mboost-dp1

unknown

Voldelige computerspil er ikke farlige

- Via GameRevolution - , redigeret af hfp

Voldelige computerspil er ofte blevet hængt ud, som værende skyld i diverse former for kriminalitet blandt børn, ikke mindst de berygtede skyderier i skoler i USA.

Begynder man at gå bag om hele mediecirkuset omkring voldelige computerspil og deres indflydelse på børn, viser der sig et helt andet billede.

Duke Ferris fra Game Revolution har set på en række statistikker fra det amerikanske justitsministerium, samt en række andre offentlige instanser. De viser alle at kriminaliteten blandt unge, er på sit laveste i mange år. Dette er på trods af PlayStation 1 og 2 samt GTA spillene alle er udkommet inden for den periode, statistikkerne dækker.

Duke Ferris’ lidt konspirationsagtige teori er, at TV kanalerne er interesserede i at stille computerspil i et dårligt lys, da det er deres største konkurrent og koster dem utallige tabte tv-timer.





Gå til bund
Gravatar #1 - noone
26. jul. 2005 12:47
Der har været vold i medierne siden at mennesket har lært at stave - bare se på biblen...
Mit bud er at de folk som gelper op omkring vold i computerspil, er de samme som siger at heavy metal er skadeligt - altså folk som er bange for ting som de ikke forstår. Men sådan nogle idioter har der jo altid været - bare se på biblen...
Gravatar #2 - davp
26. jul. 2005 12:49
Nøj, hvor er jeg snart træt af modsigende "undersøgelser".

Der bliver jo ændret mening fra dag til dag, man kan jo ikke bruge det til en flyvende hatfis?

Gosh!
Gravatar #3 - amokk
26. jul. 2005 12:51
Tror nok det passer med den teori han har...

TV stationerne tænker nok "Shit, vi mister penge fordi de unge ikke gider se voldsfilm hos os... Lad os lave en kampagne om hvor skadede de bliver af af at spille voldsspil i den tid de skulle have gloet på vores reklamer med lidt voldsfilm ind i mellem."

#2 velkommen til virkeligheden... hvis alle var enige, var der jo ik noget at snakke om. det er ret naturligt, at nogen prøver at afkræfte en påstand, når andre skaber den... Ligesom du sikkert svarer igen hvis nogen kritiserer dig.
Gravatar #4 - xstyler
26. jul. 2005 12:52
Ikke mærkeligt at kriminaliteten blandt unge, er på sit laveste. De har jo ikke tid til den slags, når de skal spille GTA...
Gravatar #5 - smiley
26. jul. 2005 12:55
Sikkert en af de mest bøvede grunde ever..
og så igen, nok en af de mest sande..

Interessant læsning, tho..
Gravatar #6 - Dreadnought
26. jul. 2005 13:03
Tør vædde med at Duke Ferris er kommet på den fanatiske amerikanske kristne højrefløjs hadeliste.
Gravatar #7 - kriss3d
26. jul. 2005 13:04
Rigtigt flot.
Man kommer til at tænke på dengang Elvis startede.. Djævlens musik.. Er vi endt i helvede allerede ??

Et anders and blad er farlig inspiration for en psykopat..
Det er da forældrene der ikke kan finde ud af at fortælle deres børn hvad der er virkelighed og hvad der er en leg ( spil )
Gravatar #8 - icewalker
26. jul. 2005 13:09
"... De viser alle at kriminaliteten blandt unge, er på sit laveste i mange år."

Det er da lidt vel modigt at konkludere noget som helst på den baggrund. Der er andre faktorer der påvirker unges kriminalitet end lige computerspil. Det er uvist om kriminaliteten havde været endnu lavere hvis ikke ungdommen var blevet forkvaklet af de forfærdelige computerspil ;-)

Jeg personligt har nu svært ved at forstå folk som siger at det _ingen_ indflydelse har på unge at de spiller spil hvor det er målet at dræbe flest politifolk, køre fodgængere ned og generelt gå amok. Jeg tror til gengæld at effekten er ret ringe, men alt påvirker i større eller mindre grad ens verdenssyn.
Gravatar #9 - mrmorris
26. jul. 2005 13:19
Det er jo kultur-specifikt, hvorledes man ser på våben og "voldelige spil". Os i Europa forstår ikke USA's "wild west" politik mht. våben, selv en konservativ Amerikaner vil forbeholde sig retten til at "forsvare sig selv om sin familie" (2'nd amendment i forfatningen) og det er meget svært at rokke ved disse kulturelle holdninger.

