. 2013 10:59
Den tech demo han fremviser og de argumenter han bruger hænger ikke sammen

Demo'erne han viser kan SAGTENS laves i DX11 og kan sagtens afvikles på Windows 7... altså hvis man koder sig ud af problemerne

DX 11.2 giver kun udviklerne nogle genveje til at opnå grafiske egenskaber - men det betyder derfor ikke at man ikke kan lave det i tidligere versioner af DX - eller OpenGL for den sags skyld.

Dynamisk loading af textures er jo heller ikke umuligt på non-DX11 grafikkort... det foregår bare på en anden måde end tiled textures.

det nogle vage argumenter for at opgradere til Win8, som bliver fyret af.
Gravatar #11 - Dark Cowboy
28. jun. 2013 11:12
"Not possible" = "We'll sell more Win 8 copies"

Virker umiddelbart besynderligt a software udviklet på en PC, kun kan køre på en konsol.

Det er ikke andet end dårlige undskyldninger for at stoppe et styresystem ned i halsen på folk, som egentlig ikke vil have det.
Gravatar #12 - fennec
28. jun. 2013 11:35
Er det ikke bare en helt normal texture swap baseret på afstanden til objektet??

altså noget ala:
if(camera.distanceTo(object) > 100)
object.texture = lowResTexture;
else if(camera.distanceTo(object) > 50))
object.texture = midResTexture;
else
object.texture = highResTexture;

Virker ikke lige frem som raketvidenskab... Smid så lige en dynamisk loader ind over også, så resourcerne først loades når der er brug for dem, og fordel dem så det kun er på de synlige dele af objektet, de bliver påført.
Gravatar #13 - TormDK
28. jun. 2013 11:52
Jubii - en god chance for Nvidia til at komme med noget hardware som rent faktisk er 11.2 compliant.

Mit 680GTX skal vel også snart udskiftes.
Gravatar #14 - Andos
28. jun. 2013 12:18
#fennec:
Det lyder mere som om at du kan definere en huge-ass texture på flere gigabyte som mere eller mindre bliver memory-mapped ind i grafikkortet som så kun henter "tiles" i de kvaliteter som er nødvendige for at tegne den givne scene. Det virker som en form for "gratis" og automatisk megatexturing som Carmac har brugt i de nyeste ID-engines: http://en.wikipedia.org/wiki/MegaTexture
Gravatar #15 - infinity_Rasta
28. jun. 2013 12:58
#14 Ja jeg synes også det lyder meget hen af megatexturing, hvilke jeg kun er glad for, Rage var i min mening et meget pænt spil( jeg spillede det endda på ps3). Jeg kan godt huske at jeg tænkte at der var noget fremtid i det, så det er faktisk nice nok vis MS gør megatex frit og nemt for alle at implementere.
Gravatar #16 - Naed
28. jun. 2013 15:02
moulder666 (5) skrev:
Kan være min hukommelse svigter, men...

Lavede de ikke DX10 "Vista Only" selvom XP sagtens kunne have håndteret det?


De lavede hele "fundamentet" for/til grafikkort om i vista, så nej.

xp = something
vista = wdm 1.0
7 = wdm 1.1
8 = wdm 1.2 (iirc)
Gravatar #17 - Montago.NET
28. jun. 2013 15:44
#16

Der var nogle gutter som hackede DX10 ind i WindowsXP... ikke mega stabilt eller noget... men det virker !

Gravatar #18 - Naed
28. jun. 2013 15:54
Montago (17) skrev:
#16

Der var nogle gutter som hackede DX10 ind i WindowsXP... ikke mega stabilt eller noget... men det virker !



at hacke det ind er ikke det samme som 100% support.

men kudos for at få det til at virke.



hvordan i alverden kan et svar på et spørgsmål være irrelevant...

oh well :)
Gravatar #19 - Montago.NET
28. jun. 2013 16:06
#18

fordi HerrMansen er et tudefjæs som gerne vil have DX 11 i Windows XP :-D
Gravatar #20 - HerrMansen
28. jun. 2013 16:23
#19: Nej jeg hygger mig nu godt nok med mit Windows 7. ;)
Gravatar #21 - nioxic
28. jun. 2013 18:01
kæft den video med det fly.. der fattede jeg godt nok ikk det "fede"..

jeg blev kun rundtosset og tænkte.. "jaja, det er fint"

tror bare jeg venter til jeg ser det i et rigtigt spil...

ikke fordi jeg synes det betyder så meget (grafikken altså)
Gravatar #22 - Montago.NET
28. jun. 2013 18:47
#21

nej nemlig...

umiddelbart er der ikke noget man kan i 11.2 som ikke kan lade sig gøre i 11.0
Gravatar #23 - wazer
30. jun. 2013 11:49
#21 #22 i misforstår pointen, det skaber mere plads for systemet så det ikke er så ressource krævende på denne måde.
Gravatar #24 - Legin
30. jun. 2013 13:29
wazer (23) skrev:
#21 #22 i misforstår pointen, det skaber mere plads for systemet så det ikke er så ressource krævende på denne måde.


