mboost-dp1

Microsoft

Vistas 5 største fejltagelser ift. brugerfladen

- Via IntelliAdmin - , redigeret af peter_m

Stewe Wiseman fra Intelliadmin.com har efterhånden brugt Windows Vista et stykke tid. Han kommer i et indlæg ind på, hvad han mener de største fejltagelser i forhold til brugerfladen er med Microsofts nye styresystem før det lanceres.

1. Fil browser brugerfladen er ødelagt.
2. Start-menuen er blevet ringere.
3. Windows netværk er et rod.
4. Windows søgning er besværliggjort.
5. Kopiering er ikke blevet forbedret.





Gå til bund
Gravatar #51 - gnаrfsan
23. jan. 2007 17:22
#42 Desværre nok ikke en ringere kilde end så mange andre af dem, pressen bruger.
Gravatar #52 - Spiderboy
23. jan. 2007 17:28
#49
Lyder nice! :-D

#50
Jeg forholder mig til at man ifølge Stewe Wiseman tilsyneladende ikke kan søge efter strenge i filer mere. Han nævner, at det ikke fungerede ordentligt i Win2000 og WinXP og det er det, som jeg giver ham ret i.

Jeg vil godt indrømme, at #8 er meget vildledende skrevet. Når jeg skriver jeg er enig, lyder det som om jeg har prøvet Vista. Det jeg mener er, at jeg er enig i hans kommentarer om de tidligere Windows-udgaver i 4'eren og 5'eren.
Gravatar #53 - Mark S. Rasmussen
23. jan. 2007 18:37
Jeg er mere eller mindre uenig i alt hvad han har at sige i hans indlæg: http://www.improve.dk/blog/2007/01/23/one-mans-sin...
Gravatar #54 - tgr
23. jan. 2007 18:45
#48 Hent det stykke software der hedder Keyboard Customizer fra lenovo.com hvis du ikke allerede har det inde. Derefter skulle det forekomme ret simpelt at sætte op.
Gravatar #55 - DarcZide
23. jan. 2007 18:47
jeg har ikke prøvet Vista!
Men af hvad jeg har set/læst her og andre steder, vil jeg alligevel kommentere det lidt.

# 1. og 2. - Er det ikke bare en smags sag?
Jeg følte det samme da XP kom ud, men kan egentlig meget godt lide det nu.
Dog syntes jeg at fil struktur og hjemmesider skulle holdes adskilt.

#3. - ARGH! jamen hvor svært kan det være!
Ud fra screenshots i hans artikel.. så ser det meget rodet ud.

#4. - Måske de skulle spørge Google?
Det virker lidt som om han bare ikke kan lide deres søgefunktion, jeg syntes ikke den ser så slem ud.

#5. - Jamen den skal bare kopiere!!
Nu må de snart få den på plads, at den ikke kan foresætte pga. en fil der fejler er noget hø.
Gravatar #56 - mwn
23. jan. 2007 19:07
Gravatar #57 - nhslaw
23. jan. 2007 19:33
Så kan han da bare bruge powershell...
Gravatar #58 - foo_master
23. jan. 2007 20:43
Kan nu heller ikke se de problemer som han skriver om.
jeg har det nu fint med vista, det eneste problem er bare at det kør ret ustabilt (explore der ikke svare) men om det er andre programmer på ikke er testet godt nok på vista der fucker den up, skal jeg ikke kunne sige.
Gravatar #59 - p.krupl
23. jan. 2007 20:56
Artiklen kan kun være det rene vås, hvordan i al verden skulle man kunne realisere pkt. 4 ? Det kan da kun blive bedre !!!

grep for the masses ;)
Gravatar #60 - Simm
23. jan. 2007 21:17
Jeg kan ikke helt genkende hans kritikpunkter.
Dog kan det være irriterende med alle de sikkerhedsbokse, men det er en tilvænningssag.
Start menuen er blevet langt bedre, med de udfoldninger. :)
Gravatar #61 - Spiderboy
23. jan. 2007 21:29
#53
Er 5'eren ikke lidt for nem? Den forholder sig slet ikke til hans indvending, nemlig at han efterlyser mere robusthed ved fejl.
Gravatar #62 - kjones
23. jan. 2007 23:16
Angående punkt 5. Kopiering er ikke blevet forbedret.