Omvendt, i Canada er man så afskrækket af USA, at det er "dårlig forældreskab" at give ens børn lov til at lege med legetøjsvåben der bare tilnærmelsesvis ligner rigtige våben (Træ-pistol er ok, men Uzi-replika løfter øjenbryn).

Vi husker nok alle tilbage på tiden hvor vi legede røvere-og-soldater/krig med vennerne da vi voksede op, her var det hverken våben eller vold der var hovedmålet men kommunikation, udvikling og sjov - ligesom mange computerspil. Jeg tror sagtens unge kan adskille reél vold og entertainment/film/spil vold!

Resultatet af denne undersøgelse er formeentlig korrekt, men det rokker desværre nok ikke meget ved Amerikanske krafters overreaktionelle linie og der vil blot komme en undersøgelse der afviser denne.
Gravatar #10 - fennec
26. jul. 2005 13:26
Min mening er at kriminalitet udspringer af flere årsager. Det kan være vold i hjemmet, penge mangel, psykisk og tusind andre ting.

Jeg tror IKKE på at computerspil alene skaber kriminalitet, men at det kan være en (meget lille) faktor, sammen med alle de andre ting, som i sidste ende får en person over stregen. De helt store (vold, penge og psykisk) er meget vigtigere at kikke på, da de fylder meget af bæret.

Jeg er desuden af den overbevisning at undersøgte man alle sager, hvor et computerspil kan have haft betydning, ville man finde en af de 3 punkter som medvirkende faktor, og højest sansynlig som drivkraften.

[edit]
At give TV skylden er lige så dumt som at give computerspil skylden.
Gravatar #11 - huleboer
26. jul. 2005 13:30
Doh... Jeg undlod at sende denne nyhed ind da jeg ikke regnede med Newz beskæftigede sig med den slags. Kunne ikke huske andre nyheder af samme karakter.

Men ja. Det er en fed artikkel han har skrevet og kender man lidt til GameRevolution vil man forstå hans indledning hvor han gør det klart at GR normalt ikke tager så seriøse emner op.

Men hans reseach beviser jo blot hvad vi gamere altid har vist. Der er ingen umiddelbar sammenhæng mellem vold i spil og vold i virkeligheden.
At han så gør det med det glimt i øjet GR altid har er bare bonus 8)
Gravatar #12 - PhonetiX
26. jul. 2005 13:35
Vold i TV og spil gør efter min mening ikke nogen til psykopater.
Hvis man er psykopat er det noget man altid har været og ikke noget man bliver.
Volden i TV og spil skaber ikke psykopater, men gør dem måske mere kreative.
Gravatar #13 - stefan_v
26. jul. 2005 13:35
Håber da at han tager fejl!!! Det har været alle tiders gode undskyldning, når man har været på rov med en motorsav eller klasket mennesker ned på strøget i en stjålet skraldebil!!!

Æv!!!!!




;)
Gravatar #14 - amokk
26. jul. 2005 13:35
#11 enig... hvis man kigger på hvor mange voldelige personer der er blandt gamerne og så blandt resten af befolkningen tror jeg ikke gamere er ret højtrepræsenteret, det er jo for det meste computernørder som plejer at være kendt for at være rimelig fredelige
Gravatar #15 - mat
26. jul. 2005 13:44
#8

Jeg går ud fra at du refererer til GTA? Man *kan* gøre de ting du nævner, men det er ikke et mål defineret af spillet (svjv). Faktisk bliver det sværere at nå de, af spillet, definerede mål, jo mere du lægger dig ud med politiet(?)

At man selv evt gør det til et mål er noget andet..
Gravatar #16 - addlcove
26. jul. 2005 13:51
bah.

