mboost-dp1

Google

WebGL kommer til Chrome

- Via CNET News - , redigeret af Net_Srak , indsendt af Skak2000

3D-grafik er ikke særligt udbredt i browsere, men med WebGL kan det snart ændre sig. Indtil videre har det været Firefox og folkene bag Safari, der har gået forrest med understøttelsen, men nu melder Google sig også på banen.

Kenneth Russell fra Googles udviklingshold bag Chrome kunne for et par dage siden oplyse, at WebGL nu er blevet kompileret ind i browseren. WebGL er dog stadig under udvikling, hvorfor Russell også påpeger, at der kan opstå problemer.

Med WebGL er det muligt at anvende hardware-accelereret 3D-grafik i sin browser. Vil man prøve det i Chrome skal man hente den seneste udvikler-version, og slå det til manuelt med en kommandolinje “–enable-webgl” ligesom sandkassen skal deaktivers “–no-sandbox”.





Gå til bund
Gravatar #1 - Mort
9. okt. 2009 08:58
For omkring 7 år siden lavede jeg en plugin som gjorde at man via javascript kunne lave 3D grafik i sin webbrowser. Der var en masse som synes det så enormt fedt ud, men ikke nogen der havde lyst til selv at bruge det. En af de primære kritikpunkter var at det ikke kunne bruges i alle browsere.

Nu er jeg spændt på om WebGL kommer til at virke i alle browsere og om det vil gøre en forskel på om folk vil tage godt imod det.

Jeg ser ingen grund til at webbet absolut skal være fladt, det giver lige så meget meninger at have en 3D integretet fuldt ind i ens web browsing oplevelse.
Gravatar #2 - Skak2000
9. okt. 2009 09:15
slå det til manuelt med en kommandolinje "--enable-webgl" ligesom sandkassen skal deaktivers "--no-sandbox". skrev:



Det er vel ikke så smart at deaktivere sandkassen? Så ryger sikkerheden i Chrome?
Det er vel det samme som af slå antivirus eller firewall fra?
Gravatar #3 - dan1el
9. okt. 2009 09:29
VRML...oh det var dejligt, husker min første VRML side, som var en 3D gade, hvor man så kunne se forsiden af huse som var links til andre steder...det er mange år siden.

Men jeg tror WebGL vil nok ikke lige kaste sig ud i at revolutionere internettet med First-person-browsing.

Det er nok mere små transitions og lign. (Har kigget lidt på det til Safari browseren, men det er meget begrænset hvad man kan lave som man kan sikre sig alle kan se (scriptene var ofte...hvis IE, gør det her, hvis FF så gør noget andet, hvis Chorme...tredje ting...så man regnede KUN med safari 4 brugere, det er er en meget lille målgruppe)...men ok det er jo også llaaang tid siden, ihvertfald 1 måned)
Gravatar #4 - gensplejs
9. okt. 2009 09:55
Jeg skal ikke nyde noget før det kører i sandkassen....
At skrive --no-sandbox ville da være episk dumt. Så kan man vel lige så godt skifte til ie :-)
Gravatar #5 - Slettet Bruger [2575375167]
9. okt. 2009 10:12
gensplejs (4) skrev:
Jeg skal ikke nyde noget før det kører i sandkassen....
At skrive --no-sandbox ville da være episk dumt. Så kan man vel lige så godt skifte til ie :-)


Kører IE ikke sandbox gange 2? eller noget i den stil?
Gravatar #6 - ipwn
9. okt. 2009 11:01
Smart.

Det er jo blot bindings til OpenGL, så alle browsere der vælger at implementere standarden, vil jo fungere ens. (Det er jo ikke browseren der renderer, men OpenGL, så browser bliver ikke relevant)

Kommer nok til at give et godt skub til Internet spil, som kan droppe det forfærdelige Flash og bruge solidt hardware baseret grafik teknologi. (OpenGL har mange flere år på bagen end Flash, og er understøttet af alle grafikkort)

OpenGL er jo også fantastisk til hardware acceleret 2D raster og vektor grafik. Langt bedre end Flash ;)

(Så, nu har jeg vist også bashet Flash nok... eller kan man det?)
Gravatar #7 - b4@
9. okt. 2009 11:44
Endnu mere interessandt er det at de seneste versioner af Chromium også har indbygget Google's Native Client (NaCl).
Native Client er et system der tillader at man kan køre binær kode i browseren. Det vil sige at man kan skrive C++ som kan køre ligesom Javascript gør nu.

HTML5 er fedt nok, men jeg syntes at de teknologier som er blevet udviklet i løbet af de sidste par år er langt mere spændende.
Gravatar #8 - jfs
9. okt. 2009 13:08
#6
Bortset fra at der ikke er noget i vejen for at implementere det i form af Direct3D, hvis jeg ellers forstår rigtigt. (Windows 7 har allerede en standard-OpenGL driver der bare kalder Direct3D, og i øvrigt har kunstige begrænsninger.)

Der er det problem at der er stor forskel på kvaliteten af OpenGL implementationer så derfor kan det være tiltrækkende at implementere WebGL vha. D3D på Windows for at få noget potentielt mere stabilt, men der er så også større risiko for at gøre noget decideret forkert.
Gravatar #9 - ipwn
9. okt. 2009 14:24
#8 Vista emulere også OpenGL igennem DirectX, ihvertfald for de lavere versioner. Men det ændrer ikke på at funktionaliten vil være stort set ens uanset platform - ihvertfald programmelt.

Men egentlig er jeg ligeglad med den specifikke teknologi til rendering; at der benyttes et veltestet og solidt standardiseret cross-platform API, er helt klart det jeg er vild med her.

Må da selv prøve det en smule når det kommer. Gad vide hvordan de implementere textures? I OpenGL i software må man jo fylde en en-dimensionel buffer med billeddata, og sende afsted, men på webbet arbejder man jo ikke med data i den dybde. Helt sikkert at de har loader funktioner, men det er jo ikke en standard f.eks. Hvad hvis alle browser producenter laver deres egne hjælper libraries? :S *gys*
Gravatar #10 - .dot
9. okt. 2009 21:17
gensplejs (4) skrev:
Jeg skal ikke nyde noget før det kører i sandkassen....
At skrive --no-sandbox ville da være episk dumt. Så kan man vel lige så godt skifte til ie :-)

Nej Firefox
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login