Læs lige det her:

http://blogs.msdn.com/adam_nathan/archive/2005/08/...
Gravatar #63 - Mark S. Rasmussen
24. jan. 2007 02:43
#61
Jeg forholder mig til det statement han kommer med, at det ikke er blevet "forbedret". Jeg er helt enig med ham i at det ikke er blevet forbedret på punktet mht. robustness, men at gå derfra og så til at postulere at filkopiering på ingen måde er forbedret, den holder ikke - det er også hvad jeg lægger op til i mit blog indlæg.
Gravatar #64 - mathiass
24. jan. 2007 08:02
#56 Helt ærligt. En eller anden tilfældig bloggers påstande om et firma som befinder sig på den modsatte side af kontinentet end ham og som han tilsyneladende aldrig har haft noget med at gøre.
Det samme gælder i bund og grund også for nyheden som sådan...

#4. - Måske de skulle spørge Google?
Det virker lidt som om han bare ikke kan lide deres søgefunktion, jeg syntes ikke den ser så slem ud.
Microsoft har et noget anderledes mål at ramme. Google søger kun i filer skrevet i klar tekst som umiddelbart kan læses (+ plus et par enkelte ekstra som Google så kan oversætte til rent tekst). For at søgning på tekst skal være mulig at lave på fornuftig vis i ét OS skal man på én eller anden måde kunne læse teksten i ethvert filformat som understøttes af programmerne på computeren. Jeg har ikke umiddelbart et godt bud på hvordan man skulle gøre det...
Gravatar #65 - Huleboeren
24. jan. 2007 08:17
Hvordan kan man forbedre kopiring(?) ? :S
Gravatar #66 - Zehnox
24. jan. 2007 08:30
#65
Ved at lortet ikke failer når man er ved at kopiere. Hvis du får en fejl, eks. at en fil er i brug, så stopper den, så alle den andre filer, der måske ikke er noget galt med, ikke bliver kopieret / flyttet.
Gravatar #67 - Madzen
24. jan. 2007 09:18
#66
Det er så der, at den jo ligesom er blevet forbedret. - Vælg [Spring Over]. Endnu bedre er så at man kan sætte kryds i Checkboxen nederst og så springer den unattended resten over også. Det er altsammen meget fint, men så er det så jeg savner en log over de filer der ikke er kopieret...
Gravatar #68 - Azjo
24. jan. 2007 09:37
Han er ellers godt nok negativ.. ikke ligefrem den mest saglige og objektive fremlægning.


#9 Borg[One]
5. Personlig Sikkerhed. Damn, efter at være blevet generet et par gange af den, åbnede jeg blindt op for at skrive og læe hvor som helst på diskene.


Mener du sådan at du kan komme ind i fx C:UsersBrugernavnMy Documents manuelt via mapper?
Der er flere mapper jeg bare ikke må komme ind til og det irriterer mig noget så grusomt. Jeg ved godt det er af sikkerhedsmæssige årsager de har lavet det sådan men argh!

Jeg har disablet UAC men jeg har stadigvæk ikke administrator rights og jeg vil tro det er problemet..

Hvordan løser man det?
Gravatar #69 - knasknaz
24. jan. 2007 10:41
#65 og andre: Jeg kan anbefale Total Commander fra www.ghisler.com
Gravatar #70 - Newt
24. jan. 2007 10:48
#69

Et spørgsmål fra en ikke-windows-bruger: Er det ikke en fallit-erklæring for et styresystem, at folk foretrækker at bruge 3de parts software til filhåndtering? Eller er det bare en vane man har tillagt sig?
Gravatar #71 - Zehnox
24. jan. 2007 10:51
#70
Jo det er det!
Gravatar #72 - Azjo
24. jan. 2007 11:05
Nej, total commander har bare en masse features som en nørd kan bruge. Det kan en normal bruger ikke bruge til noget.
Gravatar #73 - Saxov
24. jan. 2007 15:37
#70
Om det er en falit erklæring at nogle brugere ønsker at bruge en ikke default filhåntering, syntes jeg egenligt ikke. Syntes mere det var en falit erklæring hvis man ikke kunne.
For dels er det en vanesag, og dels er det et spørsgmål om man vil have nogle specielle ekstra funktioner som ikke noget den almindelige bruger ikke har behov for.