Hvis computerspil virkeligt påvirkede børn så meget ville de folk der var 4-14 år i firserne have brugt deres ungdom i mørke rum mens de spiste piller og hørte ensformigt musik.
Gravatar #17 - hatten
26. jul. 2005 14:09
Voldelige computerspil er ligeså farlige som pistoler.

#15 Faktisk er de fleste mål ca. det han nævnte. Invader en militær base, dræb alle pusherne i gaden, gå ud og slå 80.000 bandemedlemmer ihjel. Der er massere af "umoralske" missioner, hvor hovedideen er at du skal gå amok med en ak47.
Men sjov det er det.
Gravatar #18 - m_abs
26. jul. 2005 14:25
#17
[IRONI]
Hvad er der umoralsk ved at slå bandemedlemmer og pushere ihjel?
[/IRONI]
Gravatar #19 - mat
26. jul. 2005 14:50
#17

Jeg mener ikke at jeg påtalte moraliteten i GTA?

Formelt set går GTA vel ikke ud på at slå så meget politi som muligt ihjel, eller køre så mange fodgængere som muligt ned?

Og at du tillægger spillet "hovedideen" at "gå amok med en ak47" er værdiløst hvis det ikke er formaliseret i spillet. Så er det netop blot dit eget definerede mål?
Gravatar #20 - Silentkill
26. jul. 2005 15:00
#9
Jeg er ikke specielt enig med konservative amerikanere, eller konservative generelt for den sags skyld, men jeg vil da også forbeholde mig retten til at forsvare mig og min familie med alle tænkelige midler, lovlige såvel som ulovlige.
Gravatar #21 - mrmorris
26. jul. 2005 15:27
#20 Jeg tror de fleste er enig med dig omkring emnet forsvar af familie. Pointen var, at våben er lovlige og så udbredt, at de primært bruges ved angreb og først sekundært til forsvar for disse.
Gravatar #22 - icewalker
26. jul. 2005 15:31
#19
"Så er det netop blot dit eget definerede mål? "

Det er korrekt. Jeg tror nu det er nogle mål mange har sat. Da jeg spillede det, da benyttede jeg lejligheden til at gå amok. Jeg har da også set små knægte stå og spille det på diverse demoer i fona etc. og deres mål var det samme.

Spørgsmålet er så om spillet (som helhed) skubber til os så vi får den slags lyster. Hvis flertallet af spillere ende med at dræbe politi, så er der "noget" i spillet der får os til det... eller noget i virkeligheden. Pointen er at man i det spil dyrker volden.

Husker da også et spil fra nogle år tilbage hvor man skulle lave stunts i bil. Et godt stunt var at "broad side" ind i pensionistklubben når den var på vej over gaden. Hvis man lavede hjulspin i blodet så fik man ekstra point. Jeg kan ikke helt lade være med at tro at det påvirker folk på en eller anden måde at spille den slags spil. De fleste skal nu påvirkes rigtig rigtig meget før de gør det i praksis, så min holdning er at det er lal at give computerspil skylden for volden i dag. Det er dog også lal at sige at de ingen påvirkning giver.. imho.
Gravatar #23 - hgul
26. jul. 2005 16:19
Hold da op .. Det er helt klart pga. computer- og konsolspil, at den aktuelle bandekrig i Sydcalifornien eksisterer ..

I hvilket spil skal mexikanere køre rundt på motorvejene og skyde sorte mennesker i hvide t-shirts?


Amerikanere er ikke meget for selverkendelse .. Det at være tvunget til at se på deres egen opdragelse af børnene, og deres egen verdensopfattelse er åbenbart utrolig svært, og det er altid nemt at pege fingre af andre .. Desværre glemmer de, at når man peger fingre af andre, vil de resterende fire fingre pege mod en selv ..
Gravatar #24 - mrmorris
26. jul. 2005 16:24
#23 En Amerikaners opfattelse: "Moral is good, double-moral must be twize as good!".
Gravatar #25 - icewalker
26. jul. 2005 16:47
#24
Jeg troede det var
"Burger is good... double burger must be twice as good"?
Gravatar #26 - addlcove
26. jul. 2005 16:48
" Desværre glemmer de, at når man peger fingre af andre, vil de resterende fire fingre pege mod en selv .."

