mboost-dp1

Flickr - Johnnie W@lker
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Er der nogen sinde styr på tingende nå man outsourcer? Syntes ofte at man høre eller oplever at det ikke er det heldigste valg..
#2
Der er MEGET forskellige erfaringer. Om der er styr på tingene? Ja det vælger man jo selv.
Men hvis der skal være styr på tingene, skal man være klar over at man må gøre en indsats. Vi har fx. selv sendt folk til dem flere gange, og de har sendt folk til os. Jeg tror faktisk at vi under hele forløbet har haft mindst to af dem siddende på vores eget kontor, og det var vist omkring en 10-stykker da der var flest.
Der er MEGET forskellige erfaringer. Om der er styr på tingene? Ja det vælger man jo selv.
Men hvis der skal være styr på tingene, skal man være klar over at man må gøre en indsats. Vi har fx. selv sendt folk til dem flere gange, og de har sendt folk til os. Jeg tror faktisk at vi under hele forløbet har haft mindst to af dem siddende på vores eget kontor, og det var vist omkring en 10-stykker da der var flest.
#3.. Wow... Så går man jo næsten ud fra at der er styr på tingene :)..
#ot.
Det der vel kan gavnes fra outsourcing, er jo ikke helt at flytte virksomhedens arbejdsopgaver et andet sted hen (Så bliver man vel bare en form for matchmaker mellem kunde og producent)...
Men derimod at flytte f.eks. computerressourcer ud i store datacentre, såsom email, økonomistyring osv..
Har intet tilovers for dem der flytter kritiske ting til Indien.. For eksempel Mærsk (IIRC), som har flyttet deres callcenter til Indien... Kan ikke forestille mig at de ved / har adgang til Mærsks interne kundesystem. Hvor den rent faktisk kan hjælpe de stakkels sjæle der ringer ind...
#ot.
Det der vel kan gavnes fra outsourcing, er jo ikke helt at flytte virksomhedens arbejdsopgaver et andet sted hen (Så bliver man vel bare en form for matchmaker mellem kunde og producent)...
Men derimod at flytte f.eks. computerressourcer ud i store datacentre, såsom email, økonomistyring osv..
Har intet tilovers for dem der flytter kritiske ting til Indien.. For eksempel Mærsk (IIRC), som har flyttet deres callcenter til Indien... Kan ikke forestille mig at de ved / har adgang til Mærsks interne kundesystem. Hvor den rent faktisk kan hjælpe de stakkels sjæle der ringer ind...
Det kommer så ret meget an på hvor kritisk leverandøren af outsourcing er!
Jeg kan garantere at vores kunder får noget ud af at outsource til os...
Endvidere handler det ikke kun om hvad man kan spare af penge direkte set. Det handler også om at komme af med en masse hovedpine omkring nedbrud/nedetider og andre spændende ting.
Der kan man lave en kontrakt som gør at leverandøren må betale en bod, i tilfælde af nedetid. Den bod ville man ikke få ind, hvis det var nedetid før outsourcing. Så "ville det bare være ærgeligt".
Outsourcing er ikke KUN at spare penge ;) Det er rigtigt mange andre ting...
Jeg kan garantere at vores kunder får noget ud af at outsource til os...
Endvidere handler det ikke kun om hvad man kan spare af penge direkte set. Det handler også om at komme af med en masse hovedpine omkring nedbrud/nedetider og andre spændende ting.
Der kan man lave en kontrakt som gør at leverandøren må betale en bod, i tilfælde af nedetid. Den bod ville man ikke få ind, hvis det var nedetid før outsourcing. Så "ville det bare være ærgeligt".
Outsourcing er ikke KUN at spare penge ;) Det er rigtigt mange andre ting...
#4
Ja, en stor del af kunsten er at finde ud af hvad der overhovedet kan outsources - og hvad man har lyst til at outsource.
Vi var ret afklarede med at kreativiteten skulle blive i Danmark. Det er det, vi er dygtige til her i landet. Socialt ansvar var måske også med i den beslutning.
(Her skal jeg nok tilføje at jeg tænker på at outsource til billigere lande, i vores tilfælde Indien.)
Som #5 på er det ikke kun et spørgsmål om penge. I vores tilfælde var det mangel på arbejdskraft. Projektet er ved at blive nedlagt, da vi nu har dansk arbejdskraft nok til at undvære dem.
Og hvad pengene angår? Det løb rundt. Timeprisen er langt lavere, men besparelsen blev ædt op af overhead. Men igen: Det afhænger jo helt af opgaven.
Ja, en stor del af kunsten er at finde ud af hvad der overhovedet kan outsources - og hvad man har lyst til at outsource.
Vi var ret afklarede med at kreativiteten skulle blive i Danmark. Det er det, vi er dygtige til her i landet. Socialt ansvar var måske også med i den beslutning.
(Her skal jeg nok tilføje at jeg tænker på at outsource til billigere lande, i vores tilfælde Indien.)
Som #5 på er det ikke kun et spørgsmål om penge. I vores tilfælde var det mangel på arbejdskraft. Projektet er ved at blive nedlagt, da vi nu har dansk arbejdskraft nok til at undvære dem.