Præcis. Hvis ikke al, så næsten al grafik lavet i dx11 er også muligt at lave så det ser ud som i dx11, men hvor det er lavet i dx9. Det vil dog blive afviklet meget langsommere.
Gravatar #25 - Frezzwar
30. jun. 2013 23:16
Så for at få alting helt på plads for os der ikke er eksperter:
Det ny dx gør at man kan lave den samme kvalitet i grafik, men at det vil kræve langt mindre at vise den grafik. Dermed kan man rent praktisk lave pænere grafik, eller man kan bruge computerens resurser til noget andet?
Eller er jeg stadig lost?
Gravatar #26 - Naed
1. jul. 2013 01:28
Frezzwar (25) skrev:
Så for at få alting helt på plads for os der ikke er eksperter:
Det ny dx gør at man kan lave den samme kvalitet i grafik, men at det vil kræve langt mindre at vise den grafik. Dermed kan man rent praktisk lave pænere grafik, eller man kan bruge computerens resurser til noget andet?
Eller er jeg stadig lost?


Nej, det er ganske rigtigt :)

ihverifald sagt/formuleret på en "normal" måde :)
Gravatar #27 - RaVeN
1. jul. 2013 07:57
...Planetary Annihilation udviklerne blev specifikt spurgt om DX og svaret var at de ikke brugte det da de udviklede til PC Mac og Linux sideløbende så det eneste økonomiske var OpenGL på grund af deres størrelse, hvis det så samtidig kun er for windows 8 brugere kan jeg overhovedet ikke se hvorfor udviklere skulle løfte en finger for det
Gravatar #28 - XorpiZ
1. jul. 2013 08:00
#27

Fordi mere end 10% af Steams brugere kører Windows 8.
Gravatar #29 - -N-
1. jul. 2013 08:00
#17 Viste det sig ikke, at det var noget halv hjertet og at de "nye" dx funktioner alligevel ikke virkede, og at det hele mest af alt mindede om en emulering og ikke en implementering.

Hele det grafiske subsystemet skulle jo have været kodet om i XP.

Der var så mange henvisninger og diskussioner om emnet her på siden, så forstår ikke, hvordan folk stadig kan "tro" at DX var kompatible med driverstrukturen i XP.
Gravatar #30 - Naed
1. jul. 2013 12:15
RaVeN (27) skrev:
...Planetary Annihilation udviklerne blev specifikt spurgt om DX og svaret var at de ikke brugte det da de udviklede til PC Mac og Linux sideløbende så det eneste økonomiske var OpenGL på grund af deres størrelse, hvis det så samtidig kun er for windows 8 brugere kan jeg overhovedet ikke se hvorfor udviklere skulle løfte en finger for det


Fordi at PA ikke er det eneste spil :)

Plus der er lige den lille detalje at Xbox One kommer til at bruge det.
Gravatar #31 - HerrMansen
1. jul. 2013 12:38
XorpiZ (28) skrev:
#27

Fordi mere end 10% af Steams brugere kører Windows 8.


Det er så lige stadigvæk 90% der ikke kan gøre brug af det, hvilket betyder at en given udvikler skal lave to eller flere udgaver for at kunne sælge spillet.

Der er meget få udviklere som gider at bøvle med DX9 + DX11 support i disse dage - stort set kun de helt store AAA titler som har det.
Gravatar #32 - XorpiZ
1. jul. 2013 12:55
HerrMansen (31) skrev:
Det er så lige stadigvæk 90% der ikke kan gøre brug af det, hvilket betyder at en given udvikler skal lave to eller flere udgaver for at kunne sælge spillet.


RaVeN snakkede om DX vs. OpenGL, ikke om DX9 vs. DX11.
Gravatar #33 - RaVeN
1. jul. 2013 15:30
Tiled resources lyder fantatisk meget som Level of Detail, forvirrer jeg textures og 3d modeller når jeg laver den parallel?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login