altså hvid du bruger pegefingeren til at pege med er der kun 3 der peger på dig selv. tommelfingeren peger enten til siden eller fremad :)
Gravatar #27 - hgul
26. jul. 2005 17:05
#26 .. Tja .. Amerikanere kan nok godt få tommelfingeren til at pege tilbage mod sig selv .. Men ellers, 3 eller 4 .. Det er princippet i det .. :)
Gravatar #28 - amokk
26. jul. 2005 18:27
#24 tja, bortset fra at dobbeltmoral hedder double standard på engelsk og twice staves twice :-p
Gravatar #29 - koger
26. jul. 2005 18:32
#1 (og andre)

Hej, som kristen bliver jeg nødt til at kommentere dit indlæg, men også give mit syn på emnet i tråden.

Mit bud er at de folk som gelper op omkring vold i computerspil, er de samme som siger at heavy metal er skadeligt - altså folk som er bange for ting som de ikke forstår. Men sådan nogle idioter har der jo altid været - bare se på biblen...

Jeg har spillet masser af voldige computer spil, hørt heavy metal, set masser af porno og alt det andet bras som mange fylder sig med før jeg blev kristen. Og ja jeg mener det er skadeligt, fordi det flytter nogle grænser for hvor tolerant man er i forskellige situationer.

Jeg tror ikke de fleste mærker det ikke, fordi det kun påvirker lidt af gangen. Prøv at tænk på hvad vi er blevet vænnet til, ved at kigge på en 20 år gammel gyserfilm, de fleste vil i dag sidde og grine, mens mange syntes den var uhyggelig for 20 år siden.


Det er vel en fact er volden stiger i Danmark, se evt.
http://www.statistikbanken.dk.
Vold mod privatperson:
1990 1. kvartal: 1633
2005 1. kvartal: 2434

det er ca. 50% stigning over 15 år, så er vi enige om at det går den forkerte vej?

Jeg mener ikke at fordi man har spillet GTA og kører ud og skyder ud af vinduet, eller fordi man stikker sin ven ned efter et spil CS, og hvad der ellers er tragiske historier, udenlukkende er computerspillenes skyld, men jeg er ret sikker på at hvis de personer ikke havde spillet så var de drab ikke sket. Det var jo nok næppe et spils skyld udelukkende, men bare dråben der der fik bæret til at flyde over.
Er det så grund nok til at forbyde sådanne spil? Tjah, der er nogle få spil jeg ikke vil spille. GTA:SA er nok en af dem, men personligt er det mere MORPG og lignende spil, som stjæler ens tid jeg undgår.

Sammenlignet med andre ting i vores tid, mener jeg ikke at computerspil skal have skyld for ret meget endnu.
Jeg tror at computerspil i dag er temmelig harmløse i forhold til hvad vi ser om 10 år, og jeg mener at det er en glidebane som meget snart skal til at stoppes.


Til sidst vil jeg bare lige sige at hvis det eneste du har fået ud af at læse bibelen er at den handler om vold og idioter så har du enten ikke læst ret meget i den eller forstået ret meget. Personligt kan jeg sige at bibelen er vejen til at komme væk fra tomhed og svaret til de til altid gældende spørgsmål som "meningen med livet", "hvor kommer jeg fra" og "hvad sker der når jeg dør". Til sidst lige et link: http://jesusnet.dk/cafethomas, til et forum om religion (ikke bare kristendom), som nok er et mere relevant sted til disse emner.
Gravatar #30 - amokk
26. jul. 2005 18:53
#29 bibelen afspejler vel verden, ligesom computerspillene og filmene gør det. der er glæde, sorg, retfærdighed, uretfærdighed, undertrykkelse, vold, kærlighed, død, liv osv.

for mig at se, kan man jo også vende den om og sige at nogle af de ting der står i biblen kan fordærve folk. I biblen står der f.eks. om hvilke retningslinjer man bør følge når man selv holder slaver, og om hvordan kvinderne skal sidde bagerst i kirken og ikke være med på lige fod med mændene, men at de kan stille til deres spørgsmål til deres mænd når de er hjemme igen.