Og hvad pengene angår? Det løb rundt. Timeprisen er langt lavere, men besparelsen blev ædt op af overhead. Men igen: Det afhænger jo helt af opgaven.
når man outsourcer miste rman også virksomhedslogikken.
dem der har taget opgaven, ved ikke hvor vigtig en opgave er, selvom de får at vide at den er vigtigt.
dem der skal fejlfinde ved ikke hvor de skal starte, eller om det er data fejl eller brugerfejl. det ved en der er ansat i virksomheden efter et par år, og kan spare en masser arbejdstimer ved at holde det internt fremfor externt. den slags beregninger bliver ikke taget forbehold for. de tænker kun i kroner og øre på driftudgifter. ikke know-how
dem der har taget opgaven, ved ikke hvor vigtig en opgave er, selvom de får at vide at den er vigtigt.
dem der skal fejlfinde ved ikke hvor de skal starte, eller om det er data fejl eller brugerfejl. det ved en der er ansat i virksomheden efter et par år, og kan spare en masser arbejdstimer ved at holde det internt fremfor externt. den slags beregninger bliver ikke taget forbehold for. de tænker kun i kroner og øre på driftudgifter. ikke know-how
Jeg arbedede tidligere et sted hvor man havde ret store ambitioner om at outsource en stor del af udviklingsarbejdet og programmeringen til Indien. Halvandet år senere og efter rigtigt mange folk havde været i Indien og der havde været 10-15 indere på besøg i Danmark, lykkedes det at gennemføre 1 (meget simplet) projekt for det firma vi havde outsouced til. Ofte gav det bare mere arbejde at sende opgaverne til Indien, fordi vi selv skulle dobbelt tjecke de ting de lavede.
Jeg tror ikke kun det handler om at det firma man outsourcer til skal have styr på tingene, men også at man selv skal være meget skarp på sine egen processer etc. Hvis man er vant til at alle sidder fysisk sammen, kan man jo som regel tage en masse små diskussioner i løbet af en arbejdsdag, så dér er det ikke helt så vigtigt. Men når halvdelen af udviklerne sidder i en anden tidszone, har en anden kulturel baggrund og ikke har den store forståelse for det forretningsmæssige, så bliver små udfordringer pludseligt meget store.
Kan nikke genkendende til meget af det som #5, #6 og #7 skriver. Ofte tror jeg at ledelsen bare kigger på timepris og tror at de kan spare en masse penge på den måde.
Jeg tror ikke kun det handler om at det firma man outsourcer til skal have styr på tingene, men også at man selv skal være meget skarp på sine egen processer etc. Hvis man er vant til at alle sidder fysisk sammen, kan man jo som regel tage en masse små diskussioner i løbet af en arbejdsdag, så dér er det ikke helt så vigtigt. Men når halvdelen af udviklerne sidder i en anden tidszone, har en anden kulturel baggrund og ikke har den store forståelse for det forretningsmæssige, så bliver små udfordringer pludseligt meget store.
Kan nikke genkendende til meget af det som #5, #6 og #7 skriver. Ofte tror jeg at ledelsen bare kigger på timepris og tror at de kan spare en masse penge på den måde.
Hos os er der beskrevet nøje hvilke systemer der er kritiske for kunden.Remmerboy (7) skrev:når man outsourcer miste rman også virksomhedslogikken.
dem der har taget opgaven, ved ikke hvor vigtig en opgave er, selvom de får at vide at den er vigtigt.
dem der skal fejlfinde ved ikke hvor de skal starte, eller om det er data fejl eller brugerfejl. det ved en der er ansat i virksomheden efter et par år, og kan spare en masser arbejdstimer ved at holde det internt fremfor externt. den slags beregninger bliver ikke taget forbehold for. de tænker kun i kroner og øre på driftudgifter. ikke know-how
Udover det har vi beskrivelse af forretningsgangen så vi ved hvad det betyder hvis et system går ned. Det giver en et bedre indblik i hvor meget det betyder for kunden når det ikke virker..
Fejlfinding vil selvfølgelig altid være lidt sværere med nye kunder, men så har man forhåbentlig kontakt til leverandøren af systemerne som hurtigere kan afhjælpe med en løsning.
Ellers kan man jo hente folk fra virksomheden der outsourcer, så man netop har noget know-how..
Jeg kommer selv fra en af vores kunder, og det har helt klart givet et løft i servicen og i vores forståelse for deres systemer..
Jeg har haft samme oplevelse som #8. Det er sværer end man lige tror, at få en flok indere til at udføre en opgave, så den lever op til det man ville forvente fra en dansk virksomhed.
Samtidig har jeg set rigtig mange eksempler på, at arbejdsgiverens tid bare går med administration og fejlretning, fordi de ikke selv tjekker de simpleste ting inden de afleverer... måske fordi de reelt ikke ved hvad opgaven går ud på, eller ser det større billede.
(På trods af, at de burde have opdaget manglerne, hvis de havde sat sig til at afkrydes krav-specs inden levering.)
Samtidig har jeg set rigtig mange eksempler på, at arbejdsgiverens tid bare går med administration og fejlretning, fordi de ikke selv tjekker de simpleste ting inden de afleverer... måske fordi de reelt ikke ved hvad opgaven går ud på, eller ser det større billede.
(På trods af, at de burde have opdaget manglerne, hvis de havde sat sig til at afkrydes krav-specs inden levering.)
#10
Heh, jeg mindes historier om indisk kode der ikke engang compiler. Når de så siger "it works on paper". mener de faktisk at de slet ikke har en compiler. Koden ER skrevet på papir, og senere skrevet ind af nogen med endnu mindre forstand på det.
(Men dårlig arbejdskraft finder man jo også i Danmark, så intet ondt om indisk arbejdskraft herfra.)
Heh, jeg mindes historier om indisk kode der ikke engang compiler. Når de så siger "it works on paper". mener de faktisk at de slet ikke har en compiler. Koden ER skrevet på papir, og senere skrevet ind af nogen med endnu mindre forstand på det.
(Men dårlig arbejdskraft finder man jo også i Danmark, så intet ondt om indisk arbejdskraft herfra.)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.