Det er vel heller ikke en falit erklæring for Debian, at der er nogle der bruger KDE og andre der bruger Gnome.
Gravatar #74 - dasbutt
24. jan. 2007 18:17
Total Commander hed oprindeligt Windows Commander indtil MS fik navnet galt i halsen og beordrede ham til at ændre navnet.

mht topic:

Microsoft har fjernet den såkaldte audio HAL (Hardware Abstraction Layer) i Vista.

Det betyder, at ældre spil, som bruger EAX eller DirectSound3D (DS3D), ikke vil være i stand til at frembringe avancerede lydeffekter som surround sound under Vista. Lyden vil kun kunne opleves i stereo output uden effekter.

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=29796
Gravatar #75 - Fiil
25. jan. 2007 05:31
Total Commander hed oprindeligt Windows Commander indtil MS fik navnet galt i halsen og beordrede ham til at ændre navnet.

Sidst jeg brugte det tror jeg det hed Norton Commander.. men jaja, det er vidst også ved at være halv længe siden. :-)

Og i forhold til om det skulle være en fallit erklæring ved jeg nu ikke, Jeg har i lang tid ikke brugt 3. parts programmer, og savner det sådan set ikke, kan da godt huske at jeg skulle vænne mig til den indbyggede i windows, men sådan er det vel med alt nyt.
Ang. Vista er jeg enig i at den er anderledes (og vel den første overhaling den har fået siden tidernes morgen) og kræver en smule tilvænning selv for en rimeligt erfaren Windows bruger, men så er det altså heller ikke værre.
Gravatar #76 - Disky
25. jan. 2007 07:14
#75
Nope Total Commander/Windows Commander har aldrig heddet Norton Commander.

Men det først nævnte er tydeligtvis inspireret af Norton Commander.
Gravatar #77 - gnаrfsan
25. jan. 2007 08:40
Jeg holder mig til Paul Thurrotts review:
http://www.winsupersite.com/reviews/winvista.asp
Det er måske heller ikke helt objektivt, men han har sat sig godt ind i sagerne.
Gravatar #78 - Spiderboy
25. jan. 2007 08:45
#62
Ah, en glædelig nyhed. Kanon, at de endelig har fået det fikset. Thumbs up! :-D

#63
Kan man påstå, at kopiering er forbedret ved at give det en ny skin?

Det mener jeg ikke. Man forbedrer heller ikke en bog ved at give det et nyt omslag.
Gravatar #79 - Jemt
25. jan. 2007 11:12
Jeg bliver simpelthen nød til at kommentere Windows-taste-indlæggene.

Jeg er selv Linux-mand og ville simpelthen hade at have en Windows-tast på min IBM X31. Det er fuldstændig forkert at tilpasse et generelt tastatur til operativsystemet - det burde i stedet være muligt at vælge en "master hotkey" i operativsystemet. Dette mangler jeg i øvrigt også mulighed for under OSX på min Mac Mini.

Når det så er sagt, så glæd jer over at I ikke bruger OSX - dér kan man snakke om virkelige besværlige shortcut keys - det er fuldstændig umuligt at navigere via tastaturet på en Mac, hvis ikke man bruger Apples eget tastatur. Synd og skam, for oven i den elendige Windows Management under OSX, bliver deres operativsystem simpelthen det mest elendige af dem alle, når det kommer til User Experience.
Gravatar #80 - Bornslippy
26. jan. 2007 01:24
#8:
Run i Start Menu?
Mener du sådan her?
Gravatar #81 - Fiil
26. jan. 2007 03:53
#76 Tak for info'en,
Har kun én gang haft windows/total-commander installeret, og der slog det mig blot som at det måtte være en efterfølger af norton. :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login