Og personligt vil nok sige at den mest blodige, realistiske og voldelig film jeg nogensinde har set, er The Passion of the Christ. Den er langt mere realistisk lavet end noget andet. Man sidder nærmest i 2 timer og bare ser på en mand der bliver gennemtævet, brændt, flået levende, spiddet osv, mens han slæber afsted med et flere hundrede kg tungt kors på ryggen. Hvis der er nogen film man bliver skadet af, må det da være den!
Gravatar #31 - demiurgos
26. jul. 2005 19:22
#29 (koger)

Prøv at tænk på hvad vi er blevet vænnet til, ved at kigge på en 20 år gammel gyserfilm, de fleste vil i dag sidde og grine, mens mange syntes den var uhyggelig for 20 år siden.

Jeg er så af den opfattelse at det er godt at kunne grine af livet! Mennesker uden humor er skyld i de fleste "onder," og jeg tror Monthy Python har reddet langt flere liv end George W. Bush :)

Jeg mener ikke at fordi man har spillet GTA og kører ud og skyder ud af vinduet, eller fordi man stikker sin ven ned efter et spil CS, og hvad der ellers er tragiske historier, udenlukkende er computerspillenes skyld, men jeg er ret sikker på at hvis de personer ikke havde spillet så var de drab ikke sket. Det var jo nok næppe et spils skyld udelukkende, men bare dråben der der fik bæret til at flyde over.

"Dråben" kan være mange ting. Et punkteret hjul på vejen hjem, et sårende ord fra en klassekammerat, en dårlig karakter, hvad som helst! Det er uinteressant at diskutere hvad der "fik dråben til at flyde over." Vi kan ikke fjerne alle disse faktorer, og det er under alle omstændigheder mere relevant at gøre noget ved problemets kerne.

Jeg tror at computerspil i dag er temmelig harmløse i forhold til hvad vi ser om 10 år, og jeg mener at det er en glidebane som meget snart skal til at stoppes.

Og hvad tror du så computerspil vil udvikle sig til om 10 år? Pt er det muligt at brænde folk med flammekastere, skyde deres hoveder af med haglgeværer, pisse dem i ansigtet og hugge halsen over med en spade mens de brækker sig. Er der folk som bliver voldelige pga. dette? Muligvis. Er der folk med fornuftige forældre, ordentlig opdragelse og i det hele taget en tryg baggrund som bliver voldelige pga. dette? Nej. Igen, skal vi ikke gribe fat i kernen af problemet, frem for at råbe og skrige hysterisk om den langsomme korruption af unge mennesker.

Til sidst vil jeg bare lige sige at hvis det eneste du har fået ud af at læse bibelen er at den handler om vold og idioter så har du enten ikke læst ret meget i den eller forstået ret meget.

Men du vil vel ikke benægte at Bibelen har en del vold, og alligevel formåede at komme igennem til dig med et eller andet budskab?
Gravatar #32 - hatten
26. jul. 2005 19:34
#19. Når du i en cutscene får afvide af en pænt skæv hippy at du skal ivadere en militærbase, hvoræfter "målet" bliver markeret på dit kort er det PÆNT meget "formaliseret".

Eller det sted hvor du af spillet(direkte, som i 4. person) får afvide at du endnu ikke har slået nok bandemedlemmer ihjel til at starte missionen, og får afvide netop hvordan du starter en bandekrig ved at "gå amok med en ak47" indtil området begynder at flashe.

Det er ikke bare noget man selv beslutter sig for.

#31 Biblen indeholder vold MOD Jesus, pointen er at du ikke skal være voldelig. I GTA er pointen at man skal "keepe den real"(Dræbe alle der bærer lilla) og holde sin hjemegn i hjertet(slå alt ihel der ikke bære grønt).
Der er forskel på voldens rolle i de to ting(Og ekstremt mange andre ting) men GTA er en ode til vold, det er biblen på ingen måde.
Gravatar #33 - amokk
26. jul. 2005 19:36
#31 hehe du har vist også spillet lidt Postal 2.... kan huske første gang jeg så det, hos en ven, hvor vi var nogle stykker der holdt druk og en gut kom forbi med spillet, hold kæft vi var flade af grin over den hjernedøde vold i det spil :-) At hælde benzin på en hel folk mennesker og deres kæledyr, og så smide en tændstik, W0000FFF!!!
Gravatar #34 - m_abs
26. jul. 2005 19:53
#29
Sjov med statistik...

Første kvartal 1990:
Voldsforbrydelser : 7 540

Første kvartal 2005:
Voldsforbrydelser : 4 238

Volden er faldet over 40% på 15 år, vi må da være enige om at det går den rigtige vej. ;)

måske ville det være mere præcist hvis man tog begge tal med i sin udregning, hvilket stadig vil vise et fald samlet.
Gravatar #35 - mrmorris
26. jul. 2005 20:18
#28 Korrekt, men nu ligner "double-standard" ikke det dobbelte af "moral" og twize, det er såmænd et newz symptom/syndrom! ;)
Gravatar #36 - demiurgos
26. jul. 2005 20:26
#33 (amokk)
Hehe, præcis! Postal er et godt eksempel på et spil som man netop ikke kan andet end grine af (og ret højt endda). I virkeligheden tror jeg man skulle lave et helt nyt ratingsystem til spil. I stedet for alder, skulle spillene rates efter hvor meget humoristisk sans spilleren skulle være i besiddelse af. Graderne kunne være som følger (starter ved total fravær af humoristisk sans, og arbejder sig opad):

SSRB (Silly Software Rating Board)
Finn Nørbygaard
Amin Jensen
TV-avisen
Mel Brooks
Monthy Python
Gravatar #37 - hatten
26. jul. 2005 20:34
#36 Glimrende, og da vi ikke kan måle(or derved håndhæve) et direkte system som er baseret på humor, kan vi antage at folk får mere humor efterhånden som de bliver ældre, og derved ender vi ved samme system.

Tror du selv ideen bag alders rating er at tallet der definere din alder skal være højt nok for at du må spille spillet? Systemet som det er nu er jo netop baseret på den antagelse at jo ældre du bliver jo bedre vil du kunne distancere dig fra indholdet.
Eller som du fortolker det "kunne se det sjove i volden".
Gravatar #38 - demiurgos
26. jul. 2005 20:39
#37 (hatten)
Glimrende, og da vi ikke kan måle(or derved håndhæve) et direkte system som er baseret på humor, kan vi antage at folk får mere humor efterhånden som de bliver ældre, og derved ender vi ved samme system.


Det var ikke min tanke at mit forslag skulle tages alt for seriøst...
Gravatar #39 - mat
26. jul. 2005 22:30
#32

Jeg vil såmænd gerne give dig at GTA er en ode til vold, men det går altså ikke ud på at dræbe politi og fodgængere, heller ikke selvom man kan. Thats it..
Gravatar #40 - Cloud02
26. jul. 2005 22:45
#39 jeg gad godt at se dig spille GTA uden at dræbe én eneste.
Gravatar #41 - mat
26. jul. 2005 23:04
#40

Hvilket har absolut intet med sagen at gøre...
Gravatar #42 - noone
27. jul. 2005 07:01
#29 (koger)

En af de mest voldelige bøger jeg personlig har læst er biblen. Det gælder både det nye og det gamle testamente. Her bliver folk skåret over en kam, af en Gud som burde stå for kærlighed. Hele byer bliver lagt øde, fordi beboerne ikke gør som Han siger. - Og dermed ikke sagt at biblen ikke har gode ting i sig. Jesus sagde en del meget gode ting... men det er ikke det vi skal diskutere.

Jeg siger ikke at spil som GTA ikke er voldelige, men efter min mening er det da bedre at få aggrationer ud igennem spil end igenenm virkelighed. Jeg har spillet computer spil i snart 20 år - og jeg mener ikke at jeg er en voldelig person - snare tværtimod.

Pointen er, som jeg skrev i mit første indlæg, at "folk er bange for ting som de ikke forstår".
Der har altid været vold i verden, og det bliver der desværre nok ved med, men man skal ikke ikke tilskrive det hele medierne.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login